آیلتس

۲۵ نکته فوق العاده مهم برای موفقیت در آزمون لیسنینگ (Listening) آیلتس

گاما

در این مطلب قصد داریم ۲۵ نکته بسیار مهم و ضروری برای کسب نمره بالا در آزمون لیسنینگ آیلتس را با هم مرور کنیم. این نکات شامل تکنیک های برتر پاسخ دهی به سوالات لیسنینگ است که به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را در این آزمون بگیرید. علاوه بر این، مطلب امروز ما اطلاعات بسیار مفیدی درباره کلیت آزمون لیسنینگ آیلتس، نحوه پاسخگویی صحیح به سوالات، انواع سوالات لیسنینگ آیلتس، نحوه نمره دهی، نت برداری و موارد بیشتر دیگری را هم در اختیارتان قرار می دهیم.

حروف بزرگ (Capital letters) در بخش لیسنینگ آیلتس: شما می توانید در آزمون آیلتس پاسخ هایتان را به حروف کوچک یا حروف بزرگ بنویسید. توصیه ما استفاده از حروف بزرگ است چون خواندن آن ساده تر است و امکان بروز اشتباه را هم کم می کند.

بهترین و موثرترین نکات برای آزمون لیسنینگ آیلتس

۱-آزمون لیسنینگ برای همه متقاضیان یکسان است و فرقی با هم ندارد. در واقع بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال ترینینگ هر دو یکی و به یک شکل است.

۲-بخش لیسنینگ ۴۰ سوال دارد شامل ۴ بخش:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • بخش اول: این بخش شامل یک مکالمه دو نفره است و معمولا موضوع آن درباره برنامه ریزی برای یک طرح، رزرو میز در رستوران یا اجاره آپارتمان است. شما باید در این قسمت اطلاعات خاصی مثل اسامی خاص، تاریخ ها، زمان ها، مکان ها و شماره ها را گوش بدهید و بر اساس آنها به سوالات جواب بدهید.
  • بخش دوم: این بخش شامل مونولوگ یا همان صحبت های یکنفره است که اطلاعاتی درباره یک ساختمان، استراحتگاه، شرکت، یک یک موسسه خیریه و غیره را در اختیارتان می گذارد.
  • بخش سوم: قسمت سوم از یک گفتگوی سه یا چهار نفره تشکیل شده است. این گفتگو ممکن است بین دو دانشجو باشد که با استادشان صحبت می کنند و یا صحبت های یک دانشجو باشد که توضیحاتش را با همکلاسی هایش به اشتراک می گذارد.
  • بخش چهارم: بخش چهارم آزمون لیسنینگ آیلتس یک سخنرانی آکادمیک یا دانشگاهی است.

۳-هر چه جلوتر می روید بخش های آزمون سخت تر می شوند؛ یعنی بخش اول از همه راحت تر و بخش چهارم از همه سخت تر است.

۴-زمان آزمون لیسنینگ ۴۰ دقیقه است:

  • ۳۰ دقیقه برای گوش دادن به صداهای ضبط شده و نوشتن پاسخ ها زمان دارید.
  • ۱۰ دقیقه نیز برای انتقال پاسخ ها به پاسخنامه به شما زمان داده می شود.

۵- از آنجایی که آزمون آیلتس یک آزمون بین المللی است طیف وسیعی از لهجه های مختلف را در بخش لیسنینگ این آزمون خواهید شنید؛ اما لهجه های اصلی به احتمال زیاد بریتانیایی و استرالیایی خواهند بود.

۶- در آزمون آیلتس هم املای بریتیش و هم املای آمریکایی کلمات مورد قبول هستند.

نکات بیشتر

۷- صداها فقط یک بار پخش می شوند و امکان تکرار مجدد آنها وجود ندارد:

  • قبل از شرکت در آزمون آیلتس باید تمرین کنید تا بتوانید فقط با یک بار گوش دادن به صداها بتوانید سوالات را پاسخ بدهید. این کار را باید بارها و بارها تمرین کنید.
  • اگر در حال یادگیری واژگان و کلمات جدید و افزایش دایره لغاتتان هستید چندین بار گوش دادن به فایل های صوتی کار سودمندیست.

۸- یادتان باشد که در آزمون لیسنینگ باید همزمان چند کار را با هم انجام بدهید. یعنی سوالات را بخوانید، به جواب ها گوش بدهید و همزمان پاسخ ها را هم یادداشت کنید. پس باید تمرین کنید تا از توانایی و مهارت کافی برای این کار برخوردار شوید.

۹- تمرین کنید که قبل از اتمام وقت بتوانید پاسخ هایتان را به پاسخنامه انتقال بدهید. برای دانلود برگه پاسخنامه لیسنینگ آیلتس اینجا کلیک کنید.

۱۰- در آزمون لیسنینگ هم درست مثل آزمون ریدینگ باید پاسخ هایتان را با مداد در برگه پاسخنامه بنویسید نه با خودکار.

۱۱- نمره لیسنینگ شما بر اساس تعداد پاسخ های صحیحتان محاسبه خواهد شد. فقط جواب های صحیح امتیاز مثبت می گیرند و برای پاسخ های غلط نمره منفی لحاظ نمی شود.

۱۲- اگر جواب یک سوال را نمی دانید آن را حدس بزنید و بنویسید. هیچ سوالی را خالی نگذارید حتی اگر مطمئن نباشید. خدا را چه دیدید، شاید جوابتان درست بود!

۱۳- موقع نوشتن پاسخ ها می توانید همه را به حروف بزرگ یا کوچک بنویسید. ما توصیه می کنیم که از حروف بزرگ استفاده کنید. برای تایید استفاده از حروف بزرگ کوچک یا بزرگ می توانید به وب سایت رسمی آیلتس مراجعه کنید: http://takeielts.britishcouncil.org/prepare-your-test/test-day-advice/listening-test-advice.

۱۴- حتما دقت کنید که چند کلمه برای جواب نیاز است. هر بار که نوع سوال تغییر می کند ممکن است تعداد کلمات مجاز برای پاسخ دادن نیز تغییر کند. به دستورالعمل خود سوال دقت کنید؛ مثلا ممکن است نوشته باشد: “بیش از دو کلمه و یا بیشتر از یک عدد مجاز نیست”. حتما به این موارد دقت کنید تا نمره تان را از دست ندهید.

۱۵- چک کنید ببینید برای نوشتن جواب فقط باید از یک عدد استفاده کرد یا می توانید چند عدد را بنویسید.

۱۶- نحوه محاسبه اعداد و کلمات در آزمون لیسنینگ آیلتس:

  • تاریخ “۱۹۵۰” یک “عدد “محسوب می شود.
  • عدد بزرگ “۱۰۰۰۵۰۰” یک کلمه در نظر گرفته می شود.
  • کلماتی که با خط فاصله به هم وصل شده اند مثل “part-time” یک کلمه محسوب می شوند.
  • اسم های مرکبی که بینشان خط فاصله نیست مثل “tennis shoe” دو کلمه محسوب می شوند.

۱۷- به عنوان مثال اگر بین دو پاسخ “at the hospital” و “hospital” شک دارید، باید به نوع سوال دقت کنید.

  • اگر نوع سوال تکمیل جمله به شکل زیر بود:

The best place to meet is ……….

اینجا باید پاسخی که از لحاظ گرامری صحیح باشد را انتخاب کنید؛ پس جواب می شود: “at the hospital”

  • اگر سوال تکمیل یادداشت یا فرم بود جواب باید فقط یک کلمه و بدون حرف اضافه باشد؛ مثلا:

PLACE: ……

در اینجا جواب فقط کلمه “hospital” و یا “hospital The” (در صورتی که مجاز به استفاده از دو کلمه باشید) خواهد بود.

۱۸- حواستان به املای کلمات باشد! اگر املای یک کلمه را غلط بنویسید حتی اگر جوابتان درست باشد باز هم نمره ای به شما تعلق نمی گیرد.

۱۹- موقع گوش دادن به صداها به املای کلمات فکر نکنید چون وقت این کار را ندارید. در این مرحله فقط باید روی گوش دادن به صدای پخش شده و دنبال کردن سوالات تمرکز کنید.

۲۰- موقع انتقال جواب ها به پاسخنامه آنها را از نظر املای درست بررسی کنید. اینجا زمانیست که باید از درستی همه چیز کاملا مطمئن شوید.

۲۱- دقت کنید که سوال از شما چه می خواهد؛ کلمه یا فقط یک حرف؟ برای مثال به گزینه های زیر دقت کنید:

  • a) spring
  • b) summer
  • c) winter

اگر جواب سوال گزینه b است باید در پاسخنامه بنویسید “b”، نه summer چون دستورالعمل سوال از شما حرف می خواهد نه کلمه.

۲۲- انواع سوالات آزمون لیسنینگ شامل موارد زیر است:

  • تکمیل فرم (form completion)
  • تکمیل یادداشت (note completion)
  • تکمیل خلاصه (summary completion)
  • تکمیل جمله (sentence completion)
  • سوالات چند گزینه ای (multiple choice)
  • برچسب زدن نمودار (diagram labeling)
  • برچسب زدن نقشه (map labeling)
  • تکمیل جدول (table completion)
  • تکمیل چارت (form chart)

۲۳- تلاش نکنید که همه چیز را کاملا متوجه شوید. در آزمون لیسنینگ اطلاعات اضافی زیادی می شنوید اما فقط باید روی مواردی که به پاسخ سوالات مربوطند تمرکز کنید.

۲۴- پاسخ سوالات ممکن است خیلی سریع گفته شوند یا مثلا در عرض مدت کوتاهی جواب سه سوال را بشنوید؛ پس حتما باید سرعت عمل لازم را داشته باشید که بتوانید سریع جواب ها بنویسید. بعضی اوقات هم ممکن است خیلی دیر به جواب ها برسید یا فاصله زیادی بین جواب سوالات وجود داشته باشید. نگران نباشید و استرس نگیرید. این اتفاق مخصوصا در بخش چهارم لیسنینگ زیاد می افتد.

۲۵- دنبال کلمات جمع باشید. طراحان آیلتس می دانند که اکثر متقاضیان در شنیدن کلمات جمع مشکل دارند و مطمئنا از این قبیل سوالات هم به شما می دهند تا مهارت شنیداری شما را تست کنند.

۲۶- مشکلاتی مشترکی که در آزمون لیسنینگ آیلتس رخ می دهد عبارتند از:

  • جواب دادن به سوال و بعد عوض کردن آن: به این مثال توجه کنید:

“Is it ok to meet at 7pm?” / “Yes, 7pm works fine for me” / “Oh I’ve just remembered I have a late meeting, could we make it half past instead?”

در ابتدا جواب سوال ساعت ۷ بعد از ظهر است اما بعد گوینده آن را به ساعت ۷٫۳۰ تغییر می دهد. بنابراین همیشه باید همه چیز را کامل و دقیق گوش بدهید و آماده این باشید که گوینده حرفش را عوض کند.

  • برخی اوقات ممکن است کلمات مشابهی که گفته می شوند جواب اصلی نباشند. برای درک بهتر این مساله ویدیویی که لینک آن را در بالا گذاشتیم نگاه کنید.

۲۷- اگر جواب سوالی را بلد نبودید فورا سراغ سوال بعدی بروید و وقتتان را تلف نکنید.

۲۸- تمرکزتان را از دست ندهید. شما باید در تمام ۳۰ دقیقه زمانتان سر تا پا گوش باشید تا همه چیز را بشنوید. اگر تمرکزتان را از دست بدهید ممکن است پاسخ سوال را هم از دست بدهید. با تمرین کردن در خانه جلوی بروز این اتفاق را بگیرید و اجازه ندهید چنین چیزی بروز کند.

نحوه محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس

نمره نهایی لیسنینگ شما از شمارش پاسخ های درستتان از مجموع ۴۰ سوال بدست می آید. لیست زیر نشان دهنده نمرات بخش لیسنینگ آیلتس است:

تعداد پاسخ های درست نمره نهایی لیسنینگ آیلتس
۱۸-۲۲ ۵٫۵
۲۳-۲۵ ۶٫۰
۲۶-۲۹ ۶٫۵
۳۰-۳۱ ۷٫۰
۳۲-۳۴ ۷٫۵
۳۵-۳۶ ۸٫۰
۳۷-۳۸ ۸٫۵
۳۹-۴۰ ۹٫۰

نکات مهم و کلیدی درباره بخش لیسنینگ در روز آزمون آیلتس

تا الان همه نکات لازم برای تمرین و آماده سازی برای آزمون آیلتس را با هم یاد گرفتیم. حالا وقت آن است که ببینیم در روز آزمون لیسنینگ آیلتس باید چه کار کنیم؟

روز آزمون آیلتس نکات زیر را رعایت کنید:

  • سعی کنید به همه سوالات بخش لیسنینگ جواب بدهید. برای پاسخ های غلط نمره منفی لحاظ نمی شود پس هیچ سوالی را خالی نگذارید.
  • حواستان به کلمات جمع و مفرد باشد. اگر جواب سوالی کلمه جمع است دنبال کلمات مفرد نگردید.
  • یادتان باشد که صداهای ضبط شده در آزمون لیسنینگ فقط یک بار پخش می شوند.
  • جواب هایتان را در پاسخنامه بنویسید.
  • حواستان به تعداد کلمات مجاز برای پاسخ دادن باشد. اگر گفته شده فقط یک کلمه بعنوان پاسخ بنویسید بیشتر از آن چیزی ننویسید.
  • درسوالات چند گزینه ای جواب ها را باید با حروف (a, b, c, d) پاسخ بدهید.

رعایت همه این نکات باعث می شود همه چیز به طور کامل تحت کنترلتان باشد.

دستورالعمل های عمومی درباره بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

سوالات مختلف بخش لیسنینگ آیلتس قاعده و روش مخصوص به خودشان را دارند؛ بنابراین قبل از هر چیز باید دستورالعمل سوال را کامل و با دقت بخوانید. در ضمن باید دقت کنید که چه تعداد کلمه برای نوشتن پاسخ مجاز است.

در ابتدای هر بخش از سوالات دستورالعمل آنها کاملا واضح نوشته شده است؛ مثلا نوشته شده: بیش از دو کلمه یا سه کلمه مجاز نیست. برخی اوقات هم جواب فقط باید یک کلمه باشد.

موقع جواب دادن به سوالات، مخصوصا سوالات چند گزینه ای (multiple choice questions)، حتما باید دستورالعمل سوال را کامل بخوانید تا بفهمید چند جواب و چند کلمه می توانید بنویسید. برخی اوقات نیز باید فقط یک عدد یا یک حرف صحیح ABCD یا E به جای پاسخ بنویسد یا یک کلمه را به طور کامل یادداشت کنید؛ بنابراین حتما باید صورت سوال را کامل و دقیق بخوانید.

موقع تمرین کردن برای آزمون لیسنینگ به جای خودکار از مداد استفاده کنید تا اگر اشتباه کردید بتوانید آن را پاک کنید. این مورد هم برای لیسنینگ و هم ریدینگ صدق می کند. در ضمن بهتر است سعی کنید جواب ها را به حروف بزرگ (Capital Letters) بنویسید.

سوالات متداول درباره آزمون لیسنینگ آیلتس

  • آیا آزمون لیسنینگ آیلتس اکادمیک و جنرال با هم فرق می کند؟  خیر، بخش لیسنینگ هر دو آیلتس آکادمیک و جنرال کاملا شبیه هم و یکسان است.
  • بخش لیسنینگ چقدر طول می کشد؟  ۳۰ دقیقه زمان دارید تا به سوالات این قسمت پاسخ بدهید.
  • از چه لهجه هایی در قسمت لیسنینگ آیلتس استفاده می شود؟  لهجه های بریتیش، آمریکایی، کانادایی، نیوزلندی و استرالیایی تفاوت های تلفظی زیادی دارند و از آنها در این بخش استفاده می شود.
  • آیا سوالات بخش لیسنینگ آیلتس تکرار می شوند؟  سوال تکراری در بخش لیسنینگ وجود ندارد اما خودتان می توانید از روی یک سوال چند بار بخوانید. در ضمن صدایی که برایتان پخش می شود را فقط همان یک بار می شنوید و به هیچ وجه تکرار نمی شود.
  • آیا می توانیم قبل از پخش صدا به سوالات نگاه کنیم؟  بله می توانید. حتی می توانید موقع خواندن سوالات به آنها پاسخ هم پاسخ بدهید.
  • آیا می توانیم هنگام گوش کردن به صدای ضبط شده نت برداری کنیم؟  بله می توانید؛ اما برخی از شرکت کننده ها با انجام همزمان دو کار (گوش کردن و نوشتن) مشکل دارند و برایشان سخت است.
  • آیا در آزمون لیسنینگ املای کلمات هم اهمیت دارد؟  بله البته. در واقع برای کسب نمره خوب از بخش لیسنینگ حتما باید به املای کلمات دقت زیادی داشته باشید. هر پاسخ صحیح شما یک نمره مثبت دارد اما برای پاسخ های غلط نمره منفی لحاظ نمی شود.
  • آیا می توانم از شکل کوتاه شده و مخفف کلمات برای نوشتن پاسخ استفاده کنم؟  خیر. نوشتن کلمات به شکل کوتاه و مخفف باعث از دست رفتن نمره آن قسمت می شود.
  • آزمون لیسنینگ آیلتس چند بخش دارد؟  آزمون لیسنینگ چهار بخش دارد که یکی یکی برایتان پخش می شوند.
  • اگر به سوال پاسخ غلطی بدهیم نمره منفی می گیریم؟  خیر. برای جواب های نادرست و غلط نمره منفی لحاظ نمی شود؛ اما حتما باید املای درست کلمات را بکار ببرید تا پاسخ درستتان قبول شود. در آزمون آیلتس هم املای بریتیش کلمات و هم املای آمریکایی آنها مورد قبول است.
  • چند بار می توانیم به صداهای ضبط شده هر بخش لیسنینگ گوش کنیم؟  هر بخش فقط یکبار قابل شنیدن است و تکرار نمی شود.

ترفندهای پیشرفته تر

ترفندهای ۳ بخش دیگر آزمون

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست