کدام زبان راحت تر است

یادگیری کدام زبان آسان است؟ (برای فارسی زبانان)

گاما

اگر با سختی های یادگیری یک زبان جدید دست و پنجه نرم می کنید، باید بدانید تنها نیستید. یادگیری یک زبان جدید برای بزرگسالان دشوارتر از کودکانی است که مغز انعطاف پذیر آنها ارتباطات لازم برای یادگیری یک زبان اضافی را برقرار می کند!

چرا یادگیری یک زبان خارجی دشوار است؟ به زبان ساده، این کار سخت است زیرا هم ذهن شما را به چالش می کشد (مغز شما مجبور است چارچوب های شناختی جدیدی را ایجاد کند) و هم زمان را (این کار به تمرین مداوم و پایدار نیاز دارد). البته مسائل دیگری نیز مطرح هستند.

بطور خلاصه عربی و انگلیسی ساده ترین زبانها برای ما فارسی زبانان هستند و اگر انگلیسی بلد هستید 5 زبانی که در ادامه معرفی می شوند به دلیل شباهت زیاد آسان تر خواهند بود.

در این مقاله سه عامل عمده که یادگیری زبان را دشوار می کنند – و شش نکته برای آسانتر کردن آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

مغز

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی از مردم براحتی اسپانیایی یاد می گیرند درحالیکه دیگران حتی به سختی می توانند واژه “هولا” را تلفظ کنند؟ تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند سیم کشی منحصر به فرد مغز ما می تواند موفقیت در یادگیری یک زبان را تعیین کند. در مطالعه ای که در دانشگاه مک گیل انجام شد، مغز شرکت کنندگان قبل و بعد از گذراندن یک دوره فشرده 12 هفته ای فرانسه اسکن شد. محققان دریافتند که در مغز شرکت کنندگانی که عملکرد بهتری داشتند ارتباط قوی تری بین مراکز درگیر در گفتار و خواندن دیده می شود.

اگرچه این می تواند به این معنی باشد که برخی از افراد از نظر شناختی در یادگیری زبان بهتر هستند، اما به این معنا نیست که همه نباید تلاش کنند.

نحوه یادگیری

روش های زیادی برای یادگیری زبان وجود دارد مانند: کلاس های بعد از کار، تحصیل در خارج از کشور، اپلیکیشن ها، صحبت با شریک یادگیری خارجی، کار در خارج از کشور، شرکت در یک دوره فشرده زبان و غیره. با این حال، واضح است که بزرگسالان نمی توانند مانند کودکان کل روز را با یک مربی بومی زبان بگذرانند.

در بزرگسالی، تمایل داریم از طریق کنار هم گذاشتن واژگان یاد بگیریم، اما اغلب از نحوه تعامل هر قطعه برای ساخت جملاتی که از نظر دستوری صحیح هستند اطلاع نداریم. تحقیقاتMIT نشان می دهد که تمایل بزرگسالان به تجزیه و تحلیل بیش از حد، مانع درک ریزه کاری های یک زبان خارجی می شود.

یادگیری هر زبانی به صورت رایگان در اینجا (کلیک کنید)

کتی نیلسون ازVoxy دلیل اصلی این مسئله را “زبان به عنوان شی” می داند. ”در کلاس تاریخ، شما از ترتیب زمانی برای درک چگونگی اتفاقات استفاده می کنید. اما نحوه یادگیری زبان اینچنین نیست. شما نمی توانید گروهی از کلمات و قوانین را بخاطر بسپارید و انتظار داشته باشید که صحبت کنید. در این شرایط آنچه شما در اختیار دارید دانش “زبان به عنوان شی” است. می توانید زبان را توصیف کنید، اما نمی توانید از آن استفاده کنید .”

در حال مطالعه

به گفته او بهتر است روی فرآیند “یادگیری مهارت” (کاری که انجام می دهید) متمرکز شوید نه “یادگیری شی” (چیزی که می دانید). اکنون این پرسش مطرح می شود که چاره چیست؟ ایده آل گرایی را کنار بگذارید. از هر طریقی که می توانید، یاد بگیرید چه از طریق اپلیکیشن ها و چه کلاس یا مسافرت – از اشتباه کردن نترسید بلکه از آن استقبال کنید. زیرا اشتباه کردن روند طبیعی یادگیری است.

شباهت های بین زبان ها

یادگیری زبانی که از زبان مادری شما بسیار متفاوت باشد آسان نیست (برای مثال یک انگلیسی زبان که کره ای می آموزد یا یک تایلندی که عربی یاد می گیرد با چالش بزرگی روبرو خواهد بود). جالب توجه است که بر اساس مطالعات این مشکلات به دلیل ترجیحات ذهنی است.

تحقیقات موسسه Donders و موسسه روانشناسی زبان ماکس پلانک نشان می دهد که مغز ما نسبت به شباهت های بین زبان ها بی تفاوت نیست و از دستور زبان و ویژگی های زبان مادری برای ایجاد ارتباط با زبان خارجی با ساختار مشابه استفاده می کند.

 ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

به گفته پروفسور روانشناسی زبان نوریا ساگارا افرادی که زبان های بسیار متفاوت را یاد می گیرند چالش بیشتری پیش رو دارند: “هرچه زبان مادری شما شباهت بیشتری به زبان خارجی مورد نظر داشته باشد کارها آسان تر خواهند شد. ”

نکاتی برای سهولت یادگیری زبان های خارجی

یادگیری زبان هرگز 100 درصد آسان نخواهد بود اما قطعا می تواند لذت بخش و موفقیت آمیز باشد. برای سهولت فرآیند یادگیری زبان از ترفندهای زیر استفاده کنید.

1-خود و اهداف خود را بشناسید

چرا می خواهید این زبان را یاد بگیرید؟ به دلایل حرفه ای؟ سرگرمی؟ برای برقراری ارتباط با خانواده؟ با در نظر داشتن هدف خود، فرصت هایی را برای یادگیری آنچه نیاز دارید جستجو کرده و آنچه را که نیاز ندارید فیلتر کنید (به عنوان مثال، واژگان مربوط به صحبت کردن در مورد کار بسیار متفاوت از واژگان ضروری برای پیمایش در آمریکای شمالی در یک سفر جاده ای است). تمرکز بر هدف کلی یادگیری به شما کمک می کند با خستگی و بی انگیزگی مقابله کنید.

2-مانند یک کودک بیاموزید

مغز ما بعنوان یک بزرگسال دیگر به اندازه کودکان انعطاف پذیر نیست، اما می توانیم به اندازه آنها کنجکاو باشیم! غرق شدن و بازی در زبان مقصد کلید یادگیری هستند. بعنوان یک بزرگسالان بهتر است در کلاس های آشپزی فرانسوی به زبان فرانسوی یا سالسا به زبان اسپانیایی یا یک دوره تحصیلی در خارج از کشور که ترکیبی از یادگیری زبان با سفر و غوطه ور شدن در فرهنگ آن است شرکت کنید.

3-دومی را بر اساس اولی انتخاب کنید

اگر از قبل یا یک زبان خارجی آشنایی دارید بهتر است در صورت تمایل به یادگیری یک زبان دیگر به سراغ یک زبان مشابه بروید. به این ترتیب تجربه یادگیری قبلی شما به شما کمک می کند تا این زبان جدید را به طور موثرتری بیاموزید.

4-به خودتان انگیزه دهید

آنجلا گرانت، از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می گوید: “برای جستجوی مداوم تجربیات جدید در یادگیری زبان به انگیزه نیاز دارید و انگیزه شما به طور مداوم با موفقیت در یادگیری زبان گره خورده است.” با تهیه بلیط سفر، خرید یک دفترچه یادداشت زیبا برای کلاس، گشت و گذار در شهر با یک شریک یادگیری زبان و یا انجام تکالیف در کافی شاپ مورد علاقه تان، خود را تشویق کنید.

5-خود را احاطه کنید

تا جایی که ممکن است خود را با زبان مقصد احاطه کنید! زبان حساب های شبکه های اجتماعی، رایانه و تلفن خود را تغییر دهید. به زبان مورد نظر فیلم ببینید، موسیقی و پادکست گوش کنید؛ رمان، داستان های غیر داستانی و مجله بخوانید. مستند تماشا کنید و آشپزی کنید.

6-واقعیات را بپذیرید

به یاد داشته باشید، شما در حال یادگیری یک مهارت هستید، نه یک شی. از شکست و خجالت نترسید. با این واقعیت که لهجه شما کامل نیست و همه چیز را نمی فهمید، کنار بیایید. به یاد داشته باشید در طولانی مدت هیچ یک از این ها مهم نیستند. مهم تعهد است!

۳۳ ترفند برای مطالعه هر زبان برای افزایش دوبرابر کارایی

یادگیری کدام زبان ها برای فارسی زبانان آسانتر است؟

بعد از زبان عربی و انگلیسی پنج زبان زیر که بر اساس سه عامل اصلی: هجی (نوشتن)، تلفظ (صحبت کردن) و دستور زبان (درک) ارزیابی شده اند بهترین گزینه ها برای فارسی زبانان هستند.

1- اسپانیایی

  • املا: بسیار آسان
  • تلفظ: بسیار آسان
  • دستور زبان: نسبتا آسان

2- ایتالیایی

  • املا: نسبتا آسان
  • تلفظ: بسیار آسان
  • دستور زبان: نسبتا آسان

3- فرانسوی

  • املا: نسبتا آسان
  • تلفظ: کمی چالش برانگیز
  • دستور زبان: کمی چالش برانگیز

4- آلمانی

  • املا: چالش برانگیز
  • تلفظ: نسبتا چالش برانگیز
  • دستور زبان: نسبتا چالش برانگیز

5- پرتغالی

  • املا: بسیار چالش برانگیز
  • تلفظ: بسیار چالش برانگیز
  • دستور زبان: بسیار چالش برانگیز

به یاد داشته باشید: در حالی که این گزینه ها در دنیا به عنوان آسان ترین زبان ها برای یادگیری در نظر گرفته می شوند، اما لزوما برای شما آسانترین زبان ها نیستند.

از زبان یک متخصص: واقعا کدام زبان آسان است؟

اینکه کدام زبان برای شما آسانتر است بستگی دارد به اینکه سوابق فرهنگی و زبان مادری شما چیست؟ به چه زبان های دیگری صحبت می کنید؟ آیا در کشوری زندگی می کنید یا به کشوری سفر می کنید که افراد در آن به آن زبان صحبت می کنند (اگر در فرهنگ غوطه ور باشید یادگیری آن آسان تر خواهد بود.)

من فارسی زبان هستم و یادگیری عربی و انگلیسی برایم راحت تر است چون شباهت زیادی به هم دارند و ضمنا انگلیسی قواعد و ساختار بسیار راحت تری دارد. اگر انگلیسی را یاد گرفته اید، بعد از یادگیری انگلیسی، به دلیل شباهت زیاد با آلمانی و اسپانیایی، این دو راحت تر هستند.

برای یک اسپانیایی یادگیری ایتالیایی آسان تر است، البته چندان هم راحت نبود، خصوصا با توجه به افعالی که به کارهای معمول روزمره اشاره می کنند. salir (خارج شدن) در اسپانیایی با salire (بالا رفتن) در ایتالیایی یکسان نیست. Subir (بالا رفتن) با subire (رنج بردن یا تجربه کردن)، sentir (احساس کردن) با sentire (در اکثر مواقع شنیدن، گرچه گاهی اوقات می توان آن را به معنی احساس کردن ترجمه کرد و غیره متفاوت هستند.

بعد از یادگیری لاتین در مدرسه، یادگیری آلمانی (یا روسی) برایم آسان تر شد، زیرا شباهت هایی با هم دارند. به عنوان مثال، یادگیری افعال روسی برای من به عنوان یک اسپانیایی زبان آسان تر است، زیرا افعال اسپانیایی نیز بسیار کامل و دشوار هستند و به طور گسترده ای در زندگی روزمره استفاده می شوند.

اما اگر آنگلو ساکسون بودم، داستان کاملا متفاوت بود.

اگر از کشورهای اسکاندیناوی بودم، احتمالا آلمانی بهترین انتخاب من بود.

حتما بخوانید: چگونه یادگیری یک زبان را شروع کنیم؟ (خود آموز)

به عنوان یک قاعده کلی، اگر زبان یا فرهنگ مادری شما لاتین یا مدیترانه ای باشد، آسان ترین انتخاب شما اسپانیایی یا ایتالیایی خواهد بود، زیرا فرانسوی اگرچه از نظر تئوری یک زبان لاتین است، اما نسبت به سایر “زبان های لاتین”، به ویژه از نظر تلفظ متفاوت است.

یک نکته دیگر انگیزه است که در یادگیری زبان نقشی حیاتی دارد. در نهایت، همه چیز به خود شما بستگی دارد!

سخت ترین زبان ها کدامند؟

۱- چینی

زبانی که بیشترین تعداد صحبت کننده را در جهان دارد و سخت ترین زبان برای یادگیری فارسی زبانان است‌. اگر قصد سفر به کشورهای آسیایی را دارید، چینی یکی از بهترین زبان ها برای یادگیری است. در واقع این زبان جزء غیر عادی ترین زبان هاست و ۳۰ زبان دیگر را در خود جای می دهد. ماندارین نیز به طور گسترده در جهان صحبت می شود. تمام این زبان ها به دلیل ادبیات و نوشتار یکسان، چینی محسوب می شوند. دیگر نمونه های شناخته شده، Wu و Cantonese می باشد.

زبان چینی
منابع همچنین نشان می دهند که سیستم صدایی در چینی با بیان های مختلف انجام می شود که همین امر باعث نشان دادن معنای متفاوت در کلمات می شود، در حالیکه ممکن است از نظر صدا (حروف صدادار و بی صدا) کاملا یکسان باشند. زبان چینی مدرن و استاندارد چهار لحن دارد، در حالیکه تعداد لحن ها در cantonese، شش تا می باشد. چیزی که در مورد این زبان جالب است، این است که کلمات چینی تک هجایی هستند.

۲- ژاپنی

یکی دیگر از سخت ترین زبان ها برای یادگیری، زبان ژاپنی است که از سه سیستم نوشتاری مجزا استفاده می کند: کاتاکانا، هیراگانا و کانجی. (اگر شما جزء طرفداران این زبان باشید، احتمالا کلمات و عباراتی را به ژاپنی بلدید.)

زبان ژاپنی
در بیشتر زبان های آلمانی و رمانتیک، ترتیب کلمات در یک جمله بسیار مهم است؛ مثلا زبان انگلیسی را در نظر بگیرید. برای سوال پرسیدن ترتیب کلمات به صورت “is it” می باشد، در حالیکه در خبری “it is” درست است و باعث ایجاد تفاوت در معنا می شود. در ژاپن، این تغییرات با اضافه کردن یا تغییر دادن انتهای کلمات ایجاد می شود و به همین دلیل است که یادگیری آن کمی سخت می باشد. کلمات ژاپنی نیز مثل کلمات فارسی ریشه دارند که به آن بدنه لغت می گویند. همچنین دارای پیشوند نیز می باشند که با تغییر پیشوندها، می توان معنی کلمه را به طور کامل تغییر داد.

زبانمهر

حتما بخوانید!

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • آقای محترم نمیدونم چرا شما ها کلا چند تا کشور رو می‌بینید مثل آلمان کانادا هلند و ……
    نه زبان ایتالیایی نه اسپانیایی نه فرانسوی و …. برای فارسی زبان ها آسان نیستند
    شما زبان های اردو ، هندی و پشتو که ریشه مشترک دارند و نزدیک تر هستند رو ول کردی اومدی گفتی ایتالیا جرا اطلاعات غلط میدید کاملا عشق اروپا دارید حاضرید گورخواب باشید ولی تو اروپا باشید

    پاسخ
    • آدم زبانی رو یاد میگیره که به دردش بخوره من برای تحصیلات اگه زبان اروپایی بلد باشم بدردم میخوره نه پشتو و اردو و…. و این جا آسان ترین زبان های کاربردی رو گفته بود

      پاسخ
  • سلام
    خیلی ها گفتن زبان ترکی استانبولی چون شبیه به فارسی هستش راحت تر از یادگیری بقیه ی زبان هاست
    و سر همین زودتر میتوان به این مسلط شد
    اگر میتونید در رابطه با دستور زبانش که چقدر شبیه فارسی هست توضیح بدین

    پاسخ
  • می خام زابان اینگلیسی یاد بی گرم خلی خوب بتونم گپ بزنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست