آزمون آیلتس

نکات و ترفندهای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس (تجربه ۱۴ ساله)

گاما

آیا می‌خواهید که در آزمون Speaking یا همان مکالمه آیلتس نمره بهتری بگیرید؟ واضح است که برای رسیدن به این هدف باید یک سری منابع خاصی را مطالعه کرد. سایت‌های زیادی وجود دارند که در مورد آزمون آیلتس اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند اما در بیشتر اوقات به جزئیات به‌اندازه کافی پرداخته نمی شود.

امروز می خواهم شما را با ارزیابی های آیلتس و محتوای آن بیشتر آشنا کنم. راستی این را هم بگویم که من بعد از مدت ها تحقیق و امتحان کردن روش های زیاد و متنوع با دانش آموزانم به مدت 14 سال، توانستم به متد ساده ای برای دستیابی به نمره ۸ آیلتس دست پیدا کنم.

نمره خوب اسپیکینگ آیلتس به چه چیزی بستگی دارد؟

کیفیت مهارت گفتاری شما بستگی به استفاده شما از محتوای زیر دارد:

۱-روان و پیوسته صحبت کردن

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • درنگ
  • مدت صحبت
  • تکرار
  • تصحیح خود
  • پیوسته بودن مطالب
  • سخنرانی مناسب موقعیتی

۲- صحیح صحبت کردن

  • پیچیدگی
  • رعایت متد rule of thumb

۳-منابع واژگانی

  • ترتیب و صحیح بودن واژه ها
  • کاربرد collocation
  • توانایی تعریف و توضیح کلمه با عباراتی دیگر (paraphrase)
  • کاربرد اصطلاحات

۴- تلفظ

  • قابلیت فهم
  • قابل توجه بودن
  • ریتم داشتن
  • زیر و بمی صدا
  • فشار و تاکید روی واژه ها
  • سرعت سخنرانی
  • لهجه

۱-روان و پیوسته صحبت کردن

به طور کلی و در زبان های مختلف اولین معیار برای خوب صحبت کردن چیست؟ واضح است که مهم ترین معیار روان و بدون تپق صحبت کردن است. روان صحبت کردن یعنی این که شما بتوانید بدون مکث و پشت سرهم حرف بزنید. برای مثال زمانی که شما به زبان مادری تان صحبت می کنید بین دو جمله یا بین دو کلمه در یک جمله بیش از ۵ ثانیه مکث ندارید.

با این وجود ممتحن آیلتس بین صحبت های شما دنبال سرنخ می گردد تا روان صحبت کردن شما را بررسی کند. این معیار ها یا سرنخ ها به شرح زیر است:

  • درنگ
  • مدت صحبت
  • تکرار
  • تصحیح خود

حالا بیاید تا در مورد این معیارها بحث کنیم.

# درنگ

مکث یا درنگ بیشتر برای گوینده های نو آموز پیش می آید زیرا که به دنبال کلمه یا عبارت مناسب و درست می گردند تا بتوانند احساس خود را بیان کنند. در حقیقت این درنگ می تواند ناشی از استرس یا نگرانی باشد. البته این را هم بدانید که زیادی بی خیال و ریلکس بودن هم باعث می شود که نتوانید حداکثر مهارت خود را به نمایش بگذارید.

حتما بخوانید: دانلود ۲۰ درس مهم آموزش آزمون آیلتس که حتما باید ببینید (فیلم+ pdf)

اگر به دنبال کسب نمره بالا هستید، باید از لحاظ گرامر و واژه قوی باشید. در حقیقت کسانی که نمره ۸ یا بالاتر در آزمون کسب می کنند توانایی روان صحبت کردن را دارند. در بیشتر موارد سطح گرامر و واژ های این افراد به‌اندازه بومی ها یا نزدیک به آن ها می باشد.

به عبارت دیکر اگر می‌خواهید در این آزمون موفق شوید باید ساختارهای گرامری و واژه های زیادی را یادبگیرید و بتوانید آن ها را در جای صحیح به کار ببرید؛ و بدانید رمز کامیابی تلاش و نظم است که تبدیل به عادت می شود و شما به صورت روتین آن ها را درجایگاه های مناسب به کار خواهید برد.

یک سری عبارات هست که شما می توانید به هنگام مکث از ان ها استفاده کنید. برای مثال انگلیسی زبان ها از عباراتی چون ‘Well,let me think….’ استفاده می کنند یا این که می گویند ‘ That’s an interesting question.’ شما می توانید از این عبارات استفاده کنید.

# مدت صحبت

هنگامی که شخصی به زبان خودش صحبت می کند جواب هایش طولانی می باشد. به همین ترتیب اگر کسی در مهارت گفتاری زبان انگلیسی ضعیف باشد نمی تواند زیاد صحبت کند زیرا که نمی تواند جزئیات را کامل توضیح دهد و به یک توضیح کلی بسنده می کند.

برای مثال تحقیق ها نشان می دهد که در قسمت دوم امتحان افرادی که نمره ۵ می گیرند، فقط ۳۹ ثانیه صحبت می کنند درحالی که موضوع بحث طوری انتخاب شده که تا ۲ دقیقه می توان در موردش صحبت کرد.

البته ممکن است که شما بگویید این یک ویژگی شخصیتی است و به طور کلی بعضی از افراد کم حرف هستند؛ اما این صحیح نیست.

مدارکی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که نمره های بالاتری گرفته اند، کسانی هستند که پاسخ های طولانی تری به سوال ها داده اند. شکی نیست که صحبت طولانی تر روان صحبت کردن شما را بیشتر نشان می دهد و این باعث می شود که ممتحن بیشتر تحت تاثیر شما قرار گیرد؛ بنابراین صحبت طولانی تر رابطه مستقیمی با نمره بالاتر دارد.

به این نکته نیز توجه کنید که مطالب را منظم و سازمان دهی شده بیان کنید و خیلی به حاشیه نروید. با تمرین و بالابردن تمرکز می توانید این مهارت را دست بیاورید.

# تکرار

براساس گزارش Forbes رییس جمهور پیشین امریکا، باراک اوباما با استفاده از ۳ تکنیک که یکی از آن ها تکرار است، توانسته که در سخنرانی و صحبت کردن زبردست و توانمند شود. تکرار به دلیل این که نشان دهنده تاکید در مورد بحث است، می تواند کمک کننده باشد.

البته این را هم بدانید که تکرار در روند امتحان آیلتس به نوعی امتیاز منفی تلقی می شود تا جایی که ممکن است ۵/۰ نمره از ۹ نمره شما را کم کند. در امتحان آیلتس سعی کنید روان صحبت کنید و تا جای ممکن از تکرار و خود تصحیحی دوری کنید. تکرار زمانی است که کاندیدای مورد نظر کلمات مشابه و غیر ضروری را پیوسته تکرار می کند. مثال:

“There are different reasons behind increasing air pollution in today’s world. Air pollution is happening for using more and more car. Therefore, to solve the air pollution, we should limit the use of car.”

به تکرار کلمه های ‘airpollution’و ‘car’ توجه کنید. به جای تکرار این ها بهتر بود از هم معنی یا ضمیر استفاده می شد.

مثال:

“There are different reasons behind increasing air pollution in today’s world. This (pronoun) is happening for using more and more car. Therefore to solve this problem (synonym), we should limit the use of vehicles(synonyms).”

# خود تصحیحی

اگر از کسانی که در آیلتس نمره ۹ یا ۸ گرفته اند، در مورد مهارت گفتاری بپرسید، آن ها می گویند روان صحبت کنید و تا آن جا که می توانید از خود تصحیحی بپرهیزید.

طبیعی است که حین صحبت کردن، اشتباه رخ می دهد. این اشتباه حین صحبت کردن به زبان مادری نیز اتفاق می افتد. اگر هنگام صحبت کردن متوجه اشتباه خود شدید آن را نادیده نگیرید، یک لحظه مکث کنید و اشتباه خود را تصحیح نمایید. مثال

‘I has visited…sorry, I mean…I have visited Italy last year and it was a wonderful… ’.

اگر خودتان را تصحیح کنید، نمره ای کم نمی شود. این خود تصحیحی باعث بهتر شدن صحبت های شما می شود و شما با این کار به ممتحن نشان می دهید روی صحبت های خود کنترل دارید.

البته به طور کلی این خود تصحیحی، در صورتی که کاندیدا نداند که چطور اشتباه خود را تصحیح کند، او را به سمت نمره کم سوق می دهد. ممتحن در ابتدا ممکن است اشتباه شما را، تپق در نظر بگیرد اما اگر شما به اشتباه آن را تصحیح کنید، اشتباه شما از نظر او بزرگ جلوه می کند.

# پیوسته بودن مطالب

ممکن است که ایده روان خوانی به تنهایی شما را تحت تاثیر قرار ندهد. یا این که ممتحن اصلا حرف های شما را متوجه نشود و این درصورتی باشد که شما بدون درنگ و تکرار و خودتصحیحی صحبت می کنید. در این مرحله پیوستگی مطالب اهمیت خود را نشان می دهد. این یک امر جهانی است که یک سخنرانی خوب شامل موضوعات خوب و ساختار های منطقی می باشد به طوری که به راحتی بتوان آن را دنبال کرد و فهمید.

در این جا نگاهی می اندازیم به یک کاندیدا که در حال پاسخ گویی به سوالات ممتحن آیلتس می باشد. ممتحن به او نمره ۸ می دهد زیرا که کاندیدا توانسته است موضوع را بسط دهد و این کار را درست انجام میدهد:

 

امتحان Speaking آیلتس Anuradha از مالزی را درنظر بگیرید که توانست با استفاده مناسب از ویژگی های به هم مرتبط نمره ۹ را کسب کند. حالا باید ببینیم که ابزاراین پیوستگی ها چه چیزهایی می باشند؟

ابزار ارتباطی شامل واژه ها و عبارت هایی می شود که بین ایده های موضوع صحبت ارتباط برقرار می کند. این ابزار همچنین شامل نشان گرهای صحبت، پیوند دهنده ها، متصل کننده ها و سیگنال های انتقالی می باشند. به طور یقین شما دارای نشان گرهای صحبت در زبان بومی تان هستید که در حین صحبت به شما مکث، ریتم و روان صحبت کردن را می دهد.

کسانی که زبان بومی انگلیسی دارند نیزهمیشه از این نشانگرهای صحبت استفاده می کنند. آن ها به ما زمان فکر کردن می‌دهند تا از بهترین واژه ها استفاده کنیم و موضوع را تغییر دهیم و بتوانیم دوباره به موضوع اصلی بچسبیم و آن را مورد بحث قرار دهیم.

در آزمون IELTS Speaking باید از این که ممتحن به حرف های ما به عنوان کاندیدا توجه می کند اطمینان پیدا کرد. برای این که این اطمینان حاصل شود کاندیدا می تواند سرنخ هایی را به ممتحن پیشنهاد دهد تا باعث شود که ممتحن صحبت او را قطع کند. برای مثال، شما می توانید جمله ها را با عبارت های زیر شروع کنید:

  • First of all (I like to talk about my personal experiences)
  • ابتدا (من می خواهم در مورد تجربه های شخصی خود صحبت کنم)
  • Moreover (there are few incidents recorded in the last few years indicating rapid climate change)
  • بیشتر که بخواهم توضیح دهم (رویداد های سالهای اخیر نشان دهنده تغییرات آب و هوایی می باشد).
  • In my view (rich countries who are mostly responsible for global warming should pay the debt to poorer nations)
  • از نظر من (کشورهای توسعه یافته بیشتر از همه مقصر گرمای کره زمین هستند و باید خسارت آن را به سایر ملت ها پرداخت کنند).
  • On the other hand (poor countries should make innovation about how to cope with the changing climate)
  • از طرف دیگر (کشورهای فقیر ایده ها و اختراعاتی در مورد حل این مشکل دارند).
  • I guess that (research should be carried out more extensively to protect total annihilation due to climatic change)

به یاد داشته باشید استفاده از این عبارت ها باعث تغییر نمره شما به ۶ یا ۷ می شود؛ اما استفاده از یکی و تکرار مداوم آن باعث کاهش نمره شما خواهد شد.

۲-صحت و دقت گرامری

ما معمولا هنگام صحبت کردن اشتباه های گرامری داریم زیرا که ما هنگام نوشتن بیشتر از صحبت کردن روی گرامر تمرکز می کنیم. از طرف دیگر تعداد زیادی از انگلیسی زبان ها هستند که هنگام صحبت کردن، ساختارهای دستوری را رعایت نمی کنند. کسانی که در مورد آزمون آیلتس صاحب نظر هستند (برای نمره ۷) می گویند که به تناوب و روان حرف زدن خطاهای ساختاری را به همراه دارد. حتما مطلب نکات گرامری آیلتس ما را ببینید که نکات اصلی را گلچین و خلاصه گفته ایم (کلیک کنید)

اما اگر می‌خواهید که نمره ۸ یا بالاتر بگیرید باید صحیح و به دور از خطا حتی خطاهایی که انگلیسی زبان هم به آن ها دچار می شوند، صحبت کنید. توجه کنید که صحیح صحبت کردن و رعایت ترتیب هردو مهم می باشد. به این معنی که کسانی که نمره بالا می گیرند نه تنها ساختار ها را درست به کار می برند بلکه ترتیب آن ها رانیز رعایت می کنند. نمره ترتیب مطالب به عوامل مختلف بستگی دارد و این عوامل شامل:

  • پیچیدگی
  • تنوع زمانی

من ترجیح می دهم تا از ساختارهای ساده برای آزمون speaking آیلتس استفاده کنم؛ زیرا که با این کار راحت تر می توانم مهارت گفتاری خود و روان صحبت کردنم را به نمایش بگذارم. اگر شما هم مانند من فکر می کنید و می‌خواهید با این روش نمره بالاتری را کسب کنید در اشتباه هستید.

حتما بخوانید: خرید ۴ تا از بهترین و جدیدترین کتاب های آموزش آیلتس که حتما باید بخوانید!

اگر تمام جمله های شما ساده و کوتاه باشند، ریتم شما شکسته می شود و غیرطبیعی به نظر می آید و این قضیه حس شنوایی ممتحن را تحریک می کند. برای مثال:

Examiner: Tell me about the place where you are from?
Candidate: I was born in a village. It is very beautiful there. The size of this village is small. All people are friendly to each other.

نظر شما چیست؟ آیا جملات شکسته شکسته نیستند؟ برای دست یابی به نمره ۷ یا بالاتر از شما انتظار می رود که از ساختارهای دستوری مختلفی استفاده کنید. در حقیقت باید این مهارت را داشته باشید که بتوانید از جملات ساده، مرکب و پیچیده استفاده کنید و در عین حال این جملات دور از خطاهای دستوری باشند. حالا بیایید به همان سوال بالا طور دیگری پاسخ دهیم. مثال:

  • ساده  I was born in a village
  • مرکب  The size of this village is small but it is very beautiful
  • پیچیده  I like to live there because all villagers are friendly to each other

همان طور که که میبینید فرایند راحتی در پیش رو داریم. ۲ روش برای این کار وجود دارد:

  • استفاده از حروف ربط “and/but/or” به منظور اتصال دو جمله به یکدیگر.
  • استفاده از حروف ربط وابسته مثل “when/where/though/because/if/since etc”به منظور ترکیب دو جمله.
  • تنوع زمان ها
  • حتما روش ارتباط دو جمله را که اینجا توضیح داده ایم بلد باشید فوق العاده کاربردی و موثر برای ایلتس

استفاده از جمله واره های موصولی تنها راه برای نشان دادن توانی ما در استفاده از گرامر نیست. برای مثال گوینده ای که مهارت گفتاری ضعیفی دارد فقط از حال ساده استفاده می کند. اگر ممتحن متوجه شود که شما در بیشتر جمله های خود از حال ساده استفاده کرددید حتما از نمره شما کم می کند؛ بنابراین تلاش کنید که زمان های مختلف استفاده کنید. به مثال پایین توجه کنید:

“Question: What is your favorite film?
Answer:
Present Simple: Titanic is my favorite film.
Past Simple: I first saw this movie when I was 13.
Present Perfect: I have seen it in our local cinema hall.
Present Perfect Continuous: Since then, I have been watching Titanic in my home for several times”.

استفاده از زمان های مختلف نمره شما را بالا خواهد برد.

حتما بخوانید: ۲۵۰۰ واژه متداول در آزمون آیلتس برای کسب نمره بالای ۸ (تجربه شخصی)

۳- منبع واژگانی

بیشتراوقات شما نمی توانید تنها با یک کلمه منظور خود را منتقل کنید. میتوانید؟ در حقیقت شما نیازدارید تا از کلمه های چند گانه استفاده کنید تا منظور خود را برسانید. اکنون سوال اینجاست که چطور می شود از واژه ها استفاده کرد و منظور کامل بیان شود؟ این جا باید به بخش دوم نمره دادن آزمون speaking آیلتس بپردازیم. به طور خاص تر باید گفت که موارد زیر، زیرمجموعه منبع واژگانی هستند.

  • ترتیب وازه ها و درست بودن آن ها
  • توانایی تفسیر و تعریف کلمات و جمله ها (paraphrase)
  • کاربرد اصطلاحات
  • ترتیب واژه ها و درست بودن آن ها

آیا می دانید که در انگلیسی ۲۰۰۰ واژه وجود دارد که پیوسته از آن ها استفاده می شود؟ و این که ۳۰۰۰ واژه برای متن های آکادمیک وجود دارد؟ بهترین واژگان ایلتس را از اینجا بصورت پی دی اف دانلود کنید.

تحقیق های متعدد نشان میدهد که گویندگانی که در سطح پیشرفته هستند در صحبت هایشان کمتر از واژه های تکراری استفاده می کنند و در عوض سعی می کنند واژه های آکادمیک را بیشتر به کار ببرند. واضح است که کمیت واژهای به کار رفته در آزمون آیلتس مورد توجه ممتحن می باشد؛ یعنی استفاده از واژه های آکادمیک مهارت گفتاری بالاتری را نشان می دهد. یک نمونه عالی که موفق به کسب نمره ۹ در بخش اسپیکینگ شد:

 

# توانایی تبدیل واژه ها به جمله بدون تغییر معنی (paraphrase)

گاهی اوقات کلمه ای را فراموش می کنید و تصمیم می گیرید که به جای استفاده از آن، در موردش به ممتحن توضیح دهید و این احتمالا چیز خوشایندی برای شما نیست. یک راه قدرتمند این است که در چنین موقعیت هایی از paraphrase کردن استفاده کنید.

حتما بخوانید: برای آزمون آیلتس چه بخوانیم و چگونه کاملا آماده شویم؟ (طبق جدیدترین تغییرات)

Paraphrase کردن یعنی این که زمانی که واژه خاصی را فراموش کردید، سعی کنید که آن را با استفاده از کلمات دیگری توضیح دهید (زمانی که اصلا نمی دانید معادل کلمه ای خاص در انگلیسی چیست).

طبیعی است که شما با این مشکل در امتحان speaking آیلتس روبرو شوید. می توانید از قوانین Forget-Explain method برای بالابردن مهارت paraphrase کردن خود استفاده کنید.

۱-ابتدا با استفاده از عبارت های زیر اجازه بدهید که ممتحن بداند که شما واژه ای را فراموش کرده اید:

  • Actually, can’t seem to remember the word
  • Let me try to put it into plain words or Let me to explain what I mean here

۲- سپس با استفاده از جمله های زیر واژه را توضیح دهید.

  • Well what it is
  • It is a kind of
  • In some ways it’s similar to
  • It’s actually something like a

در مثال زیر با استفاده از این تکنیک به سوال ممتحن پاسخ داده شده است.

“Question: How can we reduce the traffic congestion in our cities?
Answer: I think, traffic congestion can be reduced by using public transport instead of private cars. — An additional problem with cars is that they produce a lot of…. err… I can’t remember the word, but let me to explain what I mean here. It `s a kind of gas that the cars exhaust (carbon monoxide). One of the most unique features of this gas is that is responsible for air pollution.”

# کاربرد اصطلاحات

به نظر شما چه اتفاقی می افتد که اگر در هنگام آزمون آیلتس، مثل یک موقعیت واقعی در زندگی روزمره صحبت کنید؟ شما نمره از دست خواهید داد. چرا؟ چون امتحان شما آیلتس آکادمیک است.

چطور می توان آکادمیک صحبت کرد؟ استفاده از اصطلاح ها یکی از راه های آکادمیک صحبت کردن است. استفاده به جا و ترکیب صحیح اصطلاح ها باهم یکی از چیزهایی است که نشان می دهد کاندیدای امتحان، از سطح زبان پیشرفته ای برخوردار است.

بنابراین اگر می‌خواهید که در آیلتس نمره ۷ یا بالاتر را کسب کنید باید در پاسخ های خود از اصطلاح ها استفاده نمایید. اصطلاح ها در زبان بسیار گسترده هستند. این که بتوانید آن ها را درجای مناسب به کارببرید بستگی به دانش زبانی شما دارد. برای مثال

Questions: What flowers do you like?
Answer: Well, My favorite flower is Rose. I guess that`s because I`m really into bright and bold colors like red. I also like Cynthia that blooms with blue reminds me the peaceful ocean.”

در پاسخ بالا اصطلاح “I`m really into”. به کاررفته است که به معنای “دوست داشتن چیزی ” است. تحقیق ها در زمینه زبان شناسی کاربرد اصطلاح ها را در آزمون آیلتس آکادمیک نشان می دهد. Erman and Warren  (۲۰۰۰) بیان کردند که در یک مصاحبه قوی آیلتس ۳۲٫۳% از عبارت ها اصطلاح هستند.

به طور خلاصه باید گفت واضح است، کسانی که در آیلتس نمره خوبی دست می آورند از این عبارت ها استفاده می کنند.

۴-تلفظ

هرکسی که به زبان انگلیسی صحبت می کند یکی از لهجه های امریکایی، کانادایی، جنوب آفریقا، انگلستان، استرالیا یا نیوزیلند را دارد؛ اما توجه داشته باشید که لهجه با تلفظ دو مبحث جداگانه هستند.

تلفظ تولید صداها به روشی ساده است که مخاطب بومی بتواند کلمه یا جمله را متوجه شود؛ بنابراین هنگامی که می‌خواهید برای آیلتس خود را آماده کنید به جای این که نگران لهجه خود باشید، به تلفظ های خود دقت کنید و سعی کنید که هیچ خطایی در تلفظ ها نداشته باشید. ممتحن آیلتس با استفاده از تعدادی معیار تلفظ شما را می سنجد:

  • قابلیت فهم
  • شمرده شمرده بودن
  • ریتم داشتن
  • زیر و بمی صدا
  • فشار و تاکید روی واژه ها
  • سرعت سخنرانی
  • لهجه

این ها عواملی هستن که شما باید برای تقویت تلفظ خود روی آن ها کار کنید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره آزمون آیلتس!

نتیجه

در کنار همه نکاتی که برای آزمون آیلتس گفتیم، به این نتیجه رسیدیم که شخصی که در آزمون آیلتس شما امتحان می‌گیرد، به این چهار نکته اساسی دقت زیادی خواهد داشت.

باید برای نمره عالی گرفتن این چهار مهارت خود را افزایش دهید.‌ اگر این ۴ مفهوم را فهمیده باشید، می‌توانید انتظار نمره بالا در این آزمون را داشته باشید و به مرور خواهید دید که مهارت های شما در زبان انگلیسی در کوتاه مدت پیشرفت زیادی خواهد داشت.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • حوریه عزی
    دی 17, 1398 5:17 ق.ظ

    با سلام
    ضمن تشکر از مطالب مفیدی که در بالا ذکر شد. متاسفانه دو بار فعل بعد از let با حرف اضافه to آمده که اشتباه است .
    Let me explain درست و let me to explain اشتباه است.
    سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست