در حال مطالعه کتاب انگلیسی

چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم؟ (روش خواندن کتاب های خارجی)

گاما

اگر در حال فراگیری زبان انگلیسی هستید و نمی دانید که چگونه مهارت خواندن خود را تقویت کنید ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد. اما آیا می دانید که چگونه مهارت خواندن زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، بدون آنکه به هنگام رو به رو شدن با سیل عظیمی از لغات نا آشنا و گرامر پیچیده احساس سردرگمی و ناامیدی کنید؟!

در این مقاله یاد می گیرید که چگونه برای تقویت زبان انگلیسی خود از مهارت خواندن استفاده کنید و با سرعت لغات جدید بسیار زیادی بیاموزید؛ حتی اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده باشید و یا بار ها تلاش کرده و با شکست رو به رو شده باشید.

چرا باید مهارت خواندن خود را تقویت کنید؟

احتمالا قبلا شنیده اید که مهارت خواندن به یادگیری زبان انگلیسی کمک می کند. اما چرا؟ خواندن کتاب و داستان انگلیسی چگونه به یادگیری این زبان کمک می کند؟

اول از همه باید با مفهوم خواندن آشنا شوید و این که بدانید می خواهید چه کاری انجام دهید؟ این مورد اولین قدم برای تبدیل شدن به یک خواننده عالی و تمام عیار است. منظور از مطالعه گسترده یا گسترده خوانی، مطالعه به مقدار زیاد است؛ به عبارت دیگر مطالعه زیاد در طول روز ؛ که این کار را با هدف لذت بردن از کتاب و هم چنین آموختن از محتوای کتاب انجام می دهید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

حتما بخوانید: ۳۳ ترفند برای مطالعه هر زبان خارجی برای افزایش دوبرابر کارایی

خواندن کتاب به زبان مادری تان قاعدتا امری طبیعی است، ولیکن این نوع مطالعه با نوع مطالعه کتاب هایی انگلیسی تفاوت بسیار زیادی دارد. در کتاب های آموزشی متن های کوتاهی وجود دارد که باید آن ها را با دقت و جز به جز مطالعه کنید؛ یعنی مطالعه با هدف یادگیری تمامی لغات و اصطلاحات که اصطلاحا به این شیوه فشرده خوانی می گویند.

این دو روش مطالعه هر دو ارزشمند هستند و یکی از بخش های مهم یادگیری زبان محسوب می شوند. ولیکن در گسترده خوانی اتفاقات بسیار خوبی می افتد.

با خواندن تعداد زیادی کتاب، وب سایت، مجله و روزنامه خارجی ( هر آن چه که از خواندنش لذت می برید)، می توانید توانایی درک مطلب خود را بالا ببرید، چرا که با این روش مطالب مختلفی را پوشش می دهید.

چرا فکر می کنید خواندن کار سختی است؟

خواندن مهارتی بسیار پیچیده است. در زبان مادری خود برای خواندن از مهارت های میکرو یا خرد استفاده می کنیم. به عنوان مثال…

  • ممکن است برای این که خلاصه مطلب را بفهمیم، فقط آن را به طور سطحی بخوانیم.
  • یا ممکن است با نگاهی گذرا به جدول زمان بندی حرکت قطار، زمان و مکان مورد نظر خود را جستجو کنیم.
  • اگر کسی رمانی از آگاتا کریستی به شما قرض بدهد، قطعا همان لحظه صفحات آن را به سرعت ورق می زنید تا ذهنیتی کلی از کتاب پیدا کنید.
  • از طرف دیگر اگر لازم باشد قراردادی را امضا کنید، بی شک کلمه به کلمه آن را به دقت مطالعه می کنید.

این جاست که موضوع جالب می شود. طبق مطالعات انجام شده زمانی که می خواهیم یک کتاب انگلیسی را بخوانیم، تمام این مهارت های ذاتی را از دست می دهیم؛ مهارت هایی که در زبان مادری خود به صورت مادرزادی کسب می کنیم.

به جای این که از مهارت های خرد خود در راستای درک یک مطلب بسیار مشکل کمک بگیرید، به سادگی می توانید از اول شروع کنید و تمام تلاش خود را به کار ببندید تا تک تک لغات را بفهمید و درک کنید.

حتما بخوانید: بهترین ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

قطعا در این مسیر با لغات مشکل و نا آشنایی برخورد خواهید کرد و بدون شک هم دچار یاس و نا امیدی می شوید . آیا تا به حال با چنین وضعیتی رو به رو شده اید؟ چنین وضعیتی برایتان آشنا نیست؟ حالا باید چه کاری انجام داد؟

حال وقت آن رسیده است که از استراتژی های ساده ای استفاده کنید که به شما کمک می کنند تا یاس و ناامیدی خود را به فرصت تبدیل کنید و هم چنین از خواندن متون و کتاب مختلف انگلیسی برای بهبود مهارت های زبانی خود استفاده کنید.

چگونه خواننده ای زیرک و دانا باشیم؟

پیشنهاد می کنیم هنگام خواندن کتابی به زبان انگلیسی حتما این پروسه ها را به خاطر بسپارید:

  • هنگامی که کتاب می خوانید حتما باید احساس لذت و سودمندی داشته باشید؛ این احساس بسیار مهم است چرا که سبب می شود تا به این کار ادامه دهید.
  • هرچه بیشتر بخوانید، بیشتر یاد می گیرید.
  • بهترین راه برای لذت بردن از خواندن کتاب و احساس مفید بودن این است که فصل ها را به ترتیب از اول تا به آخر بخوانید.
  • در نتیجه، رسیدن به انتهای کتاب موضوعی بسیار مهم است. . . حتی مهم تر از درک تک تک لغات.

در نهایت همه این موارد نکته بسیار مهمی را به ما یادآوری می کنند:

باید بپذیرید لزومی ندارد هر آنچه که می خوانید را بفهمید و درک کنید.

این تصور کاملا طبیعی است. اگر معنی لغت و یا اصطلاحی را نمی دانید، این به معنی ضعیف بودن و یا خوب نبودن شما نیست. فقط به این معناست که درگیر پروسه یادگیری زبان شده اید، درست مانند همه مردم. خب حالا باید چه کاری انجام داد؟

حتما بخوانید: ۲۲ تا از موثرترین فوت و فن های یادگیری یک زبان خارجی

چگونه با لغات جدید و نا آشنا کنار بیاییم؟

زمانی که به لغت جدیدی بر می خوردید و آشفته و سردرگم می شوید، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- به لغت مورد نظر نگاه کنید و ببینید آیا برایتان آشنا است یا خیر. با توجه به متن سعی کنید معنی لغت را حدس بزنید. قطعا شگفت زده می شوید.

۲- به عقب برگردید و چندین بار جمله مورد نظر را بخوانید. با توجه به متن مورد نظر و کلیت داستان سعی کنید معنی آن لغت نا آشنا را حدس بزنید. این کار مستلزم تمرین بسیار است ، ولی در نهایت متوجه می شوید از آن چه که فکر می کردید راحت تر است.

۳- لغت جدید را در دفترچه ای یادداشت کنید تا بعدا معنی آن را پیدا کنید. سپس به خواندن ادامه دهید.

۴- گاهی اوقات ممکن است با فعلی رو به رو شوید که آن را می شناسید ولی به شکلی جدید ( اسم، صفت و یا قید) در جمله ظاهر شده است. حال ممکن است معنای آن را ندانید و یا ندانید که چرا به این صورت در جمله آمده است و به همین دلیل نا امید شوید. اما آیا در حال حاضر دانستن این موضوع برای شما ضرورتی دارد؟ اگر موفق شدید که فعل اصلی را تشخیص دهید ، همین میزان کفایت می کند. به جای ناامید شدن به این موضوع دقت کنید که ان فعل به چه صورت در جمله آمده است و سپس به خواندن خود ادامه دهید.

۵- گاهی اوقات وسوسه می شوید که معنی تمام لغات نا آشنا را پیدا کنید؛ خب قطعا اگر بخواهید برای پیدا کردن معنی تک تک لغات پروسه خواندن را متوقف کنید، اصلا به انتهای فصل نخواهید رسید، چرا که این کار مستلزم صرف زمان بسیار زیادی است. تنها سعی کنید معنی لغاتی را پیدا کنید که چندین بار در متن تکرار شده اند.

حال وقت آن رسیده است که به خود پروسه خواندن بپردازیم.

پروسه شش مرحله ای خواندن

۱- همیشه اولین فصل کتاب را بخوانید. قطعا هدف شما رسیدن به پایان فصل است و در نتیجه، حتما لغات جدید را در دیکشنری جستجو کنید و اگر معنی لغتی را متوجه نشدید اصلا نگران نباشید. پیشنهاد می کنیم طبق مراحل زیر پیش بروید.

۲- زمانی که فصلی را تمام کردید، سعی کنید آن را خلاصه نویسی کنید – کاراکتر ها، مکان ها، ایده ها، حوادث و . . . را به خاطر بیاورید و خلاصه ای از آن را ارائه دهید. می توانید یادداشت هایی به زبان مقصد تهیه کنید.

۳- حالا به عقب برگردید و همان فصل را مجددا بخوانید . اگر دوست دارید ، می توانید متن را با جزئیات بیشتری نسبت به قبل بخوانید. باز هم اگر معنی لغتی را نمی دانید، اصلا نگران این موضوع نباشید زیرا پروسه خواندن روندی زمان بر است و با سرعت پیش نمی رود.

۴- در پایان فصل یادداشت برداری کنید، هر آن چه که در ذهن تان باقی مانده است را بنویسید. این کار به تقویت مهارت خواندن شما کمک می کند.

۵- حال زمان آن رسیده است که تا حدودی اتفاقات اصلی داستان را درک کنید. شاید دوباره بخواهید آن فصل را باز خوانی کنید ولی این بار با کمک دیکشنری برای چک کردن معنای لغات و عبارات نا آشنا و فقط این نکته را به خاطر بسپارید – اصلا لازم نیست که معنی همه لغات و اصطلاحات را بدانید.

۶- حال اگر فکر می کنید که کلیت فصل را فهمیده اید، بهتر است به سراغ فصل بعدی بروید و از خواندن کتاب خود ، همچون کتابی فارسی، لذت ببرید.

حتما بخوانید: دانلود ۵ تا از بهترین کتاب های آموزش زبان انگلیسی

در هر یک از مراحل این پروسه قطعا لغات و عباراتی وجود دارد که شاید معنی و مفهوم آن ها را ندانید. به جای این که نگران این موضوع باشید، سعی کنید روی مطالبی تمرکز کنید که آن ها را فهمیده اید. حتی می توانید خود را تشویق کنید. زمانی که فصلی را به طور کامل خواندید، مجددا به عقب برگردید و این پروسه خواندن را عمیق تر اجرا کنید.

چگونه به خواننده ای مستقل تبدیل شویم؟

این مراحل برای انجام کار های بسیار مهم طراحی تهیه شده اند: این مراحل به شما کمک می کنند تا به طور مستقل و بدون کمک کتاب انگلیسی مختلف را بخوانید.

هر چه بیشتر این مهارت را تقویت کنید، بهتر می توانید بخوانید، بیشتر می توانید بخوانید و قطعا بیشتر می آموزید.

word image 21

به خاطر داشته باشید که هدف از گسترده خوانی این نیست که همه لغات را بفهمید؛ در حالی که در روش فشرده خوانی شما باید معنی تمام لغات موجود را بفهمید.

هدف از خواندن لذت بردن از محتوای کتاب است

بنابراین، وقتی که در حال مطالعه هستید، اگر معنا و مفهوم لغتی را متوجه نمی شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به خواندن ادامه دهید.

کار راحتی نیست.

قطعا وسوسه می شوید که معنی آن لغات را در دیکشنری پیدا کنید. اما اگر یاد بگیرید که هنگام خواندن یک کتاب انگلیسی لازم نیست حتما معنای تک تک لغات را بدانید، با این کار می توانید مهارت خواندن را در خود تقویت کنید و با این کار در نهایت به زبان آموزی مستقل و سرسخت تبدیل می شوید.

حتما بخوانید: برای یادگیری رایگان زبان انگلیسی کلیک کنید

داستان های کوتاه برای زبان آموزان مبتدی

اگر تا اینجا با ما همراه بوده اید، قطعا با خود فکر می کنید که: این ها خیلی خوب هستند، اما چگونه می توانم کتاب های هم سطح خود را پیدا کنم ؟ این کار همچون چالش می ماند.

در همه زبان ها کتاب های درجه بندی شده بسیاری برای تقویت مهارت خواندن وجود دارد، اما به عقیده ما این نوع کتاب ها همیشه مفید و سودمند نیستند. این کتاب ها بسیار سخت و خسته کننده هستند؛ متن های مشابه بسیاری در این کتاب ها وجود دارد که عملا موضوع چالش خواندن را از بین می برند؛ قطعا از بین رفتن چالش به تقویت توانایی خواندن شما کمکی نمی کند.

بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این زمینه تغییراتی ایجاد کنیم. مجموعه ای تهیه کرده ایم که متشکل از داستان های کوتاه است ؛ این داستان ها برای زبان آموزان مبتدی تا سطح متوسط نوشته شده اند. هر کدام از این مجموعه کتاب ها طوری طراحی شده اند که به هنگام خواندن آن ها به شما حس موفقیت و پیشرفت می دهند.

ویژگی های این مجموعه داستان ها:

  • این داستان ها ژانر های مختلفی دارند، از جمله علمی- تخیلی، جنایی ، تاریخی و یا ترسناک.
  • هریک از این داستان ها به فصل های مختلفی تقسیم شده اند ؛ بنابراین با پیش بردن داستان ها قطعا احساس موفقیت خواهید کرد.
  • در هر یک از این داستان ها تعدادی لغت جدید گنجانده شده است؛ یعنی به یک باره با تعداد زیادی لغت جدید و سخت رو به رو نخواهید شد.
  • در هر یک از این داستان ها از تعداد زیادی مکالمات روزمره استفاده شده است که قطعا به شما کمک می کنند تا مکالمات رایج را بیاموزید.
  • هر یک از این داستان ها با خلاصه متن، فهرست لغات جدید و سوالات درک مطلب به پایان می رسند، بنابراین نیازی نیست وقت زیادی را صرف جستجو در دیکشنری کنید.

download   لینک دانلود داستان ها (کاملا رایگان)

زبانمهر

حتما بخوانید!

7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست