نوشتن

فرق پروپوزال با رزومه چیست؟ همه نکات مهم برای نگارش آنها

گاما

رزومه (resume) یا پروپوزال (proposal)، مساله این است! بر اساس آنچه که در کتاب پاتریک ریلی آمده است شما می توانید به جای رزومه، یک صفحه پروپوزال ارائه کنید و رزومه را برای همیشه به فراموشی بسپارید! اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در نوشتن رزومه با مشکل مواجهند پیشنهاد پروپوزال یک صفحه ای می تواند برایتان راه حل مناسبی باشد. اما قبل از هر چیزی شما باید فرق بین پروپوزال ورزومه را بدانید تا بتوانید به چیزی که می خواهید دست پیدا کنید. در این مقاله ما به بررسی تفاوت های بین پروپوزال و رزومه می پردازیم.

۱-پروپوزال و رزومه چه هستند؟

رزومه در واقع نشان دهنده سوابق کاری و تحصیلی شماست. ارائه رزومه برای استخدام شدن روندی سنتی و قدیمی است. همه جای دنیا مرسوم است که افراد جویای کار برای استخدام در یک سمت شغلی در وهله اول رزومه ارائه می کنند. هنوز هم رزومه دادن جزو فرایند معمولی استخدام است و معمولا هم انتظار می رود که اجرا شود.

بر خلاف رزومه ، ارائه پروپوزال یک صفحه ای اتفاق تازه و جدیدی محسوب می شود. در واقع می توان گفت که پروپوزال یک صفحه ای مفهوم نسبتا جدیدی است که به خصوص در فرایند استخدام هنوز رایج نشده چون خیلی از مدیران از داوطلبان شغلی همچین چیزی درخواست نمی کنند.

۲- پروپوزال و رزومه روی چه مواردی تمرکز می کنند؟

تمرکز رزومه روی خود فرد است و همه چیز با محوریت فرد جویای کار نوشته می شود؛ مثلا: تجربیات من، مهارت های من، سوابق من. اغلب اوقات استخدام کنندگان باید نقاط مختلف رزومه و کار واقعی شخص را به هم متصل کنند تا به همه اطلاعات دست یابند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

برخلاف رزومه، پروپوزال های یک صفحه ای روی کارفرما یا استخدام کننده تمرکز می کنند و توجه را از فرد به سمت کارفرما، شرکت و موقعیت مورد نظر تغییر می دهند. پروپوزال درباره کمپانی مورد نظر و اینکه کارجو تا چه اندازه مناسب پست درخواستی است تصویری کلی ارائه می دهد.

۳- محتوای پروپوزال و رزومه چیست؟

رزومه ها وقایع گذشته را ثبت می کنند. در واقع محتوای رزومه مربوط به تجربیات شخص در گذشته، سوابق تحصیلی و شغلی او و همینطور مهارت هایش است. برای هیئت استخدام آگاهی از گذشته فرد بسیار مهم است اما دانستن این مساله بدون باخبر بودن از ایده های فرد جویای کار برای آینده چندان کارآمد نیست.

پروپوزال یک صفحه ای نگاهی رو به آینده دارد و در عین حال که سوابق گذشته فرد را نشان می دهد بیشتر تمرکزش روی اتفاقات کنونی و آینده است. متقاضیان در پروپوزال های یک صفحه ای به کارفرما توضیح می دهند که قرار است چه کار کنند و این مسیر چگونه طی می شود.

۴- پروپوزال و رزومه با چه هدفی نوشته می شوند؟

رزومه ها موارد استفاده زیادی دارند. اصلا عجیب و غیر معمول نیست که شما یک رزومه یکسان را برای استخدام به ده ها شرکت یا سازمان ارائه کنید. در واقع هدف از ارائه رزومه استخدام شدن است و یک موقعیت شغلی خاص و یا د شرکت و سازمان معینی هدف قرار داده نمی شوند.

اما پروپوزال های یک صفحه ای هدف دار نوشته می شوند و فقط برای یک شرکت یا سازمان، یک موقعیت شغلی و یک نوع مخاطب تهیه می شوند. از این لحاظ می توان گفت که پروپوزال در مقایسه با سایر درخواست نامه ها منحصر به فرد و خاص هستند و روی ویژگی های به خصوص موقعیت شغلی یا شرکت مد نظر تمرکز می کنند.

بسیار خب! هر چیزی که باید درباره پروپوزال و رزومه می دانستید را یاد گرفتید. دفعه بعد که کسی از شما درباره این دو سوال کرد حتما می توانید تفاوت ها و تشابه هایشان را به خوبی توضیح بدهید. با اینکه ممکن است به نظر برسد پروپوزال های یک صفحه ای گزینه بهتر و مناسب تری هستند اما هر کسی موقع تصمیم گیری برای ارائه درخواست شغلی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه که بتواند به نحو احسن انتظاراتش را برآورده کند را تشخیص بدهد. حالا شما موقع ارائه درخواست نامه شغلی کدام مورد را انتخاب می کنید؛ رزومه یا پروپوزال؟

نمونه رزومه

نمونه رزومه

نمونه پروپوزال

نمونه پروپوزال

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست