گرجستان

راهنمای سفر به گرجستان: دیدنی ها، هزینه، زمان سفر و نکات دیگر

گاما

سفر به جای جای گرجستان مانند یک ماجراجویی بزرگ خواهد بود، اگر مثل من باشید، تقریباً می تواند بهترین نوع سفر برای شما باشد.

گرجستان کشوری در اروپای شرقی است که در سواحل دریای سیاه قرار دارد ، این کشور در مرز بین اروپا و آسیا واقع شده و کشور نسبتا کوچکی است و پایتخت آن شهر تفلیس می باشد ، گرجستان طبیعتی بسیار متنوع دارد به طوری که این سرزمین کوچک دارای مناطق کوهستانی و ساحلی و دره‌های سرسبز است، از چمنزارهای سرسبز و قله های چشمگیر Kazbegi (کازبگی) گرفته تا دره هایی دیدنی و یخچال های طبیعی و جنگلهای متراکم Svaneti(سوانتی) و مناطق کم بازدید کوه های قفقاز، کوهستان های گرجستان چشم نوازی می کنند و بهشتی واقعی برای پیاده روی های یک روزه و چند روزه هستند. گرجستان کشوری فوق العاده ایمن برای سفر است. در واقع، تفلیس یکی از امن ترین شهرهای جهان به شمار می رود. اگر قصد سفر به گرجستان دارید این مقاله را تا انتها بخوانید. قصد داریم در این مقاله جاذبه های طبیعی، فرهنگ غذایی و هزینه های سفر به گرجستان را بررسی کنیم.

ممکن است کارها کمی آشفته به نظر برسند، اما با کمی انعطاف پذیری و ابتکار، گرجستان در واقع مکانی عالی برای مسافرت و مقصد مناسبی برای کسانی است که بدنبال ماجراجویی هستند.

نکات مهی که باید قبل از سفر به گرجستان بدانید:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

نکات کاربردی

۱-رفتن به کوهستان ها را در برنامه خود قرار دهید

از چمنزارهای سرسبز و قله های چشمگیر Kazbegi  (کازبگی) گرفته تا دره هایی دیدنی و یخچال های طبیعی و جنگلهای متراکم  Svaneti(سوانتی) و مناطق کم بازدید کوه های قفقاز، کوهستان های گرجستان چشم نوازی می کنند و بهشتی واقعی برای پیاده روی های یک روزه و چند روزه هستند.

اما، برای کسانی که مشتاق کوهنوردی نیستند، مطمئناً جاده های بهسازی شده نسبت به کوهستان های دورافتاده مقاصد بهتری خواهند بود.

اگر نظر من را بخواهید. گردش های مورد علاقه من در گرجستان صعود به Gergeti Glacier (یخچال های گرگتی) و سفر ۴ روزه دیدنی به  Mestia to Ushguli(مستیا تا اوشگولی) بود.

۲- مواد غذایی، غذاهای پرشکوه، و تعداد زیادی گزینه های VEGGIE (گیاهی) وجود دارد

در گرجستان گوجه فرنگی های معمولی را با اضافه کردن ادویه و نمک به شاهکار تبدیل می کنند، گردو و بادمجان ها را به صورت خرد شده کبابی می کنند و سمفونی از طعم ها در دهان شما ایجاد می کنند.

وقتی لیمونادهای خانگی تهیه شده با نعنا و ترخون یا آب انارهای تازه خیابانی را امتحان می کنید احتمالا با خود می گویید لذت غذاهای گرجی مانند یک راز است.

چه در یک خانه اجاره ای در گوشه ای از کوهستان و چه در یک رستوران درجه یک در تفلیس می توانید غذاهای خوشمزه بخورید و بشقاب خود را برای دوباره پر شدن بالا ببرید، غذاهای گرجی فوق العاده هستند!

در گرجستان، وعده های غذایی اغلب یک امر گروهی محسوب می شوند. در مراسم/جشن فوق العاده سوپرا یا سفره- بخش عظیمی از فرهنگ این کشور است- دوستان و اعضای فامیل در یک مهمانی برای صرف شام دوره یک سفره که پر از غذاهایی است که بین همه تقسیم می شود جمع می شوند.

در رستوران ها، به خصوص در رستوران های توریستی یا در شهرهای بزرگ، اغلب یک هزینه سرویس ۱۰ تا ۱۵ درصدی به صورت حساب ها اضافه می شود. بنابراین لازم نیست انعام بدهید.

۳- حمل و نقل عمومی کاملاً منظم است

در حالی که ایستگاههای اتوبوس در سراسر گرجستان غالباً شلوغ و سردرگم کننده به نظر می رسند (بخصوص در تفلیس)، اما زمانیکه با نحوه کار آنها آشنا شوید، دیگر مشکلی با سیستم حمل و نقل نخواهید داشت.

مانند بسیاری از بخش های آسیای میانه، مارشروتکاها – مینی بوس در زبان گرجی، که بسیار پرطرفدار هستند ساده ترین راه برای گشت و گذار خواهند بود، تاکسی ها نیز که کمی گران تر هستند، برای سفرهای کوتاه مناسب می باشند.

مسیرهای پر طرفدار و پر رفت و آمد، دارای برنامه های منظمی هستند که در پایانه های اتوبوس در دسترس مردم قرار می گیرند، اما در سایر مسیرها وسیله مورد نظر تا زمانی که پر نشود حرکت نمی کند.

گزینه دیگر برای سفرهای طولانی در گرجستان، قطار است که محبوب ترین مسیرها، مانند سرویس یک شبه از تفلیس تا زوگدیدی و باتومی را پوشش می دهد. قطارهای بین المللی نیز به ایروان در ارمنستان و آذربایجان می روند.

۴- سفر به گرجستان سفری ارزان قیمت و به صرفه است

گرجستان یکی از مقاصدی است که می توانید در آن با خیال راحت صرفه جویی کنید، یا بریز و بپاش کنید و مانند یک پادشاه زندگی می کنید.

غذاهای استثنایی، تختخواب در بهترین مسافرخانه های تفلیس، دو بطری نوشیدنی عالی و یک قطار یک شبه همگی با هم کمتر از ۱۰ یورو می شوند.

من در طول سفر ۶ هفته ای ام به طور متوسط ​​در حدود ۲۵ یورو در روز خرج کردم، و با اینکه هزینه زیادی نکردم، اتاق خصوصی در اختیار داشتم، سفرهای روزانه می رفتم و غذاهای خوب می خوردم. اگر بودجه کمی در اختیار دارید می توانید برخی از این تجملات را حذف کنید، و با خیالی آسوده از سفر خود لذت ببرید.

۵- مهمان نواز ترین مردم دنیا در گرجستان هستند

در اولین سفرم در خارج از تفلیس، وقتی پس از یک سواری طولانی با مینی بوس به مهمانخانه ام رسیدم، سریعاً کوله پشتی ام را کنار گذاشتم، و روی یک تراس سرسبز زیبا با پنکیک ها و لیوان های گرم چای، بدون پرداخت هزینه اضافی، پذیرایی شدم. تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب یک مهمانخانه خوب است.

مهمان نوازی در گرجستان رایج است. کیک، نوشیدنی، چای…

در حالی که غالباً این رفتارهای سخاوتمندانه جدی و کمی خشن انجام می شوند، برخی از خاطره انگیزترین لحظات سفر را برای گردشگران رقم می زنند.

گرجستان

۶- احتیاط های امنیتی لازم را انجام دهید

در کل، گرجستان کشوری فوق العاده ایمن برای سفر است. در واقع، تفلیس یکی از امن ترین شهرهای جهان به شمار می رود. اما مشکلات اجتماعی وجود دارند و گاهی موارد خاصی رخ می دهند که البته اغلب آنها از سر بدشانسی هستند.

صمیمیت و مهمان نوازی فوق الذکر که بسیاری از بازدید کنندگان در گرجستان تجربه می کنند از این ایده غالب ناشی می شود که میهمانان “هدیه ای از جانب خدا” هستند. اکثریت قریب به اتفاق مردم محلی واقعاً مهربان هستند و می خواهند شما یک سفر خارق العاده در کشور آنها داشته باشید. اما فراموش نکنید که فنون شهرزیستی کماکان به کار می آیند.

در همه جای دنیا، حوادثی مانند کلاهبرداری، سرقت یا حتی بدتر اتفاق می افتد. بنابراین اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهید، خود را در موقعیتهای خطرناک قرار ندهید و از اعتماد کورکورانه به غریبه ها صرفاً به این دلیل که باید با شما درست رفتار کنند اجتناب کنید.

در حالی که من به طور کلی به عنوان یک مسافر سولو زن در گرجستان احساس امنیت کامل می کردم، آبخازیا طی سال گذشته شاهد افزایش شدید جنایات بوده است، و منطقه Svaneti نیز همین وضعیت را دارد.

۷- به وضعیت سیاسی جمهوری های خودمختار توجه داشته باشید

پس از چندین دهه ناآرامی که با جنگ بین گرجستان و جمهوری های خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید، اوضاع سیاسی همچنان پرتنش است و اینها از جمله مسائلی هستند که باید مراقب آنها باشید.

بسیاری از دولتها به شهروندان خود توصیه می کنند که در کل از سفر به گرجستان خودداری کنند، اما مسافران باتجربه هنوز هم به این کشور می روند.

this guideیک منبع عالی و به روز در مورد نحوه اخذ ویزا و مسافرت به آبخازیا است.

تنها راه دسترسی به اوستیای جنوبی از طریق روسیه است. اگر بهر دلیلی نتوانید در گشت و گذار خود در اطراف کازبگی به مرز گرجستان برسید، به عقب بازگردانده می شوید. This account جزئیات آنچه که باید از این بازدید انتظار داشته باشید را نشان می دهد.

۸- در خارج از شهرها افراد بسیار کمی به زبان انگلیسی صحبت می کنند، اما مشکلی نیست

گرجی زبان ساده ای برای یادگیری نیست و در حالی که من از آن دسته افرادی هستم که معتقدم برای سفر به هر کشور باید حداقل چند عبارت را یاد بگیریم، در تلفظ کلمات ساده ای مانند سلام و خدانگهدار- gamarjoba و mshvidobit، دچار مشکل شدم- و موفقیت چشمگیری در یادگیری زبان گرجی نداشتم. البته الفبای روسی که مانند یک سری خطوط کج و باریک به نظر می رسد، هم در عدم موفقیت من نقش داشته است.

در شهرهای بزرگ، بسیاری از افراد محلی به زبان انگلیسی صحبت می کنند، به ویژه نسل جوان، اما وقتی به سمت روستاهای کوچک و کوهستان ها می روید، ممکن است با سوء تفاهم های ناخوشایندی روبرو شوید. در نتیجه خود را برای اجرای پانتومیم و حرکات دست آماده کنید. اگر یادگیری زبان گرجی برایتان کمی دلهره آور است اما همچنان علاقه مند به یادگیری هستید، ممکن است الفبای روسی و سیریلیک کمی قابل کنترل تر باشند. به کمک این زبانها می توانید در گرجستان و قفقاز، آسیای مرکزی و برخی از قسمت های بالکان با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.

۹- باید از پول نقد استفاده کنید

تفلیس کلانشهری است که در آن دستگاه های خودپرداز رایج هستند و کارتهای اعتباری به طور گسترده پذیرفته می شوند. در سایر شهرهای بزرگ گرجستان، مانند کوتائیسی و باتومی نیز همین موضوع صادق است.

اما وقتی به حومه شهرها می روید، مانند بخش هایی که همه مهمانخانه ها و رستوران ها خانوادگی هستند، تقریباً باید همه چیز را به صورت نقدی پرداخت کنید.

در شهرهای کوچک حداقل یک دستگاه خودپرداز وجود دارد، اما اگر وارد مناطق دورافتاده شده باشید یا اقدام به پیاده روی چند روزه کنید، حتماً باید به اندازه کافی پول نقد همراه داشته باشید تا بتوانید تمام هزینه های خود را بپردازید.

۱۰- مردم بومی خوب رانندگی نمی کنند

همانطور که تقریبا در تمام کشورها و شهرهای این بخش از جهان دیده می شود، بی توجهی به قوانین عمومی جاده و ایمنی غالباً عادی است.

سبقت با سرعت بالا در پیچ های خطرناک و لغزنده و رانندگی در جاده های کوهستانی پیچ در پیچ با لاستیک های صاف در گرجستان معمول هستند، بعضی روزها من واقعاً از نشستن پشت فرمان می ترسیدم.

برای اینکه ذهن خود را آرام کنید، همیشه کمربند ایمنی را ببندید و اگر کمربندی وجود ندارد سعی کنید حداقل یک صندلی در مقابل شما وجود داشته باشد. از مسافرت در جاده ها در طول شب خودداری کنید و در مسافرت های خود سعی کنید برای جلوگیری از خواب آلودگی فایل های صوتی گوش کنید- پادکست ها و کتابهای صوتی همراهان همیشگی من هستند! به دنبال کتابهای صوتی هستید؟ برای ثبت نام در طرح آزمایشی رایگان، ۳۰-day trial ثبت نام کنید و ۲ کتاب صوتی دلخواه خود را انتخاب کنید!) ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما من تقریبا همیشه مینی بوس را به تاکسی ترجیح می دهم. اگرچه تاکسی راحت تر است، اما راننده تاکسی ها عموما سریعتر و بی احتیاط تر رانندگی می کنند.

۱۱- WIFI همه جا هست

در مرکز تفلیس، در یک روستای دورافتاده در کوههای قفقاز یا یک کافه کوچک در نزدیکی یک آبشار وسط ناکجاآباد، احتمال دسترسی به وای فای وجود دارد.

اگرچه گاهی سفر به طبیعت بکر فرصتی مناسب برای رهایی از زندگی دیجیتال است، در طول سفر در گرجستان مجبور نخواهید شد از شر اینستاگرام خود خلاص شوید. این کشور پوشش دهی اینترنتی خوبی دارد و بیستر اوقات اینترنت بسیار سریع است.

۱۲- از اواخر بهار تا پاییز بهترین زمان برای بازدید از گرجستان است

اگر بدنبال کوهنوردی هستید، هنگام برنامه ریزی سفر باید فصل را نیز در نظر بگیرید.

زمستان در گرجستان به معنای هوای سرد در شهرها و لایه ای ضخیم از برف در میان کوه ها است، در حالی که تابستان دره ها پوشیده از چمن می شوند و هوا گرم است.

در اواخر بهار، برفها شروع به ذوب شدن می کنند، گل های وحشی پدیدار و رودخانه ها شکوفا می شوند. من در ماه سپتامبر هم از این کشور بازدید کرده ام که به معنای روزهای گرم در شهرها و آغاز دیده شدن رنگ های پاییزی در جنگل ها، همراه با غروب های سرد در کوه های قفقاز و روزهای معتدل و مناسب برای پیاده روی است.

معروف ترین جاذبه های گردشگری

۱- تفلیس (Tbilisi)

تفلیس (Tbilisi)

تفلیس شهری است که به علت تعدد چشمه‌های آب گرم در آن ” تْبیلیسی” خوانده شد. به عبارتی دیگر معنای نامش شهری با آب گرم است.

پل صلح تفلیس در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان نمادی از تفلیسِ مدرن ساخته‌شد. درواقع این پل یک پیاده‌روی مسقف از جنس شیشه و آهن است که به دلیل منظره‌ی زیبای اطرافش مکانی دنج و آرام برای قدم زدن را تشکیل داده است.

شاید اسم بازار خشک Dry Bridge در ابتدا خیلی عجیب به نظر برسد اما جالب است بدانید از گذشته تا امروز بر روی پل قدیمی تفلیس، بازاری متشکل از دست‌فروشان وجود دارد که محصولات خود را می‌فروشند. این بازار یکی از قدیمی‌ترین مکان‌ها برای فروش محصولات محلی ذر تفلیس است.

در موزه‌ی ملی گرجستان اشیای باستانی از عصر برنز تا زمان حال یعنی قرن بیستم وجود دارد. در واقع موزه به سه قسمت اصلی اشیای باستانی، دوره تاریخی و معاصر یعنی زمان شوروی سابق تا امروز تقسیم می‌شود.

دریاچه ترتل یا لاک پشت تفلیس یک مکان تفریحی عالی در روزهای گرم تابستان است که بیشتر پاتوق مردم و گردشگران برای پیک‌نیک و دورهمی می باشد.

پارک Giorgi Leonidze یا الکساندر یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر تفلیس است که به خاطر قدمت گیاهانش به‌خصوص درختان کاج شهرت دارد.

کارتلیس دِدا به معنای مادرِ کارتلی (گرجستان) یا مام تفلیس نمادی از یک زن است که شمشیری در یک دست و کاسه‌ای در دست دیگر دارد. کاسه نماد پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان می‌شوند و شمشیر سمبل کسانی است که با گرجستان دشمن هستند. این تندیس یکی از جاذبه‌های پرطرفدار تفلیس است که بر فراز بلندی‌های اطراف شهر قرار دارد و بر روی “تپه‌های سولولاکی” بنا شد.

۲- واردزیا (Vardzia)

واردزیا (Vardzia)

شهر سنگی واردزیا ( Vardzia ) شهری جالب و منحصر به فرد در جنوب گرجستان است. تعداد زیادی خانه غار مانند و یک صومعه در این شهر سنگی وجود دارد که بسیاری از گردشگران تور گرجستان را به سوی خود می کشاند. این شهر در دامنه های کوه اروشتی و ساحل رودخانه ی متکواری واقع شده و با آسپیندزا در حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این صومعه‌ی مخفی در قرن دوازدهم میلادی، در طول دوره حکومت پادشاه تامار، ساخته شده است. پادشاه تامار اولین زنی بود که به‌عنوان یک پادشاه (نه یک ملکه!) در تاریخ گرجستان تاج‌گذاری کرد.

۲- اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)

اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)

اوپلیستسیخه یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که در شرق کشور و حدود ۱۰۰ کیلومتری تفلیس واقع شده است. قدمت این شهر به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد. این شهر غارمانند مساحتی حدود ۴۰ هزار مترمربع دارد و در گذشته دارای داروخانه، نانوایی، آمفی‌تئاتر و حتی زندان بوده است. تمام بناها توسط تونل‌ها به یکدیگر متصل هستند. در بالاترین نقطه این مجموعه یک کلیسا قرار دارد که در قرن نهم میلادی ساخته شده است. این ساختمان رنگارنگ در برابر غارهای خشک و خاکستری آنجا خودنمایی می‌کند.

۳- سیغناغی (Sighnagi)

سیغناغی (Sighnagi)

سیغناغی یکی از جاهای دیدنی گرجستان است. در استان کاختی (Kakheti) می‌توانید بهترین‌ها را تجربه کنید: غذاها و نوشیدنی‌های فوق‌العاده، خیابان‌ها و خانه‌های کوچک زیبا با بالکونی‌های چوبی رنگارنگ، مناظر خیره‌کننده در جلگه‌های آلازانی (Alazani)، بوی خوش نانوایی‌ها و قلعه‌های فانتزی گوناگون. فاصله تفلیس تا سیغناغی با مینی‌بوس‌هایی که از ایستگاه مترو سامگوری (Samgori) حرکت می‌کنند حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

۴- شاتیلی خوسورتی (Shatili Khevsureti)

شاتیلی خوسورتی (Shatili Khevsureti)

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان شاتیلی خوسورتی است که روستایی قلعه‌ای به سبک قرون وسطی است. این روستا در محاصره کوه‌های سرسبز قرار دارد. تنوع مناظر بی‌نظیر این شهر کوچک هر مسافری را حیرت‌زده خواهد کرد.

۵- دره‌های مارتویلی (The Canyons of Martvili)

دره‌های مارتویلی (The Canyons of Martvili)

این شهر در استان سامگرلو (Samegrelo) در غرب گرجستان واقع شده است. فاصله آن تا تفلیس ۲۸۰ کیلومتر است. دره‌ها، غارها و آبشارها در طول زمان و در کنار رودخانه آباشا (Abasha River) شکل گرفته‌اند. شما می‌توانید سوار بر قایق از چشم‌اندازهای فوق‌العاده دره‌های سرسبز آنجا لذت ببرید.

۶- باخمارو (Bakhmaro)

باخمارو (Bakhmaro)

باخمارو در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از دریا قرار دارد و به‌عنوان یکی از مرتفع‌ترین مناطق اقلیمی گرجستان شناخته می‌شود. فاصله‌ی باخمارو از تفلیس حدود ۵ ساعت است. از تفلیس و چوخاتوری (Chokhatauri) مینی‌بوس‌هایی به مقصد باخمارو حرکت می‌کنند.

بهترین غذاهای گرجستان

۱- خینکالی (Khinkali)

خینکالی (Khinkali)

خینکالی شبیه به دامپلینگ چینی ها یا راویولی ایتالیایی هاست و بسیار متنوع و خوشمزه است. خینکالی خمیری بقچه مانند است که داخلش با مواد مختلفی مثل گوشت چرخکرده بره یا گاو، سبزیجات، پیاز و ادویه های مختلف پر می شود و بعد پخته می شود.

۲- خاچاپوری (Khachapuri)

خاچاپوری (Khachapuri)

خاچاپوری آجارولی یک نان به شکل قایق است که در وسط آن پنیر و تخم مرغ خام می گذارند. خاچاپوری مینگرلین شبیه خاچاپوری ایمرتی است با این تفاوت که روی آن هم پنیر می ریزند و با فلفل شیرین قرمز آن را تزئین می کنند. خاچاپوری ازغذاهای ملی گرجستان است.

۳- نیگوزیانی بادیرجانی (Nigvziani Badrijani)

نیگوزیانی بادیرجانی (Nigvziani Badrijani)

بادیرجانی از بادمجان سرخ شده و رول شده با خمیر گردو و ادویه های مخصوص گرجی درست می شود و روی آن را با با دانه های انار تزئین می کنند. بادیرجانی به عنوان پیش غذا هم سرو می شود و از پیش غذاهای محبوب در میان جهانگردان است.

۴- متسوادی(Mtsvadi)

متسوادی(Mtsvadi)

متسوادی از غذاهای معروف گرجی، همان گوشت کبابی است که در جشن ها و مراسم گرجی بسیار معروف است. این غذا در گرجستان با گوشت خوک، گوسفند، گوساله و یا بره آماده می شود. گرجی ها متسوادی را با نان و شراب می خورند و متسوادی غذای محبوب گرجی ها و پادشاهان گرجی از قدیم تا به امروز بوده است.

۵- اجاخوری (Ojakhuri)

اجاخوری (Ojakhuri)

اجاخوری خوراک گوشت خوک است با سیب زمینی سرخ کرده، پیاز، فلفل قرمز و ادویه تهیه می شود. گرجی ها معمولا این غذا را با شراب و با سالاد در سوپرا (مهمانی های بزرگ ) سرو می کنند.

۶- پخالی (Pkhali)

پخالی (Pkhali)

یکی از غذاهی معروف تفلیس و گرجستان غذایی به نام پخالی است که نوعی سالاد یا بهتر بگوییم کوفته سبزیجات است. این غذا با هر سبزیجاتی که دم دست باشد درست می شود (اغلب لبو، هویج و اسفناج) و با نان خورده می شود.

۷- لوبیو (Lobio)

لوبیو (Lobio)

لوبیو یکی از غذاهای معروف تفلیس است. لوبیا با پیاز، ادویه های مختلف و گاهی گوشت ترکیب می شود و داخل ظروف سفالی کوچکی پخته می شود. لوبیو در همان ظرف سفالی و به صورت داغ سرو می شود و معمولا در کنار آن کمی پیازچه خرد شده، ترشی و نان محلی خورده می شود.

۸- چخخبیلی (Chakhokhbili)

چخخبیلی (Chakhokhbili)

چَخُخبیلی نوعی خورشت گرجی و یکی از غذاهای سنتی این کشور است. این غذا در واقع ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است. نام خورشت چخخبیلی از کلمه «خوخوبی» گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول می باشد، چرا که در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شد.معمولا چخخبیلی را با نان سرو می کنند.

هزینه های سفر به گرجستان

اگر سفر با تور را انتخاب کرده باشید، بیشتر هزینه ها در مبلغ تور محاسبه شده اند و دیگر لازم نیست جداگانه مبلغی پرداخت کنید.

هزینه اقامت

  • اگر یک اقامت اقتصادی و معمولی مد نظرتان باشد، بین ۲۵ تا ۶۰ دلار برای هر شب اقامت باید بپردازید.
  • برای هتل های لوکس تر چهار و پنج ستاره این هزینه حدود ۱۰۰ تا ۲۸۸ دلار خواهد بود.
  • اگر با اقامت در هاستل مشکلی نداشته باشید، هزینه سفر به گرجستان کمتر هم می شود. با مبلغی حدود ۲۰ دلار می توانید یک هاستل خوب پیدا کنید.

هزینه غذا و رستوران

  • یک وعده غذای ساده و ارزان در گرجستان حدود سه دلار هزینه دارد. اگر بخواهید غذای خود را در یک رستوران معمولی میل کنید باید مبلغی در حدود پنج تا پانزده دلار هزینه کنید.
  • فست فودهایی مثل مک دونالد حدود ۴ دلار هزینه دارند. با هزینه کمتر از یک دلار می توانید غذای محبوب گرجستان یعنی خاجاپوری را میل کنید.

هزینه حمل و نقل

  • برای گشت و گذار در گرجستان می توانید از مترو، اتوبوس، مینی بوس یا تاکسی استفاده کنید.
  • ورودی تاکسی در گرجستان یک دلار است و به ازای هر یک کیلومتر ۲۰ سنت به آن اضافه خواهد شد.
  • هزینه بلیت اتوبوس و مینی بوس حدود دو تا سه هزار تومان است. اتوبوس ها ایستگاه های مشخص دارند اما در مورد مینی بوس این طور نیست. می توانید بین ایستگاه ها هم از راننده درخواست توقف کنید.
  • برای سفر با مترو، می توانید بلیت تک سفره تهیه کنید که حدودا دو هزار تومان هزینه دارد یا از کارت الکترونیک استفاده کنید که هزینه آن حدود نه هزار تومان می شود.

هزینه خروج از کشور

گرجستان از آن کشورهایی است که ایرانی‌ها بدون نیاز به ویزا می‌توانند به آنجا سفر کنند. بنابراین لازم نیست که هیچ هزینه‌ای برای ویزا بپردازید.

عوارض خروج از کشور(سال۱۳۹۹) برای سفر اول ۲۶۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای سفر دوم این هزینه ۵۰% درصد اضافه می‌شود و در واقع به مبلغ ۳۹۶ هزارتومان می‌رسد. همچنین هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای سوم و بیشتر از آن نسبت به سفر اول ۱۰۰% درصد افزایش می‌یابد و به مبلغ ۵۲۸ هزارتومان می‌رسد.

راه‌ های سفر به گرجستان

  • شما می‌توانید ازطریق مسیر هوایی، اتوبوس و قطار به گرجستان سفر کنید.
  • اگر سفر هوایی را ترجیح می‌دهید، قطعاً هزینه مسیر بیشتر خواهد شد اما در هرصورت می‌توانید با بلیط هواپیما تهران به تفلیس خود را به گرجستان برسانید. چنانچه ایرلاین‌های بدون توقف را انتخاب کنید طی حدود ۲ ساعت به تفلیس خواهید رسید.
  • اگر مایل هستید هزینه کمتری را صرف کنید و از مسیر زمینی به گرجستان بروید، می‌توانید از پایانه غرب تهران و یا از پایانه اتوبوسرانی شهر تبریز، اتوبوس‌های تفلیس را سوار شوید.
  • در صورتیکه علاقمندید با قطار به گرجستان بروید باید در ابتدا به تبریز رفته و از آنجا به تفلیس سفر کنید.
  • مرز ترکیه راحت‌ترین و بهینه‌ترین راه دسترسی به گرجستان است. برای عبور از ترکیه، پیشنهاد می‌کنیم که از مرز بازرگان وارد شوید.مرز بازرگان با شهر تبریز (پایتخت آذربایجان شرقی) حدودا ۲۹۰ کیلومتر فاصله دارد.

واحد پول گرجستان

از آنجا که واحد پول گرجستان، لاری است، جهت پرداخت هزینه‌ها، به صرافی های معتبر مراجعه کرده و پول خود را به لاری تبدیل نمایید. لازم به ذکر است؛ شما می‌توانید با خود یورو، روبل و دلار امریکا نیز ببرید.

حرف آخر

در کل، گرجستان کشوری فوق العاده ایمن برای سفر است. در واقع، تفلیس یکی از امن ترین شهرهای جهان به شمار می رود. اما مشکلات اجتماعی وجود دارند و گاهی موارد خاصی رخ می دهند که البته اغلب آنها از سر بدشانسی هستند.

صمیمیت و مهمان نوازی فوق الذکر که بسیاری از بازدید کنندگان در گرجستان تجربه می کنند از این ایده غالب ناشی می شود که میهمانان “هدیه ای از جانب خدا” هستند. اکثریت قریب به اتفاق مردم محلی واقعاً مهربان هستند و می خواهند شما یک سفر خارق العاده در کشور آنها داشته باشید. اما فراموش نکنید که فنون شهرزیستی کماکان به کار می آیند.

در همه جای دنیا، حوادثی مانند کلاهبرداری، سرقت یا حتی بدتر اتفاق می افتد. بنابراین اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهید، خود را در موقعیتهای خطرناک قرار ندهید و از اعتماد کورکورانه به غریبه ها صرفاً به این دلیل که باید با شما درست رفتار کنند اجتناب کنید.

ویدیوی دیدنی های گرجستان

 

بسیار کاربردی برای گرجستان

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست