در حال فکر کردن

۱۶ سوال رایج درباره اپلای و پذیرش دانشگاههای خارج از کشور+ پاسخ

گاما

در این مطلب به مجموعه ای از سوالات رایج درباره نحوه تحصیل در خارج از کشور پاسخ می دهیم. اگر دوست دارید درباره محل تحصیل، شرایط ارسال اپلای ، میزان شهریه و بودجه، گرفتن ویزای دانشجویی، بورس تحصیلی در خارج از کشور و بسیاری موارد دیگر اطلاعات جامعی کسب کنید، این مقاله را از دست ندهید!

۱-چرا باید به فکر تحصیل در خارج از کشور بیفتیم؟

دلایل زیادی وجود دارند که باعث شده تحصیل در دانشگاه های خارجی رواج زیادی پیدا کند. برای اکثر دانشجویان خارجی، این اتفاق نه تنها باعث می شود از مزیت آموزش با کیفیت بالا برخوردار شوند بلکه آنها را با یک فرهنگ جدید و اغلب اوقات با یک زبان جدید نیز آشنا می کند. همین مساله ذهنیت جهانی و چشم انداز شغلی آنها برای آینده را وسیع تر و خوشبینانه تر می سازد.

برای برخی افراد تصور ترک خانه و کشورشان و زندگی در یک دنیای ناشناخته بسیار هولناک است؛ اما تحصیل در خارج از کشور در کنار سختی های خاص خودش یک چالش هیجان انگیز هم محسوب می شود که اغلب اوقات منجر به افزایش فرصت های شغلی و درک وسیع تری از نحوه کار در دنیا می گردد.

بسته به مکان و محلی که برای ادامه تحصیل به آنجا می روید، نوع تجربه شما از این رویداد متفاوت خواهد بود. بنابراین قبل از هر تصمیم و اقدامی حتما محل تحصیلتان را بر اساس علایق شخصی تان و همینطور با توجه به اعتبار علمی دانشگاه مورد نظر انتخاب کنید تا تعادل بین زندگی مطلوب و فرصت شغلی تان در آینده حفظ شود.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۲- چه کشوری را باید برای ادامه تحصیل انتخاب کرد؟

انتخاب محل مناسب برای ادامه تحصیل همیشه کار راحتی نیست. برای این کار علاوه بر در نظر گرفتن ترجیحات شخصی خودتان، باید به موارد دیگری مثل هزینه های تحصیل در کشور مورد نظر (هم هزینه های شهریه و هم هزینه های زندگی)، چشم انداز شغلی مرتبط با تحصیلات تکمیلی تان (اینکه آیا برای رشته شما بازار کار خوبی وجود دارد یا نه) و میزان امنیت و رفاه کلی خودتان هم فکر کنید.

کدام کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم؟

علاوه بر این باید درباره اینکه در طول دوران تحصیلتان چه نوع سبک زندگی خاصی خواهید داشت هم فکر کنید. مثلا باید این را در نظر بگیرید که می خواهید در یک شهر بزرگ زندگی کنید یا یک شهر کوچک؟ یا مثلا دوست دارید نزدیک اماکن فرهنگی، هنری و یا ورزشی سکونت داشته باشید؟ توصیه می کنیم حتما مقصد مورد نظرتان را علایق و سلایقتان تطبیق بدهید تا از بهترین فرصت برای یک تجربه عالی از تحصیل در کشورهای دیگر برخوردار شوید.

۳- چطور باید مراحل تحصیل در یک کشور دیگر را شروع کنیم؟

وقتی درباره محل مناسب برای ادامه تحصیل خوب فکر کردید حالا نوبت انتخاب مقطع تحصیلی و دانشگاه می رسد. اگر تا الان درباره دانشگاهی که قرار است در آنجا تحصیل کنید تصمیم نگرفته اید می توانید با مراجعه به سایت رتبه بندی دانشگاه های جهان (QS World University Rankings) با دانشگاه های برجسته در جهان آشنا شوید. از رتبه بندی موضوعی استفاده کنید تا دانشگاه های برتر بر اساس موضوع مورد نظر شما نمایش داده شوند. علاوه بر این می توانید از رتبه علمی دانشگاه ها در مقطع انتخابی خودتان نیز با خبر شوید.

بعد از اینکه تصمیمتان را درباره دانشگاه و رشته تحصیلی گرفتید، باید به فکر ارائه درخواست به دانشگاه مورد نظر باشید. فرایند درخواست تحصیل بسته به دانشگاه و کشور مورد نظر متفاوت است؛ اما به طور کلی همه دانشگاه ها در وب سایت رسمی شان جزئیات کاملی درباره نحوه ارسال درخواست به دانشگاه ارائه می کنند.

از دست ندهید: جواب ایمیل استاد به انگلیسی: همه نکات مهم که باید بدانید!

در برخی موارد فرایند درخواست دو مرحله ای وجود دارد. در این شرایط باید دو درخواست ارائه کنید: یکی برای محل دانشگاه مورد نظر، و دیگری برای محل گذراندن دوره تحصیلی. در صورت وجود چنین مساله ای این موضوع باید در وب سایت دانشگاه به طور واضح بیان شود. با این حال اگر هنوز هم درباره روند کار مشکلی دارید می توانید مستقیما با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید.

اگر فکر می کنید که ممکن است به ویزای دانشجویی نیاز داشته باشید، باید بدانید که در اغلب موارد تا زمانی که نامه پذیرش از دانشگاه منتخبتان دریافت نکرده اید نمی توانید درخواست ویزای دانشجویی کنید. هر کدام از این مراحل چند ماه طول می کشند؛ بنابراین باید اندازه کافی زمان برای این کار بگذارید.

۴- دوره تحصیل در خارج از کشور چقدر طول می کشد؟

مدت زمان تحصیل در خارج از کشور به مقطع تحصیلی مورد نظر شما بستگی دارد. به طور کلی، طول دوره مقطع کارشناسی حدود سه یا چهار سال خواهد بود (به عنوان مثال، در کشور انگلیس طول دوره کارشناسی سه سال است اما این دوره در ایالات متحده آمریکا چهار سال طول می کشد). دوره کارشناسی ارشد یا معادل آن یک یا دو سال به طول می انجامد و دکترا نیز معمولا سه تا چهار سال زمان می برد.

در بسیاری از دانشگاه های جهان امکان تحصیل به صورت کوتاه مدت نیز وجود دارد. برنامه های تبادل دانشجو این امکان را برای شما فراهم می کند که برای یک سال، یک ترم یا حتی فقط چند هفته بتوانید در خارج از کشور تحصیل کنید. اطلاعات مرتبط با این مساله در وب سایت دانشگاه اصلی مورد نظرتان برای تحصیل و همچنین دانشگاهی قصد مهمان شدن در آن را دارید وجود دارد.

۵- چه زمانی باید روند اپلای برای تحصیل در خارج از کشور را شروع کنیم؟

توصیه می شود که در اسرع وقت اپلای یا همان درخواست پذیرشتان را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید تا روند کارتان به بهترین شکل جلو برود. از این گذشته هر چه زودتر بتوانید از دانشگاه پذیرش بگیرید زودتر می هم توانید اقدامات مربوط به سفرتان را هم انجام بدهید. برای اینکه ناامید نشوید، همه ضرب الاجل های مربوط به پذیرش را در تقویمتان با خط درشت بنویسید تا فراموش نکنید.

مهلت ارسال درخواست پذیرش بسته به دانشگاه مورد نظرتان متفاوت است؛ اما در دانشگاه هایی که برنامه تحصیلی شان از پاییز (سپتامبر / اکتبر) شروع می شود، به طور کلی ارسال درخواست از از اوایل سال (ژانویه / فوریه) تا اواسط سال (ژوئن / ژوئیه) انجام می گیرد.

۶- شرایط و الزامات مربوط به ادامه تحصیل در خارج از کشور چیست؟

شرایط ادامه تحصیل بین دانشگاه ها و کشورهای مختلف بسیار متفاوت است؛ بنابراین قبل از ارسال هر درخواستی حتما اطلاعاتی که توسط دانشگاه مورد نظرتان ارائه شده را به دقت بررسی کنید.

به طور کلی اگر قصد ارسال درخواست برای مدرک کارشناسی دارید از شما خواسته می شود که مدارک تحصیلات متوسطه تان که باید مطابق با استانداردهای مربوط به نمرات مورد نیاز باشد ( مثل معدل، نمرات سطح A و یا معادل آن) را ارائه کنید. اگر مدرک بین المللی دارید و از قابل قبول بودن آن مطمئن نیستید باید با بخش پذیرش دانشگاه تماس بگیرید.

cv

علاوه بر این به احتمال زیاد انگلیسی زبان های غیر بومی که مایل به تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان هستند باید مدرک زبان انگلیسی خود را که از طریق قبولی در آزمون های TOEFL یا IELTS کسب کرده اند به دانشگاه ارائه کنند. از افرادی که قصد دارند به زبان های دیگری به جز انگلیسی تحصیل کنند نیز خواسته می شود آزمون های مشابه دیگری انجام بدهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون های زبان به سوال هشتم مراجعه کنید.

۷- برای ارسال درخواست پذیرش چه مدارکی باید ارائه کرد؟

در روند درخواست پذیرش، از شما خواسته می شود که برخی از مدارکتان را به عنوان بخشی از فرایند درخواستتان ارسال کنید. در این قسمت هم همه چیز به خود دانشگاه مورد نظر بستگی دارد و مدارک مورد نیاز بین دانشگاه ها و کشورهای مختلف متفاوت است. با این حال اغلب اوقات از دانشجویان بین المللی خواسته می شود که موارد زیر را ارائه کنند:

حتما بخوانید: همه نکات مورد نیاز برای موفقیت در آزمون GRE

۸- آیا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور باید به زبان دوم صحبت کنیم؟

این مساله به کشوری که مایل به ادامه تحصیل در آن هستید و همینطور به زبانی که در طول دوره تحصیلتان با آن تدریس می شود بستگی دارد. اگر زبان مادری تان انگلیسی نیست اما قصد دارید در دانشگاهی ادامه تحصیل بدهید که به انگلیسی تدریس می کنند باید مدارک معتبر مبنی بر اینکه تسلط نسبتا بالای به زبان انگلیسی دارید را ارائه کنید. این مساله برای اطمینان از این است که شما در طول تحصیلتان مطالب تدریس شده را بدون هیچ مشکلی کاملا متوجه می شوید و درک می کنید.

علاوه بر این در تعدادی از کشورهای دیگر دنیا و به خصوص برای دوره های تحصیلات تکمیلی و مدارک تجاری از زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزش استفاده می شود. در وب سایت دانشگاه ها دوره های آموزش زبان نیز تبلیغ می شود و گاهی اوقات می توانید با استفاده از یک پایگاه اطلاعاتی متمرکز که توسط یک سازمان ملی اداره می شود این دوره ها را پیدا کنید.

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی طبق تحقیقات جدید

آزمون های متداولی که برای اثبات مهارت انگلیسی پذیرفته می شوند TOEFL و IELTS هستند. اگر نیاز باشد که مهارتتان را در زبانی به غیر از انگلیسی اثبات کنید باید در آزمون های مشابه دیگری مثل DELF / DALF و TCF-DAP (فرانسوی) یا DSF و TestDaF (آلمانی) شرکت کنید.

قبل از شرکت در آزمون زبان حتما مطمئن شوید که مدرک این آزمون معتبر است و از سمت دانشگاه مورد نظرتان پذیرفته می شود تا از اتلاف وقت و هزینه برای شرکت در آزمون جلوگیری کنید.

۹- آیا برای تحصیل در خارج از کشور باید در مصاحبه هم شرکت کرد؟

بعید به نظر می رسد که دانشگاهها از شما بخواهند برای پذیرفته شدن در مصاحبه حضوری شرکت کنید؛ اما با این حال ممکن است این اتفاق هم رخ بدهد، مخصوصا بین رشته های رقابتی.

برخی از دانشگاه ها مصاحبه های مربوط به پذیرش دانشجوی بین المللی را در نقاط مختلف دنیا برگزار می کنند؛ بنابراین از شما انتظار می رود که در یکی از آنها شرکت کنید. علاوه بر این در برخی موارد از مصاحبه های ویدئویی نیز استفاده می شود. این مصاحبه هم درست مثل مصاحبه های حضوری است با این تفاوت که به صورت آنلاین انجام می شود. در این شرایط در یک تاریخ و زمان مشخص باید از طریق برنامه هایی مثل اسکایپ به صورت آنلاین مصاحبه را انجام بدهید.

حتما بخوانید: ۱۹ سوال معمول در مصاحبه های خارج از کشور +بهترین پاسخها

۱۰- بعد از پذیرفته شدن چه کاری باید انجام داد؟

اگر درخواستتان پذیرفته شده به شما تبریک می گوییم! حالا تنها کاری که باقی مانده این است که برای ادامه تحصیل در کشور مورد نظرتان آماده شوید. چمدان هایتان را ببندید، مدارک سفرتان را تهیه کنید، درخواست ویزای دانشجویی بدهید، دنبال هزینه های سفرتان باشید و همه چیز را آماده کنید. اصلا نگران نباشید! همه این استرس ها ارزشش را دارد.

در واقع به محض قبول شدن در دانشگاه مورد علاقه تان اولین چیزی که باید در نظر بگیرید آماده کردن مدارک مربوط به سفر است. حتما مطمئن شوید که گذرنامه و بیمه مسافرتی و همچنین ویزای دانشجویی معتبری دارید. حتما وقت کافی برای تایید گذرنامه یا ویزایتان داشته باشید تا بتوانید به صورت قانونی سفر کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک موردنیاز برای سفر، باید به وب سایت دولت کشور مورد نظرتان مراجعه و اطلاعات مربوط به مسافران، بازدید کنندگان و دانشجویان بین المللی را کسب کنید (به عنوان مثال Gov.uk برای کسب اطلاعات سفر به انگلستان). همه اطلاعات مورد نیاز برای سفر شما در این سایت ها ذکر شده است.

در حال کار با لپ تاپ

از طرف دیگر می توانید از خود دانشگاه هم راهنمایی بخواهید. در اکثر موارد بخش پذیرش دانشگاه به شما کمک می کند تا مقدمات سفر را آماده کنید. در برخی دانشگاه ها حتی خودشان از طرف شما درخواست ویزای دانشجویی می دهند. اما در هر صورت حتما باید همه چیز را خودتان بررسی کنید و تصور نکنید که شخص دیگری قرار است کارهایتان را پیگیری کند.

۱۱- آیا حتما باید درخواست ویزای دانشجویی کنیم؟

ویزای دانشجویی یکی از موضوعات سوال برانگیز برای کسانیست که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند؛ اما باید بدانید همه دانشجویان بین المللی به ویزای دانشجویی نیاز ندارند. به عنوان مثال اگر به عنوان ک شهروند اتحادیه اروپا قصد تحصیل در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا را دارید دیگر نیازی به اخذ ویزای دانشجویی نیست.

با این حال به عنوان یک قاعده کلی و مهم، اگر محل زندگی تان خارج از منطقه جغرافیایی یا قاره دانشگاه مورد نظرتان باشد باید درخواست ویزای دانشجویی بدهید. معمولا این موضوع فقط برای دوره های تحصیلی طولانی مدت صدق می کند ولی اگر قصد دارید برای مدت کوتاهی یعنی سه ماه یا کمتر در آن دانشگاه مهمان شوید، ویزای توریستی کفایت می کند. برای اطمینان از این موضوع حتما با دانشگاه انتخابی تان تماس بگیرید یا به وب سایت دولت آن کشور مراجعه کنید.

حتما بخوانید: بهترین روش نوشتن نامه به سفارت یک کشور

۱۲- هزینه تحصیل در خارج از کشور چقدر است؟

برای تامین هزینه های تحصیل در خارج از کشور باید میانگین شهریه دانشجویان بین المللی و همینطور هزینه های زندگی در آن کشور را در نظر بگیرید. به عنوان یک مرجع، میانگین شهریه دانشجویان خارجی که در کشور انگلستان تحصیل می کنند از ۱۰۰۰۰ پوند (۱۴۲۰۰ دلار) در سال شروع می شود و ۱۲۱۸۰ پوند اضافی (۱۷٫۳۰۰ دلار آمریکا) در سال نیز برای تامین هزینه های زندگی نیاز است ( اگر در لندن تحصیل می کنید این میزان بیشتر هم می شود).

متوسط شهریه سالانه در آمریکا ۲۵۶۲۰ دلار برای دانشگاه های دولتی و ۳۴۷۴۰ دلار برای دانشگاه های خصوصی است و بودجه پیشنهادی برای تامین هزینه های زندگی در این کشور نیز ۱۰۸۰۰ دلار برآورد می شود. با توجه به این آمار سالانه این را هم باید در نظر بگیرید که دوره کارشناسی در آمریکا ۴ سال طول می کشد. دانشگاه های برخی کشورها نیز هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند. نمونه های بارز آنها، دانشگاه های آلمان و نروژ هستند.

۱۳- آیا می توان برای تحصیل در خارج از کشور کمک مالی دریافت کرد؟

با اینکه خیلی از دانشجویان بین المللی در دریافت وام دانشجویی برای تامین بودجه تحصیلی شان به مشکل برمی خورند؛ اما خوشبختانه فرصت های زیادی مثل بورس های تحصیلی، کمک هزینه های دانشجویی و حامیان مالی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

بهترین مکان برای کسب اطلاع از وجود تامین این منابع بودجه، خود دانشگاهتان است. بنابراین اگر قصد دارید از این کمک هزینه ها بهره مند شوید حتما به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید یا مستقیما با دانشگاه تماس بگیرید. وب سایت دانشگاه اطلاعات مربوط به بورس های تحصیل در خارج از کشور که توسط دانشگاه و سایر سازمان های خارجی ارائه می شود را به همراه جزئیاتی درباره صلاحیت و نحوه استفاده از آنها در اختیارتان قرار می دهد.

خیلی از بورس های تحصیلی بر اساس رتبه بندی و شایستگی علمی به دانشجویان اعطا می شوند و به همین دلیل بسیار رقابتی اند. برنامه های بودجه دیگری هم وجود دارند که روی اعطای کمک هزینه به گروه های خاصی مثل دانشجویان کشورهای در حال توسعه و یا خانم هایی که در رشته های عملی مربوط به مردان مشغول تحصیل هستند تمرکز می کنند.

حتما بخوانید: چطور از دانشگاههای خارجی فاند/کمک هزینه دریافت کنیم؟ نکات مهم

۱۴- از کجا می توانیم بورس های تحصیلی در خارج از کشور را پیدا کنیم؟

بورس های تحصیلی را می توانید در بخش های زیادی پیدا کنید. اولین درگاه تماس شما سایت دانشگاه منتخبتان است که در آن می توانید اطلاعات مربوط به بورس های تحصیلی موجود را پیدا کنید. گاهی اوقات دانشگاه نیز بورس های خارجی مثل مواردی که دولت یا شرکای تجاری دانشگاه ارائه می کنند را اعلام می کند. در غیر اینصورت باید خودتان تحقیق کنید تا بورس هایی که از طریق دولت آن کشور یا سازمان های خارجی مرتبط با رشته تحصیلی شما ارائه می شود را پیدا کنید (مثلا ممکن است یک شرکت مهندسی بورسیه ای را برای دانشجویان مهندسی ارائه کند).

۱۵- در طول تحصیل در خارج از کشور کجا باید اقامت کنیم؟

اگر دانشگاه مورد نظرتان در محوطه دانشگاه خوابگاه یا محل اقامت مربوط مختص دانشجویان داشته باشد می توانید متقاضی سکونت در این مکان ها شوید. در غیر این صورت باید خودتان خانه پیدا کنید.

اگر از نظر مالی مشکلی نداشته باشید می توانید خانه اجاره کنید اما برای افرادی که بودجه کمتری دارند بهتر است با سایر دانشجویان هم خانه شوند. در هر صورت قبل از امضای هر چیزی و هزینه کردن برای محل زندگی تحقیقات کافی به عمل بیاورید. تیم پشتیبانی دانشجویان و اتحادیه دانشجویی دانشگاهتان هم در مورد نحوه پیدا کردن محل اقامت مناسب برای شما اطلاعات با ارزشی در اختیارتان قرار می دهد.

از دست ندهید: ۱۰ گام برای دریافت ویزای دانشجویی و اپلای کردن (آمریکا) که باید بدانید!

۱۶- آیا می توانیم حین تحصیل در خارج از کشور کار هم بکنیم؟

این مساله به این بستگی دارد که ویزای دانشجویی تان به شما اجازه کار کردن می دهد یا خیر. برخی کشورها محدودیت های خاصی در مقدار ساعت کاری مجاز برای دانشجویان خارجی اعمال می کنند. در اکثر موارد شما مجاز هستید در طول ترم هفته ای فقط ۲۰ ساعت کار کنید اما در طول تعطیلات می توانید به طور تمام وقت مشغول کار باشید.

اگر به ویزای دانشجویی نیازی ندارید می توانید تا زمانی که کار کردن روی روند تحصیلتان تاثیر منفی نگذارد به هر میزانی که خودتان می خواهید ساعت کاری تان را بیشتر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سایت دانشگاه یا وب سایت رسمی دولت کشور مورد نظرتان را بررسی کنید. اگر می خواهید در حین تحصیل کار کنید، به نظر نمی رسد که فقط با تکیه بر همین دستمزد بتوانید مخارج تحصیلتان را بپردازید و در خیلی از موارد لازم است که هنگام درخواست ویزا ثابت کنید توانایی پرداخت هزینه های تحصیلی را دارید.

بسیار کاربردی برای کسانی که قصد تحصیل در خارج از کشور دارند

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • جمشیدایلخانی زاده
    مرداد 31, 1402 10:13 ب.ظ

    سلام ی نرم افزار طراحی میشد که داوطلب یا دانشجوها و کسایی که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری و غیره رو دارن خیلی خوب بود چون شخص میتونه با وارد کردن اطلاعات خودش میزان شانس پذیرفته شدن خودش رو تو کشورای مختلف مورد ارزیابی قرار بده . الان خیلی سایتها این مورد روتو سایت میزارن اما منوط به انجام مشاوره میشه و بنظرم تو تصمیم گیری خود شخص اثر منفی داره . ی رباط این سنجش رو برای اشخاص انجام بده بهتره اما مشاوره و راهنمایی اصلی رو بزارن بعدازینکه شخص مسیرش رو خودش انتخاب کنه باتوجه به ارزیابی که رباط داده شروع بشه بنظرم خیلی بهتره.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست