ویزای شینگن

ویزای شینگن چیست؟ انواع آن و مدارک لازم برای دریافت بی دردسر

گاما

شینگن در اصطلاح به منطقه‌ای در اروپا اطلاق می‌شود که ۲۶ کشور حاضر در آن نیاز به پاسپورت و باقی محدودیت‌های مرزی برای تردد اتباع خود را حذف کرده و از این جهت به منزله کشوری واحد به شمار می‌آیند. این در سال ۱۹۸۵ در کشور لوکزامبورگ طی یک قرارداد بین‌المللی به وجود آمد. بر اساس این پیمان، ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۴ کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) که محدوده‌ای به مساحت ۴،۳۰۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی ۴۲۰ میلیون نفری را در بر می‌گیرد، به عنوان مجموعه‌ای واحد عمل می‌کنند. در ادامه انواع ویزای شینگن را خواهیم گفت و مدارک لازم برای دریافت این ویزا را بررسی خواهیم کرد.

ویزای شینگن چیست؟

این ویزا ورود به ۲۶ کشور عضو این پیمان را جواز می‌دهد و دارنده این ویزا خواهد توانست برای مدت‌ زمان و شرایطی مشخص به هریک از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کند. ویزای شینگن می‌تواند توسط هر یک از کشورهای عضو این پیمان صادر شود و با رعایت برخی قوانین، دارنده آن می‌تواند در مدت زمان اعتبار ویزا بدون مشکل در هر یک از کشورهای منطقه شینگن تردد نماید. در واقع ماهیت و هدف سفر شما مشخص کننده نوع ویزا است.

کشورهای منطقه شینگن

آلمان نروژ اسلواکی
فرانسه فنلاند اسلوونی
ایتالیا دانمارک چک
اسپانیا لیتوانی ایسلند
پرتغال لتونی مالت
هلند لهستان یونان
بلژیک مجارستان لیختن‌اشتاین
لوکزامبورگ اتریش سوئیس
سوئد استونی

انواع ویزای شینگن

انواع ویزای شینگن

۱- ویزای اتحادیه شینگن

ویزای اتحادیه شینگن در واقع همان ویزای گردشگری اروپا است. دارنده این ویزا اجازه دارد هر ۶ ماه یک‌بار به مدت حداکثر ۹۰ روز به کشورهای عضو اتحادیه شینگن سفر کرده و در آن اقامت داشته باشد که زمان مجاز اقامت در حوزه شینگن از زمان ورود فرد محاسبه می‌شود. این نوع ویزا به سه دسته تقسیم میشود.

۱- ویزای شینگن نوع A

ویزای نوع A نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی است که تنها به فرد اجازه می‌دهد تا در یکی از فرودگاه‌های حوزه شینگن پرواز خود را تعویض و به کشوری خارج از حوزه شینگن سفر کند. این ویزا تنها برای استفاده از فرودگاه‌های محدوده شینگن معتبر است و فرد اجازه خروج از فرودگاه را نخواهد داشت.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

از این رو دارنده ویزای ترانزیت شینگن تنها مجاز به توقف و انتظار برای تعویض هواپیما در محدوده ترانزیت فرودگاهی شینگن و خروج از این محدوده است. حتی اگر بخواهید به ناچار برای تعویض پرواز خود از یک فرودگاه در حوزه شینگن خارج شده و به فرودگاه دیگری در همان کشور بروید، باز هم واجد شرایط دریافت ویزای ترانزیت شینگن نبوده و ملزم به دریافت ویزای نرمال شینگن نوع C هستید.

۲- ویزای شینگن نوع B

ویزای نوع B نیز نوعی ویزای ترانزیتی است که الصاق آن به پاسپورت، به فرد اجازه خواهد داد تا ظرف حداکثر ۵ روز از طریق خودرو و یا قطار از خاک چندین کشور منطقه شینگن عبور کرده و به کشوری در خارج از این حوزه برود. شما همچنین ممکن است در صورتی که سفر شما نیازمند ترک محدوده ترانزیت بین‌المللی و ورود به محدوده شینگن باشد (زمانی که ادامه سفر شما از طریق قطار و یا هواپیما برای صبح بوده و شما نیاز به گذراندن شب و اقامت در هتل دارید) در این مورد خاص، برای سفر با هواپیما نیز نیاز به ویزای ترانزیت خواهید داشت.

۳- ویزای شینگن نوع C

ویزای نوع C در واقع ویزای کوتاه ‌مدت برای سفر به حوزه شینگن است و فرد مجاز است در طول زمانی که هنگام دریافت این نوع ویزا مشخص می‌شود، برای اهدافی نظیر گردشگری، رویداد ورزشی، رویداد فرهنگی و بازدید از اقوام در کشورهای عضو اتحادیه شینگن اقامت داشته باشد. ویزای نوع C خود بسته به اهداف سفر و شرایط متقاضی به ۳ دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • ویزای سینگل شینگن یا ویزای یک بار ورود
  • ویزای دوبار ورود شینگن
  • ویزای مولتیپل شینگن یا ویزای چند بار ورود

۲- ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شینگن

ویزای LTV شینگن نوعی ویزای موقت است که بنا بر دلایلی ویژه و اضطراری و با شرایطی خاص صادر می‌شود. الصاق این ویزا در گذرنامه بدان معنی خواهد بود که فرد مجاز است تنها به همان کشوری که از آن ویزا دریافت کرده‌ است یا در چند کشور محدود دیگر ناحیه شینگن که در زمان اخذ ویزا مشخص شده تردد نماید و اجازه ورود به دیگر کشورهای حوزه شینگن را نخواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که عموما صدور این نوع ویزا را موجب می‌شود به نحوه تعامل با پناهندگانی باز می‌گردد که بدون مدارک معتبر وارد منطقه شینگن شده‌اند.

زمان این نوع از ویزا بنابر شرایط متقاضی و صلاحدید آفیسر متغیر بوده و ممکن است به شکل ویزای ترانزیت و یا ویزای کوتاه‌‎مدت برای فرد متقاضی صادر شود.

مهاجر پذیرترین کشورهای دنیا برای ما ایرانیان

۳- ویزای ملی و یا ویزای نوع D شینگن

ویزای ملی شینگن (National Visa) که به ویزای نوع D شینگن نیز معروف است اختصاصا برای افرادی صادر می‌شود که برای تحصیل، کار و یا اقامت دائمی باید در یکی از کشورهای این منطقه اقامت داشته‌ باشند. به بیان دیگر، ویزای ملی شینگن برای افرادی صادر خواهد شد که برای هدفی خاص (همچون بیزینس و یا تحصیل) و برای مدت زمانی طولانی نیاز به اقامت در یکی از کشورهای اروپایی دارند و پس از اتمام مدت مشخص شده، به کشور خود بازخواهند گشت. بر این اساس می‌توان ویزای نوع D شینگن را به دو دسته سینگل و مولتی تقسیم بندی کرد.

انواع ویزای ملی

ویزای ملی شینگن می‌تواند در مواردی همچون افرادی که با هدف استفاده از خدمات درمانی قصد اقامت محدود برای دوره‌ای تعیین‌شده در یکی از کشورهای عضو ناحیه شینگن را دارند و پس از آن به کشور خود بازخواهند گشت، به صورت یک بار ورود صادر شود.

اما با ویزای چند بار ورود نوع D، فرد بدون نیاز به اخذ هرگونه ویزای دیگری در اروپا اجازه دارد بدون محدودیت به‌ تمامی کشورهای حوزه شینگن سفر کند.

  • دانشجویان بین‌المللی که برای این افراد ویزای یک ‌ساله صادر می‌شود که قابل تمدید است.
  • دانشجویان خارجی که برای پیگیری پروژه‌های تحقیقاتی تحت شرایط خاص و برای مدتی مشخص به کشوری در حوزه شینگن سفر می‌کنند.
  • پروژه و یا فعالیت‌های علمی و آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر آموزشی در هریک از کشورهای حوزه شینگن: البته این ویزا با بررسی دقیق سوابق علمی فرد و اعضای خانواده‌اش صادر می‌شود .
  • افراد متخصصی که به منظور به اشتراک گذاشتن تخصص خود به کشوری در منطقه شینگن سفر می‌کنندکه ورزشکاران، هنرمندان یا هر حرفه و تخصصی دیگر در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.
  • موارد اضطراری هم‌چون شرایط حاد پزشکی که فرد نتواند پس از اتمام مهلت ویزای ملی و برای مدتی مشخص منطقه شینگن را ترک نماید.

شرایط دریافت ویزای شینگن

۱- گردش حساب متقاضی ویزای شینگن، بیشتر از هرچیزی برای افسران ویزای شینگن اهمیت دارد. برای درخواست ویزای شینگن، شما باید گردش حساب ۶ ماه آخر حساب بانکی خود را ارائه کنید.

۲- با مشخص کردن هدف سفرتان به منطقه شینگن، به افسر ویزا کمک می‌کنید که راحت تر برای اعطای ویزا به شما تصمیم گیری کند. اگر با هدف توریستی می‌خواهید به منظقه شینگن سفر کنید، می‌توانید یک برنامه سفری شامل جزئیات بازدید از کشور مورد نظر به مدارک خود اضافه کنید.

۳- تمکن مالی متقاضی ویزا شینگن، به افسران ویزای این کشور ثابت می‌کند که ایشان در پرداخت هزینه‌های اقامت و خرج‌های روزانه در این کشور، با مشکلی مواجه نخواهد شد و در پرداخت این هزینه‌ها، از شخص دیگری کمک نمی‌گیرد.

۴- سفارت ها باید قانع بشوند که شما قصد برگشت به کشور و خروج از منطقه شینگن را دارید. یکی از مواردی که به افسر این اطمینان را میدهد داشتن وابستگی عاطفی در ایران میباشد.

سفر به اروپا: زمان مناسب، وسایل مورد نیاز و نکات مهم دیگر

هزینه ویزای شینگن

  • هزینه ویزای شینگن، بسته به نوع درخواست، سن متقاضی و بعضی موارد دیگر تغییر می‌کند.
  • هزینه اخذ ویزای شینگن ترانزیت و کوتاه مدت برای بزرگسالان ۸۰ یورو و هزینه ویزای بلند مدت ۹۰ یورو است.
  • این مبلغ برای کودکان بین ۶ تا ۱۲سال ۴۰ یورو است.
  • دانشمندان و محققان، دیپلمات‌های دارای پاسپورت رسمی و اعضای خانواده کسانی که ملیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند باید مبلغ ۳۵ یورو پرداخت کنند.

هزینه‌ای که برای دریافت ویزا می‌پردازید غیر قابل استرداد است؛ یعنی در صورت رد درخواست به شما پس داده نمی‌شود.

کارگزاری های ویزای شینگن

کارگزاری های ویزای شینگن

مدارک لازم جهت اخذ ویزای شینگن

تکمیل فرم درخواست ویزا به ازای هر فرد مدارک ملکی نظیر سند خانه، اجاره‌نامه
دو عکس رنگی بیومتریک و مناسب پاسپورت مدارک ازدواج و یا سایر مدارک توجیه‌کننده داشتن ارتباط خانوادگی در کشور مبدا
شناسنامه مدارک توجیه کننده هدف از سفر و برنامه سفر دقیق با ذکر جزئیات
پاسپورت با حداقل ۳ تا ۶ ماه اعتبار از زمان شروع سفر، با حداقل ۲ صفحه خالی بلیط رفت و برگشت پرواز
مدارک شغلی و استخدام، مدارک و سوابق بیمه تامین اجتماعی رزرو هتل و یا دعوت‌نامه دوست و یا اقوام به عنوان میزبان در صورت اقامت در مسکن آنها
پرینت گردش حساب مالی ۳ ماهه اخیر بیمه مسافرتی بین‌المللی با حداقل پوشش درمانی ۳۰٫۰۰۰ یورو برای کشورهای حوزه شینگن
نامه تمکن مالی ۶۰ تا ۱۲۰ یورو پول نقد برای هزینه درخواست و هزینه‌های جانبی ویزا

به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

ریجکت ویزای شینگن

بسیاری از درخواست‌های ویزا شینگن توسط افسر مربوطه رد می‌شود. اگر درخواست‌تان ریجکت شده باشد، همراه پاسپورت نامه‌ای دریافت می‌کنید که دلیل رد شدن درخواست را توضیح می‌دهد. البته در این نامه معمولا به توضیحات کلی اکتفا می‌شود و ممکن است کاملا متوجه دلایل ریجکت ویزای شینگن خود نشوید. این مسئله ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. موارد زیر بعضی از دلایل رایج ریجکت ویزای شینگن هستند:

مهم‌ترین دلیل معمولا این است که افسر ویزا شینگن قانع نشده است که مسافر قصد بازگشت به کشور خود را دارد.

  • سوء سابقه در مواردی مانند مواد مخدر، تروریسم و … .
  • ارائه مدارک جعلی به سفارت
  • گذرنامه نامعتبر یا آسیب‌دیده
  • عدم توانایی پرداخت هزینه‌های اقامت در منطقه شینگن
  • بیمه‌نامه مسافرتی نامعتبر

مراحل اخذ ویزای شینگن

۱- بسته به هدف فرد، می‌توان یکی از ویزاهایی که پیش‌تر به آن اشاره شد را انتخاب کرد. برای این کار، گرفتن مشورت از یک موسسه مهاجرتی معتبر توصیه می‌شود.

۲- وقت گرفتن از طریق سفارت یک فرآیند زمان بر است و فرد باید در زمان درست برای انجام این کار اقدام کند. مناسب‌ترین زمان برای ارائه درخواست، سه ماه قبل از آغاز سفر است.

۳- قدم بعدی، پر کردن فرم ویزا و تهیه مدارک موردنیاز است. توصیه می‌شود با همکاری یک وکیل مهاجرتی باتجربه این امر صورت گیرد.

۴- پس از دریافت وقت از سفارت کشور مقصد، تاریخ مصاحبه اعلام شده و فرد متقاضی موظف است تا در تاریخ مشخص‌شده به سفارت مراجعه کند. در روز مصاحبه باید مدارک لازم را به فردی که قرار است با شما مصاحبه کند، ارائه کنید. توجه داشته باشید، جواب سوالهای مصاحبه باید با آنچه در فرم نوشته‌اید، کاملاً همخوانی داشته باشد.

۵- در آخرین قدم باید هزینه ویزای شینگن را پرداخت کرد.

نتیجه

  • مسافر بایستی از کشور صادرکننده‌ی ویزا به محدوده‌ی شینگن وارد شود و پس از یک شب اقامت سفر خود را به دیگر کشورها ادامه دهد، در غیر این صورت پلیس‌های مرزی می‌توانند به مسافر اجازه‌ی ورود به دیگر کشورهای شینگن را ندهند.
  • در صورتی که بعد از اقدام به درخواست ویزا، تقاضای شما از طرف سفارت موردنظر رد شد زودتر ۶ ماه برای درخواست ویزای مجدد اقدام نکنید.
  • اگر از طریق آژانس‌های هواپیمایی اقدام کردید، بدانید که آن‌ها درخواست‌کننده‌ی ویزا هستند و تصمیم نهایی برای صدور یا رد ویزا به عهده‌ی سفارت است.

سوالات رایج مصاحبه ویزای شینگن (مشترک برای هر ۲۶ کشور)

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست