اولین سفر با هواپیما

نکات سفر با هواپیما (راهنمای اولین سفر با هواپیما)

گاما

برای اولین بار در زندگی است که سوار هواپیما می شوید و هیج تصوری از آن ندارید؟ خوبه. این وجه اشتراکی است که همه ی ما یک زمانی آن را تجربه کرده ایم. ما شما را در لحظه به لحظه ی پرواز، از زمان جمع کردن وسایل تا زمانی که باید به طور درست از هواپیما خارج شوید, همراهی خواهیم کرد. با راهنمایی های دقیق و کامل ما برای اولین مسافرت های هوایی، هر کسی که در اطراف شما باشد فکر می کند که شما یک مسافر ثابت و قدیمی پرواز هستید . پس با ما همراه باشید.

حتما دانلود کنید: دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل با ترجمه فارسی

بخش ۱-در خانه (قبل از فرودگاه)

خیلی کارها است که قبل از رفتن به فرودگاه باید انجام دهید و ما قصد داریم که با آن ها شروع کنیم.

بستن چمدان

اگرمی خواهید در اولین پرواز همه چیز رو به راه باشد ، باید به خوبی آماده شوید و برای همه چیز وقت زیادی بگذارید. بنابراین باید ساک های خود را چند روز قبل از پرواز ببندید، نه صبح آن روز. من دوست دارم دو روز قبل از سفر چمدان اصلی خود را ببندم، چون این کار به من فرصت کافی می دهد تا همه چیزهایی را که لازم دارم کاملا بسته بندی کنم و هر لباسی که ممکن است قبلا پوشیده باشم و دوست دارم با خودم به سفر ببرم را بشویم.

اگر یک چمدان و یک کیف کوچکتر با خود می برید، پیشنهاد می کنیم که کیف کوچک تر را شب قبل از پرواز ببندید. وسایلی را داخل آن بگذارید که می دانید فردا صبحش به آن ها نیاز ندارید و هنگامی که آماده ی رفتن به فرودگاه شدید، می توانید مسواک و شارژر تلفن همراه خود را هم درون آن قرار دهید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

word image 154

اگر همه چیز را به لحظه ی آخر موکول کنید، احتمال دارد در ساعت مقرری که می خواهید، به فرودگاه نرسید. در روز های منتهی به پرواز به خود زمان کافی بدهید، این طوری همه چیز طبق قرار و روال پیش خواهد رفت .

درباره ایرلاین و خط هوایی خود بدانید

این خیلی مهم است با ایرلاینی که می خواهید پرواز کنید، آشنا باشید. به وبسایت آن ها بروید و اپلیکیشن را دانلود کنید، همه ی اطلاعات مهم، مثل ابعاد استاندارد چمدان، دستورالعمل های امنیتی، محدودیت های حمل بار را مطالعه کنید و همچنین باید اطلاعاتی راجع به مدت زمان چک کردن چمدانتان به دست بیاورید.

برخی از شرکت های هواپیمایی ۴۵ دقیقه قبل از پرواز هواپیما، از چک کردن چمدان خودداری می کنند در صورتی که بعضی از ایرلاین ها حتی کم تر از این تایم هم قبول می کنند اما شما نمی خواهید با یک چمدان بزرگی که نمی توانید آن را به داخل کابین هواپیما ببرید ، سرگردان باشید و دلیل آن فقط این باشد که نمی دانستید برای چک کردن وسایلتان باید فورا اقدام می کردید.

خیلی مهم است که به سایز چمدان و حداکثر بار مجاز توجه کنید. این چیزی است که باید قبل از بستن چمدان هایتان در نظر بگیرید . چرا ساعت ها وقت صرف مرتب کردن و چیدن لباس ها داخل چمدان کنید تا بعدا متوجه شوید که سایز چمدان شما بزرگتر از استاندارد مجاز است و اجازه ی ورود به کابین را نداشته باشد !

شما می توانید بیشتر اطلاعات مورد نیاز خود را در اپلییکشن خطوط هواپیمایی تان پیدا کنید ، به شرط آنکه چنین چیزی را داشته باشند. این واقعا مهم است که اطلاعت به روز در مورد پرواز خود داشته باشید و به صورت آنلاین چک کنید.

بیمه ی مسافرتی دریافت کنید

این چیزی است که باید قبل از هر سفر و نه فقط اولین سفرتان، به همراه داشته باشید. اساسا بیمه ی مسافرتی چیزی است که شما به هنگام مسافرت خارجی به آن نیاز پیدا می کنید. در صورت تصادف یا بیمار شدن ناگهانی، بیشتر هزینه های پزشکی را پوشش می دهد و اگر تمام وسایل الکترونیکی گران قیمت شما به سرقت برود می تواند شما را از ورشکستگی و آوارگی در کشور غریب نجات دهد.

چمدان خود را وزن و اندازه کنید

شما روزها وقت دارید که برای پرواز خود آماده شوید، اما چه اتفاقی می افتد وقتی که وارد فرودگاه شوید و چمدان شما متوقف شود به خاطر اینکه فقط دو سانت از حد مجاز ایرلاین بلند تر است؟ اگر به درستی برای اولین پرواز خود آماده شده باشید، این موقعیت به طور کامل قابل اجتناب است. پس هنگامی که چمدان های شما کاملا بسته بندی شدند، باید آن ها را وزن و اندازه کنید.

پس از اندازه گیری دقیق آن ها باید به محدودیت های ساز و اندازه ی چمدان ها در ایرلاین خود رجوع کنید و اگر یکی از چمدان های شما خیلی سنگین و یا خیلی بزرگ باشد، حداقل مدتی را وقت دارید که تصمیم بگیرید در مورد آن چه کاری می خواهید انجام دهید. مسلما رفتن به فرودگاه با علم به این که می دانید باید هزینه ی اضافه بار را پرداخت کنید خیلی بهتر از این است که کورکورانه سوار بر هواپیما بشوید و شما را غافلگیر کنند.

حتما بخوانید: ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر پناهندگی/زندگی بی دردسر (از نظر آماری)

بخش ۲-کمی زودتر خانه را ترک کنید (در فرودگاه)

قانون کلی این است که در صورت پرواز داخلی، حداقل دو ساعت زودتر در فرودگاه حاضر شوید و همچنین اگر پرواز خارجی دارید، باید سه ساعت زودتر فرودگاه باشید. ممکن است با خودتان فکر کنید که این زمان خیلی زیاد است اما یک ساعت زودتر رفتن خیلی بهتر از دو دقیقه دیر کردن است. به این ترتیب ، شما می توانید با چیزهایی که نمی توانید برای آن ها برنامه ریزی کنید مانند صفوف طولانی در ایستگاه های بازرسی امنیتی ، مقابله کنید.

خوب حالا شما دو ساعت و نیم زودتر به فرودگاه رسیدید. در قدم بعدی باید چه کار کنید؟

تمام مدارک خود را آماده کنید

قبل از وارد شدن به فرودگاه مطمئن باشید که همه ی مدارک را همراه خود آورده اید. اگر قبلا به صورت آنلاین ثبت نام کردید باید یک نسخه کپی از بلیت الکترونیکی خود یا بلیت کاغذی که از قبل باید تهیه می کردید و همچنین شناسنامه ی خود را نشان دهید . گذرنامه ی شما یکی دیگر از موارد مهمی است که همیشه مورد استفاده قرار می گیرد که باید بدون جلد باشد. سعی کنید اسناد مهم را در یک جایی که امن و قابل دسترس هستند، نگه دارید. ما معمولا آن ها را در جیب جلویی چمدان یا در جیب پلیور، قرار می دهیم؛ البته اگر هوا به قدری سرد باشد که بخواهیم پلیور بپوشیم.

پذیرش شدن و قسمت بررسی

اگر ایرلاین شما اجازه ورود آنلاین به سیستم پذیرش را نمی دهد پس اولین کاری که به محض ورود به فرودگاه باید انجام دهید، این است که به سمت پیشخوان پذیرش بروید و در آن جا می توانید صندلی خود را انتخاب کنید و هر چمدانی را که بزرگتر از حد مجاز برای ورود به کابین هواپیما است را بررسی کنید. شناسنامه و بلیت (بلیت الکترونیکی) خود را نشان می دهید و زمانی که همه ی مدارک شما تایید شد، برای تان گذرنامه صادر می شود.

اگر شما پذیرش آنلاین را انتخاب کرده اید، این پروسه کمی متفاوت خواهد بود. بیشتر ایرلاین های بزرگ این امکان پذیرش آنلاین را بیست و چهار ساعت زودتر از پرواز فراهم می کنند که در واقع مراحل را برای شما خیلی آسان تر می کنند. این کار معمولا از طریق وبسایت یا اپلیکیشن آن ها انجام می شود، به محض این که آنلاین پذیرش شدید، یک نسخه کپی از گذرنامه را می توانید دریافت کنید. در صورت تمایل می توانید آن را پرینت بگیرید اما اغلب ایرلاین ها به شما امکان می دهند که فقط کپی آن را از طریق تلفن همراهتان به آن ها نشان دهید.

word image 155

بهترین چیز در مورد سیستم پذیرش آنلاین این است که اگر چمدان بزرگی برای بررسی ندارید می توانید کلا از این مرحله بگذرید. این باعث می شود کل پروسه بسیار سریع تر انجام شود و تجربه ی بهتری خواهید داشت. نکته ی دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برخی ایرلاین ها میز یا پیشخوان های جداگانه ای را برای افرادی که چمدان ان ها بازرسی شده اما به صورت آنلاین پذیرش شده اند، در نظر گرفته است.

گوش به زنگ آخرین خبر و آخرین بروزرسانی ها باشید

پرواز های تاخیری یک اتفاق بسیار متداول است ، بنابراین گوش به زنگ اخرین به روزرسانی ها در مورد پرواز خود باشید. همه ی فرودگاه ها دارای صفحه نمایش های عظیمی هستند که در مورد ورود و خروج هواپیما ها اطلاع رسانی می کنند.

بنابراین هر از گاهی به آن ها نگاه کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیزی در مورد پرواز شما تغییر نکرده است. علاوه بر این اکثر خطوط هوایی بزرگ اخرین به روز رسانی های خود را از طریق اپلیکیشن ارسال می کنند که یکی از نکات مثبت برای نصب کردن اپلیکیشن در گوشی تان می باشد. مزیت دریافت اطلاعیه در تلفن همراه و در مقابل، پیدا کردن اعلان پرواز شما در میان یکی از ده ها نمایشگر، انکار ناپذیر است.

پیش به سوی گیت امنیت فرودگاه

هم اکنون مراحل پذیرش را پشت سر گذاشته اید، چمدان های خود را تحویل داده اید و وقت آن رسیده که به سمت گیت امنیت بروید. بله این بدترین قسمت از تجربه ی فرودگاهی است اما اگر با آمادگی وارد شوید خیلی وقت گیر یا ناراحت کننده نیست .

به احتمال زیاد باید در صف بایستید و بهتر است از قبل خودتان را آماده کنید تا وقت کمتری از شما گرفته شود. کمربند و کیف خودتان را باز کنید ، تا بتوانید به محض ورود به ابتدای صف، مایعات و لوازم الکترونیکی را از آن خارج کنید اما اسناد و مدارک خود را دم دست نگه دارید چون که از شما می خواهند شناسنامه ی خود را به مقامات امنیتی نشان دهید.

word image 156

به خاطر داشته باشید کمربند، کفش یا هر چیز فلزی که دارید را در بیاورید و به طور کل تمام محتوای جیب تان را خالی کنید. شما باید این گونه وسایل را درون یک محفظه ای بر روی اسکنر قرار دهید و از درون گیت فلزیاب رد شوید.

در ضمن اگر در اعضای خصوصی بدن خود پیرسینگ دارید و نمی خواهید که به مامورین امنیتی نشان دهید، یا آن ها را خارج کنید یا در قسمت جواهرات غیر فلزی قرار دهید. درغیر این صورت در صورتی که پیرسینگ دارید و از روی لباس چیزی معلوم نیست اگر زنگ خطر گیت روشن شد، باید آن را به مامورین امنیتی نشان دهید. اگر واقعا در یک موقعیت حساسی قرار دارید، می توانید درخواست کنید که به یک اتاق خصوصی منتقل شوید و توسط یک افسر هم جنس خود بازرسی شوید.

آرام و خاطر جمع باشید

می دانم که برخورد با امنیت فرودگاه برای اولین بار یک تجربه ی سختی است و ممکن است به سرتان بزند که یک شوخی بکنید. محض رضای خدا درباره تروریست، بمب، اسلحه یا هر چیز ممنوعه ی دیگری شوخی نکنید. مامورین امنیتی نه تنها به شوخی شما نمی خندند ، بلکه هرچیزی که شما می گویید را جدی می گیرند. اگر شوخی نامناسب کنید به احتمال زیاد بازداشت خواهید شد و بازجویی می شوید وبا توجه به آن چه که گفتید، حتی ممکن است با اتهامات کیفری روبرو شوید.

هیچ دلیلی ندارد که نگران باشید اگر هیچ چیز ممنوعه ای با خود به همراه ندارید. در هنگام بازرسی امنیتی آرام باشید، با آن ها خوب رفتار کنید و چیز احمقانه ای نگویید و مطمئن باشید که در عرض چند دقیقه تمام خواهد شد.

به سمت گیت بروید

وقتی مراحل امنیتی را پشت سر گذاشتید، تمام چیزی که لازم دارید این است که به سمت گیت خود بروید و منتظر سوار شدن در هواپیما شوید. فرایند سوار شدن هواپیما معمولا از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از پرواز شروع می شود اما این بستگی به ایرلاین شما نیز دارد.

هنگامی که مرحله امنیتی را پشت سر گذاشتید، به طور رسمی در منطقه امن فرودگاه خواهید بود که به عنوان سالن ترانزیت نیز شناخته می شود. اگر این سالن را ترک کنید، مجبورید دوباره مسیر امنیتی را پشت سر بگذارید. اگر مراحل امنیت را تمام کردید اما هواپیمای شما هنوز مسافری را سوار نمی کند، شما مدت زمانی را برای اختصاص دادن به خود دارید.

تلفن خود را شارژ کنید، به دستشویی بروید، چیزی بخورید، تا زمانی که سالن ترانزیت را ترک نکنید می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید. فقط حواستان باشد که به موقع در گیت مربوطه حاضر شوید. مغازه های بدون مالیات را فراموش نکنید. با توجه به ایرلاین خود معمولا دو فروشگاه در دسترس یا یک مرکز خرید کوچک در ان جا قرار دارند.

زمانی که هواپیما شروع به سوار کردن مسافرها کرد، آن ها به چند گروه تقسیم بندی می شوند تا همه چیز به خوبی پیش برود. منتظر باشید تا خدمه گروه شما را صدا بزنند، پاسپورت خود را به انها نشان دهید و از هرچیزی که گفتند، اطاعت کنید.

حتما بخوانید: به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

بخش ۳-داخل هواپیما

بلاخره سوار هواپیما شدید، حالا باید چی کار کنید؟ چمدان های خود را کجا می گذارید و چطور باید رفتار کنید تا بروز ندهید که تا به حال هواپیما سوار نشده بودید؟ بیاید در مورد آن صحبت کنیم.

چمدان خود را کنار بگذارید

خوب، اولین کاری که قرار است به هنگام سوار شدن در هواپیما انجام دهید این است که چمدان خود را کنار بگذارید. اگر دو تا کیف دارید، یکی از آن ها را در کمد بالای سرتان قرار دهید و دیگری را روبروی صندلی در جلوی پای خود بگذارید. دومی باید کیفی باشد که شما در طول پرواز می خواهید به آن دسترسی داشته باشید. هنگامی که چمدان خود را بالا ی سرتان می گذارید، همیشه نگاه کنید به این که ایا فضای خالی نزدیک صندلی شما وجود دارد یا خیر.

برخی از مردم چمدانشان را در اولین فضای خالی که می بینند ، می گذارند. حتی اگر ۱۵ ردیف دورتر از صندلی خودشان باشد. این حرکت، کار شما را به هنگام پیاده شدن سخت می کند زیرا باید در طول هواپیما راه بروید و در سر راه بقیه قرار بگیرید.

word image 157

نکته ی دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که به محض کنار گذاشتن چمدانتان باید بلافاصله از راهرو خارج شوید تا سد راه دیگران نشوید و بنابراین پس از خلاص شدن از کیف هایتان بر روی صندلی خود بنشینید و کمربند ایمنی را بنندید. همان جا بمانید تا زمانی که به شما اجازه ی باز کردن کمربند داده شود و از هیچ وسیله ی الکترونیکی استفاده نکنید تا زمانی که خدمه به شما اجازه ی استفاده از آن را بدهند .

قبل از خم کردن صندلی اول آن را چک کنید

اگر می خواهید صندلی خود را خم کنید باید خیلی با دقت این کار را انجام بدهید. اول این که چک کنید ببینید کسی پشت سر شما نشسته یا خیر ، زیرا شما نمی خواهید پشت صندلی خود را به روی آن ها خم کنید و باعث آزارشان شوید. وقتی که می خواهید صندلی خود را خم کنید این کار را به نرمی و به ارامی انجام دهید و خیلی خم نکیند، تصور کنید اگر نفر جلویی شما همین کار را با شما انجام دهد، چقدر می تواند اذیت کننده باشد.

همچنین اگر صندلی شما در قسمت راهرو قرار دارد ، حواستان باشد که مسافر پشت سری تان بلاخره از جای خود بلند می شود. اگر صندلی شما به طور کامل به عقب برده شود، حتی اگر هم کسی به طور مستقیم پشت سر تان نباشد، باز هم فردی که کنار پنجره نشسته نمی تواند تکان بخورد . خلاصه مراقب مسافران باشید و کاری که دوست ندارید با شما انجام دهند را انجام ندهید.

توالت رفتن خود را با برنامه ریزی قبلی انجام دهید

هنگامی که بر فراز اسمان قرار دارید، ممکن است که گاهی نیاز شود به دستشویی بروید. اما این کار را با برنامه ریزی انجام دهید. سعی کنید قبل یا بعد از این که خدمه شروع به پذیرایی کردند، دستشویی بروید زیرا وقتی که آن ها پذیرایی کردن را شروع کنند این چرخ غذا معمولا کل راهرو را مسدود می کند. همچنین اگر دیدید کسی به دستشویی رفت، صبر کنید تا او خارج شود.

شما نمی دانید که کی از آن جا خارج می شود، پس بهتر است که سر جای خود بنشینید و منتظر بمانید، تا این که در فضای تنگ روبروی دستشویی منتظر باشید. اگر به موقع به فرودگاه بروید ، قبل از سوار شدن به هواپیما ، وقت زیادی برای رفتن به دستشویی خواهید داشت.

مزاحم کادر پرواز نشوید

این که یک دکمه کنار شما وجود دارد که به شما امکان برقراری ارتباط مستقیم با کادر پرواز را می دهد به این معنی نیست که واقعا باید و حتما از آن استفاده کنید. این دکمه در آن جا قرار دارد تا بتوانید به خدمه خبر دهید که به فوریت های پزشکی نیاز دارید. اگر چنین چیزی اتفاق افتاد می توانید چندین بار دکمه را فشار دهید تا به آن ها اطلاع دهید که این امر واقعاً حیاتی است.

word image 158

البته هیچ اشکالی ندارد اگر زنگ بزنید و اگر موردی هست که فکر می کنید که کابین خدمه باید در جریان باشند اما بهتر است که این کار را در مواقع ضروری انجام دهید. شاید چمدان بالای سر شما ناگهان باز شد یا صندلی شما در ردیف وسط قرار دارد و اطراف شما همه خواب هستند و نمی خواهید مخل اسایش آن ها شوید.

اما اگر سؤالی دارید یا می خواهید نوشیدنی دیگری بخورید، به آشپزخانه بروید و از آن ها به صورت حضوری بپرسید و درخواست کنید. یا صبر کنید تا یکی از اعضای خدمه از کنار صندلی شما عبور کند و سپس از آن ها درخواست کنید.

با خدمه ی کابین مهربان باشید

جی کی رولینگ می گوید که افراد را از شیوه ی برخورد با خدماتکارانشان می توانید بشناسید. او واقعا درست گفته است. کادر پرواز دقیقا مردمی عادی مثل شما هستند که کارشان را انجام می دهند. با آن ها مهربان باشید و فراموش نکنید که به آن ها لطفا و ممنون بگویید، درست مثل راننده تاکسی ها و پیش خدمت ها که این گونه با آن ها صحبت می کنید. اگر تا به حال این گونه نبوده اید، بهتر است روی رفتار خود تجدید نظر کنید.

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان بهترین کتاب PDF انگلیسی در سفر (با ترجمه فارسی)

بخش ۴-زمانی که فرود آمدید

هواپیما فرود آمد و شما تقریبا اولین پرواز خود را تجربه کردید. اما هنوز دو تا کار دیگر مانده است که باید به خاطر بسپارید تا مثل یک مسافر قدیمی و ثابت پرواز به نظر برسید.

فورا از جای خود بلند نشوید

غرایز ما به ما می گویند که وقتی وسیله نقلیه از حرکت ایستاد از صندلی های خود بلند شویم، درسته؟ اما حتی اگر هواپیما هم نشست و علامت کمربند خاموش شد، درب ها ۵ تا ۱۰ دقیقه ی بعد باز می شوند. بله در این مدت باید چمدان خود را جمع کنید اما واقعا چقدر زمان می برد؟ علاوه بر این حواستان به جایی که نشستید باشد.

word image 159

اگر درست مقابل درب هستید پس شما اولین نفری هستید که از آن خارج می شود. پس در جای خود بنشینید تا خدمه به شما اعلام کنند که وسایل خود را جمع کنید اما اگر سی ردیف دورتر از درب هستید، با زود بلند شدن به محض فرود آمدن هواپیما چیزی نصیب شما نمی شود. فقط سد راه دیگران می شوید و بی تجربگی خود را نشان خواهید داد.

وقتی هواپیما فرود امد، دست نزنید

دو نوع مسافر داریم. کسانی که دست می زنند و کسانی که دست نمی زنند، خدمه خیلی از کسانی که دست می زنند خوششان نمی آید.

دلیلی ندارد که به محض فرود آمدن هواپیما دست بزنید، پس لطفا این کار را نکنید. این کار آزاردهنده و کمی توهین آمیز است. مگر قرار بود که سالم به مقصد نرسید و حالا که سالم رسیدید دست می زنید؟ به تجربه ی خلبانان با بیش از بیست سال سابقه پرواز شک دارید؟!

حتما بخوانید: چگونه با هواپیما راحت سفر کنیم؟ ۱۸ نکته کاربردی از فرودگاه تا سوار شدن

تنها موقعیتی که تا حدی دست زدن در آن حالت ایرادی ندارد، وقتی است که شما دچار سرگیجه شده باشید و معده ی شما به هم ریخته باشد. فقط اگر کسی قبل از شما این کار را کرد شما هم می توانید ادامه دهید ولی سعی کنید به هیچ وجه دست نزنید.

سفر یکی از محبوب ‌ترین سرگرمی ‌ها در بین مردم سراسر جهان است. این تفریح واقعا جذاب و باارزش است زیرا شما نه تنها از دیدن مکان‌ های جدید لذت می ‌برید بلکه در هر سفری چیزی یاد می‌ گیرید. اما برای اینکه در سفرهای تان احساس راحتی بیشتری داشته باشید، لازم است چند کلمه اساسی را به خاطر بسپارید تا بتوانید در هر مرحله از سفرتان که لازم شد، از آن ها استفاده کنید. ما امروز قصد داریم به واژگان انگلیسی بپردازیم که در فرودگاه مخصوصا خارجی، کارهای تان را پیش می ‌برند.

اگر برای این قسمت سفر، یعنی فرودگاه آماده نباشید، بازدید از یک کشور جدید می ‌تواند استرس‌ زا باشد. و از آن جایی که تقریبا هر سفری از فرودگاه شروع می ‌شود، باید بدانید که در این مرحله چه طور از پس کارهای تان آن هم به زبان انگلیسی بربیاید. راهنمای جامع ما کمک تان می ‌کند تا مکالمات لازم از پیشخوان پذیرش بلیط گرفته تا داخل هواپیما و همین طور واژگان اصلی فرودگاه را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. پس آماده شوید تا شروع کنیم!

مرحله 1: تأیید پرواز

اولین کاری که هنگام برنامه‌ ریزی برای سفر انجام می ‌دهید، خرید بلیط به کشوری است که قصد سفر به آن را دارید. هنگامی که از کشور خودتان پرواز می ‌کنید، می ‌توانید تمام مکالمات را به زبان مادری تان انجام بدهید. اما هنگام خرید بلیط در یک کشور خارجی، باید با چند جمله انگلیسی مخصوص فرودگاه برای موقعیت ‌های مختلف آشنا باشید.

برخی از شرکت‌ ها از مسافران می ‌خواهند که پروازهای شان را تأیید کنند. این مرحله ضروری نیست، اما در صورت مواجه شدن با چنین موقعیتی، باید با برخی از عبارات اساسی و سوالات فرودگاهی که ممکن است بشنوید، آشنا باشید. در ادامه به رایج ‌ترین جملات نگاهی می‌اندازیم:

  • I want to confirm my flight.   من می‌ خواهم پروازم را تأیید کنم

شما می ‌توانید اول این جمله را بگویید تا به متصدی بفهمانید قصد انجام چه کاری را دارید. معمولا تأییدیه ‌های پرواز از طریق گوشی تان قابل دسترسی هستند، بنابراین اگر به مهارت تان در مکالمه اطمینان کامل ندارید، از آن جا چک کنید.

  • Can you tell me your ticket number   می ‌توانید شماره بلیط تان را بگویید؟

وقتی فردی که با او صحبت می ‌کنید متوجه دلیل درخواست تان شود، از شما شماره کارت پروازتان را می ‌خواهد. این شماره، اطلاعات کاملی در مورد شما، مقصد سفر و غیره را در اختیار آن ها قرار می ‌دهد.

  • The number is…   شماره پرواز . . . است

این پاسخ مربوط به سوال قبلی است. بلیط تان را دم دست نگه دارید تا سریعا شماره آن را پیدا کنید. سپس، متصدی تاریخ حرکت را به شما می ‌گوید.

  • Are you traveling with anybody else?   آیا با شخص دیگری سفر می‌ کنید؟

وقتی تمام جزئیات را می ‌گویید، ممکن است از شما درباره افرادی که احتمالا می‌ خواهید با آن ها سفر کنید، پرسیده شود. معمولا لازم است همه بلیط‌ ها را یک جا تأیید کنید.

  • Yes, I’m traveling with…/No, I’m traveling alone.   بله، من با … سفر می‌ کنم/ یا نه، من به تنهایی سفر می ‌کنم

اگر به تنهایی به سفر می ‌روید، می ‌توانید فقط به سوال نه بگویید. و اگر همراه دارید، اطلاعات مربوط به هر فردی که با شماست را ارائه دهید.

  • Your tickets are confirmed.   بلیط ‌های شما تایید شده است

بعد از ارائه تمامی اطلاعات لازم به شما اطلاع داده می ‌شود که بلیط‌های تان تایید شده است. حالا که می ‌دانید بلیط ‌ها مشکلی ندارند، وقت آن است که به سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله 2: عبارات مخصوص فرودگاه هنگام ورود به کانتر تحویل بار

اولین چیزی که در این مرحله منتظر شما است، پیشخوان تحویل بار است. اینجا بخشی جدایی ‌ناپذیر از هر فرودگاه است و اصطلاحات و عباراتی دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • Can I see your ticket and ID card, please?   می ‌توانم بلیط و کارت شناسایی شما را ببینم، لطفا؟

مسئول بررسی بلیط این سوال را از شما می ‌پرسد. آن ها باید این اطلاعات را جمع ‌آوری کنند تا هویت تان تأیید و جزئیات پرواز مشخص شود. شما می ‌توانید در جوابش از “Sure” (حتما)، “Here you are” (بفرمایید) یا هر عبارت تأیید کننده دیگری استفاده کنید و به کار ببرید.

  • Is anybody else traveling with you today?   آیا کسی امروز با شما سفر می ‌کند؟

هنگام تأیید پروازتان هم این سؤال را شنیده‌ اید، اما افسر مسئول بار احتمالا از آن اطلاعی ندارد. بنابراین، یک بار دیگر، باید اطلاعات مربوط به همراه تان را ارائه دهید.

افسران بررسی بار معمولا مسئولیت امینت پرواز ها را بر عهده دارند، بنابراین دادن پاسخ‌ های صادقانه مهم است. رایج‌ ترین سؤالاتی است که ممکن است از آن ها بشنوید، عبارتند از:

  • Did someone you don’t know ask you to take something on the plane with you?   آیا شخص ناشناسی از شما خواسته است که چیزی با خودتان به هواپیما ببرید؟

این سوال برای جلوگیری از ورود چیز های غیرمجاز است. به عنوان مثال، ممکن است شخصی از شما بخواهد که کیفی را با خودتان ببرید که حاوی مواد مخدر، اسلحه یا سایر موارد خطرناک است.

  • Did you leave your baggage unattended at all in the airport?   آیا چمدان تان را بدون همراه در فرودگاه جا گذاشته ‌اید؟

این یکی هم یک سوال امنیتی مشابه سوال قبلی است.

  • Are you carrying any weapons?   آیا شما سلاح حمل می ‌کنید؟

این یک سؤال استاندارد است که یک افسر امنیتی از شما در پیشخوان می ‌پرسد. معمولا با شوخی به این جواب پاسخ داده می ‌شود، اما بهتر است از انجام این کار خودداری کنید.

  • Do you have anything to declare?   آیا چیزی برای اظهار دارید؟

برای آوردن بسیاری از چیز ها به کشور باید مالیات بپردازید. به همین دلیل است که اغلب ممکن است این سوال را از افسر بشنوید.

مرحله 3: عبارات فرودگاه برای پیدا کردن گیت

بعد از تایید و بررسی امنیتی، می ‌توانید گیت تان را پیدا کنید. معمولا راهنماهای زیادی وجود دارد که می ‌تواند به شما در مسیریابی کمک کند، اما اگر هم چنان با مشکل روبرو هستید، می‌ توانید با گفتن چند جمله انگلیسی راهنمایی بگیرید:

  • Which gate did you say it was?   گفتید کدام گیت است؟

اگر هنگام سوال در مورد گیت، صدای متصدی را خوب نشنیدید، می ‌توانید گفتن این جمله دوباره از او بپرسید.

  • What was the gate number again?    ببخشید مجددا می ‌گویید شماره گیت چند بود؟

همانطور که در موقعیت قبلی گفته شد، اگر مطمئن نیستید که اطلاعات مربوط به گیت را به درستی شنیده ‌اید یا نه، این جمله به کارتان خواهد آمد.

  • Can you point me toward the gate?   آیا می ‌توانید مرا به سمت گیت راهنمایی کنید؟

اگر نمی ‌دانید گیت کجاست، می ‌توانید بپرسید. این سوال برای پرسیدن با افسر امنیتی یا مسافران فرودگاه مناسب است.

  • How do I get to gate number X?   چه طور به گیت شماره فلان بروم؟

بعد از رد شدن از گیت، می‌توانید منتظر اعلام زمان پرواز باشید.

مرحله 4: اطلاعیه‌ های گیت (فهرست واژگان ضروری هواپیمایی)

هر فرودگاه ترمینال‌ های مختلفی و هر ترمینال گیت‌ های زیادی دارد. بر اساس فرهنگ لغت کمبریج، گیت یا Gate مکانی است که مسافران مجاز به سوار یا پیاده شدن از یک هواپیمای خاص هستند. اما در اصطلاح عامیانه، مکانی است که می ‌توانید وارد هواپیما یا بعد از فرود، از آن خارج شوید.

فهرست واژگان هواپیمایی گسترده است و می ‌توانید کلمات و عبارات زیادی را در اطلاعیه ‌های گیت بشنوید. برخی از آن ها را به خاطر بسپارید تا در پرواز های بعدی بفهمید قضیه از چه قرار است! با این اوصاف هنگام انتظار برای سوار شدن دقیقا چه چیزی ممکن است بشنوید ؟ بیایید با هم بررسی کنیم:

  • There has been a gate change.  گیت عوض شده است

اگر می‌ خواهید سوار هواپیما شوید به این مورد توجه کنید. این عبارت به این معناست که پرواز از گیت دیگری خواهد بود.

  • Flight X to New York is now boarding.   فلان پرواز به مقصد نیویورک، هم‌ اکنون در حال مسافرگیری است

وقتی این اعلامیه را می ‌شنوید، وقتِ آن است که در صف قرار بگیرید، زیرا سوار شدن در پرواز مشخص ‌شده آغاز می ‌شود.

  • Flight X has been delayed due to weather conditions.   فلان پرواز به دلیل شرایط آب و هوایی به تاخیر افتاده است

اگر این عبارت را در مورد پروازتان می ‌شنوید، باید مدتی صبر کنید تا سوار شوید.

  • Flight X has been canceled.   فلان پرواز لغو شده است

بر خلاف مورد قبلی، این جمله جز در موارد حاد خیلی شنیده نمی ‌شود. با این وجود، امکان کنسل کردن پرواز وجود دارد.

مرحله 5: واژگان مربوط به داخل هواپیما

بعد از طی کردن مراحل بالا، حالا بالاخره در هواپیما هستید. سفر شما در شرف آغاز است و مهماندار چند نکته ایمنی را برای آماده‌سازی مسافران اعلام می ‌کند. معمولا این نکات به زبان انگلیسی عبارتند از:

  • Ladies and gentlemen, my name is Mr./Mrs. X, on behalf of captain Name and the entire crew, welcome aboard X Airlines flight Destination.   خانم ‌ها و آقایان، اسم من آقا یا خانم … است. کاپیتان . . . و کل خدمه ورودتان به پرواز خطوط هوایی . . . را خوشامد می ‌گویند

 

  • Our flight time will be this number of hours and minutes. We will be flying at an altitude … meters/feet, at a ground speed of … miles/kilometers per hour.   زمان پرواز ما این تعداد ساعت و دقیقه خواهد بود. ما در ارتفاع … متر/پایی، با سرعت زمینی … مایل/ کیلومتر در ساعت پرواز خواهیم کرد

 

  • Make sure your seat backs are in their full upright position, and your seat belts are correctly fastened. Also, please set your portable devices to airplane mode until further announcement. Thank you.    مطمئن شوید که پشتی صندلی‌ ها در وضعیت کاملا عمودی قرار دارند و کمربند های ایمنی تان به درستی بسته شده ‌اند. همچنین، لطفا گوشیهای تان را تا زمان اعلام بعدی روی حالت هواپیما قرار دهید. متشکرم

این ها سخنرانی استانداردی است که هنگام شروع پرواز از مهمانداران می ‌شنوید. پس از آن، اگر خطوط هوایی این گزینه را داشته باشد، مهمانداران خودشان توصیه‌ های ایمنی را به صورت عملی انجام می ‌دهند یا فیلمی را به شما نشان می ‌دهند؛ چرا که همه هواپیماها از این مزیت برخوردار نیستند.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست