واژگان و بازی

یادگیری لغات زبان با بازی فیزیکی: بهترین بازی ها و روش انجام

گاما

واقعیت این است که یادگیری واژگان زبان با کمک بازی بسیار راحت می شود. این موضوع را تجربه و علم ثابت کرده و در مورد کودکان و بزرگسالان صدق می کند. اما چرا؟

  • با کمک این بازیها واژگان جدید یاد می گیرید
  • کمک می کنند راجع به لغات عمیق تر فکر کنید
  • کمک می کنند در تلفظ آنها روان تر باشید
  • حافظه شما را در به یاد آوردن تقویت می کنند
  • اگر دنبال بازی موبایلی برای گوشی اندروید هستید اینجا صدها بازی پیدا می کنید (کلیک کنید)
  • اگر دنبال بازی موبایلی برای گوشی آیفون هستید این بازی یا این یکی یا این بازی را پیشنهاد می کنیم.

و ….

۵ بازی با خودکار و کاغذ

مداد

در این قسمت از سایت ساده ترین بازی ها را به شما معرفی می کنیم. خودکار و کاغذ لوازمی هستند که می ‌توانید هر جایی آن ها را پیدا کنید. قطعا همه شما یک خودکار و کاغذ در منزل دارید. این بازی ‌ها برای کودکان مفید هستند و بعضی از آن ها مانند جدول کلمات به شدت برای کودکان درست مثل بزرگسالان، لذت بخش است.

#۱: Hangman (۲ بازیکن یا بیشتر )

این یک بازی کلمه کلاسیک برای دو بازیکن است. یکی از بازیکنان در مورد یک کلمه فکر می‌ کند و آن را روی کاغذ می نویسد و تعداد حروف را نشان می دهد. فرد دیگر  طرز نوشتن حروف الفبا را حدس می‌ زند. حروف صحیح علامت گذاری می شوند و حروف غلط باید جای گذاری شوند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

این یک بازی عالی برای یاد گرفتن املاء کلمات و لغات است. اگر این بازی را با بچه‌ های کوچک انجام دهید، می‌ توانید تعداد حدس هایی که می زنند را برای هر دفعه بشمارید و متوجه پیشرفت آن ها در دیکته شوید.

#۲: Crosswords (۱ بازیکن)

جدول کلمات یک  جدول تشکیل شده از مربع های سفید و سیاه است که مربع های سفید یک  حرف از یک کلمه را داخل خود دارند. کلمات به یکدیگر وصل می شوند و شما نیز می توانید از طریق اتصال آن ها همه حروف  را در مورد هر موضوع پیدا کنید. همچنین می توانید کتابچه های مخصوص جدول کلمات را خریداری کنید. بعضی از این جدول ها رمزی هستند و اگر به دنبال چالش بیشتر می باشید،  احتمالا سرنخ بهتری در اختیار شما قرار می دهند.

جدول کلمات برای یادگیری کلمات جدید و تعاریف آن ها بسیار عالی است و می توانید با استفاده از این کلمات و زبان، بازی های مختلفی انجام دهید. کلمات ساده برای کودکان در سنین کم تر مناسب است که مجبور نباشید بیش از حد به  آن ها کمک کنید.

#۳: Word searches (۱ بازیکن)

بازی جستجوی کلمه یک جدول ۱۰ در ۱۰ دارد که با حروف پر شده است و تعدادی از کلمات در قسمت بالا یا پایین جدول نوشته شده اند. افراد باید سعی کنند که حروف های مورد نظر برای ساخت یک کلمه را پیدا کنند.‌ معمولاً این بازی در صورت استفاده از کلمات ساده برای کودکان مناسب است‌. البته حروفی که به صورت عقب گرد در جدول حرکت می‌ کنند یا اریبی هستند، برای کودکان سخت می باشند. پس بهتر است از الگو های کلماتی استفاده کنید که بتواند در بهبود املا آن ها موثر باشد. باید حروف را به یکدیگر وصل کنید. این بازی حتی برای کودکانی که توانایی خواندن ندارند، هم مناسب است.

#۴: Consequences ( + ۲ بازیکن, در حالت ایده آل ۴ نفر)

این بازی یک بازی گروهی عالی است و ترکیبی از ایده ها را هنگام بازی ایجاد می کند که هر بازیکن باید یک خط داستان بنویسد. سپس کاغذ را تا کند و آن را به نفر کنار دستی خود بدهد. یک نسخه ساده از داستان نویسی شامل پنج مورد می شود : ۱٫ یک نام مرد، ۲٫ کلمه ملاقات کردن یا “met ” همراه با نام ‌زن، ۳٫ “او گفت…” ۴ “او (خانم) گفت …”، ۵٫” و سپس… “.
زمانی که همه این پنج مرحله کامل شدند، بازیکنان کاغذ را باز می کنند و نتایج را می خوانند. این ایده برای تمرین مکالمه زبان انگلیسی بسیار عالی است و افراد را تشویق می کند تا بتوانند نویسندگی خود را محک بزنند.

#۵: Bulls and Cows (۲ بازیکن)

این بازی به “مسترمایند” یا “جوتو” هم معروف است و باعث می شود که بازیکن به راز یک کلمه یا مجموعه ای از حروف ها پی ببرد و بازیکن دوم کلمه را حدس می‌ زند. بازیکن اول به او می‌ گوید که این کلمه چند حرف دارد و چگونه حروف به یکدیگر متصل می شوند و چند حرف در چیزی که او حدس زده درست می باشد. معمولاً کودکان ۵ ساله هم این بازی را دوست دارند. زیرا یک راه عالی برای بهبود توانایی نوشتار و یادگیری دیکته کلمات از یک راه منطقی است.

۱۰ تا از بازی های همراه با تخته

بازی های همراه با تخته

این ها همه بازی هایی هستند که می توانید آن ها را از برخی سایت ها خریداری کنید یا از اسباب فروشی های محل آن ها را بخرید. این بازی ها یک راه سرگرم کننده برای ارتقای مهارت نوشتاری کودکان همراه با والدین است و لذت زیادی را ایجاد می کند.

#۱: Scrabble (۲+ بازیکن)

این یک بازی کلمه کلاسیک است.  یک بازی عالی برای یادگیری حروف بر روی یک تخته است که با مربع های مختلف علامت‌گذاری شده ‌اند. بعضی از مربع ها امتیاز بیشتری دارند. حروف ها نیز امتیاز های متفاوت بسته به رایج بودن و آسانی و سختی دارند.

در نتیجه در آخر این تخته بازی شبیه به یک جدول کلمه می‌ شود و تعدادی از کلمات که در کنار یکدیگر قرار می گیرند . . این بازی برای این که دایره واژگان خود را گسترده تر کنید، موثر است و یک بازی عالی و مناسب برای کودکان نیز خواهد بود.

#۲: Boggle (۲+ بازیکن)

این بازی نسبت به بازی قبلی سرعت کم تری دارد اما برای کودکان بسیار لذت بخش است و باید یک جعبه پر از قطعات کوچک شبیه به تاس را که در هر دو طرف آن یک حرف نوشته شده است را تکان دهید و سپس این مکعب ها را در یک جدول ۴ در ۴ در زیر جعبه بگذارید.

همچنین می توانید کلماتی را خودتان با این حروف بسازید. این یک روش عالی برای بهبود دایره واژگان است. کودکان و نوجوانان می توانند این بازی را انجام دهند. فقط باید کلمات را بنویسید و نتیجه را اعلام کنید. همچنین برای بهبود دست خط کودکان عالی است.

#۳: Pass the Bomb (۲+ بازیکن)

این بازی نسبتا ساده است. یک کارت در اختیار شما قرار می گیرد که باید آن را از یک “مخمصه و مانع” عبور دهید که در اطراف میز قرار گرفته است. باید مراقب باشید که نبازید. قبل از این که از این مانع در طول نوبت خود عبور کنید، باید ببینید که کلمه چند حرف دارد.

این یک بازی خانوادگی و سرگرم کننده است و گروه های سنی مختلف می توانند از آن استفاده کنند. همچنین یک راه عالی برای کمک به کودکان است که در مورد الگو های به کار رفته در حروف کلمات دقت کنند و بتوانند دایره واژگان خود و دیکته آن را بهبود ببخشند.

#۴: Story Cubes (۱+ بازیکن)

انواع مختلفی از این بازی ها در دسترس هستند اما همه این ها به طور مشابه عمل می‌ کنند. این بازی یک پایان باز دارد و تعدادی مکعب در آن قرار گرفته که با چرخاندن آن ها ایده هایی برای داستان سازی به شما می دهد و باید سعی کنید با فرد مقابل خود یک داستان ایجاد کنید.

همچنین می توانید داستان را خودتان به تنهایی بنویسید. راه های مختلفی برای استفاده از این بازی وجود دارد. مهارت نوشتاری و داستان نویسی شما در کلاس درس توسط این کار گروهی افزایش پیدا می‌ کند. همچنین می توانید هنگام خواب هم خودتان و هم کودکتان را برای داستان سازی درگیر کنید.

#۵: Apples to Apples (۲+ بازیکن)

این بازی دارای کارت های قرمز است که اسم شخص، مکان و هر چیز دیگری روی آن نوشته می‌ شود. همچنین کارت سبز دارد که دو توضیح متفاوت در آن گفته می شود. بازیکن شماره ۲ کارت سبز را بر می دارد، یکی از توضیحات را انتخاب می‌ کند و فرد دیگر یک کارت را از دستانش در می آورد.

سپس باید ببینند که از بین کارت های قرمز این داستان مربوط به کدام کارت قرمز است و آن را گسترش دهید. این یک روش عالی برای انجام این کار است و باعث بهبود دایره واژگان شما می شود. البته باید از کلمات ساده تر استفاده کنید.

#۶: Letter Tycoon (۲+ بازیکن)

در این بازی هم چند عدد کارت در دستان شماست که می توانید آن ها را با سه کارت دیگر تعویض کنید تا بتوانید یک کلمه بسازید. این بازی یک بازی استراتژیک نسبت به بازی های دیگر است. جنبه های مختلفی در آن مانند الگو ها مورد بررسی قرار می گیرد که شما را درگیر می‌ کند که می‌ توانید از آن لذت ببرید.

همه استراتژی‌ های بازی ساده نیستند و نمی توانید کلمات خیلی رایج از آن را بیرون بیاورید اما مهم نیست زیرا بازیکنان می توانند در حین انجام آن کلمات پیچیده تر را یاد بگیرند.. این بازی برای کودکان مناسب است. بنابراین شما می توانید آن را به یک بازی خانوادگی تبدیل کنید.

#۷: Dabble (۲+ بازیکن)

این بازی یک بازی دوستانه است که در آن بازیکنان با یکدیگر رقابت می کنند و باید پنج کلمه با حروف دوتایی، ۳ تایی، ۴ تایی، ۵ تایی و ۶ تایی درست کنند. انجام این بازی بسیار ساده است و در نهایت پروژه  چالش برانگیزی برای افراد ایجاد خواهد شد. این بازی باعث ارتقاء مهارت املا نویسی در کودکان می شود و می توانید با استفاده از کلمات ساخته شده دایره واژگان خود را گسترده تر کنید.

#۸: Upwords (۲+ بازیکن)

این بازی شبیه به بازی scrabble سه بعدی است که می توانید کلمات جدید را در آن ایجاد کنید. البته تخته ای که در این بازی استفاده می‌ شود، از بازی scrabble کوچک تر است و مربع های دوتایی و سه تایی در آن قرار نگرفته است.

بنابراین خیلی هم پیچیده نیست. این بازی همانند بازی های مشابه خود یکی از عالی ترین ها برای ساخت دایره واژگان و ارتقاء مهارت های املای کودک  است. همچنین برای کودکان بسیار مناسب است و یک بازی عالی برای خانواده هم می باشد.

#۹: Tapple (۲+ بازیکن)

این بازی دارای یک چرخ گردان است که بیشتر حروف الفبا روی آن نوشته شده است. کارت هایی با موضوعات مختلف در اختیار افراد قرار می‌ گیرد که بیش از ۱۴۴ دسته بندی مختلف را پوشش داده است.

راه‌ های مختلف زیادی در آن وجود دارد که می توانید این بازی را از طریق آن به انجام برسانید. قوانین پایه ای در آن به گونه ای است که هر بازیکن می تواند کلمات مربوط به موضوع خودش را در عرض ۱۰ ثانیه حدس بزند اما این کلمه با کلماتی که قبلاً در یک کلمه دیگر شروع شده بودند ایجاد می شود. ممکن است بعضی از کودکان این بازی را چالش برانگیز یا ناامیدکننده بدانند. بنابراین زمان آن ها محدود است و همچنین یک راه عالی برای کودکان در سنین بالاتر است تا بتواند دایره واژگان خود را گسترده تر کنند. در کل همه دسته بندی های آن برای کودکان مناسب است.

#۱۰: Last Word (۲+ بازیکن)

بازیکنان در این بازی در نهایت می‌ توانند پاسخ خود را با ترکیبی از حروف و موضوعات بدهند و به کلمه آخر و نهایی برسند. کلمه ها باید ترکیبی از مسیر ها را در طول این بازی طی کنند.
این بازی در گروه‌ های بزرگ تر هم به راحتی ممکن است و بیش از ۸ نفر می توانند در آن حضور داشته باشند. همچنین یک راه عالی برای گسترده کردن دایره لغات است .

۵ بازی از نوع نقش بازی کردن

بازی از نوع نقش بازی کردن

بسیاری از افراد دوست دارند که در دوران بچگی نقش های مختلف را بازی کنند و از این نوع بازی ها بیشتر لذت می برند. معمولاً آن ها دوست دارند که یک شخصیت متفاوت داشته باشند. ولی کار های خارق العاده هم انجام می دهند و به همین دلیل بازی های زیر می تواند گزینه مناسبی برای آن ها باشد.

#۱: Dungeons and Dragons (۳ بازیکن)

اگر چه این بازی کمی متفاوت است اما مطمئناً داستان های کلاسیک را در مورد آن شنیده اید. این داستان از سال ۱۹۷۴ وجود دارد و اکنون به چاپ سوم رسیده است. افراد در دوره های مختلف از این بازی به صورت کارتی هم استفاده می کردند. در این بازی یک نفر به عنوان راوی داستان قرار می‌ گیرد و حداقل دو بازیکن که یک نقش خاص و منحصر به فرد دارند نقش ها را به اجرا درمی ‌آورند. این یک بازی عالی برای بررسی جنبه های مختلف نوشتاری، توانایی ساخت پیش زمینه و داستان است و مهارت‌ های افراد را برای خلق یک شخصیت درگیر می کند.

#۲: Amazing Tales (پدر و مادر به همراه ۱ یا ۲ فرزندشان)

این یک بازی دوستانه برای والدینی است که دوست دارند یک داستان را در کنار کودک خود خلق کنند و یک نسخه بسیار ساده از این داستان هم وجود دارد که دارای قوانین منعطف است. شما نیز می توانید با یک عدد تاس که شش وجه دارد، نفراتی که باید داستان بگویند را مشخص کنید.

البته می توانید از تاس های چهار طرفه هم استفاده کنید. اگر می خواهید خلاقیت کودک خود را به کار بگیرید و در کنار او به خلق داستان های جذاب بپردازید، این یک بازی اعجاب انگیز برای شما خواهد بود. کتاب هایی سرشار از ایده ها و نمونه های مختلف برای داستان گویی موجود است. مهارت ها و شخصیت‌ های متفاوت را به شما پیشنهاد می‌ دهد که می‌ توانید سناریو های مختلف را در آن به اجرا بگذارید.

#۳: LARP (به صورت زنده) ( تعداد زیادی بازیکن)

در دهه گذشته یا کمی قبل تر، این بازی یک بازی هیجان انگیز و مورد توجه بوده است . علت آن هم نقش های کوتاه هنگام بازی می باشد که اساساً به معنای رفتن در قالب یک شخصیت و تظاهر کردن است و کمی شبیه به بازی Dungeons and Dragons می باشد.

ماهیت این بازی به گونه ای است که در آن نیاز است افراد کمی سکوت کنند. آن ها می توانند دوستان خود را در دایره بازی‌ های خود قرار دهند و یک ترتیب و نظم را ایجاد کنند‌ آن ها باید پیش زمینه های مختلف را پوشش دهند؛ از داستان های فانتزی سنتی گرفته تا داستان هایی با موضوعات دیگر. بعضی از این داستان ها برای کودکان جذاب هستند اما بعضی از آن ها نه ‌. این بازی لزوماً نیازمند به نوشتن روی کاغذ نیست ؛ بلکه می تواند یک راه عالی برای کشف شخصیت داستان  و مکالمه زبان باشد.

#۴: MUDs ( تعداد زیادی بازیکن )

در این بازی چند نقش dungeon  وجود دارد.  این بازی توسط افراد از دهه ۷۰ انجام شده و یک بازی آنلاین بر اساس تکست می باشد که در آن بازیکنان یک شخصیت را ایجاد می‌ کنند و با شخصیت های دیگر در جهان تعامل برقرار می کنند .‌ این بازی مانند انواع بازی های دیگر که در آن نقش ها تقسیم می شود، یک راه عالی برای تغییر داستان گویی و مهارت های شخصیتی است. مهارت های نوشتاری هم در آن تعلیم داده می‌ شود.

بنابراین یک بازی کاربردی برای یادگیری کلمات و تلفظ واژگان است. بعضی از آن ها برای کودکان مناسب هستند اما بعضی دیگر به صورت آنلاین انجام می شوند. پس باید مراقب باشید که فضای بازی کودک در محیط آنلاین کاملا امن باشد و به طور کامل نام آدرس و اطلاعات دیگر را در اختیار این بازی قرار ندهد.

#۵ Online Forum Games / Forum Roleplaying (2+ بازیکن)

این بازی علاقه مندان زیادی دارد. افراد مختلف می‌ توانند در آن شرکت کنند. مثلا افرادی که قسمت‌ های کوچکی از یک شخصیت را برای ادامه دادن یک داستان پست می کنند. این اقدام کمی درگیر کننده و پیچیده است و یک راه عالی برای یاد گرفتن مهارت های داستان گویی بلند و جزئیات داستان است‌. مثلاً ممکن است که فرد به فکر نوشتن یک رمان هم بیفتد. احتمالاً این روش بازی برای کسانی که به نویسندگی علاقه دارند، مناسب است و می‌ تواند یک زمان عادی برای محقق شدن رویاهایشان باشد. همچنین اگر می خواهید کودک خود را درگیر این بازی ها کنید، مطمئن شوید که او دقیقاً چه تعاملاتی انجام می دهد.

نکات تکمیلی یادگیری واژگان زبان

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست