کارایی یادگیری

بهترین ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

گاما

چه جوان باشید چه پیر، یاد گرفتن یک زبان جدید قطعا چالش برانگیز خواهد بود. درجه شباهت زبان خارجی به زبان خودتان، می تواند موانعی را برای مسلط شدن در زبان جدید به وجود بیاورد. اگر در راه استاد شدن در زبان جدید دچار مشکلاتی شدید، تسلیم نشوید. تکنیک هایی در دسترس هستند که می توانید از آنها برای ارتقای حافظه استفاده کنید و هرچه زودتر به تسلط در زبان جدید برسید. راهکارهای زیر نتیجه جدیدترین تحقیقات مجلات معتبر پزشکی از سرتاسر دنیا هستند!

۱- از تونیک های یاد یار برای یاری حافظه کمک بگیرید

یادیار، آن چیزی است که به حافظه یاری می دهد و می تواند این کار را از طریق فرمول های خاص انجام دهد. شما می توانید چنین امکانی را خودتان ایجاد کنید (مثل یک شعر یا سر کلمه ها) که به راحتی عبارات و کلمات جدید را به یاد بسپارید. در این مسئله کمی خلاقانه تر عمل کنید تا در به خاطر آوردن مشکلی نداشته باشید. یادیار بطور کامل در اینجا توضیح داده شده است!

۲- از روشی استفاده کنید که برای شما بهتر جواب می دهد

ساختار بدنی و ذهنی افراد با یکدیگر متفاوت است و نمی توان برای همه یک روش را استفاده کرد. بعضی افراد با خواندن بهتر یاد می گیرند، در حالیکه بعضی دیگر از راه بصری بهتر عمل می کنند. بعد از پایان یافتن درس، وقتتان را صرف پیدا کردن روش هایی کنید که به شخصه برای شما مفیدتر است. بعنوان مثلا در این مطلب آموزش داده ایم چطور روش مناسب خودتان برای یادگیری لغات را انتخاب کنید؟

۳- کلمات را تصویرسازی کنید

حتی اگر انسان بصری نباشید، اما ارتباط برقرار کردن کلمات با تصاویر و افراد، روش بسیار کاربردی می باشد. زمانی که از این تکنیک استفاده می کنید، از راهی زبان جدید را می آموزید که زبان مادری خود را نیز از همان راه یاد گرفته بودید.

برای این کار کافی ست که برای هر کلمه، عبارت یا … از زبان در ذهن خودیک تصویر بسازید. حافظه تصویری انسان تا ۱۰ برابر قوی تر از حافظه شنیداری یا خواندنی ست. بخصوص از نمودارها، شکل ها و رنگ کردن کلمات کمک بگیرید.

word image 28

۴- مطالب را مرتبا تکرار کنید

تکرار منظم، کلیدی برای یادگیری مطالب جدید است. این کار برای یاد گرفتن زبان جدید نیز بسیار موثر است. هرچیزی که در درس جدید آموختید را به مراتب تکرار کنید. این کار باعث می شود که مطالب از حافظه کوتاه مدت خارج شود و بر حافظه بلند مدت شما بنشیند. بهترین روش تکرار مطالب به این صورت است: هر مطلب جدیدی که میخوانید یا یاد میگیرید را مجددا شب قبل از خواب به صورت خیلی سریع در حد ۵ دقیقه مرور کنید. مجددا ۷ روز بعد آن را با سرعت متوسط مرور کنید و سپس ۱ ماه بعد آن را مرور کنید. این کار باعث می شود که آن مطلب تا ۱ سال در ذهن شما ثبت شود!

۵- در روز حتما بخوابید

برای کمک کردن به مغز و برای بازیابی مطالب و اطلاعات، حتما باید خواب کافی داشته باشید. حداقل هشت ساعت خواب شب برای ذهن سالم ضروری است. اما مهم ترین نوع خواب برای یادگیری خواب کوتاه روزانه (حداقل ۱۵ دقیقه) می باشد.

۶- کلمات و عبارات را روی برگه بنویسید

مطالعات نشان می دهد که فعالیت نوشتن بر روی کاغذ به عملکرد بهتر حافظه کمک می کند. آیا کلمات و عبارات زیادی هستند که نمی توانید آنها را به حافظه بسپارید؟ آنها را چندین بار روی کاغذ بنویسید تا هرچه زودتر بتوانید آنها را به خاطر آورید. فلش کارت ها به همین خاطر درست شده اند ولی نوشتن خود شما بسیار موثرتر از استفاده از فلش کارت است.

۷- از تکنیک کاخ حافظه استفاده کنید

یکی از قدیمی ترین روش ها برای افزایش قدرت حافظه به طور کاربردی، روش LOCI یا کاخ حافظه است. چگونه باید از این تکنیک استفاده کرد؟ اول باید مکانی را که برایتان آشنا می باشد را تصور کنید (مثلا خانه یا محل کار). بعد مکان هایی را تصور کنید که می توانید از داخل این مکان ها وارد آنها شوید. زمانی که لیستی از کلمات جدید دارید، می توانید صحنه هایی را در ذهن خود بسازید که هر کلمه را با یکی از مکان ها مرتبط می کند. این کار باعث می شود که به اندازه کافی هر کلمه در حافظه شما ماندگار شود و هر کلمه را به سرعت و به راحتی به یاد بیاورید.

۸- پازل ها و بازی ها

پازل ها تنها برای کودکان نیستند. با بالا رفتن سن باید این تمرین ها را انجام دهید تا فعالیت های مغزی شما کند نشوند. در حالی که تماشای تلویزیون، راهی عالی برای آرام شدن ذهن است اما بهتر است فعالیت های دیگری را پیدا کنید که شما را از لحاظ ذهنی بیشتر به چالش بکشد.

word image 29

۹- یک ورزش جدید انجام دهید

تمرین بدنی، تمرینی برای مغز نیز می باشد. این تمرین ها عملکرد ذهنی و حافظه را افزایش می دهد. بعضی از مطالعات نشان می دهد که بخشی از مغز به نام هیپوکامپوس به حافظه و یادگیری ارتباط دارد.

تمرین هایی مثل یوگا با سلامت جسمی و ذهنی در ارتباط است، اما هر ورزشی جزء ذهنی نیز دارد. بازی های تیمی مثل فوتبال نیز مهارت های ارتباطی را افزایش می دهد و مکالمه به یک زبان دیگر را آسان تر می کند. یادگیری یک ورزش ناآشنا باعث می شود که به سرعت درگیر قوانینی شوید که مغز شما را برای یادگیری بهتر نیز ورزش می دهد.

۱۰- از تمام حواس خود استفاده کنید

تمرین های مغزی به پیشرفت حواس پنجگانه کمک می کند، اما به شرط اینکه برای انجام آنها مشتاق باشید. تست های چشیدنی با نوشیدنی و غذا را انجام دهید؛ مثلا یک نوشیدنی یکسان از گران ترین برند تا ارزان ترین را انتخاب کنید. سعی کنید که تنها از حس چشایی خود کمک بگیرید و برند نوشیدنی را انتخاب کنید.

همچنین می توانید وظایف روتین خود را نیز با چشمان بسته انجام دهید. گاهی اوقات ما به چشمان بیش از حد تکیه می کنیم. اگر با چشمان بسته غذایی را بچشید، می توانید از طریق حواس دیگر نوع غذا را تشخیص دهد. حس شنوایی و بویایی خود را تمرین دهید.

۱۱- نکات دیگر

  • لوازمی که باعث حواس پرتی شما می‌شوند مثل تلویزیون، گوشی و کامپیوتر را کنار بگذارید
  • سعی کنید قبل از خواب، مطالبی را که یاد گرفته‌اید مرور کنید (تا ۴۰ درصد کارایی حافظه را افزایش می دهد!)
  • از ماژیک های رنگی استفاده کنید و بخش های مختلف کتاب های زبان را هایلایت کنید
  • هر پاراگراف کتاب/جزوه ای که می خوانید، نظر خودتان را به همان زبان درباره آن پاراگراف در حد دو خط بنویسید (این روش معجزه می کند)
  • اگر دفعات مرور را زیاد کنید ولی زمان‌‌شان را کوتاه‌تر، مطالب بهتر به خاطر شما سپرده می‌شوند
  • سعی کنید مطالبی که می آموزید را به بقیه درس بدهید. همچنین می توانید آنها را در مقابل آینه به خودتان تدریس کنید
  • در طول روز میوه‌جات و سبزیجات بیشتری بخورید. توت فرنگی، زغال اخته و سبزیجات سبز رنگ باعث تقویت حافظه می‌شوند
  • روی این لینک کلیک کنید (باید وی پی ان خود را روشن کنید) و به موسیقی که اجرا می شود گوش کنید (ثابت شده است این موسیقی یادگیری و تمرکز را تا حد ۳۰ درصد افزایش می دهد!)

ممکن است فکر کنید که این اقدامات چه کمکی به یادگیری زبان جدید می کند اما این کارها مغز شما را قوی می کند. یادگیری زبان جدید شدیدا سخت است و به همین دلیل است بسیاری از مردم جهان در سراسر دنیا علی رغم میل باطنی به یادگیری زبان جدید، تک زبانه هستند. روی هر حس خود جداگانه کار کنید و زمانی را به تغییر روتین روزانه خود اختصاص دهید. مهارت های جدیدی را یاد بگیرید و پازل های ذهنی را برای قدرتمندسازی ذهن برای یادگیری یک زبان جدید به کار بگیرید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست