ترتیب سطوح زبان

ترتیب سطوح زبان انگلیسی (سطح بندی زبان طبق اخرین تغییرات)

گاما

در ادامه آموزش های کاربردی زبان انگلیسی، امروز رایج ترین سطوح زبان انگلیسی که سطح کارایی زبان شما را می سنجند و در اکثر موسسات و دانشگاه های دنیا به عنوان معیار شناخته می شوند را معرفی می کنیم.

بهترین روش برای سنجش سطح زبان انگلیسی زبان آموزان، شرکت در آزمون های معتبر است که توسط سازمان های جهانی برگزار می شوند. بیش از ۲۰ آزمون برای این موضوع وجود دارد! هر چند آزمون EF برای سنجش زبان انگلیسی عمومی شما، آیلتس برای سنجش زبان شما در کشورهای اروپایی و استرالیا و تافل برای سنجش مهارت زبان شما در کانادا و آمریکا متداول تر است.

اگر قرار است از دانشگاه یا موسسه ای پذیرش بگیرید حتما باید یکی از این آزمون ها را شرکت کنید تا سطح مهارت خود را بسنجید. در غیر این صورت هر آموزشگاهی سطح مخصوص به خود را دارد. مثلا آموزشگاه سفیر یک نوع سطح بندی دارد، کانون زبان و … .

حتما بخوانید: ۸ تا از معمول ترین سوالات تعیین سطح زبان و مصاحبه انگلیسی+ پاسخ

سطوح زبان بطور خلاصه

ترتیب سطوح زبان انگلیسی معمولاً بر اساس استانداردهایی مانند CEFR (چارچوب مشترک اروپایی برای زبان‌ها) یا TOEFL (تست زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی) تعیین می‌شود. در اینجا ترتیب سطوح زبان انگلیسی بر اساس CEFR (تصویر اول مطلب) آمده است:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۱. سطح A1 – مبتدی:

  • Beginner
  • Elementary

۲. سطح A2 – مبتدی متوسط:

  • Pre-Intermediate

۳. سطح B1 – متوسط:

  • Intermediate

۴. سطح B2 – متوسط رو به پیشرفته:

  • Upper-Intermediate

۵. سطح C1 – پیشرفته:

  • Advanced

۶. سطح C2 – ماهر یا فرا پیشرفته:

  • Proficiency

هر سطح دارای مهارت‌های خاصی است که شامل مهارت‌های مکالمه، شنیداری، خواندن، نوشتن و درک گرامری می‌شود. افرادی که در سطوح متقدم قرار دارند، می‌توانند به راحتی با متون پیچیده‌تر، مکالمات پیشرفته‌تر و مهارت‌های زبانی پیشرفته‌تر روبرو شوند.

توضیح کامل و نکات بیشتر:

سطوح زبان انگلیسی

سطوح زبان انگلیسی از سطح A تا سطح C دسته بندی می شوند. و هر سطح معنای خاص خود را دارد:

سطح مبتدی زبان

A1 یا سطح مبتدی

می توانید از اصطلاحات روزمره آشنا و عبارات بسیار اساسی برای برآورده کردن نیازهای پایه خود استفاده کنید. می تواند خود و دیگران را معرفی کند و می توانید به سوالاتی درباره جزئیات شخصی زنگی خود مانند محل زندگی، آشنایان و دارایی ها پاسخ دهید. می توانید یک رابطه ساده با افراد انگلیسی زبان برقرار کنید، و همچنین اگر یک فرد انگلیسی زبان با ملاحظه و به آرامی و واضح صحبت کند، متوجه مفهوم کلی صحبت های او خواهید شد.

معادل نمره 10 تا 19 در Cambridge BULATS و سطح Movers در سطح بندی زبان انگلیسی نوجوانان

A2 یا سطح پیش متوسطه

می توانید از می توانید جملات و عبارات پرکاربرد مربوط به موقعیت های روزمره (مثلا اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید، جغرافیای محلی، اشتغال) را درک کنید. می تواند در کارهای عادی که نیاز به تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در موقعیت های آشنا و معمولی، ارتباط برقرار کنید. می توانید به سادگی سرگذشت خود، محیط پیرامون و مسائل مربوط به نیازهای فوری را توصیف کنید.

معادل نمره 20 تا 39 در Cambridge BULATS و سطح Flyers در سطح بندی زبان انگلیسی نوجوانان

سطح متوسط زبان

B1 یا سطح متوسطه

می توانید نکات اصلی را حین شنیدن و خواندن موضوعات آشنا و روزمره در محل کار، مدرسه، اوقات فراغت و غیره، درک کنید. قادر به مدیریت اکثر موقعیت های ممکن در حین سفر بوده و می توانید متنی ساده و منسجم در موضوعات آشنا و مورد علاقه خود، بنویسید و درباره آن صحبت کنید. می توانید به خوبی درباره تجربیات و حوادث، رویاها، امیدها و آرزوهای شغلی خود صحبت کنید و به طور مختصر راجع به فلسفه و دلایل عقاید، نظرات و برنامه های خود توضیح دهید.

معادل سطح اولیه دانشگاه کمبریج (PET)، سطح اولیه BEC، نمره 40 تا 59 در Cambridge BULATS ، نمره 4 در IELTS و نمره 57 تا 86 در TOEFL

B2 یا سطح فرامتوسطه

می توانید مفهوم اصلی متن های پیچیده را در انواع موضوعات خاص و یا انتزاعی، از جمله موضوعات فنی و تخصصی، درک کنید. می توانید با درجه مطلوبی از مهارت و حضور ذهن با افراد انگلیسی زبان (Native) تعامل و گفتگوی منظم داشته باشید. می توانید متنی واضح و مفصل را در طیف گسترده ای از موضوعات ارائه دهید و یک دیدگاه را در یک موضوع خاص مطرح نموده و در آن به مزایا و معایب موارد مختلف بپردازید.

معادل سطح نخستین مدرک زبانی دانشگاه کمبریج (FCE)، سطح برتر BEC، نمره 60 تا 79 در Cambridge BULATS ، نمره 5-6 در IELTS و نمره 87 تا 109 در TOEFL

سطح حرفه ای زبان

C1 یا سطح پیشرفته

می توانید طیف وسیعی از متون طولانی و دشوار را درک کرده و مفاهیم و اشارات غیر مستقیم را در آن متوجه شوید. می توانید منظورهای خود را به صورت واضح، روان، با حضور ذهن و بدون اشکال بیان کنید. می تواند زبان انگلیسی را به طور موثر برای هرگونه هدفی اعم از اجتماعی، علمی و حرفه ای استفاده کنید. همچنین می توانید متن هایی روشن و دقیق در موضوعات پیچیده ایجاد کرده و از ساختارهای کنترل شده، کلمات ربط مناسب و عوامل زیبایی و هنری در آن بهره گیرید.

معادل سطح پیشرفته زبانی دانشگاه کمبریج (CAE)، سطح پیشرفته BEC، نمره 75 تا 89 در Cambridge BULATS ، نمره 7 در IELTS و نمره 110 تا 120 در TOEFL و نمره 880 در TOEIC

C2  یا سطح حرفه ای

بالاخره می توانید تقریبا هر مطلبی در زبان انگلیسی را شنیده یا بخوانید. همچنین می توانید اطلاعات را از منابع مختلف گفتاری و نوشتاری خلاصه کرده و در یک سخنرانی منسجم به بازآفرینی استدلال ها و مفاهیم دقیق آن بپردازید. می توانید حتی در موقعیت های سخت و پیچیده، نظرات خود را با حضور ذهن و دقت کامل و بطور بسیار روان بیان نموده و از انواع سوء برداشت ها جلوگیری کنید.

برای رسیدن به سطح B1دانلود کنید: 100 درس مکالمات روزمره زبان انگلیسی

خلاصه در قالب یک جدول (معادلسازی با آزمونهای مختلف)

در جدول زیر سطوح اصلی متداول در دنیا آورده شده است. ردیف اول که از A1 (مبتدی) تا C2 (تسط کامل) را شامل می شود بر اساس کمیسیون اروپایی CEFR بعنوان یک سطح بندی کلی تعیین شده است که نمرات تمامی آزمون های متداول در قالب این ۶ سطح مشخص می شوند. مثلا اگر شما در آزمون آیلتس نمره ۱ تا ۲ بیاورید، به این معنی است که در زبان انگلیسی در سطح A1 هستید. آزمون های مختلفی وجود دارد  اما ۳ آزمون اصلی معیار که سطح کارایی شما را می سنجند همان آزمون EF، آیلتس و تافل هستند که در جدول پررنگ شده اند:

A1 – مبتدی A2 –مبتدی سطح دو B1 – متوسط B2 – بالاتر از متوسط C1 – پیشرفته C2 – مسلط
EF آزمون ۱-۳۰ ۳۱-۴۰ ۴۱-۵۰ ۵۱-۶۰ ۶۱-۷۰ ۷۱-۱۰۰
ACTFL آزمون Novice Intermediate Advanced Low Advanced Mild Advanced High Superior
CLB آزمون ۱-۲ ۳-۴ ۵-۶ ۷-۸ ۹-۱۰ ۱۱-۱۲
ILR آزمون ۰ ۱ ۱+ ۲ ۳ ۴
KET آزمون ۴۵-۶۹ Pass or pass with merit Pass with distinction
PET آزمون ۴۵-۶۹ Pass or pass with merit Pass with distinction
FCE آزمون ۱۴۰-۱۵۹ Grade B or C Grade A
CAE آزمون ۱۶۰-۱۷۹ Grade B or C Grade A
CPE آزمون ۱۸۰-۱۹۹ ۲۰۰-۲۳۰
IELTS آزمون ۴.۰-۵.۰ ۵.۵-۶.۰ ۶.۵-۷.۵ ۸.۰-۹.۰
TOEFL آزمون 42-71 72-94 95-120
TOEIC Listening آزمون ۶۰-۱۰۵ ۱۱۰-۲۷۰ ۲۷۵-۳۹۵ ۴۰۰-۴۸۵ ۴۹۰-۴۹۵
TOEIC Reading آزمون ۶۰-۱۱۰ ۱۱۵-۲۷۰ ۲۷۵-۳۸۰ ۳۸۵-۴۵۰ ۴۵۵-۴۹۵
PTE General level آزمون A1 ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
PTE Academic آزمون ۳۰-۴۲ ۴۳-۵۸ ۵۹-۷۵ ۷۶-۸۴ ۸۵+
BEC آزمون Prelim Vantage Higher
City and Guilds آزمون Preliminary Access Achiever Communicator Expert Mastery
NQF آزمون Entry Level Level 1 Level 2 Level 3 Level 4-6 Level 7-8
iTEP آزمون ۱-۲ ۲٫۵-۳ ۳٫۵ ۴-۴٫۵ ۵-۵٫۵ ۶

   دانلود پی دی اف این جدول

حتما بخوانید: ۱۰۰ متن انگلیسی در مورد کارهای روزانه +دانلود pdf

هرگونه سوال، نظر یا تجربه ای در زمینه سطوح مختلف زبان انگلیسی دارید در بخش نظرات با ما و سایر هموطنان مطرح نمایید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست