test_format_diagram

همه چیز درباره نحوه برگزاری آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک (مختصر و مفید)

گاما

آیلتس، سیستم آزمون زبان انگلیسی Cambridge، آزمونی است که توانایی افرادی در زبان انگلیسی را نشان می دهد.  در این پست به طور مختصر و مفید، نحوه برگزاری آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک را برای تان شرح می دهیم.

احتمالا پیش از اینکه این پست را بخواهید مطالعه کنید، تفاوت آزمون آیلتس و تافل را می دانید. این را هم به شما بگوییم که این توضیحات دقیق ترین توضیحات درباره این آزمون هستند که از وب سایت Ihlodon برگرفته شده اند.

و اما چگونگی و نحوه برگزاری آزمون IELTS …

نکات مهم (سوالات رایج کاربران)

  • دقت کنید هزینه آزمون آیلتس حدود ۱۶۰ دلار است (حدود ۳ میلیون تومان)
  • دقت کنید برای شرکت در این آزمون هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. هیچ کلاسی هم نیاز نیست شرکت کنید
  • دقت کنید شما در این آزمون مردود نمی شوید بلکه نمره شما کم و زیاد می شود. حتی کسب نمره ۱ هم به معنای رد شدن شما نیست فقط باید ببینید که کشور مقصد شما چه نمره ای از شما می خواهد.
  • دقت کنید زمان برگزاری این آزمون را خودتان انتخاب می کنید (با مراجعه به سایت رسمی ش یا مراکز مجاز برگزار کننده )- معمولا هر ماه دو بار و فقط در شهرهای بزرگ ایران برگزار می شود. سعی کنید از ۳ ماه قبل رزرو کنید.
  • برای موفقیت در  آزمون فقط باید زبان عمومی تان را تقویت کنید و ۳-۴ ماه قبل از آن آزمون تکنیک هایش را تمرین کنید

آیلتس آکادمیک یا جنرال را انتخاب کنم؟

آزمون IELTS آکادمیک برای کسانی مناسب است که قصد دارند در یک دانشگاه مقطع کارشناسی یا مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهند یا در یک سازمان یا شرکت حرفه ای در یک کشور انگلیسی زبان مشغول به کار شوند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

IELTS General برای افرادی است که قرار است در مقاطع تحصیلی پایین تر به تحصیل بپردازند و یا در یک کشور انگلیسی زبان کار کنند یا به آن مهاجرت کنند.

آزمون آیلتس توانایی شما را در چهار بخش ارزیابی می کند: listening, reading, writing, speaking ، آزمونی که کمتر از ۳ ساعت به طول می انجامد.

بخوانید: بهترین روش برای یادگیری و آمادگی آزمون آیلتس در منزل (تجربه ۹ ساله)

آیلتس دقیقا چیست؟

آیلتس مخفف سیستم سنجش زبان انگلیسی بین المللی است. یکی از بیشترین آزمون های شناخته شده برای افرادی است که می‌ خواهند در کشور انگلیسی زبان زندگی ، تحصیل یا کار کنند. هر سال میلیون ها نفر در سراسر جهان این تست را می دهند. بسیاری از سازمان ها و آموزشگاه ها در کشور هایی مثل بریتانیا، آمریکا، نیوزیلند، استرالیا و کانادا این آزمون را می‌ پذیرند و آن را قبول دارند و حتی نمره آیلتس را مد نظر قرار می‌ دهند. این آزمون در سال ۱۹۸۹ طراحی شد و توسط کنسول بریتانیا و استرالیا و همچنین کمبریج مدیریت شد.

word image 6

بطور خلاصه برای گرفتن مدرک آیلتس، کافی ست ابتدا یک زمان مشخص برای آزمون خود انتخاب کنید (پیشنهاد می کنیم 6 ماه بعد باشد چون حداقل 6 ماه برای آماده شدن نیاز دارید) و سپس در سایت خود ایلتس ثبت نام کنید (روش ثبت نام در زیر گفته شده است). در این 6 ماه، ابتدا زبان عمومی خود را تقویت کنید (با این روش) و سپس حدود 2-3 ماه نزدیک به آزمون آیلتس، شروع به یادگیری ترفندها و فرمت آزمون آیلتس کنید (اینها هم در همین صفحه هستند). حتما یک آزمون آزمایشی قبل از آن بدهید و سپس در آیلتس شرکت کنید و نمره شما 2 هفته بعد برایتان ایمیل می شود (نمره از 9 است و اکثر موسسات خارجی نمره 6 از شما می خواهند)

فرمت آزمون آیلتس چیست؟

دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد. آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک.

1-آزمون آیلتس جنرال برای افرادی است که می خواهند در کشور های انگلیسی زبان زندگی یا کار کنند.

2-آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی است که می ‌خواهند مطالعات خود را در کشور های انگلیسی زبان به درجات بالاتری برسانند .

هر دو آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس؛ سطح تخصص و مهارت های فرد را در زبان انگلیسی بر اساس چهار بخش ارزیابی می‌ کند:

  • ریدینگ (Reading)
  • رایتینگ (Writing)
  • لیسنینگ (Listening)
  • اسپیکینگ (Speaking)

1-بخش ریدینگ (Reading) آیلتس از سه متن تشکیل شده است . در امتحان آکادمیک همه متن ها بلند هستند اما در آزمون جنرال متن های کوتاه و یک متن بلند طراحی می‌ شود و شما باید به ۴۰ سوال بر اساس متن هایی که دارید، پاسخ دهید.

2-بخش رایتینگ (Writing) آیلتس از دو قسمت تشکیل می‌‌ شود که به آن بخش ۱ و بخش ۲ گفته می‌ شود و بخش دوم نوشتن یک مقاله است که برای همه آزمون های آیلتس باید انجام شود . از طرف دیگر بخش ۱ در آزمون جنرال، نوشتن نامه و در آزمون آکادمیک، نوشتن گزارش است. یعنی شما باید به هر دو بخش حداقل به اندازه ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه پاسخ دهید.

3-بخش لیسنینگ (Listening) آیلتس از ۴ مونولوگ و مکالمه تشکیل شده است و بر اساس چیزی که می شنوید؛ باید به ۴۰ سوال پاسخ دهید .

4-بخش اسپیکینگ (Speaking) آیلتس از سه گفتگوی چهره به چهره تشکیل می‌ شود. در مرحله اول آزمون گیرنده سوالات شخصی مانند سرگرمی، شغل، دانشگاه ، محله ، دوران بچگی و غیره را از شما می پرسد‌. مرحله دوم کارت موضوعی است. در این مرحله به شما یک کارت بر اساس موضوعی که می خواهید می دهند و از شما می‌ خواهند که دو یا سه دقیقه در مورد همان موضوع صحبت کنید. مرحله آخر یک راند سوال و جواب است که در آن آزمون گیرنده سوالاتی را در مورد مرحله دوم از شما می پرسد.

زمان و تایمی که برای هر بخش در نظر گرفته می‌ شود، شامل موارد زیر است:

  • بخش ریدینگ (Reading) _ ۶۰ دقیقه
  • بخش رایتینگ (Writing) _ ۶۰ دقیقه
  • بخش لیسنینگ (Listening) _ ۳۰ دقیقه ( به علاوه ۱۰ دقیقه اضافه برای وارد کردن پاسخ ها به برگه اصلی )
  • بخش اسپیکینگ (Speaking) _ ۱۲ الی ۱۴ دقیقه

مدل نمره دهی در امتحان آیلتس چگونه است؟

آزمون آیلتس عملکرد شما را بر اساس ۴ پارامتر که در زیر نام می بریم ؛ بررسی می کند:

  • پاسخ به سوالات ( تسلط هنگام بخش اسپیکینگ)
  • دقت و سواد گرامری
  • دایره لغات
  • ارتباط و انسجام

هر کدام از این قسمت ها ۲۵ درصد نمره آزمون آیلتس را تشکیل می دهند . هر قسمت از آزمون آیلتس یک نمره جداگانه بین ۰ تا ۹ دارد که صفر پایین ترین نمره و 9 بالاترین نمره است. نمره کلی مجموع و میانگین ۴ بخش است.

پس بطور کلی زمان بندی روز آزمون اینگونه است

  • تست های لیسنینگ (40 دقیقه)، ریدینگ (60 دقیقه ) و رایتینگ (60 دقیقه) است که زمان آن ها صبح بین ساعت 9.00 تا 12.30 می باشد. لطفا توجه داشته باشید، در برخی جاها مثل هلند آزمون لیسنینگ با بلندگو انجام می شود و نه هدفون های شخصی. هیچ وقفه ای بین بخش های مختلف تست هم وجود ندارد.
  • مصاحبه های 20 دقیقه ای تست اسپیکینگ برای بعد از ظهر بین ساعت 13:00 الی 18:00 برنامه ریزی شده است. در ساعت 12.30 روز آزمون ، زمان آزمون اسپیکینگ تان را خواهید فهمید. لطفا حتما تمام بعد از ظهر برای انجام این آزمون در دسترس باشید.

آزمون بخش شنیداری آیلتس (IELTS listening test)

آزمون شنیداری حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. ۴۰ سوال در این بخش وجود دارد که می توانید هر کدام را انتخاب کنید: چند گزینه ای (Multiple choice)، تطبیقی (Matching)، نموداری یا دیاگرامی، جای خالی (Note completion) تکمیل جدول، تکمیل خلاصه یا پاسخ و جواب های کوتاه.

این بخش از آزمون آیلتس توانایی شما در فهم مفاهیم و اطلاعات، تشخیص ایده ها، گرایش ها و اهداف افراد انگلیسی زبان و قابلیت صحبت راجب به یک موضوع را ارزیابی می کند.

حتما بخوانید: دانلود همه لغات ضروری آیلتس با ترجمه فارسی+ pdf

آزمون بخش ریدینگ آیلتس (IELTS reading test)

این بخش از آزمون حدود ۶۰ دقیقه طول می کشد و توانایی شما در گرفتن معنای یک متن، مفاهیم و منظور نویسنده را ارزیابی می کند. بخش ریدینگ آزمون آیلتس خود به دو بخش تقسیم می شود. بخش آکادمیک و بخش جنرال. بخش آکادمیک شامل متن هایی طولانی از کتاب ها، مجلات و روزنامه هاست و بخش جنرال شامل متون عمومی کوتاه راجب موضوعاتی که بطور روزمره با آنها سرو کار داریم.

بلد باشید: برای آزمون آیلتس چه بخوانیم و چگونه کاملا آماده شویم؟ 

آزمون بخش نوشتاری آیلتس (IELTS writing test)

این بخش از آزمون نیز حدود ۶۰ دقیقه زمان می برد و مثل بخش ریدینگ به دو قسمت آکادمیک و جنرال تقسیم می شود.  خود آزمون آکادمیک writing شامل دو سوال است. در سوال اول به شما یک دیاگرام، نمودار یا جدول می دهند و از شما می خواهند که راجب آن توضیح دهید یا آن را خلاصه کنید. یا حتی ممکن است از شما بخواهند که یک اتفاق را توصیف کنید.

در سوال دوم بخش آکادمیک هم از شما می خواهند که یک متن (essay) در پاسخ به یک موضوع یا مشکل که به شما ارائه می کنند بنویسید.

بخش جنرال نوشتاری هم شامل دو سوال است: در سوال اول شما را در موقعیتی قرار می دهند و از شما می خواهند یک نامه یا متن (letter) برای توصیف وضعیت پیش آمده بنویسید. و در بخش دوم یک متن راجب نظرتان در مورد یک موضوع خاص یا یک مشکل باید بنویسید.

حتما بخوانید: بهترین منابع آزمون آیلتس برای نمره بالای ۷

آزمون بخش گفتاری آیلتس (IELTS speaking test)

آزمون بخش گفتاری یک آزمون دوبخشی است که بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می کشد. از داوطلبان بصورت فردی توسط یک فرد متخصص مصاحبه می شود و مصاحبه ضبط می شود. در بخش اول این آزمون، مصاحبه کننده از شما سوالاتی ساده در مورد خودتان می پرسد تا شما را برای بخش دوم آماده کند و اصطلاحا کمی از ترس شما بکاهد!  سوالاتی عمومی از قبیل صحبت راجب خانواده خودتان تحصیلاتتان اهل کجایید یا علایق تان…

در بخش دوم که بین ۳ تا ۴ دقیقه طول می کشد (شامل ۱ دقیقه زمان فکر کردن به پاسخ تان) مصاحبه کننده یک کارد (task card) مثل تصویر زیر به شما می دهد و از شما می خواهد که راجب آن بین ۱ تا ۲ دقیقه صحبت کنید.

نمونه ای از task card ها در بخش گفتاری

بخش سوم هم بین ۳ تا ۴ دقیقه به طول می انجامد که در آن مصاحبه کننده یک سری سوال راجب به همان کارد از شما می پرسد.

بلد باشید: برای گرفتن مدرک آیلتس چه کنیم؟ و پاسخ به سوالات رایج

آیا برای این آزمون پاسپورت جدید لازم است؟

اگر بعد از ثبت نام در آزمون با پاسپورت قدیمی، پاسپورت جدیدی دریافت کردید و شماره گذرنامه جدیدی دارید، باید فورا یک ایمیل به دپارتمان آزمون آیلتس ارسال کنید. شما نمی توانید با شماره پاسپورت قدیمی در آزمون شرکت کنید.

گواهینامه رانندگی هم پذیرفته نمی شود.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مرسی از توضیحات خوبت دوست عزیزم. خیلی هم عالی.
    فقط یک سوال داشتم:
    از نظر زمانی چطوره آزمون؟ بنظر شما، برای هر سوال، 90 ثانیه زمان کافیه؟
    شما زمان کم نیاوردید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست