هزینه آزمون EPT و بهترین روش موفقیت و نمره عالی

هزینه آزمون EPT و بهترین روش موفقیت و نمره عالی

گاما

طبق درخواست تعدادی از کاربران، در قالب یک مقاله شما را با آزمون EPT و روش موفقیت در آن آشنا می کنیم. این آزمون توسط دانشگاه آزاد اسلامی و بصورت ماهیانه برگزار می شود و همه چیز درباره آن را در این مقاله می آموزید.

۱- معرفی کلی

آزمون ای پی تی (English Proficiency Test) ویژه داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد که توسط همین دانشگاه به منظور سنجش و ارزیابی سطح زبان عمومی داوطلبان برگزار می‌شود. تمامی دانشجویان دکتری این دانشگاه در صورت دارا نبودن مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی با نمره تعیین شده توسط دانشگاه، باید در آزمون ای پی تی شرکت نمایند و حداقل نمره قبولی را در آن کسب کنند.

تاریخچه آزمون EPT دانشگاه آزاد چیست؟ از سال ۱۳۸۶ آزمون EPT آغاز شد و به صورت منظم درواحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده‌است. تا اردیبهشت سال۱۳۹۲، این آزمون به صورت فصلی برگزار می‌شد اما پس از آن هر ماه بر گزار می‌شود. در ابتدای برگزاری این آزمون، مدرک آن تنها برای داوطلبان ورود به مقطع دکتر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ملزوم بود اما مدتی بعد، ارائه این مدرک برای کلیه متقاضیان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی ضروری شد.

این آزمون ۱۰۰ سؤال دارد که ۳۰ سؤال به درک مطلب، ۳۵ سؤال به لغات و ۳۵ سؤال به گرامر اختصاص داده شده‌است. همچنین توجه کنید که این دسته‌بندی تقریبی است و ممکن است در هر آزمونی تغییر کند اما همیشه تعداد سوالات همان 100تاست! مثلا در سال 1402 به این شکل شد که بخش واژگان: ۲۰ سوال، بخش گرامر: ۴۰ سوال، بخش درک مطلب: ۴۰ سوال بود.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

توجه به این نکته ضروری ست که این آزمون نمره منفی ندارد و حد نصاب قبولی در آن، نمره 50 می باشد. مدرک این آزمون به مدت دو سال در داخل کشور اعتبار دارد. در خارج از کشور این مدرک فاقد اعتبار است.

ept-test-2

۲- شیوه برگزاری

  • واژگان: شامل ۲۵ تست- در قسمت نمونه سوالات vocabulary آزمون ept، واژگان به شکل چهار گزینه‌ای پرسش می‌شود. و شما باید یکی از گزینه‌های صحیح را انتخاب کنید. بخش vocabulary از سوال ۱ تا ۲۵ را در برمی‌گیرد.
  • گرامر: ۴۰ تست (در دو بخش)–  در سکشن اول از نمونه سوالات گرامر و structure آزمون ept بخش گرامر آزمون شروع می‌شود. در این قسمت میزان سطح گرامر داوطلب سنجش می‌شود. در هر سوال ۴ بخش از کلمات زیرشان خط کشیده شده است. شما باید عبارات یا phrase و مجموعه کلماتی که نادرست هستند را انتخاب کنید. یعنی از بین ۴ گزینه، حتما یک گزینه غلط وجود دارد.  سکشن دوم بخش دوم گرامر structure part two واضح است که ادامه بخش اول گرامر است. سوالات ۵۶ تا ۶۵ را شامل می‌شود. در این قسمت در هر سوال ۴ گزینه که به شکل جمله کامل ارائه شده است، می‌بینید. در بین ۴ گزینه، یک جمله از نظر ساختاری و گرامری نادرست است. شما باید گزینه نادرست را در بخش دوم گرامر structure part two پیدا کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.
  • درک مطلب: ۲۰ تست–  در سکشن سوم از نمونه سوالات Reading Comprehension در آزمون ept، چهار متن یا passage و موضوعات علمی و متفاوت مطرح می‌شود. بخش ردینگ در این آزمون سوالات ۶۶ تا ۸۵ را در برمی‌گیرد. هر passage شامل ۵ سوال می‌شود و داوطلب با توجه به مفهوم متن و با کمک تکنیک‌ها و استراتژی‌های درک مطلب قادر به پاسخگویی خواهد بود.
  • کلوز : ۱۵ تست– نمونه سوالات Cloze passage در آزمون ept، همان طور که نامش پیداست، یک متن جای خالی داده می‌شود و باید مناسب‌ترین پاسخ را از بین ۴ گزینه پیدا کرد. این بخش از شماره ۸۶ تا ۱۰۰ از سوالات آزمون ept می‌باشد.

آزمون

همچنین در مقایسه با آزمون MSRT ، این آزمون به صورت ماهانه برگزار می شود و در کلیه دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، این مدرک حین مصاحبه دکتری معتبر است. محتوای کلی آزمون با آزمون EPT تفاوت چندانی ندارد اما MSRT علاوه بر ساختار آزمونEPT که شامل لغات، گرامر و درک مطلب می باشد، مهارت شنیداری (listening) داوطلبان را نیز مورد سنجش قرار می‌دهد. آزمون EPT ، شامل ۱۰۰ سوال می باشد که ۱۴۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است.  قابل ذکر است که این آزمون ، نمره منفی ندارد . و حد نصاب قبول در آن نمره ۵۰ می باشد .

۳- ثبت نام و هزینه

هزینه آزمون در زمان نگاشتن این مقاله برابر صد و پنجاه هزار تومان می باشد. داوطلبان برای ثبت نام در آزمون EPT باید اول در این سامانه پروفایل بسازند. در مرحله بعد وارد درگاه بانکی می شوید تا هزینه را بصورت آنلاین پرداخت کنید و سپس شناسه پرداخت را دریافت می کنید.

هرساله قیمت آزمون EPT سال 1401 توسط مرکز سنجش و آزمون دانشگاه آزاد تعیین شده و در سامانه این آزمون به نشانی english.iau.ac.ir اعلام می شود. سال 1393 هزینه آزمون EPT طبق اطلاعیه سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، مبلغ 200,000 تومان بود، پیش بینی می شود که امسال هزینه این آزمون بیشتر شود. به محض انتشار اطلاعیه ای در این خصوص توسط مرکز سنجش و آزمون دانشگاه آزاد در این مقاله هزینه آزمون ای پی تی آزاد بروز خواهد شد.

۴- منابع آزمون

طبق آخرین تغییرات (بهمن سال 1403) منابع آزمون EPT تی به ترتیب اولویت عبارتند از:

  1. کتاب لانگمن قرمز – longman preparation course for the toefl test- دانلود نسخه جدید
  2. کتاب واژگان ضروری تافل – essential word for the toefl-  دانلود این کتاب
  3. کتاب ۱۱۰۰ واژه بارونز – ۱۱۰۰ words you need to know- دانلود این کتاب
  4. کتاب ۵۰۴ واژه – absolutely essential words504- دانلود کتاب + فایل صوتی واژگان
  5. کتاب راهنمای تافل (منبع ریدینگ و درک مطلب)- دانلود ویرایش جدید

۵- دانلود نمونه سوالات

دقت کنید که سوالات EPT بسیار شبیه MSRT هستند و در بسیاری مواقع عینا تکرار شده اند. به همین دلیل ما نمونه سوالاتی از ام اس آر تی را برای دانلود قرار دادیم که کاملا مشابه ای پی تی هستند:

≡   دانلود نمونه سوالات بخش درک مطلب

 دانلود نمونه سوالات بخش گرامر

۶- روش گرفتن بالاترین نمره

آزمون EPT در قیاس با آزمون هایی مثل تافل و آیلتس سخت نیست و کافی است منابع گفته شده در بالا را به این روش مطالعه کنید. در واقع شما فقط باید بطور عمومی زبان انگلیسی را تا حدی بلد باشید و روش خاصی برای گرفتن نمره بالا در این آزمون وجود ندارد.

همچنین از آنجایی که بخش زیادی از آزمون به مهارت های لغات شما بستگی دارد پیشنهاد می کنیم بهترین روش های یادگیری لغات زبان انگلیسی را بخوانید تا به راحتی از پس واژگان EPT و هر آزمون دیگری بر آیید. اگر سوالی راجب آزمون EPT دارید در بخش نظرات با ما مطرح بفرمایید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست