مکالمه آلمانی

سلام به آلمانی (و آموزش یک احوالپرسی ساده)

آموزش امروز ما به شما روش مختلف سلام کردن به آلمانی را یاد می دهد. فرقی نمی کند کجا زندگی می کنید و به چه زبانی حرف می زنید؛ این آموزش برای همه شما مناسب است و به راحتی کمکتان می کند تا یاد بگیرید چطور به آلمان سلام و احوالپرسی کنید.

اگر تا الان کلاس زبان آلمانی رفته باشید احتمالا درستان را با guten Morgen (صبح بخیر به زبان آلمانی) ، guten Tag (روز بخیر) و guten Abend (عصر بخیر) شروع کرده اید. حالا اگر دلتان می خواهد بدانید چطور به شیوه های مختلف در آلمانی بگویید Hallo (سلام)، مطلب امروز ما را از دست ندهید. خیلی خب! مقدمه چینی کافیست، بیایید شروع کنیم!

آلمانی فارسی

Hallo

هالو

سلام

Hi

های

سلام

Guten Tag

گوتْن تاگ

روز بخیر

Guten Morgen

گوتْن موگِن

صبح بخیر

Guten Abend

گوتْن آبِنْت

عصر بخیر

در زبان آلمانی، هزاران نکته ظریف در سلام و احوالپرسی کردن با دیگران، خطاب قرار دادن آنها و صحبت با بقیه درباره موضوعات مختلف وجود دارد. علاوه بر این شما به روش های مختلفی می توانید این کارها را انجام بدهید. یکی از سخت ترین مواردی که درباره یادگیری یک زبان خارجی وجود دارد نحوه تنظیم کلمات نوشتاری و گفتاری و زبان بدن شما مطابق و هماهنگ با موقعیتی است که در آن قرار دارید.

در واقع خیلی ها موقع یاد گرفتن یک زبان جدید با این مورد به مشکل برمیخورند. بهترین راه این است که اول از همه سلام و احوالپرسی کردن در زبان جدید مورد نظرتان را یاد بگیرید. وقتی وارد بانک، مطب دکتر یا هر جای دیگر می شوید اولین چیزی که می گویید سلام است و احتمالا در خیلی از مکالماتتان بعد از سلام می پرسید: چه خبر؟ اوضاع چطوره؟

در موقعیت های رسمی خیلی راحت می توانید از عبارت ?Guten Tag, wie geht es Ihnen (روز بخیر، حالتان چطوره؟) استفاده کنید. فرقی نمی کند مخاطب شما چند نفر باشد، می توانید این عبارت را برای یک نفر یا یک جمع بکار ببرید. راحت بود نه؟

خب، وقتش رسیده به مرحله بعدی بروید. یعنی یاد بگیرید که چطور به شیوه های مختلف و با تنوع بیشتری سلام و احوالپرسی کنید.

سلام کردن به روش های مختلف به آلمانی

آلمانی ها برای سلام و خداحافظی کردن از دو کلمه Hallöchen (هالوشین)(chen در معنای تحت اللفظی به معنی کوچک است) و Tschüss(شوز ) (خداحافظ) استفاده می کنند. اغلب اوقات Tschüss به Tschüssi(شوزی) تبدیل می شود. هر دوی این عبارت ها جزو کلمات رایج سلام و خداحافظی کردن در زبان آلمانی هستند.

سلام کردن به روش های مختلف به آلمانی

کلمه رایج تری که برای سلام کردن در آلمان از آن استفاده می شود Na? است. شاید برایتان تعجب آور باشد ولی Na? در آلمانی برای سلام کردن به کار می رود. با این حال خیلی اوقات دیده می شود که در آموزش های مدرن مربوط به آلمانی هیچ اشاره ای به این کلمه رایج نمی شود و این شاید بزرگترین عیب چنین آموزش هایی باشد.

معانی متعدد ?Na

ترجمه “?Na” به یک معنای مشخص و دقیق کار سختیست. این کلمه به صورت تحت اللفظی به معنای “سلام” یا “چه خبر” نیست، اما برای گفتن همین موارد استفاده می شود. ?Na معمولا به تنهایی استفاده نمی شود و اکثرا قبل از یک کلمه دیگر می آید؛ مثلا: “?Na? Wie gehts”.

در واقع Na? یکی از روش های رایج سلام کردن در آلمانی است. آلمانی ها موقع دیدن همدیگر، اغلب اوقات از چیزی مثل hi استفاده نمی کنند. آنها معمولا در سکوت و احترام به یکدیگر چشم می دوزند تا اینکه یکی از طرفین می گوید ?Na و منتظر پاسخ می ماند. برای اینکه محبت بیشتری چاشنی لحن خودتان کنید می توانید بگویید: “?na du

به جز سلام و احوالپرسی، از Na می توان برای دست انداختن طرف مقابلتان که به جمله اش مطمئن نیست هم استفاده کنید یا اینکه آن را به صورت na ja به کار ببرید تا تعجب خودتان را از چیزی نشان بدهید. زمانی که چیزی را با اکراه می پذیرید هم می توانید آن را به صورت na gut استفاده کنید. امیدواریم که به خوبی از این کلمه دو حرفی رایج استفاده نمایید!

سلام کردنتان را مطابق با زمان و مکان تغییر بدهید

به غیر از روش هایی که گفته شد، راه های دیگری هم برای کمتر کردن حالت رسمی سلام و احوالپرسی و صمیمانه تر حرف زدن هم وجود دارد. اگر دوست داشته باشید می توانید خیلی راحت guten را حذف کنید و فقط بگویید: Tag یا Tach (سلام و روز بخیر غیر رسمی). به همین شکل می توانید برای صبح بخیر گفتن فقط بگویید Morgen.

سلام کردن در مناطق مختلف آلمان کمی با هم فرق می کند. مثلا در هامبورگ، مردم موقع سلام کردن می گویند moin moin یا moinsen و در باواریا مردم با گفتن Grüß Gott یا Servus به هم سلام می کنند. در مناطق دیگر هم ممکن است موقع سلام و احوالپرسی کلماتی مثل Grüzi، Sei gegrüßt! و Glück auf! استفاده شود.

علاوه بر این می توانید موقع صرف غذا و برای خوشامدگویی به همکارانتان در ساعت ناهار از Mahlzeit استفاده کنید. عبارت Hallo zusammen هم برای مواقعی خوب است که بخواهید به جمعی از افراد سلام کنید و مجبور نباشید به صورت جداگانه و تکی با هر کدام سلام و احوالپرسی کنید.

حتما دانلود کنید: 100 مکالمه کوتاه آلمانی با فایل صوتی (رایگان)

انواع “سلام” به آلمانی

قبلا اشاره کردیم که به طور پیش فرض کلمه “hallo” در آلمانی برای سلام کردن استفاده می شود؛ اما حالا بیایید چند مدل سلام دیگر را هم یاد بگیریم.

اگر دقیقا نمی دانید از چه کلمه ای موقع سلام کردن به آلمانی استفاده کنید، یادتان باشد که “hallo” کلمه ای عالی برای سلام کردن است و در هر موقعیتی می توانید از آن استفاده کنید. این کلمه دقیقا معادل “hello” در انگلیسی است. فرقی نمی کند با مردم کدام منطقه آلمان صحبت کنید، به هر حال “hallo” برای سلام کردن در هر جایی مناسب است

Hallo, Leute! (هَلو/ لایْتِه)(سلام به جمع!)

!Hallo, Leute یکی از انواع “hallo” در زبان آلمانی است و برای سلام کردن به گروهی از افراد که آنها را می شناسید استفاده می شود. مثلا اگر به پیک نیک رفته اید و خانواده تان را هم آنجا می بینید یا موقع دیدن دوستانتان، موقع ورود به یک جلسه کاری که فضای غیر رسمی و دوستانه ای دارد می توانید از Hallo, !Leute برای سلام کردن به جمع استفاده کنید.

Hallöchen(هَلوشین) (سلام کوتاه)

پسوند chen در کلمه Hallöchen یکی از پسوندهای زبان آلمانی است که وقتی به اسم می چسبد به آن معنای کوچک بودن می دهد. بنابراین “hallöchen” به معنای سلام کوتاه یا مختصر و مفید است که می توانید از آن استفاده کنید.

نکته: احتمالا متوجه شده اید که موقع اضافه کردن “chen” به “hallo” برای ساخت کلمه “hallöchen“، صدای مصوت “o” به “ö” تغییر می کند. این مورد در کلمه “hallöchen” استثنا محسوب می شود چون بیشتر اوقات صداهای مصوت به همان شکل استانداردشان باقی می مانند و تغییر نمی کنند.

Tagchen (تاگْشین)(سلام، روز بخیر)

Tagchen” شکل کوتاه شده کلمه “Tag” به معنای روز است و نوعی مخفف و اختصار برای عبارت عامیانه “Guten Tag” (روز بخیر) محسوب می شود که در بخش بعدی به آن می پردازیم. شما می توانید از کلمه “Tag” به تنهایی هم برای گفتن روز بخیر به صورت غیر رسمی استفاده کنید.

He/Hei (هی/ های)(هی، سلام)

Hei” و “He” کلمات دیگری هستند که از آنها برای سلام کردن در زبان آلمانی استفاده می شود. املای “hei” ممکن است برای افرادی که به خواندن انگلیسی عادت دارند عجیب به نظر برسد ولی یادتان باشد “ei” در آلمانی همان صدای “I” در انگلیسی را می دهد.

اگر املای این کلمات شما را به اشتباه می اندازد و ممکن است یادتان برود که معنی شان چیست، بهتر است اینطور یاد بگیرید که “he” و “hei” مثل “hey” یا “hi” در انگلیسی هستند. از این دو کلمه در آلمانی برای سلام کردن به شکلی غیر رسمی و دوستانه استفاده می شود؛ مثلا وقتی دوستان و همسن و سالانتان را می بینید می توانید با “he” و “hei” به آنها سلام کنید.

بهترین روش معرفی خانواده به زبان آلمانی

نکته جالب: “Hei” در واقع از “hi” مشتق شده است. تعداد زیادی کلمه انگلیسی یا شبه انگلیسی در زبان آلمانی وجود دارد که به عنوان “Denglish” (Deutsch + English) به زبان آلمانی وارد شده است!

سایر کلمات مربوط به سلام و احوالپرسی روزمره در آلمانی

همانطور که گفتیم، “Guten Tag” (روز بخیر) یکی دیگر از عبارت های معروف آلمانی برای روز بخیر گفتن است، اما این عبارت تنها عبارتی نیست که می توانید با آن به آلمانی روز بخیر بگویید!

در آلمانی عبارت های مختلفی وجود دارند که می توانید در هر موقعی از روز استفاده کنید، اما همه آنها برای برای گفتن “سلام” به آلمانی مناسب نیستند. در ادامه به عباراتی که می توانید از آنها به جای “سلام” استفاده کنید اشاره می کنیم.

صبح بخیر به زبان آلمانی

  • Guten Morgen(گوتْن موگِن) (صبح بخیر): از این عبارت فقط می توانید صبحها استفاده کنید و نباید در زمان های دیگر روز آن را به کار ببرید، مگر اینکه بخواهید کسی که خیلی دیر از خواب بیدار شده را دست بیندازید!
  • Morgen! (صبح بخیر):Guten Morgen” را می توان به صورت کوتاه شده “Morgen” هم استفاده کرد و به جای سلام گفتن آن را به کار برد.

عبارات مربوط به سایر مواقع روز

  • Guten Tag(گوتْن تاگ) (روز بخیر): Guten Tag” برای بازه زمانی بین صبح تا عصر مناسب است. تنها موقعی که نمی توانید از این عبارت استفاده کنید شب است.
  • Guten Abend(گوتْن آبِنْت) (عصر بخیر): این عبارت هم کاملا مشخص است که به چه زمانی از روز اشاره می کند. فقط حواستان باشد که آن را با “Guten Nacht(گوتْن ناخْت) (شب بخیر) اشتباه نگیرید. از “Guten Nacht” بیشتر در مواقع خداحافظی کردن استفاده می شود نه سلام.
  • !Mahlzeit (مالْتْزایْت)(وقت غذا!): این عبارت به عنوان نوعی سلام هنگام ملاقات در ظهر و مثلا موقع استراحت برای ناهار استفاده می شود. این عبارت عبارت عمدتا در جنوب آلمان به کار می رود.

حتما دانلود کنید: جملات کوتاه به زبان آلمانی تا از یک مکالمه سربلند بیرون بیایید!

ویدیوی آموزش سلام و احوالپرسی آلمانی

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست