آزمون تومر

آزمون تومر: نمرات، روش برگزاری و همه نکات کاربردی

turkish-gama-min

آزمون تومر (Tomer) آزمون رسمی سنجش سطح آموزش زبان ترکی استانبولی است که یکی از معتبرترین دوره های آموزشی زبان ترکی در استانبول به شمار می رود. این آزمون به عنوان آزمون ورودی و پیش شرط اصلی ورود به دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ترکیه محسوب می شود.

تومر (Tomer) مخفف مرکز آموزش زبان ترکی در استانبول است و آزمون تومر مانند گواهی نامه های زبان انگلیسی تافل و آیلتس، برای تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه های این کشور بسیار مهم است.

بنابراین اگر بخواهید یکی از دانشگاه های ترکیه را برای تحصیل انتخاب کنید، حتما باید نمره زبان آزمون تومر را ارائه بدهید. نمره آزمون تومر نشان دهنده میزان تسلط شما به زبان ترکی است.

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

حالا بیایید با هم به نکات مربوط به آزمون تومر نگاهی بیندازیم.

سطوح مختلف آزمون تومر در ترکیه

آزمون تومر شامل چندین سطح از A1 تا C1 است و نمره کل شما در این آزمون، سطح دانش و شناخت شما از زبان ترکی و در واقع، سطح زبان ترکی شما را نشان می دهد.

دوره آموزشی زبان ترکی و آزمون تومر در هر سطح به دو بخش تقسیم می شود که شامل دو سطح مبتدی، دو سطح متوسط ​​و دو سطح پیشرفته است.

برنامه کلاس های آزمون تومر ترکیه و شرح وظایف زبان آموزان

هر سطح تومر در هشت هفته (دو ساعت) برگزار می شود، کلاس ها معمولاً در دو ساعت، صبح یا بعد از ظهر برگزار می شوند. داوطلبان این آزمون می توانند با شرکت در کلاس های زبان و دادن آزمون نهایی، نمره رسمی را کسب کنند.

در پایان هر سطح این آزمون زبان ترکی که شامل چهار مهارت اصلی شنیداری، خواندن، صحبت کردن، نوشتاری و همچنین مهارت های گرامر و درک مطلب است، دانشجویان از طریق ارزیابی عملکرد یا گذراندن یک امتحان نهایی توسط اساتید معتبر مورد سنجش قرار می گیرند.

آزمون تومر ترکیه

شرایط مهاجرت به ترکیه: کار، تحصیل، دریافت شهروندی و نکات دیگر

ورود به دانشگاه های ترکیه با کسب نمره آزمون تومر

طبق اعلام وب سایت رسمی آزمون تومر در آنکارا، حداقل سطح مود نیاز برای ورود به دانشگاه های ترکیه سطح B1 است.

دوره های آموزشی زبان ترکی در استانبول هم به صورت دوره های فشرده (یک ماه، دو ساعت) و هم به صورت دوره های عادی (شش ماه، دو ساعت) برگزار می شوند.

لازم به ذکر است که برای تحصیل در ترکیه، همانند تحصیل در کانادا یا آلمان، برخورداری از دانش زبان ترکی برای پذیرش در دانشگاه های معتبر ترکیه ضروری است و داشتن حداقل مهارت طبق قوانین بخش پذیرش دانشگاه مربوطه مورد نیاز است.

مرجع برگزاری آزمون تومر

مرجع اصلی برگزار کننده آزمون TÖMER دانشگاه آنکارا می باشد. تمامی موارد مربوط به آزمون نامبرده به واسطه این دانشگاه در سراسر دنیا انجام می شود. دانشگاه آنکارا با هدف گسترش زبان ترکی در سراسر دنیا اقدام به ایجاد نمایندگی هایی برای توسعه زبان ترکی شده است. مثلا در ایران بخش فرهنگی سفارت ترکیه (مرکز یونس امره) که در خیابان جردن واقع شده است متولی دوره های دیپلم تومر می باشد.

محل برگزاری آزمون TOMER

آزمون Tomer در ترکیه و در بیشتر شهرها هر ساله برگزار می شود البته در این میان شرکت کنندگان آزمون Tomer در استانبول بیشتر هستند زیرا به طور متوسط هر هفته در استانبول در حال برگزاری می باشد تا متقاضیان کار در ترکیه ، اخذ شهروندی ترکیه، اقامت یکساله ترکیه به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

البته ثبت نام آزمون TÖMER در ایران نیز انجام می شود و متقاضیان در ایران ترجیح می دهند در آزمون TÖMER در تهران شرکت داشته باشند.

لیست ۱۲ دانشگاه برتر کشور ترکیه+شهریه و همه نکات مهم

در نظر داشته باشید که برای ثبت نام در آزمون تومر شما نیازی به اخذ ویزای ترکیه نخواهید داشت بلکه به راحتی می توانید حتی با داشتن ویزای توریستی در این آزمون در ترکیه شرکت داشته باشید همچنین با داشتن مدارک می توانید در آزمون Tomer در ایران نیز ثبت نام خود را انجام دهید و مدرک تومر خود را دریافت کنید.

این امر در مورد آزمون SAT هم صادق است زیرا که بسیاری از متقاضیان ترجیح می دهند در آزمون اس ای تی در ترکیه شرکت کنند. برای شرکت در این آزمون هم شما نیازی به اخذ ویزای جدا نخواهید داشت ولی دقت کنید که این آزمون در ترکیه در سال پنج بار برگزار می شود.

مدارک لازم جهت ثبت نام در این آزمون

چگونه در آزمون TOMER شرکت کنیم؟ برای شرکت در این آزمون چه مدارکی را لازم داریم؟ برای شرکت در این آزمون شما باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • دو قطعه عکس رنگی
  • پاسپورت
  • در صورت نداشتن پاسپورت، ترجمه ترکی شناسنامه
  • پرداخت هزینه آزمون تومر

هزینه شرکت در آزمون تومر

قیمت آزمون TOMER با توجه به مرجع برگزار کننده آن می تواند متفاوت باشد. مثلا برای شرکت در این آزمون برای دریافت دیپلم TÖMER متقاضی می بایستی در حدود ۱۵۰ یورو هزینه خواهد داشت. هزینه شرکت این آزمون از نوع سرتیفیکای آن نزدیک 100 یورو می باشد.

زمان برگزاری آزمون TOMER

اولین آزمون تومر دانشگاه آنکارا در سال 2020 در تهران در تاریخ 2 اسفند سال 1398 در تهران برگزار گردید. هنوز از سمت دانشگاه آنکارا تاریخ های بعدی برگزاری این آزمون مشخص نشده است ولیکن در ترکیه و به خصوص در استانبول این آزمون هر هفته برگزار می شود.

انواع نمره آزمون تومر

آزمون تومر در ترکیه دارای چهار رتبه مقدماتی، دو درجه متوسط​​ ​​و یک مدرک دیپلم نهایی دارد. دو مورد از آنها مربوط به سطوح آموزشی پایه و متوسط، و دو مورد دیگر برای سطوح متوسط ​​و پیشرفته هستند.

در پایان هر دوره، زبان آموز باید در امتحان نهایی آن دوره قبول شود تا بتواند وارد سطح بالاتری شود. امتحان نهایی در پایان هر دوره آموزشی زبان ترکی در استانبول، برای ارزیابی چهار مهارت اصلی زبان آموزان در هر سطح برگزار می شود.

اگر کسی نتواند یکی از این سطوح مهارتی را بگذراند، باید در آزمون جبرانی شرکت کند و اگر بیش از یک بار در مهارت های آزمون زبان ترکی رد شود، باید آن دوره را دوباره بگذراند.

چگونه ویزای تحصیلی ترکیه بگیریم؟ شرایط تحصیل در مقاطع مختلف

جزئیات سطوح مختلف آزمون تومر ترکیه

  • سطح A1: در این سطح توانایی کلی افراد در برقراری ارتباط و درک سوال و جواب های ساده سنجیده می شود.
  • سطح A2: مهارت های اولیه دانش زبانی و توانایی صحبت کردن راحت و قابل انتظار متقاضی ارزیابی می شود.
  • سطح B1 و B2: دانش آموزانی که سطح B1 و B2 آزمون تومر را گذرانده اند، به ترتیب مهارت زبان ترکی را برای انجام کارهای روزمره (B1) و دانش خوب و مناسب زبان ترکی برای توصیف موضوع های مختلف (B2) دارند.
  • سطح C1: در نهایت، داوطلبان با گذراندن سطح C1 و اخذ دیپلم تکمیلی آزمون تومر، مهارت های زبان ترکی را در سطح بالا برای ادامه تحصیل دارند.

زمان برگزاری و جزئیات آزمون تومر ترکیه

آزمون تومر همه روزه از ساعت 9:00 تا 16:00 برگزار می شود. قبل از ثبت نام در آزمون تومر، یک آزمون تعیین سطح انجام می شود. دفتر ثبت نام این آزمون در ترکیه از ساعت 8:30 تا 20:00 در طول هفته و از ساعت 8:30 تا 17:30 در آخر هفته ها باز است. نتیجه آزمون نیز به مدت 4 ماه معتبر است.

در صورت لزوم، استاد دوره ممکن است سطح دوره را با تأیید مسئول برگزار کننده دوره در هفته اول تغییر دهد، صرف نظر از نتیجه آزمون، کلیه هزینه های امتحانات و دوره ها به لیر ترکیه پرداخت می شود.

هزینه آزمون تومر ترکیه

هزینه آزمون تومر در هر مرکز متفاوت است. اما به طور کلی، محدوده قیمت آن بین 250 تا 350 دلار برای اولین مرتبه است که در دو قسط قابل پرداخت است.

در صورتی که دانشجویان به هر دلیلی نتوانند در کلاس های آزمون تومر شرکت کنند، وجه پرداختی آنها پس داده خواهد شد. همچنین این افراد می توانند از تخفیف های آزمون تومر هم استفاده کنند.

دانلود رایگان ۲۰ آهنگ ترکی استانبولی زیبا برای یادگیری بهتر شما

مدارک و مشخصات شخصی باید در طول مراحل ثبت نام تکمیل شوند و کلیه موارد ثبتی نیز باید انجام شوند. هر مدرکی که در فرم های مربوطه از شما درخواست شده است، حتی اگر آن مدرک یک کپی از مشخصات شما باشد، حتماً باید تهیه شود.

برای انصراف قطعی یا موقت از ثبت نام تا یک هفته مهلت دارید که عذر موجهی ارائه دهید. در صورت تأیید موسسه آموزشی، ثبت نام شما در تاریخ برگزاری آزمون ملغی می شود و نیازی نیست هزینه ای برای شرکت در آزمون پرداخت کنید.

اعتبار آزمون تومر ترکیه

زبان آموزانی که از آخرین آزمون آنها بیش از 4 ماه گذشته باشد، مجدداً باید در آزمون شرکت کنند. دوره های آزمون تومر در 12 ماه سال و 7 روز هفته از ساعت 9 صبح تا 9 شب برگزار می شود. در صورت عدم برگزاری کلاس ها در موعد مقرر، کلاس های جبرانی برگزار می شود.

دانشجویانی که هزینه کامل شهریه را پرداخت کرده باشند می توانند این هزینه را به شخص دیگری برای حضور در یک یا چند کلاس آمادگی قبل از آزمون واگذار کنند و شخصی که از این مزیت بهره مند می شود می تواند بدون پرداخت هیچ هزینه ای در آزمون نهایی شرکت کند.

بهترین روش یادگیری سریع و بی نقص زبان ترکی استانبولی در منزل

نمرات

از دانشجویانی که نمره آزمون تومر آنها پیشرفت داشته باشد، آزمونی 5 مهارته طی چهار ساعت پایانی دوره آموزشی گرفته می شود و زبان آموزانی که تمامی مهارت های این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند به سطح جدید ارتقا می یابند.

از زبان آموزی که موفق به کسب نمره لازم در هر یک از مهارت ها نشده باشد، آزمون مجدد از همان مهارت گرفته می شود و او می تواند با پشت سر گذاشتن این آزمون وارد آزمون مهارت بعدی شود.

نمره مطلوب طبق دستورالعمل زیر به دانشجویان تعلق می گیرد:

  • مهارت شنیداری (تشخیص و درک آواها و صداها): حداقل نمره 15، حداکثر نمره 25
  • مهارت درک مطلب: حداقل نمره 15، حداکثر نمره 25
  • مهارت مکالمه: حداقل نمره 9، حداکثر نمره 15
  • مهارت بیان: حداقل نمره 6، حداکثر نمره 10
  • مهارت شنیداری (گوش دادن): حداقل نمره 15، حداکثر نمره 25

انواع آزمون هایی که برای شرکت در دوره های آموزشی آزمون تومر ترکیه باید گذرانده شوند

1- نوع آزمون: آزمون تعیین سطح.

  • شرح آزمون: شامل 100 الی 120 سوال برای تعیین سطح مهارت داوطلب
  • مدرک قابل ارائه: گزارش تعیین سطح

2- نوع آزمون: آزمون حضور در دوره.

  • شرح آزمون: شامل 4 مهارت از سطح پایین تا بالاترین سطح
  • مدرک قابل ارائه: گزارش پاس کردن دوره

3- نوع آزمون: امتحان فارغ التحصیلی.

  • شرح آزمون: در پایان هر سطح (متوسط و پیشرفته) گرفته می شود و شامل هر 4 مهارت است.
  • مدرک قابل ارائه: گواهی نامه فارغ التحصیلی

4- نوع آزمون: امتحان دیپلم

  • شرح آزمون: آزمون هایی که در پایان سطوح متوسط و پیشرفته گرفته می شود و شامل هر 4 مهارت است.
  • مدرک قابل ارائه: گواهی دیپلم

5- نوع آزمون: امتحان و گواهی نامه یا دیپلم بدون نیاز به پاس کردن ترم.

  • شرح آزمون: این آزمون از افرادی که در دوره های آزمون تومر شرکت نکرده اند و اشخاصی که مهارت هایشان ارزیابی شده است، گرفته می شود.
  • مدرک قابل ارائه: گواهی نامه و دیپلم

6- نوع آزمون: آزمون غیر حضوری

  • شرح آزمون: یک آزمون آنلاین که میزان مهارت زبان ترکی را ارزیابی می کند.
  • مدرک قابل ارائه: دیپلم UTS

نمره مورد نیاز برای آزمون تومر ترکیه جهت پاس کردن هر دوره

  • سطحA1 : نمره مورد نیاز: 49-20
  • سطحA2 : نمره مورد نیاز: 59-50
  • سطحB1 : نمره مورد نیاز: 69-60
  • سطحB2 : نمره مورد نیاز: 79-70
  • سطحC1 : نمره مورد نیاز: 89-80
  • سطحC2 : نمره مورد نیاز: 100-90

حتما دانلود کنید: 100 درس مکالمات بسیار کاربردی ترکی استانبولی

ویدیوی بسیار کاربردی درباره آزمون تومر

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست