بیروت

راهنمای سفر به بیروت (هزینه ها، جاذبه ها و غذاها)

گاما

بیروت پایتخت کشور لبنان است که به دلیل زیبایی و جذابیتی که دارد در جهان از آن با عنوان عروس خاورمیانه یاد می کنند؛ این شهر همواره شاهد جنگ‌ها و رویدادهای مختلف در طول تاریخ بوده، اما هنوز هم جاذبه‌ های دیدنی فراوانی در آن وجود دارد. شهر بیروت به غیر از سواحل زیبا و شب زنده داری هایی که دارا می باشد، شاهد فستیوال ها و جشن های زیادی نیز است. در این مقاله به معرفی این شهر خواهیم پرداخت. جاذبه های گردشگری؛ فرهنگ، بهترین رستوران ها و فستیوال های آن را معرفی خواهیم کرد.

بهترین زمان سفر به بیروت

شرایط آب و هوایی بیروت با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد در تمام طول سال می توان گفت که مطلوب بوده و از ماه جولای تا سپتامبر در این شهر کاملا آب و هوا داغ و شرجی است. بهار و پاییز این ناحیه برای اغلب مردم، بهترین زمان برای سفر محسوب می‌شود، چرا که دمای هوا معتدل و بارش باران هم به ندرت اتفاق می‌افتد.

اخذ ویزای لبنان

اگر سفرتان با مقاصد گردشگری و تفریحی است و کمتر از ۳۰ روز به طول می‌انجامد نیاز به اخذ ویزا در ایران ندارید و می‌توانید به راحتی در فرودگاه لبنان طی مدت کوتاهی با هزینه ۳۵ دلار ویزای لبنان دریافت کنید.

word image 75

هزینه های سفر به بیروت

۱- هزینه اقامت و هتل

هزینه‌ی یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی حدود ۱۲ تا ۱۵ دلار می‌شود.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

هزینه اقامت در هتل ۱ ستاره  :  ۱۸ تا ۵۰ دلار

هزینه اقامت در هتل ۲ستاره  :    ۶۲ تا ۱۲۹ دلار

هزینه اقامت در هتل ۳ ستاره  :  ۵۸ تا ۲۰۹ دلار

هزینه اقامت در هتل ۴ ستاره :   ۶۰ تا ۲۳۱ دلار

هزینه اقامت در هتل ۵ ستاره :   ۸۶ تا ۴۰۹ دلار

۲- هزینه غذا و رستوران

  • یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت: ۱۰ دلار
  • یک وعده غذای دونفره در یک رستوران متوسط: ۵۰ دلار
  • مک دونالد در بیروت : ۸.۵۰ دلار
  • برای تهیه آب معدنی ۰.۴۰ و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۳.۲۷ دلار بپردازید.

۳- هزینه حمل و نقل

  • هزینه بلیط تک سفره: ۱.۳۳ دلار
  • هزینه بلیط ماهانه حمل و نقل: ۶۰ دلار
  • هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۵.۶۰ دلار و به ازای هر یک کیلومتر ۲ دلار به مبلغ اضافه می گردد.
  • هزینه یک لیتر بنزین: ۰.۹۵ دلار

جاذبه های گردشگری بیروت

۱- موزه ی ملی بیروت (National Museum of Beirut)

word image 76

این موزه که در مکان نوار سبز سابق قرار گرفته است، مهم ترین مرکز و موسسه فرهنگی شهر بیروت است. کلکسیون چشم گیر و با شکوه از دست ساخته های باستان شناسی که در این مرکز وجود دارد، آینه ای تمام نماست از تاریخ کشور لبنان و تمدن هایی که در طول تاریخ آن رخ داده است. از برجسته ترین چیزهایی که در این موزه وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مجسمه های برنز درخشان مربوط به فنیقیان که در نزدیکی معبد ابلیسک در شهر بیبلوس دفن شده بودند و سالها بعد پیدا شدند.تعدادی تابوت مربوط به دوره ی فنیقیان که به شکل صورت انسان هستند و یک سنگ قبر نقاشی شده ی رومی.

۲- کلیسای بانوی مقدس ما (Our Lady of Lebanon)

word image 77

این مکان یکی از مهم ترین معابدی است که در ستایش حضرت مریم، مادر عیسی مسیح ساخته شده است و مکانی زیارتی در لبنان است. این کلیسای زیبا که در سال ۱۹۰۴ ساخته شده است، با یک مجسمه ی برنز از حضرت مریم به وزن ۱۵ تن و ارتفاع ۵/۸ متر شناخته می شود که در آن مریم مقدس دست های خود را رو به شهر بیروت گشوده است.این معبد هر ساله میلیون ها فرد مسلمان و مسیحی از سرتاسر دنیا را به خود جذب می کند. وقتی در بالای ساختمان این معبد و زیر پای مجسمه ی حضرت مریم می ایستید، نمای بسیار زیبایی از شهر بیروت و دریای مدیترانه خواهید داشت.

اگر بهترین کشورهای مقصد ایرانیان را می خواهید این مطلب را بخوانید

۳- صخره های کبوتر (Pigeon Rocks)

word image 78

در شهر بیروت دو تکه سنگ غول پیکر و زیبا، ورود شما را به شهر خوش آمد می گویند که به صخره های کبوتر معروف اند. این صخره ها در غربی ترین نقطه ی شهر قرار دارند و هم چون دو محافظ بزرگ در ورودی شهر ایستاده اند. این محل در هنگام غروب خیلی شلوغ است، پس حتما زودتر از این زمان در آنجا باشید تا بهترین مکان را برای تماشای غروب زیبای آفتاب پیدا کنید. هم چنین می توانید در اینجا به تماشای قایق هایی بنشینید که از دل این سنگ ها عبور می کنند.

۴- موزه ی نیکولاس سرسک (Nicolas Sursock Museum)

word image 79

موزه ی نیکولاس سرسک، موزه ی هنرهای مدرن و معاصر در قلب بیروت است که در سال ۱۹۶۱ با هدف گردآوری، نگه داری و نمایش هنرهای بین المللی و محلی تاسیس شد. این موزه سالیانه بالغ بر ۱۰ نمایشگاه برگزار می کند که در رابطه با نمایش های گروهی موضوعی یا نمایش های انفرادی از هنرمندان نوظهور است که هدف آنها آگاهی دادن و به چالش کشیدن مخاطب به روش های مدرن و دور از انتظار است. این موزه در یک قصر خصوصی واقع شده است.

۵- حمام های رومی (Roman Baths)

word image 80

حمام های رومی بزرگترین مکان واقع در فضای باز در شهر بیروت هستند و تاریخچه ی آنها به روزهایی برمی گردد که این شهر مستعمره  ی کشور روم بود. این حمام ها در دهه ی ۱۹۹۰ بازسازی شدند. صفحه های قرمز رنگ کارشده در این حمام ها هوای گرم را به طبقات سنگی بالا هدایت می کردند و حمام کنندگان در محیطی کاملا آرام و مطبوع از استرس و خستگی رها می شدند. این مکان دارای یک باغ گیاهان دارویی نیز هست.

دانلود رایگان ۱۰۰ درس آموزش مکالمات عربی

۶- روستای سیفی (Saifi Village)

word image 81

روستای سیفی که در مرکز شهر بیروت قرار دارد و مکانی مسکونی است، یکی از مهم ترین مراکز هنری شهر است که بسیاری از گالری های هنری، فروشگاه های عتیقه فروشی، استودیوهای طراحی و بوتیک های زیبا خیابان های آن را آذین داده اند. مکانی در این روستا وجود دارد که به منطقه ی هنر (Quartier Des Arts) معروف است. معماری ساختمان های این روستا تلفیقی از سبک معماری لبنانی و اروپایی است.

۷- کاخ بیت الدین (beiteddine)

word image 82

کاخ بیت الدین از دیگر جاذبه های محبوب بیروت است که محل قرار گرفتن موزه و برپایی فستیوال سالانه موسیقی است که مطمئنا ارزش وقت گذاشتن دارد. ساخت این بنای فوق العاده در سال ۱۷۸۸ شروع و ۳۰ سال طول کشید تا خاتمه یابد. طبق افسانه های قدیمی شاهزاده صاحب کاخ دست های معمار آن را قطع کرد تا نتواند دوباره کاخی شبیه آن را بسازد.

۸- آبشار باتارا جورج (Baatara gorge Waterfall)

word image 83

آبشار باتارا جورج یکی از جذاب‌ترین آبشارهای دنیاست. گذشته از آب زلال و منظره تماشایی آبشار، صخره‌های طبیعی آن عمر خیلی طولانی دارند. محققان تخمین زده‌اند که عمر صخره‌های این آبشار به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد. آبشار باتارا جورج از بین سه شکاف سنگی عبور می‌کند و به همین دلیل به غار سه پل هم معروف است. بهترین زمان بازدید از آبشار باتارا جورج فصل بهار است که آبشار پر آب شده و ارتفاع آن به ۹۰ تا ۱۰۰ متر می‌رسد.

۹- میدان شهدا (Place des Martyrs)

word image 84

در سال ۱۹۳۱، میدان تاریخی شهدا برای بزرگداشت شهیدان جنگ داخلی که به فرمان دولت عثمانی اعدام شدند، تاسیس شد. در دهه ی ۱۹۵۰، این میدان به مکانی مهم و مرکز تجمع سینماها، رستوران ها و کافه ها تبدیل شد. این مجسمه ها یادآور روزهای سخت و دردناک جنگ های داخلی هستند و شما حتی می توانید سوراخ های گلوله را بر روی مجسمه های این شهیدان ببینید.

۱۰- بعلبک (Baalbek)

word image 85

بعلبک شهری باستانی است که در شرق رودخانه ی Litani و در محل دره ی بقاع کشور لبنان، با فاصله ی ۸۵ کیلومتری از شهر بیروت قرار دارد. در ابتدای تاسیس و در حدود ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، بعلبک مکانی برای عبادت بود و به مرور به مهد تمدن باستان تبدیل شد. پس از گذشت سالها هنوز بقایای این مکان در لبنان امروز با ستون های بلند و سر به آسمان کشیده اش یکی از مهم ترین جاذبه های باستانی این کشور محسوب می شود. این مکان مرکز عبادت رومی ها، مسیحی ها و مسلمانان بود که هر کدام میراث خود را در این عبادتگاه به جا گذاشتند.

معروف ترین غذاهای بیروت

۱- بابا قانوش ( Baba Ghanoush)

word image 86

این غذا کمی شبیه به حُمُص است و اگر طعم حمص را دوست دارید حتما عاشق این غذا هم می شوید. باباقانوش معمولا با نان پیتا و روغن زیتون خورده می شود و چون در ترکیباتش ارده استفاده شده طعمی مشابه حمص دارد. تفاوت عمده این دو غذا این است که باباقانوش به جای نخود از بادمجان تهیه می شود و گاهی برای تزئین روی آن دانه های انار می ریزند.

۲- شاورما (Shawarma)

word image 87

یکی از خوشمزه ترین غذاهای لبنانی بدون شک شاورما است که از گوشت کبابی و خرد شده تهیه می شود. برای تهیه شاورما گوشت خرد شده را با سبزیجات و سس تاهینی ترکیب می کنند و داخل نان پیتا سرو می کنند. در رستوران های لبنانی معمولا شاورما را در کنار سالاد تبوله یا سالاد فاتوش سرو می کنند.

۳- سالاد فاتوش (Fattoush)

word image 88

در این سالاد، ورقه های نازک نان (معمولا نان پیتا) را در روغن زیتون سرخ می کنند و وقتی ترد و برشته شد آن را خرد می کنند و به سالاد اضافه می کنند. در آخر نیز روغن زیتون، سیر رنده شده، آب لیموی تازه و نمک به ترکیبات سالاد اضافه می کنند.

۴- کنافه (Kunafeh)

word image 89

کنافه یک نوع شیرینی پنیری است که از رشته هایی به نام کنافه تهیه می شود و روی آن را با پسته و شهد غلیظ و شیرین می پوشانند. کنافه را هم هنگام صبحانه و هم به عنوان دسر سرو می کنند. کنافه را گاهی روی نان قرار می دهند و به صورت لقمه می خورند که ترکیبی بسیار خوشمزه می شود.

۵-مناقیش (Manakish)

word image 90

مناقیش یکی دیگر از غذاهای لبنانی است که گاهی آن را پیتزای لبنانی هم می نامند. مواد مختلف را روی خمیری گرد می ریزند و بعد در روش سنتی آن را داخل تنور و در روش مدرن داخل فر قرار می دهند و می پزند. البته روی مناقیش نباید خیلی شلوغ باشد و از این جهت بیشتر به یک نان طعم دار شبیه است.

۶- فاروج مشوی (farrouj meshwi)

word image 91

نوعی خوراک مرغ به نام فاروج مشوی وجود دارد که در نحوه ی پخت این غذا است که باید زغال پخته شود و کمی هم آبدار باشد. فارج مشوی را با سماق طعم دار می کنند و با لیمو می خورند. مشوی در کشور های عربی غذایی کاملا جا افتاده است اما اصلیت این غذا را لبنانی می دانند.

۷- کبه (Kebbe)

word image 92

ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی کبه ی خوشمزه گوشت و گندم بورگای خیسانده شده و چرخ شده است ، کبه ها را گلوله گلوله گرد کرده و دو سمت آن را تیز می کنند و داخل روغن سرخ می نمایند ، این کوفته های خوشمزه برشته هستند و تو پر. کبه جزو غذاهای ملی لبنان محسوب می شود و بسیار محبوب است.

معروف ترین رستوران های بیروت

۱- رستوران Em Sherif

دکوراسیون این رستوران، یادآور شکوه و تجمل عمارت‌های قدیمی شرقی است. منوی فصلی رستوران شامل مجموعه‌ای از بهترین و لذیذترین غذاهای محلی است. بعد از اینکه غذای خود را نوش جان کردید، در تراس رستوران، قلیان هم وجود دارد که بخشی از سنت‌های اهالی لبنان است.

۲- رستوران Babel Bay

رستوران Babel Bay در یکی از لوکس‌ترین مناطق توریستی بیروت در یک تفریحگاه ساحلی قرار دارد و از طریق قایق‌های تفریحی قابل دسترسی است. این منطقه‌ی توریستی و جذاب دارای ۱۸ رستوران و فروشگاه است و رستوران خلاقانه و جذاب Babel Bay هم در همین منطقه واقع شده است. در این رستوران می‌توانید بهترین غذاهای دریایی را نوش جان کنید.

۳- رستوران Kabab-ji

این رستوران یک انتخاب خوب برای خوردن غذاهای سنتی لبنانی با قیمت های مناسب است. این رستوران کار خود را به‌عنوان یک رستوران کوچک در سال ۱۹۹۳ آغاز کرد و اکنون گسترش پیدا کرده و به رستوران زنجیره‌ای تبدیل شده است. علاوه بر خدمات سریع و قیمت مناسب، کیفیت غذاهای این رستوران است که توجه مردم را جلب کرده است.

۴- رستوران Al Balad

رستوران Al Balad یک رستوران خارومیانه‌ای، مدیترانه‌ای، غذای حلال و سالم و غذای خیابانی است. در واقع هر چه که میل داشته باشید، اینجا پیدا می‌شود. ماموریت اصلی این رستوران این است که دستورهای اصیل و سنتی لبنانی را با مواد و طعم‌های جدید و تلفیقی از گوشه و کنار دنیا، تلفیق کند و در عین حال به پایه و اساس قواعد آشپزی لبنانی، پایبند باشد.

۵- رستوران St. Elmo’s Brasserie

اگر دنبال انواع گوشت‌های کبابی و مزه‌های متنوع می‌گردید، حتما این رستوران را انتخاب کنید که در منطقه‌ی توریستی گردشگاه ساحلی بیروت قرار دارد. از چیپس و ماهی گرفته تا رول لابستر، غذاهای متنوعی در این منو وجود دارد که مورد توجه همه‌ی سلیقه‌ها و ذائقه‌ها قرار می‌گیرد.

فرهنگ مردم بیروت

۱- مهمان‌نوازی به‌عنوان یکی از سنت‌های اجتماعی و مایه مباهات مردم لبنام به‌شمار می‌رود. در فرهنگ این کشور ‌پذیرایی از مهمان باعث ‌غرور و سربلندی میزبان می‌شود. البته نباید انتظار داشت که به‌محض دیدن یک غریبه او را برای صرف غذا به منزل دعوت کنند.

۲- آداب احوالپرسی لبنانی‌ها، ترکیب جالبی از آداب معاشرت فرانسوی و فرهنگ مسلمانان است. برای احوالپرسی با یک غریبه، به او دست می‌دهند و با یک لبخند گرم و دوستانه به او مرحبا (سلام) می‌گویند. دوستان نزدیک در هنگام ملاقات سه بار گونه‌ی یکدیگر را می‌بوسند که این کار شباهت زیادی به رسوم فرانسوی‌ دارد.

۳- هدیه دادن بخشی از فرهنگ لبنان محسوب می‌شود. ارزش مالی هدیه نیز هیچ اهمیتی ندارد و حس دوستی که به وجود می‌آورد، مهم است. اگر به خانه‌ی یک لبنانی دعوت شدید، یک دسته‌گل هدیه ببرید و در صورت دعوت شدن به‌صرف غذا، بردن ‌شیرینی نیز مرسوم است.

۴- در صورتی که برای صرف شام به خانه‌ی یک لبنانی دعوت شدید، لباس مناسب و رسمی بپوشید و از صحبت درباره‌ی موضوعات حساس مثل سیاست، دین و یا جنگ داخلی بپرهیزید. هنگام ورود به مجلس ابتدا با افراد مسن‌تر احوال‌پرسی کنید. آداب غذا خوردن لبنانی‌ها تقریبا رسمی است، پس صبر کنید تا به شما بگویند کجا بنشینید.

معروف ترین فستیوال های بیروت

۱- فستیوال بین المللی بعلبک (Baalbeak International Festival)

word image 93

ستیوال بعلبک که اولین دوره آن در سال ۱۹۵۵ برگزار گردید همه ساله در تابستان آثار تاریخی و باستانی به جا مانده از روزگاران کهن را دوباره زنده می کند و شور و هیجان و رنگ و نور و موسیقی را با خود به ارمغان می آورد.این جشنواره که عمری بالغ بر ۶۰ سال دارد مجالیست برای عرضه هنر ،هنرمندان موسیقی های مجاز ، راک ،اپرا ، نمایش شگفت انگیز باله که بسیار چشم نواز و خاطره انگیز است.

۲- فستیوال بیت الدین (Beiteddine Art Festival)

word image 94

.این مراسم که در کاخ بیت الدین برگزار می شود شامل اجراهای گوناگون اعم از نمایش ها ، آثار نقاشی ، موسیقی ،اجرای کمدین ها و سایر اجراهای هنری بی نظیر است که باعث می شود همه ساله هزاران نفر بازدید کننده را به سمت خود جذب کند ، این جشنواره از سال ۱۹۹۷ عمر دوباره ای گرفت ، تنوع و گوناگونی آثار هنری به اجرا در آمده در این فستیوال از جمله دلایلی است که مشتاقان را به سمت خود می کشاند ، حتی گاهی اوقات شاهد اجرا های بی نقص گروه های بالیوودی هستیم که بسیار جذاب و مهیج می باشد.

۳- هفته مد بیروت (Beirut Week – BFW)

word image 95

هفته مد بیروت یکی از بزرگترین رویدادهای بین المللی نه تنها در لبنان بلکه در کل کشورهای عربی است زیرا از استاندارد های بالایی برخوردار است و طراحان تراز اول لبنانی در آن آثار جدید خود را ارائه می نمایند و به همین مناسبت هفته مد بیروت پس از هفته های مد پایتخت های مد بزرگی همچون نیویورک ، لندن ، پاریس و میلان به رسمیت شناخته شده است.

۴- فستیوال بهاره بیروت (Beirut Spring Festival)

word image 96

جشنواره بهاری بیروت در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد که جشنواره ای منحصر به فرد می باشد که تنها مخصوص قشر خاصی نیست و عموم مردم را مخاطب قرار می دهد. این جشنواره شامل رشته های گوناگون هنری اعم از تئاتر ، موسیقی ، رقص و . . . است و اجراهای شبانه بسیار زیبائی به مدت ۱ هفته در سراسر بیروت برگزار می شود .هدف از راه اندازی این فستیوال حمایت از هنر معاصر بوده است و در واقع باور بر این است که هنر راه نمایش تحمل رنج ها و خشونت ها و بی عدالتی هاست.

۵-فستیوال آشپزی بیروت (Beirutcooking Festival)

word image 97

فستیوال آشپزی بیروت به مدت ۳ روز فرصت تجربه ای فوق العاده را با خود به ارمغان می آورد و بیشتر کسب و کار های مربوط به مواد غذائی و نوشیدنی ها اعم از تولید کنندگان کوچک و بزرگ در این رویداد حضور فعال دارند. در این جشنواره فضائی نیز مخصوص کودکان در نظر گرفته شده که می توانند انواع شیرینی ها را تزئین کنند.

حتما دانلود کنید: کتابچه انگلیسی در سفر (PDF)

حرف آخر

  • توجه داشته باشید با توجه به شرایطی که در کشور لبنان برقرار است، زمانی که بیروت خواستید سفر کنید حتما مقداری همراهتان پول نقد داشته باشید. چرا که بسیاری از فروشگاه‌ها در لبنان کارت‌های اعتباری یا چک‌های مخصوص سفر را نمی‌پذیرند.
  • لازم به ذکر است که همه‌ی فروشگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و… دلار را می‌پذیرند و حتما لازم نیست که دلارهایتان را تبدیل کنید. هر دلار آمریکا چیزی در حدود ۱.۵۰۰ لیره لبنان است.
  • در شهر بیروت شما می توانید بسیاری از گشت و گذارهای خودتان را پیاده بروید، بنابراین حتما کفش مناسب پیاده روی همراه خوتان داشته باشید.

ویدیوی جذاب از معرفی بیروت

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست