مطالعه در منزل

بهترین روش یادگیری/آمادگی آزمون آیلتس در منزل (تجربه ۹ ساله)

گاما

در این مطلب با کمک تجربه ۹ ساله نگارنده، پرسش از اساتید و چند تن از دوستانی که نمره عالی آیلتس آنهم در منزل و بدون کلاس کسب کرده اند بهترین روش تمرین و یادگیری آیلتس در خانه را به شما آموزش می دهیم.

قبل از هر چیز اگر با ساختار و نحوه برگزاری آزمون آیلتس آشنا نیستید مطلب همه چیز درباره آیلتس را بخوانید! ضمنا بهترین کلاسهای آیلتس را در اینجا معرفی کرده ایم.

این مطلب را در 3 بخش تهیه کرده ایم. بخش روش مطالعه و برنامه ریزی و بخش دوم  دانلود منابع و بخش سوم هم جمع بندی و نکات تکمیلی:

بخش اول: روش مطالعه و برنامه ریزی


روش برنامه ریزی برای مطالعه و آمادگی آیلتس در منزل

اگر می خواهید حداقل نمره ۷ کسب کنید (که البته نمره ۶٫۵ هم برای بسیاری موسسات خارجی کفایت می کند) بهترین روش برنامه ریزی برای آمادگی آیلتس را در این مطلب توضیح داده ایم. (کلیک کنید)

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

روش مطالعه و تمرین

۱- بازه زمانی برای مرور مطالب

  1. اولین بار که مطلب جدیدی از زبان را مطالعه میکنید (مثلا یک لغت)، اگر همان مطلب را در ۲۴ ساعت آینده هم یک بار مرور کنید، تا ۸۰٪ آنچه را که جدیداً یاد گرفته اید حفظ میکنید
  2. پس از یک هفته، می توانید تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطلب، بدون فراموشی همه آن را به خاطر بیاورید. این مطلب تا ۳۰ روز در ذهن شما می ماند.
  3. بعد از چهل روز اگر همان مطلب را مجددا مطالعه کنید، ماندگاری آن در ذهن تان تا ۶ ماه خواهد بود!
  4. پس یک بار همان شبی که مطلب را یاد می گیرید مرور کنید، هفته بعد هم یک بار و چهل روز بعد هم یک بار

۲- خلاصه نویسی بسیار مهم است

یکی از سخت ترین بخش های آزمون آیلتس بخش رایتینگ و همچنین قدرت تحلیلی ذهن زبان آموز است. یک روش عالی و ساده برای تقویت شما در این زمینه داریم آنهم اینکه با خلاصه نویسی به راحتی در این دو بخش و حتی بقیه بخش های آیلتس قوی می شوید.

برای این کار کافی است هر زمان دو یا سه پاراگراف زبان را مطالعه نمودید، در حد ۳-۴ خط نظر خودتان را به زبان انگلیسی راجب آن پاراگراف ها بنویسید و یا اینکه آن را خلاصه نویسی کنید. همیشه در جزوه تان یک جای خالی کنار یادداشت هایتان بگذارید تا تفسیر خودتان از آن موضوع را بنویسید. بعدها هنگام مطالعه مجدد همزمان همان پاراگراف و ۳-۴ خط خودتان را هم مرور کنید تا تاثیر آن را به وضوح ببینید! توصیه میکنم با تحلیل و خلاصه نویسی این کتاب ها شروع کنید

۳- گوش، چشم و زبانتان را به انگلیسی عادت دهید

هر روز در هر شرایطی هم که شده، حداقل به یکی دو مکالمه گوش کنید یا مطالعه کنید یا صحبت کنید و نگذارید اعضای بدنتان از عادت کردن به شنیدن زبان انگلیسی غافل شود. میتوانید از برنامه های رایگان صوتی روزانه مخصوص گوشی ها استفاده کنید.

۴- با صدای بلند بخوانید

یک راه عالی برای بهبود صحبت کردن به انگلیسی این است که هر زمانی میتوانید، متن ها را با صدای بلند و شمرده بخوانید. حتی اگر اشتباه کنید، بلند خواندن به شما کمک میکند که راحتتر انگلیسی صحبت کنید. برای بلند خواندن از کتاب یا روزنامه یا هرچیزی که به زبان انگلیسی است، استفاده کنید. حتی اگر شما همه ی لغات را نمیفهمید، اینکار باعث میشود که زبان و مغزتان، گفتن کلمات انگلیسی را تمرین کند و متوجه میشوید که وقتی انگلیسی صحبت میکنید میتوانید سریعتر و آسانتر جملاتتان را بسازید. بلند خواندن همچنین به دلیل اینکه شما از کلمات انتخابی خودتان استفاده نمیکنید، مفید است. بخصوص متون این کتابها را

۵- با خودتان صحبت کنید

وقتی در حال انجام کارهای روزانه هستید، میتوانید با خودتان به تنهایی انگلیسی صحبت کنید. این باعث میشود به انگیسی فکر کنید. برای مثال میتوانید بگویید: I’m going to the kitchen, now I am making a cup of tea, I love tea because it refreshs me! و مانند اینها. میدانم این روش کمی غیر معمول به نظر میرسد اما کمک کننده است. فقط کافی ست امتحان کنید!.

۶- چیزی را که می بینید بگویید

گفتن و صحبت کردن در زبانممکن است به پنجره یا به تلویزیون نگاه کنید، هر چیزی که میبینید را بگویید؛ مثلا مردی که با بلوز آبی در حال رانندگی است را به انگلیسی بگویید، این یک زبان ساده است اما خودتان متوجه میشوید که چطور میتواند هماهنگی ذهن و زبانتان را افزایش دهد. بعد از مدتی متوجه میشوید که دیگر لازم نیست جمله ای را در ذهنتان ترجمه کنید و پس از آن وقتی یک مکالمه واقعی داشته باشید میبینید که میتوانید افکارتان را راحت تر ابراز کنید. در مورد اشتباهات هنگام گفتن جملات نگران نباشید، مهم ترین هدف انجام این تمرین، تسلط و روان بودن است. اگر میخواهید اشتباهاتتان را تصحیح کنید، صدایتان را ضبط کنید و دوباره گوش کنید که ببینید کجاها اشتباه کرده اید.

۷- به رادیوی انگلیسی گوش کنید

گوش دادن به رادیو انگلیسیتا آنجایی که ممکن است به رادیوی انگلیسی گوش کنید. BBC یک کانال عالی است که BBC Radio4 نامیده میشود و بیشتر اوقات صحبت میکند تا اینکه موسیقی پخش کند. احتمالا بی بی سی را میشناسید،آنها با دروغهای خود مشهور هستند.بی بی سی پادکست ها (فایل های صوتی) بسیار باکیفیتی را در زمینه آموزش زبان انگلیسی تهیه می کند که میتوانید از آن برای تقویت مهارت شنیداری خود و همچینین از ویدیوهای دارای متن آن استفاده کنید. حتما روزانه حداقل ۱-۴ فایل آن را تمرین کنید. بهترین خبرگزاری ها و اخبار را اینجا معرفی کردیم

۸- راجع به موضوعات مختلف مطالعه کنید

در مورد موضوع هایی که دوست دارید در زبان خودتان در مورد آنها صحبت کنید، فکر کنید سپس چیزهایی که برای صحبت کردن آن به زبان انگلیسی لازم دارید را پیدا کنید؛ مثلا اگر دوست دارید در مورد فوتبال یا هر چیز دیگری صحبت کنید، میتوانید آنها را در وبسایت ها و مجلاتی که این موضوعات را پوشش میدهند پیدا کنید. لیست لغات مورد نیاز درمورد موضوعتان را بنویسید و کلمات و عبارات را یاد بگیرید. یک وب سایت فوق العاده برای یادگیری صحبت راجب موضوعات مختلف

بخش دوم: دانلود منابع


آزمون آیلتس امتحانی است که توانایی و مهارت های چهارگانه شما در زبان انگلیسی را می سنجد. تجربه چندین ساله و کسب نمره عالی نگارنده در آزمون آیلتس به شما می گوید که هر منبعی که به یادگیری زبان انگلیسی شما بطور کلی کمک کند می تواند مفید باشد. اما برخی منابع هستند که آیلتس را بصورت اصولی تر به شما یاد می دهند و مدت زمان یادگیری شما را بطرز چشمگیری کاهش می دهند. حتی تعداد بیشتری از کلمات آزمون از داخل این منابع بیرون می آید. ضمن اینکه دانستن زبان انگلیسی برای کسب نمره خوب آیلتس کافی نیست.

بسیاری از بومی های انگلیسی زبان هم نمی توانند از پس نمره خوب در آیلتس بر بیایند! علت این است که شما بایستی تکنیک های آزمون آیلتس را در کنار یادگیری زبان انگلیسی بلد باشید و منبع خوب منبعی است که زبان را همراه با این تکنیک ها به شما یاد دهد. مراقب باشید به هیچ وجه درگیر منابع قدیمی مثل کتاب ۵۰۴ که مثل واژگان شاهنامه فردوسی در عصر حاضر هستند! نباشید و گول آنها را نخورید. منابعی که معرفی می کنیم این تکنیک ها را به خوبی به شما یاد می دهند. در لینک زیر ما بهترین منابع آزمون آیلتس را معرفی کرده ایم:

بهترین منابع آیلتس برای آمادگی در منزل

1-کتاب Official Cambridge Guide to IELTS (دانلودش کنید)

کتاب Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب توسط انتشارات دانشگاه کمبریج برای کمک به آمادگی متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس منتشر شده است و راحت دانلودش کنید نیازی به خرید نیست همه جا هم پی دی اف اورجینالش گیر میاد. این کتاب به طور رسمی توسط شورای بریتانیا (British Council) توصیه شده و یکی از بهترین کتابها برای آماده شدن برای آزمون آیلتس است (جزو باید هاست، یعنی حتما حتما باید بخونیدش).

این کتاب شامل سوالات، نکات و تکنیک های مهمی است که به شما کمک می کنند بالاترین نمره را در آزمون آیلتس بگیرید. برای کمک به یادگیری تلفظ صحیح کلمات و افزایش مهارت speaking و شنیداری شما، یک CD هم ضمیمه این کتاب شده است.

2-کتاب آموزش کامل واژگان ضروری بارونز برای آزمون آیلتس

کتاب آموزش کامل واژگان ضروری بارونز برای آزمون آیلتس

یکی از معروف ترین کتاب های آمادگی لغات برای آزمون آیتلس، لغات ضروری بارونز برای آزمون آیلتس است که در این پست توسط چرب زبان برای استفاده قرار گرفته است و حتما توصیه میشه بخریدش چون چشمتون در میاد برای خوندنش! این کتاب تمرینات گسترده ای را برای زبان آموزان در زمینه لغات و جملات انگلیسی فراهم می کند که در آن بر روی ۶۰۰ لغت پرکاربرد انگلیسی از دسته بندی های مختلف که به صورت دوره ای در آزمون های آیلتس آمده است ، تاکید دارد.

این دسته بندی ها شامل طبیعت ، محیط، اوقاعت فراغت و سرگرمی، هنر و فرهنگ، جابه جایی ، سلامت، توریستم، بازرگانی، تکنولوژی، مسائل اجتماعی و تحصیلات می باشند. نویسنده آن Lin Lougheed بر روی این ۶۰۰ لغت از این دسته بندی ها تمرکز دارد.

3-کتاب Official IELTS Practice Materials

کتاب Official IELTS Practice Materials

این کتاب توسط نویسندگان و آزمونگران ارزیاب زبان انگلیسی کمبریج (Cambridge English Language Assessment examiners and material authors) که سالها در تهیه آزمونهای آیلتس تجربه دارند نوشته شده است. این کتاب توسط شورای بریتانیا، مرکز ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج و IDP آیلتس استرالیا تأیید شده است.

4- این دو کتاب برای کسب نمره های بالاتر

این دو کتاب را وقتی خریداری و استفاده کنید که واقعا هنوز با ساختار ایلتس مشکل دارید یا نیاز به نمره بالاتر دارید یا به هر دلیلی ایلتس برای تان جا نیفتاده است یا باز هم به یادگیری استراتژیهای بیشتر نیاز دارید یا بخواهید یک ازمون بی نقص با نمره بالا را پشت سر بگذارید، ضمن اینکه توصیه می کنم آنها را در زمان نزدیک تر به ازمون مطالعه بفرمایید یعنی بعد از اینکه حسابی اماده شدین و حالا می خواین همون استراتژی ها رو عملا پیاده کنید. برای دانلود هر عنوان روی لینک ش کلیک کنید:

۵-نرم افزار آموزش زبان انگلیسی Ielts Complete آیلتس- اختیاری

بسته آموزش کامل آزمون آیلتس

این بسته آموزشی ، جزء مجموعه ای جدید جهت آماده سازی داوطلبان آزمون «آیلتس» می باشد‏.‏ به بهترین شکل ممکن، تمرینات کلاسی امروزی را با موضوعات جوان پسند و جذاب ‏(‏مهیج‏)‏ ترکیب می نماید‏.‏ به گونه ای طراحی شده که «تفکر پرسش گر» را برای آزمون «آیلتس» به داوطلبان معرفی می کند‏.‏ راهکارها و مهارت هایی عرضه می کند که دانشجویان را در مسیر کسب بالاترین امتیاز در تمام قسمت های آزمون، راهنمایی خواهد نمود‏.‏

  • قابلیت آپدیت روزانه
  • ایجاد فضای کلاس مجازی
  • نمودار آماری از میزان پیشرفت
  • آموزش از طریق فیلم های مرتبط با دروس

   خرید نسخه کامل این نرم افزار جامع 

۶- اپلیکیشن گوشی موبایل British Radios (اندروید و ios)- اختیاری

 

اپلیکیشن آیلتس

اپلیکیشن های موبایل معمولا فقط زمان یادگیری شما را افزایش می دهند چون تحقیق شده و با دقت طراحی نشده اند ولی این اپلیکیشن یکی از بهترین اپلیکیشن هاست که شما را با موضوعات متنوعی که در بخش های ۴ گانه آزمون آیلتس مطرح می شود آشنا می کند. فقط کافی است که به کلیپ های صوتی آن گوش کنید آن هم در زمانی که بیکار هستید !

   لینک دانلود برای اندروید

   لینک دانلود برای آیفون ios

۷- اپلیکیشن گوشی موبایل IELTS Prep App (اندروید و ios)-اختیاری

نرم افزار آیلتس 8

احتمالا این اپلیکیشن را در پلی استور و اپ استور دیده اید که بالاترین امتیاز در میان برنامه های اندروید و آیفون را کسب کرده است. این اپلیکیشن که بطور رسمی توسط British Council ارائه شده است تمرینات مفیدی در زمینه لیسنینگ، اسپیکینگ و … بصورت صوتی و ویدیویی دارد.

   لینک دانلود برای اندروید

   لینک دانلود برای آیفون ios

بخش سوم: نکات تکمیلی و جمع بندی


  1. آمادگی بطور کلی (همه بخشها):
    • انجام آزمون‌های شبیه‌سازی شده آیلتس به شما کمک می‌کند با فرمت و محتوای آزمون آشنا شوید و عملکرد خود را ارزیابی کنید.
    • مطالعه متون مختلف، روزنامه‌ها، مجلات و کتب به شما کمک می‌کند تا دایره واژگانتان را گسترش دهید و با ساختارهای مختلف زبان آشنا شوید.
    • مرور متون و نمونه سوالات آزمون آیلتس از دوره‌های گذشته می‌تواند به شما در درک بهتر ساختار آزمون کمک کند.
  2. Listening (شنیداری):
    • گوش دادن به پادکست‌ها و برنامه‌های رادیویی به زبان انگلیسی.
    • تمرین با آزمون‌های شبیه‌سازی شده آیلتس و تمرین روزانه‌ی شنیداری.
    • تمرکز بر توانایی تشخیص اطلاعات اصلی و جزئی در مکالمات.
  3. Reading (خواندن):
    • خواندن متون مختلف از جمله روزنامه، مجلات، وبلاگ‌ها و کتب در حوزه‌های مختلف.
    • تمرین با سوالات آزمون‌های شبیه‌سازی شده آیلتس.
    • تمرکز بر مهارت‌های مختلف مانند درک مفهوم، تشخیص جزئیات و نکات اصلی.
  4. Writing (نوشتن):
    • تمرین نوشتن مقالات، توضیحات و پاراگراف‌های مختلف در موضوعات متنوع.
    • مطالعه نمونه‌های خوب نوشته‌ها و بازنویسی آنها به شیوه‌ی خودتان.
    • استفاده از واژگان و اصطلاحات پیچیده و متنوع.
  5. Speaking (مکالمه):
    • مکالمه با دوستان یا همکاران زبان‌آموز به انگلیسی.
    • شرکت در گروه‌های مطالعه و مکالمه.
    • ضبط صدا و گوش دادن به خودتان برای بهبود تلفظ و روانی در مکالمه.
  6. مطالعه‌ی راهنمای آزمون:
    • آشنایی با ساختار و قوانین آزمون آیلتس.
    • مطالعه‌ی راهنمای رسمی آزمون و درک دقیق از فرمت آزمون.
  7. تمرکز بر نقاط ضعف:
    • تشخیص نقاط ضعف خود در هر بخش و تمرین بر روی آنها.
    • تحلیل و بازبینی آزمون‌های قبلی و یافتن خطاها و نقاط ضعف.

۳ نکته تکمیلی

زبانمهر

حتما بخوانید!

16 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • راضیم ازت دمت گرم حیدری جان. یک تجربه ای که دارم از ایلتس بگم که تسلط به ترفند و تکنیک ها شدیدا روی نمره ایلتس تاثیر داره و ایلتس هم که خب میدونین شدیدا روی مهاجرت و پذیرش دانشگاه و بورسیه/فاند گرفتن! من خیلی توی این ترفندها ضعیف بودم البته زبانم رو با کمک اپلیکیشن چرب زبان تقویت کرده بودم اما ضعف م اینکه زود یادم میرفت. کلاس ایلتس با هزینه زیاد هم رفتم ولی اصلا یا متدشون خوب نبود یا مغز من مشکل داشت! یک ماه پیش این پکیج اموزش جامع ایلتس که تبلیغ گذاشتین تو این مطلب خرید زدم واااقعا هر چی تو این کلاس ها و دوره ها بود رو یک جا داشت اما با یه زبان خیلی ساده و ماندگار براااحتی تکنیک ها و ترفندها رو فول فول شدم ایلتس 7 گرفتم که اصلا هیچکی باورش نمیشه 😊 قشنگ میخوام بگم 70 درصد ایلتس تسلط به ترفندهاست نه بلد بودن زبان

    پاسخ
    • ممنون از کمکتون این کتاب ها اصلی هستند یعنی بازم کتاب های دیگه هم هستند من که امسال ترم یک هستم وزبانم متوسط است یعنی میتونم از اینا استفاده کنم یا برا شروع باید اول کتاب دیگه را بخونم

      پاسخ
  • آقا دم شما گرم

    پاسخ
  • سلام، نرم افزار Ielts Complete برای چه سیستم عاملی میشه استفاده کرد؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید. آیا از منابعی در کلاس های زبان استفاده میشه مثل four corner / top notch/ touch stone و غیره استفاده کرد برای آیلتس یا وقتم تلف میشه؟

    پاسخ
    • اینها کتاب های خوبی هستند ولی اکثرا به متدهاشون انتقاد شده. این پکیج ielts complete همه این منابع رو داخلش داره هیچ کاربری ازش ناراضی نبوده و تقریبا همه نمره عالی ایلتس گرفتن باهاش. وقتی منبع با این کیفیت و درصد موفقیت بالا هست چرا منابع تایید نشده رو وقت میذارین. نمره ایلتس زندگی تون رو تغییر میده سرسری نگیریدش

      پاسخ
  • کتاب complete ielts چطوره؟

    پاسخ
  • ممنون از اطلاعات و سایت خوبتون. همیشه مفید هست. عالی هستین.

    پاسخ
  • سلام ببخشید 6 min bbc learning english برای ایلتس ساده است ؟؟

    پاسخ
  • فرامرز قاسمی
    دی 4, 1402 8:16 ق.ظ

    وااای این اپلیکیشن تون عااالیه. من زبانم خیلی ضعیف بود و صفر صفر هستم. یک ماهه پیش خریدم اپلیکیشن تون رو نه تنها مکالمه های روزمره رو میتونم انجام بدم بلکه دیالوگ های فیلم ها رو که خیلی از استادای زبان هم نمیفهمن دارم درک میکنم!! نمیدونین چه حالی میده. البته برای مهاجرت نمیخوام بیشتر برای دیالوگ فیلم ها و تولید زیرنویس هست.

    پاسخ
    • خوشحالم مفید بوده. بله سالها برای تولیدش وقت گذاشتیم و گلچین و چکیده هر چی کلاس و مکالمه و .. هست برای تقویت زبان معجزه می کنه. موفق باشید

      پاسخ
  • سلام،خسته نباشید، بنده میخوام که خوندن زبان انگلیسی رو شروع کنم و در آزمون های آیلتس در آینده شرکت کنم، سوالم اینه که اون دوتا برنامه ای که معرفی کردین برای شروع و آزمون دادن کافی هست؟؟؟ Ielts Complete و آموزش های زبان چرب منظورم هست. و اینکه چجوری ازمون هر درس رو بدم بعد از هر مرحله یادگیری، و اینکه آموزش گرامر هم داره؟ اینم بگم که بنده کاملا مبتدی هستم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست