آزمون آیلتس

چطور آیلتس تدریس کنیم؟ راهنمای روش تدریس آیلتس برای معلمان

گاما

در حال حاضر آزمون بین المللی زبان انگلیسی آیلتس (IELTS) با داشتن مراکز آزمون آیلتس در ۱۵۰ کشور مختلف جهان و بیش از ۲٫۵ میلیون داوطلب در هر سال، متداول ترین آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل و مهاجرت محسوب می شود. نمرات آزمون آیلتس مورد قبول بیش از ۹۰۰۰ موسسه آموزشی و دولتی و همینطور کارفرمایان مختلف در سراسر جهان است. حالا بیایید کمی درباره اینکه چطور باید آیلتس را تدریس کرد صحبت کنیم.

هر سال که می گذرد، تعداد داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس بیشتر و بیشتر می شود و می شود حدس زد که آینده شغلی معلمان و اساتیدی که آیلتس تدریس می کنند چقدر روشن است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که مهارت انگلیسی خوبی دارید و دنبال فرصت شغلی مناسبی می گردید تدریس آیلتس گزینه بسیار خوبی برای شماست. با استفاده از نرم افزارهای مناسب آموزش زبان می توانید تدریس آنلاین آیلتس را هر نقطه ای که در آن سکونت دارید شروع کنید.

حتما بخوانید: ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟ (راهنمای کامل)

اغلب اوقات درآمد معلمان و اساتید آیلتس از میزان متوسط درآمد افراد دیگر خیلی بالاتر است؛ بنابراین این حرفه پتانسیل بسیار زیادی برای کسب درآمد بالا دارد. علاوه بر این مزایا، تدریس آیلتس زمینه را برای ورود شما به عرصه آموزش آیلتس در سطح جهان نیز فراهم می کند. اگر عاشق سفر به کشورهای دیگر هم هستید که چه بهتر! چون تقاضا برای معلم آیلتس در سراسر جهان خیلی زیاد است.

نحوه آموزش آیلتس (IELTS)

با اینکه به طور کلی مقدمات خاصی برای تدریس آیلتس وجود ندارد ولی اغلب اوقات داشتن مدرک زبان انگلیسی و تجربه تدریس در برخی سطوح توصیه می شود. در برخی کشورها برای تدریس آیلتس باید مدرک CELTA یا DELTA داشته باشید. مدرک این دوره ها برای برای افرادی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم تدریس می کنند معتبر است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

قبل از اینکه سراغ چگونگی و چرایی تدریس آیلتس برویم بیایید با هم نگاهی به آزمون آیلتس بیندازیم.

همه چیز درباره آیلتس (IELTS)

ایلتس آزمونی مختص غیر انگلیسی زبانان است و به دو شکل ارائه می شود:

  1. آیلتس آکادمیک: این آزمون مختص کسانیست که مایل به تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند و یا تمایل به کار در بخش هایی دارند که در آنها دانش آکادمیک انگلیسی مثل خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی مورد نیاز است.
  2. آیلتس جنرال: آزمون جنرال یا عمومی آیلتس برای کسانی طراحی شده که برای تحصیل در مقاطع پایین تر قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان دارند. این آزمون بیشتر روی ارزیابی مهارت های بقا (survival skills) تمرکز می کند تا مهارت های زبان انگلیسی.

اکثر داوطلبان آزمون آیلتس آکادمیک برای اینکه پشتوانه تحصیلی یا شغلی مناسبی داشته باشند دنبال مدرک این آزمون هستند. آزمون آیلتس هر سال ۴۸ بار در سراسر جهان برگزار می شود و هیچ محدودیتی در خصوص تعداد دفعات شرکت در آزمون وجود ندارد.

مؤلفه ها و اجزای آزمون آیلتس

آزمون آیلتس چهار مرحله دارد:

  1. بخش شنیداری یا لیسنینگ (Listening): یک تست ۳۰ دقیقه ای که در آن داوطلبان باید به یک صدای ضبط شده انگلیسی گوش کنند و بر اساس آن به سوالات پاسخ بدهند.
  2. بخش خواندنی یا ریدینگ (Reading): آزمون یک ساعته ای که شامل خواندن متن های بلند و طولانی و پاسخ به سوالات درک مطلب است.
  3. بخش نوشتاری یا رایتینگ (Writing): آزمون یک ساعته ای که در آن داوطلبان باید افکار و نظراتشان را در مورد یک موضوع بنویسند.
  4. بخش گفتاری یا اسپیکینگ (Speaking): یک تست حضوری ۱۴ دقیقه ای که در آن داوطلب باید درباره کار، خانواده، فعالیت های مورد علاقه و یک موضوع صحبت کند.

اگر خوب به فرمت آزمون آیلتس دقت کنید متوجه می شوید که این آزمون در قالب پاس کردن یا رد شدن طراحی نشده است. نمره هر کدام از بخش های گفته شده بین ۰ تا ۹ ارزیابی می شوند تا مهارت داوطلب در سطوح مختلف ارزیابی شود. نمره ۰ به معنی مبتدی بودن فرد و ۹ نشان دهنده تسلط کامل او در بخش مورد نظر است. مجموع نمرات نیز عملکرد کلی شرکت کننده در آزمون را ارزیابی می کند.

آمادگی برای تدریس آیلتس

برای یاد گرفتن نحوه آموزش و تدریس آیلتس اول از همه خودتان باید با آزمون آشنا بشوید. این آشنایی شامل انجام تست ها و تمرین بخش های مختلف آیلتس است که شما را مطمئن می کند به طور کامل روی همه مباحث تسلط دارید.

علاوه بر این راهنمای آموزشی ما برای کسانیست خودشان هم در آزمون آیلتس شرکت کرده اند و در حال حاضر به تدریس زبان انگلیسی مشغولند. چون قبل از شروع کار با زبان آموزان، شما باید خودتان به طور کامل از چند و چون آزمون آیلتس با خبر باشید تا بتوانید به شاگردهایتان امید کسب یک نمره عالی و رضایت بخش را بدهید.

از طرف دیگر، زبان آموزان کلاس شما مهارت انگلیسی شان با هم متفاوت است؛ بعضی ها مبتدی هستند و بعضی ها هم قبلا در آزمون آیلتس شرکت کرده اند ولی نمره خوبی نگرفته اند. بنابراین عاقلانه ترین کار این است که قبل از شروع دوره آموزشتان، از نمره آیلتس دانش آموزان با خبر بشوید و آنها در گروه های مناسب دسته بندی کنید.

بهتر است از زبان آموزانی که تا به حال در آزمون آیلتس شرکت نکرده اند یک تست عملی بگیرید تا سطح هر کدام از آنها را بفهمید و بدانید که برای هر زبان آموز باید چه موارد و چه کارهایی انجام شود تا به هدف دلخواهشان برسند. بسته به اینکه هر شخص قرار است با ویزایی که می گیرد چه کاری در کشور مورد نظرش انجام بدهد، نمرات مورد نیاز برای قبولی در آزمون آیلتس فرق می کنند.

نحوه آموزش لیسنینگ آیلتس (IELTS Listening)

بخش شنیداری یا لیسنینگ آیلتس اولین مرحله از این آزمون است و طی آن داوطلب باید به صدای ضبط شده ای که ممکن است مکالمه یا سخنرانی باشد گوش کند و طبق چیزی که شنیده به سوالات مربوطه جواب بدهد.

آزمون ۳۰ دقیقه ای لیسنینگ آیلتس شامل چهار نوع فایل صوتی می باشد:

  1. مکالمه عمومی: گفتگو و مکالمات بین دو نفر
  2. سخنرانی عمومی: مونولوگ یا مکالمه تک نفره
  3. مکالمه آکادمیک: مکالمه چند نفره در یک محیط یا چیدمان دانشگاهی
  4. سخنرانی آکادمیک: مونولوگ یا سخنرانی تک نفره در مورد یک موضوع آکادمیک یا دانشگاهی

زمان هر یک از این فایل ها تقریبا ۵ دقیقه است و داوطلب باید برای هر فایل شنیداری به ۱۰ سوال مرتبط پاسخ بدهد. سوالات به شکل های مختلف مثل سوالات چند گزینه ای (multiple choice)، جای خالی (fill in the blank) و یا تکمیل نمودار یا دیاگرام (fill out the answers on a diagram) هستند.

در پایان آزمون به داوطلبان فرصت داده می شود تا دوباره به عقب برگردند و سوالاتی که ممکن است به خاطر محدودیت زمانی موقع گوش دادن صداها از قلم انداخته اند را جواب بدهند.

اینجاست که کار شما به عنوان یک معلم آیلتس خودش را نشان می دهد. برای اینکه بتوانید دانش آموزانتان را آماده این بخش دشوار کنید باید نکات زیر را رعایت کنید.

۱-لهجه ها

باید بدانید که زبان انگلیسی لهجه های مختلفی دارد و در آزمون شنیداری آیلتس از لهجه بریتیش، آمریکایی، نیوزیلندی، استرالیایی و بسیاری از لهجه های دیگر استفاده می شود. الگوهای گفتاری این لهجه ها کاملا با هم متفاوت است و همین مساله باعث می شود درک و فهم این جملات برای کسانی که در دنیای واقعی با زبان انگلیسی سر و کار کمی دارند مشکل باشد.

شما به عنوان یک استاد یا معلم آیلتس نقش مهمی در این مرحله ایفا می کنید. شما نه تنها باید به زبان آموزانتان کمک کنید که با لهجه های مختلف آشنا شوند؛ بلکه باید کاری کنید که با انگیزه هم باقی بمانند.

معمولا اضطراب امتحان ذهن داوطلبان را به خودش مشغول می کند و اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهد. در چنین شرایطی و در ۹۰ درصد مواقع زبان آموزان به این فکر فرو می روند که “اگر در آزمون رد بشوم چه؟”، “اگر از دیگران نمره کمتری بگیرم چه؟”، “اصلا نمی دانم از پس امتحان بر می آیم یا نه”، “آخرش به هدفم می رسم یا نه؟”

نتیجه این فکر و خیالات چیست؟ دقیقا هیچ! آنها فقط وقت و انرژی ارزشمند و گرانبهایشان را صرف افکار بی فایده می کنند. در چنین اوضاعی شما به عنوان یک معلم و راهنما باید نقش پررنگ و موثری داشته باشید. بعضی از زبان آموزها برای آمادگی در آزمون آیلتس به تمرین اضافی احتیاج دارند. حالا شما چطور می توانید کمکشان کنید؟ به آنها هنر گوش دادن را یاد بدهید.

همه اجزا و عناصر آزمون آیلتس به هم مرتبطند. قبل از اینکه کسی یاد بگیرد که چطور صحبت کند، بخواند یا بنویسد باید گوش کند. حالا چطور باید خوب گوش دادن را یاد دانش آموزانتان بدهید؟ از طریق روش های زیر:

  • فایل های صوتی با لهجه های مختلف از کشورهای مختلف برایشان پخش کنید

مشکل ترین قسمت بخش لیسنینگ آیلتس فهمیدن لهجه های مختلف است. برای همین خیلی مهم است که زبان آموزان تا حد زیادی با لهجه های مختلف آشنا باشند. برای تقویت مهارت شنیداری دانش آموزانتان فایل های مختلف از لهجه های مختلف را برایشان پخش کنید تا متوجه شوند کلمات گوناگون در هر لهجه ای چطور تلفظ می شوند.

به عنوان مثال کلمه “niche” در لهجه بریتیش “neesh” و در آمریکایی “nich” تلفظ می شود یا مثلا کلمه “tomato” در لهجه آمریکایی “toe-may-do” و در لهجه بریتیش “two-mart-o” تلفظ می شود.

برای اینکه زبان آموزها از سردرگمی دربیایند باید زیاد تمرین کنند و مدام لهجه های مختلف را بشنوند. اگر کلاس آنلاین برگزار می کنید ممکن است فرصت کافی برای آموزش لهجه ها نداشته باشید. در این شرایط می توانید لینک ویدیویی که خودتان تهیه کرده اید را به زبان آموزان بدهید و از آنها بخواهید آن را در خانه تماشا و تمرین کنند.

  • صداها، معانی و تلفظ های مختلف کلمات را به آنها یاد بدهید

کلمات زیادی در زبان انگلیسی وجود دارند که تلفظ و املای یکسانی دارند اما معنایشان متفاوت است. به این دسته از کلمات هومونیم (Homonym ) گفته می شود. در برخی موارد هم ممکن است دو کلمه دقیقا مثل هم تلفظ شوند اما املای متفاوتی داشته باشند. این کلمات هوموفون (Homophone) نام دارند. دسته دیگری از کلمات هم هستند که به آنها هوموگراف (Homograph)  می گویند. هوموگراف ها واژه هایی هستند که املایشان یکسان است اما تلفظ مختلفی دارند. دسته چهارم کلمات که به هترونیم (Heteronym) معروفند نیز کلماتی هستند که املایشان یکسان است اما تلفظ و معنای مختلفی دارند.

به مثال های زیر دقت کنید:

word image 7

شما به عنوان معلم باید به زبان آموزان کمک کنید تا بتوانند تفاوت این کلمات را کاملا درک کنند.

۲-مونولوگ ها و دیالوگ ها

در آزمون لیسنینگ آیلتس داوطلبان باید چهار نوع فایل مختلف را گوش کنند که به تدریج سطح آنها سخت تر می شود. لهجه های استفاده شده در این فایل ها با هم متفاوتند و هر فایلی چالش های خاص خودش را دارد.

به جز فاکتورهای مربوط به مهارت زبانی داوطلب، عوامل دیگری هم وجود دارد که شنونده را دچار مشکل می کنند. معمولا گوش دادن به مکالمات دو نفره کار آسانیست. مونولوگ ها یا گفتگوهای تک نفره کمی خسته کننده و حوصله سر بر هستند اما ممکن است بعضی از آنها به دقت و حواس جمعی بیشتر نیاز داشته باشند و شنونده را گیج کنند.

به عنوان مربی آیلتس شما باید زبان آموزانتان را با هر دو نوع فایل آشنا کنید. علاوه بر این حتما باید نقاط ضعف آنها را در موارد مختلف شناسایی و روی برطرف کردنشان تمرکز کنید. حالا سوال اینجاست که چطور می توانید در این زمینه به زبان آموزان کمک کنید؟ بسیار خب! از نکات زیر کمک بگیرید:

  • به آنها یاد بدهید که شنونده های فعالی باشند

با اینکه معمولا دیالوگ های دو نفره راحت تر و جذاب تر از از مونولوگ ها هستند؛ اما ممکن است حتی در همین مکالمات هم اطلاعات مهم و کلیدی از دست داده شوند. به مکالمه زیر توجه کنید:

Speaker 1: Hey! Let’s catch up tomorrow.

۶ pm. Gregory’s, 44th Street?

Speaker 2: Have you been to Fika? Their Scandinavian snacks are just amazing.

Speaker 1: No, but I’m sure Fika would be great. Can we go there some other day?

Or let’s just try it tomorrow.

Speaker 2: Great! See you, then

در این مکالمه Speaker 2 کمی در مورد محل مورد نظر مردد بود اما در نهایت به توافق رسیدند. اکثر اوقات ما مکالمات را نصفه و نیمه می شنویم و حتی قبل از تمام شدن گفتگو نتیجه نهایی را در ذهنمان تداعی می کنیم و این دقیقا یکی از بزرگترین اشتباهات ما به عنوان یک شنونده است.

نکته: اگر زبان آموزان موقع پیدا کردن جواب درست با مشکل مواجهند از آنها بپرسید به چه دلیلی این جواب را انتخاب کرده اند؟ این کار باعث می شود اطلاعات غلطی که از شنیده هایشان به دست آورده اند و باعث از قلم انداختن کلمات مهم شده است مشخص شود.

  • مهارت سریع خواندن یا اسکیم کردن (Skimming) را به زبان آموزان یاد بدهید

اسکیم کردن یکی از روش های خواندن سریع متن است. در این روش با نگاه سریع به متن باید کلمات کلیدی، موضوعات اصلی، تاریخ ها و وقایع کلی مطلب را دریافت کرد. نکته مهم در اسکیم کردن فهمیدن منظور اصلی متن است نه پرداختن به جزئیات.

موقع تمرین لیسنینگ هم می توان از همین تکنیک استفاده کرد. در آزمون آیلتس داوطلبان می توانند قبل از شنیدن صداهای ضبط شده سوالات را ببینند. بین هر فایل صوتی تا فایل بعدی ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه زمان وجود دارد و در این فرصت شرکت کنندگان با نگاهی سریع به سوالات می توانند آنها را اسکیم کنند و اطلاعات کلیدی مطلب را بفهمند.

با همه اینها این مسولیت شماست که به عنوان یک استاد تدریس آیلتس مهارت اسکیمینگ را به زبان آموزان یاد بدهید. نکته بسیار مهم این است که زبان آموز دقیقا متوجه شود باید هنگام روخوانی سریع دقیقا دنبال چه چیزهایی بگردد و از چه چیزهای بگذرد. برای آموزش مهارت سریع خوانی از زبان آموزانتان بخواهید کارهای زیر را انجام بدهند:

  • قبل از پخش شدن صدا سوالات را بخوانند
  • دنبال کلمات و عبارات کلیدی بگردند
  • به روزها، تاریخ ها، زمان ها، سال ها و رویدادها با دقت گوش کنند.
  • اسامی و نام ها به خاطر بسپارند
  • سعی کنند ایده و منظور اصلی مطلب را بفهمند

۳-نکات مهم درباره پاسخ گویی به انواع سوالات

علاوه بر اینکه به دانش آموزانتان یاد می دهید که چطور گوششان را برای شنیدن جزئیات مهم تیز کنند باید ترفندهای مفید پاسخگویی به سوالات آزمون آیلتس را هم به آنها یاد بدهید.

  • سوالات چند گزینه ای (Multiple Choice Questions): موقع جواب دادن به این نوع سوالات اغلب افراد فکر می کنند که فقط یک پاسخ صحیح برای سوال مورد نظر وجود دارد؛ در حالی که ممکن است اینطور نباشد و از آنها خواسته شود چند پاسخ صحیح برای یک سوال واحد انتخاب کنند. برای جلوگیری از بروز اشتباه در چنین مواردی، باید از زبان آموزان بخوانید سوال را کامل و با دقت بخوانند و بررسی کنند که چند جواب برای آن لازم است.
  • سوالات مچینگ (Matching): از آنجایی که داوطلب آزمون آیلتس باید بتواند اطلاعات مختلف را با هم تطابق بدهد، سوالات مچینگ برای ارزیابی مهارت او در انتخاب و اتصال اطلاعات مختلف به هم طراحی شده اند. موقع پاسخ دادن به این نوع سوالات، دو مهارت خوب گوش دادن و تحلیل انتقادی نقش اساسی و مهمی ایفا می کنند. زبان آموز با استفاده از مهارت خوب گوش دادن، جزئیات، لحن و اطلاعات مورد نظر را به خوبی دریافت می کند و بعد با استفاده از توانایی تحلیل انتقادی منظور اصلی و قصد فرد از بیان مطلب را متوجه می شود و می تواند اطلاعات را به درستی به هم وصل کند.
  • برچسب زدن روی نمودار یا دیاگرام (Diagram labeling): این نوع سوالات ممکن است از همه راحت تر بنظر برسند در حالی که اتفاقا از همه سخت ترند! چرا؟ به شکل زیر نگاه کنید:

word image 8

فرض کنید که شما باید این شکل را با مقیاس های length، widthو height برچسب گذاری کنید. نکته ای که باعث اشتباه خیلی از داوطلبان می شود این است که موقع نوشتن اندازه هر کدام از این موارد یادشان می رود که واحد آن را هم ذکر کنند؛ مثلا اگر ارتفاع جعبه ۲۰ سانتیمتر باشد، حتما باید موقع نوشتن کلمه “سانتی متر” را هم ذکر کنید. اگر بعد از گرفتن نتایج آزمون، نمره آن به نظرتان مسخره آمد گله نکنید! همین جزئیات و نکات کوچک است که همه چیز را تغییر می دهد.

نحوه آموزش ریدینگ آیلتس (IELTS Reading)

چه چیزهایی در آزمون ریدینگ آیلتس می آید؟

همانطور که می دانید، بخش ریدینگ آیلتس درست مثل هر تست استاندارد دیگری، در درجه اول شامل درک مطلب و سپس پاسخ دادن به مجموعه ای از سوالات می شود. این آزمون یک ساعته سه متن و ۴۰ سوال دارد که با توجه به آنها میزان مهارت خواندن شما که شامل خواندن جزئیات و هدف اصلی متن، پاسخگویی به سوالات اصلی و شناسایی هدف، استدلال ها و نظرات مطلب است ارزیابی می شود.

متن ها ممکن است از هر جایی مثل روزنامه ها، کتاب های درسی یا مجله ها برداشته شوند و به هر سبکی مثل روایی، توصیفی، واقعی یا استدلالی باشند. سوالات متن ها هم ممکن است به شکل چند گزینه ای، پر کردن جاهای خالی، درست/ غلط و یا خلاصه نویسی باشند. طول متن ها با هم متفاوت است و ممکن است تعداد سوالات متن ها با هم یکی نباشد. مهمترین چیزی که شما باید به زبان آموزان یاد بدهید این است که چطور زمانشان را به بهترین نحو مدیریت کنند با بتوانند سوالات همه بخش ها را جواب بدهند.

نکات مهم در آموزش ریدینگ آیلتس

وقتی شروع به آموزش بخش ریدینگ به زبان آموزانتان می کنید، اولین کاری که باید انجام بدهید این است که کاری کنید تا ریدینگ برای دانش آموزان بزرگ و سخت بنظر نرسد. درک مطلب هم مثل هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد؛ اما شما به عنوان یک معلم آیلتس می توانید با کوچک کردن قدم ها به سمت هدف و تبدیل یک هدف بزرگ به اهداف کوچکتر، چالش برانگیز بودن پروسه یادگیری ریدینگ را کاهش بدهید و انگیزه دانش آموزان را بالا ببرید.

در کنار آموزش های روانشناختی، شما باید زبان آموزانتان را به مهارت های فنی هم مجهز کنید تا با واقعیات روبرو شوند و موقع پاسخگویی به سوالات ریدینگ به خوبی از پس آنها بربیایند. در ادامه نکاتی که باعث تقویت مهارت ریدینگ زبان آموزان می شود را با هم بررسی می کنیم.

۱-ذهن زبان آموز را برای سریع خوانی پرورش بدهید

یکی از مهم ترین و با ارزش ترین مهارت هایی که هر زبان آموز در تمام زندگی اش از آن استفاده خواهد کرد مهارت سریع خواندن متون است.

اما یادتان باشد که قبل از هر اقدامی باید از سطح فعلی زبان آموزانتان با خبر باشید. یک فرد بزرگسال به طور متوسط می تواند ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه در هر دقیقه بخواند. شما می توانید با آموزش های مناسب این میزان تا تا ۳۰۰ درصد افزایش بدهید!

شاید تعجب کنید ولی باید بگوییم بله! چنین چیزی امکان پذیر است. البته باید توجه داشت که سریع خوانی به معنای پرش از روی متن و مستقیما به نتیجه رسیدن نیست؛ بلکه این مهارت روی حرکات چشم شما تمرکز می کند. شما باید چشمتان را روی یک قسمت خاص متن متمرکز کنید و یک عکس فوری از آن بگیرید که شامل کلمات، اصطلاحات و موضوعات مهم مطلب باشد؛ به این ترتیب می توانید محتوای مطالب را خیلی سریع اسکن کنید و متوجه موضوع بشوید.

هدف اصلی از سریع خوانی این است که در کمترین زمان بیشترین درک و فهم از مطلب را بدست بیاوریم. علاوه بر این در روش سریع خوانی شما باید زمان کمتری برای خواندن متون راحت تر اختصاص بدهید و خودتان را به فهمیدن موضوعات سخت در زمان کم عادت بدهید. وقتی به این روش عادت کردید متوجه می شوید که شیوه خواندنتان نسبت به قبل زمین تا آسمان فرق کرده است!

ما اینجا چند روش تست شده را در اختیارتان می گذاریم که می توانید آنها را به زبان آموزانتان یاد بدهید:

مهارت تند خوانی (Skimming)

Skimming به طور کلی به روشی گفته می شود که در آن هر چیزی که باید بخوانید را می خوانید و بقیه مطالب را کنار گذاشته می گذارید. هر کسی موقع خواندن یک مطلب دنبال فهمیدن و رسیدن به یک هدف خاص است. وقتی شما هدفتان را تعیین می کنید بقیه مطالب اضافی را نمی خوانید.

آموزش روش اسکیمینگ به زبان آموزان باعث می شود آنها یاد بگیرند مهم ترین کلمات و عبارات را یک متن را انتخاب کنند و بقیه موارد را نادیده بگیرند. از آنجایی که داوطلبان آزمون آیلتس قبل از پاسخگویی به سوالات می توانند یک دقیقه و نیم نگاهی به آنها بیندازند، اسکیم کردن کمک بسیار زیادی به آنها می کند. برای آموزش این روش نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • در طی تمرینات مربوط به ریدینگ، اغلب اوقات زبان آموزان موقع خواندن متون به کلماتی بر می خورند که برایشان ناآشنا هستند. به آنها توصیه کنید که بعدا این کلمات را حتما یاد بگیرند ولی در طول آزمون آیلتس کلمات سخت و ناآشنا باید نادیده گرفته شوند و تمرکز اصلی روی اطلاعات مهم گذاشته شود.
  • روش اسکیمینگ به درک هر چه سریعتر موضوع اصلی و اصطلاحا لپ مطلب کمک زیادی می کند چون در فرصت کم اطلاعات اولیه متن را به شما می دهد.

مهارت اسکن کردن (Scanning)

در این روش شما به طور دقیق تر و جزئی تر دنبال پیدا کردن اطلاعات خاصی هستید. بر خلاف اسکیم کردن، اسکن مطالب برای یافتن یک موضوع خاص که از نظر دسته بندی، زمانی، الفبایی و یا مواردی از این قبیل اهمیت دارد استفاده می شود؛ ولی اسکیم کردن فقط برای مرور کلی مطلب و فهم موضوعات اصلی به کار می رود. شما به عنوان یک مدرس آیلتس می توانید به زبان آموزانتان یک صفحه متن بدهید و از آنها بخواهید کلمات مهم آن را پیدا کنند.

مثلا اگر سوال درباره یک تاریخ مشخص است، کافیست متن را اسکن کنند تا آن زمان خاص را پیدا کنند و سپس آن بخش از متن را برای درک بهتر و در نهایت پاسخ دادن به سوال بخوانند.

نکاتی برای کمک به زبان آموزان در اسکن کردن متن:

  • از زبان آموزها بخواهید تا دنبال تاریخ های خاص، رویدادها، نام ها و مکان های خاص باشند.
  • به آنها کمک کنید تا از فهرست بندی استفاده کنند و هر چیزی را بر اساس حروف الفبا جستجو کنند.
  • اسکن کردن به معنی پیدا کردن یک موضوع خاص و یافتن اطلاعات دقیق است و هیچ ارتباطی به فهمیدن موضوع کلی مطلب ندارد.

۲-مهارت های درک مطلب را به زبان آموز بیاموزید

دلیل واقعی بخش ریدینگ آزمون آیلتس، قضاوت درباره درک داوطلب از مطالب است. با اینکه روش اسکن و اسکیم کردن می توانند زبان آموز را در رسیدن به پاسخ صحیح بسیار کمک کنند؛ اما گاهی اوقات کافی نیستند. دانش آموزان باید بتوانند ایده اصلی متن را مشخص کنند و تشخیص بدهند که آیا این اظهارات واقعیت هستند یا نظر. آنها باید توانایی بیرون کشیدن استنباط درست از دل مطلب را داشته باشند و بتوانند بر اساس چیزی که می خوانند به نتیجه گیری منطقی و معقولی برسند.

درک مطلب شامل توانایی های زیر می شود:

  • خواندن متن
  • وصل کردن نقاط اشتراک متن به یکدیگر
  • تفسیر نظریات ارائه شده
  • پیش بینی بازتاب ها

چطور مهارت های درک مطلب را آموزش بدهیم؟

  • متنی را انتخاب کنید و از دانش آموزان بخواهید تا عبارات و بخش هایی که فکر می کنند مهم هستند بخوانند و هایلایت کنند. به خاطر داشته باشید که جملات و عبارت های مهم از نظر هر دانش آموز با دیگری متفاوت است.
  • درباره قسمت مهم، نه چندان مهم و غیر مهم مطلب با هم بحث کنید و از زبان آموزان بخواهید استدلال های منطقی برای گفته هایشان بیاورند.
  • به آنها کمک کنید تا داستان و موضوعی که در متن گفته شده را تجسم کنند و توضیح بدهند که چرا بعضی از قسمت ها از سایر موارد مهم ترند.
  • مراجعه مجدد به متونی که قبلا در کلاس مورد بحث قرار گرفته اند به پیشرفت بیشتر دانش آموزان کمک می کند.

۳-کنترل زمان را در دست بگیرید

با اینکه از شما به عنوان مدرس آیلتس انتظار نمی رود از زبان آموزان بخواهید بیشتر از حد لازم برای آمادگی آزمون آیلتس وقت بگذارند؛ اما بهر حال احساس مسئولیت ایجاب می کند که به فکر کنترل زمان آنها باشید. رسیدن به هدفی مثل نمره بالا گرفتن در آزمون آیلتس حتما نباید با استرس همراه باشد. همه چیز به مدیریت موثر زمان برمی گردد.

مدیریت زمان شامل اولویت بندی و استفاده بهینه از فرصت هاست. این مدیریت در دو جا باید اتفاق بیفتد:

  • زمان مطالعه برای آزمون
  • سر جلسه آزمون

شما باید به زبان آموزان یاد بدهید که چه چیزی در اولویت قرار دارد و روی چه مسائلی باید وقت بیشتری صرف کنند.

چطور می توان مهارت های مدیریت زمان را آموزش داد؟

بخش خواندن شامل ۴۰ سوال است و به به نظر می رسد داوطلب باید در مدت زمان کمی مطالب زیادی را پوشش بدهد. در ادامه نکاتی که می توانند به مدیریت بهتر و موثرتر زمان کمک کنند را با هم مرور می کنیم:

  • داوطلبان آزمون آیلتس قبل از شروع پاسخگویی به سوالات، یک دقیقه و نیم فرصت دارند تا نگاهی به آنها بیندازند. در این مدت داوطلب باید دنبال سرنخ های اصلی که در این زمان کم سودمند هستند بگردد.
  • زبان آموزان باید در مرحله اول به راحت ترین و ساده ترین سوالات پاسخ بدهند. از آنها بخواهید از سوالاتی که جوابشان را نمی دانند عبور کنند و سراغ سوالاتی که می توانند پاسخ بدهند بروند.
  • بعدا فرصت هست که دوباره به سوالات چالش برانگیز برگردند و از متن برای پاسخ دادن به آنها استفاده کنند. این تکنیک باعث می شود در صورت اتمام وقت بتوانند به سوالات بیشتری جواب بدهند.

نحوه آموزش رایتینگ آیلتس (IELTS Writing)

در امتحان رایتینگ آیلتس چه مواردی آورده می شود؟

آزمون رایتینگ آیلتس ۶۰ دقیقه طول می کشد و طی آن از متقاضیان خواسته می شود تا با توجه به موضوع ارائه شده به سوالات پاسخ های نگارشی بدهند. این آزمون کتبی دو بخش دارد که در اولین قسمت آن از متقاضی آیلتس خواسته می شود اطلاعات ارائه شده در نمودار، جدول و یا دیاگرام را توضیح و نحوه عملکرد چیزی را شرح بدهد. بخش دوم نیز شامل نگارش یک مقاله است که طی آن داوطلب باید در مورد یک موضوع اجتماعی یا اقتصادی مشخص مقاله متقاعد کننده ای بنویسد. استفاده از زبان انگلیسی رسمی و نگارشی در هر دو بخش ضروری است.

نمره دهی بخش رایتینگ آیلتس به چه صورت است؟

اینکه متقاضیان بدانند سیستم نمره دهی رایتینگ به چه نحو است جزو موارد مهم و موثر تلقی می شود. دانستن اینکه چه عواملی روی افزایش یا کاهش نمره این بخش اثر می گذارند به آمادگی هر چه بیشتر داوطلبان برای ارائه مقاله های بهتر کمک می کند.

بسته به معیارهای زیر، آزمون رایتینگ آیلتس به صورت دستی تصحیح و با نمره ای بین ۰ تا ۹ ارزیابی می شود:

۱-تکمیل بخش ها

تلاش و تکمیل تسک های مربوطه جزو عوامل موثر در موفقیت متقاضی در بخش رایتینگ محسوب می شوند. به داوطلبان توصیه می شود بیشتر از ۲۰ دقیقه روی قسمت اول که مربوط به تفسیر نمودارها و جدول است وقت صرف نکنند. تسک یا همان بخش دوم بزرگتر است و قاعدتا زمان بیشتری هم می طلبد و باید زمان را جوری تنظیم کنند که بتوانند هر دو تسک را به پایان برسانند.

۲-گرامر و املا

از لحاظ نکات گرامری و نگارشی، رایتینگ آیلتس بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می شود:

  • به کارگیری گرامر صحیح
  • املا
  • دامنه و پیچیدگی های زبانی
  • ساختار جمله

در رایتینگ شما باید کاملا واضح و قابل فهم بنویسید. گاهی اوقات انتخاب واژگان سخت بیشتر از خطاهای دستوری و گرامری به نوشته ضربه می زنند؛ به خصوص وقتی که فرد سعی می کند خیلی رسمی بنویسید و از کلمات پیچیده استفاده کند. آقای سیمون کورکوران (Simon Corcoran) به عنوان یکی از مدرسان آیلتس که خودش هم این آزمون را پشت سر گذاشته به شاگردانش توصیه می کند که هیچ فایده ای در استفاده از کلمات سخت و پیچیده موقع نگارش رایتینگ وجود ندارد و اصلا به استفاده از واژگان اغراق شده و سنگینی که هیچ انگلیسی زبانی از آن استفاده نمی کند نیازی نیست.

۳-تفکر منسجم و یکپارچه

بعد از نوشتن مقاله از خودتان بپرسید که آیا این مقاله معنی خاصی دارد؟آیا ایده ها و نظرات ارائه شده در مقاله همگی منجسم و به هم مرتبطند؟ جمله ها از موضوع اصلی تبعیت می کنند و پاراگراف ها به خوبی سازماندهی شده اند؟ ارزیابی بخش رایتینگ بر اساس توالی و یکپارچگی نظرات و ایده های مطرح شده در مقاله انجام می گیرد.

۴-پاسخ کامل

طی ارزیابی آزمون رایتینگ بررسی می شود که آیا نوشته متقاضی به سوال مربوطه پاسخ داده است یا نه. در واقع مقاله شما باید درباره موضوع اصلی نوشته شده باشد تا بتواند نمره این بخش را بگیرد. اگر نکات کلیدی را از قلم بیندازید و نتوانید به سوال پاسخ جامع و کاملی بدهید امتیاز شما هم کم خواهد شد. علاوه بر این نوشته شما باید در بر گیرنده موضوع اصلی باشد و به راحتی بتوان آن را متوجه شد.

چطور باید رایتینگ آیلتس را آموزش داد؟

آزمون رایتینگ آیلتس مهارت نوشتاری و تسلط متقاضیان روی زبان انگلیسی را هنگام نوشتن نظرات و ایده هایشان ارزیابی می کند. هیچ راه میانبری وجود ندارد و داوطلبان باید با اصول نگارش صحیح برای آیلتس آشنا شوند. در آزمون رایتینگ، استفاده درست از اسم ها و ضمایر، به کارگیری درست و مناسب حروف ربط، ترتیب بندی معقول، ساختار منطقی جملات و استفاده از منابع صحیح و بجا، همه و همه مورد ارزیابی قرار می گیرند.

چند نکته مهم که شما به عنوان مدرس آیلتس می توانید آنها را به زبان آموزانتان گوشزد کنید عبارتند از:

۱-ساختار جمله اهمیت بسیار زیادی دارد

یکی از جنبه های اساسی و بسیار مهم شکل گیری یک مقاله خوب، ایجاد ساختاری مناسب و درست برای جملات است. داوطلبان باید بتوانند نظرات و افکارشان را به شیوه ای روان، واضح و قابل فهم روی کاغذ بیاورند. شما به عنوان یک معلم باید به دواطلبان قالب و فرم صحیح جملات را آموزش بدهید. در کنار این موارد باید این نکته را هم یادآوری کنید که هر پاراگراف یک مقاله می تواند در بردارنده یک نظر جدید باشد اما در نهایت همه پاراگراف ها باید به هم مرتبط و منسجم باشند.

می توانید به زبان آموزانتان موارد زیر را آموزش بدهید:

  • نوشتن درباره یک موضوع شخصی و مورد علاقه
  • نوشتن درباره موضوعات خاص
  • نحوه اتصال جملات به هم
  • نحوه اتصال دو ایده یا موضوع به هم
  • پیچیده نویسی

ممکن است برگزار کنندگان آزمون جملات پیچیده ای که شامل عبارات، بندهای فرعی و ویژگی های خاصی هستند ارائه کنند و از متقاضیان بخواهند از این نوع جملات استفاده کنند.

۲-مهارت نوشتن

از آنجایی که استفاده از لحن، ساختار و سبک مناسب در هر دو تسک آزمون رایتینگ آیلتس بسیار مهم است؛ بنابراین متقاضیان حتما باید با سبک های مختلف نوشتن و ساختارهای مناسب آشنا شوند. شما به عنوان معلم آیلتس باید به زبان آموزان کمک کنید تا با سازماندهی افکارشان و ترتیب دادن به مطالب، مهارت نوشتاری شان را ارتقا ببخشند.

  • از زبان آموزان بخواهید به اندازه کافی بنویسند: در آزمون آیلتس داوطلبان باید در عرض ۶۰ دقیقه ۴۰۰ کلمه بنویسند؛ ۱۵۰ کلمه درباره نمودار یا داده ها و ۲۵۰ کلمه درباره یک موضوع اصلی، و این دقیقا همان چالش بزرگ و ترسناک برای خیلی از آنهاست!

مهارت نوشتن کافی و به اندازه با تمرین کردن و در طول زمان به دست می آید؛ اما خوشبختانه ترفندهای خاصی هم وجود دارد که می توانید آنها را به زبان آموزانتان یاد بدهید. به آنها روش تجزیه کردن نوشته به بخش های مختلف مثل پایان مقاله، پیش زمینه، ایده اصلی، خلاصه و پیش بینی ها را آموزش بدهید. تقسیم کلمات برای بخش های مختلف نیز اهمیت زیادی دارد.

  • از آنها بخواهید در مورد موضوع اصلی بنویسند: وقتی پای نوشتن وسط می آید نقش اصلی را موضوع نوشته ایفا می کند. در آزمون رایتینگ از متقاضیان انتظار می رود که کاملا همه چیز را توضیح بدهند، استنتاج کنند و ایده های مختلف را در همان چارچوب موضوع اصلی به هم متصل کنند تا تصویر بزرگتری از موضوع بدست بیاید.
  • پاراگراف نویسی را آموزش بدهید: پاراگراف اول باید ایده یا موضوع اصلی نوشته را بیان کند و بخش های بعدی نوشته نیز باید پاراگراف اول و موضوع اصلی را پشتیبانی کنند. پاراگراف آخر مقاله نیز جمع بندی نهایی مطالب گفته شده است. هر بخش باید در عین حال که ایده و نظر مختص خودش را بیان می کند با هدف و موضوع اصلی مقاله مرتبط باشد و همه پاراگراف ها هم باید از یک ترتیب مشخص پیروی کنند.
  • مهارت های ویرایش و تصحیح را به زبان آموزان یاد بدهید: حتی افرادی که به زبان مادری شان مطلب می نویسند هم باید قبل از ارسال آن یک بار به طور کامل نوشته شان را بخوانند و آن را اصلاح و ویرایش کنند؛ چه برسد به متقاضیان آیلتس که غیر انگلیسی زبان هستند. از زبان آموزان بخواهید هر بار که مطلبی می نویسند آن را بازخوانی کنند و اشتباهات گرامری و املایی نوشته شان را تصحیح کنند. علاوه بر این خطاهای دیگری مثل تکرار اشتباهی کلمات نیز باید در روند ویرایش اصلاح شوند.

نحوه آموزش اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking)

چه مواردی در آزمون اسپیکینگ آیلتس آورده می شود؟

آزمون اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری برگزار می شود که سه بخش دارد و هر بخش بین سه تا چهار دقیقه طول می کشد. بخش اول شامل برخی سوالات عمومی درباره خانواده، تحصیلات و علاقمندی های متقاضیان است.

در بخش دوم توانایی صحبت کردن داوطلبان به انگلیسی ارزیابی می شود. در این بخش از آنها خواسته می شود تا دو دقیقه درباره یک موضوع صحبت کنند. بعد از آن متقاضی وارد بخش سوم آزمون اسپیکینگ آیلتس می شود که آن هم شامل یک دور سوال و جواب به انگلیسی است.

چطور باید اسپیکینگ آیلتس را تدریس کنیم؟

برای اینکه زبان آموزان بتوانند به خوبی از پس آزمون اسپکینگ آیلتس بربیایند باید تمرین زیادی داشته باشند. چند نکته کلیدی هم وجود دارد که شما می توانید از آنها برای پیشرفت هر چه بیشتر زبان آموزانتان استفاده کنید:

۱-با آنها تمرین کنید تا بتوانند به خوبی صحبت کنند

معمولا پاسخ دادن به سوال اول در بخش اسپیکینگ سخت است چون متقاضیان اغلب نمی دانند که چه اطلاعاتی مستقیما با سوال پرسیده شده مرتبط است و ممکن است خیلی کم یا ناکافی به سوال جواب بدهند. نکته مهم این است که پاسخ های متقاضیان باید توصیفی باشند؛ اما در عین حال هم لازم نیست بیش از حد آکادمیک باشند و از کلمات سخت و پیچیده در آنها استفاده شود. پاسخ های یک کلمه ای هم توصیه نمی شوند. از متقاضیان انتظار می رود که به سوال پاسخ بدهند و بعد جزئیات بیشتری به آن اضافه کنند.

شما به عنوان یک معلم باید به دانش آموزانتان کمک کنید تا پاسخ مناسبی برای سوالات پیدا کنند. به مثال زیر توجه کنید:

Examiner: Do you live with any family members?

Test taker: No.

چنین جوابی برای این سوال مناسب نیست چون تست گیرنده انتظار پاسخ مفصل تری دارد. پس به جای جواب یک کلمه ای بهتر است به این شکل پاسخ داده شود:

Examiner: Do you live with any family members?

Test taker: No. My mother and father live about a mile from my home, but I visit them often. My brother and his wife live in the United States and only come home occasionally.

۲-به زبان آموزان کمک کنید تا از کلمات بی معنی استفاده نکنند

ممکن است وقتی کسی شروع به صحبت به زبان انگلیسی می کند از کلمات پر کننده جمله استفاده کند تا ایده های بعدی به ذهنش خطور کنند. شما باید به دانش آموزانتان کمک کنید که چنین کلماتی را از جملاتشان حذف کنند تا بتوانند منسجم تر صحبت کنند. مثلا ممکن است زبان آموز موقع صحبت کردن مدام از آوای “اممممم” استفاده کند.

  • زمانی که دانش آموزان از صداها یا کلمات اضافی مثل “امممم” در صحبت هایشان استفاده می کنند این نکته را به آنها گوشزد کنید.
  • با موضوعات خنده دار و جالب شروع کنید تا زبان آموزان راحت تر صحبت کنند و موقع حرف زدن استرس نداشته باشند.

اهمیت این موارد زمانی بیشتر می شود که در آزمون اسپیکینگ آیلتس از متقاضی خواسته می شود تا درباره یک موضوع چند دقیقه صحبت کند و او باید بتواند به شکل منسجم و بی وقفه نظرش را در این خصوص بگوید.

۳-به طور منظم برنامه گفتگو داشته باشید

برای اینکه مهارت اسپیکینگ زبان آموزان بیشتر شود باید به طور مرتب صحبت کنند؛ بنابراین شما باید در کلاستان به طور منظم گفتگوهایی ایجاد کنند تا از طریق آنها زبان آموزان بتوانند لهجه، دایره لغات و تلفظ هایشان را تقویت کنند. با برنامه جلو بروید و نتایج هر جلسه را ثبت کنید تا دانش آموزان از روند پیشرفتشان مطلع شوند.

۴-سوالات سال های گذشته آیلتس را تمرین کنید

سوالات آیلتس قطعا تکرار می شوند. سیمون براورمن (Simone Braverman) یکی از متخصصان آیلتس در وبلاگش می نویسد: ” تمرین کردن سوالات قبلی آیلتس باعث می شود متقاضیان در جریان مطالب اخیر قرار بگیرند و با انواع و اقسام سوالات آشنا بشوند”. او می گوید تصور اینکه سوالات هیچ وقت تکراری نیستند کاملا اشتباه است. در حقیقت در بخش اسپیکینگ آیلتس بیشترین شانس برای تکرار سوالات آزمون های قبلی وجود دارد.

با استفاده از نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد و البته با تمرین زیاد، زبان آموزان می توانند به خوبی آزمون آیلتس را پشت سر بگذرانند. شما نیز به عنوان یک مدرس آیلتس می توانید آنها را در این مسیر همراهی کنید و به آنها کمک کنید تا به فرصت تحصیل و زندگی در کشور مورد نظرشان دست پیدا کنند. آموزش آیلتس نه تنها یک فرصت شغلی با ارزش است بلکه از نظر روحی و عاطفی نیز رضایت بخشی زیادی در پی دارد.

بسیار کاربردی برای آیلتس

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست