لباس زیبای محلی گرجی

سلام به زبان گرجی (و آموزش یک احوال پرسی ساده)

گاما

زبان گرجی زبان بسیار متفاوتی است و کلمات توصیفی و مترادف و متضاد های فراوانی دارد. به همین خاطر این امکان را فراهم می کند تا به بهترین و دقیق ترین شکل منظور تان را برسانید. مثلا در این زبان روش های زیادی برای سلام و احوال پرسی با دیگران وجود دارد.

امروز قصد دارم سلام و خداحافظی به زبان گرجی را به شما آموزش بدهم. همان طور که قبلا اشاره کردم، زبان گرجستانی مترادف های زیادی را در دایره لغاتش جای داده است، بنابراین روش های متنوعی برای سلام کردن به دیگران وجود دارد که همه آن ها تقریبا یک معنا دارند. اگر در یادگیری این زبان اول راه هستید، این مقاله برای شروع اصول اولیه خیلی کمکتان خواهد کرد.

سلام کردن

“سلام” همیشه اولین کلمه ای است که در یک زبان جدید یاد می گیریم. گرجی بسته به این که می خواهید به چه کسی سلام کنید روش های مختلفی را در اختیارتان قرار می دهد.

اصلی ترین عبارت های مخصوص سلام کردن به زبان گرجی عبارتند از:

  • გამარჯობათ: (گامارجوبا) سلام
  • სალამი: ( سالامی ) سلام غیر رسمی
  • მოგესალმებით: (موگی سالمِبیث) سلام رسمی

اولین سلام رایج ترین و پرکاربردترین کلمه ای است که در طی روز شنیده می شود. این کلمه از გამარჯვება ، که به معنای “پیروزی” است، گرفته شده است. اگر بخواهید به دوستان و یا کسی که هم سن و سال خودتان است سلام کنید، გამარჯობა بهترین گزینه است.

اگر با شخصی که بزرگ تر از شما است، احوال پرسی می کنید ایرادی ندارد از همان کلمه استفاده کنید اما باید به پایان آن თ (یا “ث”) را اضافه کنید (پس سلام کامل به این صورت خواهد بود გამარჯობათ). با این کار از نسخه مودبانه تر سلام استفاده می کنیم.

word image 16

یکی دیگر از روش هایی که البته خیلی رایج نیست، استفاده از کلمه سالامی برای سلام کردن است. ریشه این کلمه از زبان عربی آمده است. اگر چه مثل გამარჯობათ خیلی کاربرد ندارد، اما در خیابان های گرجستان این کلمه گاهی شنیده می شود.

آخرین روش سلام کردن به گرجی،მოგესალმებით است که بیشتر برای مواقعی که می خواهید در مقابل جمع یا شرایط رسمی سلام کنید، کاربرد دارد.

سلام کردن به روش های دیگر

به غیر از “سلام” ما همچنین می توانیم با گفتن: صبح بخیر، عصر بخیر . . . و غیره هم به دیگران سلام کنیم. بیایید نگاهی به چند تا از این موارد بیندازیم:

  • დილა მშვიდობისა: ( دیلا اِمش ویدوبیس ) صبح بخیر
  • საღამო მშვიდობისა: (ساقامو مشویدوبیس (آ)) عصر بخیر
  • ღამე მშვიდობის(ა) / ძილი ნებისა: (قامِ مشویدوبیس (آ)/ دزیلی نِبیسا) شب بخیر
  • შუადღე მშვიდობის(ა): (شوآدقِ مشویدوبیس (آ)) بعد از ظهر بخیر

“صبح بخیر” در گرجستان ریشه تاریخی دارد. დილა მშვიდობისა در فارسی به معنای “صبح بخیر” است اما معنای تحت الفظی آن در زبان گرجی متفاوت است. این عبارت در اصل یعنی ” صبح پر از صلح و صفا” که “დილა” می شود صبح و “მშვიდობისა” می شود آرامش.

حتما بخوانید: آموزش کامل زبان گرجی در سفر (لغات،جملات و اصطلاحات کاربردی)

“صبح آرامشبخش” به جنگهای تاریخی گرجستان بر می گردد. از آن جا که گرجستان یک کشور کوچک است، به سختی می تواند از خودش در برابر جنگ محافظت کند . به همین علت بعد از گذراندن این اوقات سخت و دشوار، داشتن یک زندگی آرام برای مردم این کشور همیشه در اولویت بوده است. بنابراین آن ها به جای “بخیر”، بعد از ظهر، عصر و شب آرامش بخش را برای یکدیگر آرزو می کردند.

آرزو ها

  • სასიამოვნო დღეს გისურვებ (თ): روز خوبی داشته باشید.

این جمله به صورت تحت الفظی یعنی: آرزو می کنم روز خوبی داشته شید. در گرجی خیلی متداول است که از واژه هایی مثل ” آرزو می کنم ” یا ” مبارک است ” استفاده شود . نمونه هایی از عباراتی که حاوی این کلمه هستند عبارتند از:

  • დაბადების დღეს გილოცავ: روز خوبی داشته باشید.
  • ახალ წელს გილოცავ: سال نو مبارک.
  • სასიამოვნო მგზავრობას გისურვებ: سفر خوبی داشته باشید.
  • წარმატებებს გისურვებ / წარმატებები: موفق باشید.

شاید کنجکاو باشید بدانید که آداب فرهنگی برای احوال پرسی با یک نفر در گرجستان چگونه است. مثلا باید گونه ها را ببوسید یا دست بدهید؟

در گرجستان، اگر برای اولین بار است که کسی را می بینید، باید هنگام گفتن “gamarjoba” دست بدهید. هنگام احوال پرسی از یک خانم، باید مودبانه منتظر بمانید تا او دستش را دراز کند . هر وقت دوستی تان با طرف مقابل عمیق شد، ایرادی ندارد که با بوسیدن گونه، بغل کردن یا حتی هر دو با او احوال پرسی کنید.

حتما بخوانید: ۳ نرم افزار و منبع مهم آموزش زبان گرجی که باید دانلود کنید (موبایل و کامپیوتر)

هنگام صدا کردن یک شخص شما فقط اجازه دارید دوستان و اعضای خانواده تان را با نام کوچک صدا کنید. اسامی کوچک هم معمولا با کلماتی مثل ბატონო به معنی آقا و ქალბატონო به معنی خانم همراهند. این نوع صدا کردن رسمی و مودبانه تر خواهد بود.

word image 17

گرجستان یک جامعه سلسله مراتبی است، یعنی معمولا سن، موقعیت و قدرت طرف مقابل است که میزان احترام به او را مشخص می کند. اگر با گرجی های مسن ملاقات می کنید ، سعی کنید در مقایسه با مواقعی که دوستانتان را می بینید، باید از اصطلاحات رسمی و مودبانه تری استفاده کنید. هر چه بیشتر به گرجی ها احترام بگذارید، احترام بیشتری هم از طرف آن ها دریافت خواهید کرد. بزرگتر ها به طور کلی از احترام زیادی برخوردار هستند و همیشه هنگام ملاقات با گروهی از افراد ، اول معرفی می شوند.

ویدیوی آموزش چند عبارت عاشقانه گرجی

 

مردم گرجستان: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری 

کلام آخر

اکنون شما برای سلام و احوال پرسی با یک فرد گرجی آمادگی لازم را دارید. گرجی ها بسیار مهمان نواز هستند. پس بعید نیست که به شام ​​خانوادگی دعوت شوید! سوپرا یک مهمانی شام بزرگ است که در آن غذا های مختلف با کلی نان تست سرو می شوند. میزبان سوپرا ” تمادا ” نام دارد که افرادی را برای تهیه نان تست انتخاب می کند و برای این نان تست ویژه یک ظرف پر از شراب در کنار میز قرار داده می دهد.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست