دانشگاه در ترکیه

لیست ۱۲ دانشگاه برتر کشور ترکیه+شهریه و همه نکات مهم

گاما

هر سال دانشجویان بیشتر و بیشتری برای تحصیل به ترکیه می آیند. در حال حاضر، تقریباً ۴۸۰۰۰ دانشجوی بین المللی در این کشور بین قاره ای در اوراسیا تحصیل می کنند –در حالیکه ویژگی بین قاره ای بودن ترکیه در این دهه ی اخیر دو برابر پررنگ شده است.

آمارها تعجب آور نیست زیرا ترکیه خاستگاه بسیاری از دانشگاه های معتبر و شناخته شده در جهان است. ترکیه عضوی از حوزه آموزش عالی اروپایی است که به صورت فعالانه در فرایند بولونیا مشارکت داشته و حدود ۱۹۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد که آموزشی بسیار عالی همتراز با استانداردهای جهانی و اروپایی ارائه می کنند.

حتما بخوانید: مردم ترکیه: شناخت روحیات، فرهنگ، آداب و قوانین

در شهر آنکارا به تنهایی، دانشگاه بیلکنت (Bilkent)، دانشگاه فنی خاور میانه و دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe) قرار گرفته است. در استانبول، دانشگاه سبانجی (Sabanci)، دانشگاه استانبول، دانشگاه کوچ Koc، دانشگاه بغازیچی (Bogazici) و دانشگاه فنی استانبول قرار گرفته است. ترکیه همچنین نسبت به اغلب کشورهای اروپایی مقصدی ارزان تر برای دانشجویان بین المللی است که آموزش را با همان کیفیت و اعتبار ارائه می کند.

ترکیه مقصدی ایده آل برای دانشجویان است که بتوانند دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در این کشور تکمیل کنند. در واقع، این کشور خانه ی دو تا از عجایب هفتگانه جهان است – معبد آرتمیس و آرامگاه هالیکارناسوس. دانشجویانی که به ترکیه می آیند، علاوه بر آموزش درجه یکی که در دانشگاه های شناخته شده این کشور دریافت می کنند؛ می توانند در مورد تاریخ این کشور که در شهرها، خیابان ها و فستیوال ها قابل مشاهده است، نیز بیاموزند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

فهرست

  • اطلاعات مربوط به دانشگاه ها در ترکیه
  • تحصیل در ترکیه به چه صورت است؟
  • کدام شهر ترکیه برای دانشجویان بین المللی بهترین انتخاب است؟
  • اطلاعاتی مختصر در مورد ترکیه

اطلاعاتی مربوط به دانشگاه های ترکیه

  • حدود ۴۸هزار دانشجوی بین المللی در ترکیه وجود دارد.
  • دانشگاه های ترکیه می توانند دولتی یا خصوصی باشند.
  • دانشجویان بین المللی در ترکیه می توانند در مشاغل پاره وقت به مدت ۲۴ ساعت در هفته مشغول به کار شوند.
  • متداول ترین زبان خارجی در مدارس و دانشگاه های ترکیه، انگلیسی است.
  • بسیاری از دانشجویان در ترکیه، بمحض ثبت نام در یک دانشگاه، در یک دوره فشرده آماده سازی زبان انگلیسی شرکت می کنند.
  • از دانشگاه های ترکیه که در رتبه بندی جهانی، رتبه های جالب توجهی دارند می توان به دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانجی، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه استانبول شهیر (Istanbul Sehir)، دانشگاه یاشار (Yasar)، دانشگاه آیدین استانبول (Istanbul Aydin)، دانشگاه اقتصاد ازمیر (Izmir)، دانشگاه بیکنت (Beykent) و دانشگاه اوکان (Okan) اشاره کرد.
  • دانشگاه های ترکیه به صورت فعالانه با مؤسسات نزدیک خود در ترکیه و نیز در سراسر دنیا همکاری دارد.
  • اغلب دانشگاه ها توسط دولت ارائه می شوند و به عنوان دانشگاه هایی که از سال ۱۹۷۰ ساخته شده است، دانشگاه هایی جوان به حساب می آیند.
  • تمام دانشگاه ها در ترکیه، چه دولتی و چه خصوصی از قرارداد بولونیا پیروی می کنند- قراردادی که می کوشد تمام برنامه های تحصیلی در قاره اروپا را استاندارد و یکسان سازی کند.
  • تعداد زیادی از دانشگاه های ترکیه در پروژه اراسموس پلاس یا تبادل دانشجویان بین المللی شرکت می کنند.

حتما بخوانید: سفر به ترکیه: دیدنی ها، هزینه، زمان سفر و همه نکات مهم

جدول آخرین رتبه بندی دانشگاه های ترکیه

رتبه در کشور ترکیه

نام دانشگاه (برای اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کنید) رتبه در دنیا

۱

Istanbul University

۴۰۱-۵۰۰

۲-۷

Akdeniz University

۷۰۱-۸۰۰

۲-۷

Bilkent University

۷۰۱-۸۰۰

۲-۷

Dokuz Eylul University

۷۰۱-۸۰۰

۲-۷

Erciyes University

۷۰۱-۸۰۰

۲-۷

Hacettepe University

۷۰۱-۸۰۰

۲-۷

Middle East Technical University

۷۰۱-۸۰۰

۸-۱۰

Ankara University

۸۰۱-۹۰۰

۸-۱۰

Gazi University

۸۰۱-۹۰۰

۸-۱۰

Istanbul Technical University

۸۰۱-۹۰۰

۱۱-۱۲

Ege University

۹۰۱-۱۰۰۰

۱۱-۱۲ Fırat University

۹۰۱-۱۰۰۰

تحصیل در ترکیه به چه صورت است؟

  • نرخ با سوادی در ترکیه ۹۵٫۶ درصد است.
  • دوره های آموزش آکادمیک در ترکیه از سیستم آموزش آمریکایی پیروی می کند: دو سال برای مدرک فوق دیپلم، چهار سال برای مدرک کارشناسی، و در نهایت دو تا چهار سال برای مدرک کارشناسی ارشد.
  • مانند دیگر کشورها، دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه های خصوصی شهریه کمتری دارند. برای مثال، یک دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی ممکن است ۳۰۰-۸۰۰ دلار هزینه داشته باشد اما در دانشگاه خصوصی این مبلغ ممکن است تا ۲۰۰۰۰دلار برسد. با این وجود تحصیل در ترکیه از دیگر کشورهای اروپایی بسیار ارزانتر است.
  • به همین ترتیب، هزینه زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان تر است. با هزینه ای به میزان ۵۰۰-۶۵۰ دلار در ماه، می توان هزینه های زندگی از جمله هزینه اقامت، غذا، و حتی هزینه های کتاب و اداره ی زندگی را پوشش داد.
  • در مدارس ترکیه، زبان انگلیسی درسی است که از کلاس دوم تا پایان دبیرستان تدریس می شود. تا قبل از رسیدن به دبیرستان، به دانش آموزان یک زبان خارجی دوم تدریس می شود.
  • در مدارس خصوصی ترکیه، زبان انگلیسی از دوره مهد کودک تدریس می شود. در این مدارس برای تدریس از انگلیسی زبان ها استفاده می شود تا به دانش آموزان بهتر تدریس کند.
  • در سال ۲۰۱۱، وزارت آموزش ترکیه بر روی شیوه تدریس زبان انگلیسی اصلاحاتی اعمال کرد که از این رو ۴۰٫۰۰۰ دستیار آموزش در مدارس دولتی استخدام شده اند.
  • سیستم آموزش ترکیه توسط وزارت آموزش ملی نظارت می شود. آموزش در کشور از سن ۶ تا ۱۴ سالگی اجباری است. همچنین در مدارس دولتی آموزش رایگان ارائه می شود.
  • سال تحصیلی در ترکیه معمولاً از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز شده و تا می یا اوایل ژوئن ادامه دارد. دو هفته تعطیلات زمستانی نیز در فوریه وجود دارد.
  • دانشگاه های ترکیه توسط شورای آموزش عالی یا YOK اداره می شود.
  • در کل؛ ترکیه ۱۶۶ مؤسسه آموزش عالی ثبت شده دارد، ۱۰۴ تا از این دانشگاه ها دولتی بوده و ۶۲ دانشگاه خصوصی وجود دارد.
  • دوره آموزش لیسانس ۴ سال طول می کشد تا تکمیل شود؛ اما برخی از رشته ها نیز مانند داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی وجود دارند که دوره تکمیل آنها بیشتر از ۴ سال طول می کشد.
  • دانش آموزان باید OSS را بگذرانند تا بتوانند در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنند.
  • تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان است و دانشجویان این دانشگاه ها فقط هزینه دانشجویی بسیار کمی را پرداخت می کنند.
  • زبان به کار رفته برای تدریس در دانشگاه های دولتی ترکیه، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی یا ترکی است. دانشجویان بین المللی نیازی نیست که هنگام اپلای کردن برای دانشگاه، به زبان ترکی مسلط باشند، زیرا می توانند در ترکیه یک سال آموزش زبان ترکی ببینند.
  • برای دانشگاه های خصوصی، زبان انگلیسی اولین زبان تدریس دروس است، از این رو کسانی که در زبان انگلیسی مهارت ندارند، باید یک سال آموزش زبان انگلیسی ببینند.
  • حدود ده درصد از بودجه دولتی به آموزش تخصیص داده شده است.

حتما بخوانید: آموزش تصویری نحوه اصولی تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی +فیلم و تلفظ

سیستم آموزش در ترکیه، دو بخش اصلی را دنبال می کند: بخش رسمی و غیر رسمی

بخش توضیح
آموزش رسمی آموزش رسمی به معنای تدریس درس های معمول مانند ریاضیات، علوم، زبان انگلیسی، علوم اجتماعی و هنر می باشد
آموزش غیر رسمی آموزش غیر رسمی روی خواندن-نوشتن، تغذیه متعادل و برنامه های سبک زندگی سالم متمرکز است.

هدف اولیه آموزش غیر رسمی ارتقای شخص است.

مدت زمان آموزش آموزش غیر رسمی نیز ۲-۴ سال می باشد.

  • آموزش پیش از مدرسه یا پیش دبستانی برای کودکان ۳-۵ ساله اختیاری است.
  • آموزش مقدماتی اجباری است که شامل ۴ سال مدرسه ابتدایی و ۴ سال مدرسه راهنمایی می باشد.
  • آموزش متوسطه، آموزش دبیرستان است که در مؤسسات متفاوت ۴ سال طول می کشد.

کدام شهر برای دانشجویان بین المللی در ترکیه بهترین انتخاب است؟

در حالیکه در ترکیه تعداد زیادی دانشگاه وجود دارد که بهترین کیفیت آموزش را برای دانشجویان بین المللی ارائه می کنند، تنها موضوع این است که کدام شهر را برای اقامت انتخاب کنید. ترکیه با تاریخ غنی خود یکی از پر بازدید ترین کشورهای فرهنگی است. نیازی نیست که دانشجویان بین المللی نگران چگونگی همراه شدن با مردم ترکیه باشند، زیرا رویدادهای فرهنگی در این کشور بسیار است.

در ادامه لیستی از ۵ شهری که زندگی در آنها برای دانشجویان بین المللی بهتر می باشد، آورده شده است.

تحصیل در استانبول

استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه را می توان به عنوان پلی بین اروپا و آسیا دانست. در این شهر تاریخی بیش از ۵۰ دانشگاه برای دانشجویان بین المللی قرار دارد. استانبول همچنین مرکز برگزاری فستیوال ها و برنامه های فرهنگی بسیار است و چشم اندازی جادویی از شهر استانبول را می توان از درون قایقی روی تنگه بسفر یا از روی برج گالاتا مشاهده کرد. جاذبه های استانبول را در اینجا نیز معرفی کردیم.

تحصیل در آنتالیا

آنتالیا یکی از شهرهای توریستی ترکیه است. دمای هوای این شهر حداقل ۱۵ درجه است، بدون این که روزهای سردی داشته باشد. در این شهر همچنین فستیوال شن برگزار می شود که در آن هنرمندان می توانند خلاقیت و مهارت خود را به نمایش بگذارند.

تحصیل در ازمیر

با وجود این که ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه است، ولی یک شهر بسیار امن به حساب می آید. در این شهر سواحل زیادی وجود دارد که می تواند محلی برای گذراندن اوقات فراغت از تحصیل دانشجویان باشد. ازمیر شهری است که به دلیل سبک زندگی آزادانه مردم در آن، شهرت دارد.

تحصیل در آنکارا

آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه است که خاستگاه اغلب دانشگاه های این کشور می باشد. علاوه بر بافت جنگلی و مدرن، آنکارا مرکز فرهنگ های گوناگون است و تمام فرهنگ های سراسر دنیا در این شهر مورد احترام هستند. این شهر مکان های تاریخی زیادی دارد که از جمله آنها می توان مقبره آتاتورک و محله های قدیمی را نام برد. از این رو یک دانشجو در شهر آنکارا همیشه مکانی برای کشف کردن دارد.

تحصیل در غازی عینتاب (گازی آنتپ- Gaziantep)

این شهر که در قسمت غرب ترکیه واقع شده است، موزه ها، باغ وحش ها و مکان های تاریخی زیادی دارد. دانشگاهی به همین نام در این شهر وجود دارد که یک دانشگاه دولتی با سطح عالی آموزش می باشد. آنچه که تحصیل و زندگی در این شهر را برای دانشجویان بین المللی ایده آل می نماید، سطح بالای آموزش و بافت زیبا و تاریخی این شهر است.

اطلاعاتی مختصر در مورد ترکیه

ترکیه بزرگترین مراکز خرید را در سراسر دنیا دارد که با عنوان گرند بازار شناخته شده است. این بازار در ترکیه قرار گرفته و ۳۳۳٫۰۰۰ فوت مربع مساحت دارد.

بیشترین تعداد کاربران فیسبوک در کل دنیا از کشور ترکیه هستند.

با وجود این که اغلب مردم ترکیه مسلمان هستند، ترکیه از سال ۱۹۲۷ یک کشور سکولار است.

۱۳ مکان در ترکیه وجود دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از جمله این آثار می توان به معبد میان سنگی (گوبکلی تپه)، شهر بیبلیکال (افسوس Ephesus) و نبردگاه جنگ جهانی اول (گالیپولی) اشاره کرد. همچنین ۶۲ مورد دیگر وجود دارد که می توان آنها را نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد.

  • ترکیه ششمین کشور توریستی جهان است.
  • برخلاف آنطور که در افسانه ها آمده است، بابا نوئل واقعی اهل ترکیه است و نه هلند شمالی.
  • حضرت ابراهیم نبی نیز در شانلی اورفه به دنیا آمده است.
  • در ترکیه با استفاده از خط متروی مرمری می توانید دو قاره اروپا و آسیا را زیر پا بگذارید.
  • استانبول تنها شهری در دنیاست که ۳% آن در اروپا و ۹۷% آن در آسیاست.
  • ورزش ملی ترکیه، کشتی روغنی است – که قدیمی ترین ورزش دنیا نیز هست-
  • در کل کشور ترکیه ۸۲۶۹۳ مسجد وجود دارد.

بسیار کاربردی برای ترکیه

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست