روسی

مؤثرترین روش تقویت مکالمه زبان روسی در کمترین زمان (اما اصولی)

گاما

یادگیری چگونگی صحبت کردن به زبان روسی، فتح کوچکی نیست، اما اگر وقت و تلاش خود را به کار گیرید، موفق خواهید شد که زبان روسی را بیاموزید که زبانی زیبا و پیچیده است و زبان مادری بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا است. در اینجا ایده های مفیدی برای کمک به شما در مسیر تسلط به زبان روسی ارائه شده است.

بخش اول: مسلط شدن به اصول پایه

۱- الفبای روسی را بیاموزید. هنگام یادگیری و صحبت کردن به زبان روسی ، مطالعه الفبا، نقطه ی مناسبی برای شروع است. روسی یک زبان آوایی است، به این معنی که هر حرف روسی کم و بیش با یک صدای واحد مطابقت دارد. هنگامی که یاد گرفتید که هر حرف الفبای روسی را به درستی تلفظ کنید، باید یاد بگیرید که حروف؛ چه صداهای دیگری را نیز می توانند ایجاد کنند. به عنوان مثال، o می تواند بعضی اوقات در زبان روسی تلفظ شود.

 


می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان روسی چرب زبان، روسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان روسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • الفبای روسی از الفبای سیریلیک گرفته شده است و از ۳۳ حرف تشکیل شده است، از جمله ۱۱ مصوت و ۲۰ صامت و ۲ حرف که هیچ صدایی ندارند ، اما باعث می شوند که تلفظ یک کلمه سخت تر یا نرم تر بشود. هنگام یادگیری، بهتر است حروف را بر اساس صدایی که دارند، در مقایسه با همتایان انگلیسی آنها گروه بندی کنید:

گروه اول: مانند حروف انگلیسی نوشته و تلفظ می شود. شش حرف روسی هستند که در تلفظ و شکل دقیقاً با حروف انگلیسی مشابه هستند. – از جمله:A ، E ، K ، M ، O و T.

گروه دوم: متفاوت نوشته می شود اما صدایی مشابه با حروف انگلیسی دارند. شانزده حرف روسی با حروف انگلیسی تلفظ مشابه دارند اما با یک نماد کاملاً متفاوت نشان داده می شود. این حروف عبارتند از:  Б, Г, Д, Ё, Ж, П, Ф, И, й, Л, Ц, Ш, Щ, Э, Ю  و Я.

گروه سوم: مشابه حروف انگلیسی نوشته می شوند اما صدای متفاوتی دارند. هشت تا از حروف الفبای روسی بسیار مشابه با حروف و اعداد انگلیسی هستند؛ اما بسیار متفاوت تلفظ می شوند. این ها عبارتند از: В ، З ، Н ، Р ، С ، У ، Ч ، X[5]

گروه چهارم: حروفی جدید و صدای ناآشنا. برخی حروف روسی وجود دارد که اصلاً در زبان انگلیسی وجود ندارد و یا صداهای ناآشنا دارند – مثلاً: Ы ، Ъ ،. Ь

۲- یاد بگیرید که شمارش کنید. دانستن نحوه شمارش کردن یک مهارت اساسی در هر زبانی است. یادگیری اعداد روسی ممکن است مشکل باشد، زیرا بسته به نوع استفاده ، هر شماره شش شکل مختلف دارد. با این حال ، حالت فاعلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و بنابراین بهترین نقطه برای شروع است. در اینجا نحوه شمارش یک تا ده آورده شده است:

  • یک = один ، تلفظ می شود ah-DYEEN   ɐˈdʲin
  • دو = два ، تلفظ می شود:  dva  “”dva
  • سه = три تلفظ می شود “tree”  trʲi
  • چهار = четыре ، تلفظ می شود chi-TIH-rye”  t͡ɕɪˈtɨrʲe “
  • پنج = пять ، تلفظ می شود “pyat”  pʲætʲ
  • شش = шесть ، تلفظ می شود “shest”  ʂɛsʲt
  • هفت = семь ، تلفظ می شود syem”  sʲem”
  • هشت = восемь ، تلفظ می شود “VOH-syim” ʲɪvosʲɪmʲ
  • نه = девять ، تلفظ می شود “DYEH-v’yit” ˈdʲevʲɪtʲ
  • ده = десять ، تلفظ می شود “D’EH-syit”  ʲdʲesʲɪtʲ

۳- واژگان ساده را حفظ کنید. هرچه واژگان موجود در ذهن تان بیشتر باشد؛ صحبت کردن به آن زبان راحت تر است. هرچه بیشتر خودتان را با کلمات ساده و روزمره ی روسی آشنا کنید – از اینکه چقدر سریع پیشرفت می کنید؛ شگفت زده خواهید شد!

  • برچسب های کوچک لغات روسی را به وسایل خانه خود مانند آینه ، میز صبحانه و قندان وصل کنید. به این ترتیب، برای یادآوری کلمات، می توانید با یادآوری آنها با شیء توصیف شده سریع تر عمل کنید، همچنین نحوه ترجمه آنها به انگلیسی را به خاطر می آورید.
  • یادگیری یک کلمه یا عبارت از “روسی به انگلیسی” و همچنین از “انگلیسی به روسی” بسیار مهم است. از این طریق یاد خواهید گرفت که نه تنها هنگام شنیدن لغات؛ آنها را تشخیص می دهید بلکه می آموزید چگونه آن را بیان کنید.

۴- برخی از عبارات اساسی مکالمات را بیاموزید. با یادگیری اصول گفتگوی مؤدبانه ، خیلی سریع می توانید با یک روسی زبان بومی؛ در یک سطح ساده ارتباط برقرار کنید. سعی کنید کلمات / عبارات زیر را یاد بگیرید:

  • سلام = Здравствуйте ، تلفظ می شود “ZDRAST-vooy-tye”  dzdrastvʊjtʲe
  • سلام (کمتر رسمی) Здравствуй ، تلفظ می شود “ZDRAST-vooy-tye”  ˈzdrastvʊj
  • سلام خیلی دوستانه  Привет تلفظ می شود “pree-VYET”  prʲɪˈvʲet
  • بله = Да ، تلفظ می شود “da”  da
  • نه = Нет ، تلفظ می شود “nyet”  nʲet
  • متشکرم = Спасибо ، تلفظ می شود “spuh-SEE-buh”  spɐˈsʲibə
  • لطفاً = Пожалуйста تلفظ می شود “pah-ZHAH-luh-stuh”  pɐˈʐalʊstə
  • نام من … است = Меня зовут… ، تلفظ می شود: “men-ya za-voot”  mʲɪˈnʲa zɐˈvut
  • اسم شما چیست؟ = Как вас зовут? تلفظ می شود: “kak vas za-voot”  ˈkak ˈvaz zɐˈvut
  • از دیدار با شما خوشحال شدم = Очень приятно تلفظ می شود “och-en pree-yat-na”  ˈot͡ɕɪnʲ prʲɪˈjatnə
  • بسیار خوب = Хорошо ، تلفظ می شود “ha-ra-sho”  xərɐˈʂo
  • خداحافظ = До свидания ، تلفظ می شود “da-svee-da-nee-ye”  də‿svʲɪˈdanʲɪjə

به خاطر داشته باشید که وقتی O در یک هجا بدون استرس قرار دارد ، تلفظ می شود / ɐ / ، که صدایی بین о و а بوده، اما به a نزدیک تر است.

رایج ترین عبارات و کلمات زبان روسی+ روش هایی برای ابراز عشق

۵- دستور زبان پایه را مطالعه کنید. برای این که بتوانید هر زبانی را به درستی حرف بزنید، لازم است دستور زبان ویژه ی آن زبان را مطالعه کنید. گرامر روسی در ابتدا به دلیل مفاهیم دستوری ناآشنا مانند جنسیت و سیستم موردی (حالتی) ممکن است برای یک گوینده انگلیسی کاملاً دلهره آور به نظر برسد. اجازه ندهید که این کار شما را متوقف کند، هنگامی که گرامر را مطالعه کنید؛ متوجه می شوید که روسی یک زبان بسیار مستقیم و رسا است!

  • شش مورد اصلی در سیستم موردی زبان روسی وجود دارد ، فاعلی، مفعولی مستقیم رایی، مفعولی بایی، حالت مالکی، حالت ابزاری و مفعول با واسطه. برای ساده تر شدن این مفاهیم، یک حالت؛ مجموعه ای از بخش هاست که در آن؛ کلمات برای نشان دادن عملکرد و ارتباط آنها با کلمات دیگر در یک جمله به کار می روند.
  • جنسیت مانند بسیاری از زبانهای دیگر ، به هر اسمی در زبان روسی جنسیت داده می شود. اسمهای روسی به سه جنس جداگانه: مؤنث، مذکر و خنثی (بی طرف) تقسیم می شوند. معمولاً گفتن جنسیت یک اسم بسیار ساده است ، زیرا جنسیت خود کلمه تا حدودی با معنای کلمه در ارتباط است- مثلاً در روسی کلمه پدر مذکر و کلمه مادر نیز مؤنث است. با این حال، در مورد بسیاری از اسمهای دیگر، جنسیت به صورت خودخواسته اختصاص یافته است – به عنوان مثال ، کلمه روسی “خانه” مذکر است ، در حالی که واژه ی “درب” مؤنث است. خوشبختانه بیشتر اوقات می توانید جنسیت یک کلمه را با یک حرف یا پسوند انتهای آن تشخیص بدهید
  • افعال . یک نکته جالب در مورد زبان روسی این است که افعال فقط ۳ حالت دارند: گذشته ، حال و آینده. روسی همچنین دو وجه صرف دارد که فقط در گذشته و آینده استفاده می شود – استمراری و کامل. وجوه فعل مشخص می کنند که یک عمل در حال انجام (استمراری) است یا تکمیل شده است (کامل). انتهای افعال روسی بسته به فاعل، تغییر می کند. بعضی اوقات این اتفاق در زبان انگلیسی هم می افتد ، اما نه به همان اندازه. (مثلاً I work ،He works). دو الگوی صرف فعل وجود دارد که به عنوان اولین ترکیب (conjugation) و دومین ترکیب (conjugation) شناخته می شوند. تعدادی فعل بی قاعده نیز وجود دارد که با این که ساده هستند؛ باید آموخته شوند.

۶- دلسرد نشوید. اگر در مورد یادگیری صحبت کردن به زبان روسی جدی هستید ، یادگیری تان را علیرغم سختی ها ادامه دهید – رضایتی که از فتح زبان دوم و در نهایت تسلط بر آن به دست می آورید، بسیار فراتر از مشکلات پیش روی شما خواهد بود. یادگیری یک زبان جدید به زمان و تمرین نیاز دارد. تسلط به زبان انگلیسی؛ یک شبه اتفاق نمی افتد. اگر هنوز هم به انگیزه اضافی احتیاج دارید، در اینجا مواردی وجود دارد که به شما نشان می دهیم یادگیری روسی از زبانهای دیگر آسانتر می باشد:

  • روسی فقط سه وجه تصریف دارد که بسیار کمتر از انگلیسی می باشد. به عنوان مثال ، در صرف زمان های گذشته ، آنها زحمت ایجاد تمایز بین “من در حال فرار بودم” ، “من فرار کرده بودم” یا “من فرار کرده ام” را به خود نمی دهند.
  • در زبان روسی از حرف تعریف استفاده نمی شود (“a” و “the”).

روسی نسبت به زبان انگلیسی؛ از ساختار جمله ای بسیار ساده تری استفاده می کند. در حقیقت، معمولاً فقط با چند کلمه مختصر می توانید دقیقاً آنچه را که می خواهید، بیان کنید. به عنوان مثال ، در انگلیسی مؤدبانه شما باید از جمله ای طولانی مانند “Can you pass me the salt pleas?” (آیا ممکن است نمک را به من بدهید لطفاً؟) استفاده کنید، اما به زبان روسی مؤدبانه گفتن یک جمله ساده مثل “give the salt” کفایت می کند.

word image 28

چگونه در زبان روسی بگوییم دوستت دارم؟ عبارات پرکاربرد دوست داشتنی!

بخش دوم: خودتان را در زبان دوم غرق کنید

۱- یک روسی زبان پیدا کنید. یکی از بهترین راه ها برای بهبود مهارت های شما در زبان جدیدتان، تمرین صحبت کردن با یک روسی زبان بومی است. آنها به راحتی قادرند هرگونه خطای دستور زبان یا تلفظی شما را اصلاح کنند. شما را با گفتار غیر رسمی یا محاوره ای که در هیچ کتاب درسی پیدا نمی کنید، آشنا کنند.

  • اگر یک دوست روسی زبان پیدا کنید که مایل است به شما کمک کند، عالی خواهد شد! در غیر این صورت ، می توانید آگهی را در مقاله محلی یا به صورت آنلاین قرار دهید یا بررسی کنید که آیا گروه های گفتگوی روسی در منطقه وجود دارند یا خیر.
  • اگر نمی توانید روسی زبان ها را در حوالی خودتان پیدا کنید، سعی کنید شخصی را در یک برنامه گپ مانند Skype یا Discord پیدا کنید. آنها ممکن است حاضر باشند ۱۵ دقیقه مکالمه روسی را با ۱۵ دقیقه مکالمه به زبان انگلیسی مبادله کنند.
  • وب سایت هایی مانند Italki می توانند شما را با شخصی که مایل به تمرین با شما است به هم ارتباط دهند.

۲- ثبت نام در دوره های کلاس زبان را در نظر بگیرید. اگر به انگیزه اضافی احتیاج دارید یا احساس می کنید در یک موقعیت رسمی بهتر یاد می گیرید، در یک دوره آموزش زبان روسی ثبت نام کنید.

  • به دنبال دوره های آموزشی باشید که در کالج ها ، مدارس یا مراکز محلی تبلیغ می شوند.
  • اگر دوست ندارید تنها وارد کلاس های آموزشی بشوید؛ یک دوست را با خودتان همراه کنید. به این ترتیب کلاس برای شما سرگرم کننده تر خواهد بود و همچنین کسی همراه تان است که می تواند در بین کلاس ها با شما تمرین کند.

۳- فیلم ها ، کارتون ها و برنامه های روسی را تماشا کنید. چند دی وی دی روسی (با زیرنویس) تهیه کنید، کارتون های روسی را به صورت آنلاین تماشا کنید ، می توانید یوتیوب را جستجو کنید تا روسی زبان هایی را پیدا کنید که به زبان روسی حرف می زنند. این روشی آسان و سرگرم کننده برای درک ساختار و آواهای زبان روسی است.

چگونه در زبان روسی تشکر کنیم؟ (روش رسمی و خودمانی)

۴- هنگامی که با اصول اولیه زبان روسی احساس راحتی کردید، سفر به روسیه یا کشور روسی زبان دیگری را در نظر بگیرید. برای غوطه ور شدن در زبان روسی؛ چه راهی بهتر از سفر به سرزمین مادری روس ها!

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست