چینی

روش اصولی یادگیری گرامر زبان چینی در کمتر از ۱ ماه

گاما

گرامر در واقع کاراکترهای چینی را کنار هم جمع می کند و یادگیری گرامر برای بزرگسالانی که می خواهند سریعاً به زبان چینی مسلط شوند؛ می تواند مهم باشد. گرامر زبان چینی ساده تر از زبان انگلیسی تلقی می شود. در واقع بسیار ساده و سرراست است.

۱- به خاطر بسپارید که نیازی نیست در حد یک پروفسور یا محقق به گرامر زبان چینی مسلط شوید!

در واقع، قوانین اصلی گرامر خیلی محدود هستند.

  • اگر می خواهید تمام قوانین گرامری را یک به یک در دریایی از کتاب های درسی بیاموزید، باید بدانید که متأسفانه هرگز یادگیری را تمام نمی کنید. اما هرگز فراموش نکنید که هدف شما از یادگیری دستور زبان، درک جمله و مقاله است، نه خود دستور زبان.
  • به یاد داشته باشید که افراد معمولاً اطلاعات کمی در مورد قواعد و گرامر زبان مادری شان دارند.
  • پس چرا باید دستور زبان را یاد بگیریم؟ زیرا افراد معمولاً با غوطه ور شدن در محیط از دوران کودکی و با شکل دادن “حس زبان” در یک محیط زبانی بسیار قوی، زبان مادری شان را فرا گرفته اند. اما برای افراد غیر بومی که آن محیط را ندارند، فراگیری دستور زبان روشی سریع برای یادگیری زبان است ، زیرا دستور زبان به صورت خلاصه، ماهیت یک زبان را بیان می کند، کل گرامر مانند فرمولهایی است که با استفاده از آن می توانید جمله ای نامحدود را با کلمات محدود بسازید.
  • توجه کنید که فرمول گرامر چندان سخت نیست، و بخش اصلی دستور زبان واقعاً جزئی بسیار کوچک است. آنچه که یادگیری زبان جدید را دشوار می کند، “عبارات” ، “اصطلاحات” ، “زبان عامیانه” و دیگر مکالمات متعارف است.

بهترین روش یادگیری زبان چینی به صورت مؤثر و سریع (اما اصولی)

۲- یاد بگیرید که لغات و شکل آنها را بشناسید.

  • در زبان چینی؛ تصریف افعال وجود ندارد ، یک فعل فقط یک شکل دارد. – در دستور زبان چینی صرف فعل وجود ندارد و هر فعل فقط یک شکل دارد. مهم نیست از چه اسمی یا ضمیری استفاده می کنید، شکل فعل به همان صورت باقی می ماند. با افزودن کاراکترهای ساده زمان فعل نشان داده می شود، دیگر نیازی به یادگیری افعال مزدوج یا افعال بی قاعده نیست. (برای جزئیات بیشتر در مورد تصریف زمانی فعل، بخش “صرف و نحو چینی” را مطالعه کنید) به عنوان مثال:  (من به مدرسه می روم) : ( وُچی شیُشیا) 我 去 学校  (من دیروز به مدرسه رفتم) – (وُ توئُو کیِن چیلو شیِیْشیا) 我昨天去了学校

هیچ شکل جمعی برای اسم ها و ضمایر وجود ندارد. برای به جمع تبدیل کردن اسم های مفرد ، فقط کاراکترهای خاصی را باید ضافه کنید (به عنوان مثال 们،mén ). اگر بخواهید بگویید: (من چینی یاد می گیرم) می شود: 我 学 中文 (وُ شیو چونگْوِن) ؛  (ما چینی یاد می گیریم) می شود:  我们学中文 (وُمِنْ شیو چونگْوِن)

 


chinese1

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان چینی چرب زبان، چینی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان چینی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

  • روش ساخت صفت های تفضیلی یا صفات عالی در زبان چینی مانند زبان انگلیسی نیست. بلکه فقط با اضافه کردن کاراکترها به صفت اصلی این مفاهیم منتقل می شود. برای مثال Small (کوچک) می شود: 小的 (شیائودِه) درحالی که smaller (کوچکتر) می شود:  较小的(چیاشیائودِه)

word image 19

۳- در مورد عبارات، اصطلاحات یا واژه های چند کاراکتری بیشتر بدانید.

“کلمه یک کاراکتری” و “کلمه چند کاراکتری” به زبان چینی- در حالی که در زبان انگلیسی، فقط سه کلمه یک حرفی وجود دارد: a ، I و O ، کلمات چینی تک کاراکتری به تعداد زیاد وجود دارند. به عنوان مثال، 天(تیان) به معنای روز یا آسمان است. واژه 空 (کونْگ) به معنی خالی ( empty در زبان انگلیسی است). با قرار دادن دو یا چند کاراکتر کنار هم، کلمه جدیدی ساخته می شود. به عنوان مثال ، 天空 (تیان کونْگ) به معنی آسمان (sky در زبان انگلیسی) است. از آنجا که معمولاً بین کاراکترهای چینی فاصله قرار داده نمی شود، مگر در مواردی که علامت گذاری نگارشی وجود داشته باشد، در وهله اول باید بتوانید هنگام خواندن “کلمات چند کاراکتری” را شناسایی کرده و تشخیص دهید تا کل جمله و مقاله را درک کنید.

  • عبارات و گروه کلمات (مهم!) – ترکیبی از دو یا چند کلمه می تواند یک اصطلاح یا یک عبارت را تشکیل دهد که یک نکته دشوار اما مهم در یادگیری زبان چینی است. از آنجا که کاراکتر های چینی معمولاً بین یکدیگر فاصله ندارند ، مگر در مواردی که نقطه گذاری نگارشی وجود داشته باشد، شما در مرحله اول باید بتوانید هنگام خواندن آن “عبارات” ، “اصطلاحات” و “گروههای لغات” را تشخیص دهید تا کل جمله و مقاله را درک کنید.

۴- صرف و نحو چینی “ترتیب کلمات” و “ساختار جمله” (که برای فهم جملات چینی خیلی مهم است)

  • مانند زبان انگلیسی، ترتیب قرار گرفتن کلمات در صرف و نحو چینی فاعل-فعل- مفعول است. به عنوان مثال ، 我 学 英文 (وُ شیویینْگ وِن)(من انگلیسی مطالعه می کنم-) دقیقاً به همان ترتیب در انگلیسی دنبال می شود.
  • یک جمله را می توان به چندین بخش مختلف تقسیم کرد. عناصر جمله بخش هایی هستند که در یک جمله نقش های مختلف گرامری را بازی می کنند. عناصر اصلی جمله ها فاعل، ، فعل و مفعول هستند (دقیقاً مانند جملات انگلیسی!). سایر عناصری که همراه با اسم و فعل در جمله می آیند عبارتند از: صفت، عبارت قیدی،متمم.

فاعل (اسم)، فع و مفعول (اسم). اغلب فاعل در ابتدای جمله می آید که قسمت گزاره را دنبال می کند. این بخش موضوع یک جمله است. به عنوان مثال در جمله ی 我 爱 读书 (وُ آئِه دوشو)(من عاشق کتاب خواندن هستم) – 我 فاعل این جمله است. قسمت گزاره ، بخشی است که فاعل را توصیف می کند. در جملات زیر ، قسمتی که زیر آن خط کشیده شده است؛ گزاره است.

– متمم (علامت “的” است) ” متمم برای اصلاح یک اسم یا یک عبارت اسمی است که معمولاً به عنوان فاعل یا مفعول در یک جمله عمل می کند. به زبان چینی”的” علامت متمم است به عنوان مثال در جمله ی南京 是 一座 美丽 的 城市 (نانْجینگ شی یی تووُ مِیْلی دا چوئِنْگْشی) (به معنای نان جینگ یک شهر زیبا است) – 美丽 的 یک متمم برای توصیف فاعل 城市 (شهر) است.

دانلود رایگان ۱۰۰ درس آموزش زبان چینی‌ (مشابه پیمزلر+متن)

عبارت قیدی (علامت “地” است) عبارت قیدی، یک عبارت اصلاح کننده است که قبل از فعل (معمولاً گزاره) یا در بعضی موارد در ابتدای جمله می آید. به زبان چینی “地” علامت صفت وصفی است. به عنوان مثال: 他 迅速 地 离开 了 (تاشین سو دا لی کااِلا)( -او به سرعت رفت- ) – 迅速  (به سرعت) عبارت قیدی در این جمله برای اصلاح گزاره 离开 (Left- رفت-) است.

متمم (علامت متمم در زبان چینی “得” است) ——متمم در واقع عنصر توضیحی مکمل است که به دنبال یک عبارت فعلی یا صفت می آید. برای مثال: 她 的 英文 说 得好 ( تادا یین گوئِنْ شو دِه هَاو) – (او به خوبی انگلیسی صحبت می کند- ) 好 ( – خوب-) عنصر متمم برای توصیف فعل 说 (صحبت کردن) است.

word image 20

معرفی بهترین منابع برای یادگیری زبان چینی (کتاب، نرم افزار، اپلیکیشن، وب سایت)

۵- افعال و صرف زمانی فعل

حرف “着” به یک فعل اضافه می شود تا جنبه تداوم یک عمل را نشان دهد. به عنوان مثال جمله ی : 足球赛 进行 着 (زو چیو سای چینْشینگ-چوآ)(بازی فوتبال ادامه دارد)

حرف “已” برای تأکید بر عملی که در گذشته انجام شده است، به فعل اضافه می شود. به عنوان مثال جمله ی 我 已 读完 书 (وویی دوان شو)(خواندن کتاب را تمام کردم.) ، 她 已 走 了 (تا یی زولا)(او رفت)

حرف “了” پس از فعل اضافه می شود تا بر یک عملی که در گذشته انجام شده است؛ تأکید شود. به عنوان مثال: 我 读完 了 书 (وِ دو وان لِ شو)(خواندن کتاب را تمام کردم.) ، 她 走 了 (تا زولا) (او رفت)

حرف “过” برای نشان دادن آن که چیزهایی در گذشته نامشخص اتفاق افتاده است ، به فعل اضافه می شود. به عنوان مثال: 我 去过 北京 (وُ چیوگو بیچین) (من در پکن بوده ام) ، 我 读过 这 本书 (وُ دو گواُ چِبِنْ شو)(این کتاب را خوانده ام).

فعل要  یا 想 (want – می خواهد) برای نشان دادن آینده استفاده می شود. به عنوان مثال ، 她 想 学 中文 (تا شیانگ چیو شونْگوِن)(او می خواهد چینی را یاد بگیرد)

بسیار کاربردی

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مسعود کارگر
    دی 16, 1401 1:17 ب.ظ

    سلام بسیار ممنونم از زحمات شما که بسیار زحمت کشیدید واین برنامه را ساختید ،یک سوالی من دارم این است که بنده خیلی زبان چینی می خوانم و گوش می دهم ولی هنوز نتوانستم با موبایل با مشتریان چینی ام مکالمه بر قرار کنم ،الان چرب زبان را تا درس ۲۳گوش داده ام ولی هنوز مکالمه نمی تونم انجام بدم ،مشکل از کجاست ؟

    پاسخ
    • باید بهتر کار کنی، با خودت مکالمه کن فیلم ببین کتاب بخون یوتویب نگاه کن، اون وقت خوب میشی. من ترکی رد بدون کلاس یاد گرفتم و فقط یوتویب با فیلم نگاه کردم تا یاد گرفتم الان روسی هم دارم اینطوری یاد میگیرم و فعلا جملات کوتاه می سازم. چینی هم بعدا شروع میکنم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست