ترکیه

هزینه سفر به ترکیه، دیدنی ها، زمان سفر نکات پسا کرونایی

گاما

ممکن است در مورد سفر به کشوری که در دو قاره گسترده شده است سوال هایی داشته باشید. یا بخواهید با غذاهای محلی و اصول چانه زنی در بازارها آشنا شوید. ما در این مقاله نکات مفیدی برای سفر به ترکیه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

word image 176

سفر به ترکیه درمان کرونا

برای سفر به ترکیه در شرایط کرونا باید بدانید که قبل از حضور در پای پرواز باید تست کرونا را داده باشید. در واقع مدرکی که در شرایط کرونا به مدارک لازم برای سفر به ترکیه اضافه شده است، گواهی تست منفی کرونا است که باید از مراکز مجاز که توسط شرکت های هواپیمایی اعلام می‌شود گرفته شود. شما باید پاسخ تست منفی کرونای خود را که حداکثر در بازه زمانی ۷۲ الی ۹۶ ساعت قبل از پرواز انجام شده است، با مهر و سربرگ آزمایشگاه های مجاز به کانتر فرودگاه تحویل دهید.

ایرلاین ماهان یکی از شرکت هایی است که در حال حاضر پروازهای بین تهران و ترکیه را انجام می دهد.آزمایشگاه های موردتایید این شرکت هواپیمایی در جدول زیر جمع آوری شده است:

بیمارستان رسالت تهران، بزرگراه رسالت، ابتدای پل سید خندان، نبش خیابان ابوذر غفاری
بیمارستان عرفان نیایش تهران، بزرگراه نیایش غرب، بعد از بلوار کبیری طامه، خیابان امام حسین، تقاطع بهار
بیمارستان پارس تهران، بلوار کشاورز، خیابان عبدالله زاده، کوچه رستاک، پلاک ۶۷
آزمایشگاه ونک تهران، بزرگراه شهید حقانی، بین جهان کودک و گاندی، پلاک ۶۷
آزمایشگاه پاتوبیولوژی آراد کرج، جهان شهر، خیابان بهشتی
آزمایشگاه و پاتولوژی نیلو شیراز، بلوار زند، ابتدای خیابان هفت تیر (بیست متری سینما)
آزمایشکاه مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد، میدان ده دی، خیابان رازی غربی
آزمایشگاه آذرمهر اصفهان، خیابان کاشانی، روبروی اورژانس بیمارستان کاشانی
آزمایشگاه بوعلی قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۳۴

راه های سفر به ترکیه

سفر با تور: قیمت تور ترکیه در فصول مختلف سال نوسان زیادی دارد و دلیل آن تفاوت در میزان تقاضای مشتریان است. در فصول سرد سال که استفاده از آب دریا و ورزش‌های آبی در این شهر ممکن نیست، قیمت تورهای آنتالیا بسیار پایین است و حتی می‌توانید با پرداخت یک و نیم میلیون تومان به آنتالیا سفر کنید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

سفر با هواپیما: راه بعدی استفاده از پروازهای هواپیمایی است. وضعیت خرید بلیت هواپیما استانبول در فصول مختلف سال متفاوت است و قبل از کرونا قیمت بلیت رفت و برگشت هوایی از حدود یک میلیون و دویست هزار تومان شروع می‌شود. سفر در مهر ماه، تقریبا ارزانترین زمان برای سفر به ترکیه است.

۱۰۰ درس رایگان آموزش مکالمه ترکی استانبولی

سفر با قطار: قطار تهران استانبول با سفری ۴۸ ساعته شما را از تهران به استانبول خواهد رساند. این قطار از شهرهای زنجان، تبریز و شهر وان در ترکیه عبور می کند.

سفر با خودروی شخصی: سفر با خودروی شخصی تفاوت‌هایی با دیگر انواع سفر دارد و شما می‌توانید از مسیر لذت ببرید، هر جا خواستید بیشتر بمانید یا بعضی مقصدها را کلاً حذف کنید. اگر شما از تهران قصد سفر به ترکیه را داشته باشید، باید حدود ۶۵۰ کیلومتر تا تبریز برانید. از تبریز شما ۳ گزینه‌ی مختلف برای ورود به ترکیه دارید. ۱ – مرز بازرگان ۲- مرز رازی در نزدیکی شهر خوی آذربایجان غربی ۳ – مرز سرو در نزدیکی شهر ارومیه انتخاب بین این ۳ گذرگاه بستگی به مقصد شما دارد ولی تقریباً بهترین گذرگاه خروجی همان مرز بازرگان است. اگر قصد دارید به استانبول سفر کنید، حدود ۱۵۰۰ کیلومتر تا استانبول را باید برانید.

آیا آب شیر در ترکیه قابل نوشیدن است؟

آب شیر در ترکیه به طور کلی قابل شرب است و نوشیدن آن بی خطر تلقی می شود، اما برای احتیاط در برابر ناراحتی های معده بهتر است از آب معدنی که به راحتی از اکثر مغازه ها، هتل ها و رستوران ها قابل تهیه است، استفاده کنید.

حتما بخوانید: مردم ترکیه: شناخت روحیات، فرهنگ، آداب و قوانین

غذاهایی ترکی

غذاهای ترکی در سراسر جهان مشهور هستند. منتظر خوردن هوموس و انواع دیگر پیش غذا، دلمه، سیگار پنیر، کباب دونر و پیده باشد. آب میوه ها، آجیل و میوه های تازه در همه جا در دسترس هستند. اگر اهل قهوه هستید، قهوه ترک را امتحان کنید- غلیظ، تیره و غالباً با هل.

صبحانه در ترکیه معمولاً شامل طیف وسیعی از پنیرهای مختلف به همراه زیتون، نان، مرباهایی مختلف و عسل و گاهی اوقات نوعی کالباس تند به نام سوکوک است که با تخم مرغ خورده می شود. منه من (املت ترکی) نیز یک غذای محبوب صبحگاهی است و از تخم مرغ های خرد شده و سس سبزیجات تهیه می شود.

برای کسانی که تمایل بیشتری به گوشت خواری دارند، انتخاب های بیشتری وجود دارد. غذاهای ترکی مانند کوفته (کباب ترکی) و کزو تاندیر (پلو ماهیچه) غذاهای کاملی برای علاقه مندان به گوشت هستند. لاهماجون، نوعی پیتزا است که از گوشت چرخ کرده، لیمو و ماست تهیه می شود، یک میان وعده محبوب که می توانید در غرفه های مواد غذایی خیابانی در سراسر کشور پیدا کنید. باقلواهای مغذی، شیرین و خوش عطر از معروف ترین دسرهای ترکیه هستند.

آیا انعام دادن در ترکیه رایج است؟

انعام دادن در ترکیه مرسوم است و گذاشتن انعام ۱۰-۱۵٪ روی صورتحساب در یک رستوران به طور کلی مبلغ قابل قبولی است. وقتی صحبت از صنایع خدماتی دیگر مانند تاکسی ها و آرایشگاه ها می شود، رند کردن کرایه یا دستمزد ایده خوبی است اما اجباری نیست. در هتل های گرانقیت نیز توصیه می شود معادل دو دلار در روز به مستخدمان و دربانان اختصاص دهید. برای راهنماهای تور نیز باید معادل ۱۰ تا ۱۵ دلار در روز در نظر گرفته شود.

word image 138

خرید چه چیزهایی در ترکیه توصیه می شود؟

ترکیه غارعلاءالدین مجازی است. بازار بزرگ محلی در شهر قدیمی استانبول که در محلی معروف به Kapali Çarsi قرار دارد- یک مجموعه بزرگ متشکل از بیش از ۴۰۰۰ مغازه است که طلا، فرش، چرم، سوغات و لباس عرضه می کنند. صنایع دستی ترکی شامل انواع متنوعی از منسوجات و گلدوزی، صنایع مسی، اونیکس و کاشی، مروارید، محصولات تزئینی، چرم و جیر است. جواهرات، فرش و گلیم پرفروش ترین محصولات بازار هستند.

بازار ادویه مصری در Eminonu در نزدیکی استانبول می تواند مقصد خوبی بعد از Grand Bazaar یا قبل از آن باشد. در این بازار، شما می توانید مجموعه ای از ادویه جات را با قیمت های مناسب خریداری کنید. هسته های کاج، دانه فلفل، زعفران ایرانی و سایر کالاهای گرانبها در این بازار توسط فروشندگان دوره گرد با قیمت های باورنکردنی به فروش می رسند! راحت الحلقوم واقعی ترکیه نیز در دسترس است. حتما امتحان کنید!

آموزش تصویری نحوه اصولی تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی

بازارهای بسیاری در شهرهای دیگر نیز وجود دارند. در مدت اقامت خود در ترکیه، ممکن است به یک تولیدی یا مرکز فروش چرم مراجعه کنید. اگرچه کیفیت برخی از کاپشن ها و لباس ها می تواند بسیار بالا باشد، اما قیمت ها نیز می تواند بسیار نامعقول باشد. اگر مورد خاصی را دوست داشته باشید، حتی در نمایشگاه ها یا فروشگاه های شیک هم، می توانید چانه بزنید.

آیا چانه زدن در ترکیه مرسوم است؟

در ترکیه چانه زنی یک عمل اجتماعی و تجاری است و تقریباً همه چیز قابل چانه زنی می باشد. بهترین راه برای رسیدن به قیمت مناسب در بسیاری از بازارهای ترکیه، لبخند زدن در طول معاملات، رفتار مودبانه و عدم بیان مقدار کالای مورد نظر شماست. اگر فروشنده تصور کند که خرید کالا برای شما مهم نیست، قیمت را برای وسوسه شما پایین می آورد. اگر مشاجره شما بر سر مقدار ناچیزی باشد، بهترین کار این است که آن را بپذیرید و کالای خود را تحویل گرفته و همه را راضی نگه دارید.

آیا سفر برای یک زن تنها به ترکیه امن است؟

علیرغم اینکه این کشور در خاورمیانه قرار گرفته و این موقعیت جغرافیایی می تواند برای مسافران زن ناامن و نگران کننده به نظر برسد، ترکیه از نظر ظاهری مترقی و بین المللی است و سفر به آن برای زنان بسیار راحت تر از آن است که از خارج به نظر می رسد. این کشور عمدتاً مسلمان است و به همین دلیل زنان عموماً محافظه کارانه لباس می پوشند، اما در شهرهای بزرگ و مناطق اصلی گردشگری و استراحتگاه های ساحلی، زنان خارجی که لباس های باز می پوشند، توجه زیادی را به خود جلب نمی کنند.

با این حال، اگر نگاه های خیره و سوت های گاه به گاه شما را ناراحت می کند، پوشاندن بازوها و پاهایتان می تواند کمک کننده باشد. البته، زنانی که شبها به تنهایی بیرون می روند، باید مراقب نوشیدنی های خود و رفتارهای هر مردی که ممکن است از رفتار دوستانه آنها دچار سوء تعبیر شود باشند.

مسافران حق آوردن چه چیزهایی را به ترکیه دارند؟

مسافران مجاز به آوردن موارد زیر به این کشور هستند:

  • ۶۰۰ عدد سیگار، ۱۰۰ سیگارچه، ۵۰ سیگار برگ و ۲۵۰ گرم تنباکو
  • ۱ لیتر الکل ۲۲٪ یا ۲ لیتر الکل زیر ۲۲٪
  • ۵ بطری (حداکثر ۱۲۰ میلی لیتری) عطر و ادو توالت
  • ۱ کیلوگرم چای، قهوه، شکلات یا شیرینی (۱ کیلو از هر کدام)
  • هدایایی به ارزش ۴۸۰ دلار آمریکا (برای کودکان زیر ۱۵ سال این رقم به ۱۶۵ دلار کاهش می یابد)

ورود موارد زیر به ترکیه ممنوع است: مواد مخدر و لوازم تیز (از جمله چاقوهای کمپینگ) و اسلحه به مجوز ویژه نیاز دارند.

آموزش ۱۰ کلمه و عبارت کاربردی در زبان ترکی استانبولی

ارز ترکیه چیست؟

واحد پول رسمی ترکیه لیر ترکیه است. در زمان نگارش این مقاله هر ۷ لیر ترکیه برابر یک دلار است.

یورو، پوند انگلیس، دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی را می توان بصورت محلی یا پیش از عزیمت به ترکیه تبدیل کرد. فرودگاه آتاتورک استانبول امکاناتی برای تبدیل فوری ارز ارائه می دهد. علاوه بر این، تسهیلات مبادله در دفاتر مختلف در دسترس قرار دارد و بانک ها در شهرهای بزرگ دارای دستگاههای خودپرداز هستند. توصیه می شود از اسکناس های کوچکتر استفاده کنید، زیرا خرد کردن برخی از اسکناس های بزرگ گاهی ممکن است سخت باشد و اسکناس های کوچکتر برای خریدهای کوچکتر و کمک های مالی مناسب تر هستند.

چک مسافرتی توصیه نمی شود زیرا اغلب مبادله آن دشوار است و برای پرداخت هزینه های بالا استفاده می شود.

هزینه های سفر به ترکیه

هزینه اقامت در ترکیه: گران‌ترین گزینه، اقامت در هتل‌های پنج ستاره و ارزان‌ترین گزینه، اقامت در هاستل و مهمان‌سرا است. به عنوان مثال در استانبول این قیمت‌ها در بازه‌ای بین ۶ دلار به ازای هر شب تا ۷۰ دلار متغیر است. شما با شبی ۶ دلار می‌توانید در هاستل اقامت کنید و با ۷۰ دلار می‌توانید یک اتاق دو تخته در هتلی خوب رزرو کنید. بدیهی است که این قیمت‌ها در شهرهای غیر توریستی مانند وان ارزان‌تر است و اگر بخواهید در هتل‌های لاکچری و معروف ترکیه اقامت کنید این رقم بسیار بیشتر است. به عنوان مثال اقامت در هتل کوش آداسی که یکی از معروف‌ترین هتل‌های پنج ستاره ترکیه است از شبی ۱٫۵ میلیون تومان شروع شده و به ۶ میلیون تومان هم می‌رسد.

هزینه غذا و رستوران: یک وعده غذا در ترکیه به طور میانگین بین ۱۰ تا ۴۰ لیر برای شما هزینه خواهد داشت. اگر برای اقامت از هتل استفاده می‌کنید ممکن است صبحانه نیز جزو خدمات هتل و یا تور باشد.

سیمکارت و اینترنت

استفاده از سیم کارت ترکسل، ترک تلکوم و وودا‌فون بهترین گزینه است. این سیم‌کارت‌ها خیلی ساده‌ راه اندازی می‌شوند؛ فقط نوع سیم‌کارت و شارژتان را انتخاب کنید. شارژ این بسته‌ها متفاوت است اما دست کم همه‌ی بسته‌ها ۵۰۰ دقیقه مکالمه، هزار تا SMS و دو گیگ اینترنت را شامل می‌شود. قیمت بسته‌ها حدود ۲۰ لیره (۲۰ هزار تومان) است. قیمت سیم‌کارت ترک سل، ترک تلکوم ۶۵ لیر (۶۵ هزار تومان) و وودا فون ۶۰ لیر (۶۰ هزار تومان) است.

وای فای در ترکیه

در شهرهای اصلی مانند استانبول، وای فای در هتل ها، رستوران ها، کافه ها، بارها و بسیاری از مکان های عمومی به طور گسترده ای در دسترس است. کافی نت های بسیاری نیز وجود دارد. در بیشتر مناطق روستایی ارتباطات اینترنتی یافت می شوند اما کمی نادرتر هستند.

لیست ۱۵۰ کلمه و جمله مهم و پرکاربرد در زبان ترکی استانبولی

جاذبه های گردشگری ترکیه (پیشنهاد ما)

۱- آنیت کابیر (Anıtkabir)

word image 177

این بنا که مقبره آتاتورک، نخستین رئیس جمهور ترکیه است، در سال ۱۹۴۴ روی یک تپه بنا شده است. قبر عصمت اینونو که بعد از آتاتورک دومین رئیس جمهور ترکیه بوده، نیز در این مکان واقع شده است. موزه‌ ی رحمی کوچ به عنوان یک موزه ی صنعتی خصوصی، مسجد حاج بیرم بنای به جای مانده از دوران عثمانی و موزه ی زندان اولوکانلار نیز از دیگر مناطق دیدنی و توریستی شهر آنکارا هستند.

۲- منطقه (Pamukkale)

word image 178

در شمال دنیزلی به عنوان نخستین آب معدنی کشور زیبایی های حیرت انگیزی برای تماشا دارد. آب های داغ پر از مواد معدنی و کلسیم که از زمان رومیان باستان به عنوان مرکز درمانی شناخته میشد و مورد استفاده قرار می گرفت. وجود کلیسیم زیاد در این آب ها باعث شده تا به مرور سنگ های سخت و درخشانی اطراف آب به وجود بیاد و منظره تماشایی رو به وجود آورده است.

۳- منطقه (Cappadocia)

word image 179

بخش‌های مرکزی کشور ترکیه، شهری به نام گورمه وجود دارد که اطراف آن را نیز یک پارک ملی با همان نام احاطه کرده است. این منطقه در جهان یکی از زیباترین مناظر را دارد و در این منطقه برخی از صخره‌های استوانه‌ای وجود دارد که اصطلاحا دودکش‌های جن کاپادوکیه نامیده می‌شوند. شاید بتوان گفت این‌ها مجسمه‌هایی هستند که در طول هزاران سال، توسط پدیده فرسایش ساخته شده‌اند. البته شاید برایتان جالب باشد بدانید که در داخل این ستون‌های سنگی، زندگی جریان دارد و درواقع خانه برخی از مردم به شمار می‌رود. امروزه اغلب گردشگران برای بازدید از این منطقه در هنگام طلوع آفتاب و از طریق بالون وارد عمل می‌شوند.

شرایط مهاجرت به ترکیه: کار، تحصیل، دریافت شهروندی و نکات دیگر

۴- آبشار(Duden)

word image 180

آبشاری که از بالای کوه های توروس (Taurus) سرازیر میشه و ارتفاعی حدود ۲۰ متر با عمق تقریبا ۱۵ متری دارد. در اطراف این آبشار گونه های گیاهی و طبیعی بی نظیری وجود دارد که میتوانید در منطقه ای نزدیک آن بشینید و همونطور که در رستوران های ساحلی لذیذ ترین غذاهارو امتحان می کنید از درخشش نور بر روی آب های این آبشار که با سرعت به سمت پایین سرازیر میشود، لذت ببرید.

۵- بورسا و Cumalikizik

word image 181

بورسا (Bursa) یک کلان‌شهر مدرن در ترکیه است که در نزدیکی آنکارا و دریای مرمره قرار دارد و مرکز تولد حکومت عثمانی به شمار می‌رود. یک روستای کوچک نیز در دره رودخانه قرار دارد که Cumalikizik نامیده می‌شود و گردشگران با قدم زدن در این روستا و سنگ‌فرش‌های آن می‌‌‌توانند حس و حالی شبیه به دوران حکومت عثمانی را تجربه کنند و البته این روستا سبک معماری خود را حفظ کرده است. اگر تصمیم دارید در زمستان به این مکان سفر کنید، بهتر است که از پیست اسکی در کوه اولوداغ (Uludag) که در اطراف بورسا واقع شده نیز دیدن کنید.

۶- کوه نمرود

word image 182

بالای کوه ۲.۱ کیلومتری نمرود (Nemrut)، یک منطقه باستانی قرار دارد. این کوه در جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی شهر مدرن Adiyaman واقع شده است و در قلعه کوه مذکور محلی وجود دارد که دارای سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده است و یک تراس مصنوعی به شمار می‌رود که مجسمه‌های مختلفی در آن قرار دارند. البته تمام این موارد نشان‌دهنده یک مقبره قدیمی هستند که مربوط به قرن اول قبل از میلاد می‌شود. بخشی از این مجسمه‌ها سقوط کرده و از بین رفته‌اند اما همچنان برخی از آ‌ن‌ها به‌خوبی حفاظت شده‌اند.

۷- شهر سافران‌بولو (Safranbolu)

word image 183

چند ساعت فاصله از شمال آنکارا، شهری به نام سافران‌بولو وجود دارد که مربوط به قرن سیزدهم می‌شود و در دوره عثمانی به‌عنوان مکانی شناخته می‌شد که شرق و غرب را ازلحاظ تجاری به یکدیگر متصل می‌کرد. در این شهر بسیاری از بنا‌های قدیمی وجود دارد که سنی در حدود چند صدسال دارند و در این بین می‌توان به مساجد، حمام‌ها، کاروانسرا‌ها و مراکز آموزش دینی اشاره کرد.

مجوز اقامت در ترکیه: انواع، شرایط لازم و همه نکات مهم

۸- خاتوشا (Hattusa)

word image 184

خاتوشا نام شهری است که تاریخ آن به ۱۱۸۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و امپراتوری هیتی در این منطقه ایجاد شده و گسترش یافته است. پایتخت امپراتوری هیتی شهر خاتوشا بود و موقعیت آن در حال حاضر نزدیک به دریای سیاه و منطقه بوگازکالا (Bogazkale) است. از ویژگی‌های این شهر می‌توان به ستون‌های سنگی اشاره کرد که از زمین بیرون آمده‌اند و توسط تعدادی دیوار‌ محافظت می‌شوند.

۹- قونیه(Konya)

word image 185

«قونیه» یکی از قدمی‌ترین شهرهای جهان و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه است. هرساله، خیل عظیم زائران و علاقه‌مندان به حضرت مولانا به این شهر سفر و در مراسم مختلف شرکت می‌کنند. هروقتِ سال که به قونیه سربزنید مقبره مولانا را مملو از جمعیت مشتاق خواهید یافت. امروزه، بعضی از ساختمان‌های بازمانده از آن دوران، مانند مسجد علا‌ءالدین و خرابه‌های کاخ سلجوقی، جزو میراث فرهنگی جهان محسوب می‌شوند.

۱۰- مارماریس (Marmaris)

word image 186

مارماریس با سواحل ماسه‌ای سفیدش، معماری تاریخی‌اش، آب سبز آبی و کوهستان فراخ‌اش یک تابلوی نقاشی کامل از تمامی زیبایی‌های طبیعی است. این جزیره بهشت توریست‌ها و مسافرانی است که به جست‌وجوی آرامش و فرار از روزمرگی چمدان می‌بندند و عازم سفر می‌شوند.

آشنایی با کشور ترکیه: از رسم و رسومات تا ۱۰ نکته ای که نمی دانید

زندگی شبانه‌ی پر سر و صدا و هیجان‌انگیز، ورزش‌های آبی متنوع، منوی وسیع و وسوسه‌برانگیز رستوران‌ها و امکان ماجراجویی‌های نایاب؛ این‌ها همه گستره‌ی وسیعی‌اند که مارماریس سخاوتمندانه در برابر شما می‌گستراند.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست