مطالعه لغات زبان

یادگیری لغات انگلیسی بدون فراموشی (۳ تکنیک موثر)

گاما

آیا کلمات انگلیسی را که یاد گرفته بودید، مدام فراموش می کنید؟ آیا از این که مدام به دنبال معنی یک لغت تکراری در دیکشنری باشید، خسته شده اید؟ اگر چنین است، پس به جای خوبی مراجعه کرده اید. در این مقاله ۳ تکنیک به شما معرفی می کنیم تا از طریق آن ها بتوانید لغات انگلیسی را بهتر به خاطر بسپارید. حال بیایید هرکدام از این روش ها را با جزئیات به شما توضیح دهیم.

تکنیک ۱- یادگیری عمیق کلمات

این متود بر اساس سطح اثرگزاری یادگیری است و بر این عقیده است کلماتی که “یادگیری” عمیق داشته باشند، بهتر یادآوری می شوند.

اکثر افراد با این روش برای به یاد آوردن کلمات به خودشان فشاری وارد نمی کنند. زمانی که به دنبال یک لغت داخل دیکشنری هستید، به راحتی آن را می خوانید و از آن عبور می کنید. این یک فرآیند “کم عمق” است و برای یادگیری هر چیزی یک راه بد است. بنابراین چگونه باید یک لغت را عمیق تر یاد گرفت؟

خب، اولین چیزی که می توانید انجام دهید، این است که تمام تعاریف را بخوانید ( البته اگر چند تعریف و معنی دارد ) همچنین نمونه های کاربرد لغت را نیز بخوانید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

read-all-word-definitions-and-usage-examples

لغات را در قالب جملات بخوانید نه فقط خود لغات را

اما این مرحله هنوز عمیق نیست و چالش ذهنی را ایجاد نمی کند. می توانید کمی عمیق تر عمل کنید.

به طور مثال؛ در مورد معنی عمومی کلمه فکر کنید. از خودتان بپرسید که آیا این معنی خوب، بد یا خنثی است.

فرض کنید که در حال یادگیری کلمه effort ( یک تلاش از روی نیت چه ذهنی و چه جسمی ) هستید، این کلمه را چگونه دسته بندی می کنید؟

معنی عمومی کلمه effort برای من تصویری از افرادی است که برای به دست آوردن چیزی سخت کوشی می کنند، بنابراین معنی آن را جزء چیز های خوب دسته بندی می کنم.

اما ممکن است این کلمه برای بعضی دیگر به معنای به اتمام رساندن یک کار خسته کننده باشد، بنابراین آن را جزء بدها دسته بندی می کنند.

اصلا مهم نیست که شما فلان لغت را خوب، بد یا خنثی می دانید، چیزی که مهم است، این است که این فرآیند شما را مجبور به فکر کردن در مورد معنی کلمه به صورت عمیق می کند.

دسته بندی کردن کلمات فقط یکی از راه های یادگیری عمیق است. یکی دیگر از کار هایی که می توانید انجام دهید، تلاش برای فکر کردن به مترادف ها و متضاد ها ( کلماتی که معانی و متضاد های مشابه دارند ) است.

در حال خواندن

یا ممکن است که یک کلمه یک تصویر یا یک داستان ذهنی را برای شما ایجاد کند که به معنی آن مرتبط باشد. مثلا اگر می خواهید معنی کلمه forfeit (از دست دادن چیزی به عنوان جریمه) را به یاد بسپارید، ممکن است با خودتان در مورد از دست دادن مقدار زیادی پول فکر کنید، زیرا کاری خلاف قانون انجام داده اید.

در واقع کلید این تکنیک، این است که یک نوع تمرین ذهنی انجام دهید که شما را مجبور به فکر کردن در مورد معنی کلمه در سطحی عمیق تر می کند .

نظر من در مورد این تکنیک

این تکنیک شاید آسان ترین روش باشد و بسیار هم سریع عمل می کند و نیاز به هیچ نرم افزاری هم در آن نیست اما ممکن است اثرپذیری آن نسبت به بقیه روش ها کم تر باشد.

تکنیک ۲- ارتباط دادن کلمات به یک تصویر ذهنی

آیا تا به حال چیزی در مورد مسابقه جهانی حافظه شنیده اید؟

در این مسابقات شرکت کنندگان ، از طریق حفظ کردن اطلاعات زیاد در یک دوره زمانی خاص، با یک دیگر رقابت می کنند.

در چنین مراسم هایی، پیدا کردن کسی که بتواند ترتیب ۵۰ کارت قر و قاطی را در عرض سه دقیقه حفظ کند، کار سختی نیست .

این افراد خارق العاده نیستند؛ آن ها قادر هستند که با تمرین به این مهارت ها دست پیدا کنند و از تیکنیک هایی هم برای به حافظه سپردن استفاده می کنند .

حال بیایید نگاهی به این تکنیک بیاندازیم: تکنیک ارتباط دهی.

چگونه این تکنیک را انجام دهیم

اول از همه نیاز دارید که تلفظ کلماتی که در حال حفظ کردنش هستید را یاد بگیرید . گاهی اوقات می توانید آن را از روی دیکته کلمه هم حدس بزنید. اگر مطمئن نیستید، به تلفظ آن در دیکشنری گوش دهید ( یا روی یوتیوب )

بعد از آن، کلمه را گوش داده و چند بار تکرار کنید. آیا بنظرتان این لغت شبیه به لغتی ( یا لغاتی ) می باشد که آن را بلد هستید؟ آیا شبیه به نام یک انسان یا نام یک حیوان است ؟

آیا به نظرتان می توانید این کلمه را در خیال خود به یک چیزی ربط دهید: اجسام، حیوانات، افراد و مکان ها.

خب مثلا فرض کنید که می خواهید کلمات زیر را به خاطر بسپارید :

  • Adroit: مهارت یا هوش در استفاده از ذهن یا دست ها.
  • Effort: یک تلاش با هدف، ذهنی یا جسمی.
  • Forfeit: از دست دادن چیزی به عنوان خسارت یا جریمه.

مثلا فکر کنید که این کلمات در ذهن شما این گونه تداعی می شوند:

  • Adroit شبیه به کلمه اندروید است (یک ربات شبه انسان)
  • Effort که حرف F در آن ما را یاد Ford (یک کارخانه خودروسازی) می اندازد.
  • Forfeit که شبیه به four (عدد( و Fed ( ما را یاد راجر فدر یا FedEx می اندازد).

زمانی که این کلمات جانشین را پیدا کردید، آن ها را در ذهنتان تصور کنید و سعی کنید که یک “ارتباط” ( پیوند ) را پیدا کنید که تصویر ذهنی شما را از معنی کلمه بسازد.

چگونه آن را به کلمه اندروید در ذهنتان ربط می دهید ( جایگزین ما برای کلمه adroit) که به معنای ” هوش یا مهارت در استفاده از دست یا ذهن است ” ؟

مثلا می توانید اندروید را تصور کنید که در حال انجام کاری است که نیاز به حرکات پیچیده دست دارد . شاید دلتان بخواهد که نماد ربات اندروید را در حال گیتار زدن فرض کنید.

بیشتر تلاش کنید. جزیئاتی را در این تصویر ذهنی خود پیدا کیند. مثلا می توانید تکنیک های مختلف گیتار را نیز در ذهنات تصور کنید. مانند انتخاب سرعت، جابجایی و ضربه زدن.

به همین راحتی. دفعه بعدی که کلمه adroit را ببینید یا بشونید، به شما اندروید را یاداوری می کند ، در نتیجه به همان تصویر فکر می کنید و معنی کلمه را به یاد می آورید.

بیایید یک مثال دیگر برایتان بزنیم: forfeit ( شبیه به four و Fed)

چگونه four و Fed را از لحاظ معنی به “از دست دادن چیزی به عنوان تاوان یا جریمه” ربط می دهید؟

شاید بتوان تصور کرد که راجر فدر سه خواهر و برادر دارد (یعنی چهار نفر Fed در خانه آن ها وجود دارد). آن ها به شدت عاشق یکدیگر هستند. یک روز حین بازی تنیس راجر فدر کنترل توپ را به طور کامل از دست می دهد. سپس بسیار خشمیگین می شود و راکت خود رار وی زمین پرت می کند.

به دلیل این اقدام ناشایست، بخش مدیریت بازی تنیس تصمیمی می گیرد که سه خواهر و برادرش را داخل زندان بیاندازد. بنابراین راجر به دلیل تاوان کاری که انجام داده بود، خواهر و برادرانش را از دست می دهد.

اکنون باید تلاش کنید که واقعا این داستان را در ذهنتان تصویر سازی کنید.

تمرکز کنید. .. واقعا. . . واقعا. . . سخت است.

اگر آن را سرسری بگیرید، انجام آن غیر ممکن خواهد بود.

اما اکنون که این کار را انجام دادید ! دفعه بعدی که با لغت forfeit مواجه شوید ، به یاد four Fed می افتید، در نتیجه به این داستان فکر می کنید و معنی آن را به یاد می آورید.

نظر من در مورد این تکنیک

این تکنیک با تمرین فوق العاده عمل می کند.

زیرا:

  • تصاویر و داستان بهتر از یک لغت تنها در ذهن نقش می بندند.
  • توجه ما به تلفظ و معنی جلب می شود.
  • اطلاعاتی که توسط خودتان ایجاد شده باشند، بهتر به ذهنتان سپرده می شوند.

تکنیک ۳- مرور کلمات در بازه های زمانی

در سال ۱۸۸۵، یک روانشناس آلمانی، آزمایشات زیادی روی حافظه انجام داد . آزمایشات او شامل حفظ کردن لیستی از حروف بدون معنی مانند DAX، BOK و YAT بود. در یک آزمایشش، دو لیست از این حروف را از دو روش متفاوت حفظ کرد :

  • او لیست اول را ۳۶ بار در یک روز تکرار کرد.
  • لیست دوم را ۱۲ بار در روز و به مدت سه روز تکرار کرد. ( بنابراین تعداد کلی تکرار های او ۱۲ X 3 = 36 بود و برابر با روز اول بود ).

بعد از مدتی که دوباره از خودش آزمون گرفت ، متوجه شد که روش دوم بهتر جواب داده است. پس یعنی چی؟

یعنی اگر تکرار ها و مرور با “فاصله” باشند، آن ها را راحت تر به یاد می آورید.

بنابراین به جای این که برای حفظ کردن یک کلمه، مدام آن را در طول یک روز تکرار کنید، می توانید در عرض چند روز یا یک هفته به صورت زیر این کار را انجام دهید:

  • تکرار اول: روز ۱
  • تکرار دوم: روز ۷
  • تکرار سوم: روز ۱۶
  • تکرار چهارم: روز ۳۵

این استراتژی تکرار در فاصله زمانی ، به شما اجازه می دهد که کلمات را بهتر به یاد بیاورید و کم تر تکرار کنید.

البته چرایی کارامد بودن این روش هنوز سوالی در بین محققان است. بعضی از آن ها اعتقاد دارند که این روش سیگنالی را به مغز ارسال می کند که این اطلاعات مهم هستند و باید مدت زمان طولانی تری ذخیره شوند.

نظر من در مورد این تکنیک

اگر می خواهید بدون هیچ روش پیچیده ای کلمات را به یاد بسپارید، باید از این تکنیک استفاده کنید.

اما اگر مطمئن نیستید، می توانید آن را برای یک بار هم که شده امتحان کیند.

نکات تکمیلی یادگیری واژگان زبان

حتما بخوانید: تکنیک های پیشرفته تر حفظ لغات زبان انگلیسی در اینجا

سایر منابع واژگان و اصطلاحات

lesson  ترفندهای یادگیری واژگان و جملات

lesson  دانلود فیلم های آموزش واژگان

lesson  دانلود کتاب های آموزش واژگان

lesson  دانلود متن های کوتاه کاربردی 

lesson  دانلود اصطلاحات جالب روزمره

lesson  دانلود ضرب المثل های کاربردی

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • معصومه حیدری
    اردیبهشت 24, 1402 10:33 ق.ظ

    بسیار عالیست و خوشحالم که می تونم دنبال کننده این بخش باشم و پیشرفت کنم در حصه یادگیری زبان . این بخش بسیار کاربردی و عام فهم بوده و کمک کننده خوبی هست برای یادگیری مفید زبان همراه با این راه کارهای جالب و خوب . از وقتی که من تمرین کننده این روش ها شدم پیشرفت چشم گیری داشتم و منتظر راه کارهای جدید شما هستم . واقعا عالییییییییییی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست