راهنمای سفر به عمان

راهنمای سفر به عمان: جاذبه ها، غذاها و هزینه های سفر

گاما

عمان با نام رسمی سلطان‌نشین عمان، کشوری پادشاهی است که در غرب شبه‌جزیره‌ی عربستان قرار دارد. این کشور از دو بخش تشکیل شده است، بخش جنوبی که در تنگه هرمز قرار دارد و بخش دیگر مدحا نام دارد که توسط امارات متحده عربی احاطه‌ شده است.

عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد. این کشور و به ویژه پایتخت آن مسقط، مملو است از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان که گردشگران را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می‌کند. مردم عمان ارزش زیادی برای آداب و رسوم و سنت‌هایشان قائل هستند این موضوع در نوع پوشاک و رفتار آن‌ها نیز بروز پیدا کرده است. این مقاله را تا انتها بخوانید تا شما را با این کشور زیبا آشنا کنیم.

موقعیت جغرافیایی عمان

بهترین زمان سفر به عمان

آب و هوای عمان بیابانی گرمسیری است و می توان گفت که شبیه به شهرهایی مانند دبی و لاپاز (مکزیک) می باشد. تابستان بسیار گرم و مرطوب است. بهترین زمان بازدید این کشور فصل زمستان است. در این فصل هوا خنک است و همچنین رطوبت هوا در این فصل از دیگر زمان ها کم تر است. که البته با توجه به شلوغی هتل ها و جاذبه های گردشگری مسافرت در این فصل گرانتر خواهد بود.

ویژگی های عمان

جاذبه های گردشگری عمان

۱- جزیره ماسیره (Masirah Island)

جزیره ماسیره (Masirah Island)

در سواحل عمان، جزیره ماسیره به عنوان یک مقصد منحصر به فرد برای مسافرانی است که در جست و جوی خورشید، سواحل، تاریخ و حیات وحش هستند. به طور کلی تعداد کمی از مردم در اینجا زندگی میکنند. در این جزیره شما میتوانید تجربه گشت گزار در کشتی های قدیمی را داشته باشید، شاهد تخم گذاری لاک پشت ها باشید و شنا کنید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۲-بهلا (Bahla)

بهلا (Bahla)

بهلا نوعی آبادی در بیابان بوده و برای قرن ها به عنوان یک نقطه توقف برای مسافران شناخته می شده است. این شهر تنها ۴۰ کیلومتر از نیزوا فاصله داشته و همچنین دارای قلعه های قدیمی و تاریخی می باشد. شما می توانید دیواره های شهر را نیز در نزدیکی ساحل مشهده نموده که در حدود ۷ مایل طول دارند.

۳- صالالاه (Salalah)

صالالاه (Salalah)

صالالاه در جنوب عمان واقع شده و این مقصد گاهی اوقات به عنوان شهر دوم مسقط نیز شناخته می شود. این شهر خانه سلطان قابوس را در خود جای داده که از سال ۱۹۷۰ پادشاه عمان می باشد. در بازدید از این شهر شما می توانید قصر باشکوه قابوس را مشاهده کرده و همچنین معماری قدیمی را در شهر هافا مشاهده نمایید.

به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

۴- جبل اخدار (Jebel Akhdar)

جبل اخدار (Jebel Akhdar)

این منطقه جذبی عمدتا از سنگ آهک تشکیل شده و دارای بالاترین نقطه در این کشور است. با اینکه جنگل های سرسبزی در این منطقه وجود ندارد اما ارتفاع بالای آن باعث شده تا دما پایین آمده و کشاورزی رشد بیشتری داشته باشد. این منطقه اکنون حفاظت شده است و شما می توانید با عبور از طریق تراس های زیبا به پیاده روی پرداخته و حتی درختان میوه را نیز مشاهده نمایید.

۵- راس الجینز (Ras al Jinz)

راس الجینز (Ras al Jinz)

در شرق کشور عمان راس الجینز واقع شده است. اینجا یک مرکز برای جمع آوری و محافظت از لاک پشت هایی است که در اقیانوس هند وجود دارد. اگر در طول تابستان یا در بین ماه های می و اکتبر از این مکان بازدید نمایید می توانید لانه های لاک پشت ها را در امتداد ساحل مشاهده کرده و حتی لاک پشت های کوچکی که به سوی اقیانوس هند می روند را نیز ببینید.

۶- فلات موساندام ( Musandam Fjords)

فلات موساندام ( Musandam Fjords)

اگر از این منطقه بازدید نمایید می توانید قایق سواری برای کشف سواحل و قله ها، دیدن دلفین ها و همچنین غواصی را تجربه نمایید. جمعیت بسیار کم و حیات وحش این منطقه باعث شده تا اینجا یکی از بهترین مکان ها برای دوستداران طبیعت باشد.

۷- ماسه های واحیبا ( Wahiba Sands)

ماسه های واحیبا ( Wahiba Sands)

در مرکز عمان تپه های بیابانی برای مایل ها کشیده شده و ماسه های وحیبا را تشکیل داده اند. اینجا مکانی است که مردم بدو (Bedu) زندگی کرده و مقصدی محبوب برای کسانی است که به دنبال حقیقت و سنت جاذبه های دیدنی عمان می باشند. با پیوست به یک تور می توانید در پشت شترها سوار شده و شب را در یک اردوگاه در بیابان و زیر نور ستارگان گذرانده و بدین شکل زندگی عشایری در واحیبا را تجربه نمایید.

۸-نیزوا (Nizwa)

نیزوا (Nizwa)

این شهر به دلیل قلعه شگفت انگیز قرن هفدهمی سلطان بن سیف ال یعربی شناخته می شود. یکی از جاذبه های دیدنی عمان در قلعه نیزوا برج استوانه ای شکل آن می باشد. قلعه دارای یک مکانیزم دفاعی جالب از جمله تله های عسل و پنجره های غیر معمول بوده که برای تیراندازی به دشمنان در هنگام نزدیک شدن مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا همچنین دارای موزه ای است که زندگی عمانی ها را در قرن هفدهم نمایش می دهد.

۹- مسقط (Muscat)

مسقط (Muscat)

این شهر به قلعه ها، کاخ ها، موزه ها و بازارها معروف می باشد. قلعه های دوقولوی الجلالی و المیرانی به موزه تبدیل شده و بازدید از آن ها برای عموم آزاد می باشد. مسافران غیر مسلمان همچنین می توانند بسیاری از صبح ها از از مسجد بزرگ سلطان قابوس لذت ببرند.

۱۰- مسفاه العبریین (Misfat al Abryeen)

مسفاه العبریین (Misfat al Abryeen)

این روستای کوهستانی از ساختمان های سنگی ساخته شده که سایه هایی به رنگ نارنجی و قهوه ای دارد و همانند روستاهای کوهستانی ایتالیا می باشد، شاید انتظار تماشای چنین جاذبه ای را در شبه جزیره عربی نداشتید. این روستای کوهستانی نمونه ی خوبی از زندگی کوهستانی به شمار می رود.

۱۱- مسجد جامع سلطان قابوس (Sultan Qaboos Grand Mosque)

مسجد جامع سلطان قابوس (Sultan Qaboos Grand Mosque)

مسجد جامع سلطان قابوس را درست در قلب شهر مسقط کنار رودخانه‌ی وادی (Wadi) ساخته‌اند، این مسجد یکی از جاهای دیدنی عمان است که هر گردشگر باید به دیدن آن برود، اول به خاطر ظاهر زیبا و کاشی‌های آبی پر نقش و نگار و طراحی خیره‌کننده‌ آن که هم سنتی است و هم مدرن، و دوم (و از آن مهم‌تر) به خاطر فرش ایرانی عظیمی که در این مسجد قرار دارد.

۱۲- خانه‌ اپرای رویال مسقط (Royal opera House Muscat)

خانه‌ اپرای رویال مسقط (Royal opera House Muscat)

سلطان عمان ساختمان خانه اپرا را به عنوان یک پروژه‌ی شخصی در سال ۲۰۱۱ بناکرد. بنای خانه اپرای رویال ترکیب زیبایی از مدرنیته‌ی چند سال اخیر کشور و معماری سنتی و در عین حال تجملاتی عمان را به شما نشان می‌دهد.

۱۰ کشور برتر دنیا از نظر پناهندگی/زندگی بی دردسر (از نظر آماری)

۱۳- سوق مطرح (Mutrah Souq)

سوق مطرح (Mutrah Souq)

بازار مطرح یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه است . به خاطر هوای گرم و شرجی عمان، این بازار شب‌ها تا دیروقت باز است و می‌توانید درهوای خنک شبانه به راحتی خرید کنید.

۱۴-حفره هویه النجم یا حفره بی‌ماه (Bimmah Sinkhole)

حفره هویه النجم یا حفره بی‌ماه (Bimmah Sinkhole)

این بزرگترین حفره‌ی روی کره‌ی زمین است که در آن آب شیرین وجود دارد، طول و عرض حفره ۵۰ در ۷۰ متر است و عمق آن ۲۰ متر است. برای رسیدن به حفره هویه النجم در امتداد جاده مسقط به صور به سمت جنوب بروید، این مسیر تقریبا ۱۱۳ کیلومتر است و حدود یک ساعت طول می‌کشد. دولت عمان برای حفاظت از این منطقه پارکی ساخته و تا پایین حفره پلکان گذاشته است تا دسترسی به آن آسانتر شود.

معروف ترین غذاهای سنتی عمان

۱- مجبوس (Majboos)

مجبوس (Majboos)

مجبوس یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای عمان محسوب می شود . این غذا در حقیقت نوعی پلو است که با سبزیجات و زعفران معطر می شود، زعفران و هل باید حتما در این غذا استفاده شود تا طعم و عطر مخصوص به این غذا را داشته باشد ، در عمان این غذا را با نان و یا ماست سرو می کنند ، همچنین سس گوجه هم با این غذا خوشمزه می شود .

۲- کباب شووا (Shuwa)

کباب شووا (Shuwa)

شووا نوعی کباب بره است که زمان طبخ بالایی دارد. این غذا تقریبا یک یا دو روز زمان می برد تا آماده شود ، برای این غذا از گوشت بره ، شتر یا بز استفاده می کنند و به آن ادویه های مختلف عمانی می زنند تا مزه دار شود ، بره را در برگ موز یا نخل می پیچند و در یک تنور سنگی می گذارند تا به آرامی بپزد.

۳- کباب مشکاک ( Meshkak)

کباب مشکاک ( Meshkak)

یکی از غذاهای خوشمزه و معروف عمانی مشکاک یا کباب است که از گوشت گوساله ، بره یا مرغ تهیه می شود و برای مزه دار شدن گوشت از ادویه های خاصی مانند ادویه کاری استفاده می شود ، این کباب با نان سنتی عمانی سرو و خورده می شود ، این کباب را بیشتر در جشن ها ، مناسبت های خاص و عروسی ها پخت می کنند .

۴- مشوی (Mashuai)

مشوی (Mashuai)

مشوی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای عمانی است که بسیار پرطرفدار است ، مشوی ماهی شیر کباب شده با ادویه های مختلف به همراه سس لیمو می باشد که ترکیب ادویه های عمانی یکی از دلایل طعم بی نظیر این ماهی است.

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل

۵- نان عمانی (Omani Bread)

نان عمانی (Omani Bread)

یکی از مشهورترین نان های عمان نانی ضخیم و گرد و بزرگ است. نوع دیگری که ممکن است در کنار غذاهای عمان ببینید نازک و ترد و برشته است و اغلب همراه با غذا خورده می شود. اغلب مردم عمان خودشان در منزل نان مورد نیازشان را تهیه می کنند.

۶- هریس (Harees)

هریس (Harees)

هریس از مخلوط کردن گندم با گوشت درست می‌شود و آن را به همراه با یک سس مخلوط سرو می‌کنند که بسیار لذیذ می باشد و در مهمانی ها و جشن ها سرو میشود.

۷- موشالتات (Mushaltat)

موشالتات (Mushaltat)

این خوارک بیشتر شبیه پیراشکی می باشد که با گوشت، اسفناج و یا پنیر پر شده و سپس سرخ می شود و خورده می شود و یکی از سریع ترین خوراک هایی است که مورد توجه بسیاری از مردم می باشد و بسیار لذیذ است.

دریافت ویزای توریستی عمان

ویزای توریستی به منظور گردشگری و اجازه ورود و اقامت در کشور صادر می گردد. مدت زمان اعتبار آن شش ماه از تاریخ صدور می باشد و شخص می تواند فقط تا سی روز در این شش ماه در کشور اقامت داشته باشد.

مدارک لازم دریافت ویزای عمان

  • عکس پرسنلی با زمینه سفید
  • کپی رنگی پاسپورت با حداقل شش ماه اعتباز تا تاریخ انقضا
  • کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای عمان
  • تاریخ ورود و خروج شما
  • ارائه گواهی و اثبات تمکن مالی با نشان دادن پرینت حساب بانکی

راهنمای نکات سفر با هواپیما (راهنمای اولین سفر با هواپیما)

هزینه های سفر به عمان

هزینه اقامت و اسکان

  • هتل ۱ ستاره: به ازای هر شب ۱۸ تا ۲۸ ریال عمان
  • هتل ۲ ستاره: به ازای هر شب می بایست ۲۰ تا ۳۰ ریال عمان
  • هتل ۳ ستاره: به ازای هر شب مبلغ ۲۲ الی ۳۵ ریال عمان
  • هتل های ۴ و ۵ ستاره: مبلغی حدود ۳۵ الی ۱۰۰ ریال عمان به ازای هر شب

هزینه حمل و نقل

  • هزینه استفاده از تاکسی برای ورودی ۲ ریال و به ازای هر کیلومتر ۱ ریال عمان می بایست پرداخت نمایید.
  • برای استفاده از اتوبوس نیز می بایت حداقل ۱ ریال عمان بپردازید.

هزینه غذا و رستوران

  • رستوران معمولی: مبلغی حدود ۳ الی ۵ ریال عمان
  • رستوران سطح متوسط: مبلغی حدود ۱۵ الی ۲۰ ریال عمان
  • رستوران سطح بالا: مبلغی حدود ۲۵ الی ۳۰ ریال عمان

هزینه سیم کارت و اینترنت

عمان ۲ اپراتور اصلی و معروف دارد که عمان‌تل (Omantel) و Ooredoo هستند. بهترین آنتن‌دهی اینترنت و مکالمه را عمان‌تل دارد و بعد از آن Ooredoo. سیم‌کارت توریستی این اپراتور (Tourist Sim) 5 ریال عمان است و ۱۰ روز اعتبار دارد. این سیم‌کارت شامل ۲ گیگابایت اینترنت همراه، ۵۰ تا پیامک و ۵۰ دقیقه مکالمه است.

نکات تکمیلی

  • امکان انتقال ویروس بیماری های کزاز، دیفتری و سیاه سرفه از طریق زخم و انتقال هوایی، انتقال ویروس سرخک، اوریون، سرخجه از طریق عوامل مختلف، و انتقال ویروس آبله مرغان از طریق تماس مستقیم و انتقال هوایی، وجود دارد. در سفر به عمان از به روز بودن واکسنهای خود علیه بیماری های فوق مطمئن شوید.
  • تمامی کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس لیست مخصوصی از داروهای ممنوعه دارند. توصیه می‌کنیم به هیچ‌وجه داروهای مخدر و مسکن با خودتان نداشته باشید چون مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد.
  • پوشش در این کشور آزاد است اما بهتر است به فرهنگ مردم عما‌ن‌ احترام گذاشته و از پوشش مناسب با محیط استفاده کنید.

ویدیوی کوتاه

 

حتما دانلود کنید: ۱۰۰ درس رایگان عربی برای یادگیری مکالمه در عمان 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست