در حال مطالعه

چطور به صورت خودآموز نمره عالی آیلتس بگیریم؟

گاما

سوال اصلی هنگام آماده شدن برای آزمون آیلتس این است که به صورت سلف استادی آماده شویم یا این که از یک معلم کمک بگیریم. هم سلف استادی و یا روش خودخوان و هم مطالعه به کمک معلم خصوصی، دو راه عالی برای آماده شدن در این آزمون هستند. در این مقاله نکات اصلی هر دو راهبرد را به شما معرفی می‌ کنیم، تجربیات مختلف را در اختیار شما قرار می دهیم و راهکارهایی را در مورد آمادگی برای آزمون آیلتس به شما معرفی خواهیم کرد.

مزایا و معایب زیادی برای آمادگی آزمون آیلتس توسط خودتان وجود دارد. خب بیایید اول در مورد مزایا صحبت کنیم:

مزایای آمادگی خودآموز:

  • راحتی. مطالعه خوداموز آیلتس بدون شک یک گزینه سودمند است، زیرا می توانید آن را در هر جایی و در هر مکانی انجام دهید و مجبور نیستید که به یک مدرسه خاص در یک زمان مشخص بروید. در نتیجه زمان بیشتری خواهید داشت تا سطح آمادگی خود را بالا ببرید . اکثر دانش آموزانی که روش خوداموز را انتخاب می کنند، عقیده دارند که شرکت کردن در کلاس حضوری برنامه آن ها را بهم می ریزد.
  • هزینه. یک مزیت مهم در مورد آمادگی خوداموز برای آزمون آیلتس این است که پول زیادی را ذخیره می کنید. کلاس های خصوصی هزینه بالایی دارند اما خرید یک کتاب تست تمرینی از لحاظ اقتصادی، یک تصمیم مقرون به صرفه تر است. اینطور نیست ؟

معایب آمادگی خودآموز:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • کمبود بازخورد. اگر هیچ معلمی کنارتان نباشد، نمی توانید بفهمید که در زمینه نوشتاری یا گفتاری ، چه پیشرفت هایی داشته اید. اکثر کسانی که در آزمون آیلتس شرکت می کنند، بخش رایتینگ یا نوشتار برایشان سخت ترین قسمت آزمون است که معمولا نمره میانگین دانش آموزان در این قسمت از بقیه قسمت ها کمتر است. نداشتن هیچ تعامل مستیقمی بین معلم و دانش آموز، کمی کار را چالش برانگیزتر می کند.
  • راهکارها و بینش های معلم. هر دو می توانند شما را در آزمون ارتقا دهند. با یک معلم خصوصی ، هر مشکل شما به شکل جداگانه بررسی می شود و معلم نیز می تواند راه حلی به شما ارائه دهد که برایتان کارآمد باشد. اگر با علامت ها، حروف اضافه و بقیه موارد مشکل داشته باشید، معلم خصوصی می تواند یک راه موثر برای غلبه بر این مشکلات را به شما توصیه کند.

عواملی که باید در نظر بگیرید

  • انگیزه. داشتن معلم به شکل غیر مستقیم باعث می شود که شما در بخش رایتینگ و تمارین این چنینی، فعال تر باشید. قطعا به عنوان یک دانش آموز دوست دارید که تکالیف خود را به موقع تحویل دهید و رضایت معلم را کسب کنید. اما اگر انگیزه شما در سطح بالایی باشد، هیچ فرقی برای تان ندارد.
  • نظم شخصی. این مورد و مورد قبلی، تقریبا مشابه هم هستند. اگر عاشق نظم و دیسیپلین هستید ، بنابراین انجام یک کار اجباری قطعاً برایتان خیلی سخت است. از طرفی این مسیر بدون نظم شخصی به یک مسیر سخت و بدون انتها تبدیل می گردد. اگرچه که یک معلم خوب می تواند پیشرفت شما را به ثبت برساند و سرعت شما را در سطحی که می خواهید به آن برسید، حفظ کند.
  • شهریه معلم خصوصی. این مورد کاملا به تصمیم شما بستگی دارد که می خواهید معلم خصوصی داشته باشید یا خیر. دلیلش ساده است. کلاس های گروهی به دلیل اختلاف سطوح دانش آموزان کمی کار را سخت تر می کند و نتایج و نمره ها را با یکدیگر متفاوت خواهد کرد. از طرفی کاملا واضح است که کلاس خصوصی هزینه بالایی دارد.

برنامه ریزی برای سلف استادی امتحان آیلتس

اگر در آینده نزدیک مثلا یک هفته دیگر آزمون آیلتس دارید، احتمالاً دلتان می خواهد به نمره رویایی خود برسید. ( البته اگر نمره بالا تر از ۷ می ‌خواهید )

اگر زمان شما برای امتحان آزمون آیلتس نسبتاً قابل توجه است، مثلاً سه ماه زمان دارید، می توانید با آرامش یک استراتژی ایجاد کنید و به سادگی برنامه ‌ریزی را دنبال کنید تا بتوانید به نمره ای که می خواهید برسید.

در این قسمت نگاهی به یک استراتژی عمومی برای برنامه‌ ریزی سلف استادی می ‌پردازیم که به شما کمک خواهد کرد تا خودتان را برای این آزمون آماده کنید.

برنامه مطالعاتی آیلتس: مرحله ۱

اگر قصد دارید که آزمون آیلتس را برای اولین بار شرکت کنید، توسعه تخصصی ما این است که حتماً باید با یک فرد متخصص مشورت کنید.

باید از کسانی پیشنهادات مختلف را دریافت کنید که با این ‌آزمون آشنایی دارند و می توانند به شما کمک کنند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و آن ها را بهبود ببخشید.

اگر قبلا در آزمون آیلتس شرکت کرده ‌اید، باز هم نیاز به مراجعه به یک مشاور دارید که می تواند مهارت خواندن، شنیداری، مکالمه و رایتینگ شما را ببیند و در مورد این که چرا هنوز به اهداف خود نرسیده اید، به شما کمک کند و ایده های خلاقانه را بر سر راه تان بگذارد.

برنامه مطالعاتی آیلتس

برنامه مطالعاتی آزمون آیلتس: مرحله ۲

باید از موارد زیر فهم کامل داشته باشید:

  • امتحان آیلتس در مورد چه چیزی است؟
  • امتحان آیلتس چگونه کار می کند؟
  • امتحان آیلتس چگونه ارزیابی می شود؟
  • ترفند هایی در مورد آزمون آیلتس
  • نمره آیلتس چگونه حساب می شود؟

پورتال های آنلاین متعددی برای ارائه جزئیات کامل در مورد آزمون آیلتس وجود دارد و اهمیت و راهکار های مختلفی را برای دریافت نمره بالا در اختیار شما قرار می دهد.

باید در مورد تاپیک های کنونی و گذشته آزمون ‌آیلتس اطلاعات کسب کنید که به شما کمک می کند تا ذهنیت واضحی برای پاسخ به انواع سوالات خود داشته باشید.

ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟ (راهنمای کامل)

برنامه ریزی مطالعاتی آیلتس : مرحله ۳

مرحله بعدی این است که یک چارچوب زمانی واقع بینانه را برای درس خواندن خود تعیین کنید.

هرگز نباید اهداف خود را غیر واقع بینانه تعیین کنید. مثلاً این که ۲۰ ساعت در طول روز درس بخوانید که قطعاً غیرممکن است.

در طول مسیر مطالعه ارزیابی داشته باشید و سطح پیشرفت خود را بررسی کنید.

زمان در دسترس برای مطالعه را در نظر بگیرید.

نمره ای که می خواهید در آزمون آیلتس بگیرید را بسنجید.

تا آن تاریخ چه آمادگی ‌هایی را در خودتان ایجاد خواهید کرد؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند ایده بهتری در مورد نقاط ضعف، نقاط قوت، زمان آمادگی و غیره داشته باشید.

برنامه مطالعاتی آیلتس: مرحله ۴

در این برنامه بسیار مهم است که تمرین مداوم داشته باشید.

هر روز را صرف خواندن زبان انگلیسی کنید.

مثلا می توانید یک موضوع جدید را به زبان جدید مطالعه کنید یا مثلاً آموزش نواختن یک آلت موسیقی را به زبان جدید یاد بگیرید و غیره.

افرادی موفق هستند که ساعات زیادی را صرف تمرین و تلاش در حوزه زبان انگلیسی به اشکال مختلف کنند.

همچنین می توانید هر روز زمانی را صرف انجام کار ها به زبان انگلیسی کنید، به عنوان مثال:

  • گوش دادن به موسیقی
  • خواندن چیزی به زبان انگلیسی در زمان ناهار
  • صحبت کردن با یک فرد انگلیسی زبان روی اسکایپ

این ها همه عوامل اصلی هستند که می توانید برای ایجاد برنامه ریزی سلف استادی برای خودتان در نظر بگیرید.

یک تمرین آزمون آنلاین برای آیلتس داشته باشید

برای شروع، تمرین آنلاین آیلتس را انجام دهید و همیشه کمترین حد نمره ای را که برای نیاز به پذیرش در یک جای خاص نیاز دارید را در نظر بگیرید. این موضوع باعث می ‌شود که نقاط ضعف و قدرت خود را بهتر بشناسید و بر اساس نتایجی که می گیرید، می توانید یک برنامه ریزی منظم داشته باشید و زمان مورد نیاز را برای رسیدن به سطح مورد نظر در زبان انگلیسی تخمین بزنید و نمره خود را در این آزمون بهبود ببخشید. در این برنامه ‌ریزی بهتر است که نمره هدف خود را تعیین کنید که معمولاً برای بعضی از دانشگاه ها نمره مورد نیاز، بالاتر از حداقل می باشد.

فرمت آزمون آیلتس را بشناسید

معمولاً باید برای تحصیل در خارج از کشور، امتحان آکادمیک آیلتس را پشت سر بگذارید. آزمون ‌آیلتس متشکل از چهار مرحله است. ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ. بهترین راه برای آشنا کردن خودتان با فرمت آزمون، این است که آزمون سمپل و نمونه را شرکت کنید که می توانید آن را به صورت آنلاین انجام دهید.

بخش ریدینگ یا خواندن در آزمون آیلتس

در بخش ریدینگ بعضی از مقالات را می خوانید و به سوالات مرتبط با مقالات پاسخ می دهید. اگر سطح دایره واژگان شما خیلی قوی نباشد، باز هم می توانید از پس این قسمت بربیاید. برای این قسمت بهتر است که معنای کلی یک جمله را بفهمید , در نتیجه مجبور نیستید که روی یک کلمه خاصی تمرکز و تمرین کنید.

برای تمرین کردن در بخش ریدینگ یا خواندن در آزمون آیلتس در خانه، باید تا جایی که می توانید متن های مختلف را بخوانید، مقالات را در سطوح سخت و متفاوت در مورد موضوعات و منابع مطالعه کنید، یک روزنامه انگلیسی هم می تواند به شما کمک کند. روزنامه های روزانه و آنلاین را ثبت نام کنید و برای خواندن آن ‌ها زمان بگذارید. اگر با یک کلمه سختی مواجه شدید که آن را نمی فهمیدید، بهتر است از دیکشنری آنلاین استفاده کنید و به تلفظ آن گوش دهید.

بخش ریدینگ یا خواندن، مطمئنا می تواند کلمات ضروری و فهم این کلمات را به شما یاد بدهد. پس می توانید روی ارتقای سرعت خواندن، در زمان کوتاه تمرکز کنید و مهم ترین جزئیات مربوط به مقالات را بعد از خواندنشان به یاد بسپارید. همچنین به شما کمک می کند تا برای پاسخ دادن به سوالات مرتبط با مقاله آماده شوید.

توضیحات کامل و ترفندهای بخش ریدینگ

بخش لیسنینگ یا شنیداری در آزمون آیلتس

در بخش لیسنینگ، به مونولوگ ها یعنی مکالمه های تک‌ نفره و مکالمات دو نفره گوش می دهید و به سوالات مرتبط با آن ها پاسخ می دهید.

برای این که خودتان را برای بخش لیسنینگ یا شنیداری آماده کنید، پادکست ها و کتاب های صوتی یک کمک بزرگ هستند. می توانید تعدادی از آن ها را روی گوشی موبایل دانلود کنید و به آن ها گوش دهید. بهترین بخش در مورد این راهبرد، این است که می ‌توانید خودتان را برای آن آماده کنید و کارهای دیگر مانند ورزش کردن یا سفر کردن را هم به انجام برسانید و در حین انجام این کارها زبان خود را نیز تقویت کنید. بخش لیسنینگ شبیه به بخش ریدینگ است و باید به طیف وسیعی از موضوعات مختلف به زبان انگلیسی گوش کنید و سعی کنید این جزئیات را به یاد بیاورید.

توضیحات کامل و ترفندهای بخش لیسنینگ

بخش رایتینگ یا نوشتاری در آزمون آیلتس

در بخش رایتینگ می توانید به سادگی یک شکل را شرح دهید یا یک مقاله و انشا بنویسید و در نتیجه به دایره واژگان خوبی نیاز دارید. بخش رایتینگ یا نوشتار، نسبت به بخش های دیگر چالش برانگیز تر است اما با تمرین می توانید در آن استاد و حرفه ای شوید.

عموماً بخش ریدینگ یا خواندن، به شما کمک می ‌کند تا رایتینگ یا نوشتار خود را نیز ارتقا دهید اما بخش ریدینگ کمی منفعل یا تاثیر پذیر است و رایتینگ یک بخش فعال و تاثیرگزار محسوب می ‌شود. یعنی ریدینگ به تنهایی به شما کمک نمی کند که بتوانید رایتینگ خوبی داشته باشید.

پس سعی کنید انشا و مقالاتی را در مورد موضوعات مختلف بنویسید، شکل های مختلف را با همان محدودیت کلماتی که در ذهن دارید تفسیر کنید و برای بخش رایتینگ زمان بگذارید. برای این که بتوانید در بخش رایتینگ ماهر شوید و در جریان کار قرار بگیرید، می توانید در مورد موضوعاتی که دوست دارید، بدون ثبت زمان یا محدودیت کلمه، هنگام شروع، چیزی را بنویسید.

اگر ایده خاصی ندارید یا موضوعات مورد علاقه شما نیست، باید سعی کنید مقالات را از اینترنت مطالعه کنید و دوباره آن را به زبان خودتان بنویسید. این موضوع باعث می ‌شود که تکنیک نوشتاری در شما ارتقا پیدا کند. همچنین می توانید کلمات و عباراتی هم که در بخش اینترنت خوانده اید را برای این آزمون استفاده کنید.

توضیحات کامل و ترفندهای بخش رایتینگ

بخش اسپیکینگ یا مکالمه در آزمون آیلتس

بخش اسپیکینگ معمولاً یک گفتگوی رودررو با فرد آزمون گیرنده می باشد. در این بخش تلفظ، سطح واژگان، گرامر و غیره را در شما می سنجد.

برای آماده کردن خودتان در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس در خانه، سعی کنید که یک همراه پیدا کنید. اگر نمی توانید در بین خانواده یا دوستانتان کسی را پیدا کنید که با شما انگلیسی صحبت کند، سعی کنید یک نفر را آنلاین پیدا کنید. البته انجام این کار در اینترنت باید کمی خسته کننده باشد اما می توانید یک گروه تحصیلی آزمون آیلتس یا تعدادی از افراد بومی زبان را پیدا کنید که بتوانند با شما صحبت کنند.

علاوه بر آن می توانید اپلیکیشن هایی را نصب کنید که به شما کمک می کند تا انگلیسی را به شکل صحیح صحبت کنید. این اپلیکیشن ها یک کلمه یا یک جمله را نشان می‌دهند و مکث می کنند، سپس از شما می خواهند که آن را تکرار کنید. یک راه دیگر برای ارتقاء سطح مهارت اسپیکینگ در زبان انگلیسی، این است که با خودتان روبروی آینه مکالمات خیالی داشته باشید. همچنین انجام این کار اعتماد به نفس شما را بالا می برد و قطعا به شما در طول آزمون آیلتس و در بخش اسپیکینگ کمک شایانی خواهد کرد.

توضیحات کامل و ترفندهای بخش اسپیکینگ

خودتان را با زبان انگلیسی احاطه کنید

سعی کنید خودتان را با زبان انگلیسی احاطه کنید. برای انجام این کار می توانید اخبار، فیلم و سریال و مستند به زبان انگلیسی ببینید. یکی از راه ‌های موثر، مشاهده ویدئو های تدتاک می باشد. در نتیجه یک ایده خوب برای این است که خودتان را در معرض موضوعات متنوع قرار دهید. همچنین به شما کمک می کند که زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید. سعی کنید با کسانی که در اطرافتان هستند، به زبان انگلیسی صحبت کنید. اگر برایتان مقدور نیست، سعی کنید حداقل چند هفته قبل از آزمون کامل به زبان انگلیسی فکر کنید. به تدریج هدف شما برای آمادگی در آزمون آیلتس به واقعیت تبدیل می شود.

بعضی از کتاب های تمرینی آزمون آیلتس را تمرین کنید

چند مورد کتاب تمرینی آزمون آیلتس همراه با سی دی حاوی صوت های زبان انگلیسی را خریداری کنید. ۴ بخش آزمون آیلتس را در این کتاب ها تمرین کنید تا احساس کنید در یک آزمون واقعی آیلتس هستید. حتماً هنگام انجام این آزمون ها زمان خود را نیز ثبت کنید. سپس پاسخ ها را بررسی کنید و در مورد اشتباهاتتان فکر کنید. سپس به این فکر کنید که چرا این اشتباهات رخ داده اند و چگونه می توانید در آزمون، از این اشتباهات جلوگیری کنید.

آیا می خواهید چیزی فراتر از کورس بوک یا کتاب های تمرینی را برای ارتقای واژه ها به کار ببندید؟ کافی است که کلمات ضروری آزمون آیلتس را به صورت آنلاین سرچ کنید که به فهم بهتر سوالات آزمون آیلتس کمک می کند. همچنین می ‌توانید دایره واژگان خود را برای رایتینگ و اسپیکینگ از این طریق ارتقا دهید. بهترین کتاب های آیلتس را در اینجا معرفی کرده ایم

پرسش های رایج کاربران

  • آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟  کل آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول می انجامد و بخش ریدینگ آن ۶۰ دقیقه زمان دارد.
  • آیا می توانیم روی جزوه سوال آزمون یادداشت کنیم؟  بله می توانید؛ اما بعد از اتمام آزمون نمی توانید آن را با خودتان ببرید.
  • بخش ریدینگ آیلتس شامل چند سوال می شود؟  ۴۰ سوال.
  • چند متن در بخش ریدینگ آزمون آیلتس وجود دارد؟  در هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال سه متن برای بخش ریدینگ در نظر گرفته می شود.
  • برای هر متن چقدر زمان باید صرف کرد؟  بهترین کار این است که زمان را به طور مساوی تقسیم کنید و روی هر متن ۲۰ دقیقه وقت بگذارید.
  • آیا در پایان امتحان زمان اضافی برای انتقال جواب ها به پاسخنامه وجود دارد؟  خیر. شما باید در همان ۲۰ دقیقه مربوط به هر متن، پاسخ ها را به پاسخنامه منتقل کنید.
  • آیا املای درست کلمات در آزمون ریدینگ مهم است؟  بله، باید مراقب باشید که کلمات را درست بنویسید وگرنه هر غلط املایی نمره تان را پایین می آورد.
  • اگر جواب سوال را اشتباه بدهم یک نمره کامل از دست می دهم؟  خیر؛ اما سعی کنید درست حدس بزنید و به همه سوالات هم جواب بدهید.
زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست