فلش کارت

فلش کارت زبان آلمانی: نحوه ساخت، استفاده و دانلود 2 تای برتر

German-gama-min

هر چه قدر هم طرفدار فناوری باشیم، باز هم فلش کارت های فیزیکی جایگاه خاص خودشان را حفظ کرده اند. امروز می خواهم در این مقاله شیوه استفاده از فلش کارت های فیزیکی را با شما به اشتراک بگذارم. من بر روی یادگیری زبان آلمانی تمرکز خواهم کرد، اما این نکات برای یادگیری لغات هر زبان دیگری هم به کار می آیند.

7 ترفند ساخت فلش کارت زبان آلمانی

ساختن یک فلش کارت خوب یک کار هنری است که فکر نمی کنم زبان آموزان واقعا آن را درک کنند. درست کردن سریع و عجله ای این کارت ها اصلا توصیه نمی شود. ساختن باحوصله و دقیق فلش کارت ها جزئی از مراحل یادگیری لغات به حساب می آید و ترفند های خاص خودش را دارد.

1-از فلش کارت های چند رنگ استفاده کنید

اگر نمی دانید باید بگویم که اسامی آلمانی سه جنسیت و چند شکل جمع دارند. این بدان معناست که باید مذکر، مؤنث ، خنثی یا جمع بودن هر اسم یا فعل در آلمانی را حفظ کنید.

برای هر جنسیت یک رنگ و برای کلمات غیر اسمی (افعال، صفت ها، حروف اضافه، حروف ربط و غیره) یک رنگ دیگر انتخاب کنید. لازم نیست که از صورتی برای اسامی مونث، از آبی برای مذکر و از سبز برای خنثی استفاده کنید. باید همه چیز نظم داشته باشد. مهم نیست از چه رنگی برای چه جنسیت استفاده می کنید، فقط همیشه از همان رنگ استفاده کنید.

 


german

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان آلمانی چرب زبان، آلمانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آلمانی مثل بلبل حرف بزن!


 

گرامر آلمانی رو یک بار برای همیشه یاد بگیرید: آموزش گرامر زبان آلمانی + دانلود کتاب گرامر رایگان

من توصیه می کنم از همان رنگ ها هم برای ضمایر همان جنس استفاده کنید . مثلا “er” کلمه he انگلیسی یا “او” مذکر است. به همین دلیل آن را روی همان کارت رنگی که برای اسامی مذکر استفاده می کنید، بنویسید. برای ضمایری مثل “du” که لزوما به جنسیت خاصی اشاره نمی کند ، فقط از رنگی که برای کلمات “غیر اسمی” انتخاب کرده اید، استفاده کنید.

نکته: اگر از فلش کارت های سفید برای کلمات ” غیر اسمی ” استفاده می کنید، می توانید کاغذِ آن ها را با قیمت کم تر و یا به صورت عمده خریداری کنید.

2-اگر از فلش کارت های چند رنگ استفاده نمی کنید، از خودکار رنگی استفاده کنید

اگر از فلش کارت های چند رنگ استفاده نمی کنید؛ برای هر جنسیت از خودکار یا مارکرهایی با رنگ های مختلف استفاده کنید. من سیاه را برای کلمات غیر اسمی توصیه می کنم، علت آن هم فقط این است که شما زیاد از آن استفاده خواهید کرد و برای تان مقرون به صرفه تر خواهد بود. باز هم مهم نیست از چه رنگی برای چه چیزی استفاده می کنید، مهم اینست در کارتان ثبات داشته باشید.

3-جمع اسامی و اشکال بی قاعده افعال را هم در نظر بگیرید

شکل اصلی اسم را با حرف تعریف مخصوصش (der، die یاdas ) بنویسید. شکل جمع را هم با حرف تعریفش زیر شکل اصلی اسم وارد کنید. در زیر افعال، شکل بی قاعده اش را بنویسید. اگر فعل در زمان حال تغییر ریشه می دهد، شکل “er, sie, es” را بنویسید تا برای خودتان یادآوری کنید. اگر فعل در حالت گذشته ساده یا حال کامل بی قاعده است، آن را هم بنویسید. همه این فرم ‌های جایگزین را کوچک ‌تر از فرم اصلی بنویسید، البته به قدری بزرگ باشد که با یک نگاه سریع تشخیص داده شود.

4-حروف را بزرگ و آهسته بنویسید

برخی از افراد می خواهند که فرآیند ساختن فلش کارت را با عجله انجام دهند تا سریع تر به مرحله حفظ کردن کلمات برسند، اما نوشتن فلش کارت ها بخشی از این پروسه است. برای این کار وقت بگذارید. از زمانی که صرف نوشتن این کارت ها می کنید، نهایت استفاده را ببرید. هر چه زمان بیشتری برای نوشتن کلمات صرف کنید، زمان بیشتری را می توانید در حین نوشتن، به حفظ کلمات بپردازید.

word image 71

5-هنگام نوشتن با صدای بلند بخوانید

هر کلمه را با صدای بلند بار ها و بار ها به هر دو زبان بخوانید. به طور مثال اگر در حال نوشتن کلمه “کتاب” هستید ، بگویید: das Buch، die Bücher، کتاب.

خواندن فلش کارت ها با صدای بلند فواید زیادی دارد. هنگام نوشتن واژگان ، خواندن با صدای بلند اطلاعات را به شیوه ای دیگر وارد مغزتان می کند و باعث می شود که هنگام نوشتن کلمه به آن فکر کنید. در حین خواندن روی تلفظ تان هم کار می کنید. این بدان معنی است که شما تمام عناصر یادگیری زبان اعم از خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را هنگام ایجاد فلش کارت تمرین می کنید.

برای یادگیری زبان آلمانی: دانلود کتاب، داستانهای کوتاه و رمان آلمانی برای همه

6-همان طور که می نویسید، تکرار کنید

یک دفعه متوقف نشوید و کلمه را هر چند بار که می توانید به زبان بیاورید. تا زمانی که روی آن کارت می نویسید و حتی زمانی که کارت را در قفسه می گذارید، به تکرار ادامه دهید. فراموش نکنید که هر دو طرف را با حروف تعریف ، شکل جمع، و شکل بی قاعده فعل با صدای بلند بخوانید.

7-فلش کارت های اصلاح شده

اگر نمی خواهید یا به فلش کارت های واقعی دسترسی ندارید، یک تکه کاغذ بردارید و آن را به صورت عمودی از وسط تا کنید. عبارت را در سمت رویی کاغذ و ترجمه را در داخل آن بنویسید . اگر بخواهید، می توانید بین هر کلمه فاصله بیندازید، به این ترتیب می توانید هر یک را جداگانه بررسی کنید. اگر بخواهید جای زبان ها را عوض کنید، کافیست کاغذ را برگردانید. فراموش نکنید که لغات تان را رنگی کنید تا هم چنان از مزایای استفاده از فلش کارت های رنگی بهره مند شوید.

چرا از فلش کارت های رنگی استفاده کنید؟

استفاده از رنگ ها به مغزتان به شکل دیگری ورودی می دهد و آن را مجبور می کند تا جنسیت را به اسم ربط دهد. هنگام به خاطر سپردن واژگان، مغز شما تا آن جایی که می ‌تواند ورودی ها را به اشکال مختلف دریافت می کند تا یک حافظه قوی ایجاد کند. به طور مثال من در ذهنم مانده است که کجا و کی یک سری کلمات را یاد گرفته ام زیرا یک اتفاقی دقیقا در حین شنیدن یا دیدن آن واژه ها افتاده است.

شاید به غذایی که می خوردم، دوستانی که با آن ها بودم یا هر چیز دیگری ربط دارد. با استفاده از رنگ ها، مغز شما رنگ را با جنسیت مرتبط می کند. وقتی به یک کلمه فکر می کنید ، مغز شما به رنگ آن فکر می کند و سپس می توانید جنسیت را به خاطر بسپارید.

word image 72

نحوه مطالعه با فلش کارت

اما حالا که فلش کارت های تان را آماده کرده اید، چطور از آن ها به بهترین شکل استفاده کنید؟ مراحل زیر یک فرآیند گام به گام است که کمک تان می کند راحت تر کلمات را به خاطر بسپارید:

1-از آلمانی به فارسی شروع کنید.

2- به کلمه آلمانی نگاه کنید.

3- آن را با صدای بلند تکرار کنید.

4- اگر شکل جمع یا فرم بی قاعده ای دارد، آن ها را همان طور که روی کارت نشان داده شده است، با صدای بلند بخوانید.

5- به معادل فارسی فکر کنید.

6- کلمه فارسی را با صدای بلند به زبان بیاورید.

7- بررسی کنید که آیا کلمه در طرف دیگر درست است یا خیر.

8- دو طرف کارت را چند بار بخوانید. اشکال جمع یا بی قاعده احتمالی را هم همان طور که روی کارت نوشته شده، تکرار کنید.

9- این کار را چند بار انجام دهید تا برایتان راحت و روان شود.

10- سپس فارسی به آلمانی را با همین روند امتحان کنید.

نکته مهم-استفاده منظم: هر روز به مدت معینی (مثلاً 15 دقیقه)، با فلش کارت‌های خود کار کنید. مطمئن شوید که هر واژه یا جمله‌ای که روی فلش کارت نوشته شده، را تلفظ کرده و معنی آن را می‌دانید.

حفظ کلمات از آلمانی به فارسی، باعث می شود مغزتان آموزش ببیند و به کلمات عادت کند. تشخیص معنای یک کلمه آلمانی آسان تر از پیدا کردن معادل آلمانی یک کلمه فارسی است. وقتی مطمئن شدید که روی حدس کلمات از آلمانی به فارسی مسلط هستید ، می توانید از فارسی به آلمانی را شروع کنید. فراموش نکنید که هنگام مطالعه باید تمام چیزهایی که روی کارت نوشته شده را به زبان بیاورید.

حتما این 100 درس رایگان را دانلود نمایید: 100 مکالمه کاملا کاربردی روزمره آلمانی

چرا فلش کارت های دیجیتال تاثیر کم تری روی یادگیری دارند؟

برای کسانی که می پرسند چرا فلش کارت ‌ها را در قالب یک اپلیکیشن یا سیستم فلش کارت آنلاین معرفی نمی کنم، باید بگویم که آن ها واقعا بازده خوبی در یادگیری ندارند. استفاده از فلش کارت های فیزیکی مزایای بیشتری به همراه دارد.

با در دست گرفتن یک کارت در دست، اطلاعات به شکل دیگری وارد مغز می شوند . حس لامسه کمک می کند تا داده های روی فلش کارت های فیزیکی بهتر روی مغزتان هک شوند. وقتی خودتان کارت را بر می گردانید، مغز شما این حرکت و جنبه جنبشی فرآیند را ثبت می کند. در صورتی که ضربه زدن روی صفحه نمایش هرگز این ورودی را به مغزتان نمی دهد.

word image 73

تایپ کردن کلمات در رایانه یا تلفن به اندازه نوشتن آن ها روی مغزتان تاثیر نمی گذارد. وقتی تایپ می‌کنید، کارتان سریع ‌تر تمام می شود و این یکی از دلایلی است که نشان می دهد یادگیری به روش دیجیتالی سودی ندارد. نوشتن کلمات با دست به شما فرصت می دهد تا کلمات را در بازه زمانی طولانی تری با صدای بلند به زبان بیاورید. این شما را مجبور می کند که وقت صرف کنید و اجازه دهید اطلاعات روی مغزتان بنشینند.

شما نمی توانید همانطور که فلش کارت های فیزیکی را می سازید، نوع آنلاینش را هم بسازید. گاهی اوقات حتی نمی توانید متن رنگی اضافه کنید. من هنوز برنامه ای پیدا نکرده ام که بتواند رنگ کارت را برای تطبیق کلمه با جنسیتش تغییر دهد.

نکته اینجاست که این اپلیکیشنها می توانند جایگزین بسیاری از چیز ها شوند. مثلا شما می توانید یک کتاب دیجیتالی را بدون هیچ مشکلی بخوانید. یا قرار ملاقات آنلاین ترتیب دهید. اما وقتی صحبت از فلش کارت می شود، هیچ چیزی جایگزین کارت های فیزیکی نخواهد شد .

2 فلش کارت برتر زبان آلمانی به صورت اپلیکیشن

1-Ankidroid flashcards (محبوب ترین)

word image 74

برنامه Ankidroid Flashcard به شما کمک می کند تا زبان آلمانی را از طریق محتوای رسانه ای یاد بگیرید. می توانید تصاویر، ویدئو، صدا و یادداشت ها را به فلش کارت های تان اضافه کنید.

این برنامه به شما امکان می دهد تا دستگاه ها را با هم سینک یا هم گام کنید. بنابراین می توانید فلش کارت های تان را روی دسکتاپ تان اضافه کنید و بعدا در حین حرکت، از طریق تلفن هوشمندتان آن ها را مشاهده کنید.

شما به عنوان یک زبان آموز آلمانی می توانید از ویژگی های خاص این برنامه بهره مند شوید، مثلا:

  • فلش کارت های تان را خودتان طراحی و یا از دسته کارتهای از پیش ساخته شده استفاده کنید.
  • AnkiDroid با دیکشنری های آنلاین مثل Leo.org ادغام می شود.
  • الگوریتم های تکرار فاصله دار (Spaced repetition) فلش کارت هایی را به شما نشان می دهد که به احتمال زیاد فراموش شان می کنید.

طراحی ساده Anki و مجموعه ای از ویژگی های قابل تنظیم، آن را به یکی از بهترین برنامه های فلش کارت برای یادگیری واژگان آلمانی تبدیل کرده است . با افزودن رسانه به کارت ‌ها، می ‌توانید بهتر با کلمات ارتباط برقرار کنید و یادآوری شان برای تان آسان ‌تر می شود.

2-Brainscape flashcards (پر امتیاز)

word image 75

برنامه Brainscape Flashcard به شما امکان می دهد که فلش کارت بسازید، کلمات را جستجو کنید و آن ها را به اشتراک بگذارید. چیزی که این برنامه را منحصر به فرد می کند، قابلیت شخصی سازی زمان تکرار برای کاربر است. کاربران بسته به شناختی که نسبت به محتوای کارت دارند، فلش کارت ها را از یک تا پنج رتبه بندی می کنند.

این فرآیند را تکرار مبتنی بر اطمینان می نامند. الگوریتم های Brainscape بهترین زمان را برای آزمودن مجدد شما تعیین می کنند.

سایر قابلیت ها عبارتند از:

  • دسترسی به هزاران فلش کارت آلمانی از پیش طراحی شده رایگان
  • افزودن تصاویر، صدا و انیمیشن ها را به فلش کارت ها
  • همگام سازی محتوا بین دستگاه های مختلف
  • تعیین هدف و زیر نظر گرفتن روند پیشرفت کاربر

بسیاری از قابلیت های این برنامه رایگان هستند. با عضویت در این برنامه ، امکان دسترسی به زبانهای خارجی دیگر و محتوای آماده سازی برای آزمون فراهم است.

در ادامه حتما دانلود کنید: ۱۰ اپلیکیشن آموزش زبان آلمانی

البته برای بهره مندی از فلش کارت های رایگان آلمانی به عضویت نیازی نیست . این ابزار یادگیری خود آموز می تواند توانایی شما در تشخیص واژگان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست