یادگیری زبان آلمانی

چرا آلمانی یاد بگیریم؟ فواید یادگیری، کاربردها و 8 حقیقت

German-gama-min

بدون شک آلمانی زبان آسانی برای یادگیری نیست. شاید از خودتان پرسیده باشید که آیا می‌ ارزد دردسر یادگیری زبان آلمانی را به جان بخرید یا بهتر است که به سراغ مترجم گوگل بروید! تصمیم با خودتان است اما اضافه کردن یک زبان دیگر به مجموعه مهارت‌های تان هیچ ضرری ندارد بخصوص برای ما فارسی زبانان و به طور کلی ایرانی های عزیز، نه بخاطر مهاجرت گسترده و مهاجر پذیر بودن آلمان یا تحصیل در هر مقطعی در المان به خاطر رایگان بودن، بلکه به دلایل مختلف دیگر. ضمنا در این مطلب نکات و حقایق جالب درباره زبان آلمانی معرفی می کنیم که حسابی سرگرم کننده خواهد بود!

آنچه باید در مورد آلمانی بدانید (این قسمت بسیار مهم است حتما همین الان یاد بگیرید)

آلمانی یک زبان ژرمنی است، به این معنا که بخشی از زبان‌ هایی مثل انگلیسی، سوئدی، هلندی و بسیاری موارد دیگر است. با سایر زبان ‌های اروپایی مثل فرانسوی و روسی هم تا حدودی مرتبط است. اگر انگلیسی صحبت می‌ کنید، شباهت ‌های زیادی در واژگان و دستور زبان آلمانی خواهید دید که یادگیری آن را آسان ‌تر و جذاب ‌تر می ‌کند! در ادامه نکات جالبی که ممکن است هنگام یادگیری زبان آلمانی با آن ها مواجه شوید را بررسی می ‌کنیم:

  • در گرامر زبان آلمانی سه جنس وجود دارد. در آلمانی، هر اسم ممکن است یا مذکر باشد، یا مونث یا خنثی. الگو های زیادی وجود دارد که باید به دنبال آن ها بگردید تا به شما کمک کند بفهمید کدام کلمات در کدام دسته قرار می ‌گیرند!
  • آلمانی چهار حالت اسمی دارد. اسم‌ های آلمانی بسته به کاری که در جمله انجام می ‌دهند (مثلا عملی را انجام دهند یا روی ‌ان ها عملی انجام شود)، می ‌توانند در یکی از این چهار حالت باشند یا به 4 روش صرف شوند. چهار حالت در آلمانی اسمی، مفعولی مستقیم، مضاف الیهی و مفعولی با واسطه هستند. حالت اسم معمولا در کلمات مرتبط با اسم مثل صفت ‌ها و حروف تعریف (کلماتی مثل “the” و “a” در انگلیسی) نشان داده می ‌شود.
  • ترتیب کلمات در جملات آلمانی مشابه انگلیسی است. در بسیاری از مواقع، جملات آلمانی را با قرار دادن کلمات به همان ترتیبی که در انگلیسی می‌ گذاریم، می ‌سازیم. البته یک استثنای بزرگ وجود دارد و آن مربوط به افعال است که یک سری قواعد خاص دارند.
  • آوا های آلمانی و انگلیسی تقریبا شبیه هم هستند. آیا می ‌دانستید که در آلمانی و انگلیسی اکثر صدا ها یکی است؟ چند مورد اضافی در آلمانی وجود دارد که باید یاد بگیرید.
  • آلمانی به خاطر طولانی بودن کلماتش شناخته شده است. خوشبختانه، واژه‌ های آلمانی طولانی مثل Kraftfahrzeug-Haftpflichtversicherung (نوعی بیمه اتومبیل) در واقع از چند کلمات کوچک تشکیل شده‌ اند، بنابراین شما قادر خواهید بود آن ها را از هم جدا کنید و تشخیص شان بدهید.
  • آلمانی کلمات کوتاه و شاعرانه زیادی دارد. آلمانی به خاطر کلمات بسیار فشرده‌ ای که بیانگر احساسات نسبتا پیچیده یا موقعیت‌ هایی که برای بیان شان به انگلیسی باید از یک جمله کامل استفاده شود، معروف است. به عنوان مثال، Weltschmerz (به صورت تحت ‌الفظی “درد جهانی”) احساس افسردگی و مالیخولیایی، نارضایتی از دنیای اطراف و ناتوانی در برآورده کردن نیاز های عاطفی و فکری است.
  • آلمانی به شما کمک می‌ کند تا برخی از نکات دستوری عجیب و غریب‌ در انگلیسی را درک کنید! اگر تا به حال در مورد این که چرا انگلیسی اشکال جمع عجیبی دارد (مثل Goose‌ که می ‌شود Geese) به نتیجه منطقی نرسیده‌ اید، مطالعه آلمانی هضمش را برای تان آسان ‌تر می ‌کند: برای جمع کردن یک کلمه آلمانی، گاهی اوقات به پایان کلمه پسوند جمع اضافه می ‌شود و مصوت تغییر می‌ کند.

دانلود کنید: همه عبارات و واژگان ضروری زبان آلمانی (رایگان)

5 دلیل مهم برای یادگیری زبان آلمانی

در کل به 5 دلیل بد نیست به یادگیری زبان آلمانی فکر کنید. در ادامه به این دلایل می ‌پردازیم.

1-آلمانی، اولین زبان اروپایی‌ است

با اینکه آلمانی دومین زبان پرمخاطب در اروپا است، اما اولین از نظر تعداد کسانی است که به این زبان به عنوان زبان مادری شان صحبت می ‌کنند. نکته جالب این است که در دنیای انگلیسی زبانان، زبان آلمانی به عنوان سومین زبان خارجی که آموزش داده می‌ شود، مطرح است. آلمانی بین 10 زبان برتر دنیا قرار دارد و با توجه به این واقعیت که آلمان بزرگ ترین کشور جهان نیست، واقعا شگفت ‌آور است.

 


german

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان آلمانی چرب زبان، آلمانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آلمانی مثل بلبل حرف بزن!


 

زبان آلمانی

2- آلمانی یک زبان لازم برای سواد آکادمیک است

آلمان سومین بازار بزرگ کتاب در سراسر جهان را دارد. بعد از انتشارات چینی و انگلیسی، این آلمانی ‌زبانان هستند که کتاب‌ های آلمانی را به بازار عرضه می ‌کنند. پس با این وجود، اگر می‌ خواهید به این حجم وسیع و عظیمی از منابع دسترسی داشته باشید، باید با این زبان آشنا شوید.

3- یادگیری آلمانی آنقدرها هم که فکر می ‌کنید، سخت نیست

شاید برای تان عجیب باشد اما اگر به زبان‌ های دیگری مثل روسی، چینی یا عربی فکر کنید و این ها زبان مادری تان نباشند، احتمالا حتی الفبای شان هم برایتان نا آشنا است. برای یادگیری الفبای زبان آلمانی، شما فقط باید ä،ö ، u و ß را به الفبای انگلیسی اضافه کنید. چیزی که ممکن است به عنوان یک فرد غیرآلمانی متوجه نشده باشید این است که، آلمانی و انگلیسی هزاران کلمه مشابه دارند. دلیلش فقط این است که این دو زبان ریشه ژرمنی دارند، برای مثال، آبWasser ، نام Name، دست Hand، آوازSingen و پدر Vater است.

آلمانی

بلد باشید: سطوح زبان آلمانی+مدرک زبان آلمانی

4- آلمانی ‌زبانان همه جا هستند!

به ما اعتماد کنید، دیر یا زود در هر جایی که باشید، در مسیرتان با آلمانی ‌زبانان رو به رو خواهید شد. حتی اگر در طول سفرهای تان به دنبال چند دوست باشید، احتمال این که با یک فرد آلمانی زبان دوست شوید، خیلی زیاد است.

5- در بازار کار و کسب و کار موفق ‌تر خواهید بود

آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. شرکت ‌های بزرگی مثل زیمنس، فولکس واگن، لوفت هانزا، بی‌ام دبلیو یا آدیداس آلمانی و در سراسر جهان شناخته ‌شده هستند. برلین هم به طور فزاینده‌ ای به مرکزی برای استارت‌آپ‌ های نوپا تبدیل شده است. اگر مهارت‌ های زبان آلمانی تان را تقویت کنید، یک قدم به آن کارفرمایان بزرگ بازار نزدیک ‌تر خواهید شد و شانس استخدام تان را بالا خواهید برد!

6- پس بطور کلی ….؟

  1. فرصت‌های شغلی: آلمان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است و بلد بودن زبان آلمانی می‌تواند در دسترسی به فرصت‌های شغلی در این کشور کمک کند.
  2. تحصیل در آلمان: آلمان یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. بلد بودن زبان آلمانی می‌تواند در فرآیند تحصیل و زندگی در این کشور به شما کمک کند.
  3. ارتباطات فرهنگی: بلد بودن زبان آلمانی به شما امکان برقراری ارتباط با فرهنگ و ادبیات آلمانی را می‌دهد و درک بهتری از جامعه و فرهنگ این کشور را فراهم می‌کند.
  4. سفر و گردشگری: آلمان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در اروپاست. بلد بودن زبان آلمانی می‌تواند سفر به این کشور را لذت‌بخش‌تر و دوست‌داشتنی‌تر کند.
  5. توسعه تفکر: یادگیری زبان‌های خارجی مانند آلمانی می‌تواند به توسعه تفکر و افزایش هوش معنوی کمک کند.
  6. ارتقاء مهارت‌های شغلی: بلد بودن زبان آلمانی می‌تواند به ارتقاء مهارت‌های شغلی شما، مانند مذاکره، ارتباطات بین‌المللی و کار در محیط‌های چندفرهنگی کمک کند.
  7. توسعه شبکه اجتماعی: یادگیری زبان آلمانی می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای آشنایی با افراد جدید و ارتباط برقراری با آنها ایجاد کند بخصوص از انجاییکه ژرمن ها یا انهایی که به نوعی ریشه ژرمن دارند برایشان مهم است که کسی در حال یادگیری زبانشان است و قطعا کمک خواهند کرد.

پس متوجه شدید که به طور کلی، بلد بودن زبان آلمانی می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای توسعه شخصی و حرفه‌ای در دنیای امروزی مورد استفاده قرار گیرد.

مدت زمان یادگیری زبان آلمانی؟

برای یادگیری مناسب هر زبانی بخصوص زبان آلمانی باید سعی کنید که در طول هفته حداقل سه روز برای یادگیری آلمانی اختصاص دهید. ۳ ساعت مطالعه و تمرین برای یک هفته یادگیری -البته در صورتی که نیاز فوری به زبان نداشته باشید- کافی است.

اگر چه گفته می شود کودکان توانایی بهتری در آموختن زبان دارند اما این به معنای کنار کشیدن بزرگسالان از یادگیری زبان نیست.

حتما بلد باشید: برنامه ریزی برای یادگیری زبان آلمانی (بهترین روش)

برای شروع یک هدف ساده و قبل اجرا در نظر گیرد تا اجرای ان برایتان سخت نباشد . مترجم آلمانی judit matz توصیه می کند ۵۰ لغت از زبان مورد نظر را انتخاب کرده و آنها را برای صحبت کردن روزمره با مردم به کارببرید .سپس به تدریج سراغ گرامر و دستور زبان و نکات مربوطه را کم کم یاد بگیرید.یادگیری زبان را در سبک زندگی خود بگنجانید.

8 نکته جالب درباره زبان آلمانی!

همانطور که گفتیم زبان آلمانی یک زبان غنی و جالب است که با داشتن ویژگی‌های خاص خود، می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد. در زیر چند نکته جالب درباره زبان آلمانی آورده شده است:

  1. ترکیب واژگان: زبان آلمانی از ترکیب واژگان بسیار استفاده می‌کند. بسیاری از واژگان آلمانی می‌توانند از ترکیب دو یا چند واژه ساخته شوند. به عنوان مثال، کلمه “Handschuh” به معنای دست‌کش از دو واژه “Hand” (دست) و “Schuh” (کفش) ترکیب شده است.
  2. لحن‌ها و لهجه‌ها: در زبان آلمانی، لحن‌ها و لهجه‌ها بسیار متنوع هستند. هر منطقه در آلمان ممکن است لهجه خود را داشته باشد و حتی در کلمات مشابه ممکن است تلفظ‌ها متفاوت باشند.
  3. شکل مفرد و جمع: در زبان آلمانی، شکل مفرد و جمع در واژگان به شکل آشکار و مشخص است. به عنوان مثال، کلمه “Haus” به معنای خانه و “Häuser” به معنای خانه‌ها است.
  4. وجود گرامر پیچیده: زبان آلمانی گرامری پیچیده دارد و برای برخی افراد ممکن است یادگیری این گرامر چالش برانگیز باشد. به‌عنوان مثال، چهار حالت مختلف برای افعال وجود دارد.
  5. وجود حروف Umlaut: در زبان آلمانی، حروف Umlaut نیز وجود دارند که حروف a، o، و u با دایره‌ای بر روی سر آنها نشان داده می‌شوند. این حروف تلفظ خاصی دارند.
  6. واژگان پذیرفته‌شده در انگلیسی: بسیاری از واژگان آلمانی در زبان انگلیسی نیز پذیرفته شده‌اند. به عنوان مثال، “Kindergarten”، “Angst”، “Wanderlust” و “Doppelgänger”.
  7. علاقه به ادبیات و فلسفه: زبان آلمانی یکی از زبان‌های مهم در حوزه ادبیات و فلسفه است. بسیاری از اشعار، رمان‌ها، و مقالات معروف جهان به زبان آلمانی نوشته شده‌اند.
  8. عبارات جالب: زبان آلمانی عبارات جالب و خنده‌داری دارد که گاهاً معنای آنها را تنها با ترکیب کلمات نمی‌توان تشخیص داد. به عنوان مثال، عبارت “Da steppt der Bär!” به معنای “جشن بزرگی در حال برگزاری است!” است.

یادگیری زبان آلمانی می‌تواند یک تجربه جالب باشد و این نکات جالب می‌توانند توجیهات بیشتری برای شما فراهم کنند.

تنوع در زبان آلمانی

آلمانی در گویش ها و نگارش های مختلفی در سطح اروپا وجود دارد.

  • آلمانی عالی  آلمانی والا به عنوان زبان ادبی استاندارد در قرن شانزدهم میلادی ظهور کرد. ترجمه کتاب مقدس از مارتین لوتر که در سال ۱۵۳۴ کامل شد؛ به آغاز این فرایند اشاره دارد. زبانی که او استفاده نمود و بعضا بر پایه زبان آلمانی بود که صحبت می شد، الگویی برای نگارش زبان آلمانی گردید.
  • آلمانی-سوییسی  نوعی از زبان آلمانی که حدود ۴ میلیون نفر در سوئیس صحبت می کنند و گهگاه در نگارش رمان ها، روزنامه ها ، نامه های شخصی و دفتر یادداشت ها ظاهر می شود.
  • آلمانی- پنسیلوانیا  گونه دیگری از زبان آلمانی که زبان اصلی حدود ۲۵۰هزار نفر در پنسیلوانیا، اوهایو و ایندیانا در ایالات متحده و اونتاریو در کانادا می باشد. انواع محلی زبان آلمانی بعضا در نوشتن مقالات قومی و کتاب های طنز مانند استریکس استفاده می شود.
زبانمهر

حتما بخوانید!

9 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام خدمت شما دوست عزیز
    سوالی که دارم اینه که زبان المانی رایج تره برای مهاجرت یا اسپانیایی؟!؟؟

    پاسخ
    • آلمانی در اروپا اما در کل اسپانیایی به خاطر استعمارات در آمریکا جنوبی و ۱۰۰درصد در اروپا آلمانی بیشتر به کار شما می‌آید (ویا حتی در سطر جهانی چون آلمان قطب تکنولوژی هست)

      پاسخ
  • سلام ببخشید من تازه می خوام آلمانی یاد بگیرم و 13 سال دارم. برنامه موبایل تون نصب کردم خیییلی خوب یاد داد از معلم زبان المانی م بهتر مکالمه میکنم اما چطور میتونم رو گوشی دوستم نصب کنم؟ کد میخاد/ ضمنا باید چه کتاب هایی رو برای مدرک گوته مطالعه کنم ؟؟

    پاسخ
    • افرین بر شما هموطن کوچک با قلب بزرگ. خوشحالم که مفید بوده. برنامه چرب زبان روی یک گوشی/تبلت فقط قابل استفاده هست و متاسفانه دوستتون باید جداگانه خریداری کنه. ضمنا نسخه کودکان برنامه چرب زبان کاملا رایگان است هر چند کیفیت پایین تری از نسخه اصلی داره.

      پاسخ
  • سلام ، از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ در Hannover زندگی کردم. المانی را همراه با گرامر آموختم. بیش از ۵۰ سال می‌شود که به ایران آمدم و هیچ تماسی به زبان آلمانی نداشته و ندارم.
    متاسفانه در کانالهای مختلف TV هیچ برنامه ای به زبان آلمانی پیدا نکرده ام، چند نرم افزار فارسی تهیه کردم که پر از عیب و ایراد تلفظ و نگارش و معنی بود. دوماه پیش اپلیکیشن چرب زبان نصب کردم میتوان گفت بدون عیب و ایراد بود و بسیار غنی از مکالمات روزمره کاربردی. خسته نباشید و تشکر از شما اما هنوز در زمینه گرامر مایلم آموخته های فراموش شده را دوباره بیاموزم ، چه راهکاری پیشنهاد میفرمائید؟
    Violence Dank

    پاسخ
    • خوشحالم که مفید بوده. بله سالها روی این اپلیکیشن وقت گذاشتیم اما برای شما که دیگه استاد هستین شاید مطالب جدید زیادی نباشه و بیشتر برای شروع یادگیری زبان المانی از صفر تدوین شده. موید باشید هر سوالی هست از طریق ایمیل در خدمتم

      پاسخ
  • سلام و خسته نباشید میگم یا نفر مثل من که صفر هست حتی حروف هم بلد نیست باید از کجا شروع کنه هرچی گشتم آموزش حروف رو ندیدم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست