مردم فنلاند

مردم فنلاند: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

گاما

فنلاند به داشتن دریاچه های فراوان، مناظر خیره کننده و گوزن شمالی مشهور است. اگر دوستان فنلاندی داشته باشید، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور می تواند به حفظ روابط شما کمک شایانی کند.

۱-سبک زندگی فنلاندی ها

اگر از یک فنلاندی بخواهید مردم این کشور را توصیف کند، احتمالاً از اصطلاح “sisu”استفاده خواهد کرد- اصطلاحی که به راحتی می توان آن را درک کرد اما ترجمه آن دشوار است. Sisu به معنی شجاعت و ایستادگی بسیار در مقابل مخالفت، و سرسختی و پیگیری امور است. به همین دلیل است که فنلاندی ها به ملیت خود افتخار می کنند.

علی رغم بسیاری از کلیشه ها که فنلاندی ها را منزوی یا خجالتی معرفی می کنند، بیشتر فنلاندی ها دوستانه، باز و اصیل هستند، گرچه شاید تا زمانی که از نظر اجتماعی به دیگران نزدیک نشده اند، محتاط باشند. به طور معمول، فنلاندی ها وقتی در مورد خودشان صحبت می کنند، ممکن است شوخی کنند و برعکس واقعیت را بگویند. آنها همه چیز را جدی نمی گیرند و حس طنز پردازی قوی دارند.

موقعیت جغرافیایی فنلاند

حفظ فاصله متوسط

فنلاندی ها افرادی محافظه کار و تودار هستند که از دیگران انتظار دارند به حریم خصوصی آنها احترام زیادی بگذارند. شخصیت محفوظ آنها بخشی از ارزشهای آنها است و مودبانه تلقی می شود. مکان های عمومی، به ویژه وسایل حمل و نقل عمومی، بی سر و صدا هستند. فنلاندی ها برای حریم شخصی خود ارزش قائل اند. برقراری تماس چشمی قابل احترام است. لمس کردن و بغل کردن بی ادبانه تلقی می شوند. فنلاندی ها با غریبه ها صحبت نمی کنند، اما در عین حال مهمان نواز هستند و در صورت نیاز به شما کمک می کنند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

صحبت کردن با افراد در ایستگاه یا وسایل حمل و نقل عمومی بی ادبانه است. این رفتار فنلاندی ها را بی ادبانه تلقی نکنید زیرا به فروتنی و خجالتی بودن آنها مربوط می شود.

جلب توجه در فنلاند پذیرفته شده نیست. از بلند صحبت کردن یا جلب توجه بپرهیزید.

مردم و آداب فنلاند

حتما بخوانید: بهترین روش معرفی خود به زبان انگلیسی

ارزش های اجتماعی فنلاند

فنلاندی ها برابری خواه و از نظر اجتماعی لیبرال هستند. زنان و مردان برابرند. خواندن و مطلع بودن از امور جهانی در فنلاند رایج است علاوه بر این، این مباحث برای برقراری ارتباط بکار می روند. به زندگی خصوصی مردم فنلاند احترام بگذارید و از مباحث شخصی خودداری کنید. در هر شرایطی، زمانشناس باشید!

نکته: صحبت دیگران را قطع نکنید، حتی وقتی ساکت هستند. ممکن است سکوت افراد مدت طولانی تا حدود سه دقیقه طول بکشد. قطع صحبت دیگران بسیار ناخوشایند تلقی می شود.

۲-جشنواره ها، غذا و خانواده ها

بسیاری از سنت های فنلاندی به تعطیلات و غذای آن مربوط می شوند، در حالی که برخی دیگر حول مراسم مذهبی یا مناسبت های خانوادگی می چرخند.

در طول (Juhannus)، میانه تابستان، بسیاری از فنلاندی ها به کلبه های تابستانی (mokki) واقع در نزدیکی یکی از دریاچه های این کشور یا ساحل سفر می کنند تا طولانی ترین روزهای سال را جشن بگیرند. این اجتماعات خانوادگی شامل آتش بازی، گذراندن وقت در کنار هم و بازدید از سونا و خوردن کالباس (nakki)، سیب زمینی و نان است.

yuletide یا کریسمس فنلاندی Joulu  شامل استفاده از شمع و درخت کریسمس می شود. معمولاً سرود کریسمس در کلیسا خوانده می شود مردم در روز عید کریسمس به تماشای “Peace of Christmas” می نشینند. دادن هدایا و بازدید از بابونوئلJoulupukki در شب کریسمس اتفاق می افتد. همچنین ممکن است خانواده ها در روز کریسمس سفر آرامش بخشی به سونا داشته باشند. غذای سنتی کریسمس شامل ژامبون، کلم روغنی، سالاد چغندر، و شیرینی های سنتی pinwheel که پر از زردآلو یا مربای آلو است می شود. تعطیلات بعد از روز سنت استفانTapaninpäivä، در تاریخ ۲۶ دسامبر پایان می یابد.

کودکان فنلاندی

عید پاک Pääsiäinen ترکیبی از آداب و رسوم مسیحی و بت پرستی است. یک هفته قبل از عید پاک در یکشنبه نخل یا شنبه مقدس، کودکان لباس جادوگران (noita) را می پوشند و به خانه های مردم می روند و با دادن تخم مرغ های عید پاک یا سکه های تزئین شده با روبان و غیره شکلات دریافت می کنند. پودینگ Mämmi  یک دسر سنتی است که در روز عید پاک در فنلاند طبخ می شود.

Laskianen جشنی است که منتهی به عید است. مردم در این روز  laskiaispullaکه در واقع نان گردی است که از از خمیر بادام یا مربا و یک نوع سوپ نخود پر شده را می خورند. فعالیت هایی که در این روز انجام می شوند شامل ورزش های زمستانی مانند سوارکاری با سورتمه و در ادامه رفتن به سونا است.

حتما بخوانید: دانلود آموزش زبان فنلاندی در صد روز (صوتی همراه با کتاب رایگان)

Vappu یا روز مه یک تعطیلی ملی است. خانواده ها از سراسر فنلاند برای کارناوال خیابانی در آستانه روز اول ماه مه، که آغاز فصل بهار است، جمع می شوند و به پیک نیک و مهمانی می پردازند. خوراکی های این جشن شامل munkki (نوعی پیراشکی) و tippaleipä (کیک قیفی شکل که در روغن داغ پخته می شود) می شوند.

فنلاندی ها

روز استقلال، در تاریخ ۶ دسامبر برگزار می شود. این روز برای بزرگداشت سربازان جنگ و کسانی است که برای استقلال فنلاند جان خود را از دست داده اند. خانواده ها در خانه جمع می شوند یا یکدیگر را در یک رستوران ملاقات می کنند. کلیساها خدمات ویژه ای دارند و روی طاقچه پنجره ها شمع روشن می شود.

محبوب ترین شیرینی فنلاند (Salmiakki)

محبوب ترین شیرینی فنلاند (Salmiakki) نیازی به تعطیلات خاصی ندارد. فنلاندی ها عطر و طعم را دوست دارند و تقریباً هر چیزی که طبخ می کنند دارای عطر و طعم خاصی است. شیرینی Karelian تقریباً برای هر مناسبتی استفاده می شود. این شیرینی به شکل بیضی است و از برنج، سیب زمینی یا هویج پر می شود.

۳-آداب و معاشرت تجاری در فنلاند

فنلاند نوردیک است، نه اسکاندیناوی. مردم این کشورعمدتا لوتری و ارتدکس هستند. فرهنگ فنلاند در مقایسه با سایر فرهنگ ها محتاطانه تر است. لحن صحبت کردن در فنلاند آرام است و پریدن در صحبت دیگران نشانه بی ادبی است. در فرهنگ این کشور سکوت های طولانی و گوش دادن به دیگران از روی اشتیاق ارزش محسوب می شوند. آداب و معاشرت تجاری در فنلاند شامل رعایت ارزش های فرهنگی این کشور است.

نکاتی درباره تجارت در فنلاند

تجارت برای فنلاندیها جدی و رسمی است. آنها عملگرا و پرکار هستند و تجارت مبادله ای را نشانه ضعف نمی دانند. از برقراری مکالمات شخصی در حین کار خودداری می کنند و با طرف مقابل صمیمی نمی شوند. در همین راستا، هر کاری که به صورت غیر حضوری قابل انجام باشد، به این روش انجام خواهد شد. ارسال ایمیل کفایت می کند.

در زمان ارائه هرگونه پیشنهاد تجاری، حداقلی رفتار کنید. فنلاندی ها انتظار دارند که پیشنهاد شما جزئیات را پوشش دهد. باید واضح و کامل باشد. سؤالات همتایان تجاری در پایان یک پیشنهاد یا ارائه بدان معنی است که ارائه شما ناقص بوده است. تصمیم گیری نهایی بر عهده مدیر عامل است.

لباس تجاری فنلاند

لباس تجاری فنلاند شیک و محافظه کارانه است. کت و شلوار گزینه خوبی است. کت خود را در نیاورید مگر اینکه میزبان ابتدا این کار را انجام دهد- حتی در طول وعده های غذایی.

حتما بخوانید: ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر پناهندگی/زندگی بی دردسر (از نظر آماری)

جلسات تجاری در فنلاند

رویدادهای فی البداهه در فرهنگ تجاری فنلاند جایی ندارند. اگر نیاز به ملاقات با شخصی دارید، حداقل از دو هفته قبل هماهنگی های لازم را انجام دهید.

فنلاندی ها از ژوئن تا آگوست در تعطیلات هستند، بنابراین بهتر است در این مدت از مسافرت های کاری به این کشور خودداری کنید.

دستورالعمل جلسات تجاری در فنلاند

جلسات را از قبل برنامه ریزی کنید.

  • دستور کار جلسه و شرح حال شرکت کنندگان را در اختیار داشته باشید.
  • از همه مطالب برای همه حضار کپی تهیه کنید.
  • زودتر در محل جلسه حاضر شوید و در بدترین حالت به موقع!
  • محکم دست بدهید، تماس چشمی را حفظ کنید و به همه لبخند بزنید.
  • همانطور که دست می دهید، نام و نام خانوادگی خود را بیان کنید.

زمان بندی دقیق و بر حسب دقیقه است

مدیریت زمان در تجارت امری حیاتی است. تجارت فنلاندی دقیق و کارآمد است. آنها دوست دارند تا حد امکان از روز خود استفاده کنند. یک یا دو ساعت را در برنامه خود برای مکالمات احتمالی در نظر بگیرید.

حتی اگر قرار است پنج دقیقه تأخیر داشته باشید، سریعاً آن را به صورت تلفنی اطلاع دهید.

حتما بخوانید: ۱۶ سوال رایج درباره اپلای و پذیرش دانشگاههای خارج از کشور+ پاسخ

آداب و معاشرت تجاری در فنلاند

رک بودن لازمه آداب و معاشرت تجاری در فنلاند است. ارتباطات مستقیم و رک هستند. فنلاندی ها مختصر و مفید صحبت می کنند و از صداقت حمایت می کنند. اختلافات تجاری، حمله شخصی محسوب نمی شوند. با وجود همه این ها فنلاندی ها بسیار مهربان و رسمی هستند.

در فرهنگ تجارت فنلاند آنچه به زبان می آورید جدی گرفته می شود. آنها روی حرف شما حساب می کنند. تمام توافق های کلامی یا غیر رسمی دارای ارزش هستند بنابراین، به آنچه می گویید توجه کنید و صاداقانه منظورتان را بیان کنید.

زبان های اصلی فنلاند فنلاندی و سوئدی است. در صورت لزوم به همتایان تجاری خود پیشنهاد دهید از یک مترجم کمک بگیرید.

آداب و رسوم تجاری فنلاند در وعده های غذایی

معمولا جلسات تجاری در زمان ناهار انجام می شوند. صحبت کردن درباره کار در زمان شام معمول نیست و اگر جلسه شب برگزار شود بحث و گفتگو بعد از غذا انجام می شود.

یک یا دو ساعت بعد از غذا را برای مکالمات احتمالی در نظر بگیرید. کسی که از طرف مقابل دعوت کرده است هزینه غذا را پرداخت می کند- صرف نظر از جنسیت.

۴-نام ها و عنوان ها

فنلاندی ها اغلب از اسامی استفاده نمی کنند و فراموش کردن اسامی برایشان قابل درک است. تا زمانی که با شما اجازه داده نشده از اسم کوچک افراد استفاده نکنید. این اتفاق خیلی سریع رخ خواهد داد. قبل از دعوت به استفاده از اسم اول، سعی کنید از عنوان افراد استفاده کنید. البته استفاده از عناوین آقا یا خانم نیز قابل قبول است.

پیشنهاد استفاده از نام کوچک افراد از طرف کسیکه سن یا رتبه بالاتری دارد داده می شود. اگر دو طرف از این نظر با هم برابر باشند، انجام این کار به عهده خانم ها است- در صورتی که یک طرف خانم و یک طرف آقا باشد.

۵-دعوت شدن به خانه فنلاندی ها

اگر به خانه یک فنلاندی دعوت شده باشید، می توانید شکلات یا گل برای میزبان ببرید. از گل های سفید یا زرد که مناسب مراسم تدفین هستند، خودداری کنید. تعداد گل ها بهتر است فرد باشد، از اعداد ۷ یا ۱۳ اجتناب کنید. از خرید گلدان گل خودداری کنید.

به جوراب های خود اهمیت بدهید. ممکن است لازم باشد قبل از ورود به خانه کفش خود را در بیاورید. اگر برای کیک یا قهوه دعوت شده باشید، احتمالاً با تعداد زیادی دسر پذیرایی خواهید شد.

حتما بخوانید: دانلود رایگان ۱۰۰ تا از ضروری ترین مکالمات زبان فنلاندی

مقررات موقع دعوت شدن

  • در صورت لزوم پیشنهاد دهید که با خود غذا ببرید.
  • یک هدیه کوچک برای میزبان تهیه کنید.
  • قبل از ورود به خانه کفش های بیرون خود را در بیاورید.
  • برای کمک به آماده سازی های میز و شستشوی ظرف ها پیشنهاد کمک بدهید.
  • قبل از ترک میز غذا از میزبان تشکر کنید.

اگر در کنار میزبان نشسته اید از شما انتظار می رود بعد از غذا با چند کلمه از میزبان قدردانی کنید.

غذای فنلاند

۶-آداب غذاخوری

  • صبر کنید تا به شما گفته شود که کجا بنشینید.
  • دست ها باید در معرض دید باشند. می توانید مچ دست خود را بر روی لبه میز استراحت دهید (نه آرنج).
  • درخواست نمک و فلفل به معنای قرار دادن آن در دسترس طرف مقابل است، نه مستقیم در دست کسی.
  • قبل از میزبان شروع به غذا خوردن نکنید.
  • با دست غذا نخورید مگر اینکه میگو یا نان باشد. حتی میوه و سیب زمینی سرخ کرده با دست خورده نمی شوند.
  • وقتی میزبان از شما درخواست می کند مجددا غذا بکشید پیشنهاد او را قبول کنید و بشقاب خود را تمام کنید.
  • برای نشان دادن اینکه غذا خوردن شما به پایان رسیده است، ظروف را روی بشقاب خود قرار دهید. تیزی ها باید رو به پایین قرار بگیرند. دستگیره ها باید به سمت راست متمایل شوند.
  • وعده های غذایی اغلب با قهوه یا دسر به پایان می رسند. ترک میز قبل از این مرحله مودبانه نیست.

۷-سوناهای فنلاند مشهور هستند

سونا، نوعی حمام بخار خشک است. در فنلاند سونا در زندگی روزمره ادغام می شود. دعوت شدن به سونا نشان دهنده پذیرش است. تقریباً هر خانه دارای سونا است و آپارتمان ها اغلب دارای سونای مشترک هستند.

در فنلاند سوناهای بسیار زیادی وجود دارند که غالباً بخشی از معاشرت و تجارت هستند. (۱٫۵ میلیون سونا برای یک کشور ۵ میلیون نفری.) دعوت به سونا را رد نکنید. این بخشی از فرهنگ فنلاند است. واژه سونا از زبان فنلاندی به زبانهای دیگر رفته است.

سوناهای فنلاند

روابط بلند مدت در تجارت فنلاند ارزشمند هستند. ایجاد رابطه با گذشت زمان و در رستوران ها یا سونا اتفاق می افتد و ممکن است بعد از اولین معامله تجاری باشد.

هیچ عذر و بهانه ای برای رد دعوت به سونا قابل قبول نیست- به جز دلایل پزشکی. حتی در میان فنلاندی ها راه درستی برای استفاده از سونا وجود ندارد. اتاق های شستشو، اتاق های گرم و اتاق های سرد وجود خواهد داشت. می توانید پیشنهادات میزبان یا ترجیحات شخصی خود را دنبال کنید.

حتما بخوانید: ۹ دانشگاه برتر در فنلاند برای سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱

آیا باید در سونا برهنه شویم؟

افراد در سونا برهنه می شوند. جای نگرانی نیست، در فنلاند سونای مختلط وجود ندارد. استفاده از حوله یا مایو اشکالی ندارد. رفتن به سونا می تواند بعد از کار یا مستقیماً بعد از ناهار باشد بنابراین اگر تمایل دارید از مایو استفاده کنید، بهتر است آن را همراه داشته باشید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست