زبان بدن

۲۰ تا از پرکاربردترین حرکات بدن در زبان انگلیسی ک بومی زبانها استفاده می کنند

گاما

انگلیسی ها را در دنیا به ندرت برای استفاده از حرکات بدن خود در طول ارتباطات مشهور می دانند، بنابراین اگر بدانید این مقاله در مورد بیش از ۵۰ حرکت است که مردم بریتانیا در طی مکالمات استفاده می کنند – حرکات بی ادبانه محاسبه نشده اند!- ممکن است شگفت زده شوید. بسیاری از حرکات از کشورهای دیگر قرض گرفته شده و / یا به طور گسترده در کشورهای دیگر استفاده می شود، اما هیچ کدام از آنها جهانی نیستند و تعداد کمی از آنها نیز در خارج از انگلیس بسیار نادر است. ، استفاده و تحلیل این حرکات که ممکن است برای بیگانگان مشکل باشد، در ادامه توضیح داده خواهد شد.

شاید بدترین و توهین آمیزترین حرکات در بریتانیا “علامت V” و “نشان دادن انگشت میانی” است. چرا که این نوع حرکات را نمی توان بدون رنجاندن و ناراحت کردن دیگران، توضیح داد.

نکات کلی و بسیار مهم راجب زبان بدن

تحقیقات ثابت کرده اند که حرکت چهره، دست ها، شانه ها و بطور کلی بدن (زبان بدن) تاثیر بسیار بالاتری در فهم منظورتان به مخاطب دارد (۸۰ به ۲۰! –یعنی فقط ۲۰ درصد انتقال مفهوم توسط کلمات و جملات انجام می شود!!)

در درجه اول سعی کنید خیلی طبیعی رفتار کنید و آرام باشید. هماهنگ کردن زبان بدن با کلماتی که بیان می کنید نیاز به ماهها تمرین و زمان دارد. اگر کلمه مثبتی به کار می برید زبان بدنتان هم باید مثبت باشد و برعکس. حرکات اصلی بدن را در ادامه به شما یاد می دهیم ولی تون صدا و نحوه بیان کلمات هم بسیار اهمیت دارد:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • از تون صدای قوی استفاده کنید تا اعتماد به نفس تان را نشان دهید
  • صدای آرام برای رازآمیز بودن کلام و یا صمیمیت استفاده می شود
  • یک تون صدای بلند که به سمت پایین بودن می رود (مثل جیغ یک دختر) نشان دهنده شگفت زدگی ست
  • در ابتدای ورود به یک کشور سعی کنید کلمات را کاملا شمرده و واضح بیان کنید. بعد از حدود یک ماه خود به خود سرعت شما در عین حفظ وضوح کلام افزایش می یابد
  • همه جای جملات با صدای یکسان صحبت کنید و وقتی به کلمات حساس می رسید یا یک بخش جمله مهم تر است سرعت کلام را کم کنید و تون صدا را کاهش دهید

در زیر مهم ترین حرکات بدن در کشورهای انگلیسی زبان را مطالعه می کنید:

حتما بخوانید: بهترین روش معرفی خود به زبان انگلیسی (کاملا ساده و اصولی)

۱-حرکات با دو انگشت

حرکات با دو انگشت در بریتانیا، وقتی دو انگشت را به شکل علامت V بالا می آورید، طوری که پشت دستتان رو به دیگری باشد؛ تقریباً به همان اندازه ی نشان دادن انگشت میانی بی ادبانه است. بنابراین باید مراقب باشید که هنگام خرید دو چیز، مثلاً وقتی دو تمبر می خواهید؛ علامت V را اشتباهاً نشان ندهید. متداول ترین راه برای نشان دادن عدد دو در انگلستان، نشان دادن V به صورتی است که کف دستتان رو به دیگری باشد – که علامت صلح نامیده می شود- البته به سادگی می توانید نشان دادن این علامت را متوقف کنید. در مورد استفاده از انگشت های دیگر برای نمایش عدد ۲ مورد توهین آمیزی وجود ندارد، مثلاً استفاده از انگشت اشاره و شست، یا انگشت کوچک و حلقه برای نمایش ۲ مانعی ندارد؛ هرچند که متداول نیست.

۲- علامت ضربه زدن به چوب

برای این حرکت، دست خود را مشت کرده و با بند اول انگشت میانی به چیزی که از چوب ساخته شده باشد، مانند میز و … دو یا سه ضربه زده می شود. این حرکت برای خوش شانسی انجام می شود؛ مشخصاً برای دور کردن بد شانسی است. به خصوص زمانی که فکری به ذهن تان برای افتادن یک اتفاق خوب می افتد؛ به چوب می زنید؛ مثلاً ” بزنم به تخته؛ من واقعاً فکر می کنم که امتحان را این بار پاس می کنم”.

۳- حرکت آرزوی موفقیت

حرکت آرزوی موفقیت برای این حرکت کافی است انگشت میانی تان را روی انگشت اشاره قرار دهید و کمی خم کنید. در حالی که انگشت اشاره صاف و انگشت میانی به دور آن پیچیده است، این طور به نظر می آید که این دو انگشت یک گره تشکیل داده اند. این حرکت به معنای آرزوی موفقیت است و شبیه زیادی به حرکت زدن به تخته دارد. با این حال، این حرکت دست معمولاً معنای مثبتی از آرزو کردن برای اتفاقات خوب است؛ مثلاً می گویید: امیدوارم که این بار به موقع برسد (انگشتان را روی هم می گذارید)؛ یا این که : آنها باید خیلی احمق باشند که این شغل را به شما ندهند (من انگشتانم را برای شما روی هم می گذارم).

۴- حرکت قول دادن

زمانی که با انگشت اشاره دست راست خود، یک علامت صلیب در سمت چپ قفسه تان یعنی روبه روی قلب تان رسم می کنید. اگر یک فرد معتقد اردتدکس یا کاتولیک این کار را انجام بدهد؛ همان معنای صلیب کشیدن به دلایل مذهبی می باشد؛ اما در انگلستان بیشتر افراد پروتستان هستند و صلیب کشیدن به این شکل در آنجا مرسوم نیست و این حرکت به معنای قول دادن می باشد، قول می دهم که این کار را انجام دهم، قول می دهم حقیقت را می گویم..

حتما بخوانید: ۱۵ تا از زبانهای دنیا که بیشترین جمعیت صحبت کننده را دارند

۵- حرکت پول شمردن

برای انجام این حرکت؛ دست خود را طوری نگه می دارید که کف دست رو به بالا باشد، سپس با انگشت شست؛طوری انگشت اشاره و میانی را لمس می کنید که انگار می خواهید کیفیت یک پارچه را امتحان کنید. این عبارت می تواند معنی های زیر را داشته باشد: ” اگر می خواهی آن کار را انجام بدهم باید پول بدهی” یا ” پولی که قرار بود به من بدهی؛ چه شد؟” ” چطور می توانی بپرسی که چرا آن کار را انجام دادم؟ معلوم است؛ به خاطر پول” .

۶- حرکتی برای “متوقف کردن”

بر خلاف یونان؛ در انگلستان هیچ چیز توهین آمیزی در مورد نگه داشتن یک یا دو دست به طرف کسی، درحالی که کف دست رو به آنها باشد؛ وجود ندارد و بنابراین این ژست به لحاظ نظری میتواند به معنی «صبر کردن» یا «توقف» باشد. با این حال، مانند آن دسته از عبارات مستقیم، این حرکت دست برای اغلب موقعیتها؛ زیاده روی است. در عوض معمولا بهتر است بگویید “یک لحظه / دقیقه / ثانیه “در حالی که انگشت اشاره دست راست را مانند حالت اجازه گرفتن از معلم نگه داشته اید تا معنای” یک “را در آن عبارت نشان دهید.

۷- حرکت بشکن زدن

حتماً همه ی شما با بشکن زدن آشنا هستید؛ به این منظور باید انگشت شست را روی انگشت میانی گذاشته و خلاف جهت هم حرکت دهید تا صدای کلیک مانند و تق بشکن به صدا بیاید. این حرکت در بریتانیا دو معنی دارد. معمولاً به این معنی به کار می رود که شما فراموش کرده اید کاری را انجام دهید یا می خواهید یک جمله ی بدیهی بگویید مثلاً می گویید ( لعنتی! می دانم که چیزی را فراموش کرده ام). در این حالت معمولاً با حرکت دست و با سرعت کم چندبار بشکن زده می شود.

۸- حرکت دعا کردن

دو نوع حرکت برای دعا کردن به کار می رود که معانی متفاوتی دارد. معمولاً دست های خود را به گونه ای قرار می دهید که کف دست ها روبه روی هم باشد (انگشتان می توانند درهم فرورفته باشند). این حرکت کاملاً شبیه تصویر یک مسیحی معمولی در حال دعا کردن می باشد و به معنای خواهش کردن است. مثلاً ” از شما خواهش می کنم تا زمانی که همسر سابقم اینجاست؛ مهمانی را ترک نکنید” همچنین می تواند به معنای امیدواری هم باشد: ” من واقعاً، واقعاً امیدوارم که این طور بشود”.

دانلود کنید:

۹- حرکت نشان دادن آمادگی برای کار

خیلی از مردم وقتی می خواهند کارهای فیزیکی را انجام دهند؛ مانند گلکاری یا سبزی کاری، آستین هایشان را بالا می زنند. شما نیز می توانید با بالازدن آستین هایتان به طرزی نمایشی بیان کنید که برای شروع کسب و کار حاضرید.

۱۰- حرکت وقت تمام شده است

این حرکت معمولاً در ورزش های امریکایی انجام می شود و در امریکا خیلی رایج است، اما چون کاربردی است و معنای خاصی دارد؛ در بریتانیا نیز استفاده می شود. برای این حرکت باید با دستان تان شکل T را درست کنید. به این منظور دست راستتان را به صورت عمودی نگه می دارید به صورتی که کف دست رو به سمت چپ باشد، سپس دست چپ را بصورت افقی روی آن قرار می دهید به صورتی که کف دست چپ رو به پایین باشد. در ورزش ها این حرکت به معنای ” استراحت” می باشد. یعنی می گوید: ” بسیارخب بچه ها؛ بیایید کمی استراحت کنیم و بعد دوباره شروع می کنیم” . علیرغم نامی که دارد؛ به معنای به پایان رسیدن زمان بازی یا تمرین نیست.

۱۱- حرکت اشاره کردن با انگشت شست رو به پایین

در حالی که همه انگشتان به جز انگشت شست را مشت کرده اید؛ دست خود را رو به شخص دیگر گرفته و با انگشت شست تان رو به پایین (زمین) اشاره می کنید. این حرکت دقیقاً بر عکس نشان دادن انگشت شست برای موافقت است. البته معنای این حرکت با آن چه در ذهن دارید فرق می کند. انگشت شست رو به پایین شاید معنای “بد” داشته باشد؛ اما بیشتر به معنای رد کردن موضوعی است. برای مثال، فرض کنید که به داخل یک بار می روید تا ببینید که آیا جای مناسبی برای خودتان و دوستانتان که بیرون منتظرند می باشد یا نه، در این حالت انگشت شست رو به پایین نشان می دهد که آن بار مکان مناسبی نیست.

این حرکت می تواند به معنای رد شدن و قبول نشدن هم باشد. برای مثال وقتی از یک مصاحبه ی شغلی بیرون آمده و این حرکت را به دوستان تان نشان می دهید؛ یعنی مصاحبه ی بدی داشته اید و تقریباً مطمئن هستید که پذیرفته نمی شوید.

۱۲- حرکتی برای نشان دادن کمبود وقت

در موردی که می خواهید زمان نداشتن یا دیر کردن را نشان بدهید؛ دو حرکت وجود دارد، در هر دوی این حرکت باید از ساعت خود (یا مچی که به آن ساعت می بندید) استفاده کنید. در حرکت اول به ساعت (یا مچ دست چپ که جای ساعت است) با دست راست چند بار ضربه می زنید و این حرکت به معنای آن است که واقعاً دیر شده است. در حرکت بعدی می توانید فقط به ساعت یا مچ دست چپ تان نگاهی طولانی بیندازید؛ که یعنی وقت بسیار کم است.

۱۳- حرکت انگشت شست رو به بالا

جدای برخی از کشورها که این حرکت در آنجا توهین آمیز است؛ در بیشتر کشورهای دنیا به معنای OK می باشد و می توان گفت که معنای جهانی پیدا کرده است. این حرکت تا اندازه ای در بریتانیا استفاده می شود. در امریکا وقتی هر دو شست را بالا می گیرند به معنای “آفرین” و تشویق می باشد. این حرکت برای تاکسی گرفتن هم استفاده می شود.

۱۴- حرکت دست ها بالا

برای انجام این حرکت کافی است هر دو دست خود را به علامت تسلیم بالا بگیرید؛ در حالی که کف هر دو دست رو به طرف مقابل باشد. این حرکت دقیقاً از شرایط تسلیم شدن در جنگ آمده است. مثلاً هنگام بازی شطرنج وقتی این کار را انجام می دهید یعنی باخت را پذیرفته اید. همچنین در برخی موقعیت ها ممکن است به معنای این باشد که تلاش برای توضیح دادن یک موضوع به فردی را رها می کنید: ” واضح است که درست گوش نمی کنی” یا ” واقعاً از تو نا امید شدم”

۱۵- حرکت دست به کمر

وقتی دستان تان را روی پهلو می گذارید به طوری که آرنج های تان رو به بیرون باشد؛ ممکن است فقط نوعی ایستادن ساده باشد؛ اما در بیشتر مواقع این حرکت نشان دهنده ناراحتی است. قرار دادن مشت های بسته روی پهلوها فقط به معنای دلخوری و ناراحتی است، شاید همراه با این حرکت؛ علامت هایی مانند اخم؛ تنفس سریع و قرمز شدن صورت شخص هم همراه بشود.

۱۶- حرکت پاسخ منفی

اگرچه می توانید از حرکت دادن سرتان به سمت چپ و راست استفاده کنید تا چیزی را به شدت رد کنید، اما بسیار شایع است که با دست نیز رد کردن موضوعی را نشان بدهید. برای این منظور یک دست را در جلوی بدن خود قرار داده به طوری که کف دست رو به پایین است، سپس دست را از چپ به راست حرکت می دهید. این حرکت می تواند به این معنی باشد که “من به طور کامل ایده شما را رد می کنم” یا به سادگی به معنای ” اصلاً/هرگز” باشد، احتمالا به این دلیل که حرکت دست شما همه بحث های آینده را هم قطع می کند. بنابراین این حرکت معنای بسیار قوی دارد.

۱۷- ژست سکوت

نوعی حرکت جالب وجود دارد که با انجام آن به طرف مقابل می گویید ساکت باشد. برای انجام آن کافی است انگشت شست و اشاره تان را روی هم بگذارید و باقی انگشتان را مشت کنید، سپس با نوک هر دو انگشت گوشه سمت چپ لب های بسته خود را لمس کرده و یک خط فرضی روی لب هایتان از چپ به راست بکشید. این حرکت بسیار قوی بوده و به معنای “خفه شو” است.

حرکت جهانی سکوت را هم که حتماً می شناسید. کافی است انگشت اشاره تان را به صورت عمودی روی وسط لبها زیر بینی قرار دهید. این حرکت بیشتر از بقیه می خواهد که با صدای بلند صحبت نکنند. اگر می خواهید خلیی مؤدبانه تر از بقیه بخواهید که ساکت باشند؛ از این حرکت استفاده کنید.

۱۸- حرکت بالا انداختن ابرو ها

مانند بسیاری از کشورها؛ در بریتانیا هم حرکت بالا انداختن ابروها می تواند به عنوان یک حرکت غیر رسمی برای خوشامد گویی به فرد وارد شونده باشد. برای مثال، زمانی که در یک جلسه و در وسط سخنان تان؛ کسانی که دیر کرده اند؛ وارد می شوند.

به صورت غریزی؛ هنگام تعجب هم ابروهایمان را بالا می بریم. برای مثال همراه با گفتن عبارت هایی مثل: واقعاً؟ یا ” واقعاً انتظار دارید این موضوع را باور کنم؟ ” ابروهایمان را بالا می بریم.

۱۹- حرکت ماساژ دادن پیشانی

برای انجام این حرکت، باید چهره ای ناراحت به خود بگیرید. دست راست خود را روی پیشانی قرار بدهید به طوری که انگشت شست سمت راست و دیگر انگشتان سمت چپ قرار بگیرند. سپس مثل زمانی که سردرد می گیرید؛ پیشانی را ماساژ می دهید. این حرکت به معنای “چه کار کنم؟” می باشد. در واقع بیشتر به این معنی است: ” من با تو چه کار کنم؟ باور نمی کنم که باز هم خرابکاری کرده باشی!” یا ” واقعاً من را در موقعیت دشواری قرار داده ای” . در برخی موارد ممکن است بعد از اشتباه خودتان، مانند حرکت ضربه با کف دست به پیشانی؛ برای سرزنش خود این حرکت را انجام دهید.

۲۰- حرکت نشان دادن وضعیت ok

با استفاده از انگشت شست و اشاره یک دایره درست کنید؛ سه انگشت دیگر را به صورت ایستاده نگه دارید و کمی خم کنید به صورتی که یکدیگر را لمس نکنند. این علامت به سادگی به معنای وضعیت مطلوب است. توجه کنید که این حرکت با حرکت انگشت شست رو به بالا تفاوت دارد؛ آن حرکت به معنای تشویق است، و معنای آفرین با خود دارد اما این حرکت به معنی : مشکلی نیست/ الان درست شده است/ ادامه بده و مانند اینها می باشد.

حتما بخوانید: ۴۰ تا از مهمترین قواعد رفتاری در فرهنگ انگلیسی زبان ها که باید بدانید!

۲۱- حرکت تماس گرفتن

ابتدا باید دست خود را به حالت گوشی تلفن درآورید. برای این کار؛ دست را مشت کرده و انگشت شست و انگشت کوچک را بیرون بیاورید. سپس انگشت شست را کنار گوش نگه داشته و انگشت کوچک جلوی دهان قرار می گیرد؛ گویا با تلفن حرف می زنید. این حرکت می تواند به این معنا باشد: ” با من تماس بگیر” یا ” بعداً تماس می گیرم”.

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • خیییلی خوب بود . فقط اگر بعد از هر پاراگراف تصویر همون حرکت هم میزاشتید عالی میشد.

    پاسخ
  • سلام حرکتی که معمولا هنگام خداحافطی انجام میدن به صورتی که دو انگشت دست(اشاره، میانه) رو به سمت گوشه پیشانی نشون میدن ، تقریبا مثل حرکت نظامی سربازها ،چه اسمی داره و چه مفهومی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست