سخنرانی

بهترین جملات برای شروع و ادامه لکچر انگلیسی +نکات مهم

گاما

آیا این جمله را تاکنون شنیده اید: تاثیر اولیه بسیار مهم است. شما هرگز فرصت دیگری برای گذاشتن تاثیر اولیه مناسب روی دیگران بدست نمی آورید.”

این مسئله در شروع یک سخنرانی نیز صادق است …

حقیقت این است که، وقتی سخنرانی خود را شروع می کنید، باید همه چیز را روی ایجاد یک تاثیر اولیه مثبت روی مخاطبان خود متمرکز کنید.

در این مقاله ۱۵ روش مختلف برای شروع سخنرانی و همچنین ۲ نکته اضافی را پوشش خواهیم داد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۱- از سازمان دهندگان سخنرانی و مخاطبان تشکر کنید

می توانید با تشکر از حضار برای حضور در سخنرانی و تشکر از سازمان برای دعوت از شما بعنوان سخنران، شروع کنید.

به شخصی که شما را معرفی کرده یا به یک یا چند نفر از بزرگان سازمان که مخاطب شما هستند، اشاره کنید.

این تعارفات، باعث می شود آنها از حضور شما احساس غرور و خوشحالی کنند و در ایجاد ارتباط با مخاطب نیز کمک کننده خواهد بود.

۲- با یک جمله مثبت شروع کنید

شما می توانید در آغاز سخنرانی خود به حضار توضیح دهید که چقدر از سخنرانی شما لذت خواهند برد.

به عنوان مثال، می توانید بگویید:

“You’re really going to enjoy the time we spend together this evening. I’m going to share with you some of the most important ideas that have ever been discovered in this area.”

“شما واقعاً از زمانی که امروز کنار هم می گذرانیم لذت خواهید برد. من می خواهم برخی از مهمترین ایده هایی که تاکنون در این زمینه کشف شده اند را با شما به اشتراک بگذارم.”

به یاد داشته باشید که صحبت کردن یک هنر است، بنابراین هنرمندانه رفتار کنید و عملکرد خود را تحت کنترل بگیرید.

۳- تعریف از مخاطب

شما می توانید کار خود را با تعارفات صمیمانه و محترمانه در مورد مخاطبان خود شروع کنید.

طوری لبخند بزنید که گویی از دیدن آنها به اندازه دیدن دوستان قدیمی خود که مدت مدیدی یکدیگر را ندیده اید خوشحال هستید.

می توانید به مخاطبان خود بگویید که برای شما افتخار بزرگی است که در جمع آنها حضور داشته باشند و آنها مهمترین افراد این حوزه یا صنعت هستند و شما به دنبال به اشتراک گذاشتن ایده های اصلی با آنها هستید.

شما می توانید چیزی مثل این را بگویید:

“It is an honor to be here with you today. You are the elite, the top 10 percent of people in this industry. Only the very best people in any field will take the time and make the sacrifice to come so far for a conference like this.”

“باعث افتخار است که امروز اینجا باشم. شما نخبه ها، و ۱۰ درصد برتر حاضر در این صنعت هستید. فقط بهترین افراد در هر زمینه ای وقت خود را می گذارند و فداکاری می کنند تا کنفرانسی مانند این اتفاق بیفتد.”

۴- سخنرانی خود را با اشاره به رویدادهای اخیر شروع کنید

از یک رویداد خبری داغ و جدید برای رسیدن به موضوع خود و مطرح کردن ایده خود استفاده کنید. شما می توانید نسخه ای از روزنامه ای که حامل آن خبر است را در دست بگیرید و همانطور که موضوع را معرفی می کنید به آن اشاره کنید.

این تصویر بصری که به مخاطب ارائه می دهید و نکته کلیدی که می خوانید و یا گزارش می دهید، توجه آنها را جلب می کند و باعث می شود افراد به صحبت شما گوش فرا دهند و آنچه را که می خواهید بشنوند.

۵- به یک رویداد تاریخی اشاره کنید

من سالهای مدیدی مشغول مطالعه تاریخ نظامی بودم…

به خصوص زندگی و مبارزات ژنرالهای بزرگ و نبردهای سرنوشت سازی که آنها پیروز شدند. یکی از نمونه های مورد علاقه های من اسکندر مقدونی بوده است.

یک روز از من خواسته شد که در مورد اصول رهبری برای گروه بزرگی از مدیران یک شرکت برتر آمریکایی صحبت کنم.

من تصور می کنم که کارزار اسکندر مقدونی علیه داریوش بزرگ داستان فوق العاده ای است که نشانگر خصوصیات رهبری یکی از فرماندهان بزرگ تاریخ می باشد.

مثال:

“Once upon a time there was a young man named Alex who grew up in a poor country. But Alex was a little bit ambitious. From an early age, he decided that he wanted to conquer the entire known world. But there was a small problem. Most of the known world was under the control of a huge multinational called the Persian Empire, headed by King Darius II. To fulfill his ambition, Alex was going to have to take the market share away from the market leader, who was very determined to hold on to it.

This is the same situation that exists between you and your major competitors in the market today. You are going to have to use all your leadership skills to win the great marketing battles of the future.”.

“روزی روزگاری مرد جوانی به نام الکس وجود داشت که در یک کشور فقیر زندگی می کرد. اما الکس جاه طلب بود. او در سنین پایین تصمیم گرفت که کل جهان را فتح کند. اما یک مشکل کوچک وجود داشت. بیشتر قسمت های جهان تحت کنترل امپراتوری پارس به رهبری داریوش دوم بود. الکس برای تحقق آرزوهای خود، مجبور بود رهبریت جهان را از رهبر مقتدر فعلی، که بسیار مصمم بود که به سلطه خود در جهان ادامه دهد بگیرد.

این همان وضعیتی است که ممکن است امروز بین شما و رقبای اصلی تان در بازار وجود داشته باشد. شما برای پیروزی در نبردهای بازاریابی در آینده باید از تمام مهارت های رهبری خود استفاده کنید.”

۶- به یک شخص مشهور اشاره کنید

می توانید با نقل قول از یک شخص مشهور یا یک نشریه که اخیراً بیانیه مهمی را بیان کرده است، شروع کنید.

یکی از مباحثی که مرتباً با آن روبرو هستم اهمیت رشد مستمر شخصی است.

من چیزی مانند این را خواهم گفت:

“In the twenty-first century, knowledge and know-how are the keys to success. As basketball coach Pat Riley said, ‘If you are not getting better, you are getting worse.’”

“در قرن بیست و یکم، دانش و آگاهی کلید موفقیت هستند. پات رایلی، مربی بسکتبال می گوید، “اگر حال بهتر شدن نیستید، بدتر خواهید شد.”

۷- به یکی از مکالمات اخیر خود اشاره کنید

با بیان داستانی درباره گفتگوی اخیر خود با شخص دیگری، شروع کنید.

به عنوان مثال:

“A few minutes ago, I was talking with Tom Robinson in the lobby. He told me that this is one of the very best times to be working in this industry, and I agree.”

“دقایقی پیش با تام رابینسون در لابی صحبت می کردم. او به من گفت که این بهترین زمان برای کار در این حوزه است و من موافقم. ”

۸- از یک بیانیه تکان دهنده استفاده کنید

شما می توانید صحبت خود را با بیان یک نکته تکان دهنده شروع کنید.

به عنوان مثال، ممکن است چیزی شبیه این را بگویید:

“According to a recent study, there will be more change, more competition, and more opportunities in this industry in the next year than ever before. And 72 percent of the people in this room will be doing something different within two years if they do not rapidly adapt top these changes.”

“براساس مطالعات اخیر، در سال آینده تغییرات ، رقابت ها و فرصت های بیشتری در این صنعت نسبت به گذشته ایجاد خواهند شد. و ۷۲ درصد از افراد حاضر در این اتاق اگر به سرعت با این تغییرات سازگار نشوند ظرف مدت دو سال باید تغییر حرفه بدهند.”

۹- از تحقیقات اخیر نقل قول کنید

می توانید سخنرانی خود را با نقل از یک گزارش تحقیقاتی جدید شروع کنید.

مثال:

“According to a story in a recent issue of Businessweek, there were almost 11 million millionaires in America in 2018, most of them self-made.”

“طبق داستانی که در شماره اخیر Businessweek چاپ شده است، در سال ۲۰۱۸ تقریباً ۱۱ میلیون میلیونر در آمریکا وجود داشته اند، که بیشتر آنها خود ساخته اند.”

۱۰- سخنرانی خود را با امید دادن به آنها شروع کنید

گوستاو لوبون، فیلسوف فرانسوی، می نویسد: “تنها دین بشر، همواره امید بوده است و خواهد بود.”

وقتی به طور مؤثر صحبت می کنید، به نوعی به مردم امید می دهید.

به یاد داشته باشید، هدف نهایی سخنرانی شما، الهام بخشیدن به دیگران برای انجام کارهایی است که بدون آن احتمالا انجام نمی دادند.

هر آنچه شما می گویید مربوط به اقداماتی است که می خواهید دیگران انجام دهید و البته دلایلی که باید آنها را انجام دهند.

۱۱- سرگرم کننده باشید

سیاستمدار محافظه کار بریتانیایی Bill Goveعادت داشت بعد از مقدمه سخنرانی خود، روی صحنه راه برود.

مخاطبان او احساس می کردند که کل صحبتهای او یک مکالمه مداوم است.

بیل اغلب به لبه سن می رفت و صدای خود را به طور مرموزی پایین می آورد، بازوهای خود را باز می کرد و مخاطبان را دعوت می کرد تا کمی نزدیک تر شوند.

او می گفت، “بیایید اینجا، بگذارید چیزی برای شما تعریف کنم”، و سپس طوری رفتار می کرد که انگار می خواست رازی را برای کل اتاق بازگو کند.

نکته شگفت انگیز این بود که همه افراد حاضر در اتاق می خواستند این “راز” را بشنوند و خود را به سمت سن خم می کردند. ناگهان متوجه رفتار خود می شدند و می خندیدند. این یک روش فوق العاده برای جلب مخاطب بود.

۱۲- یک پرسش مطرح کنید

می توانید سخنان خود را با یک بیانیه مثبت شروع کنید و سپس یک پرسش مطرح کنید.

چیزی شبیه به این:

“This is a great time to be alive and in business in America. By the way how many people here are self-employed?”

“زمان بسیار خوبی برای زنده بودن و تجارت در آمریکا است. راستی چند نفر در اینجا شغل آزاد دارند (کارفرمای خود هستند)؟ ”

برای نشان دادن نحوه پاسخ دادن دست خود را بالا ببرید تا مخاطب نیز همین کار را انجام دهد. من بارها از این روش استفاده کرده ام، و بعد از اینکه تعدادی از دست ها بالا رفت، به یکی از کسانی که دست خود را بلند کرده است، می گویم: “اینجا چند نفر واقعاً خود کارفرما هستند؟”

به طور حتم، کسی خواهد گفت، “همه ما!”

سپس من جواب را تأیید می کنم: “حق با شما است! همه ما خود کارفرما هستیم، از زمانی که اولین شغل خود را شروع کردیم تا روزی که بازنشسته می شویم؛ همه ما برای خودمان کار می کنیم، مهم نیست چه کسی چک های ما را امضا می کند.”

۱۳- با یک مشکل شروع کنید

می توانید با مشکلی شروع کنید که باید حل شود. اگر این مشکل تقریباً بین تمام مخاطبان مشترک باشد، بلافاصله توجه مخاطب را جلب خواهد کرد.

به عنوان مثال، می توانید بگویید:

“Fully 63 percent of baby boomers are moving toward retirement without enough money put aside to provide for themselves for as long as they are going to live. We must address this problem and take action immediately to ensure that each person who retires will be able to live comfortably for the rest of his or her natural life.”

“۶۳٪ از خانوارهای پر جمعیت بدون داشتن پول کافی به سمت بازنشستگی در حرکت هستند و نمی توانند خود را تا پایان عمر تأمین کنند. ما باید این مشکل را برطرف کنیم و فوراً اقدامات لازم در این راستا را انجام دهیم تا هر شخصی که بازنشسته می شود بتواند تا پایان عمر طبیعی خود راحت زندگی کند.”

۱۴- یک بیانیه قوی مطرح کنید، سپس یک سؤال بپرسید

می توانید سخنان خود را با یک بیانیه قدرتمند شروع کنید و سپس یک سؤال بپرسید. و بعد بدنبال پاسخ آن بگردید و سؤال دیگری مطرح کنید. این باعث می شود افراد فورا درگیر سخنرانی شوند و به هر حرف شما گوش دهند.

مثال:

“Twenty percent of the people in our society make 80 percent of the money. Are you a member of the top 20 percent? If not, would you like to join the top 20 percent or even the top 10 percent? Well, in the next few minutes, I am going to give you some ideas to help you become some of the highest-paid people in our society. Would that be a good goal for our time together today?”

“بیست درصد از افراد جامعه ما ۸۰ درصد پول را در اختیار دارند. آیا شما جز این ۲۰ درصد برتر هستید؟ اگر اینطور نیست، آیا می خواهید به ۲۰ درصد برتر یا حتی ۱۰ درصد برتر بپیوندید؟ بسیار خوب، در چند دقیقه آینده، قصد دارم به شما ایده هایی را ارائه دهم و به شما کمک کنم تا به یکی از افراد پردرآمد جامعه تبدیل شوید. آیا این می تواند هدف خوبی برای امروز باشد؟”

۱۵- یک داستان تعریف کنید

شما می توانید صحبت های خود را با یک داستان شروع کنید. برخی از کلمات می توانند توجه کامل مخاطبان را به خود جلب می کنند مانند: “روزی رزوگاری…”

از زمان نوزادی و اوایل کودکی، افراد داستان های مختلف را دوست دارند. وقتی سخنان خود را با کلماتی مانند، “روزی رزوگاری…” شروع می کنید به مخاطبان خود اطلاع می دهید که داستانی در حال بازگو شدن است. مخاطب بلافاصله آماده و ساکت می شود و مانند کودکانی که در کنار آتش نشسته اند خود را خم می کند.

در سمینارهای یک روزه و طولانی زمانیکه می خواهم افراد را بعد از استراحت به صندلی های خود برگردانم، با صدای بلند می گویم:

“Once upon a time there was a man, right here in this city…”

“روزی روزگاری مردی بود، درست همینجا در این شهر …”

به محض این که این سخنان را بیان می کنم، مخاطبان به صندلی های خود باز می گردند و با دقت شروع به گوش دادن به بقیه داستان می کنند.

تکنیک داستان بسیار مؤثر است.

در حقیقت، این یکی از بهترین نکات مربوط به سخنرانی های عمومی است که تا به امروز آموخته ام.

نکته: درباره خودتان به آنها بگویید

خیلی اوقات، من در سخنرانی برای گروه های تجاری، فروش یا کارآفرینی از روش های زیر برای شروع استفاده می کنم:

“I started off without graduating from high school. My family had no money. Everything I accomplished in life I had to do on my own with very little help from anyone else.”

“من کارم را بدون فارغ التحصیلی از دبیرستان شروع کردم. خانواده ام پولی نداشتند. هرچه در زندگی ام به دست آورده ام تقریبا بدون هیچ کمکی از سمت دیگران بوده است.”

حیرت انگیز است که بعد از صحبتهای این چنینی عده زیادی سراغ من می آیند، و به من می گویند که تجربه آنها نیز همین بوده است.

آنها می گویند که نسبت به من حس نزدیکی می کنند زیرا آنها نیز مانند اکثر مردم با نمرات ضعیف و بودجه محدود شروع کرده اند. در نتیجه، برای بقیه صحبت های من، حتی یک سمینار یک روزه، مشتاق می شوند و من احساس می کنم که اگر بعنوان یک فرد با یک پیشینه موفق وارد فضای کسب و کار شده بودم هرگز نمی توانستم در این حد مورد توجه آنها قرار بگیرم.

ساختن یک پل مانند این در جذب مخاطب بسیار مفید است.

نکته: از آنها بخواهید با یکدیگر صحبت کنند

می توانید از مخاطبان خود بخواهید که درمورد موضوع خاصی با شخصی که کنار آنها است صحبت کنند.

به عنوان مثال، می توانید بگویید:

“Tell the person next to you what you would like to learn from this seminar.”

“به شخصی که در کنار شما نشسته بگویید که انتظار دارید از این سمینار چه چیزهایی یاد بگیرید.”

اگر از مخاطبان خود با دلیل بخواهید کارهای خاصی را انجام دهند، آنها این کار را برای شما انجام خواهند داد. دستورات و رهبری شما به آسانی بر آنها تأثیر خواهد گذاشت، البته مادامی که با اطمینان از آنها درخواست کنید.

با رعایت هر یک از این نکات در شروع سخنرانی، مطمئناً می توانید توجه مخاطبان خود را جلب کنید.

بسیار کاربردی برای سخنرانی و لکچر

زبانمهر

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست