سفر به باکو

راهنمای سفر به باکو (جاذبه ها، جشنها، غذاها و هزینه ها)

گاما

شهر جذاب باکو یا به ترکی آذربایجانی ( Baki ) ، پایتخت جمهوری آذربایجان و نیز بزرگترین شهر این کشور و همچنین بزرگترین بندر آذربایجان می باشد که این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌ شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌ خیز جهان به شمار می رود که درمنطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری زیادی است و از این روگزینه خوبی برای مسافرت است. در ادامه جاذبه های زیبای این شهر را معرفی خواهیم کرد و هزینه های سفر به این شهر را بررسی خواهیم کرد.

نقشه آذربایجان و اطراف آن

بهترین زمان سفر به باکو

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس آب و هوا، فصل بهار و پاییز است. دمای میانگین در باکو در زمان‌های مختلف سال به شدت متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا بیشتر سال با آب و هوایی معتدل روبه‌رو است؛ البته به غیر از تابستان و سرمای زمستان. احتمال بارش باران و یا برف در تمام سال کم است.

word image 405

ویزای سفر به باکو

آذربایجان در میان کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانی‌ها طبقه‌بندی می‌شود. البته شما برای ورود به این کشور نیاز به ویزا دارید اما ویزای آذربایجان در فرودگاه‌ باکو این کشور صادر می‌شود. ویزایی که در فرودگاه صادر می‌شود، برای ۳۰ روز اعتبار دارد. هزینه‌ای که برای این ویزا می‌پردازید ۲۴ دلار است.

هزینه های سفر به باکو

۱- هزینه هتل و اقامت

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

  • هتل ۳ ستاره: حدود ۲۰ تا ۱۰۰ منات
  • هتل ۴ ستاره: حدود ۳۰ تا ۱۵۰ منات
  • هتل ۵ ستاره: حدود ۵۰ تا ۴۵۰ منات
  • هاستل: بین ۳۰ تا ۷۶ منات
  • آپارتمان: بین ۲۵ تا ۲۵۰ منات

۲- هزینه غذا و رستوران

  • رستوران ارزان: حدود ۷ تا ۱۵ منات
  • رستوران اقتصادی: حدود ۱۵ تا ۲۵ منات آ
  • رستوران گران: از ۳۰ منات به بالا
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد: حدود ۶ تا ۱۰ منات
  • یک بطری آب ۱٫۵ لیتری: ۰٫۸ منات

۳- هزینه حمل و نقل

  • بلیت الکترونیک: باکی کارت به همراه شارژ: ۲ منات
  • بلیت کاغذی: ۰٫۳ منات
  • اتوبوس: ۰٫۳ منات
  • مترو: ۰٫۳ منات
  • تاکسی: از ۲٫۴ منات به بالا
  • هزینه بنزین: ۰٫۹ تا ۱٫۲۵ منات

۴- هزینه سیم کارت و تلفن

از جمله اپراتورهای اپراتورهای آذری می توان به آذرسل (Azercell)، باکسل (Bakcell) و آذرفون (Azerfon) اشاره کرد. نرخ های متفاوتی دارند، اما به طور متوسط می‌توان گفت یک دقیقه مکالمه در حدود ۰٫۵ منات هزینه بر می‌دارد.

جاذبه های گردشگری باکو

۱- قلعه‌ی دختر (Maiden’s Tower)

word image 406

در مرکز منطقه‌ی ایچری شهر، که با عنوان ارگ باکو نیز شناخته می‌شود، برجی استوانه‌ای به‌ارتفاع ۲۹ متر قرار دارد. این برج که برج دختر یا قلعه‌ی دختر نام دارد، بیش از یک هزاره قدمت دارد و قدمت آن به قرن‌های هفتم تا دوازدهم میلادی برمی‌گردد. امروزه این برج، نمادی از محله‌ی قدیمی شهر است. این بنا، ساختاری بسیار ساده دارد ولی چشم‌انداز شهر از بالای آن، یکی از منظره‌هایی است که نباید تماشای آن را ازدست بدهید. پارک‌ها و مکان‌های تاریخی زیادی اطراف این برج وجود دارد که باعث شده فضایی دوست‌داشتنی در اطراف آن شکل بگیرد.

۲- ایچری شهر (Icheri Sheher)

word image 407

ایچری شهر یا بافت قدیم شهر باکو است. قلعه‌ی دختر، کاخ شروان‌شاهان و دروازه‌ی مراد در این بافت تاریخی قرار گرفته‌اند. از دیگر جاذبه‌های این محله‌ی تاریخی می‌توان حمام‌ها، مساجد و کاروان‌سراهای متعدد را نام برد. در قرن پانزدهم میلادی، بعد از زلزله‌ی ویرانگری که در شهر شماخی، پایتخت سابق آذربایجان رخ داد، سلسله‌ی پادشاهی شروان‌شاهان، پایتخت خود را به باکو منتقل کرد. آنها، ایچری شهر را گسترش دادند و دیوارهای دفاعی به آن افزودند. بیشتر مردم شهر در محدوده‌ی دیوارهای این شهر زندگی می‌کردند تا اینکه در قرن نوزدهم، افزایش درآمدهای نفتی در باکو، باعث پیشرفت روزافزون این شهر شد.

۳- دروازه مراد ( Murad’s Gate)

word image 408

در منطقه قدیم باکو و داخل حصارهای دیوار شهر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری باکو قرار گرفته است. دروازه مراد شاید به اندازه سایر جاذبه های گردشگری باکو شناخته شده نباشد اما نمایانگر دوره ای مهم در تاریخ باکو است. در قرن ۱۶ شیروان شاه در جریان جنگ هایی که با پارس ها، ترک ها و روس ها داشت این دروازه را ساخت تا به این ترتیب از شهر محافظت کند.

۴- کانال آبی ونیز کوچک (Mini-Venice)

word image 409

برای قایق سواری در دل شهر، نیازی به سفر به شهر ونیز ایتالیا نیست. در دل باکو، قسمتی تحت عنوان ونیز کوچک شناخته می‌شود. در واقع اینجا، بخشی از بلوار باکو محسوب شده و دو جزیره به شمار می‌رود. به وسیله پرداخت چند منات قادر به قایق‌سواری خواهید بود. گفتنی است افتتاح کانال به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد. مردم محلی زیادی برای تفریح، مخصوصا بعد از ظهرها، به ونیز کوچک وارد می‌شوند.

۵- کاخ شیروان شاهی (Palace of The Shirvanshahs)

word image 410

کاخ شیروان شاهی را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی تمام آذربایجان و باکو دانست. معماری این کاخ زیبا، بر اساس معماری شیروان-آبشرون است و در منطقه تاریخی باکو قرار دارد. طراف این کاخ مغازه‌های زیادی وجود دارند که گشت و گذار در بین آنها نیز به تنهایی می‌تواند واقعا سرگرم کننده باشد. این کاخ ماسه‌سنگی که به جا مانده از دوران سلطنت شروان‌شاهان بر آذربایجان است، جزئیات جالبی دارد از جمله، کنده‌کاری‌ها و طاق‌های سنگی کاخ، دیوان‌خانه که ساختمان هشت‌ضلعی گنبدی شکل است، مسجد با ورودی‌‌های جداگانه برای زنان، مردان و کارکنان کاخ. اگر علاقه دارید درباره تاریخ‌چه کاخ بیشتر بدانید، راهنمای صوتی انگلیسی زبان هم وجود دارد اما برای استفاده آن باید هزینه بپردازید.

۶- کاخ اسماعیلیه (Ismailiyya Palace)

word image 411

این کاخ گوتیکی ونیزی عجیب، داستان تلخی دارد. در اوایل قرن بیستم، پسر آقا موسی نق اف، از اشخاص مهم و برجسته در صنعت نفت باکو، فوت کرد. اسم پسر او اسماعیل بود که در اثر بیماری سل درگذشت. آقا موسی یک معمار سرشناس لهستانی به نام Jozef Plosko را استخدام کرد تا به یاد پسرش، ساختمانی را طراحی کند؛ این بنا در سال ۱۹۱۳ افتتاح شد. او هزینه ساخت این پروژه را تامین و سپس آن را به انجمن خیریه مسلمان  اهدا کرد. این بنا به سالنجلسات و اجتماعات انجمن تبدیل شده بود و امروزه  آکادمی ملی علوم آذربایجان در کاخ اسماعیلیه مستقر است.

۷- کاخ خوشبختی (Palace of Happiness)

word image 412

کاخ خوشبختی که امروزه با نام کاخ ثبت ازدواج نیز شناخته می‌شود، ترکیبی از زیبایی با داستان عاشقانه و اندوه بسیار است. مرتضی مختار اف ساختمانی ساخت که دقیقا شکل بنایی بود که همسرش در فرانسه دیده و پسندیده بود. در سال ۱۹۱۲، مرتضی معشوقه خود را با کاخ نئوگوتیکی بزرگی شگفت‌زده کرد؛ این ساختمان یکی دیگر از شاهکارهای Jozef Plosko است. آن‌ها ۸ سال به شادی کنار هم در این کاخ زندگی کردند، تا اینکه بلشویکی‌ها در سال ۱۹۲۰ وارد شدند. او به افسران بلشویک شلیک کرد و سپس خودش را کشت. آن‌ها نیز همسرش را زندانی کردند.

۸- سالن تئاتر اپرا و باله (Opera Və Balet Teatrı)

word image 413

باکو قبل از شوروی و زمان کشف اولین چاه نفت، ثروتمند بود و بهترین معماران اروپایی روز آن دوران را جذب کرد. این سالن تئاتر توسط Nikolai Bayev طراحی و در سال ۱۹۱۱ افتتاح شد. امروزه شما می‌توانید در این سالن اجراهای خیره‌کننده را شاهد باشید یا از معماری هنر نوی باشکوه آن لذت ببرید.

۹- میدان فانتین (Fəvvarələr Meydanı)

word image 414

این میدان یکی از مکان های دیدنی باکو و پر از رستوران‌ها و کافه‌های روباز است. شب‌ها هم فواره‌های نورپردازی شده جلوه زیبایی به میدان می‌دهند. بعد از یک روز طولانی گردش و پیاده‌روی در شهر می‌توانید شب‌ها در این میدان استراحت کنید و کباب آذری میل کنید و به فروشگاه‌های محلی اطراف سر بزنید و خرید کنید و در آخر هم خودتان را به چای مهمان کنید. اگر همراه با فرزندان‌تان سفر می‌کنید میدان فانتین بهترین جا برای بازی و سرگرمی بچه‌هاست. در ضمن موزه نظامی گنجوی در نزدیکی این میدان است که نمای آن با مجسمه‌های زیبا تزئین شده که سوژه‌های زیادی در اختیار علاقه‌مندان عکاسی می‌گذارد.

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل

۱۰- موزه فرش باکو (Azerbaijan Carpet Museum)

word image 415

این موزه در بنایی بزرگ و زیبا قرار دارد که طراحی آن بسیار جالب است. این بنا به‌شکل فرشی لوله‌شده طراحی شده است. البته این موزه به‌غیر از فرش، بخش‌های مختلفی هم دارد؛ مثلا لباس‌های سنتی مناطق مختلف آذربایجان که هنوز هم اهالی آن منطقه، این لباس‌ها را برای بعضی از رویدادهای خاص مثل شرکت در مراسم عروسی می‌پوشند، در این موزه به‌نمایش درآمده است.

به صورت کلی حدود پنج هزار فرش در این موزه وجود دارد که برخی از آنها دارای قدمت ۵۰ ساله هستند. برای بازدید کامل از آن باید حدود دو تا سه ساعت وقت در نظر بگیرید.

۱۱- یانار داغ (Yanar Dag)

word image 416

یانار داغ یا کوه سوزان، شعله‌ی آتش دائمی است که بسیار بزرگ‌تر از آتش آتشگاه است و طول آن به ده متر می‌رسد و از دهه‌ی ۱۹۵۰ درحال سوختن است. دلیل وجود شعله در یانار داغ، وجود لایه‌هایی از گاز طبیعی است که در دل یانار داغ وجود دارد. این کوه در تمام روزهای سال در طول شبانه‌روز روشن است و خاموش نمی‌شود. حتی بارش باران هم باعث خاموش شدن شعله‌های این کوه نشده است .

۱۲- برج‌های شعله (Flame Towers)

word image 417

برج‌های شعله، مجموعه‌ای از سه برج است که در مرکز شهر باکو قرار دارند. این سه برج به‌شکل شعله‌ی آتش طراحی شده‌اند. هویت کشور آذربایجان با آتش گره خورده است. ارتفاع بلندترین برج به ۱۸۲ متر می‌رسد. بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا، برج شعله با نمایشی خیره‌کننده، روشن می‌شود. برج‌های شعله، نمادی از باکوی مدرن است. این برج‌ها در تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارند؛ بنابراین هر جایی از شهر که باشید می‌توانید منظره‌ی زیبایی از برج‌ها را ببینید. آتش، سمبل ملی آذربایجان است. به‌همین‌دلیل این برج‌ها به‌رنگ شعله‌های آتش و رنگ پرچم آذربایجان نورپردازی شده‌اند.

جشن ها و فستیوال های معروف باکو

۱- جشن نوروز (Nowruz)

word image 418

اهمیت فستیوال نوروز در باکو به قدری زیاد است که آن را در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی کشور خود به ثبت رسانده­اند. در این مراسم که در شهر باکو به صورت خیره کننده ای جشن گرفته می­شود مردم آمدن بهار را جشن می گیرند. بسیاری از سنت ‌های مردم آذری در برگزاری فستیوال نوروز مشابه مردم کشور خودمان است. مردم شهر باکو در تمامی خیابانها موسیقی های سنتی آذری را می‌نوازند و با این موسیقی ‌ها به رقص مشغول می شوند.

راهنمای نکات سفر با هواپیما (راهنمای اولین سفر با هواپیما)

۲- فستیوال رنگ

word image 419

از فستیوال های شهر باکو که مثل اسمش رنگارنگ و هیجان انگیز است فستیوال رنگ است . فستیوال رنگ از فستیوال های برگزار شونده در فصل تابستان است که تاریخ خاص و مشخصی برای برگزاری ندارد. مکان اصلی این فستیوال کنار سواحل دریای خزر است. برگزاری فستیوال رنگ به این صورت است که مردم دور هم جمع می شوند و با پاشیدن رنگ بر روی هم لحظات شاد و خوشی را برای هم رقم میزنند.

۳- فستیوال غذا

word image 420

یکی دیگر از فستیوال های شهر باکو فستیوال غذا است که می‌­تواند برای خیلی ها جذاب باشد. این فستیوال هر ساله از ۲۳ام ماه نوامبر شروع می ‌شود و حدود ۳ روز ادامه می‌ یابد. محل برگزاری فستیوال غذا قلعه دختر در باکو است. در این فستیوال غذاها و نوشیدنی‌های سنتی آذری پخته می ‌شود .

معروف ترین غذاهای باکو

۱- ساج (saj)

word image 421

ساج هم یک غذای گوشتی است که به همراه سبزیجات تازه و ادویه های معطر پخته می شود. پایه اصلی این غذا از گوشت بره است، ممکن است از گوشت چرخ کرده نیز برای تهیه این غذا استفاده شود. ساج یک سینی زیباست که با استفاده از مواد تشکیل دهنده این غذا تکمیل شده و ظاهر زیبایی به خود می گیرد. این غذا را با نان لواش سرو می کنند.

۲- لاوانجی (lavangi)

word image 422

در واقع للاوانجی مواد خاصی است که درون شکم مرغ قرار می گیرد. این مواد در اغلب موارد شامل کشمش، گردو، گوجه سبزهای ترش، سبزیجات تازه و آلو است. در این نوع غذا نیز از انواع مغزها و آجیل ها برای تهیه محتویات درون مرغ استفاده می شود، اما طبخ کلی این غذا همان طبخ ویژه ای است که در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه اجرا می شود.

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان کتاب انگلیسی در سفر

۳- شاه پیلاف (Shah-pilaf)

word image 423

شاه پیلاف یک پلوی معروف آذری است که با استفاده از برنج، آجیل و میوه های خشک سرو می گردد. شاه پیلاف یکی از عجیب ترین غذاهای آذری است و تقریبا می توان گفت صرفا در این کشور طبخ می شود و می توان از آن به عنوان اصیل ترین پلوی آذری نام برد. ممکن است همراه آن کباب یا گوشت و مرغ سرو شود که در این صورت شاه پیلاف نام دارد، اما شکل ساده آن همان برنج پخته، آجیل ها و میوه های خشک بر روی یک ته دیگ چند لایه از نان است که به آن پیلاف گفته می شود.

۴- قطاب (Qutab)

word image 424

آذری ها برای تهیه قطاب مقداری خمیر پایه آماده می کنند و بعد از ورز دادن، درون این خمیر را با مواد خوشمزه ای همچون گوشت، پنیر و سبزیجات پر می کنند. سپس یک لایه خمیر دیگر روی مواد گذاشته و با ادویه هایی همچون سماق، رازیانه و … آن را معطر می کنند و بعد از پختن در تنورها، روی آن کره ذوب شده می ریزند. این غذا که شباهت بسیار زیادی به پیتزاهای اولیه در ایتالیا دارد، یک پیشنهاد ویژه برای مسافران باکو است.

۵- بالیق

word image 425

بالیق همان ماهی شکم پر و گریل شده ای است که در ایران با عنوان ماهی گریل یا ماهی شکم پر شناخته می شود. وجه تفاوت این ماهی با اغلب ماهی هایی که در ایران گریل می شود این است که مایه اولیه ای که ماهی در دورن آن قرار می گیرد کاملا ترش است و می توان گفت این ماهی یک طعم ترش و تقریبا ملس دارد. بنابراین می توان گفت هر چقدر هم که غذاهای آذری با غذاهای ایرانی شباهت داشته باشند باز هم وجه تمایزهایی مشاهده می شود که شما را به سرو یک غذای مشابه ترغیب می کند.

نکات تکمیلی

  • از خوردن آب‌های لوله‌کشی در سفرتان به باکو به شدت پرهیز کنید.
  • در سفر به باکو نیازی به واکسن ندارید پس با خاطر جمعی چمدان سفر ببنید.
  • در سفرتان به آذربایجان به هیچ عنوان قرص کدئین‌دار با خود نبرید.
  • در مکان‌های شلوغ مواظب کیف پول‌تان باشید، اگر در باکو دچار مشکل شدید و کیف‌تان دزدیده شد سریع با پلیس محلی با شماره ۱۰۲ تماس بگیرید.

ویدیویی از باکو

 

مردم آذربایجان: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد کاربردی 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست