گرجستان زیبا

مردم گرجستان: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

گاما

مردم گرجستان خود را Kartvelebi و کشورشان را Sa-Kartvel-o به معنای”سرزمین” Kartvelebi می نامند. در این مطلب شما را به طور کامل با مردم گرجستان و ویژگی های آنها آشنا می کنیم.

  • لوکیشن: گرجستان
  • جمعیت: ۵-۴/۴ میلیون نفر (جمعیت کل)؛ ۳٫۸ میلیون نفر گرجی قومی هستند
  • زبان: گرجی
  • دین: ارتدوکس گرجستان

۱- معرفی

گرجستان از لحاظ استراتژیک در چهارراهی بین اروپا و آسیا قرار دارد. در طی قرون متمادی، یونانیان، رومی ها، پارس ها، قبایل ترک، عرب ها، مغولها و روسها این کشور را مورد تهاجم قرار داده اند. گرجستان همچنین در مسیر جاده ابریشم بوده که تجار را از چین و هند به اروپا وصل می کرده است. بنابراین مردم گرجستان تحت تأثیر فرهنگ های بسیاری، چه آسیایی و چه اروپایی قرار داشته اند.

معماری، زبان، ادبیات و غذاهای گرجی ها تحت تاثیر ایران، کشورهای عربی، یونان و روسیه قرار گرفته است. گرجی ها احتمالاً در حدود قرن دهم میلادی هویت ملی خود را ایجاد کرده اند. در آن زمان سلسله Bagratid کشور مستقل و قدرتمند گرجستان را تأسیس کرد. گرجی ها از نظر ظاهری به یونانی ها و ترک ها شباهت دارند و خودشان را یکی از فرهنگهای مدیترانه شرقی می دانند.

۲- مکان

گرجستان ۲۷۶۵۷ مایل مربع (۷۱،۶۳۲ کیلومتر مربع) را پوشش می دهد، تقریباً دو برابر مساحت بلژیک. رشته کوههای قفقاز بزرگ در شمال و ارتفاعات جنوب گرجستان در جنوب قرار دارند. دو سوم قلمرو گرجستان کوهستانی است. در میان کوهها، مناطق مرتفعی با باغ ها و تاکستان ها قرار دارد. بیشتر اراضی قابل کشاورزی است.

گرجی های قومی ۳٫۸ میلیون نفر هستند و ۷۰ درصد از جمعیت گرجستان را تشکیل می دهند. گروه های قومی، از جمله آبخازها و آجاریان، بقیه جمعیت گرجستان را که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق (۹۱-۱۹۲۱) بوده است، تشکیل می دهند. پایتخت گرجستان تفلیس است.

word image 86

۳- زبان

گرجی بخشی از خانواده زبان های قفقاز جنوبی است: (Mengrelo-Chan) Zan ، Svan و گرجی (Kartuli). این زبان متعلق به هیچ یک از دسته های اصلی زبان دنیا مانند هند و اروپایی یا سامی نیست. بیش از ۹۸ درصد گرجی ها گرجی را زبان مادری خود می دانند. فعالیت های تجاری، سیاسی و فرهنگی به زبان گرجی انجام می شود.

گرچه بسیاری از کلمات از عربی، ترکی، فارسی و روسی وام گرفته شده اند، اما زبان گرجی همچنان باقی مانده است. به عنوان مثال، معادل “پدر” در گرجی mama و معادل “مادر” deda است. گرجی سرشار از کلمات مرتبط با کشاورزی و فلزکاری است. اینها زمینه هایی هستند که گرجی ها مدت هاست که در آنها تخصص دارند. به عنوان مثال، تمام فلزات دارای واژگان بومی هستند و از لاتین یا بعضی از زبانهای دیگر قرض گرفته نمی شوند. به عنوان مثال، طلا okro، نقره vertskhli، برنج  titberi، و مس Spilendzi است.

حتما بخوانید: ۳ نرم افزار و منبع مهم آموزش زبان گرجی که باید دانلود کنید (موبایل و کامپیوتر)

اصطلاحات روزمره در زبان گرجی شامل gamardzhobut (سلام)، ki (بله)، ara (خیر)، getakhvat (لطفا)، madlobt (با تشکر) و nakhvamdis (خداحافظ) است.

۴- فرهنگ عامه

فولکلور گرجستان سرشار از جادوگران، جانوران، قهرمانان و ارواح است. بسیاری از آنها در ترانه ها، و در آداب و رسوم و خرافات دیده می شوند. برخی از شخصیت های محبوب داستان های عامیانه گرجستانmzetunakhavi (زیباترین زن جهان)، devi modzalade (یک جانور خشن سه سر) و natsarkekia هستند.

یک افسانه مشهور گرجی به پایتخت این کشور تفلیس مربوط می شود. طبق این افسانه، پادشاه واختنگ گورگاسالی (۴۵۲-۵۰۲ میلادی) در محل تفلیس امروزی شکار می کرد. او یک آهو را زخمی کرد. چون آهو دچار خونریزی شدیدی بود به داخل چشمه آب گرم افتاد. آب چشمه فوراً زخم را تمیز کرد و التیام بخشید و آهو به جنگل فرار کرد. شاه چشمه را بازرسی کرد و از آنجا که از قدرت شفابخش آب آن راضی بود، تصمیم به اقامت در آنجا گرفت.

word image 87

یکی دیگر از افسانه های معروف گرجی، درباره دو یهودی گرجستانی، الیوز کارسنلی و لونگینوز مشتخلی است که شاهد مصلوب شدن عیسی بودند. در لحظه ای که عیسی در صلیب در اورشلیم درگذشت، مادر لانگینوز نیز درگذشت. این دو نفر از قدس بازگشتند و صدای عیسی را با خود به همراه آوردند. خواهر الیوز با گوش کردن به این صدا درگذشت.

گرجی ها بسیار خرافی هستند. در حومه شهر، هنوز هم درختانی را مشاهده می کنید که روبان هایی به آنها بسته شده است، هر روبان نشان دهنده یک آرزو است. گرجی ها پیش از عزیمت به سفر، برای اطمینان از ایمنی سفر خود، اغلب برای چند ثانیه روی چمدان خود می نشینند. اگر چاقو از روی میز بیفتد، گرجی ها معتقدند که میهمان مرد خواهند داشت.

۵-دین

تنوع زیاد اقوام کشور در تنوع ادیان منعکس شده است. دین اکثر گرجی ها ارتدوکس گرجی است، شاخه ای از ارتدوکس شرقی. سنت جورج مقدس حامی گرجستان است.

خدمات ارتدوکس گرجستان بسیار شبیه به کلیساهای شرقی دیگر است. یک نماز رسمی با گروه کر برگزار می شود. اما نیمکت و موعظه ای وجود ندارد. زنان باید سر خود را در کلیسا بپوشانند. کلیسای گرجستان تقریباً با سیاست های دوران اتحاد جماهیر شوروی نابود شد. بیش از دو هزار کلیسای آن تا دهه ۱۹۶۰ به هشتاد عدد کاهش یافت. از زمان استقلال، کلیسای گرجستان نقش مهمی در زندگی ملی داشته است.

تعداد کمی کاتولیک نیز در گرجستان وجود دارند. بیشتر مسلمانان گرجی (پیروان اسلام) در آجارا در جنوب غربی گرجستان و در امتداد مرز جنوبی مستقر هستند.

۶- تعطیلات اصلی

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (در سال ۱۹۹۱)، دولت گرجستان تعطیلات کمونیستی را با میهنی و یا میهن پرستانه یا مذهبی جایگزین کرد. این موارد شامل روز استقلال (۲۶ ماه مه) و روز سنت جورج (۲۳ نوامبر) هستند. بسیاری از گرجی ها طبق تقویم قدیمی (ژولینی) که توسط کلیسای ارتدوکس گرجستان ارائه شده است، کریسمس و عید پاک را جشن می گیرند. در سپتامبر و اکتبر، rtveli، یا برداشت انگور به شکل جشنواره هایی در روستاها برگزار می شود. شهرهای گرجستان نیز جشن هایی برگزار می کنند. به عنوان مثال، در پاییز، تفلیس یک جشنواره دارد که زندگی و تاریخ این شهر را جشن می گیرد.

word image 88

روزهای مقدس نیز توسط گرجی ها جشن گرفته می شود. هر روز در تقویم به نام یک قدیس اختصاص داده می شود و افراد با آن نام در آن روز تجلیل می شوند. غسل تعمید ارتدوکس و مراسم عروسی نقاط عطف زندگی گرجستانی هستند.

۷-روابط

گرجی ها نگرش های اجتماعی مشترک بسیاری با فرهنگ های همسایه خود دارند. سنت، وفاداری به دوستان و خانواده و سخاوت نسبت به میهمانان به عنوان ارزشهای مهم تلقی می شوند. خویشاند سالاری- سیستمی که بستگان به یکدیگر در انتصاب به یک شغل خاص کمک می کنند- برای گرجی ها باعث افتخار است. کمک به نزدیکان برای ورود به دانشگاه، گرفتن ترفیع شغلی یا دستیابی به یک فرصت تجاری جدید در این کشور مرسوم هستند.

طبق یک ضرب المثل گرجی، “مهمان از طرف خدا فرستاده می شود.” میهمانان همیشه در گرجستان مورد رفتار سخاوتمندانه ای قرار می گیرند، حتی اگر برای میزبان دشوار باشد. میهمانان معمولاً هنگام بازدید هدیه ای نمادین مانند گل یا شکلات همراه دارند. در گرجستان باور بر این است که حتی با دشمن در قالب میهمان باید خوب رفتار شود. بهترین راه برای احترام به مهمانان، احترام به آنها با keipi است. Keipi بخش اصلی زندگی اجتماعی گرجستان است.

حتما بخوانید: آموزش کامل زبان گرجی در سفر (لغات،جملات و اصطلاحات کاربردی)

برخی از قوانین رفتاری وجود دارند که توسط تمامی گرجی ها رعایت می شوند: احوالپرسی با دیگران، بلند شدن از جای خود در هنگام ورود افراد دیگر و پرهیز از نشستن به پشت به طرف دیگران.

در زبان گرجی، مانند زبان فرانسوی، دو شکل برای دوم شخص وجود دارد: shen برای آشنایان به کار می رود و معادل tu در فرانسه است، و فرم مودبانه آن tkven، مانند vous ، برای اشاره به بزرگان یا غریبه ها استفاده می شود.

۸-شرایط زندگی

زمانیکه گرجستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی (از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۹۱) بود، مردم خوب زندگی می کردند، اگرچه درآمد آنها اندک بود. خدماتی مانند مراقبت های بهداشتی و آموزش رایگان بود. بیشتر مردم در شهرها مبلغ کمی برای اجاره و آب و برق پرداخت می کردند و غذا ارزان بود. بیشتر خانواده های شهری در آپارتمان های سه اتاقه یا چهار اتاقه (دو اتاق خواب، یک اتاق نشیمن و آشپزخانه) زندگی می کردند. و خانواده های بزرگ، غالباً شبها در اتاق نشیمن می خوابیدند.

word image 89

تغییر اقتصاد مبتنی بر بازار، که از سال ۱۹۹۱ آغاز شد، بسیار دشوار بوده است. کمک هزینه غذا و خدمات از بین رفته و دولت نمی تواند حقوق و حقوق بازنشستگی خوبی به مردم بدهد. آموزش در دانشگاه و رشته پزشکی دیگر رایگان نیست و حمل و نقل گران شده است. گرجی ها اکنون باید بسیار متکی به خود باشند و تعمیرات خانه خود و موارد مشابه را انجام دهند. در زمستان اغلب گاز و برق برای مدت طولانی قطع می شود.

۹-زندگی خانوادگی

بیشتر خانواده های گرجی با هم زندگی می کنند به این معنی که والدین و فرزندان در یک واحد سکونت دارند. زوج ها به طور متوسط ​​دو فرزند دارند و اقوام در نزدیکی آنها زندگی می کنند. کودکان از طرف خانواده و افراد بزرگتر عشق و محبت زیادی دریافت می کنند. زنان در گرجستان بیشتر کارهای خانه و تربیت فرزندان را انجام می دهند. در سال ۱۹۶۰، در هر صد ازدواج فقط سه طلاق وجود داشت، اما این رقم در سال ۱۹۹۲ به هجده طلاق افزایش یافته بود.

مادربزرگ ها و پدربزرگ ها معمولاً در نزدیکی فرزندان خود زندگی می کنند تا از نوه ها مراقبت کنند. دایی، خاله، عمو، عمه، خواهرزاده ها، برادرزاده ها، پسر عموزاده ها، و حتی پدر و مادر خوانده ها به عنوان خانواده نزدیک در نظر گرفته می شوند و به صورت مداوم دیده می شوند. افراد موظف هستند در مواقع بحرانی به یاری اقوام و نزدیکان خود بشتابند. با وجود نرخ بالای بیکاری فعلی، داشتن خانواده بزرگ برای بقای اقتصادی اهمیت پیدا کرده است. در زمان پیری، فرزندان پسر و دختر هر دو از والدین خود مراقبت می کنند.

حتما بخوانید: دانلود ۱۴ فیلم کاربردی آموزش زبان گرجی به همراه تلفظ (و اپلیکیشن موبایل)

۱۰-لباس

گرجی ها همیشه به داشتن لباس های شیک مشهور بوده اند. امروز آنها لباس های غیر رسمی می پوشند و آخرین مدل ها را دنبال می کنند. در مناسبت های خاص از لباس های سنتی استفاده می شود. چوخا لباس سنتی مردانه است. معمولاً به رنگ ارغوانی یا سفید است، کمربند دارد و دارای تزئیناتی روی قسمت سینه می باشد. ویسگون لباس زنانه سنتی است و شامل یک روبنده ابریشمی و یک پیراهن بلند که دارای آستین های گشاد است می شود.

همچنین مناطق و حرفه های مختلف لباس های خاص خود را دارند. زنان در Khvsureti از tsinda-pachich که شامل جورابهای ضخیم که با رنگهای طبیعی رنگ شده است استفاده می کنند. در کوهستان چوپان ها هنوز هم nabadi می پوشند که یک روپوش سیاه با سر شانه های بزرگ است و برای فصل زمستان مناسب است.

۱۱-غذاها

غذاهای گرجی ترکیبی از غذاهای ترکی، یونانی، عربی و حتی هندی هستند وغالباً تند، و دارای طعم گشنیز، ترخون، و خملی سانلی (ترکیبی از ادویه جات) می باشند. غذاهای گرم و سرد با گوجه فرنگی، خیار، پیاز بهاری، سولگونی (پنیر) و پوری (نان بی نظیری که در اجاق آجری پخته می شود) سرو می شوند.

غذایی که به طور معمول در میهمانی ها استفاده می شوند ممکن است شامل چغندرهای پوره شده و اسفناج همراه با دانه انار، خاچاپوری (نوعی نان)، ساتسیوی (مرغ و سس گردو)، چاناچی (خورش بره و سبزیجات)، تلمه (گوشت چرخ کرده پیچیده شده در برگ انگور)، و badrizhani nivrit (بادمجان با سیر) باشند.

حتما بخوانید: دانلود رایگان جزوه پی دی اف آموزش زبان گرجی

اختلافات منطقه ای در غذاها دیده می شود. در غرب احتمال بیشتری وجود دارد که ازmchadi (نان ذرت) و نان پنیری مانند آچارولی که خمیر پخته ای است که به شکل قایق در آمده و یک تخم مرغ نیمروی شل در وسط آن قرار دارد استفاده شود.

۱۲-سیستم آموزشی

بیشتر کودکان از شش سالگی تا پانزده سالگی در مدرسه تحصیل می کنند. درس های آنها شامل جغرافیا، ادبیات گرجستان، تاریخ، فیزیک، شیمی، گروه کر و زبان های خارجی است. روسی هنوز هم متداول ترین زبانی است که تدریس می شود، گرچه انگلیسی محبوب ترین است. دانش آموزان می توانند در صورت قبولی در آزمون، بعد از شانزده سالگی دو سال دیگر در دبیرستان یا مدارس فنی و حرفه ای تحصیل کنند. اتمام یازده سال مدرسه، دانش آموزان را واجد شرایط تحصیلات دانشگاهی می کند. دانشگاه معمولاً پنج سال طول می کشد.

سبک های تدریس رسمی هستند؛ یادگیری بر اساس تکرار و حفظ کردن انجام می شود. امتحانات نهایی به صورت شفاهی هستند و در مقیاس یک تا پنج نمره گذاری می شوند. یک دانش آموز عالی به عنوان یک khutosani شناخته می شود. در حال حاضر، اکثر مدارس نیازمند تعمیر هستند و با کمبود تجهیزات از قبیل رایانه، ابزارهای علمی و حتی کتابهای درسی مواجه اند.

۱۳-میراث فرهنگی

بیشتر گروه های کر اجرا کننده مذکر هستند، گرچه گروه های کری نیز وجود دارد که در خدمات کلیسایی خود از زنان برای آواز خواندن استفاده می کنند. Gurians در غرب گورجستان بخاطر استفاده پیچیده از کریمانچولی (یدلینگ) مشهور هستند. بسیاری از گرجی ها پیانو یا گیتار می نوازند. سازهای سنتی شامل duduki (نوعی ساز شبیه به کلارینت) و panduri  (یک لوت سه رشته ای) می باشند.

شرکت رقص دولتی گرجستان به رقص گرجی کمک کرده است که در سطح بین المللی مطرح شوند. رقص ها شامل lezginka ، samaia (توسط سه زن اجرا می شود) و mkhedruli (رقص نظامی) هستند. کودکان گرجی اغلب در سنین پایین شروع به رقصیدن و اجرا می کنند.

word image 90

سنت ادبی گرجستان منشأ خود را مدیون پذیرش مسیحیت است. نخستین آثر باقیمانده از ادبیات گرجستان مربوط به قرن پنجم میلادی است. شرح مختصری از تاریخ گرجستان به Kartlis Tskhovreba معروف است که در سالهای اولیه مسیحیت در گرجستان نوشته شده است.

حتما بخوانید: آموزش اصولی الفبای زبان گرجی با تلفظ صحیح +فیلم فارسی

شعر یکی از عالیترین اشکال هنری در این کشور به حساب می آید و در میهمانی های شام و در میان دوستان خوانده می شود. بزرگترین کلاسیک ادبیات گرجستان حماسه قرن دوازدهم است که توسط شاعر شوتا روستاولی نوشته شده و شوالیه در پوست ببر نامیده می شود. نقل قول هایی از این کار هنوز به عنوان ضرب المثل استفاده می شوند، مانند این توصیه: “آنچه می بخشید مال شماست و آنچه نگه می دارید از دست می رود.”

۱۴-اشتغال

در اواخر دهه ۱۹۹۰، دولت گرجستان قادر به پرداخت دستمزد کافی، ایجاد و ارتقای مشاغل جدید یا پرداخت مزایای تأمین اجتماعی نبود. امروزه بیشتر گرجی ها با داشتن دو یا سه شغل یا فروش وسایل خود زندگی خود را می گذرانند. بسیاری از آنها به کمک خانواده و دوستان تکیه می کنند. بیشتر افراد شاغل در دولت مجبور هستند به دنبال درآمد اضافی باشند. معمولاً آنها در مشاغل کوچک مشغول به کار هستند یا در بازار سیاه (غیرقانونی) تجارت می کنند. حداقل یک سوم گرجی ها زندگی خود را از کار کردن روی زمین تامین می کنند.

۱۵-ورزش

ورزش های سنتی گرجستان شامل کشتی، تیراندازی با کمان، شمشیربازی، پرتاب نیزه، اسب سواری، tskhenburti (نوعی چوگان) وleloburti  (بازی میدانی شبیه به راگبی) است. امروزه محبوب ترین ورزش در گرجستان فوتبال است. گرجی ها همچنین در بسکتبال، کوهنوردی و اسکی به شهرت رسیده اند (ورزشی محبوب در استراحتگاه های کوهستانی). گرجی ها به عنوان بخشی از تیم المپیک شوروی بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۸۰ بیست و سه مدال طلا کسب کرده اند. گرجستان برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ به طور مستقل وارد المپیک شد.

حتما بخوانید: زبان مردم گرجستان چیست و بهترین روش یادگیری آن کدام است؟

۱۶-تفریح

گرجی ها عاشق رفتن به تئاتر و کنسرت های کلاسیک هستند. یک سرگرمی محبوب در این کشور نشستن دور یک میز و آواز خواندن با دوستان است. Suliko ، Mravalzamier (زنده باد) و Shen khar venakhi (تو تاک هستی) از بهترین و محبوب ترین آهنگ های گرجی هستند. بیشتر جوانان طرفداران گروههای راک غربی هستند. گروههای راک داخلی نیز وجود دارند.

در شطرنج، بازیکنانی مانند نونا گپریندیشویلی (۱۹۴۱- ۱۹۴۱) و مایا چیبردانی (۱۹۶۱-) قهرمانی شطرنج زنان جهان را بیش از سی سال در دستان گرجستان نگه داشته اند.

۱۷-سرگرمی ها و صنایع دستی

ساخت سفال هنوز هم یکی از صنایع دستی روستایی گرجستان است و سفال را می توان در بازار یا حتی کنار جاده خریداری کرد.

یکی دیگر از صنایع دستی مهم تولید فرش است. فرشها یا از الگوهای سنتی گرجستان یا از نمونه های فشرده شده در الگوهای انتزاعی ساخته می شوند. رنگهایی که بیشتر استفاده می شوند قرمز، قهوه ای، آبی و زرد هستند.

حتما بخوانید: سفر به گرجستان: دیدنی ها، هزینه، زمان سفر و همه نکات مهم

گرجی ها همچنین به مهارت های خود با فلز، به ویژه طلا و نقره افتخار می کنند. تزئینات فلزی، که گرجی ها آن را ceduroba می نامند، همانند کارهای مینا کاری و ساخت جواهرات، از صنایع دستی ارزشمند به شمار می روند.

۱۸-مشکلات اجتماعی

گرجی ها پس از استقلال و تجزیه اقتصادشان، سختی های زیادی را متحمل شده اند. حمایت متقابل بین دوستان و خانواده امروز بسیار مهم است. کمبود مواد غذایی وجود دارد، و داروها یا در دسترس نیستند یا هزینه بالایی دارند. کمبود سوخت منجر به تعطیلی بیمارستان ها و یک سیستم اضطراری شده است. کاهش مراقبت های بهداشتی، رژیم های غذایی ضعیف و ایمن سازی ناکافی منجر به کاهش سلامت گرجی ها شده است. کاهش نظارت والدین و پلیس منجر به افزایش جرم از جمله جرم های سازمان یافته شده است.

دو جنبش ناسیونالیستی – یکی در اوستیای جنوبی و دیگری در آبخازیا – ثبات دولت ملی و کیفیت زندگی مردم را تهدید می کنند. برخی از گرجی ها نیز نگران این هستند که جنگ داخلی در کشورهای همسایه ممکن است به کشور آنها سرایت کند.

حتما بخوانید: بهترین روش معرفی خود به زبان انگلیسی (کاملا ساده و اصولی)

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست