ازبکستان

راهنمای سفر به ازبکستان (جاذبه ها، غذاها و هزینه ها)

گاما

کشور جمهوری ازبکستان در آسیای مرکزی قرار گرفته است و دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است. کشور ازبکستان در کنار جاده ی ابریشم، تاریخ غنی و پرباری را برای خود در شهرهایی همچون: سمرقند، بخارا، خیوه و ترمذ به وجود آورده است که در زمان های قدیم از جمله شهرهای تاریخی و سرنوشت سازی بوده اند. در سمرقند و بخارا مردم هنوز هم به زبان فارسی صحبت می کنند. این کشور با تاریخچه غنی خود سرشار از جاذبه های تاریخی است و برای کسانی که به جاذبه های تاریی علاقه دارند گزینه مناسبی است. در ادامه بهترین و زیباترین جاذبه های این کشور را معرفی خواهیم کرد و هزینه سفر به این کشور را بررسی خواهیم کرد.

ازبکستان

بهترین زمان سفر به ازبکستان

آب و هوای ازبکستان قاره ای است و زمان های کمی از سال در این کشور بارندگی دیده می شود. ازبکستان دارای تابستان های گرم و طولانی است اما زمستان های این کشور ملایم و کمی سرد بوده و دارای آب و هوای منطقه ای است. باید به این نکته توجه داشته باشید که آب و هوای ازبکستان در فصل تابستان بسیار داغ است و و فصل زمستان آن سرد می باشد و مناسبترین زمان سفر به کشور ازبکستان در فصل های پاییز و بهار می باشد.

word image 388

ویزای ازبکستان

ویزای آنلاین ازبکستان نیاز به مراجعه به سفارت را ندارد و به صورت ویزای الکترونیک صادر می گردد.

ویزای توریستی برای یک بار سفر به این کشور ۳۳ دلار است. ویزای ازبکستان نیاز به مدارک خاصی ندارد و فقط اسکن پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و اسکن عکس مورد نیاز هست. البته این مدارک جهت ویزای الکترونیک و آنلاین می باشد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

هزینه های سفر به ازبکستان

سفر کم هزینه سفر متوسط سفر لوکس
خوابیدن روی تشک در خانه‌ی افراد محلی ۱۰ دلار اتاق دونفره با سرویس و حمام ۵۰ تا ۱۰۰ دلار اتاق لوکس در هتل در شهر مرکز استان ۱۲۰ دلار
پختن غذا برای خود ۵ دلار سه وعده غذا در خانه‌ی افراد محلی ۱۵ دلار ناهار و شام در رستوران‌های بین‌المللی ۳۰ دلار
بلیط اتوبوس برای جاهای دیدنی رایگان ورودی موزه ۵ دلار راهنمای کوهنوردی شبانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار
کرایه تاکسی اشتراکی ۴۵ دلار اجاره ماشین با راننده ۸۰ دلار کرایه ماشین با راننده-راهنما ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار

جاذبه های گردشگری ازبکستان

۱- مناره کالیان (Kalyan Minaret)

word image 389

مناره کالیان به عنوان نماد شهر بخارا شناخته میشود. مناره‌ای ۴۵ متری که زمانی بلندترین مناره آسیای میانی بود. این بنا که در دوران آل افراسیاب و در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده است در حقیقت فانوسی برای نشان دادن مسیر بخارا به کاروان‌ها و مسافران به شمار می‌رفت. مناره کالیان بعدها به برج دیدبانی تبدیل شد که از طریق آن تحرکات دشمن مورد نظارت دقیق قرار می‌گرفت. این مناره که در بخش شرقی بخارا قرار گرفته را در تور ازبکستان علاءالدین تراول خواهید دید.

۲- ارگ بخارا (Ark of Bukhara)

word image 390

این ارگ ورودی شاهانه‌ای دارد که دو ستون زیبای سده هجدهمی آن را تزئین کرده است. سال ۱۹۲۰ با حمله بلشویک‌ها به ارگ بخارا و حمله هوایی به آن متاسفانه بسیاری از بناهای داخلی ارگ تخریب شد. در بخش‌های زیرین برج‌ها به اتاق‌ها و تراس‌ها خواهید رسید، سراشیبی نرمی شما را به یک درگاه متحرک و راهرویی سرپوشیده خواهد رساند. انتهای این راهروی سرپوشیده مسجد جامع را خواهید دید و با انبارها و زندان‌ها نیز مرتبط خواهید شد. چندین بنا در مرکز ارگ قرار گرفته‌اند که مجموعه‌ای پیچیده را به وجود آورده‌اند.

۳- مسجد بی‌‌بی خانم (Bibi Khanym Mosque)

word image 391

مسجد بی‌‌بی خانم یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی سمرقند محسوب می‌شود و با کاشی‌کاری‌ها و گنبد زیبای و رنگارنگش هر بیننده‌‌ای را مجذوب خود می‌کند. طبق گفته‌ها، این مسجد زمانی که تیمور لنگ یا تیمور گورکانی در هند، در حال مبارزه با دشمنانش بود، به دست همسرش در سمرقند ساخته شد. با قدمتی که به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد، مسجد بی‌بی خانم با ظرفیت ۱۰ هزار نفر، در دوران خود بزرگ‌ترین مسجد جهان اسلام به‌شمار می‌رفت.

۴- بازار سیاب (Siab Bazaar)

word image 392

بازار سیاب که با نام بازار مرکزی سمرقند نیز شناخته می‌شود، در قسمت تاریخی سمرقند و در نزدیکی بهترین جاذبه‌های گردشگری آن واقع شده است. این بازار صبح‌ها فضایی شلوغ و پرهیاهو دارد؛ اما مملو از جذابیت‌های ناب محلی است، از عطر ادویه‌های مختلف که با یکدیگر ترکیب شده‌اند گرفته تا کوهی از خوراکی‌های مختلف مانند میوه‌های خشک‌شده، مغزها و آجیل‌های مختلف. همچنین در بازار سیاب، انواع سنتی نان‌های ازبکی با ظاهری گرد و طلایی عرضه می‌شوند

۵- مقبره گور امیر (Gur Emir Mausoleum)

word image 393

مقبره گور امیر که با نام مقبره تیمور لنگ نیز شناخته می‌شود، محل دفن تیمور لنگ، مشهورترین فرمانروای ازبکستان است. در ابتدای این مقبره با ورودی و مدخل بسیار بزرگ و زیبایی مواجه می‌شوید که با کاشی‌های آبی رنگ تزیین شده است. مدخل بزرگ و کاشی‌های آبی هر دو نمادی از سبک معماری تیموری هستند. پس از عبور از محوطه‌ی مقبره، به ورودی دیگری می‌رسید که گنبدی کاشی‌کاری شده با چند کتیبه در اطراف آن دیده می‌شود این ورودی نیز یکی دیگر از آثار هنری مرکب از سبک‌های معماری مختلف سلسله‌‌ی تیموری است.

۶- مدرسه باراک خان (Barak-Khan Madrasah)

word image 394

این مدرسه در محله هستی موم ساخته شده است، محلی که بسیاری از علما و فضلای مسلمان همیشه در آن‌جا تجمع داشته‌اند. درگاه اصلی این مدرسه را تزئیناتی از قبیل نقاشی و کاشی‌کاری به زیبایی آراسته‌اند و آجر مصالح اصلی ساخت این مدرسه را تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که معماران برای ساخت دروازه مدرسه باراک خان و درب حجره‌ها از فلزات ضد زنگ و رنگ طلایی استفاده کرده‌اند. سه گنبد کبودی رنگ در این مدرسه مشاهده می‌شود که سطح یکی از آن‌ها به نام گنبد سویوندز خان کاشی‌هایی آبی‌رنگ پوشانده شده بود، بقعه‌ای که به دلیل رنگ آبیش به کوک گومباز یا گنبد آبی شهرت داشت.

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان کتاب انگلیسی در سفر

۷- بازار چارسو (Chorsu Bazaar)

word image 395

بازار چارسو (چورسو بازار) در تاشکند را برخی بزرگترین و قدیمی‌ترین بازار آسیای میانه می‌دانند. بازاری که سنگ بنای ساختش به قرن نهم هجری باز می‌گردد و تا قرن ۱۳ مدام در حال تکمیل بوده‌است. پس از فروپاشی شوروی نیز چندین فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در چارسو، جا خوش کرده‌اند و چهره این مکان را تقریبا تغیییر داده‌اندهر قسمت از بازار چارسوی تاشکند که امروز از جاذبه‌های ازبکستان به شمار می‌آید به فروش محصول و کالای خاصی اختصاص دارد از ادویه، صنایع دستی، و لباس گرفته تا گل و میوه و آجیل و خشکبار را در آن می‌توانید ببینید. گنبدی با قطر ۳۰۰ متر بخش مرکزی بازار بر روی دو طبقه اصلی قرار گرفته و آن را دیدنی‌تر کرده است

۸- رصدخانه اُلُغ بیگ (Observatory of Ulugbek Samarkand)

word image 396

رصدخانه اُلُغ بیگ بزرگترین رصدخانه آسیای‌میانه است که در شهر سمرقند کشور ازبکستان قرار دارد. رصد خانه الغ بیگ سمرقند را دایره مانند طراحی کردند تا محورهای اصلی آن در چهار جهت جغرافیایی روی نصف‌النهار سمرقند قرار بگیرد. در طبقه همکف این ساختمان، تالار کاری برای پژوهشگران وجود دارد. زاویه‌یاب فخری که برای رصد خورشید و ماه استفاده می‌شود بر روی محدوده شمال و جنوب قرار دارد. عبدالرزاق سمرقندی احتمال می‌دهد نقش روی دیوار زاویه‌یاب و صفحه خورشیدی طرحی از نه آسمان، هفت سیاره و کره خاکی با اقلیم کوهستان و دریا و صحرا باشد. تمام رصد خانه را با آجر پخته و نقش‌های هندسی از آجر و لعاب و معرق‌های کاشی مزین کرده‌اند.

۹- باغ گیاه شناسی تاشکند (Tashkent Botanical Garden)

word image 397

باغ گیاه شناسی تاشکند از جمله دیدنی‌های تاشکند و بزرگترین باغ گیاه شناسی کشورهای آسیای میانه به شمار می‌آید. در این باغ بیش از ۵ هزار گونه مختلف گیاهی را می‌توانید در کنار هم ببینید. باغ گیاه شناسی تاشکند ۶۶ هکتار وسعت دارد که ۴۰ هکتار آن مربوط به درختان از جمله درختان آمریکا، آسیا، اروپا و قفقاز است. قدمت این باغ به حدود ۱۰۰ سال پیش یعنی سال ۱۹۵۰ میلادی باز می‌گردد اما بسیاری از گیاهانی که در این باغ قرار گرفته‌اند سالخورده‌تر از ۱۰۰ سال دارند.

۱۰- لب حوض (Lyab-i Hauz)

word image 398

لب حوض ازبکستان یکی از معروف‌ترین نقاط دیدنی شهر تاریخی بخارا است. این حوض از معدودترین حوض‌های به جا مانده در قلب شهر بخاراست که در سال ۱۶۲۰ در وسط میدان بازار بزرگ این شهر توسط فردی به نام دیوان بیگی ساخته شد. لب حوض ازبکستان حدود ۴۶ متر طول، ۳۶ متر عرض و ۵ متر عمق دارد و از معروف‌ترین گردشگاه‌های بخارا به شمار می‌آید. تمام جاده‌ها از ۱۱ دروازه‌ای که در اطراف شهر بخارا وجود داشتند به لب حوض منتهی می‌شدند به طوری که در زمان‌های قدیم بازرگانان از کشورهای مختلف در کاروانسرای اینجا جمع می‌شدند و مدتی در آن به استراحت می‌پرداختند.

راهنمای نکات سفر با هواپیما (راهنمای اولین سفر با هواپیما)

معروف ترین غذاهای ازبکستان

۱- سوپ لاجمان (Lagman Soup)

word image 399

این سوپ خوشمزه و مقوی نسخه ای از غذاهای اصیل آسیای مرکزی است. سوپ لاجمان از گوشت گوسفند، رشته فرنگی و انواع سبزیجات درست می شود. همچنین شما اگر با غذاهای آبکی و سوپی رابطه ی خوبی ندارید می توانید این غذا را در نسخه ی برنجی اش، مزه کنید.

۲- سوپ چوچوارا (Chuchvara Soup)

word image 400

این سوپ اصیل ازبکستانی از شکم پر هایی کوچک که در آب نمک جوشانده می شود درست می شود و با سوسما یا نوعی شیر ترش پخته می شود. در این سوپ لذیذ، فلفل، پیاز، رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه و خامه نیز به کار برده می شود.

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل

۳- سامسا (samsa)

word image 401

سامسا نوعی کیک مثلثی است که در تنور پخته می شود. این شیرنی خوشمزه، نسخه ی نانی آن هم وجود دارد. چیزی که در هر دو نان مشترک است این است که بافت نرم و خوشمزه ی این کیک واقعا لذیذ و خوشمزه است. داخل سامسا را به شکل سنتی با کدو تنبل پر می کنند اما می توان داخل این شیرینی را با مواد دیگری هم پر کرد.

۴- سالاد آچیچوک (Achichuk Salad)

word image 402

با این که غذاهای ازبکستانی در خود همیشه اثری از وجود گوشت دارند، اما می توان گفت که این سالاد غذایی مناسب، مخصوصا برای گیاهخواران است. این سالاد خوشمزه از گوجه فرنگی های ورقه شده، پیاز و ادویه و ترشی درست می شود.

۵- نارین (Naryn)

word image 403

این غذا در بین ازبکستانی ها یادگاری است ازیکی از تاجران مشهور و البته محبوب ازبکی. مردم ازبکستان بسیار این غذا را عزیز می شمارند. مواد تشکیل دهنده ی این غذا؛ رشته فرنگی به مقدار فراوان، گوشت چرخ کرده، پیاز و فلفل خرد شده است.

سیم کارت در ازبکستان

تی‌سل (Tcell)، بابیلون موبایل (Babilon-Mobile)، مگافون (MegaFon) و بی‌لاین (Beeline)، اپراتورهای موبایل ازبکستان. پوشش اپراتور تی‌سل از سایر اپراتورها کامل‌تر است و اگر می‌خواهید به جز شهرهای بزرگ، به شهرهای کوچک‌تر ازبکستان بروید، بهتر است سیم‌کارت این اپراتور را بخرید. سیم‌کارت اعتباری تی‌سل در فروشگاه‌های این اپراتور به فروش می‌رسد و قیمت آن ۵ تا ۲۰ سامانیست. توریست‌ها برای خرید سیم‌کارت، باید پاسپورت، ویزا و واچر هتل خود را همراه داشته باشند.

نکات تکمیلی

  • امنیت در ازبکستان نسبتا بالا و نرخ جرم و جنایت در این کشور پایین است.
  • مردم ازبکستان بسیار مهربان و مهمان نواز هستند اما شما در سفر به این کشور همانطور که انتظار می رود باید به قوانین محلی و رسم و رسوم آنان احترام بگذارید.
  • آب شیر در ازبکستان آشامیدنی نیست و برای آشامیدن، باید آب معدنی بخرید.
  • برای سفر به ازبکستان زدن واکسن خاصی اجباری نیست اما بهتر است واکسن وبا، هپاتیت A، کزاز و تیفوئید را تزریق کنید. زدن واکسن هپاتیت B و هاری هم توصیه می‌شود. قرص مالاریا برای کسانی که قصد دارند به واخان شرقی یا پامیر کوچک بروند، توصیه می‌شود.

ویدیو

دانلود رایگان ۱۰۰ درس آموزش مکالمات انگلیسی برای سفر

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست