چند آزمون معتبر انگلیسی

آزمون های بین المللی زبان انگلیسی (و در ایران) که باید بشناسید

گاما

دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل به کشور دیگری بروند باید مدرکی ارائه کنند که مهارتهای زبان انگلیسی آنها را اثبات می کند. این مدرک تضمین می کند که شما مهارت انگلیسی لازم برای فهم کتابهای دانشگاهی، تولید نوشته های علمی و توانایی برقراری ارتباط مناسب با اساتید خودتان را دارید. ما اینجا انواع آزمون های بین المللی زبان انگلیسی را به شما معرفی می کنیم.

دقت کنید دو آزمون تافل (بیشتر برای مهاجرت یا تحصیل در آمریکا و کانادا) و آیلتس (برای کشورهایی بجز کانادا و آمریکا) در حال حاضر معتبرترین آزمون های موجود هستند که البته از زمانی که نمره شما در این آزمون به اطلاع شما رسید، تا 2 سال معتبر هستند و بعد از دو سال اگر بخواهید با کمک این دو آزمون مهاجرت یا تحصیل کنید باید مجدد آزمون بدهید!

1-تافل TOEFL

تافل TOEFL

TOEFL مخفف”English as a Foreign Language” و به معنای” آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی”، شناخته شده ترین و رایجترین آزمون مهارت زبان انگلیسی است. این آزمون در کنار آزمون آیلتس یکی از دو آزمونی است که معمولا مدرک آن مورد قبول دانشگاههای آمریکا است. آزمون تافل مخصوص ارزیابی دانش زبان انگلیسی مورد استفاده در محیط کالج و دانشگاه طراحی شده و در حال حاضر به آن TOEFL iBT (تافل آی بی تی) می گویند.

  • مدت آزمون 3 ساعت
  • نحوه برگزاری آزمون در حال حاضر آزمون تافل آی بی تی به سه شکل آزمون در مرکز، آزمون خانگی یا هوم ادیشن (home edition) و آزمون کاغذی (paper edition) برگزار می شود. به جز نسخه کاغذی، بقیه فرمتهای آزمون تافل به طور کامل به صورت آنلاین در خانه یا در مرکز آزمون انجام می شوند. پاسخهای داوطلبان به بخش اسپیکینگ (speaking) نیز ثبت شده و برای ارزیابی ارسال می شوند.
  • بخشهای آزمون تافل آزمون تافل از چهار بخش Reading، listening، speaking و writing تشکیل شده است.
  • نمره دهی هر کدام از بخشهای آزمون تافل 30 نمره دارند و حداکثر نمره ای که می توان گرفت 120 است. نمره تافل تا 2 سال اعتبار دارد.
  • نمره مورد نیاز معمول خیلی از دانشگاهها از متقاضیان نمره 90 تا 100 تافل می خواهند که معادل سطح B2 چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها (CEFR) است. بعضی از دانشگاهها هم علاوه بر حداقل نمره کلی، برای هر بخش آزمون تافل هم یک حداقل نمره اعلام می کنند که باید برای پذیرش در دانشگاه آن را کسب کرده باشید.
  • هزینه آزمون تافل هزینه شرکت در آزمون تافل بسته به موقعیت جغرافیایی شما متفاوت است؛ اما به طور متوسط 200 دلار آمریکا هزینه دارد.
  • محل ثبت نام برای شرکت در آزمون تافل می توانید به نزدیکترین مرکز تافل مراجعه کنید یا در خانه و به صورت آنلاین ثبت نام نمایید. در ایران مراکز برگزاری را در اینجا ببینید
  • زمان برگزاری این آزمون 6 بار در هفته در مراکز آزمون یا به صورت آنلاین برگزار می شود.

2-آیلتس آکادمیک IELTS-Academic Version

آیلتس آکادمیک IELTS-Academic Version

IELTS مخفف “International English Language Testing System” و به معنای “سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی” است که خیلی از دانشگاهها و کارفرمایان در سراسر دنیا از مدرک آن برای پذیرش دانشجو یا نیروی کار استفاده می کنند. آزمون آیلتس دو نسخه دارد: آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. برای پذیرش در دانشگاههای خارجی باید مدرک آیلتس آکادمیک ارائه کنید و مدرک آیلتس جنرال هم وقتی نیاز است که بخواهید از ارگان های دولتی خارجی برای ارائه مجوزهای کار و مهاجرت درخواست بدهید.

  • مدت آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه
  • نحوه برگزاری آزمون آزمون آیلتس به دو صورت آنلاین و کاغذی برگزار می شود. بر خلاف آزمون تافل، بخش اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری و با حضور ممتحن در همان روز به همراه سایر بخشهای آزمون و یا حداکثر سه روز قبل یا بعد از آزمون انجام می‌شود. سوالات آزمون آیلتس تنوع بیشتری دارند و شامل ترکیبی از سوالات چند گزینه ای، برچسب گذاری نمودار، تطبیق کردن، پاسخ کوتاه و تکمیل جمله می شوند.
  • بخشهای آزمون آیلتس Listening (30 دقیقه) ، reading (60 دقیقه) ، writing (60 دقیقه) و speaking (11 تا 14 دقیقه)
  • نمره دهی نمره آزمون آیلتس در مقیاس 1 تا 9 (به همراه اعشار) ارائه می شود و این نمره تا 2 سال اعتبار دارد.
  • نمره مورد نیاز معمول خیلی از دانشگاهها برای پذیرش دانشجو به نمره 6 تا 7 آیلتس که معادل سطح C1 یا B2 چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها (CEFR) است نیاز دارند.
  • هزینه آزمون آیلتس حدود 245 دلار آمریکا
  • محل ثبت نام آزمون می توانید در مراکز مجاز برگزاری آزمون آیلتس در کشور خودتان ثبت نام کنید. در ایران معمولا این 6 مرکز می باشند : آیلتس تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش، موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام، موسسه شکوه سمنان، موسسه شکوه تهران، موسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین، موسسه پارسیان.
  • زمان برگزاری آزمون آزمون آیلتس معمولا دو بار در ماه و در آخر هفته ها برگزار می شود.

3-آزمون C1 Advanced یا CEA

این آزمون که قبلا با نام Cambridge English: Advanced (CAE) شناخته می شد به اندازه آزمون تافل و آیلتس در سطح جهانی معروف نیست؛ اما با این حال برای پذیرفته شدن در دانشگاههای بریتانیا به مدرک آن احتیاج دارید. آزمون C1 Advanced مناسب افرادیست روی مهارتهای زبان انگلیسی کاملا مسلط هستند. همانطور که از اسمش هم پیداست، این آزمون در سطح پیشرفته است و مدرک آن عنوان مدرک زبان انگلیسی سطح C1 (معادل نمره 7-8 در آیلتس یا 110-120 در تافل) به حساب می آید.

  • مدت آزمون 4 ساعت
  • نحوه برگزاری آزمون آزمون C1 Advanced به دو صورت کاغذی و آنلاین برگزار می شود؛ اما همه مراکز برگزاری هر دو فرمت آزمون را ارائه نمی کنند. سوالات این آزمون ترکیبی از سوالات چند گزینه ای، پر کردن جاهای خالی و تطبیق دادن هستند. بخش اسپیکینگ آزمون هم به صورت دو نفره با یک آزمون دهنده دیگر و با حضور دو ممتحن انجام می شود. ممتحن اول آزمون را می گیرد و دومی شما و آزمون گیرنده اول را ارزیابی می کند.
  • بخشهای آزمون C1 Advanced Reading and use of English (90 دقیقه)، writing (90 دقیقه)، listening (40 دقیقه)، speaking (15 دقیقه برای هر دو نفر)
  • نمره دهی نمره شرکت کنندگان در آزمون از پایین ترین تا بالاترین نمره و به صورت B2، C، B و یا A ارائه می شوند. C پایین ترین نمره قبولی است و به کسانی که نمره C یا B دریافت می کنند مدرک Advanced English در سطح C1 داده می شود. افرادی که نمره A می گیرند هم مدرک Advanced English در سطح C2 دریافت می کنند. نمره و مدرک این آزمون منقضی نمی شود.
  • نمره مورد نیاز معمول اکثر دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو نمره B یا بالاتر را درخواست می کنند.
  • هزینه آزمون C1 Advanced هزینه این آزمون حدود 150 تا 175 یورو است.
  • محل ثبت نام آزمون می توانید در مراکز مجاز برگزاری آزمون آیلتس در کشور خودتان ثبت نام کنید.
  • زمان برگزاری آزمون آزمون کاغذی C1 Advanced 22 بار در سال و آزمون آنلاین آن 19 بار در سال برگزار می شود.

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی

4-آزمون C2 Proficiency یا CPE

این آزمون که قبلا Cambridge English: Proficiency (CPE) نامیده می شد نسبت به سه آزمون قبلی از همه پیشرفته تر است. از مدرک آزمون C2 Proficiency هم درست مثل آزمون C1 اغلب برای پذیرش در دانشگاههای بریتانیا استفاده می شود. مدرک این آزمون نشانه دانش زبان انگلیسی شما در سطح C2 (معادل نمره 5.8-9 در آیلتس و بالاتر از حداکثر نمره تافل) است.

  • مدت آزمون حدود 4 ساعت
  • نحوه برگزاری آزمون آزمون C2 Proficiency به شکل کاغذی و یا به صورت آنلاین برگزار می شود، اما همه مراکز برگزاری آزمون هر دو شکل را ارائه نمی دهند. سوالات آزمون ترکیبی از سوالات چند گزینه ای، جاهای خالی و تطبیق دادن هستند. بخش اسپیکینگ آزمون هم به صورت دو نفره با یک آزمون دهنده دیگر و با حضور دو ممتحن انجام می شود. یکی از ممتحنها آزمون را انجام می دهد و دیگری شما و ممتحن اول را ارزیابی می کند.
  • بخشهای آزمون C2 Proficiency Reading and use of English (90 دقیقه)، writing (90 دقیقه)، listening (40 دقیقه) و speaking (16 دقیقه برای هر دو نفر)
  • نمره دهی نمره این آزمون از پایین ترین تا بالاترین نمره و به صورت C1، C، B و یا A داده می شود. C کمترین نمره قبولی است و به کسانی که نمره C، B یا A را کسب کنند مدرک C2 Proficiency اعطا می شود. نمره و مدرک این آزمون منقضی نمی شود.
  • نمره مورد نیاز معمول اکثر دانشگاهها برای پذیرش به نمره C یا بالاتر نیاز دارند.
  • هزینه آزمون هزینه شرکت در آزمون C2 Proficiency حدود 240 یورو است.
  • محل ثبت نام آزمون می توانید در نزدیکترین مرکز آزمون خود ثبت نام کرده و در آزمون شرکت کنید.
  • زمان برگزاری آزمون آزمون کاغذی C2 Proficiency 8 بار در سال و آزمون آنلاین 6 بار در سال برگزار می شود.

حتما دانلود کنید: 100 درس رایگان کاربردی ترین مکالمات روزمره زبان

سایر آزمونهای بین المللی زبان انگلیسی

آزمونهای تافل، آیلتس و C1 Advanced تنها آزمونهای مورد پذیرش دانشگاههای آمریکا نیستند. چهار آزمون دیگر هم وجود دارد که با وجود اینکه به اندازه آزمونهای ذکر شده معروف نیستند؛ اما روز به روز رایج تر می شوند و در فرمتها و سبکهای مختلفی برگزار می شوند که ممکن است برای شما مناسب تر باشند. در ادامه به معرفی این چهار آزمون بین المللی زبان انگلیسی می پردازیم.

1- آزمون iTEP: مدرک آزمون iTEP یا International Test of English Proficiency (آزمون بین المللی مهارت زبان انگلیسی) تقریباً در 700 دانشگاه از جمله دانشگاههای Cleveland State University و Adelphi International پذیرفته می شود. نتایج این آزمون ظرف 24 ساعت بعد از شرکت در آزمون اعلام می شوند و شما می توانید به سرعت از نتیجه کارتان باخبر شوید.

2- آزمون PTE Academic: آزمون PTE Academic مخفف Pearson Test of English Academic (آزمون آکادمیک زبان انگلیسی پیرسون) است که توسط انتشارات پیرسون- بزرگترین ناشر کتابهای درسی در جهان- برگزار می شود. مدرک این آزمون از سمت بیشتر از 900 دانشگاه در ایالات متحده آمریکا پذیرفته می شود. برای نمره دهی آزمون PTE Academic از هوش مصنوعی استفاده می شود و برای همین گفته می شود که نتایج آزمون کاملا بی طرفانه هستند. در ایران و همه نکات درباره این آزمون

3- آزمون Cambridge English Qualifications B1 Preliminary و B2: مدرک این آزمونها مورد پذیرش دانشگاه Shorelight و صدها دانشگاه دیگر ایالات متحده آمریکا هستند. این دو آزمون هر چهار مهارت زبان انگلیسی را تحت پوشش قرار می دهند و مناسب زبان آموزانی هستند که سطح انگلیسی پایین تری دارند. آزمونهای زبان انگلیسی کمبریج طوری طراحی شده که هر آزمون بر اساس مهارتهای سطح قبلی است و مدارک آزمونها به صورت سطح بندی ارائه می شوند.

4- آزمون Duolingo English: این آزمون به صورت آنلاین برگزار می شود و مدرک آن در بیش از 3000 دانشگاه و کالج در سراسر جهان مورد پذیرش است. این آزمون بین المللی از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول آزمون که نمره دهی و ارزیابی می شود شامل سوالات مربوط به ریدینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و لیسنینگ است و قسمت دوم هم یک مصاحبه ویدئویی است که در آن شما باید به سوالات داده شده جواب بدهید. آزمون Duolingo حدود یک ساعت طول می کشد و نتایجش هم دو روز بعد اعلام می شوند.

5- آزمون PET: آزمون مقدماتی یا آزمون pet، مخفف عبارت Preliminary English Test است و برای متقاضیان سطح متوسط انگلیسی طراحی شده. مثل همه آزمون های زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج، آزمون PET هم آزمونیست که در آن یا قبول می شوید و یا رد و به کسانی که قبول می شوند گواهینامه ای ارائه می شود که تاریخ انقضا ندارد. آزمون PET به دو صورت کتبی و اینترنتی برگزار می شود و هر دو نوع آن 140 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد. همه نکات لازم را در اینجا بخوانید

6- آزمون GRE: آزمون عمومی GRE یک آزمون استاندارد است که توسط سرویس آزمون آموزشی ایجاد شده و مدیریت می شود که به آن EST می گویند. این آزمون برای اندازه گیری آمادگی آکادمیک کلی دانشجویان فارغ التحصیل طراحی شده است.  دانشگاه‌های آمریکا و بسیاری از دانشگاه ‌های  معتبر کشور های دیگر ( اکثراً کانادا و بخش ریاضی آن در ترکیه ) نمره‌ی این آزمون را به عنوان یکی از مدارک درخواست پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد ، دکترا و بالاتر ملاک قرار می دهند .بعضی از دانشگاه ها نیاز به درخواست کنندگانی دارند که نه تنها آزمون جنرال GRE را پشت سر می گذارند، بلکه آزمون سابجکت GRE را هم در پیش دارند که به ارزیابی اطلاعات فنی در رابطه با رشته های خاص مثل فیزیک، روانشناسی و ریاضیات می پردازد.  همه نکات لازم را در اینجا بخوانید

7- آزمون msrt: که فقط در ایران برگزار می شود یکی از آزمون های معتبر مورد پذیرش دانشگاه ها برای مصاحبه های دکتری است که سرفصل های آن در قالب سه مهارت شنیداری، لغات، گرامر (استراکچر) و درک مطلب مورد آزمایش قرار می گیرد. این آزمون از سه بخش تشکیل شده است همه نکات لازم را در اینجا بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست