علائم اختلال تعادل

علائم اختلال تعادل چیست؟

گاما

اختلال تعادل زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی بر ارتباط بین سیستم عصبی مرکزی و مغز شما تاثیر بگذارد که باعث ‌شود نتوانید روی پاهای خود ثابت باشید. مشکلات تعادل احتمالا علائم برخی از شرایط پزشکی باشد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی با مدیریت هر گونه بیماری زمینه‌ای و با درمان توان‌بخشی دهلیزی که برای کاهش علائم مشکل تعادل ایجاد شده است، این مشکلات را درمان می‌کنند.

اختلال تعادل چیست؟

حس تعادل به شما کمک می‌کند تا در طول روز، متعادل بمانید و احساس ثبات کنید. حس تعادل شما متکی به جریان مداوم اطلاعات در بین گوش‌ها، چشم‌ها، بافت‌ها و مغز شما است. وقتی چیزی جریان اطلاعات را مختل می‌کند، حس تعادل خود را از دست می‌دهید. متخصصان با مدیریت شرایط پزشکی زمینه‌ای، مشکلات تعادل را درمان می‌کنند.

علاوه بر این، نیاز به خدمات فیزیوتراپی در بسیاری موارد نیاز است. برای کسب اطلاعات جامع‌تر به آدرس https://doctoreto.com/blog/how-does-imbalance-occur/ مراجعه کنید.

حس تعادل در بدن چگونه کار می‌کند؟

حس تعادل شما به رابطه بین سیستم عصبی مرکزی (مغز) و سیستم حسی شما متکی است. سیستم حسی شما شامل:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

  • هزارتوی دهلیزی در گوش داخلی: این بخش شامل کانال‌های نیم‌دایره‌ای (حلقه‌ها) است که هنگام چرخاندن سرتان واکنش نشان می‌دهند و اندام‌های اتولیتی است که به جاذبه و حرکت واکنش نشان می‌دهند.
  • پوست، مفاصل و ماهیچه‌ها: وقتی بدن شما حرکت می‌کند، به بافت‌های پوست، ماهیچه‌ها و مفاصل شما فشار وارد می‌کند. این بافت‌ها سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند و به آن می‌گویند که بدن شما نسبت به فضا در کجا قرار دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر ایستاده‌اید و به پشت خم شده‌اید، به پشت‌پا و ساق پای خود فشار وارد می‌کنید. این فشار به مغز شما اجازه می‌دهد متوجه خم ‌بودن خود شوید.

سیستم عصبی مرکزی شما این اطلاعات را با هم جمع می‌کند تا بتواند به بدن شما بگوید چگونه تعادل را حفظ کند. وقتی چیزی در اتصال سیستم اختلال ایجاد می‌کند، سیستم عصبی مرکزی شما نمی‌تواند اطلاعات را به‌درستی پردازش کند و شما احساس ناپایداری خواهید کرد و دچار اختلال تعادل خواهید شد.

علائم اختلال تعادل

مشکلات تعادلی باعث ایجاد چندین علامت مرتبط با شرایط پزشکی زمینه‌ای یا سایر مسائل می‌شود. علائم اختلال تعادل عبارت‌اند از:

  • سرگیجه (سرگیجه باعث می‌شود که احساس گیجی داشته باشید یا فکر کنید در حال چرخش هستید؛ درحالی‌که نیستید)
  • احساس سبکی سر یا ضعف
  • احساس بی‌ثباتی روی پاهای خود (انگار می‌خواهید بیافتید)
  • تاری دید

کدام شرایط باعث ایجاد اختلال تعادل می‌شود؟

شرایط زیادی می‌تواند بر حس تعادل شما تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد با افزایش سن دچار مشکل تعادل می‌شوند. اما در هر سنی می‌توانید مشکلات تعادلی پیدا کنید. اختلالات گوش داخلی، آسیب‌های سر و شرایط عصبی بر حس تعادل شما تاثیرگذار خواهد بود.

اختلالات گوش داخلی

  • لابیرنتیت: لابیرنتیت التهاب در لابیرنت شما، سیستم گوش داخلی است که مسئول شنوایی و تعادل است.
  • نوریت دهلیزی: نوریت دهلیزی، التهاب عصب دهلیزی در گوش داخلی شما خواهد بود.
  • سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم (BPPV): اگر BPPV دارید، تغییرات در وضعیت سر شما مانند خم‌کردن سر به عقب یا نشستن در رختخواب باعث سرگیجه می‌شود.
  • بیماری منیر: افراد مبتلا به این بیماری اغلب سرگیجه ناگهانی را تجربه می‌کنند.
  • نوروم آکوستیک: این تومور غیرسرطانی در گوش داخلی بر تعادل شما تاثیر می‌گذارد.
  • سرگیجه ادراکی پوسچر مداوم (PPPD): حملات سرگیجه و احساس بی‌ثباتی که در اثر چیزها یا فعالیت‌هایی که در اطراف شما صورت می‌گیرد، مانند بودن در اطراف جمعیت ایجاد می‌شود. باید اشاره کرد علائم PPPD می‌آیند و می‌روند.

سایر شرایط پزشکی

اختلال تعادل ممکن است نشانه‌ای از چندین بیماری مختلف باشد:

  • شرایط عصبی: بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون نمونه‌هایی از شرایط پزشکی هستند که بر حس تعادل شما نقش دارند.
  • بیماری قلبی عروقی: مشکلات قلبی باعث احساس ضعف، سبکی سر یا سرگیجه می‌شوند و بر تعادل شما تاثیر می‌گذارند.
  • افت فشارخون وضعیتی: فشارخون پایین زمانی اتفاق می‌افتد که در حالت نشسته یا دراز کشیده باشید.
  • آسیب‌های سر: ضربه‌مغزی نمونه‌ای از آسیب سر است که می‌تواند تعادل شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • نوروپاتی محیطی: این وضعیت بر اعصاب خارج از مغز یا نخاع تاثیر می‌گذارد. اعصاب حامل سیگنال‌هایی هستند که مغز برای پیگیری دست‌ها و پاهای شما استفاده می‌کند. اگر چیزی بر ارتباط بین مغز و اعصاب خاصی تاثیر بگذارد، ممکن است مشکلات تعادلی داشته باشید.
  • سردرد یا میگرن: سردرد و میگرن دهلیزی بر تعادل موثر هستند.
  • بیماری حرکت: بیماری حرکت باعث سرگیجه می‌شود و تعادل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرگیجه

تشخیص مشکلات تعادل

پزشکان با معاینه فیزیکی اختلال تعادل را تشخیص خواهند داد. آنها درباره علائم و سابقه پزشکی شما سوال می‌کنند. آنها احتمالا از چندین نوع آزمایش موجود در باتری آزمایش دهلیزی استفاده خواهند کرد:

  • ویدئونیستاگموگرافی (VNG): این تست به پزشک اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد بخش‌هایی از سیستم گوش داخلی و چشم شما می‌دهد. شما باید از عینک استفاده کنید تا پزشک بتوانند حرکات چشم شما را در حین انجام وظایف مختلف تحت‌نظر داشته باشند.
  • صندلی چرخشی: این تست، رفلکس بین گوش و چشم شما را بررسی می‌کند. برای انجام این آزمایش، باید عینک محافظ را روی چشمان خود قرار دهید و بر روی یک صندلی موتوری که به سمت راست و چپ حرکت می‌کند، بنشینید. پزشک از شما می‌خواهد که چشمان خود را باز نگه دارید و در حین حرکت صندلی به سوالات پاسخ دهید.
  • تست بالینی تعدیل شده تعامل حسی بر تعادل (mCTSIB): این تست نشان می‌دهد که چگونه حس لامسه در پاها، بینایی و گوش داخلی شما بر تعادل شما تاثیر می‌گذارد. در این تست، کفش‌هایتان را در می‌آورید، روی یک سطح فوم و سفت، با چشم‌های بسته می‌ایستید و تاحدامکان به مدت 30 ثانیه ثابت می‌مانید.

مدیریت و درمان

پزشکان با مدیریت علت، اختلال تعادل را درمان می‌کنند. آنها درمان توان‌بخشی دهلیزی را توصیه می‌کنند، شکل خاصی از فیزیوتراپی که شامل تمرینات و تکنیک‌هایی است که به شما در مدیریت مشکلات تعادلی کمک می‌کند.

جمع‌بندی

پزشک بهترین منبع اطلاعات شما در مورد آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید، است. اگر یک بیماری دارید که باعث مشکلات تعادلی می‌شود، متخصصان آن وضعیت را درمان خواهند کرد. ممکن است برای یادگیری راه‌هایی برای مدیریت اختلال تعادل خود به درمان نیاز داشته باشید. این روند می‌تواند مدتی طول بکشد تا درمان تفاوت ایجاد کند.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست