ترکیه

چگونه ویزای تحصیلی ترکیه بگیریم؟ شرایط تحصیل در مقاطع مختلف

گاما

ترکیه از موقعیت استراتژیکی برخوردار بوده و در منطقه ای موسوم به ارواسیا جای گرفته است ترکیه با کشورهای ایران، گرجستان، ارمنستان، عراق و سوریه همسایه می باشد که البته در قسمت شمالی و اروپایی نیز با کشورهای بلغارستان و یونان دارای مرز مشترک است. پایتخت کشور ترکیه شهر آنکارا و بزرگترین شهر آن نیز استانبول می باشد. این کشور دارای سیستم آموزشی مناسبی است که در تمامی مقاطع تحصیلی می توان در دانشگاه های مختلف آن تحصیل نمود.

ایرانیان برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا ندارند، نزدیکی راه و هزینه‌های پایین‌تر زندگی در قیاس با بسیاری دیگر از کشورهای مهاجرپذیر، امکان تحصیل در سطح استانداردهای اروپا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و پیداکردن کار ضمن تحصیل، وجود رشته‌های متنوع تحصیلی، عدم وجود شرط سنی و گپ تحصیلی و حضور چشمگیر دانشجویان بین‌الملل در ترکیه، این کشور را به مقصد بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل تبدیل کرده است. در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف خواهیم پرداخت.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف

۱- تحصیل در مدارس

دانش آموزان خارجی جهت ورود به مدارس ترکیه باید آزمون ورودی را گذرانده تا میزان تسلط شان بر زبان ترکی ارزیابی شود. البته آموزش یک زبان خارجی نیز در دوران تحصیل اجباری است. تحصیل در مقطع پیش دبستانی که قبل از سن ۶ سالگی می باشد اختیاری است. تحصیل مقاطع متوسطه و ابتدایی رایگان است. تحصیل در مقطع متوسطه در دو شاخه دبیرستان و هنرستان نیز در ترکیه امکان پذیر است. تحصیل تا سن ۱۸ سالگی ادامه داشته و اجباری است.

تحصیل در مدرسه های بین المللی برای کودکان خارجی بهترین گزینه می باشد. برنامه های تحصیلی در این مدارس طبق سیستم آموزشی در کشور های انگلستان و امریکا می باشد و زبان آموزش در این مدارس انگلیسی می باشد. تعداد پذیرش ها در این مدارس محدود است و طبق ملیت دانش آموزان آنها را ثبت نام میکنند. شهریه براساس استانداردهای محلی گران است ، اما سطح بالایی از تحصیل را ارائه می دهند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۲- تحصیل در مقطع کارشناسی

ترکیه علاوه بر داشتن چندین دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه ها، که بسیاری از آنها برنامه های تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می دهند، دانشگاه ها و کالج های دیگری نیز دارد که به دلیل حفظ همکاری با موسسات در کشور های همسایه در سراسر کشور ترکیه و در سایر نقاط جهان شناخته شده هستند.

برنامه های دو ساله مقطع کاردانی، برنامه های دوره ۴ ساله لیسانس و برنامه های تحصیلات تکمیلی ۲ تا ۴ ساله در ترکیه امکان پذیر است. در ترکیه می توانید در زمینه ها و موضوعات مختلفی تحصیلات دانشگاهی خود را انجام دهید.

رسم و رسومات کشور ترکیه و ۱۲ نکته ای که نمی دانید

تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه عموما به زبان رسمی (ترکی) است و برخی از دانشگاه ها کورس هایی به زبان انگلیسی هم به دانشجویان ارائه میکنند عموما این دانشگاه ها با آیلتس ۵٫۵ الی ۶ می توان در مقطع لیسانس پذیرش گرفت.

دانش آموزان باید یک سال درکالج های ترکیه آموزش ببینند. کالج های که هزینه های آنها بین ۴۰۰۰ الی ۴۵۰۰ دلار هزینه دارد. بعد از ۱ سال، آزمون ورودی گرفته می شود و بر اساس نمراتی که کسب می کنند وارد دانشگاه های ترکیه می شوند.

۳- تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه به جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است.

در اکثر مقاطع کارشناسی ارشد دانشجو موظف به ارائه ی پایان نامه است. در بعضی از کورس های فوق لیسانس، دانشجویان موظف به ارائه ی پایان نامه نیستند اما در انتهای دوره باید پروژه ای اجرایی تحویل دانشگاه دهند.

هزینه های کارشناسی ارشد در ترکیه می تواند کاملاً متغیر باشد. به عنوان یک قاعده کلی ، می توانید انتظار داشته باشید هزینه های تحصیل برای دوره های انگلیسی و دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی باشد.

دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی سالانه بین ۱۲۰ تا ۷۰۵ یورو هزینه خواهد داشت.

۴- تحصیل در مقطع دکترا

برای تحصیل در مقطع دکتری افراد متقاضی باید از سوی دانشگاه مورد نظر، پذیرش دانشگاه را به دست آورند. دانشجو باید ابتدا رزومه و پروپوزال خود را برای اساتید دانشگاه مورد نظر ارسال کند تا دانشگاه و استاد با مطالعه ی پروپوزال فرد و تایید آن برای دانشجو پذیرش را صادر کند. دانشجویان متقاضی تحصیل دکترا در ترکیه برای بالا بردن شانس خود در اخذ پذیرش باید با اساتید و دانشگاه هایی که تحقیقات مشابه با رزومه ی دانشجو دارند مکاتبه کنند. معمولا متقاضیان باید از رزومه ی قوی برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور های دیگر داشته باشند. داشتن مقالات معتبر، تالیف و یا ترجمه ی کتاب، معدل بالا در مقطع قبلی و… از سایر الزمات در زمینه ی اخذ پذیرش و تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه است. برای تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه حداقل مدرک زبان انگلیسی TOEFL با نمره ی حداقل ۷۹ که معادل با IELTS 6.5 است الزامی می باشد.

مجوز اقامت در ترکیه: انواع، شرایط لازم و همه نکات مهم

تحصیل در ترکیه به همراه بورسیه تحصیلی

بورسیه های تحصیلی در ترکیه شامل تحصیلات کاملاً رایگان و بخشی از هزینه های تحصیل در دانشگاهها و زندگی دانشجویی در ترکیه می باشد که توسط دولت ترکیه به صورت اقساط به شما پرداخت می شود. بورسیه تحصیلی ترکیه کمک هزینه مسکن و بیمه درمانی ، مسافرت و ویزا را برای دانشجویانی که بورسیه را دریافت میکنند را تأمین می کند. در اینجا برخی از مزایای مهم برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه را برای شما آورده ایم:

  • اسکان رایگان: با داشتن بورسیه ی تحصیلی ترکیه اسکان در خوابگاه های دانشگاه ها برای دانشجو رایگان است. دانشجویانی که مایل به اقامت در خوابگاه های دانشگاه نیستند می توانند سایر هزینه های اقامت را با هزینه خودشان انجام دهند.
  • تحصیل بدون شهریه: هزینه ی تحصیل برای افرادی که بورسیه دریافت میکنند کاملا رایگان است.
  • بیمه درمانی: تمام هزینه های درمانی برای همه دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دریافت میکنند رایگان است.
  • هزینه های سفر: برای ورود به ترکیه و عزیمت آنها پس از اتمام تحصیل ، یک بار بلیط پرواز اعطا می شود ، اگر دانشجو خود بلیط را خریداری کند، مبلغ به او پرداخت می شود.

ملاک انتخاب بورسیه های تحصیلی ترکیه به شرح زیر است:

  • داشتن رزومه قوی تحصیلی
  • داشتن مقالات در رشته تحصیلی متقاضی
  • نمرات بالا در سطوح قبلی
  • انگیزه نامه
  • مدرک قبولی در آزمون ورودی دانشگاه

آزمون YOS برای دانشجویان بین‌المللی

آزمون دانشجویان بین‌الملل که بصورت مخفف آن را یوس YOS می‌نامند، آزمونی است که همه ساله از سوی دانشگاه‌های دولتی و برخی دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان بین‌الملل در کشور ترکیه برگزار می‌شود. دانشجویانی که در این آزمون شرکت می‌کنند و پذیرفته می‌شوند به راحتی می‌توانند وارد دانشگاه‌های برتر دولتی ترکیه شوند و به تحصیلات تکمیلی خود ادامه دهند. هزینه این آزمون در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیر ترکیه است.

هزینه های تحصیل در ترکیه

دانشجویان علاوه بر پرداخت شهریه های دانشگاهی خود می بایست توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود را در طول دوره تحصیلی داشته باشند. در گذشته دانشگاه های ترکیه مجهز به خوابگاه هایی برای دانشجویان نبود اما هم اکنون این دانشگاه ها خوابگاه هایی را با دریافت اجاره بها در اختیار دانشجویان قرار می دهند

شهریه سالانه مبلغ به دلار آمریکا ($)
هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی $۶۰۰ الی ۱۵۰۰$
هزینه تحصیل در ترکیه به زبان ترکی $۲۴۰ الی ۷۳۰$
هزینه (ماهیانه) زندگی $۳۰۰ الی ۵۰۰$

شرایط مهاجرت به ترکیه: کار، تحصیل، دریافت شهروندی و نکات دیگر

مزایای ویزای تحصیلی

  • یکی از مزایای تحصیل در این کشور این است که اگر به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستید و پشتوانه مالی خیلی قوی ندارید، می توانید این کشور را به دلیل پایین بودن شهریه های دانشگاه و هزینه های زندگی انتخاب نمایید.
  • یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور این است که هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است و هم به زبان ترکی امکان پذیر خواهد بود.
  • نزدیکی این کشور با ایران مسیر رفت و آمد را برای دانشجویان راحت تر میکند.
  • دانشگاه های این کشور در وزارت بهداشت و علوم مورد تایید است.
  • همچنین برخی از دانشگاه های آن معتبر در کل اروپا نیز می باشد و امکان کار برای کسانی که قصد برگشت بعد از اتمام تحصیل به کشور خود را دارند را نیز فراهم نموده است.

شرایط ویزای تحصیلی در ترکیه

ویزای دانشجویی می‌بایست از نزدیکترین کنسولگری ترکیه به محل اقامت شما، در ایران اخذ گردد و نباید از داخل ترکیه صادر شود و می بایست یک کپی از نامه پذیرش را به همراه فرم درخواست کامل ویزای مربوط به کنسولگری ترکیه تهیه نموده و برای سفارت ارسال نمایید. توجه داشته باشید که از زمان درخواست شما تا زمانی که ویزای خود را اخذ می نمایید حدود ۸ یا ۷ هفته طول می کشد و در پاسپورت شما مهر زده می شود. هم چنین ویزای دانشجویی شما تا زمانی که در دانشگاه ثبت نام کرده اید معتبر می باشد. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا شامل مدارک زیر می باشد:

  • مجوز اقامت
  • گذرنامه معتبر و کارت هویت
  • تأییدیه که توسط یک دانشگاه ترکیه پذیرفته شده است
  • ۲ عدد عکس گذرنامه
  • نشانی شما در ترکیه
  • صورت حساب بانکی برای تضمین داشتن هزینه‌های زندگی خود در طول دوره تحصیل
  • مجوز اقامت (که باید سالانه تمدید شود)

ویدیوی کاربردی

 

حرف آخر

متقاضیانی که پس از اتمام تحصیلات خود در کشور ترکیه اقدام به کار و یا سرمایه گذاری می کنند به هنگام درخواست ویزای کاری اگر با درخواست ویزای آن ها موافقت شود، در ابتدا ویزای کاری یک ساله دریافت خواهند کرد و پس از آن در صورتی که بتوانند ویزای خود را تمدید نمایند، ویزای سه ساله دریافت خواهند کرد و پس از اتمام این سه سال با تمدید مجدد ویزای ۶ ساله دریافت خواهند کرد. طبق قوانین کشور ترکیه اگر شخص به مدت ۸ سال در این کشور اقامت داشته و ۶ سال از آن را به کار مشغول بوده باشد، امکان درخواست اقامت دائم برای وی وجود دارد.

لیست ۱۲ دانشگاه برتر کشور ترکیه+شهریه و همه نکات مهم

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست