یادگیری چند زبان

بهترین روش یادگیری چند زبان+ 10 فایده و کاربرد آن

گاما

یادگیری یک زبان جدید یک تجربه چالش برانگیز و رضایت بخش است. در بعضی از مواقع، ممکن است بخواهید چندین زبان را به صورت همزمان یاد بگیرید. این روند می تواند بسیار دشوار باشد، اما در عین حال این امکان را به شما می دهد که مغز خود را به چالش بکشید و از شباهت ها و تفاوت های بین زبان هایی که یاد می گیرید استفاده کنید.

با انتخاب زبان هایی که از نظر دشواری و ساختار متفاوت هستند در کنار سازماندهی خود و مدیریت زمان، می توانید چندین زبان را به طور همزمان بیاموزید و افق های جدیدی را به زندگی و ذهن خود باز کنید.

از دست ندهید: ۱۲ نکته مهم یادگیری بهتر گرامر یک زبان خارجی

اولویت بندی فرآیند یادگیری

یادگیری چند زبان

۱- زبان هایی را انتخاب کنید که از خانواده های مختلف زبانی باشند یا شباهت زیادی با یکدیگر نداشته باشند. اگرچه ممکن است یادگیری دو زبان مشابه مانند اسپانیایی و ایتالیایی به طور همزمان، مفید باشد اما ممکن است باعث سردرگمی شما شود. اگر دستتان برای انتخاب زبان هایی که می خواهید بیاموزید باز است، برای جلوگیری از سردرگمی بهتر است زبان هایی را انتخاب کنید که متفاوت از یکدیگر هستند.

  • اگر در حال مطالعه زبان های مشابه هستید، از مطالعه آنها در طول یک جلسه خودداری کنید -سعی کنید آنها را در روزها یا حتی هفته های مختلف مطالعه کنید.
  • البته برای برخی افراد، یادگیری زبان های مشابه به صورت همزمان می تواند روند یادگیری را تسهیل کند. چرا که شما می توانید با ایجاد ارتباط بین این دو زبان درک بهتری از آنها داشته باشید.

۲- زبان هایی را انتخاب کنید که از نظر دشواری متفاوت باشند. در صورت امکان سعی کنید یک زبان راحت تر و یک زبان دشوارتر را همزمان یاد بگیرید. زبان ساده تر زبانی است که با زبان مادری شما یا زبان دیگری که به آن مسلط هستید شباهت داشته باشد، در حالیکه یک زبان دشوارتر زبانی است که شباهتی به زبان مادری شما ندارد.

  • برای انگلیسی زبانان، یادگیری زبان هایی مانند اسپانیایی، ایتالیایی و فرانسوی آسان تر خواهد بود.
  • یادگیری زبان های خانواده ژرمانیک مانند آلمانی، هلندی و سوئدی نیز برای انگلیسی زبانان بومی راحت تر خواهد بود زیرا انگلیسی نیز یک زبان ژرمانیک است. با یادگیری یک زبان ژرمانیک، متوجه شباهت های آنها با زبان انگلیسی خواهید شد.
  • یادگیری زبان های اسلاوی، مانند روسی، اوکراینی و لهستانی، به دلیل برخی مفاهیم دستور زبانی ناآشنا، اغلب برای انگلیسی زبانان بومی چالش برانگیز خواهد بود. بسیاری از زبان های اسلاویایی از الفبایی به نام سیریلیک استفاده می کنند که یادگیری آن خیلی سخت نیست.
  • یادگیری عربی، چینی، ژاپنی و کره ای برای انگلیسی زبانان بومی به دلیل ساختار متفاوت جمله ها و ویژگی های دیگر دشوار خواهد بود.
  • زبان های اورالیک مانند مجارستانی، فنلاندی و استونی نیز برای انگلیسی زبانان بومی دشوار هستند، زیرا ارتباط چندانی با زبان های هند و اروپایی (که شامل ژرمانیک، اسلاویایی و … می باشد) ندارند.

۳- یادگیری یک زبان را در اولویت قرار دهید. در اولویت گذاشتن یکی از زبان ها بسیار مفید است، زیرا بیشترین وقت و توجه خود را به آن اختصاص می دهید. به این ترتیب، در پایان کار، این احتمال وجود دارد که حداقل به تسلط در یکی از این زبان ها دست پیدا کنید.

  • شما می توانید دشوارترین زبان را در اولویت خود قرار دهید. همچنین می توانید زبانی را که بیشتر از همه مشتاق یادگیری آن هستید را در اولویت بگذارید.

۴- یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. در یادگیری چندین زبان، مدیریت زمان بسیار مهم است. زمانی که می خواهید در هر روز یا هر هفته به هر زبان اختصاص دهید را برنامه ریزی کنید. هنگام انجام این کار، زمان بیشتری را به زبان اولویت خود اختصاص دهید. نحوه زمانبندی به شما بستگی دارد. مهمترین چیز این است که بتوانید به برنامه خود پایبند باشید.

  • سعی کنید فعالیت های یادگیری زبان را در روزهای مختلف هفته تقسیم کنید. چهار یا پنج روز در هفته را به زبان (های) اولویت خود اختصاص دهید و یک یا دو روز باقیمانده، را صرف مطالعه زبان (های) دیگر کنید.

حتما بخوانید: ۳۳ ترفند برای مطالعه هر زبان برای افزایش دوبرابر کارایی

افزایش بازدهی زمان مطالعه

مردی که 22 زبان بلده

۱- از یک زبان به یک زبان دیگر ترجمه کنید. یک راه برای فعال نگه داشتن تمام زبانهایی که یاد می گیرید این است که به جای ترجمه به زبان مادریتان سعی کنید آنها را به یکدیگر ترجمه کنید. این می تواند تجربه یادگیری شما را به سطح عمیق تری ارتقا دهد.

  • سعی کنید از زبان های ساده تر به عنوان نقطه مرجعی برای زبان های دشوار استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک انگلیسی زبان بومی هستید که کره ای و اسپانیایی یاد می گیرد، کلمات و عبارات کره ای را به جای انگلیسی به اسپانیایی ترجمه کنید.
  • بعنوان یک چالش اضافی، سعی کنید یک متن را به یک زبان بنویسید، سپس آن را به صورت شفاهی به یک زبان دیگر ترجمه کنید.

۲- فلش کارتهای ترکیبی به زبان هایی که یاد می گیرید درست کنید. کلمات و عبارات از زبان های مختلف را روی فلش کارتهای خود بنویسید و آنها را با هم مخلوط کنید. سپس، خود را امتحان کنید. این به شما کمک می کند تا زبان های مختلف را به صورت همزمان تمرین کنید.

۳- هویت های مختلفی برای خود ایجاد کنید. هنگام صحبت کردن به هر زبان، شخصیت جدیدی برای خود ایجاد کنید. این به شما کمک می کند زبانها را در ذهن خود از هم جدا نگه دارید.

  • افراد چند زبانه اغلب ادعا می کنند که شخصیت آنها با هر زبانی که صحبت می کنند تغییر می کند. ممکن است وقتی با شخصیت های مختلف بازی می کنید پی به این نکته ببرید و یاد بگیرید که چیزها را درهر زبان با یک روش جدید بیان کنید.

۴- یک موضوع مشترک را در همه زبانها مطالعه کنید. در صورت امکان، سعی کنی در همه زبانها روی مطالب مرتبط متمرکز شوید. این به مغز شما کمک می کند تا با کلمات ارتباط قوی تری برقرار کند.

  • به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری کلمات مرتبط با حیوانات در یک زبان هستید، سعی کنید در زبانهای دیگر نیز روی حیوانات تمرکز کنید.

۵- همه زبانها را به یک برنامه یا وب سایت یادگیری زبان اضافه کنید. چندین برنامه و وب سایت آموزش زبان، مانند Duolingo ، Memrise ، Clozemaster ، Anki و Lingvist به شما این امکان را می دهند که چندین زبان را به طور همزمان اضافه کنید. برنامه را دانلود کنید، و در صورت امکان، همه زبان های خود را اضافه کنید. به این ترتیب هنگام مطالعه به تمام زبانهایی که در حال یادگیری آن ها هستید دسترسی خواهید داشت.

حتما بخوانید:  ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

۶- به هر زبان یک رنگ خاص اختصاص دهید. برای هر زبانی که یاد می گیرید، لوازم تحریر در رنگ های متفاوت خریداری کنید. اگر از یک تقویم آنلاین، مانند تقویم Google، برای برنامه ریزی زمان مطالعه خود استفاده می کنید، برای هر زبان از رنگ متفاوتی استفاده کنید.

حفظ انگیزه

دختر در حال یادگیری

۱-به خودتان سخت نگیرید. مطالعه چندین زبان می تواند کار دلهره آوری باشد. برای جلوگیری از فرسودگی، در زمان مطالعه به انجام فعالیتهای جالب و سرگرم کننده بپردازید. فیلم ها یا نمایش های تلویزیونی دارای زیرنویس را تماشا کنید، به زبان جدید خود موسیقی گوش دهید. همچنین می توانید برای تمرین از افراد بومی زبان کمک بگیرید.

  • پیوستن به یک گروه گفتگوی محلی یا تبادل زبان برای هر زبانی که یاد می گیرید می تواند راهی عالی برای ایجاد انگیزه و ملاقات با افراد جدید باشد. برای یافتن گروه های این چنینی، می توانید از وب سایتی مانند civup.com استفاده کنید. همچنین می توانید از طریق وب سایتی مانند iTalki به یک گروه تبادل زبان مجازی بپیوندید.

۲- یادگیری زبان را در زندگی روزمره خود ادغام کنید. حتماً هر روز زمانی را برای تمرین حداقل یکی از زبانهای خود اختصاص دهید. علاوه بر زمان مطالعه، می توانید آیتم های موجود در خانه را به زبان های مختلف برچسب گذاری کنید یا تنظیمات زبان در تلفن همراه و رایانه خود را تغییر دهید. همچنین می توانید به زبان هایی که در حال یادگیری هستید موسیقی گوش دهید و یا برنامه های تلویزیونی یا فیلم های مختلف تماشا کنید. تغییرات کوچک مانند این، حتی وقتی که به طور رسمی مطالعه نمی کنید، روند یادگیری شما را تسریع خواهند کرد.

۳- در دنیای واقعی ارتباط برقرار کنید. حفظ انگیزه، به شما کمک می کند که دلیل محکمی برای اینکه چرا می خواهید زبان های جدید را یاد بگیرید داشته باشید. برای حفظ انگیزه خود در یادگیری به دنبال ایده های مختلف و کارآمد باشید. یکی از این ایده ها می تواند برنامه ریزی سفر به کشوری باشد که در حال یادگیری زبان آن هستید. ایجاد ارتباط با افرادی که به زبان مورد نظر شما صحبت می کنند نیز می تواند ایده خوبی باشد. شما می توانید با این افراد تبادل زبانی داشته باشید.

حتما بخوانید: ۲۲ تا از موثرترین فوت و فن های یادگیری یک زبان خارجی

۴- به خودتان پاداش دهید. فراموش نکنید که همه دستاوردهای کوچکتان را جشن بگیرید! این پاداش می تواند اشکال متفاوتی داشته باشد برای مثال می توانید به خودتان استراحت بدهید یا یکی از خوراک ها یا دسرهای کشوری که در حال یادگیری زبان آن هستید را امتحان کنید. یک راه دیگر برای تشویق خود می تواند برنامه ریزی سفر به یکی از کشورهایی باشد که زبان آن را می آموزید. یا حتی دعوت خود به یک رژیم غذایی سالم با کمک یک متخصص تغذیه. پاداش دادن به خود را به تعویق نیندازید.

یادگیری هر زبانی به صورت رایگان (اینجا کلیک کنید)

10 کاربرد/فایده تسلط به چند زبان

ابتدا ویدیوی جالبی ببینید از زنی که به 20 زبان زنده دنیا صحبت میکند و مسلط است:

 

حالا فواید و کاربردهای ثابت شده چند زبانی و تسلط به چند زبان:

  1. توسعه مهارت‌های فکری: یادگیری زبان‌های مختلف می‌تواند به توسعه مهارت‌های فکری مانند تمرکز، حافظه، انعطاف‌پذیری ذهنی و حل مسائل کمک کند.
  2. افزایش فرهنگ‌های چندگانه: آشنایی با زبان‌های مختلف می‌تواند فرصتی برای درک بهتر فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، و تاریخ‌های مختلف باشد.
  3. افزایش فرصت‌های شغلی: داشتن مهارت در چندین زبان می‌تواند در کسب و کارهای بین‌المللی و صنایع گردشگری فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کند. ضمنا زبان‌های مختلف می‌توانند به افراد در کسب و کارهای بین‌المللی، مانند بازاریابی، فروش، و مذاکره کمک کنند.
  4. تسهیل ارتباط بین‌المللی: آشنایی با زبان‌های مختلف می‌تواند ارتباطات بین‌المللی را تسهیل کرده و افراد را قادر به ارتباط با افراد از فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف کند.
  5. تقویت سلامت ذهنی و تقویت حافظه: یادگیری زبان‌های جدید می‌تواند به افزایش خود اعتمادی، افزایش توانایی‌های اجتماعی و حتی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ذهنی کمک کند. (منبع1 منبع2)
  6. آشنایی با ادبیات و فرهنگ: زبان‌ها حامل فرهنگ و ادبیات خود هستند. یادگیری زبان‌های مختلف می‌تواند به دسترسی به ادبیات، شعر، و تاریخ مرتبط با هر زبان کمک کند.
  7. توسعه توانایی تفکر خلاق: آشنایی با ساختارها و الگوهای مختلف زبان‌ها، می‌تواند توانایی تفکر خلاق را در فرد افزایش دهد.
  8. افزایش انعطاف‌پذیری و سازگاری با فرهنگ‌های مختلف: یادگیری زبان‌های مختلف می‌تواند فرد را به سازگاری با فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی مختلف مواجه کند و انعطاف‌پذیری را افزایش دهد.
  9. تسهیل مسافرت و تفریحات: آشنایی با زبان‌های مختلف می‌تواند سفرها و تجربیات تفریحی را به مراتب لذت‌بخش‌تر کند.
  10. تغییر و تحول فردی: یادگیری زبان‌های جدید می‌تواند باعث تغییر و تحول در دیدگاه و شخصیت فرد شود و به افراد کمک کند تا جهان را از دیدگاه‌های مختلف دید.
زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مطالبتون واقعا فوق العاده بودن
    تموم سوالاتم برطرف شد
    ممنون♥️♥️

    پاسخ
  • مامان نیکو
    مرداد 27, 1402 12:09 ب.ظ

    سلام من کودک یک و نیم ساله دارم میخوام چند زبان رو همزمان بهش آموزش بدم آیا برای کودکان یادگیری همزمان چند زبان امکان پذیر هست و آیا آسیبی نمیزنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست