سفر به لهستان

راهنمای سفر به لهستان: جاذبه های گردشگری، غذاها و هزینه ها

گاما

کشور لهستان (Poland) از لحاظ جغرافیایی درست در مرکز اروپا قرار دارد و هشتمین کشور پر جمعیت در قاره اروپا به شمار می رود. ورشو پایتخت این کشور است. این کشور دارای آب و هوایی معتدل است یعنی زمستان هایی نسبتا سرد و تابستان هایی گرم دارد. از غرب، به دلیل جریان های اقیانوسی از سمت اسکاندیناوی و روسیه جریان هوای قطبی و از سمت جنوب، جریان هوای گرم و نیمه گرمسیری آب و هوای کشور لهستان را تحت تاثیر قرار می دهند.

لهستان را میتوان دروازهای به سوی قرن بیستم و جنگ ‌جهانی دوم دانست. شما می‌توانید در سفر به لهستان کاخ ‌های باشکوه را در کنار زندان‌ها و اردوگاه‌های اجباری هیتلر ببینید. در این مقاله شما را با جاذبه های تاریخی و طبیعی لهستان آشنا خواهیم کرد و هزینه های سفر به این کشور را به شما خواهیم گفت.

ویژگی های لهستان

بهترین زمان سفر به لهستان

آب‌ و هوای لهستان در بسیاری از روزهای سال معتدل و به‌صورت گرم و خشک است. از ماه ژوئن تا آگوست هوا تا حدودی مه‌آلود می‌شود. بهترین فصل‌ها برای سفر به لهستان فصل بهار و پاییز است، همچنین بدترین فصل برای سفر به لهستان زمستان است. میانگین هوا در تابستان ۲۰-۲۵ درجه است و در زمستان به ۵- درجه نیز می‌رسد.

وقعیت جغرافیایی لهستان

جاذبه های گردشگری لهستان

۱- قلعه واول کراکف (Wawel Castle)

قلعه واول کراکف (Wawel Castle)

یکی از شهر های بزرگ و دیدنی لهستانکراکوف نام دارد و یکی از جاذبه های دیدنی آن تپه واول است. در قرن ۱۴ میلادی به دستور پادشاه وقت ، بر روی تپه واول ،قلعه ای مجلل از قرون وسطا با وسعت ۷۰۴۰ متر مربع، به سبک معماری گوتیک ، رنسانس و باروک جهت اقامت خاندان سلطنتی و حکومت لهستان بنا شد. امروزه این قلعه محلی برای نمایش جواهرات سلطنتی لهستان و وسایل رزم پادشاه از جمله شمشیر و زره او است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۲- دریاچه ماسوریان (Masurian Lakeland)‏

دریاچه ماسوریان (Masurian Lakeland)‏

در نزدیکی مرز لیتوانی ، دریاچه های زیادی توسط کانال به یکدیگر متصل شده اند که از مهمترین آنها می توان به دریاچه ماسوریان اشاره کرد، اهمیت این دریاچه به دلیل نبردهای زمستانی مازوری در فوریه ۱۹۱۵ میلادی است . امروزه در این منطقه هتل ها و خانه های رویایی برای اقامت گردشگران جایگزین شده و گردشگران را جهت تفریح، گذراندن اوقاتی خوش، دوچرخه سواری و قایق رانی، به سمت خود می کشاند.

۳- استرو تومسکی (Ostrow Tumski)

استرو تومسکی (Ostrow Tumski)

این جزیره یکی از قدیمی‌ترین مناطق در شهر روکلاو است که در کنار رودخانه Oder واقع شده. در این جزیره چندین بنای زیبا و مهم وجود دارد از جمله کلیسای جامع ست جان که پس از آسیب‌هایی که در جنگ جهانی دوم به آن وارد شد بازسازی شده و شکلی جدید به خود گرفت.

۴- قلعه مالبورک (Zamek w Malborku)

قلعه مالبورک (Zamek w Malborku)

‏ ‏‏‏ ‏ ‏ ‏بزرگ ترین قلعه جهان که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت و از آن نام برده شده است قلعه مالبوک لهستان است که با نمای آجری قرمز رنگ سبک گوتیک ساخته شده است. این قلعه توسط شوالیه های تتونیک با هدف کنترل منطقه توسط شوالیه ها در سال ۱۳۰۰ساخته شد. این قلعه شامل سه قلعه مجزا است که توسط خندق، راه های مخفی زیر زمینی و برج ها به هم متصل شده اند.

حتما بخوانید: ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر پناهندگی/زندگی بی دردسر (از نظر آماری)

۵- جنگل بیالویتزا (Bialowieza Forest)

جنگل بیالویتزا (Bialowieza Forest)

این جنگل از جمله جنگل‌هاییست که هیچ تغییری در آن ایجاد نشده و به نوعی دست نخورده باقی مانده بنابراین بکرترین مناظر طبیعی را در آن خواهید یافت. علاوه بر اینها، زیبایی و منحصر به فرد بودن این جنگل موجب شده تحت حفاظت یونسکو قرار بگیرد. در این جنگل می‌توانید درختان مختلفی از جمله درختان بلوط ۵۰۰ ساله را ببینید.

۶- معدن نمک ‏(Wieliczka Salt Mine)‏‏‏‎

معدن نمک ‏(Wieliczka Salt Mine)‏‏‏‎

‏از قدیمی ترین معادن نمک دنیا می توان به معدن نمک ویلیچکا در جنوب لهستان و نزدیک شهر کراکوف اشاره کرد که از قرن ۱۳ تا سال ۲۰۰۷ به قدری نمک از آن استخراج شده که تاجران ،نمک آنهای استخراجی را در سر تا سر دنیا با نام تجاری ویلیچکا به فروش رسانده اند. از قرن۱۹ جهت بازدید علاقمندان و گردشگران، در این معدن مسیرهای زیر زمینی ساخته شد تا بازدیدکنندگان پس از پیمودن ۳۷۸ پله چوبی به عمق ۶۴ متری زمین رفته ،با مجسمه ها و بنا های نمکی ساخته شده توسط معدن چیانرو به روا بهت زده شوند و پس از بازدید توسط سریع ترین آسانسور در عرض ۳۰ ثانیه به سطح زمین برگردند.

۷- شهر قدیمی گدانسک (Gdansk Old Town)

شهر قدیمی گدانسک (Gdansk Old Town)

گدانسک از جمله شهرهای لهستان است که در سواحل بالتیک قرار گرفته و تاریخ آن به قرن ۱۴ باز می‌گردد که بخش زیادی از آن را شوالیه‌های تئوتونیک تشکیل می‌دهند که قلعه آن‌ها نیز هنوز در این شهر برای بازدید وجود دارد. امروزه شهر قدیمی گدانسک بیشتر شامل ساختارهای مربوط به قرن ۱۷ است که شامل کلیساها، کارخانه‌های قدیمی، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد می‌شود.

۸- بازار قدیمی ورشو

بازار قدیمی ورشو

در مرکز شهر ورشو بازار مرکزی و قدیمی شهر ورشو قراردارد که قدمتش به دوران وسطا میرسد وبه مدت پنج قرن،قلب فرهنگی لهستان بوده و امروزه با توجه به بناهای بجا مانده از سبک باروک،یکی از مکان های جلب توریست لهستان است که انواع غذاهای اصیل و خاص لهستانی در رستوران های اطراف این میدان، به همراه نوشیدنی های فوق العاده لذیذ ، سرو می شود.

۹- پارک ملی تاترا (Tatra National Park)

پارک ملی تاترا (Tatra National Park)

این پارک در سال ۱۹۵۴ تاسیس شده و عمدتا شامل جنگل ها، مراتع وصخره های متعددی است که کوه های Tatra را پوشش می دهد. Spelunkers ها ممکن است از شش غاری که درون ۶۵۰ پارک وجود دارد و به عموم مردم باز است لذت ببرند. این پارک همچنین بیش از ۳۰ دریاچه کوهستانی و همچنین آبشار Wielka Siklawa که ارتفاع آن ۷۰ متر (۲۳۰ فوت) است را دارد.

۱۰- قلعه موژنا (Moszna Castle)

قلعه موژنا (Moszna Castle)

این قلعه با معماری التقاطی که از برج ها و مناره های متعددی سود می برد در محاصره باغچه ها و باغ های مرکبات واقع شده که یکی از زیباترین سازه های موجود در کشور لهستان به شمار می آید. قلعه موژنا در ابتدا توسط یک خانواده ثروتمند از کارخانه داران محلی به نام خانواده «تیله-وینکرلرز» ساخته شد. پس از جنگ جهانی دوم، این قلعه به یک مجموعه بیمارستانی تبدیل شد و در نهایت به عنوان رستوران و هتل مورد استفاده قرار گرفته و به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری لهستان تبدیل شد.

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان بهترین کتاب PDF انگلیسی در سفر (با ترجمه فارسی)

بهترین غذاهای لهستانی

۱- پیروگی (Pierogi)

پیروگی (Pierogi)

پیروگی یک نوع پیراشکی یا دامپلینگ است که در کشورهای اروپای شرقی مرکزی مثل لهستان رواج زیادی دارد. برای تهیه پیروگی، مواد اغلب شیرین را داخل خمیر قرار می دهند و بعد آن را از یک طرف تا می کنند. بعد پیروگی ها را در آب جوش قرار می دهند تا بپزد و بعد به عنوان غذای اصلی یا در کنار غذاهای دیگر سرو می کنند. برای مزه دار کردن پیروگی آن ها را همراه با کره، خامه ترش، پیاز داغ یا ترکیبی از سبزیجات و مواد مختلف سرو می کنند.

۲- دلمه کلم پیچ یا گوومکی (Gołąbki)

دلمه کلم پیچ یا گوومکی (Gołąbki)

یکی دیگر از پرطرفدارترین غذاهای لهستانی دلمه کلم پیچ است که در زبان لهستان گوومکی نامیده می شود. برای تهیه دلمه کلم، برگ های کلم پخته می شوند و بعد داخلشان با برنج، پیازداغ و گوشت چرخکرده (بوقلمون، گاو و …) پر می کنند. دلمه کلم پیچ را معمولا همراه با سس گوجه خوشمزه ای سرو می کنند که باعث لذیذتر شدن آن می شود.

۳- بیگوس (Bigos)

بیگوس (Bigos)

بیگوس از گوشت ریز شده با کلم پیچ خرد شده و قارچ و مواد دیگر تهیه می شود و علاوه بر لهستان در کشورهای بلاروس، اوکراین و لیتوانی هم کاربرد دارد. هنگام سرو برای طعم و مزه بهتر به این غذا سس تند گوجه فرنگی هم اضافه می کنند.

۴- سوپ ژورک (Zurek)

سوپ ژورک (Zurek)

سوپ ژورک یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای لهستانی است و به ویژه در ایام جشن ایستر سرو می شود. لهستانی ها سوپ ژورک را معمولا در وعده صبحانه می خورند و به طور سنتی در صبح روز جشن استر هم آن را سرو می کنند. سوپ ژورک با آرد چاودار تهیه می شود و داخل آن تکه های کالباس و تخم مرغ آبپز ریخته می شود.

۵- کوپیتکا (Kopytka)

کوپیتکا (Kopytka)

کوپیتکا در حقیقت نوعی دامپلینگ سیب زمینی است که در لهستان، بلاروس و لیتوانی معروف است. این غذا تقریبا شبیه به گنوچی ایتالیایی است و از تکه های خمیر سیب زمینی تهیه می شود که در آب جوش پخته شده اند. کوپیتکا هم به صورت شیرین و همراه با کره و شکر و دارچین و هم به صورت شور با پنیر، بیکن و پیاز داغ خورده می شود.

چگونه با هواپیما راحت سفر کنیم؟ ۱۸ نکته کاربردی از فرودگاه تا سوار شدن

هزینه‌های سفر به لهستان

۱- هزینه‌ی اقامت

  • اقامت در هاستل ارزان قیمت : حدود ۲۵ زلوتی
  • اقامت در هاستل های اقتصادی: حدود ۴۵ زلوتی
  • اتاق‌های خصوصی هاستل‌ها: بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ زلوتی
  • هتل‌های ارزان: حدود ۱۱۰ تا ۲۵۰ زلوتی
  • آپارتمان کامل: حدود ۱۵۰ زلوتی

۲- هزینه‌ غذا

  • یک وعده غذای ارزان را در رستوران‌ها و کافه‌تریاهای ازان معمولا ۲۵ زلوتی برای شما هزینه دارد.
  • فست فود، پیتزا، انواع ساندویچ و برگر ۲۰ زلوتی هزینه دارد.
  • یک وعده غذای میان‌رده در یک رستوران با سرویس میز، همراه با نوشیدنی ۶۰ زلوتی هزینه دارد.
  • اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، برای خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته باید بین ۸۰ تا ۱۰۰ زلوتی بپردازید.

۳- هزینه حمل و نقل عمومی

  • هزینه‌ی سفر سه ساعته از کراکوف به ورشو ۴۵ زلوتی است. سفر ۵ ساعته از ورشو به گدانسک، ۶۵ زلوتی (۵۷ هزار تومان) هزینه دارد.
  • بلیط‌های تک‌سفره‌ی اتوبوس‌های محلی در نواحی مرکزی به‌طور میانگین ۴ زلوتی هزینه دارند.
  • در شهرهای بزرگ بلیط‌های یک روزه را می توانید با پرداخت ۲۰ زلوتی بخرید.
  • کرایه تاکسی‌ها از ۶ تا ۸ زلوتی شروع می‌شود.

۴- هزینه فعالیت‌های تفریحی

  • هزینه‌ی بازدید از جاذبه‌های گردشگری، متفاوت است اما برای بیشتر جاذبه‌ها و موزه‌ها باید بین ۱۰ تا ۴۰ زلوتی بپردازید.
  • لهستان بیش از ۲۰ پارک ملی دارد که ورودی آن‌ها برای هر نفر، کمتر از ۱۰ زلوتی است.

مراحل اخذ ویزای توریستی لهستان

قدم نخست جهت اخذ ویزای توریستی لهستان دریافت وقت از سفارت این کشور می باشد. برای انجام این امر شما می توانید با مراجعه به سایت رسمی سفارت لهستان با تکمیل فرم تقاضای ویزا و پرداخت هزینه مربوطه وقت سفارت را دریافت نمایید.

سپس ملزم به تهیه و ترجمه مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سفارت در زمان تعین شده خواهید بود.

برای دریافت ویزای توریستی لهستان ملزم به ارائه مدارکی هستید که ثابت کند شما پس از سفر قصد بازگشت به کشور مبداء را دارید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای لهستان

  • مدارک شناسایی (کارت ملی، شناسنامه)
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • گواهی شغلی یا تحصیلی
  • گردش حساب بانکی و تمکن مالی
  • سند مالکیت (به نام فرد متقاضی)
  • وضعیت تاهل
  • عدم سوء پیشینه
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • مدارک اقامتی (واچر هتل)

حرف آخر

لهستان کشوری با جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیر، قلعه‌ها، شهرهای تاریخی، فرهنگ و معماری شگفت‌انگیز قرون وسطی یکی از کشورهای توریستی دنیا و قاره اروپاست. شما میتوانید روزها در این کشور باشید و هر روز یک جاذبه تاریخی را تجربه کنید.

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل با ترجمه 

ویدیوی دیدنی های لهستان

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست