جدول ماضی نقلی

آموزش ماضی نقلی در زبان آلمانی (ساده و کاربردی)

German-gama-min

اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید حتما به زمان ماضی نقلی یا همان حال کامل (به آلمانی Perfeckt) برخورد کرده اید که به آن زمان گذشته مرکب هم گفته می شود. از این زمان بیشتر در مکالمات و گفتگوها استفاده می شود و برای ساخت و استفاده آن در زبان آلمانی باید چند قانون را بلد باشید. ما در این مطلب همه نکات مورد نیز درباره زمان ماضی نقلی در آلمانی را در اختیارتان می گذاریم.

Perfekt: زمان حال کامل یا ماضی نقلی در زبان آلمانی

زمان حال کامل با استفاده از قسمت سوم یکی از سه نوع فعل ضعیف (با قاعده)، قوی (بی قاعده) و مرکب به همراه یک فعل کمکی ساخته می شود. ماضی نقلی در آلمانی اغلب به عنوان “گذشته محاوره ای یا مکالمه ای” نامیده می شود چون اکثرا در زبان گفتاری آلمانی ها و موقع صحبت درباره وقایع و اتفاقات گذشته مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال ما در فارسی می گوییم: «ما دیروز او را دیدیم». همین جمله در زبان آلمانی را هم می توان به صورت گذشته ساده (Imperfekt) بیان کرد یعنی بگوییم: “Wir sahen ihn gestern” و هم به شکل حال کامل یا همان ماضی نقلی (Perfekt)، یعنی بگوییم: “Wir haben ihn gestern gesehen”.

جمله دوم به عنوان جمله مرکب یا ترکیبی شناخته می شود، چون در آن از ترکیب یک فعل کمکی (haben) با فعل ماضی (gesehen) استفاده شده است. حتی با اینکه ترجمه تحت اللفظی جمله “Wir haben ihn gestern gesehen” در فارسی می شود: “ما دیروز او را دیده ایم”، اما به طور کلی موقع ترجمه چنین جمله ای می گوییم: “ما دیروز او را دیدیم”.

 


german

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان آلمانی چرب زبان، آلمانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آلمانی مثل بلبل حرف بزن!


 

جدول زیر افعال مختلف را در شکل مصدر و ماضی نقلی نشان می دهد:

فعل مصدر ماضی نقلی
داشتن Haben

(هابِن)

hat gehabt

(هاتْ گِهابِن)

رفتن gehen

(گِن)

ist gegangen

(اِسْت گِگانْگِن)

خریدن kaufen

(کاوفِن)

hat gekauft

(هاتْ گِکاوفِن)

آوردن bringen

(بقینْگِن)

hat gebracht

(هات گِبْقْآخت)

موقع استفاده از این افعال باید به چند نکته توجه کنید:

1- قسمت سوم یا همان شکل مفعولی برخی از این افعال به -t ختم می شود در حالیکه قسمت سوم بقیه -en می گیرد.

2- بعضی از این افعال از فعل haben (داشتن) به عنوان فعل کمکی استفاده می کنند تا زمان حال کامل را بسازند در حالی که برخی دیگر از sein (بودن) استفاده می کنند. موقع ساخت فعل ماضی نقلی در زبان آلمانی حتما این نکته را به خاطر داشته باشید.

افعال ضعیف

افعال ضعیف در زبان آلمانی در واقع همان افعال باقاعده هستند. این افعال استثنای خاصی ندارند و به راحتی می توان آنها را تبدیل به زمانهای مختلف کرد. قسمت سوم یا شکل مفعولی افعال ضعیف در آلمانی همیشه به -t ختم می شود و برای ساخت حالت سوم فعل آنها، -ge را به ابتدای فعل اضافه می کنیم.

به جدول زیر توجه کنید:

فعل مصدر قسمت سوم فعل
بازی کردن spielen

(شْپیلِن)

gespielt

(گِشْپیِتْ)

ساختن، درست کردن machen

ماخِن

gemacht

گِماخِن

گفتن sagen

زاگِن

gesagt

گِزاگِن

افعالی که در انتهایشان ieren- وجود دارد (مثل fotografieren (عکس گرفتن)، reparieren (تعمیر کردن، studieren (مطالعه کردن)، probieren (تلاش کردن) و غیره) وقتی به قسمت سوم فعل تبدیل می شوند ge نمی گیرند.

مثال:

  • hat fotografiert.(هات فوتوگِقافیِن)   عکس گرفته شده است

افعال قوی

افعال قوی همان افعال بی قاعده و غیر قابل پیش بینی هستند که نمی توان یک قاعده مشخص برای تبدیل آنها به زمانهای مختلف به کار برد، بنابراین باید آنها را حفظ کنید. قسمت سوم این افعال که برای ساخت زمان حال کامل به کار می رود به -en ختم می شود.

فعل مصدر ماضی نقلی
رفتن gehen

(گِن)

gegangen

(گِگانْگِن)

صحبت کردن sprechen

شْپِقِشِن

gesprochen

گِشْپاخِن

با اینکه در زبان آلمانی الگوهای مختلفی برای ساخت زمان ماضی نقلی وجود دارد (و گاهی اوقات این الگوها شبیه به زبان انگلیسی هستند)، اما بهتر است قسمت سوم برخی افعال مثل gegessen (خورده شده)، gesungen (خوانده شده)، geschrieben (نوشته شده) و gefahren (رانده شده) را حفظ کنید.

علاوه بر این باید بدانید که برای ساخت زمان ماضی نقلی با استفاده از افعالی که پیشوندهای تفکیک پذیر و غیرقابل تفکیک دارند قوانین مختلفی وجود دارد که ما در این مطلب به آنها نمی پردازیم، ولی شما باید آنها را هم بدانید.

حتما 100 درس رایگان آموزش ضروری ترین مکالمات آلمانی را از اینجا دانلود کنید

افعال مرکب

افعال مرکب هم جزو فعل هایی محسوب می شوند که نسبتا غیر قابل پیش بینی هستند و قسمت سوم آنها هم درست مثل افعال بی قاعده باید حفظ شود. افعال مرکب همانطور که از اسمشان هم مشخص است، ترکیبی از فعل های با قاعده و بی قاعده هستند که در کنار هم قسمت سوم فعل را می سازند. با اینکه این افعال موقع تبدیل شدن به قسمت سوم فعل مثل فعلهای ضعیف به t- ختم می شوند، اما ریشه آنها مثل افعال قوی تغییر می کند.

قسمت سوم فعل مصدر فعل
gebracht

گِبقْآخْت

bringen

بقینْگِن

آوردن
gekannt

گِکانْت

kennen

کِنِن

دانستن
gewußt

گِوُسْت

wissen

وِسِن

دانستن

چه زمانی از Sein به عنوان فعل کمکی استفاده می کنیم؟

در زبان انگلیسی برای ساختن زمان ماضی نقلی یا همان حال کامل، همیشه از فعل کمکی “have” استفاده می کنیم، اما در آلمانی بعضی از افعال به فعل کمکی Sein نیاز دارند تا بتوانند زمان حال کامل را بسازند. در این شرایط یک قانون کلی وجود دارد که باید رعایت کنید:

افعال ناگذر یا لازم (که مفعول مستقیم نمی گیرند) و دچار تغییر می شوند، موقع استفاده در زمان حال کامل از فعل کمکی sein به جای haben استفاده می کنند. در این میان استثنائاتی هم وجود دارد که مربوط به افعال دیگر می شود. از جمله این استثنائات خود فعل کمکی sein و همینطور فعل bleiben هستند که هر دو برای زمان ماضی نقلی از فعل sein استفاده می کنند.

همه دروس آموزش گرامر آلمانی در اینجا

این قانون فقط درباره تعداد کمی از افعال صدق می کند و فقط کافیست افعالی که با sein می آیند را حفظ کنید تا موقع ساخت زمان ماضی نقلی آنها را از یاد نبرید. یکی از مواردی که به شما کمک می کند تا این افعال را به خاطر بسپارید این است که بیشتر این افعال ناگذر هستند و به یک حرکت اشاره می کنند. در ادامه برخی از این فعل ها را با هم مرور می کنیم:

  • bleiben (بلایْبِن)(ماندن)
  • fahren(فاقِن) (رانندگی کردن، مسافرت کردن)
  • fallen(فالِن) (افتادن)
  • gehen(گِن) (رفتن)
  • kommen(کامُن) (آمدن)
  • laufen(لاوفِن) (دویدن)
  • reisen(قایْسِن) (سفر کردن)
  • sein(زایْن) (بودن)
  • steigen(شْتایْگِن) (صعود کردن، بالا رفتن)
  • sterben(شْتِبِن) (مردن)
  • wachsen(واکْسِن) (رشد کردن)
  • warden(وادِن) (شدن، تبدیل شدن)

مثال:

  • Er ist schnell gelaufen.   او به سرعت دوید

آموزش صفت در زبان آلمانی

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست