فریلنسر

ویزای فریلنسری آلمان: همه شرایط لازم (2023)

گاما

برای دورکاری در آلمان نیاز به ویزای به اصطلاح فریلنسر آلمان دارید. این نوع از ویزا در سال های اخیر محبوبیت بسیاری یافته است و این محبوبیت علیرغم راه طولانی و فرایندهای غالبا خسته کننده در بوروکراسی آلمان است.

ویزای فریلنسر آلمان چیست؟

ویزای فریلنسر آلمان، همانگونه که از نامش برمی آید، اجازه زندگی و کار در آلمان به عنوان یک فریلنسر را می دهد. ویزا در حالت کلی به دو قسمت تقسیم می شود:

1- ویزا (ورودی) فریلنسر: ویزای فریلنسر نوعی ویزای ملی (D) است که برای اخذ آن باید به سفارتخانه آلمان در محل زندگی خود مراجعه کنید. این ویزا فقط برای چند ماه اعتبار دارد، اما برای ورود به آلمان الزامی است و از آن طریق به مسئولان مهاجرت می فهمانید که شما با هدف کار وارد آلمان می شود. زمانی که پا به داخل این کشور گذاشتید به موجب این ویزا برای کسب اجازه اقامت فریلنسری اقدام می کنید.

2- اجازه اقامت فریلنسری: این مجوز این امکان را به شما می بخشد که اقامتی طولانی مدت در آلمان داشته باشید و در آنجا کار کنید. برای گرفتن این مجوز باید پس از رسیدن به آلمان با ویزای فریلنسری در اداره مهاجرت آلمان به نام Ausländerbehörde فرم درخواستی را تکمیل کنید. پس از اخذ مجوز اقامت فریلنسری دیگر نیازی به ویزا ندارید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

انواع ویزای فریلنسری آلمان

دو نوع ویزای فریلنسر برای آلمان وجود دارد که با توجه به نوع شغلی که به آن مشغول هستید، می توانید برای یکی از آن ها اقدام کنید:

1- ویزا برای استخدام دورکاری (Freiberufler). این نوع ویزا را در صورتی دریافت خواهید کرد که شغل شما تاثیر مثبتی روی فرهنگ و اقتصاد آلمان داشته باشد، مثلا اینکه هنرمند، نویسنده، پزشک خویش‌فرما، مهندس خویش‌فرما، معلم زبان، مترجم شفاهی، حسابرس یا معمار باشید.

2- ویزا برای خویش‌فرمایی (Selbständiger). این نوع از ویزا را در صورتی دریافت خواهید کرد که بنیانگذار یک شرکت، مالک انفرادی یا مدیر عامل / نماینده قانونی شرکت یا شراکتی باشید و:

الف: در آلمان نفع اقتصادی برای تجارت / حرفه شما نهفته باشد.

ب: تجارت / حرفه شما تاثیر مثبت روی اقتصاد آلمان داشته باشد.

ج: منابع مالی تجارت / حرفه خود را از طریق دارایی شخصی یا وام تامین کند.

چه کسانی می توانند درخواست ویزای فریلنسر آلمان کنند؟

از نظر فنی، هر فردی که پیش نیازهای تعیین شده را برآورده می کند و شغلی واجد همه شرایط را دارد، می تواند برای دریافت ویزای فریلنسری آلمان اقدام کند. اگر فعالیت های علمی، هنری، ادبی، آموزشی یا تحصیلی مستقلی را دنبال می کنید می توان شما را یک فریلنسر دانست. برخی از اینگونه فعالیت ها در ادامه آمده اند، اما بدیهی است که فعالیت های فریلنسری محدود به این مشاغل نیست:

دامپزشکان پزشکان
وکلا دندانپزشکان
صاحبان دفاتر اسناد رسمی مشاوران
وکلای امور ثبت اختراعات اقتصاددانان تجاری
کاشفان حسابداران رسمی
مهندسان کارگذاران مالیات
معماران کارشناسان طب سنتی
شیمیدان های تجاری دندانپزشکان
عکاسان خبری مترجمان کتبی
مترجمان شفاهی خلبانان

ویزای فریلنسر آلمان

شرایط لازم برای دریافت مجوز اقامت فریلنسری در آلمان

برای آنکه مجوز اقامت فریلنسری آلمان را به دست بیاورید، باید پیش نیازهای زیر را برآورده سازید:

  • باید برای حرفه شما در آلمان منفعت اقتصادی یا نیاز منطقه ای احساس شود.
  • باید ثابت کنید که مشتریان علاقه مند به کار با شما در این کشور وجود دارند. مشتریان بالقوه شما باید انگیزه نامه ای بنویسند که ثابت کند می خواهند شما را استخدام کنند. این نامه قرارداد کاری نیست، بلکه صرفا نامه ای بیانگر علاقه به کار یا خدمات شما است.
  • باید ثابت کنید که پول کافی برای زندگی راحت در برلین را دارید. این مبلغ برابر است با حداقل ۹۰۰۰ یورو در ازای هر سال.
  • باید اقامت قانونی در آلمان داشته باشید. باید محل اقامت خود را پیدا کنید و آدرس خود را در دفتر ثبت محلی که به نام Bürgeramt شناخته می شود، ثبت کنید.
  • باید سنتان بیشتر از ۴۵ سال است، باید طرح بازنشستگی مکفی داشته باشید. یعنی تا ۶۷ سالگی باید یکی از دو مورد زیر را داشته باشید:
    • مقرری ماهانه ۱۳۳۲.۳۶ یورو برای حداقل ۱۲ سال؛ یا
    • دارایی به مبلغ حداقل ۱۹۴۶۳۱ یورو

چگونه ویزای فریلنسری آلمان بگیریم؟

برای اخذ ویزای فریلنسری آلمان باید:

1- در سفارت آلمان برای اخذ ویزای فریلنسری اقدام کنید.

2- به آلمان سفر کنید.

3- محلی برای اقامت خود در آلمان پیدا و آدرس آن را ثبت کنید.

4- در اداره ثبت مالیاتی (Finanzamt) ثبت نام کنید.

5- بیمه سلامت بگیرید.

6- برای اخذ مجوز اقامت برای فریلنسری اقدام کنید.

درخواست برای اخذ ویزای ورود فریلنسری

برای درخواست ویزای فریلنسری باید به نزدیک ترین سفارت آلمان در محل زندگی خود بروید و درخواست اخذ ویزای نشنال (نوع D) برای کار یا فریلنسری را تکمیل کنید. روند تکمیل این درخواست قاعدتا در هر سفارت فرق می کند، اما در حالت کلی باید مراحل زیر را طی کرد:

1- نزدیک ترین سفارت یا کنسولگری آلمان در محل زندگی خود را پیدا کنید.

2- نوبت رزرو کنید.

۳- اسناد و مدارک موردنیاز را جمع آوری کنید. برخی از اسناد در اینجا نوشته شده اند، اما به خاطر داشته باشید که هر سفارت شرایط خاص خود را دارد.

۴- اسناد و مدارک را در روزی که نوبت گرفته اید با خود ببرید و تحویل بدهید. همچنین، طبق قانون سفارتخانه در همان روز یا روز دیگری که برایتان تعیین می کنند باید در مصاحبه ورودی شرکت کند.

5- هزینه ویزا را بپردازید. باید از دستورالعمل سفارتخانه درباره نحوه پرداخت هزینه ویزا پیروی کنید. این کار را می توان آنلاین، از طریق تراکنش بانکی یا به صورت نقد انجام داد.

6- منتظر بمانید تا با شما تماس بگیرند. روند اخذ ویزا از چند هفته تا سه ماه طول می کشد.

فراموش نکنید که:

  • ویزای فریلنسری که در سفارتخانه دریافت می کنید برای مدت سه ماه معتبر است و طی این مدت باید وارد آلمان شوید و برای کسب مجوز اقامت اقدام کنید. این مجوز جایگزین ویزا می شود.
  • اگر شهروند یکی از کشورهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، نیوزیلند یا کره جنوبی هستید، می توانید خیلی راحت به آلمان سفر کنید، اسکان بیابید، خود را بیمه سلامت کنید و کار ثبت نام خود در ادامه مالیات را به اتمام برسانید و سرانجام، در Ausländerbehörde برای دریافت مجوز اقامت فریلنسری اقدام کنید. نیازی به ویزای ورود ندارید.

زمانی که ویزای فریلنسر خود را دریافت کردید، می توانید به آلمان سفر کنید. اکنون می توانید برای رفتن به Ausländerbehörde نوبتی رزرو و مراحل آماده سازی مدارک خود را آغاز کنید. یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام بدهید، یافتن وکیلی است که بتواند تقاضای شما را پیش ببرد. اگر هنوز چنین کسی را پیدا نکرده اید، بشتابید. همچنین، باید مکانی دائمی برای اقامت پیدا کنید، آدرس محل اقامت خود را ثبت کنید، بیمه سلامت بگیرید و فعالیت های فریلنسری خود را به اطلاع اداره مالیات برسانید. جزئیات این کارها در ادامه آمده است.

شناخت فرهنگ و رسوم مردم آلمان

ثبت آدرس محل سکونت

یکی از مهم ترین شرایط برای دریافت ویزای فریلنسری داشتن یک آدرس ثبت شده برای محل سکونت در آلمان است. روند ثبت محل سکونت را Anmeldung را می نامند. باید مراحل زیر را طی کنید:

1- محلی برای زندگی پیدا کنید. می توانید این کار را پیش از سفر به آلمان انجام بدهید، در هر صورت، باید آدرس محل سکونت را حداکثر تا ۱۴ روز پس از سفر به آنجا ثبت کنید.

2- به اداره ثبت محل سکونت محلی (Bürgeramt) بروید. در برخی از محله ها می توانید به جای حضوری، آدرس خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

3- مدارک زیر را آماده کنید:

  • گذرنامه
  • فرم ثبت نام. این فرم را یا از سایت دانلود کنید یا از اداره ثبت بگیرید.
  • قرارداد اجاره
  • نامه تایید اسباب کشی از صاحبخانه. این نامه باید حاوی اسم و آدرس صاحبخانه، تاریخ نقل مکان و آدرس آپارتمان جدید باشد.
  • مدارک هویتی مانند گواهینامه تولد یا قابله ازدواج

4- مدارک را (به صورت حضوری) در تاریخ تعیین شده به Bürgeramt ببرید.

5- منتظر بمانید تا Meldebescheinigung خود را بگیرید. این سند تایید می کند که آدرس محل سکونت خود را ثبت کرده اید. معمولا این مدرک همان روز صادر می شود.

6- منتظر بمانید تا شناسه مالیاتی خود را بگیرید. برای ثبت فعالیت های فریلنسری خود در اداره مالیات آلمان به این شناسه نیاز دارید. شاید این کار چند هفته طول بکشید، پس حتما این کار را هر چه زودتر شروع کنید.

دریافت ویزای فریلنسری

ثبت نام در اداره مالیات

برای فریلنسر بودن باید در ادامه مالیات آلمان به نام Finanzamt ثبت نام و شغل یا فعالیت های فریلنسری خود را به آن ها اعلام و شناسه مالیاتی فریلنسری (Steuernummer) دریافت کنید. برای این کار، مراحل زیر را باید پیمود:

1- پرسشنامه جمع آوری مالیات (Fragebogen zur steuerlichen Erfassung) را تکمیل کنید. این کار را می توانید آنلاین در وبسایت وزارت امور اقتصادی آلمان (Bundesministerium der Finanzen) انجام بدهید یا آن را از Finanzamt بخواهید. برای تکمیل فرم باید این اطلاعات را داشته باشید:

  • شناسه مالیاتی. شناسه ای که پس از ثبت آدرس سکونت دریافت می کنید.
  • اطلاعات حساب بانکی
  • توضیح دقیقی از کسب و کار و فعالیت های فریلنسری خود.

2- اداره مالیات (Finanzamt) محل خود را پیدا کنید. اگر لازم است، از قبل وقتی رزرو کنید.

3- پرسشنامه را حضوری به اداره مالیات ببرید. شاید بتوان آن را ایمیل هم کرد. این بستگی به اداره محل شما دارد.

4- منتظر بمانید تا شناسه مالیاتی فریلنسری (Steuernummer) خود دریافت کنید. شاید دریافت آن چند هفته طول بکشد و از طریق ایمیل آن را به دست شما می رسانند.

* اگر صاحب کسب و کاری هستید: باید کسب و کار خود را ثبت کنید و پیش از آنکه پرسشنامه جمع آوری مالیات را تکمیل کنید، باید برای شغل خود مجوزی از اداره بازرگانی محل (Gewerbeschein) مجوز دریافت کنید.

همه نکات کاربردی مهاجرت به آلمان

ثبت نام در اداره مالیات کار بسیار مایوس کننده و پیچیده ای است، مخصوصا اگر فریلنسری باشید که هیچ تجربه ای از کار با سیستم مالیات آلمان ندارید. به همین خاطر است که اکیدا توصیه می شود با کارشناسان مالیات مانند Sorted مشورت کنید تا شما را در این امور یاری کنند. آن ها شما را در آماده سازی همه گزارش های مالیاتی لازم، صدور صورتحساب و ثبت آن ها در اداره مالیات کمک می کنند.

چرا باید مالیات های خود را از طریق کارشناسان تایید شده مالیاتی ثبت کنید:

  • Sorted یکی از شرکت های مهم و مستقر در آلمان است که از پشتیبانی قدرتمند سرمایه گذاری جدی بهره می برد.
  • آن ها کل نیازهای مالیاتی اکثریت غالب فریلنسرها و متخصصان خویش فرما را در آلمان برآورده می کنند.
  • اگر مشتریان محلی یا حتی مشتریانی خارج از آلمان داشته باشید، این شرکت از شما پشتیبانی می کند.
  • با همکاری این شرکت به عنوان یک فریلنسر ثبت نام می کنید، کارهای حسابداری خود را ساماندهی می کنید و گزارش های مالیاتی سالانه خود را به رایگان ثبت می کنید تا بالاخره درآمدتان به مقدار خاصی برسد یا اینکه بتوانید در اروپا مشتری پیدا کنید.
  • از طریق Sorted می توانید گزارش های مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی در Finanzamt ثبت کنید. این شرکت با استفاده تامین کننده نرم افزاری رسمی خود به نام ELSTER به طور مستقیم به Finanzamt متصل است.

دریافت بیمه سلامت

پیش از آنکه برای دریافت مجوز اقامت فریلنسری اقدام کنید، احتمالا باید در یکی از بیمه های خصوصی خود را بیمه کنید، چون شاید بیمه گذاران قانونی با ثبت نام شما موافقت نکنند.

اگر برای ورود به آلمان درخواست ویزا داده اید، باید هم اکنون یک بیمه سلامت داشته باشید. اما شاید این بیمه برای درخواست مجوز اقامت فریلنسری کامل نباشد. پس برای مدت زمان بین ورود به آلمان و دریافت مجوز اقامت، باید درخواست بیمه سلامت اتباع خارجی کنید که طرحی خصوصی است.

به این ترتیب، هر زمان که مجوز اقامت را دریافت کردید و مقیم کاملا قانونی آلمان شدید، می توانید در هر نوع بیمه ای که دوست دارید، چه عمومی و چه خصوصی، ثبت نام کنید.

درخواست مجوز اقامت فریلنسری

وقتی تمامی مدارک لازم و شناسه مالیاتی را به دست آوردید، حالا می توانید برای مجوز اقامت فریلنسری اقدام کنید. این روند به شرح زیر است:

  • برای رفتن به Ausländerbehörde (اداره مهاجرت) وقت بگیرید.
  • تمامی مدارک موردنیاز شامل گواهینامه های ثبت اقامت، شناسه مالیاتی فریلنسری و نامه های کارفرمایان بالقوه را جمع آوری کنید.
  • در روز مقرر به اداره بروید و در مصاحبه شرکت کنید.
  • صبر کنید تا ویزای خود را دریافت کنید. زمان رسیدگی به درخواست ها بین ایالت های مختلف متفاوت و از یک تا ۱۲ ماه متغیر است.

مسئولان Ausländerbehörde می خواهند بدانند که آیا شما در آلمان آینده شغلی دارید. حداقل دو مورد باید ذکر کنید. مشتریان بالقوه شما باید نامه ای بنویسند و شهادت بدهند که می خواهند شما را برای کارهای خود استخدام کنند.

وقتی مجوز اقامت فریلنسری را دریافت کردید که آخرین گام در فرایند اخذ ویزا است، می توانید کار در آلمان را آغاز کنید.

بیمه سلامت برای فریلنسرها در آلمان: عمومی یا خصوصی؟

دو نوع بیمه سلامت در آلمان وجود دارد: عمومی و خصوصی. فریلنسرها در آلمان این حق را دارند که بیمه سلامت عمومی را انتخاب نکنند و به جای آن، یک بیمه سلامت خصوصی بخرند. بیمه خصوصی معمولا گزینه جذاب تری برای خویش فرمایان است، به ویژه اگر جوان و سالم باشند. چون هزینه آن کمتر از بیمه عمومی است.

چرا؟ خوب، به مجوب قانون آلمان در مورد بیمه های عمومی، باید هزینه ای را به صورت ماهانه بپردازید که حدود ۱۴.۶ الی ۱۵.۶ درصد از درآمد ماهانه هر فرد است. اگر در جایی استخدام شده باشید، شما نصف این مبلغ و کارفرما نصف دیگر آن را می پردازد.

دانلود 100 درس ساده یادگیری مکالمه آلمانی

اما، شما به عنوان یک فریلنسر، باید تمامی هزینه را خود به تنهایی بپردازید که حداکثر حدود ۴۰۰ یورو در هر ماه است. به همین خاطر است که بیشتر فریلنسرها بیمه عمومی را کنار می گذارند و بیمه خصوصی را با هزینه کمتر انتخاب می کنند.

مدارک موردنیاز برای ویزای فریلنسری

مدارکی که باید در برای اخذ ویزای فریلنسر آلمان در Ausländerbehörde ثبت کنید، به این شرح است:

  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی گذرنامه ای. عکس باید جدید و منطبق با قوانین عکس ویزای آلمان باشد.
  • فرم درخواست برای مجوز اقامت فریلنسری (Antrag auf Erteilung eines Aufenthaltstitels)
  • برآورد درآمد
  • انگیزه نامه برای همکاری. مشتری های احتمالی شما (حداقل دو مشتری) باید نامه ای بنویسند و تایید کنند که قصد دارند پس از دریافت ویزا توسط شما با شما همکاری کنند. این انگیزه نامه ها تنها در صورتی لازم هستند که کار شما دستمزد محور است.
  • اگر هنرمند یا معلم زبان هستید: مدرکی دال بر درآمد معمول شما، مانند پرینت پس اندازها، تراکنش های معمول یا ارائه «تعهدنامه» از شخص ثالث.
  • بیمه سلامت. شاید کارگذاران بیمه های دولتی نپذیرند که شما را بدون ویزا ثبت نام کنند. پس شاید مجبور باشید در ابتدای کار یک بیمه خصوصی خریداری کنید.
  • مدرک ثبت محل سکونت در آلمان
  • قرارداد اجاره و تاییده از صاحبخانه (در صورت لزوم)
  • مدرکی دال بر مالکیت خانه (در صورت لزوم)
  • مدرکی دال بر بازنشستگی شما (اگر بیشتر از ۴۵ سال دارید). این مدرک می تواند پرینت حساب های پس انداز، حقوق بازنشستگی، دارایی های عملیاتی یا مدرکی برای اثبات بیمه بازنشستگی خصوصی یا بیمه عمر باشد.
  • رزومه
  • اگر فارغ التحصیل دانشگاه هستید: مدرک تحصیلی از یک دانشگاه رسمی یا موسسه آموزشی
  • اگر مالک کسب و کار / شرکتی هستید:
    • پلان تجاری
    • پلان مالی
    • نامه ثبت اداره ثبت بازرگانی
    • نامه ای از دانشگاه مبنی بر اینکه دانشی که در دانشگاه آموخته اید با ایده تجاری شما مرتبط است.

نکته:

  • بسیاری از این مدارک را باید به سفارت آلمان در کشور خود و زمانی که برای دریافت ویزای ورود اقدام می کنید، تحویل بدهید
  • مدارک باید به زبان آلمانی یا انگلیسی باشند. در غیر این صورت، باید آن ها را ترجمه کنید.

هزینه ویزای فریلنسری

زمان درخواست ویزای فریلنسری باید دو هزینه بپردازید:

  • هزینه سفارت معادل ۷۵ یورو
  • هزینه اداره مهاجرت معادل ۱۰۰ یورو (۲۸.۸۰ یورو برای شهروندان ترکیه)

آیا دانشجویان می توانند در آلمان فریلنسر باشند؟

دانشجوان بین المللی (دانشجویان غیر اروپایی) نمی توانند با ویزای دانشجویی به کار فریلنسری بپردازند. با این حال، اگر کارفرمایی پیدا کردید و همه پیش نیازهای خویش فرمایی را داشتید، می توانید به اداره مهاجرت مراجعه و درخواست ویزای فریلنسری کنید. برای این کار باید همان روالی را بپیمایید که دیگران می پیمایند.

اگر هم اکنون ساکن آلمان هستم، چطور؟

اگر با هر نوع مجوز اقامت یا با هر نوع ویزای بلندمدت و با هدف کاری در آلمان به سر می برید، می توانید به اداره مهاجرت آلمان مراجعه و درخواست ویزای فریلنسر کنید. برای آنکه واجد شرایط فریلنسری باشید، باشید تمامی شرایط را برآورده سازید.

اما اگر با ویزای گردشگری یا هر نوع ویزای کوتاه مدت دیگری به آلمان رفته اید، نمی توانید اقامت فریلنسری دریافت کنید. اگر به عنوان یک گردشگر در این کشور به سر می برید، باید به خانه برگردید و دوباره درخواست ویزای مناسب بدهید که همانا ویزای ملی نوع D برای استخدام است.

6 تا از بهترین موسسات مهاجرت/ویزای آلمان (معتبر/قانونی)

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام ممنون از سایت خوبتون. من در حوزه طراحی رابط کاربری (یکی از زیر شاخه های برنامه نویسی و گرافیک) فعالیت میکنم. دقیقا چه مدارکی رو باید برای سفارت از قبل اماده کنم. در حال حاضر به صورت فریلنسری در ایران مشغول به فعالیت هستم. همچنین برای برخی از سایت های فروش فایل خارجی محصولاتی رو عرضه کرده ام.

    اینکه گفتید باید حضور من در المان برای اقتصادشون مفید باشه رو چجوری میتونم ، براشون توجیه کنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست