شنیداری زبان آلمانی

تقویت شنیداری زبان آلمانی با 12 روش

German-gama-min

به طور معمول معلم های زبان؛ واضح تر و آهسته تر با شما صحبت می کنند تا در یادگیری زبان به شما کمک کند. معلم کلماتی را انتخاب می کند که شما با آنها آشنا هستید و عباراتی را که شما متوجه آنها نشده اید را تکرار می کند. همچنین به طرز صحبت معلم خود عادت می کنید و پس از مدتی به خوبی آن ها را درک می کنید. با این حال، هدف نهایی این است که بتوانید با هر کسی که می ‌خواهید؛ به زبانی که تازه یادگرفته اید صحبت کنید.

در این مقاله چند استراتژی وجود دارد که شخصاً به من کمک زیادی کرده است که باید در مورد یادگیری زبان آلمانی نیز به شما کمک کنند.

آرام و ریلکس باش!

استرس و وحشت مغز را وارد یک چرخش می کند و زبان آخرین چیزی است که مغز توانایی به کار گرفتنش را دارد.

به یاد داشته باشید: تنها چیزی که می تواند در این شرایط اتفاق بیفتد، چیست؟ درک نکردن اتفاقات اطراف. آرام و ریلکس باشید تا احتمال فهم و درک نسبت به محیط اطراف تان افزایش پیدا کند.

 


german

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان آلمانی چرب زبان، آلمانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آلمانی مثل بلبل حرف بزن!


 

سرنخ های غیر کلامی

به جز موارد تلفنی معمولاً یک نفر درست روبروی شما خواهد بود. مراقب سرنخ های غیرکلامی در مورد موضوع گفتگو باشید. اکثر آلمانی ها سخنرانی و گفتگوی خود را با حرکات و حالات صورت همراهی می کنند. آیا فرد آرام، دوستانه، خندان، هیجان زده یا عصبانی است؟ فهم چهره افراد مهارتی است که همه ما در زندگی روزمره از آن استفاده می کنیم.

لحن، حجم و سرعت گفتار یک فرد نیز نکات بسیار خوبی در مورد محتوای مکالمه است.

حتما در کنار این مطلب دانلود کنید:  دانلود کتاب داستان های آلمانی کوتاه

به یاد داشته باشید که لازم نیست فوراً یک مکالمه را شروع کنید. می ‌توانید ابتدا صحبت‌ های طرف مقابل تان را ببینید و به آن ها گوش دهید، لازم نیست فورا به صحبت ها پاسخ دهید.

بیان و تلفظ

سوالات

جملات در آلمانی از نغمه های خاصی پیروی می کنند. به عنوان مثال، ما در زبان آلمانی در آخرین کلمه سوال؛ صدای خود را بلند می کنیم. این در مورد انواع سؤالات صدق می کند. به طور مثال:

  • Hast du heute Abend schon was vor   برای امروز عصر برنامه‌ای دارید؟
  • Was machst du heute Abend   برنامه شما برای امروز عصر چیست؟
  • Wir gehen heute ins Kino   ما شب به سینما می رویم، مگه نه؟

همانطور که در مثال آخر مشاهده می کنید، حتی می توانید یک عبارت را به سادگی؛ با بالا بردن لحن صدای خود به یک سوال تبدیل کنید. این عمل در زبان آلمانی کاملاً رایج است.

جملات و عبارات

عبارات معمولاً در انتهای آخرین هجا دارای لحن و تلفظ نزولی هستند و به صورت شنیداری افت می کنند. به طور مثال:

  • Ich gehe heute Abend ins Kino   امشب به سینما می روم/ خواهم رفت
  • Ich habe letzte Nacht schlecht geschlafen   من دیشب بد خوابیدم

کلمات تاکیدی و جملات متداول

در زبان آلمانی هم مانند بسیاری از زبان های دیگر، برخی از کلمات در یک جمله بیشتر از دیگر کلمات تاکید می شود. این موضوع کاملا طبیعی است و این ها؛ کلماتی هستند که بیشترین معنا را در جمله مورد نظر دارند. برعکس، بخش‌ های «گرامری» جمله، تاکید کمتری دارند یا اصلاً بدون کشیدگی و تاکید هستند. این کاملا منطقی است، این طور نیست؟

بیایید به چند نمونه نگاه کنیم:

  • Ich war gestern im Kino   من دیشب در سینما بودم

اگر این دو کلمه “سینما” و ” دیشب” را در جمله متوجه می شوید، خوب است که نشان می دهد گوینده جمله در مورد فیلم دیدن شب قبل صحبت می کند. تا اینجای داستان چیز زیادی برای اشتباه کردن وجود ندارد، درست است؟ اکنون این جمله را بسط می دهیم.

  • Ich war gestern mit einer Freundin im Kino   دیشب با یکی از دوستانم در سینما بودم

عقل سلیم به ما می‌ گوید که فرد مکالمه کننده و دوستش شب گذشته به سینما رفته اند. اغلب این نوع ساده از جمله به همین جا ختم نمی‌ شود. چه چیز های دیگری می توانید انتظار داشته باشید که فراتر از این موضوع ارتباط برقرار کند؟ به یاد داشته باشید همه ما معمولاً از چیز های معمولی در طول روز برای برقراری ارتباط استفاده می کنیم.

word image 45

شما با شخص دیگری از یک سیاره دیگر صحبت نمی‌کنید.‌ شاید هم پاسخ دهید که آلمانی ها معروف به ساخت جملات پیچیده و طولانی هستند. بله! این موضوع حقیقت دارد اما این اتفاق هنگام صحبت کردن خیلی رخ نمی دهد و بیشتر مربوط به زبان نوشتاری آن ها است.

یک موضوع گیج کننده در زبان آلمانی

یک چیز گیج کننده و گاهی خسته کننده در مورد ساختار جمله آلمانی وجود دارد که فعل کامل اغلب در انتهای جمله قرار می گیرد. هر بار که یک جمله در زمان حال کامل باشد (که ما از آن برای صحبت در مورد چیز های گذشته استفاده می‌کنیم) یا زمانی که از افعال دو وجهی مانند möchten دوست دارم،  können,can، wollen خواستن، müssen باید یا Dürfen مجاز باشد ؛ استفاده می کنیم.

بدین معنی است که شما باید تا آخر جمله به گوش دادن ادامه دهید تا بفهمید در مورد چه چیزی صحبت می کند. اگر از این واقعیت آگاه باشید، آنگاه همه چیز برایتان بسیار آسان تر خواهد شد.

در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • Ich habe am Wochenende einen tollen Film gesehen   آخر هفته یک فیلم عالی تماشا کردم

در این جمله هشت کلمه ای، باید حداقل چندین کلمه را بفهمید تا معنی آن را به دست آورید: “آخر هفته”، “فیلم عالی” و “تماشا” .

  • Ich möchte zu meinem Geburtstag eine große Party feiern   می‌ خواهم در روز تولدم یک مهمانی بزرگ داشته باشم

به طور مشابه، در این جمله هشت کلمه ای، تنها پنج مورد مرتبط هستند. همان طور که می بینید، مهم ترین بخش به پایان جمله نزدیک می شود.

حال، اگر برخی از این کلمات مهم را ندانید، چه می شود؟ بدون استرس؛ همیشه می توانید توضیح بخواهید. این کار را با پرسیدن Was bedeutet و تکرار کلمه‌ای که نمی‌دانید انجام دهید یا به سادگی از شخص مقابلتان بخواهید که با گفتن Können Sie das bitte wiederholen جمله خود را تکرار کند؟ یا جمله Kannst du das bitte wiederholen ؟رابگویید .

روی کلمه ای گیر نکنید

سعی نکنید همه کلمات را بفهمید، به خصوص اگر مبتدی هستید. اگر متوجه کلمه ای نشدید، در آن گیر نکنید. فقط به گوش دادن ادامه دهید و روی کلماتی که می‌فهمید تمرکز کنید؛ من همیشه این کار را انجام می دهم. گاهی کلمات ناآشنایی در مکالمه ‌های معمول ظاهر می‌شوند و من فقط با تمام حواسم به گوش دادن ادامه می ‌دهم و به حسم متوسل می شوم. این متد خیلی خوب کار می کند حتی به من کمک کرد تا باور کاذبی به دست بیاورم که همه چیز را می فهمم اما در حقیقت من معمولا فقط اصل مطلب را متوجه می شوم.

تمرین کنید

ایجاد مهارت های گوش دادن به زمان نیاز دارد. هر چه بیشتر خود را در معرض زبانی که در حال یادگیری آن هستید قرار دهید، سریع تر پیشرفت خواهید کرد. به لطف اینترنت، انجام این کار سخت نیست.

در ادامه چندین سایت پیشنهاد می کنیم که برای یادگیری زبان آلمانی در کوتاه ترین زمان بسیار عالی خواهند بود:

رادیو دی (Radio D)  در این برنامه رادیویی پادکست هایی برای مبتدیان زبان آلمانی توسط موسسه گوته جمع آوری شده است. این مجموعه شامل دو سری با نام های A1 و A2 با 26 قسمت است. همراه با هر قسمت، یک متن کوتاه در مورد موضوع دارید و می توانید فوراً به پادکست گوش دهید. فرمت وویس موردنظر mp3 است، بنابراین اگر از نرم افزار مک استفاده می کنید مشکلی نخواهید داشت. بهترین ویژگی این برنامه این است که شما یک متن کامل از هر قسمت پادکست را در قالب pdf هم خواهید داشت.

Grüße aus Deutschland   ” پادکست دیگری از موسسه گوته است. که موضوعاتی از زندگی روزمره و فرهنگ آلمان را پوشش می دهد. هر موضوعی چندین قسمت دارد. در این برنامه هم متن پی.دی.اف شده تمام پادکست ها را در اختیار خواهید داشت.

Top Thema  تاپ تما یک صفحه باعنوان DWاست که مقالاتی درباره دنیای اخبار ارائه می دهد. هفته ای دو بار مقالات ساده ای با توضیحات واژگان و سوالاتی برای سنجش درک خود پیدا خواهید کرد. همچنین می‌توانید فایل صوتی هر مقاله را با صدای آهسته دانلود کنید.

Langsam gesprochene Nachrichten  یک نوع سایت خبری با سرویس دیگری از DW است. این سایت برای دانش آموزان آلمانی در سطح متوسط ​​ B2 و C1 در نظر گرفته شده است.

Sprachbar  در وب‌سایت Sprachbar، زبان‌آموزان پیشرفته سطح C1 و C2 آلمانی می‌توانند اخبار ، اصطلاحات و موضوعات مرتبط با دستور زبان را بیابند و همچنین عمیق ‌تر در اسرار زبان آلمانی وارد شوند. پادکست ها با رونوشت ها وگرامر همراه هستند.

Alltagsdeutsch  همان طور که از نامش پیداست، Alltagsdeutsch مطالب صوتی روزمره در زبان آلمانی را برای دانش ‌آموزان پیشرفته سطح C1 و C2 ارائه می دهد. در این برنامه هم؛ متون نوشته شده فایل های صوتی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

4 روش تکمیلی پیشنهادی ما

به زبان کاملا ساده، برای یادگیری مهارت شنیداری باید دو کار انجام دهید (تا می توانید متن با صدای بلند بخوانید و تا می توانید به فایل های صوتی با زیرنویس/متن گوش کنید. همین!):

  • تا می توانید متن های موضوعات ۷ گانه زبان آلمانی که در همه آزمون ها وجود دارند را با صدای بلند برای خود بخوانید. (ترجیحا با زیرنویس یا با داشتن متن اصلی). خیلی راحت این سایت را در مرورگر خود ذخیره کنید. روزانه ۱-۳ متن از آن را با صدای بلند برای خود بخوانید. ماه اول به صورت کاملا شمرده و از ماه دوم به بعد سرعت خواندن را افزایش دهید. این متون در همه آزمون های زبان مطرح می شوند و وقتی آنها را با صدای بلند خوانده باشید به راحتی هم متوجه می شوید! اگرتلفظ کلمه ای را بلد نیستید از گوگل ترنسلیت استفاده کنید.
  • حتما حتما هر متن را دو بار بخوانید/گوش دهید. یک بار امروز و یک بار هم دقیقا ۷ روز بعد. این روش نتیجه تحقیقات گسترده دانشگاه آکسفورد است و به راحتی در عرض ۲ ماه مهارت شنیداری شما را مانند یک بومی زبان تقویت می کند. از این بابت مطمئن باشید!
  • اگر واقعا مبتدی و تقریبا صفر هستید ابتدا از این متون/فایل ها شروع کنید. آنها را دانلود نمایید و روزانه از ۱ تا ۵ مکالمه آن را گوش کنید. سپس به روش گفته شده در بالا ادامه دهید.
  • اگر شنیداری زبان آلمانی را برای آزمون نمی خواهید و فقط می خواهید جملات فیلم ها و … را متوجه شوید، این فیلم ها و این پادکست ها را دانلود کنید و به روش گفته شده در بالا (همراه با زیرنویس آلمانی و بار دوم بدون زیرنویس) تماشا کنید. بعد از یک ماه زیر و رو می شوید!

حتما دانلود کنید: دانلود بهترین آهنگ های زبان آلمانی با ترجمه

نتیجه گیری

برای این که بتوانید پیامی معنا دار را انتقال دهید، باید در معرض صدا ها و تلفظ ها قرار بگیرید و زیاد تمرین کنید. ابتدا یاد می گیرید که تک تک کلمات را در جریان گفتار تشخیص دهید و سپس آن ها را با استفاده از عقل سلیم و سرنخ های غیرکلامی به هم می چسبانید. این یک تجربه واقعا هیجان انگیز و انگیزشی است. پس از آن، با تمرین، می توانید بیشتر و بیشتر درک کنید. فقط به یاد داشته باشید که آرام و هوشیار باشید و تا جایی که می توانید گوش دهید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
  • من در آلمان زندگی می‌کنم وآین همه مطالب وسخنها کاملا درست است 👍💯💯♨️.
    وموضوع دیگری که من در آلمانی زبان ها متوجه شدم، این است که آلمانی ها خیلی آهسته صحبت می‌کنندوبرای اشخاص مثل من که تازه وارده ویا آنان که خواندن زبان آلمانی را تازه شروع کردن فهمیدن صحبت ها خیلی دشوار است .دوم اینکه آلمانی ها کلمات را مکمل تلفظ نمی کنند☹️

    پاسخ
  • مطالبی که بارگذاری کردید و App و وبسایت هایی که معرفی کردید بسیار کاربردی و مفید هستند …ممنون بابت وقتی که برای این کار گذاشتید

    پاسخ
  • دم شما گرم واقعا ❤️❤️❤️

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست