چرا چینی یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری زبان چینی و کاربرد آن برای ایرانی ها

چرا چینی یاد بگیریم؟ اهمیت یادگیری زبان چینی و کاربرد آن برای ایرانی ها

گاما

همانگونه که در همه وب سایت ها می خوانید، زبان چینی دومین زبان پرگویش دنیاست. اما این تنها دلیل یادگیری و اهمیت این زبان نیست. در ادمه مطلب به شما می گوییم که یادگیری زبان چینی چه اهمیتی دارد و هر چیزی در باره آن نیاز دارید را برای شما روشن می کنیم.

احتمالا شما هم خبرهای اینچنینی را شنیده اید:

در جای جای دنیا، اقتصاد قدرتمند چین، اثر خود را اعمال می کند. همه راجب آینده اقتصادی و سلطه چین بر دنیای اقتصاد صحبت می کنند. و این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است! اما این موضوع در ایران از اهمیت دوچندان برخوردار است. نه تنها بخاطر روابط قدرتمند ما با شرق، بلکه روابط تجاری ایران و چین بیش از ده میلیارد دلار در سال است و در حال حاضر ده‌ها پروژه‌ مختلف در زمینه پتروشیمی، کارخانه فولاد، کارخانه آلومنیوم و راه‌سازی و غیره نیز در ایران با چینی‌ها در دست انجام است و ایران با هیچ کشوری چنین سطح روابط تجاری نداشته است.

 


chinese1

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان چینی چرب زبان، چینی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان چینی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

برقراری روابط تجاری و در کنار آن روابط تکنولوژیک در چند سال اخیر ایران با چین که در آینده نیز توسعه پیدا خواهد کرد، نیازمند افرادی در داخل ایران هست که شناخت کاملی از کشوری که در حال تجارت و انتقال تکنولوژی و اجرای پروژه‌ها با آن‌ها است، داشته باشند. بنابراین یادگیری زبان چینی برای ایرانیان به یک اولویت تبدیل ‌شده تا علاوه بر سهولت کاری، سود بیشتری را در رابطه با چین کسب کنند.

قواعد رفتاری

ضمنا دولت چین شروع به تبدیل زبان این کشور به زبان دوم دنیا کرده است.  مسئولان چینی با دادن بورسیه تحصیلی به ۴۰ هزار دانشجو از ۱۸۲ کشور جهان در سال ۲۰۱۵ که بیش از ۸۰ درصد آنها به زبان چینی درس می‌خوانند، خیز بلندی را برای رساندن زبان چینی به دومین زبان مطرح دنیا برداشته است. همچنین این کشور با تاسیس موسسه‌ای به نام کنفسیوس (Confucius) که در داخل و خارج از چین به فعالیت مشغول است، قصد گسترش زبان چینی در جهان را دارد. نزدیک به ۵۰۰ موسسه کنفسیوس در بیش از ۱۳۰ کشور دایر شده که به آموزش زبان چینی مشغول‌اند و نزدیک به ۴ میلیون نفر در دنیا در حال یادگیری زبان چینی هستند.

پس بطور خلاصه باید بگوییم که زبان چینی، زبان آینده است و زبان اقتصاد آینده است! و نکته بسیار مهم در مورد مزیت ها و ویژگی های یادگیری این زبان برای کسانی میخواهند به این وسیله شغلی داشته باشند و یا بخواهند در کشور چین تجارت کنند.

زبان چینی

زبان چینی یک زبان نوپا در کشورمان است. به لحاظ دانشگاهی در ایران به جز دانشگاه شهید بهشتی که رشته آموزش زبان چینی و مکالمه زبان چینی را دارد و دانشگاه تهران که چند ترمی زبان چینی رابعنوان زبان دوم رشته های دیگر برگزار می کرد، کلاسهای آموزش مکالمه زبان چینی تا همین چند وقت پیش فقط در سطح شهر تهران بود ،آنهم به تعداد انگشتان دست هم نمی رسید اما این روزها استقبال شرکتهای تجاری، صاحبان کسب وکار کوچک ، دانشجویان و جوانان ازیادگیری این زبان بیشتر از پیش شده است و آموزشگاه هایی نیز در پی همین امر به تشکیل کلاسهای زبان چینی روی آورده اند.شرکت های ایرانی که با شرکت ها و کارخانجات چینی ، قرارداد تجاری دارند برغم اینکه به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند اما مجبور هستند حتما مترجم زبان چینی نیز داشته باشند ،چرا که بندرت شرکتهای چینی قادر به مکالمه زبان انگلیسی هستند پس چرا این کسب و کار جدید و پرسود را بدست مردم چین می سپاریم؟

در حال یادگیری چینی

4 دلیل که اکثر انگلیسی زبانان دنبال یادگیری زبان چینی هستند

1-ایجاد فرصت‌ های شغلی

بر کسی پوشیده نیست که قدرت اقتصادی چین طی چندین دهه اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. بر اساس گزارش بانک جهانی ، رشد اقتصادی در این کشور طی چندین دهه به طور میانگین چیزی ​​حدود 10 درصد در هر سال بوده است که توانسته بیش از 800 میلیون نفر را از فقر نجات دهد.

این کشور در حال حاضر پیوند های اقتصادی عمیقی با دنیا دارد و بلد نبودن زبان چینی بیش از هر زمان دیگری کارفرمایان را برای تجارت با این کشور با مشکل رو به رو کرده است.

این احتمال وجود دارد که تا سال 2035، دو سوم تقاضای نفت از آسیا تامین شود و جمهوری خلق چین مسئول بخش عمده این تقاضای اضافی است.

پس اگر ما هم به دنبال شغلی هستید که شما را درگیر معامله با خریداران یا تامین‌ کنندگان چینی می‌ کند، توانایی صحبت کردن به این زبان واقعا لازم خواهد بود. حتی اگر قصد شروع زندگی و کار در یک کشور چینی زبان را ندارید، این مهارت‌ می‌ تواند به شما در مذاکره برای معاملات و سایر امور مهم تجاری کمک کند.

همچنین باید توجه داشت که توانایی صحبت کردن به زبان چینی یا ماندارین رزومه ‌تان را قوی‌ تر خواهد کرد زیرا سطح مهارت تان برای رساندن پیام به چینی ‌ها و تمایل تان برای برقراری ارتباط با آن ها را نشان می ‌دهد.

2- فرهنگ

چین تاریخ و فرهنگی دارد که به هزاران سال پیش باز می‌ گردد. چین در تاریخ جهان حرفی برای گفتن داشته است. چین‌ شناسان متفق ‌القول هستند که چهار اختراع بزرگ یعنی کاغذ، چاپ ، باروت و قطب‌ نما از چین و از طریق جاده معروف ابریشم به اروپا راه یافته‌ اند.

هر چقدر هم که این مسئله عادی به نظر برسد، اما باز هم تصویری فوق ‌العاده از تأثیر و ارزش فرهنگ چینی را نشان می ‌دهد. پس یادگیری این زبان می ‌تواند برای درک واقعی سهم این بخش از جهان در تاریخ، ارزشمند باشد.

فرهنگ افراد چینی

3- ادبیات

قدمت ادبیات چینی به هزاران سال پیش برمی ‌گردد. شاید تأثیرگذار ترین متون باستانی آن هایی بودند که روی نظریه ‌های کنفوسیوس متمرکز شده بودند. البته شعر های معاصر و داستان ‌های کلاسیک چین هم خودشان بخش عظیمی از ادبیات را تشکیل می ‌دهند.

ادبیات چینی، چه باستانی و چه مدرن، از بستر فرهنگی کاملا متفاوتی نسبت به آثار ادبی نوشته ‌شده در غرب سرچشمه می ‌گیرد. با این حال، برای درک بهتر، باید این آثار به زبان اصلی خوانده شود. از آن جایی که بسیاری از آثار ادبی چینی به انگلیسی ترجمه نشده ‌اند، پس شما چاره‌ ای ندارید جز این که آن ها را به همان زبان ماندارین بخوانید.

اگر هم می ‌خواهید چین مدرن را بهتر درک کنید، حتما باید کنفوسیوسیسم را درک کنید.

4- غذا

در ایران، ما با غذاهای چینی یا حداقل، نسخه ایرانیزه آن آشنا هستیم. شما با یادگیری زبان چینی، دقیقا متوجه خواهید شد که همه کلمات در منو چه معنایی دارند. به طور مثال “Chow mein”، به معنای “نودل سرخ ‌شده” و “Lo mein” به معنای “نودل مخلوط ‌شده” است.

در حقیقت با تسلط به زبان ماندارین، هنگام سفارش غذای چینی احساس راحتی خواهید کرد زیرا می‌ توانید آنچه در منو است را درک کنید.

چگونه زبان چینی را یاد بگیریم؟

مثل هر زبان دیگری، بهترین (و تنها) راه یادگیری، تمرین و مطالعه منظم است. اگر منابع باکیفیتی داشته باشید و با یک معلم نیتیو که چینی زبان مادری ‌اش است مکالمه کنید، به سرعت پیشرفت خواهید کرد.

خوشبختانه، این روز ها دوره ‌های آنلاین و حضوری مختلفی ارائه می ‌شوند که شما را از اول درست و اصولی آموزش می ‌دهند.

بعد از تسلط و شرکت در کلاس ‌ها هم می ‌توانید برای ارزیابی سطح مهارت تان را آزمون استاندارد HSK‌ شرکت کنید.

معاشرت چینی زبانان

یادگیری زبان چینی چه قدر سخت است؟

زبان چینی ماندارین یکی از سخت ‌ترین زبان ‌ها برای یادگیری است. شما باید کلمات و زمان‌ های ناآشنا را یاد بگیرید و با یک سیستم نوشتاری کاملا جدید دست و پنجه نرم کنید. تلفظ کلمات هم در این زبان به صورت آوایی است که کار را سخت می ‌کند.

شکل نوشتاری

در شکل نوشتاری این زبان مثل اکثر زبان ‌های اروپایی، از الفبا استفاده نمی ‌شود. همچنین از چیزی شبیه حروف ابجد عربی (که کمی شبیه الفباست و حروف صدادار ندارد) یا هجای سبک ژاپنی (که در آن هر کاراکتر مخفف هجای متفاوتی است) خبری نیست . در عوض، کاراکتر های موجود در یک متن چینی هر کدام شبیه یک شی یا نقش هستند. کلمه را نمی ‌توان با توجه به این حروف عجیب و غریب تلفظ کرد، بنابراین شما باید واقعا لغات را حفظ کنید.

آواها

آوایی بودن این زبان هم یکی دیگر از مسائلی است که باید با آن دست و پنجه نرم کرد. چهار آوای متمایز در این زبان وجود دارد: افزایشی، یکنواخت، جداگانه و منقطع. به عنوان مثال واژه ‌های “مادر”، “حشیش”، “اسب” و “سرزنش” همه در زبان چینی یکسان هستند، فقط نحوه تلفظ مصوت شان فرق دارد.

اگر به یک زبان آسیایی مرتبط مثل پنجابی، ویتنامی یا تایلندی مسلط باشید، ممکن است بتوانید سریع تر این زبان را هم یاد بگیرید.

یادگیری زبان چینی چقدر طول می ‌کشد؟

با مراجعه به رتبه ‌بندی ‌های مؤسسه خدمات خارجی ایالات متحده (FSI) مقیاس تقریبی از سطح دشواری به دستمان رسیده است. زبان ‌های فرانسوی و اسپانیایی در دسته I قرار داشتند که ساده ‌ترین است.

زبان‌ های کانتونی و ماندارین در انتهای دیگر طیف و در رده چهارم قرار دارند. آن ها توسط FSI به عنوان زبان‌ های “فوق ‌العاده سخت” رده بندی شده ‌اند. طبق گفته این سازمان، برای این که بتوانید واقعا به این زبان مسلط شوید، باید 2200 ساعت کلاس را صرف تقویت مهارت‌های تان در این زمینه کنید. این مدت تقریبا چهار برابر مدت زمان لازم برای زبان‌های دسته اول است.

البته لازم به یادآوری است که هر زبان ‌آموزی متفاوت است. شاید شما جز آن دسته از افرادی باشید که از بقیه زودتر یاد می ‌گیرند و یا برعکس لازم باشد زمان قابل توجهی را صرف یادگیری این زبان کنید.

آنچه باید به آن توجه کنید این است که چینی در انتهای طیف زبان‌ های پیچیده قرار دارد. اما می ‌توانید برای راحتی بیشتر با سیستم پین ‌یین که نوشتن تلفظ خط چینی است، شروع کنید.

نکات جالب و قابل تامل

  • آمریکا با اینکه ۹۶درصد زبان مادریشان است، و انگلیسی هنوز برای خیلی ها یک زبان بین المللی محسوب می شود در فروشگاهها ،ادارات ،مدارس ،مهد کودک ها و غیره به آموزش زبان چینی می پردازند.
  • اگر دقت کنید متوجه می شوید که بسیاری کالاهایی که از چین به تمام کشورهای دنیا صادر می شود دارای دستورالعمل و دفتر چه راهنما به زبان چینی است و فاقد راهنمایی به زبان انگلیسی است؟ (نمونه اش گوشی های محبوب هوشمند شیائومی)
  • درصد کمی از مردم چین سعی در یادگیری زبان انگلیسی دارند.

چینی

  • جورج بوش در زمان ریاست جمهوری خود تدریس زبان چینی را لازم دانست.
  • شهروندان آمریکایی و اروپایی حاضر هستند که با حقوق کم در چین کار کنند ولی در عوض زبان چینی یاد بگیرند.
  • مدیر گروه زبان شناسی دانشگاه آکسفورد زبان چینی را به عنوان مفید ترین زبان در آینده جهت آموختن معرفی می نماید.
  • باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر آموزش سالانه زبان چینی توسط صد هزار آمریکایی تاکید کرد.
  • در کشورهای درحال توسعه سالانه هزاران دانشجو به آموختن زبان چینی علاقه مند می شوند.
  • دولت آمریکا با پرداخت هزینه های بسیار مدرسان چینی را به آمریکا دعوت می کند.
  • جالب است بدانید، بیش از ۵۰ درصد صفحات اینترنت به زبان چینی می باشد.
  • قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ( سال ۹۱) اعلام کرد که: اعزام دانشجویان ایرانی به دانشگاه های چینی باید با شتاب بیشتری انجام شود.

و موضوعاتی از این دست که از نکات جالب در بحث یادگیری زبان چینی هستند.

نکاتی جالب در مورد کشور چین

به نقل از کجارو می خوانیم که:

۱. چین با جمعیت ۱/۳۸ میلیاردی پرجمعیت‌ترین کشور جهان و دومین کشور بزرگ دنیا است.

۲. چین بزرگ‌ترین ارتش دائمی جهان را دارد و بودجه‌ی اختصاص یافته‌ی نظامی آن‌ها در جهان در رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است.

۳. ۱۰۰ میلیون نفر در چین با درآمدی کمتر از ۱ دلار در روز زندگی می‌کنند!

۴. تعداد افرادی که در چین با مجازات اعدام کشته می‌شوند، بیشتر از کل افراد اعدام‌شده‌ در جهان است!

۵. مردم چین در سال بیش از ۴۵ میلیارد چاپستیک مصرف می‌کنند.

 

چاپستیک یا همان چوب غذاخوری

چاپستیک یا همان چوب غذاخوری

۶. چین بزرگترین صادرکننده‌ی کالا در جهان است و در امر واردات در رتبه‌ی دوم دنیا قرار دارد.

۷. در چین بیش از ۳۵ میلیون نفر هنوز هم در غار زندگی می‌کنند!

۸. در چین حدود ۷۰۰ میلیون نفر آب آلوده مصرف می‌کنند.

۹. حدود یک سوم آلودگی هوای سانفرانسیسکو از چین می‌آید!

۱۰. در برخی قسمت‌های چین خورشید در ساعت ۱۰ صبح طلوع می‌کند چون این کشور ۵ محدوده‌ی زمانی را به یک محدوده‌ی زمانی تبدیل کرده است!

۱۱. در سال ۲۰۱۰، ۷۸ درصد نرم افزارهای نصب شده در چین دزدی بودند!

۱۲. در چین پلی میان سرزمین اصلی آن و ماکائو وجود دارد که اتومبیل‌ها در مسیر رفت مسیر حرکت خود را از چپ به راست، و در مسیر برگشت بالعکس عوض می‌کنند!

۱۳. در چین هر ۳۰ ثانیه یک نوزاد با معلولیت مادرزادی به‌ دنیا می‌آید.

۱۴. در هر ۳ جوراب، یک جفتدر منطقه‌ی «داتانگ» شهر «ژوجی» تولید می‌شود که این باعث شده که این شهر به «شهر جوراب» شهرت پیدا کند.

۱۵. در چین هر سال حدود یک میلیون نوزاد دختر سقط می‌شود و ده‌ها هزار نوزاد به‌علت سیاست تک فرزندی در خیابان‌ها رها می‌شوند!

۱۶. تنیس روی میز ورزش ملی کشور چین است.

۱۷. اگر «Walmart» یک کشور بود، ششمین بازار بزرگ صادراتی چین می‌شد.

۱۸. در سال ۲۰۲۰ در چین ۳۰ الی ۴۰ میلیون مرد وجود خواهد داشت که نمی‌توانند همسری برای خود پیدا کنند!

۱۹. در چین محصولات آرایشی و بهداشتی ابتدا روی حیوانات آزمایش می‌شود و این کار اجباری است اما در اروپا چنین کاری ممنوع است.

۲۰. در چین هر پنج روز یک آسمان‌خراش جدید بنا می‌شود.

۲۱. کلمه‌ی «سانسور» در چین سانسور شده است!

۲۲. در چین کمپ‌های ترک اعتیاد برای معتادان به اینترنت وجود دارد!

۲۳. تعداد افرادی که در چین روزهای یکشنبه به کلیسا می‌روند بیشتر کل آمار اروپا است!

۲۴. در چین بازی «پلی استیشن» تا سال ۲۰۱۳ غیرقانونی بود!

بسیار کاربردی

زبانمهر

حتما بخوانید!

6 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • دانشگاه تهران حداقل از سال ۹۳ هر سال ورودی زبان چینی داره که خیلی هم قوی‌تر از دانشگاه بهشتی ظاهر شدن و توی شهر‌های دیگه هم دوره‌های زبان چینی برگزار می‌شده!

    پاسخ
  • من مشکلی که داشتم این بود که مطالب واسم فررار بود و اصلا چینی تو مغزم نمیرفت! البته دو دوره کلاس انلاین رفته بودم یه پک سه میلیونی اموزش کامل چینی هم خریدم که چرت بودن یا من متوجه نمیشدم. ماه پیش این اپلیکیشن چرب زبان خریدم و اون کتاب چینی در 30 روز که پیشنهاد کردین بعنوان مکمل، توی یک ماه واااقعا زبان چینی م زیر و رو شده هم صحبت می کنم هم براحتی درک اما هنوز رایتینگم اونطوری که نیاز دارم نشده چیکار کنم منبع خوبی سراغ دارین؟

    پاسخ
    • خوشحالم که مفید بوده. اپلیکیشن سالها براش وقت گذاشته شده تا بهترین متد و کاربردی ترین مکالمات رو ارائه بده و عاری از اشتباه. اما قطعا هیچ برنامه ای به تنهایی کافی نیست. حتما کتاب چینی در 30 روز و بعد اگر گرامر نیاز بود کتاب دکتر محدمی

      پاسخ
  • سلام کتاب چینی در 30 روز را باید از کجا تهیه کرد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست