آزمون یوس

آزمون یوس چیست؟ تفاوت آن با آزمون SAT

turkish-gama-min

آزمون یوس YÖS مخفف عبارت Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı و به معنی آزمون دانشجویان خارجی است. این آزمون، امتحان مخصوصی در کشور ترکیه است که ده سال است فقط در این کشور برگزار می شود. به این معنی که آزمون یوس یک آزمون داخلی است که خارج از کشور ترکیه رسمیت ندارد و به این معنی ست که ترکی استانبولی را چقدر مسلط هستید.

اکثر دانشگاه های ترکیه این آزمون را برای پذیرش دانشجویانی که تبعه کشور ترکیه نیستند، برگزار می کنند.

چه کسانی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند؟

  • همه افرادی که مایل به تحصیل در دانشگاه های معتبر دولتی در ترکیه هستند، شامل کلیه دانش آموزان خارجی و همچنین دانش آموزان ترک که تحصیلات خود را در دبیرستان های کشورهای خارجی غیر از ترکیه به پایان رسانده اند، می توانند در این آزمون شرکت کنند.

آزمون یوس دارای چه سوالاتی است؟

آزمون یوس-1

آزمون یوس-2

آزمون یوس-4

آزمون یوس معمولا شامل 80 سوال ریاضی، 40 سوال هوش و منطق و سوالاتی مربوط به دروس مهندسی است. این سوالات متغیر بوده و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت هستند.

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

هر دانشگاهی سوالات مخصوص به خودش را دارد و برخی از دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را فقط از دانشگاه های خودشان می پذیرند.

آمادگی برای این آزمون سه تا پنج ماه طول می کشد. در ضمن آزمون یوس به چندین زبان از جمله زبان عربی برگزار می شود.

آزمون تومر: نمرات، روش برگزاری و همه نکات کاربردی

ثبت نام در این آزمون از ماه فوریه یا مارس تا ژوئن شروع و تاریخ آزمون برای هر دانشگاه از طریق وب سایت رسمی آن اعلام می شود. اولین آزمون در ماه مه آغاز می شود و تا آگوست ادامه دارد.

هزینه آزمون یوس صد لیر ترکیه است و پرداخت آن از طریق انتقال بانکی به حساب رسمی دانشگاه انجام می شود.

هر دانشجویی حق دارد تا چند بار در این آزمون شرکت کند. آنها همچنین می توانند در بیش از یک آزمون در بیش از یک دانشگاه نیز ثبت نام کنند.

یوس

توضیحات بیشتر در اینجا

منابع آزمون یوس چیست؟

چندین کتاب برای آمادگی در آزمون یوس وجود دارند، هر موضوع آزمون، کتاب مخصوص خود را دارد، دو کتاب برای ریاضیات، دو کتاب برای بخش هوش، یک کتاب برای مباحث مهندسی و دو کتاب برای سوالات سال های گذشته وجود دارند که همه این کتاب ها توسط یک شرکت ترکی به نام متروپل منتشر می شود.

به طور کلی، سه تا پنج ماه طول می کشد تا شما برای این آزمون آماده شوید. از اینجا منابع قابل خریداری ست

آزمون سات (SAT) چیست؟

آزمون اس ای تی یا SAT مخفف عبارت Scholastic Assessment Test به معنی آزمون ارزیابی استعداد تحصیلی است که یک آزمون مهارتی برای پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود.

این آزمون آمادگی دانش آموزان دبیرستانی برای پذیرش در دانشگاه را می سنجد، به طوری که کالج ها و دانشگاه های مختلف علاوه بر بررسی سوابق درسی و نمرات متقاضیان در دبیرستان، توصیه نامه ها، رزومه و انگیزه نامه های آنها، از این آزمون نیز برای ارزیابی داوطلبان استفاده و در نهایت در مورد پذیرش یا عدم پذیرش آنها تصمیم گیری می کنند.

شرایط مهاجرت به ترکیه: کار، تحصیل، دریافت شهروندی و نکات دیگر

چه کسانی می توانند برای شرکت در آزمون SAT اقدام کنند؟

در واقع هر کسی که مایل به تحصیل در دانشگاه های برجسته ترکیه یا در سایر نقاط دنیا است، صرف نظر از ملیت خود می تواند در آزمون SAT شرکت کند.

شرکت در آزمون SAT

تفاوت بین SAT 1 و SAT 2 چیست؟

SAT 1

آزمون SAT 1 یک آزمون عمومی و متداولی است که ارائه آن در دانشگاه های ترکیه الزامی است. این آزمون سه ساعت و نیم طول می کشد.

آزمون SAT 1 شامل چه بخش هایی است؟

1- (بخش ریاضی): این بخش شامل دروس ساده و تا حدی آسان در مقایسه با برنامه های درسی اکثر مدارس متوسطه دولتی است.

آزمون سات شامل 44 سوال چند گزینه ای و 10 سوال است که به صورت مستقیم از داوطلب پرسیده می شود. این سوالات در چهار زمینه هستند:

  • اعداد و عملیات
  • جبر و توابع
  • هندسه و اندازه گیری
  • تجزیه و تحلیل داده ها، آمار و احتمالات

2- (بخش خواندن انتقادی): سوالات این بخش ها با هم متفاوت است، اما همه آنها بر سنجش سطح دایره لغات دانش آموزان، توانایی آنها در درک ساختار جمله و خواندن پاراگراف ‌ها تمرکز می کنند. در این زمینه کتاب هایی وجود دارند که شامل بیشترین لغات پر کاربرد در این آزمون هستند که شامل 3500 لغت رایج و پر کاربرد و همچنین فهرستی از 1000 کلمه هستند.

3- بخش نوشتاری: در این قسمت دو نوع سوال وجود دارد:

سوالات چند گزینه ای که در آن دانش آموز باید خطای جمله ای که به او داده می شود را تشخیص بدهد و آن را تصحیح کند، زیرا این آزمون دانش دستور زبان داوطلب را ارزیابی می کند.

بخش مقاله نویسی آزمون 25 دقیقه طول می کشد که داوطلب باید در آن ایده پردازی کرده و نظر خود را در رابطه با یک موضوع خاص بیان کند. البته بخش مقاله نویسی در این آزمون اجباری نیست، بنابراین داوطلب هنگام ثبت نام برای آزمون در وب سایت می تواند بخش مقاله نویسی که دارای نمره مستقل از نمره نگارش است را انتخاب نماید.

SAT 2

آزمون SAT 2 یک آزمون پیشرفته است که در 19 رشته تخصصی برگزار می شود. رشته های آزمون شامل فیزیک، شیمی، ریاضی 1، ریاضی 2 و زیست شناسی می شوند.

نکته قابل توجه این است که دانشگاه های ترکیه بر اساس نتایج آزمون SAT 1 دانشجو می گیرند، در حالی که دانشگاه های آمریکا و سایر نقاط جهان بر اساس SAT 2 دانشجو می پذیرند.

لیست ۱۲ دانشگاه برتر کشور ترکیه+شهریه و همه نکات مهم

برای شرکت آزمون YÖS اقدام کنم یا آزمون SAT ؟

انتخاب این موضوع به خود دانشجو بستگی دارد. به طور کلی اگر زبان انگلیسی داوطلب قوی است، آزمون SAT برای او بهتر است. در واقع تعداد دانشگاه هایی که آزمون YÖS را می پذیرند بیشتر از دانشگاه هایی است که آزمون SAT را در ترکیه قبول دارند. آزمون SAT یک آزمون بین المللی است اما آزمون YÖS آزمونی داخلی است. تعداد کانال های یوتیوب و مراکزی که یوس را آموزش می دهند هم در مقایسه با آزمون SAT بیشتر هستند.

حتما دانلود کنید: 100 درس مکالمات بسیار کاربردی ترکی استانبولی

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست