یادگیری فرانسه در منزل

16 بهترین روش یادگیری زبان فرانسه در منزل (خودآموز بدون کلاس)

گاما

یادگیری زبان فرانسه، مانند هر زبان جدید دیگری؛ مستلزم به کارگیری بخش زیادی از حافظه مان است؛ و اغلب؛ مانند دیگر بزرگسالان، حافظه ما آنقدر که باید یاری مان نمی کند. بنابراین، بهترین راه برای یادگیری فرانسوی چیست؟ این ۱۲ نکته که در ادامه آورده ایم؛ به شما کمک می کند که زبان فرانسه را در منزل بصورت خودآموز و بدون نیاز به هیچ کلاسی یاد بگیرید و اطلاعات را برای زمان طولانی تری به خاطر بسپارید و زبان فرانسوی را مؤثرتر بیاموزید.

قبل از هر چیز بطور خلاصه باید گفت، بهترین روش برای افرادی که زبان فرانسه را در حد الفبا بلد هستند (الفبا را از همین سایت یا هر سایتی یاد بگیرید حتما) این است که ابتدا اپلیکیشن چرب زبان را تهیه کنید و همزمان کتاب فرانسه در 30 روز را. این دو منبع شما را بعد از 3 ماه تمرین تا حد قابل توجهی در مکالمه و فهم مکالمات جلو می برند بگونه ای که تقریبا 90 درصد کاربران تاثیر معجزه اسای این دو منبع را اقرار کرده اند. بعد از آن ببینید در کدام بخش ضعیف تر هستید یا اصلا نیازی به منبع مکمل دارید یا تا همینجا کافی ست؟ همین! نیاز به منبع خاص دیگری نیست!

ضمنا هیچ روش جادویی یا میانبری برای یادگیری زبان فرانسه وجود ندارد خیالتون راحت! اما ترفندهای زیر زمان یادگیری رو تا 30 درصد کاهش می دهند که بسیار کمک کننده است!

1-به رادیو گوش کنید و جملات ساده را تکرار کنید

رادیوی زیر را در مرورگر خود ذخیره کنید و هر روز حداقل ۲۰ دقیقه به آن فقط گوش کنید (اگر می خواهید بهتر یاد بگیرید، بعد از شنیدن هر جمله ی ساده، سعی کنید آن را خیلی سریع مثل طوطی تکرار کنید):

2-لکچرها (سخنرانی ها)ی TED را گوش کنید

این گفتگوها فوق العاده هستند زیرا به شما کمک میکنند با مردم طبیعی و راحت صحبت کنید. آنها سخنرانی خود را آماده کرده اند اما آنرا کلمه به کلمه نمی خوانند. پس باید وقفه های معمول و حالت های طبیعی فرانسوی سخن گفتن را بیاموزید. روزانه حداقل یک لکچر ۲۰ دقیقه ای را گوش کنید. ابتدا یک بار با زیرنویس فارسی و بار بعد با زیرنویس فرانسوی. این موضوع خودبخود باعث می شود بعد از گذشت حدود یک ماه، از جملاتی که در این سخنرانی ها استفاده می شود شما نیز در مکالمه های خود استفاده کنید. ( بصورت کاملا ناخودآگاه).

 


french

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان فرانسه چرب زبان، زبان فرانسه رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان فرانسه رو مثل بلبل حرف بزن!


 

3-به موزیک فرانسوی گوش دهید

در مواقع بیکاری یا به عنوان آهنگ پس زمینه، گوش دادن به موسیقی که متن ترانه های آن فرانسوی باشد؛ روش خوبی برای عادت کردن به نحوه تلفظ صداهای فرانسوی است و تکرار متن آهنگ ها به شما در یادگیری سریع مکالمات و کلمات کمک می کند. موسیقی های آهسته تر را انتخاب کنید تا بتوانید راحت تر کلمات را درک کنید.

4-زبان را با زندگی روزمره تان ترکیب کنید

هنگامی که به یادگیری زبان فرانسه می پردازید، مهم است که این زبان را به بخشی از زندگی روزمره تان تبدیل کنید. شما می توانید به هر درس یا جلسه تمرینی را که در برنامه تحصیلی خود قرار داده اید، بپردازید، اما اگر همه ی کاری که برای یادگیری زبان انجام می دهید؛ همین باشد، پیشرفت تان به اندازه کافی نخواهد بود.

هنگام یادگیری هر زبان خارجی، تکرار و ثبات مهم است. سعی کنید اغلب به زبان فرانسه و استفاده از آن فکر کنید، حتی اگر فقط برای چند دقیقه یا چند ثانیه باشد.

  • لیست خرید خوار و بار خود را به فرانسه بنویسید.
  • یک دفتر خاطرات فرانسوی تهیه کنید و در آن در مورد آنچه که طی روز انجام می دهید؛ بنویسید.

5-خواندن داستان/رمان به صورت شمرده

کتاب های داستان و رمان یکی از بهترین ابزار سرگرم کننده برای یادگیری مکالمه زبان فرانسه هستند. همیشه یک کتاب فرانسه با خود به همراه داشته باشید و بخوانید. این کتابها درس های قدرتمندی هستند و به شما کمک میکنند که سریعتر یاد بگیرید. باید رمان های فرانسوی آسان بخوانید، میتوانید از رمان های فرانسوی زیر شروع کنید. به طور کامل وقتتان را برای خواندن کتاب های درسی هدر ندهید:

خانوم فرانسوی

6- تا جایی که امکان دارد از ترجمه فرانسوی به فارسی اجتناب کنید.

زمانی که کاملاً در ابتدای راه هستید؛ ممکن است تا حدودی به ترجمه ی فرانسه روی آورید اما تا جایی که امکان دارد از آن اجتناب کنید.

ترجمه کردن در واقع، یک بخش به فرآیند صحبت کردن اضافه می کند و به جای ایده بیان به فرانسوی باید از مسیر (ایده ترجمه به فارسی و فرانسوی) حرکت کنید.

به این ترتیب بخش زیادی از زمان و انرژی ذهنی تان هدر می شود و به این ترتیب ممکن است هنگامی که ترجمه متنی درست کار نکند، به اشتباه بیفتید.

7-جملات این pdf را روزانه تمرین کنید

این پی دی اف بدون ترجمه شامل عبارات روزمره بوده وبسیار بسیار پر کاربرد است. اگر روزانه چندین ساعت هم روی این پی دی اف وقت بگذارید، اشتباه نکرده اید. این پی دی اف به زبان فرانسه می باشد و اگر معنای واژه ای را نمی دانید، از گوگل ترنسلیت استفاده کنید (به هیچ وجه از جزوه هایی که معنای فارسی را درکنار جملات یا کلمات قرار می دهند استفاده نکنید چون یادگیری شما را تا ۴۰ درصد به تاخیر می اندازند-معنای لغات و جملات را خودتان پیدا کنید)  تا هم مترادف های آن کلمه را بیاموزید و هم تلفظ، همچنین گوگل ترنسلیت آن کلمه را در قالب جمله به شما نشان می دهد که بسیار بسیار به یادگیری شما کمک خواهد کرد.

8- مکالمات پایه ای را روزانه تمرین کنید

نیازی نیست دنبال این عبارات بگردید. از انتهای همین پاراگراف آنها را دانلود کنید و در کامپیوتر و گوشی خود ذخیره کنید. اگر بدانید که چگونه باید سلام و خداحافظی کنید ، و همچنین برخی از سوالات اساسی را بپرسید، می توانید مکالمه ای کوتاه با هر کسی به زبان فرانسه داشته باشید.

در حال یادگیری زبان فرانسه

9- فرانسوی را با جملات بیاموزید

لغات جدید فرانسه را در جمله بیاموزید. مشابه حالتی که در “مفاهیم” می آموزید؛ با به یاد آوری موقعیت ها، لغات مدت بیشتری در ذهن تان می ماند؛ و به این ترتیب شما یک سری لغات خواهید داشت که در مکالمه های بعدی تان به زبان فرانسه می توانید به طرزی کارآمد از آنها استفاده کنید.

برای یادگیری فرانسه در مفاهیم؛ قویاً پیشنهاد می کنم که کتاب های صوتی فرانسوی قابل دانلود را استفاده کنید؛ آنهایی که با سرعت های متفاوت ضبط شده اند و تلفظ های مختلف را به شما آموزش می دهند.

10-متون کتاب های فرانسه را بلند و شمرده بخوانید

بهترین کتاب های آموزش زبان فرانسه برای یادگیری سریع، آنهایی هستند که جملات کاربردی را از پایه آموزش می دهند. کافی ست که آنها را دانلود کنید و روی گوشی/سیستم خود بریزید و متون آنها را با صدای بلند و با سرعت آهسته بخوانید. بهترین کتاب ها در دو لینک زیر معرفی شده اند (از سطح مقدماتی شروع کنید):

11- واژگان مرتبط با یکدیگر را در یک گروه قرار بدهید.

این نکته نیز مشابه مفهوم یادگیری زبان فرانسوی در محتوا است. از فلش کارت های بزرگتر استفاده کنید و روی یک فلش کارت، تمام واژه های فرانسوی مرتبط را یادداشت کنید، اگر تمام این واژه ها را با هم یاد بگیرید؛ آنها را بیشتر به خاطر میسپارید.

12- سعی نکنید که همه چیز را یاد بگیرید: اولویت بندی کنید.

معمولاً برای آنکه یادگیری برای تان سرگرم کننده تر باشد؛ سعی می کنیم متن یا داستانی را ارائه بدهیم. حداقل من تا جایی که ممکن است این کار را انجام می دهم.

اگر حافظه خیلی خوبی دارید؛ جلو بروید و همه چیز را به خاطر بسپارید!

اما اگر این طور نیست، اولویت بندی کنید: کدام لغات در داستان است که می خواهید از آنها استفاده کنید؟ ابتدا بر روی یادگیری آنها تمرکز کنید، سپس زمانی که بر روی آن لغات مسلط شدید، داستان را دوباره مطالعه کرده و کلمه های جدید برای یادگیری انتخاب کنید.

همین منطق در مورد یادگیری زمان افعال نیز صدق می کند: در مکالمه ، بیشتر اوقات ما از حال اخباری استفاده می کنیم. بنابراین هنگام مطالعه تطبیق دادن زمان افعال فرانسوی، ابتدا به زمان حال توجه کنید و سپس به صفت ها، واژگان اساسی، پرسیدن سؤالات و ضمایر بروید … چیزهایی که باعث ایجاد موانعی در توانایی شما در مکالمه در فرانسه می شوند را بیاموزید.

برای یادگیری وجوه شرطی زبان فرانسوی می توانید بیشتر صبر کنید.

در حال یادگیری زبان فرانسه

13- به طور مرتب و در جلسات کوتاه مدت فرانسه بخوانید، یادگیری همه مطالب را در یک جلسه نگذارید

اگر تمام بعد از ظهر را به خواندن زبان فرانسه سپری کنید ، احتمال دارد که خودتان را خسته کنید ، و به احتمال زیاد ناامید می شوید و انگیزه یا توجه خود را از دست می دهید.

بهتر است ۱۵ دقیقه الی 2 ساعت در روز به یادگیری زبان فرانسه اختصاص دهید – البته در آن زمان نباید کار دیگری انجام دهید و ۱۰۰% توجه تان را باید به زبان معطوف کنید – به این صورت از زبان آموزانی که درگیر کارهای دیگر هستند و ۲ ساعت پایان هفته زبان می خواهند؛ بیشتر پیشرفت می کنید.

14- مرور- تکرار مهم است!

این موضوع احتمالاً اشتباه اکثر زبان آموزان است از این جهت که بیشتر زبان آموزان مبتدی بر یادگیری مطالب جدید تمرکز می کنند و مطالب قدیمی را فراموش می کنند که کاملا اشتباه است. باید ابتدا بر حفظ موارد یاد گرفته شده تمرکز کنید. توصیه شخصی من این است که هر مطلب یا کتابی که یاد می گیرید، مجددا یک ماه بعد همان مطلب یا کتاب را دوره کنید، خواهید دید که تا حدود یکسال کاملا در ذهن شما می ماند (اگر هم از آنها استفاده عملی کنید در مکالمات، برای همیشه).

قاعده انگشت شست: برای هر ساعت که صرف یادگیری چیزهای جدید می نمایید، حداقل باید یک ساعت وقت خود را صرف مرور مطالب قدیمی کنید. تکرار کلید موفقیت بوده و خیلی مهم است!

french-pronunciation-tips

15-فیلم ها و انیمیشن های فرانسوی را تماشا کنید

فیلم ها و انیمیشن های معرفی شده در انتهای همین پاراگراف را دانلود کنید و در مواقع بیکاری تان آنها را تماشا کنید. روش دقیق تماشای فیلم و انیمیشن برای تقویت زبان فرانسه هم در داخل مطالب خودشان توضیح داده شده است (هر چند فقط تماشای آنها به شکل معمول هم بسیار مفید است). در حالی که برنامه را تماشا می کنید، زیرنویس ها را به زبان فارسی روشن کنید. هر فیلم/انیمیشن را حداقل دو بار تماشا کنید. بار دوم با زیر نویس فرانسه و بار سوم بدون زیرنویس. همین!

16- سخت ترین بخشهای زبان فرانسه را بلد باشید

سخت‌ترین بخش‌های زبان فرانسه برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و این موضوع به عوامل مختلفی از جمله تجربه شخصی، زمینه‌های علاقه، ویژگی‌های زبانی هر فرد وابسته است. با این حال، برخی از چالش‌های متداولی که افراد در یادگیری زبان فرانسه ممکن است فارسی زبانان مواجه شوند، عبارتند از:

  1. تلفظ و صدا زدن: تلفظ کلمات و صدا زدن صحیح صوت‌های فرانسوی ممکن است برای افرادی که به زبان‌های دیگر عادت کرده‌اند، چالش‌برانگیز باشد بخصوص با توجه به لهجه و زبان فارسی.
  2. گرامر پیچیده: گرامر فرانسه به نسبت به برخی زبان‌های دیگر ممکن است پیچیده‌تر به نظر بیاید. استفاده از زمان‌ها، انواع حروف اضافه، و چگونگی ساختار جملات می‌تواند دشوار باشد.
  3. حفظ لغات بسیار: زبان فرانسه دارای واژگان غنی و متنوعی است. برخی از افراد ممکن است با یادگیری و حفظ تعداد زیادی لغت مشکل داشته باشند.
  4. مهارت‌های شنیداری: فهمیدن زبان فرانسه از طریق شنیدن ممکن است چالش‌برانگیز باشد، زیرا سرعت گفتار برخی افراد ممکن است سریع باشد و لهجه‌ها متنوع باشند.
  5. مهارت‌های نوشتاری: نوشتن به فرانسه، خصوصاً برای بیان افکار پیچیده و استفاده از گرامر صحیح، نیاز به تمرین و تسلط دارد.

برای مواجهه با این چالش‌ها، مهم است که یادگیرندگان با روش‌های متنوعی مانند تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها، شرکت در کلاس‌های آنلاین یا حضوری، استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان، و مشارکت در گروه‌های مکالمه فرانسوی اقدام کنند. همچنین، صبوری، پیشرفت به مرور زمان و ایجاد روند یادگیری منظم نقش مهمی در پیشرفت دارند.

این رو حتما بلد باشید: چطور در زبان فرانسه سر صحبت را باز کنیم

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست