رزومه

روش نوشتن Education (تحصیلات و آموزشی) در رزومه انگلیسی

گاما

برای بسیاری از متقاضیان، ساده ترین قسمت یک رزومه نوشتن بخش مربوط به سوابق تحصیلی است. تنها کاری که یابد انجام ‌دهند این است که نام مدرک تحصیلی، دانشگاه و تاریخ فارغ التحصیلی خود را عنوان ‌کنند.

اما این کارچندان که به نظر می‌رسد ساده نیست. به عنوان مثال، اگر قبل از پایان دوره کارشناسی سه بار دانشگاه خود را تغییر داده باشید یا هنوز در حال کار کردن بر پایان نامه خود باشید، تحصیلات دانشگاهی خود را چگونه فهرست خواهید کرد؟ اگر ترک تحصیل کرده باشید چطور؟

چگونه می‌توانید تحصیلات خود را در رزومه کاری خود فهرست کنید؟این مقاله به این سوال پاسخ خواد داد. با اصول اولیه شروع می‌کنیم:

نوشتن بخش سوابق تحصیلی در رزومه (۵ نکته اصلی)

در اینجا به رایج ترین روش نگارش قسمت سابقه تحصیلی در رزومه کاری می‌پردازیم:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  1. اطلاعات زیر باید در رزومه شما درج شوند: مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، نام دانشگاه، محل دانشگاه و سال فارغ‌التحصیلی.
  2. از بالاترین مدرک تحصیلی خود شروع کنید.
  3. مدارک خود را به ترتیب زمانی فهرست کنید.
  4. اگر از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید، لازم نیست درباره مدرک تحصیلی دوره دبیرستان خود چیزی بنویسید.
  5. اگر بیش از پنج سال از تاریخ فارغ التحصیلی شما می‌گذرد آن را حذف کنید.

البته این دستورالعمل‌ها الزاما برای هر شرایطی صدق نمی‌کنند. در بخش‌های بعدی جزئیات بیشتری ارائه خواهم داد:

سوابق تحصیلی را در کدام قسمت رزومه خود قرار دهیم؟

اگر در دبیرستان هستید

سوابق تحصیلی خود را در قسمت بالای رزومه بعد از خلاصه مهارت‌های خود فهرست کنید. با توجه به اینکه تجربه شغلی چندانی ندارید تمرکز خود را روی قسمت تحصیلات بگذارید.

اگر در دانشگاه مشغول به تحصیل هستید یا به تازگی فارغ التحصیل شده‌اید

در این مرحله نیز مانند مرحله قبل، همچنان کفه ترازوی تحصیلات شما از تجربه کار‌یتان سنگین‌تراست.

بنابراین اگر تا به حال شغل، پروژه یا فعالیت داوطلبانه مرتبط با شغل مورد نظر خود نداشته‌اید، سابقه تحصیلی خود را قبل از قسمت تجربه کاری قرار دهید.

ممکن است تصور کنید بهتر است شغل‌های پاره وقت و کوتاه مدتی که تا کنون داشته‌اید را لیست کنید و با این کار نشان دهید که حداقل کمی سابقه کاری دارید و معنای کار کردن را درک می‌کنید.

شاید برخی از مدیران استخدام کننده با شما هم نظر باشند.

اما اگر آنها عناوین شغلی شما مانند “پیشخدمت” و “صندوقدار” را نادیده بگیرند در واقع تمام خصوصیات و دستاوردهای شما نیز نادیده گرفته خواهند شد. حتی اگر این مهارت‌ها مربوط به شغل مورد نظر باشند.

در این شرایط، برای شما بهتر است سابقه تحصیلی را قبل از سابقه شغلی خود قرار دهید. و آن را به عنوان اولین قدم در ترغیب کارفرمایان در نظر بگیرید.

اگر در حال حاضر بصورت حرفه‌ای مشغول به کار هستید

کارفرمایان به معدل و دوره‌های دانشگاهی متقاضیان با تجربه نسبت به تازه فارغ التحصیلان توجه کمتری نشان می‌دهند. به همین دلیل، سابقه تحصیلی این افراد باید بعد از سابقه کاری یا در انتهای رزومه، بعد از بخش مهارت‌ها قرار بگیرد.

نحوه گزارش سابقه تحصیلی در رزومه (همراه با مثال)

۱-دبیرستان

در زیر چند نمونه مختلف را مشاهده خواهید کرد:

اگر دبیرستان بالاترین سطح تحصیلات شماست، باید آن را مانند زیر لیست کنید:

“Western High School, Baltimore, MD

Graduated in 2008″

اما اگر هنوز در دبیرستان مشغول به تحصیل هستید، کافی است خط دوم را تغییر دهید:

“Western High School, Baltimore, MD

Expected to graduate in 2018”

اگر دبیرستان را تمام نکرده‌اید (ترک تحصیل) : نام مدرسه و محل آن را عنوان کنید، سپس سال‌هایی که مشغول به تحصیل بودید را ذکر کنید.

“Edmonson-Westside High School, Baltimore, MD

Attended school from 2006 to 2009”

اگر دارای مدرک معادل دیپلم (GED) هستید: بعضی افراد به جای اتمام دروه دبیرستان، در آزمون دریافت مدرک معادل دیپلم شرکت می‌کنند. اگر شما جز این دسته از افراد هستید، نام مؤسسه‌ای که در آن در آزمون GED شرکت کرده اید، را ذکر کنید.

“GED High School Equivalency Diploma

Richland One Adult Education Center, 2012

Spring Valley High School, Columbia, SC

Attended 2008 – ۲۰۱۰”

۲-مدرک کارشناسی (روش بیان تحصیلات دانشگاهی)

دقت کنید BS مخفف Bachelor of Science و  BA مخفف Bachelor of Arts, Humanities and Social Sciences و BENG مخفف Bachelor of Engineering می باشد و MS هم مخفف مقطع مستر یا همان کارشناسی ارشد است. بطور کلی این اصطلاحات دانشگاهی رو از اینجا یاد بگیرید خیلی بدردبخور هستن.

فارغ التحصیل

“BS in Electrical Engineering, 2010

Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA”

اگر هنوز دانشجو هستید: اگر هنوز در حال تحصیل در دانشگاه هستید، باید در کنار دوره‌ای که می‌گذرانید عبارت “در حال تحصیل” را تایپ کنید.

“BS in Mathematics in Progress

University of Pennsylvania, Philadelphia, PA”

همچنین می توانید از عبارت ” فارغ التحصیل در تاریخ…” استفاده کنید و به دنبال آن تاریخ تخمینی فارغ‌التحصیلی خود را قرار دهید.

“BS in Economics, Expected in 2015

New York University”

مدارک ناتمام: به دلایل متفاوت همه کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند فارغ التحصیل نمی‌شوند. این مسئله مایه شرمندگی و خجالت نیست. نام دانشگاه خود را لیست کنید، و پس از آن تاریخ شروع و پایان تحصیل خود را ذکر کنید، با این کار نشان می‌دهید که آن را کامل نکرده‌اید سپس تعداد واحد‌هایی که گذرانده‌اید را مشخص کنید. و سوابق تحصیلی دبیرستان خود را زیر آن قرار دهید.

“Harvard University, Cambridge, MA

۲۰۰۸-۲۰۰۹: Completed 32 credits towards BA in Education”

J.P Stevens High School, 2007

Edison, New Jersey”

۳-تحصیلات تکمیلی

تحصیلات تکمیلی می‌تواند اعتبار شما را به عنوان متقاضی افزایش دهد. به همین دلیل باید در بالای مدارک دانشگاهی شما ثبت شود. به مثال زیر توجه کنید:

“MS in Computer Science, 2017

UCLA

BS in Computer Science,

Michigan State University, 2010”

اگر مدرک کارشناسی ارشد شما به شغل مورد نظر مرتبط نیست، بهتر است آن را زیر مدرک کارشناسی خود ذکر کنید. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه IT مشغول به کار هستید، کارشناسی ارشد علوم سیاسی با زمینه کاری شما مرتبط نیست، بنابراین سعی کنید تمرکز خود را روی مهارت‌هایی که با عنوان شغلی مورد نظر مطابقت دارند بگذارید.

“BS in Computer Science,

Michigan State University, 2010”

MS in Political Science, 2016

Coursework: Models and Methods, Security Studies”

این نکته برای همه قابل استفاده نیست، زیرا به شغل شما بستگی دارد. به عنوان مثال، کارشناسی ارشد مدیریت می‌تواند به هر شغلی مرتبط باشد.

تحصیلات تکمیلی کامل نشده: نحوه گزارش آن مانند مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. زمان تخمینی فارغ التحصیلی خود را ذکر کنید.

“Master of Science in Economics, to be completed 2016

Harvard University, Cambridge, MA”

اما اگر دوره خود را به پایان رسانده‌اید و فقط پایان نامه نداده‌اید، می‌توانید از عبارت “همه چیز به جز پایان نامه” استفاده کنید. شکل اختصاری این عبارت ABD است البته در این مورد شک و شبه‌هایی وجود دارد.

“MS in Biology

All but dissertation (ABD), 2014”

City College of New York”

مدرک کارشناسی باید بعد از تحصیلات تکمیلی ذکر شود.

تحصیلات تکمیلی رها شده: حتی اگر کارشناسی ارشد یا دکتری خود را کامل نکرده‌اید و به هر دلیلی از آن انصراف داده‌اید می‌توانید آن را در رزومه خود بگنجانید. می‌توانید به جای فهرست کردن آن در کنار سایر مدارک تحصیلی، در بخش جداگانه‌ای با عنوان “کار تحقیقاتی” یا “توسعه حرفه‌ای” به آن بپردازید. تعداد واحدهای پاس شده، نام موسسه و تاریخ ورود و خروج خود را مشخص کنید.

“۱۵ credits in Applied Mathematics

University of Maryland, 2008-2009”

این مثال نشان می‌دهد که حتی اگر چند واحد در مقطع کارشناسی ارشد گذرانده باشید می‌توانید آن را در رزومه خود عنوان کنید. همچنین می‌توانید آن را به شکل زیر ذکر کنید:

“Post-graduate coursework in Applied Mathematics, University of Maryland, USA, 2008-2009”

۴- گواهینامه‌ها

برخی متقاضیان ممکن است آموزش رسمی لازم برای شغل مورد نظر را نداشته باشند. اما مهارت‌های لازم را از طریق گواهینامه‌ها ، دوره‌ها ، سمینارها و برنامه‌های آموزشی کسب کرده باشند. آموزش‌های حرفه‌ای را می‌توان در بخش سابقه تحصیلی گنجاند و یا به عنوان بخش جداگانه‌ای با تیتر “توسعه حرفه‌ای” در نظر گرفت.

از دستور العمل زیر استفاده کنید:

“Name of Training, Training Provider or Certification Body, Date Obtained, Location”

در اینجا مثالی آورده شده است:

“Oracle SBC Troubleshooting Certification, Pearson Vue Testing Center, 2015, Hong Kong”

درج محل تحصیل در گواهینامه‌های غیر دولتی اختیاری است. اگر دوره را به پایان نرسانده‌اید، می‌توانید آن را با عنوان “In progress” ذکر کنید یا تاریخ تخمینی پایان دوره را مشخص کنید.

“Oracle SBC Implementation by Oracle, Toronto, (To be completed, Sept 2017)

اگر تجربه کاری جدی ندارید، چه مطالبی را می‌توانید در رزومه خود قرار دهید؟

تازه فارغ التحصیلانی که فاقد تجربه شغلی هستند اغلب در نوشتن رزومه دچار مشکل می‌شوند. اگر در نحوه ارائه مدارک تحصیلی خود خلاقیت به خرج دهید، مشکل شما حل خواهد شد. برای طولانی کردن رزومه خود می‌توانید از درج اطلاعات زیر استفاده کنید:

معدل

معدل دوره‌هایی که گذرانده‌اید را مشخص کنید. البته به شرط اینکه معدل شما پایین نباشد.(پایین تر از ۳٫۰)

“BS in Economics, 2017

Ohio University, Cleveland, OH

GPA 3.75”

دوره‌های مرتبط

شما می‌توانید درس‌ها یا واحدهای پاس شده مربوط به شغل مورد نظر را ذکر کنید. ممکن است ندانید کدام موارد به شغل مورد نظر مرتبط هستند. پنج آگهی شغلی را در نظر بگیرید، مهارت‌ها و شرایط تحصیلی مشترک آنها را لیست کنید و با فهرست واحدهای پاس شده زمان تحصیل خود مقایسه کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

“BS in Biomedical Engineering, 2015

Northwestern University, Evanston, IL

Relevant coursework: Quantitative Experimentation and Design, Systems Physiology, Biomedical Systems Analysis, Biostatistics”

افتخارات Honors

افتخارات، بورس‌های تحصیلی و جوایزی را که هنگام تحصیل دریافت کرده‌اید، را ذکر کنید. اگر کمتر از سه مورد هستند، می‌توانید آنها را در قسمت سابقه تحصیلی بگنجانید.

اگر بیش از سه افتخار دریافت کرده‌اید، بهتر است آنها را در بخش جداگانه ای با عنوان “Honors and Awards” مطرح کنید. نام موسسه‌ای که جایزه را به شما اعطا کرده است، و سپس تاریخ دریافت آن را ذکر کنید. به مثال زیر توجه کنید:

word image

حتما بلد باشید

سؤالات متداول

اگر برای گرفتن یک مدرک جدید به دانشگاه بازگشته باشیم چطور؟

آیا قصد تغییر شغل دارید؟ اگر برای دست پیدا کردن به یک کسب و کار جدید رشته خود را تغییر داده‌اید، بنابراین لازم است آن را در رزومه خود قرار دهید. می‌توانید آن را قبل از مدرک دانشگاهی قبلی خود ذکر کنید.

وقتی تغییر شغل می‌دهید، بیشتر تجربه کاری قبلی شما نا مرتبط تلقی خواهد شد. فرض کنید قصد دارید از پرستاری به فروش بیمه عمر یا از فناوری اطلاعات به مدیریت رستوران تغییر شغل دهید. در این موارد، بیشتر مدارک تحصیلی، آموزش‌ها، مهارت‌ها و موفقیت‌ها‌ی قبلی شما غیر قابل استفاده خواهند شد.

شما یک مدرک تحصیلی جدید دریافت خواهید کرد و در رشته جدید خود مانند یک تازه فارغ التحصیل خواهید بود، اما تحصیلات شما نیازهای شغلی اکثر کارفرمایان را برآورده می‌کنند، و بعضی از مهارت‌های شما قابل تعمیم به رشته کاری جدیدتان خواهند بود، بنابراین شما به عنوان یک تازه کار در نظر گرفته نمی‌شوید.

اگر مدرک تحصیلی به شغل مرتبط نباشد چطور؟

من کسی را می‌شناسم که دارای مدرک طراحی است و اکنون به عنوان نماینده بیمه عمر مشغول به کار است. همچنین پرستاری را می‌شناسم که سال‌ها در زمینه IT فعالیت می‌کرد، قبل از اینکه در مشاوراملاک مشغول به کار شود. این نمونه‌ها بسیار زیاد هستند. از رویاهای خود دست نکشید.

اگر تحصیلات شما با زمینه کاری دلخواهتان مرتبط نیست از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • واحدهای درسی را که گذرانده‌اید را ذکر کنید. فرض کنید مدرک روانشناسی دارید، اما می‌خواهید در زمینه بازاریابی فعالیت کنید. اگر واحدهایی در زمینه روانشناسی اجتماعی، ارتباطات، دستور زبان و تجارت پاس کرده باشید، این می‌تواند نشان دهد که شما دانش لازم برای رسیدن به آن شغل را دارید.
  • دوره‌های حرفه‌ای یا آموزش‌های مرتبط با آن شغل را ذکر کنید.

اگر یک رشته را در چند دانشگاه مختلف ادامه داده باشید چطور؟

در این صورت شما باید دانشگاهی را که در آن فارغ التحصیل شده‌اید یا مدرک خود را تمام کرده‌اید را ذکر کنید.

سوابق تحصیلی شما در دانشگاه‌های قبلی در واحد دانشگاهی که فارغ التحصیل شده‌اید موجود هستند، بنابراین این همان چیزی است که باید در رزومه خود ذکر کنید. اگر نام دانشگاه دیگری را درج کنید، ممکن است شانس استخدام خود را به خطر بیندازید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست