راهنمای سفر به قبرس

راهنمای سفر به قبرس، جاذبه ها، غذاها و هزینه های سفر

گاما

قبرس کشوری است که آن را جزو کشورهای خاورمیانه می شمارند. با این حال این کشور، جزیره ای است که در آب های مدیترانه و نزدیک به کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان قرار گرفته است. این کشور جزیره ای به نسبت بزرگ در آب های مدیترانه و در نواحی شرقی آب های اژه ای قرار گرفته است. پایتخت این کشور نیکوزیا است.

موقعیت استراتژی و عالی این جزیره و ارتباطش با بسیاری از فرهنگ ها و اقوام کشورهای همسایه، باعث گردیده که از قبرس به عنوان کشوری میانجیگری حتی برای مقاصد اصلی و سیاسی استفاده شود. این کشور از نظر موقعیت جغرافیایی به آسیا نزدیک‌تر است اما از نظر تاریخی و فرهنگی، کشوری اروپایی محسوب می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا این کشور را به شما معرفی کنیم و هر چیزی که برای سفر به این کشور لازم است را به شما اموزش خواهیم داد.

موقعیت جغرافیایی قبرس

بهترین زمان سفر به قبرس

قبرس دارای آب و هوای مدیترانه ای ای و تابستان های گرم و طولانی دارد که از اواسط مه تا اواسط اکتبر ایت هوای  گرم و تابستانی ادامه دارد. زمستان های قبرس از ماه های دسامبر تا فوریه می باشد و همچنین این دو فصل با پاییز و بهار کوتاه از یکدیگر جدا می شود. بهترین زمان سفر به قبرس از ماه آوریل تا اکتبر ادامه دارد.در این فصل ها برای رزرو هتل و رزرو پرواز در این فصل ها راحت و تمامی رستوران ها و مراکز تفریحی باز می باشد.

ویژگی های قبرس

جاذبه های گردشگری قبرس

۱- فاماگوستا (Famagusta)

فاماگوستا (Famagusta)

فاماگوستا شهری در شرق قبرس است که درآن کشتی‌های زیادی لنگر می‌اندازند. این بندر پررونق خانه‌هایی با دیوارهای سنتی دارد که از گذشته تابه‌حال باقی مانده‌اند. مسجد لالا مصطفی پاشا (Lala Mustafa Pasha) و صومعه بارناباس (Barnabas) از جاذبه‌های برجسته‌ی این شهر هستند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۲- آکاماس پنینسولا (Akamas Peninsula)

آکاماس پنینسولا (Akamas Peninsula)

در بخش غربی قبرس منطقه‌ای به نام آکاماس پنینسولا (Akamas Peninsula) وجود دارد که یکی از خلوت‌ترین مناطق جزیره است. در این منطقه به معنی واقعی کلمه، هیچ جاده‌ی آسفالتی وجود ندارد. آکاماس حیات‌وحش فوق‌العاده‌ای شامل لاک‌پشت دریایی، خزندگان و پرندگان بومی دارد.

۳- قلعه گیرنه (Gyrne Castle)

قلعه گیرنه (Gyrne Castle)

قلعه گیرنه درست در کنار بندر گیرنه قرار دارد و برای ساختش از معماری های ترکیبی و پیچیده ای استفاده شده است. در پشت دیواره های این قلعه جاذبه هایی مثل کلیسای سنت جورج، آپارتمان های پادشاهی و کلیسایی کوچک را پیدا می کنید که بازدید از آن ها سفر تاریخی تان را تکمیل می کند.

۴- کلیسای بلاپایس (Bellapais Monastery)

کلیسای بلاپایس (Bellapais Monastery)

این کلیسا که در قرن ۱۳ ساخته شده بدون شک یکی از آرام ترین جاذبه های قبرس شمالی است. کلیسا در روستای کوچک بلاپایس در ۵ کیلومتری شهر گیرنه قرار دارد و بیشتر آثار به جای مانده از آن مربوط به زمان پادشاه هوگ سوم است. این بنای جذاب و زیبا در طی قرن ها بزرگ و بزرگ تر شد و امروز معماری جذاب گوتیک را به نمایش گذاشته است.

۵- قلعه سنت هیلاریون (St Hilarion Castle)

قلعه سنت هیلاریون (St Hilarion Castle)

این قلعه در شهر گیرنه و در ارتفاع ۶۷۰ متری ساخته شده و از آن جایی که در ابتدا سنت هیلاریون بر روی قله زندگی می کرد به این اسم معروف شد. این قلعه سه طبقه دارد و طبقه ی بالایی اش پر از پله های باریک و پیچ در پیچ است که به برج پرینس جان و خانه های سلطنتی منتهی می شوند.

۶- کوریون (Kourion)

کوریون (Kourion)

این شهر باستانی نمایی رو به دریای مدیترانه دارد؛ ترکیب دریا و آسمان منظره‌ای چشم‌نواز و نامتناهی را خلق کرده است. کوریون در ۱۸ کیلومتری غرب ساحل لیماسول قرار دارد و قدمت آن به صده ۸ قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در کوریون بناهای دیدنی نسبتا زیادی وجود دارد که تماشای آن‌ها می‌تواند برای لحظه‌ای شما را به زندگی در دوران صده ۸ قبل از میلاد مسیح ببرد. استادیوم کوریون، خانه گلادیاتورها، بازار رومی، خانه آشیل، آگورا، کلیساها، حمام‌ها و اتاق از جمله مکان دیدنی شهر باستانی کوریون هستند.

۷- دهکده اومودوس (Omodos)

دهکده اومودوس (Omodos)

دهکده اومودوس واقع در منطقه تاکستانی لیماسول به شراب‌هایش معروف است. در این شهر که جز دیدنی های قبرس جنوبی به‌شما می‌رود، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی فراوانی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید ساعاتی را در آن‌ها به سر برده و از خوردن نوشیدنی و غذا لذت ببرید. اومودوس با داشتن خیابان‌های سنگ‌فرش شده، خانه‌های سنگی، باغ‌های سرسبز، صومعه‌ای که از قرن هفدهم باقی‌مانده است می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری شما در قبرس انتخاب شود.

۸- کشتی غرق شده زنوبیا (Zenobia)

کشتی غرق شده زنوبیا (Zenobia)

کشتی غرق شده زنوبیا که در سال ۱۹۸۰ در بیرون از بندر لارنکا غرق شد، این روزها به یکی از سایت‌های غواصی جهان مبدل شده و سالانه حدود ۴۵۰۰۰ هزار غواص را به خود جذب می‌کند. غواصی در این منطقه این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که به عمق ۴۳ متری دریا سفر کنید و از نزدیک، کشتی که روزی عظمت و شکوه داشته اما این روزها به جولانگاه موجودات دریایی تبدیل شده را مشاهده کنید.

۹- ساحل نیسی (Nissi Beach)

ساحل نیسی (Nissi Beach)

نیسی یکی از جالب‌ترین سواحل دنیا و جز معروف‌ترین سواحل و جاذبه های گردشگری قبرس است. جالب از این حیث که این ساحل به شکلی هیرت‌انگیز و کاملا طبیعی توسط شن‌های دریایی به دو قسمت کم‌عمق و عمیق تقسیم شده است. در سرتاسر ساحل کافه‌ها و بارهای زیادی حضور دارند که صدای موسیقی آن‌ها سر به فلک گذاشته و ساحل را به محیط شاد و پرجنب و جوش تبدیل کرده است. امکانات ساحل نیسی صرفا به کافه‌ها، بارها و دی‌جی‌ها خلاصه نمی‌شود؛ انواع ورزش‌های آبی، دکه‌های فروش غذا و لوازم شنا و مجمتمع‌های اقامتی از دیگر امکانات ساحل هستند.

۱۰- پافوس (Paphos)

پافوس (Paphos)

در جنوب غربی جزیره قبرس، شهر ساحلی پافوس وجود دارد که از آن به‌عنوان زادگاه آفرودیت الهه عشق و زیبایی یاد می‌شود. ویرانه‌ها و آثار باستانی اصلی‌ترین جاذبه‌های پافوس هستند. از جمله آثار باستانی پافوس می‌توان به خرابه‌های رومی قرن شانزدهم یعنی مجلس دیونیسوس و مجلس تسئوس اشاره کرد. علاوه‌بر این مقبره پاشاهان و آمفی‌تئاتر کلاسیک یونان نیز جز مکان های دیدنی پافوس قبرس هستند که در حال حاضر نمایش و اجراهای زنده دیگر در آن‌ها برگزار می‌شود.

۱۱- غار دریایی آیاناپا (Sea Caves)

غار دریایی آیاناپا (Sea Caves)

این نوع غارها یکی از انواع غارهای دنیا می باشد که به وسیله امواج دریا شکل گرفته اند. فرایند اولیه در تشکیل این غارها فرسایش بوده است. غار دریایی قبرس واقع در شهر آیاناپا است که با قایقهای تفریحی به آنجا می روند و از این منظره زیبا لذت می برند. شهر توریستی آیاناپا در منتی‌الیه شرق لارناکا و با فاصله ۴۰ دقیقه ای از لارناکا قرار گرفته است و از مناطق دیدنی قبرس می باشد.

۱۲- دریاچه نمک لارناکا (Larnaca Salt Lake)

دریاچه نمک لارناکا (Larnaca Salt Lake)

در این دریاچه بیش از ۹۰ گونه پرنده مانند فلامینگوها در آن زندگی می کنند. این دریاچه جز اولین مکانهای دیدنی هنگام ورود به قبرست می باشد به دلیل آنکه در ۲ کیلومتری فرودگاه قرار دارد. از زمانهای قدیم از این دریاچه نمک استخراج می شده است. اگر شما در اواخر زمستان و اوایل بهار به این منطقه بیاید حتما کوچ فلامینگوها را خواهید دید. در میان این دریاچه مسجد حلاسلطان قرار گرفته است که با درختان خرما احاطه شده است و منظره ای زیبا را به وجود آورده است. این دریاچه دومین دریاچه نمک قبرس می باشد که از چهار دریاچه با اندازه های مختلف تشکیل شده است.

معروف ترین غذاهای سنتی قبرس

۱- هالومی (Halloumi)

هالومی (Halloumi)

پایه و اساس این غذا را پنیر هالومی تشکیل می دهد، پنیری که باید حسابی سرخ و برشته و به همراه سبزیجات و انواع سس ها سرو شود. هالومی معمولا در ماه های گرم سال به همراه هندوانه خورده می شود چون خاصیت انرژی بخشی و خنک کنندگی دارد.

۲- سوولاکی (Souvlaki)

سوولاکی (Souvlaki)

سوولاکی یک جور فست فود یونانی است که با تکه های کوچک گوشت درست می شود و گاهی سبزیجات هم در کنار گوشت بر روی سیخ کباب می شوند. خوردن این غذا به همراه نان پیتا، سیب زمینی سرخ کرده و لیمو بسیار لذیذ خواهد بود.

۳- کوپپیا (Koupepia)

کوپپیا (Koupepia)

ترکیبی از گوشت، پیاز، گوجه‌فرنگی، برنج و انواع سبزیجات معطر که پخته می‌‌شوند و بعد داخل برگ مو تازه و یا انواع فلفل دلمه‌ای مجدد حرارت می‌بینند تا پخت کامل شود و طعم فلفل دلمه‌ای و برگ مو هم به مواد اولیه اضافه شود. این غذا شبیه به دلمه است و بسیار لذیذ است.

۴- پستیتسیو (Pastitsio)

پستیتسیو (Pastitsio)

ترکیبی از ماکارونی‌های لوله‌ای بزرگ همراه با پنیر هالومی، سس بشامل، گوشت، گوجه‌فرنگی و نعنا خشک مواد تشکیل دهنده اصلی آن هستند که به صورت لایه‌ای روی هم قرار می‌گیرند. بر روی لایه آخر مقدار کمی پنیر رنده شده اضافه می‌شود تا در زمان پخت در فر طلایی رنگ شود و ظاهر جذاب‌تری به غذا بدهد. معمولا بشقاب پستیتسو همراه با سالاد سرو می‌شود.

دانلود رایگان کتاب انگلیسی در سفر

۵- لووی (Louvi)

لووی (Louvi)

غذایی بسیار ساده که در هر آشپزخانه‌ای در قبرس قابل تهیه است و ماده اصلی سازنده آن لوبیا چشم‌بلبلی است. بسیار کم‌کالری اما غنی در پروتئین و کربوهیدرات که همراه با لیمو و پیاز تهیه می‌شود. خیار، ماهی تن و گوجه‌فرنگی تازه معمولا همراه لوی سرو می‌شوند.

۶-  کوپس (Koupes)

 کوپس (Koupes)

این غذا در واقع توپک‌هایی که داخلشان ترکیبی از گوشت چرخ‌‌کرده، جعفری، پیاز و ادویه‌جات مخصوص است و پوسته آن گندم آسیاب شده همراه با آب است که در روغن فراوان سرخ می‌شود و به چین بافت تردی تبدیل می‌شود.

جشنواره ها و فستیوال های معروف قبرس

۱- کارناوال قبرس (Cyprus Carnival)

کارناوال قبرس (Cyprus Carnival)

کاروانال قبرس یکی از جذاب ترین فستیوال های قبرس به حساب می آید. در این جشن، مردم قبرس با لباس های خاص در خیابان ها رژه می روند و با هماهنگی هرچه تمام تر، یک جشن بزرگ در قبرس به پا می کنند. در زمان برگزاری کارناول قبرس، یک هفته جشن و شادی در شهر لیماسول قبرس به پا می شود و کنسرت ها و رژه های فوق العاده زیبایی در قبرس برپا می شوند. جالب است که بدانید در روز بعد از کارناوال قبرس، هالی قبرس یک جشن دیگر هم برپا می کنند که آن را با عنوان “دوشنبه سبز” می شناسند. در این روز مردم به پیک نیک می روند و یک مسابقه بزرگ بادبادک نیز در قبرس برگزار می شود که آن هم در نوع خودش جالب است.

۲- جشن گل لارناکا (Larnaca Flower Festival)

جشن گل لارناکا (Larnaca Flower Festival)

در حقیقت جشن گل لارناکا، فستیوال بهار قبرس به حساب می آید. در طول این جشن، سرتاسر شهر لارناکا با گل های تازه و خوش آب و رنگ تزئین می شود، بچه های لباس های خاص و رنگارنگ به تن می کنند و یک رژه جالب و دیدنی در شهر زیبای لارناکا به پا می شود. با همه این حرف ها می توان گفت که هر کسی که از طبیعت خوشش بیاید، عاشق این فستیوال رنگارنگ در قبرس می شود.

۳- فستیوال کاتاکلیسموس (Cataclysm Festival)

فستیوال کاتاکلیسموس دقیقا ۵۰ روز بعد از جشن ایستر در قبرس برگزار می شود. این فستیوال در حقیقت جشن داستان نوح است و بر اساس این داستان تاریخی برنامه ریزی و جشن گرفته می شود. این فستیوال یک هفته ای، در شهرها و روستاهای اطراف ساحل قبرس برگزار می شود. در این روستاها، بنرامه های جالبی مثل مسابقات دریانوردی و شنا برگزار می شود و بازارچه هایی از غذاهایی سنتی برپا می شوند.

راهنمای نکات سفر با هواپیما (راهنمای اولین سفر با هواپیما)

۴- جشن آب کاتاکلیسموس (Celebration of the water of Cataclysm)

جشن آب کاتاکلیسموس به طور سنتی در همه شهرهای قبرس در اواخر بهار و اوایل تابستان (روز بعد از ترینیتی مقدس) برگزار می‌شود، هر چند که اهمیت خاصی برای لارناکا به یک عنوان یک شهر ساحلی دارد. در واقع در این مراسم نجات نوح از خطر سیل را جشن می‌گیرند. علاوه بر فعالیت‌های مفرحی که آب در آنها وجود دارد (مانند ویندسرفینگ)، برنامه‌های دیگری نظیر اجراهای موسیقی، برنامه‌های فولکلور، اجراهای خوانندگی، رقص و شعر، کنسرت‌ها و رویدادهای تفریحی نیز جریان دارد.

۵- جشن ایستر (Easter Sunday)

جشن ایستر (Easter Sunday)

ایستر (عید پاک) یکی از رویدادهای بزرگ در سراسر قبرس به شمار می‌رود که هر روز هفته مقدس، خدمات روزانه در کلیساها برپا است و کلیساها به زیبایی هر چه تمام‌تر با گل‌های سفید تزیین می‌شوند. بعد از آن، تندیس مسیح در خیابان‌ها به حرکت درمی‌آید و در عصر شنبه ایستر، آتش‌بازی بزرگی به راه می‌افتد. در یکشنبه ایستر، ناقوس کلیساها در سراسر جزیره نواخته می‌شود و مردم با آتش‌بازی آن را جشن می‌گیرند.

ویزای توریستی قبرس

قبل از ورود به قبرس باید درخواست ویزا از سفارت این کشور داشته باشند. در حال حاضر بعد از درخواست ۸ روز کاری طول میکشد تا ویزای توریستی قبرس صادر شود. این ویزا یکبار ورود بوده و برای مدت ۲ هفته صادر می شود. درخواست وقت سفارت و ارائه مدارک ویزای توریستی قبرس به صورت آنلاین صورت می پذیرد. متقاضیان اخذ این ویزا باید برای درخواست وقت سفارت به سایت رسمی این کشور مراجعه نمایند.

شما هنگام ارائه مدارک خود باید هزینه ای بالغ بر ۲۰ یورو برای ویزا های تک ورودی و مبلغ ۶۰ یورو برای ویزا های چند ورودی به سفارت ارائه دهید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای قبرس

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه دعوت نامه معتبر
  • ارائه اسناد تمکن مالی
  • اثبات وابستگی در کشور مبدا به منظور اطمینان از بازگشت به کشور خود
  • ارائه مدارک و اسناد و مشخص نمودن هدف سفر
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی
  • ارائه مدارک هویتی معتبر
  • عکس پاسپورتی

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل

هزینه های سفر به قبرس

هزینه اقامت

  • هتل‌ پنج ستاره : به ازای یک شب حدود ۲۵۰ یورو
  • هتل‌ چهار ستاره: به ازای یک‌شب حدود ۲۱۰ یورو
  • هتل‌ سه ستاره: به ازای یک شب حدود ۱۶۰ یورو و
  • هتل‌ دوستاره : به ازای یک شب ۸۰ یورو
  • قیمت هاستل حدود شبی ۲۰ دلار خواهد شد.

هزینه حمل و نقل

  • بلیط رفت و برگشت اتوبوس در این کشور حدود ۲ یورو است.
  • هزینه استفاده از تاکسی حدود ۴ یورو و به ازای هر کیلومتر حدود ۷۵ سنت به مبلغ ورودی اضافه می شود.
  • اگر قصد کرایه ماشین در سفر با تور قبرس را دارید باید بدانید که قیمت بنزین در این کشور ۱ یورو و ۱۹ سنت است.

هزینه غذا و رستوران

  • صرف یک وعده غذایی در رستوران های متوسط این کشور باید حدود ۴۰ یورو هزینه کنید.
  • رستوران های ارزان این کشور حدود ۱۰ یورو برای غذا دریافت میکنند.

هزینه سیم کارت و اینترنت

  • سیم کارت های دیتا: بسته ۳۰۰ مگابایتی به مدت یک ماه حدود ۱۰ یورو
  • سیم کارت های معمولی: بیش از ۸ یورو

حرف آخر

واحد پول رسمی قبرس یورو، ولی یورو در قبرس جنوبی کاربرد دارد و در قبرس شمالی معمولا از لیر ترکیه استفاده میشود. بنابراین برای مسافرت به هر بخش پول خود را تبدیل کنید تا به مشکل برنخورید. این کشور یکی از امن ترین کشورها در سراسر جهان است، بنابراین بدون هیچ ترسی در خیابان های آن قدم بزنید.

ویدیویی از قبرس

به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست