صحبت و شنیدن

25 تکنیک لیسنینگ آیلتس (موفقیت 100% در شنیداری آزمون)

گاما

در این مقاله ۲۵ نکته مهم مربوط به تقویت لیسنینگ آیلتس و موفقیت و گرفتن نمره عالی در شنیداری آزمون آیلتس در اختیارتان قرار می دهیم ؛ این نکات و استراتژی ها به شما کمک می کنند تا امتیاز لازم را برای بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به دست بیاورید و هم چنین با استفاده از این نکات می توانید مهارت خود را در این زمینه تقویت کنید.

قبل از هر چیز این واقعیت رو هم بگم که نمیدونم چرا ما ایرانی ها (نمونه ش خودم و خیلی از دوستان) بیشترین ضعف و کمترین نمره ای که می گیریم همین بخش شنیداری هست! ینی گاهی اونقدر یه متن طولانی میشه که اصلا یادت میره درباره چی بود یا تمرکز کردن روی موضوع 3 دقیقه کامل خیییلی تمرین نیاز داره! اما این نکات بطرز قابل توجهی میتونه نمره تون رو توی این بخش بالا ببره نگران نباشید!

۱- موضوع لیسنینگ را پیش بینی کنید.

اگر بتوانید موضوع لیسنینگ را حدس بزنید، قطعا تصویری کلی از موضوع در ذهن شما نقش می بندد. بنابراین در زمانی که دارید با دقت تمامی بخش ها را بررسی کنید و سعی کنید با دقت گوش دهید که چه کسی با چه کسی صحبت می کند و در کل موضوع صحبت چیست؟ دقیقا مثل ریدینگ ازمون که توصیه میکنیم یک بار بطور کلی و سریع مطلب را ببینید تا موضوع کلی را بگیرید و به این ترتیب درک مطلب بسیار راحت تر می شود این موضوع خییییلی مهمه!

۲- سوالات را پیش بینی کنید.

باید آن قدر تمرین و تکرار کنید تا با شنیدن مباحث مطرح شده بتوانید کلیت موضوع را درک کنید. به عنوان مثال، در بخش اول معمولا باید به اسامی، اعداد و آدرس ها گوش کنید. در مدت زمانی که در اختیار دارید، هم زمان به سوالات هم نگاهی بیندازید و ببینید که از شما چه چیزی خواسته شده است. اسامی؟ اعداد؟ آدرس؟

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۳- یک دقیقه زمان بگذارید و با دقت هر یک از بخش ها را رصد کنید.

در پایان هر بخش به شما سی ثانیه زمان داده می شود تا پاسخ های خود را چک کنید. بعد از این مرحله مجددا به شما سی ثانبه زمان داده می شود تا به عقب برگردید و پاسخ های خود را بررسی کنید.

در کنار این مطلب بخوانید:

۴- به ترتیب سوالات دقت کنید.

در آزمون آیلتس غالبا جدولی به شما داده می شود که باید آن را تکمیل کنید . لزوما سوالات از چپ به راست ادامه پیدا نمی کنند، بنابراین به ترتیب سوالات دقت کنید تا سردرگم نشوید. تجربه ثابت کرده بهترین روش گرفتن نمره بالا در ازمون، پاسخ به سوالات با ترتیب خودشان است (بدلیل اینکه عکس ان عمل کردن باعث مشغول شدن بخشی از مغز می شود و …)

۵- همزمان به دو سوال نگاه کنید.

حتما به طور همزمان به دو سوال نگاه کنید. چرا که گاهی اوقات پاسخ دو سوال مختلف در یک جمله وجود دارد. پس به همین دلیل حتما باید همزمان دو سوال را بررسی کنید تا پاسخ ها را از دست ندهید از این دست سوالات همیشه در آزمون هست!

۶- اگر جواب سوالی را نمی دانید، به سراغ سوال بعدی بروید.

اگر جواب سوالی را ندانستید، هیچ موردی ندارد، آن را رها کنید و به سراغ سوال بعدی بروید. سعی کنید تمام تمرکز خود را روی سوال بعدی بگذارید . هیچ کاری نمی توانید انجام دهید، فقط کافیست در آخر هنگام انتقال پاسخ ها به برگه پاسخنامه جواب را حدس بزنید. اگر جواب دو یا سه سوال را هم ندانستید باز هم می توانید این کار را انجام دهید. نترسید و ادامه دهید . قطعا اگر جواب چند سوال را ندانید، تاثیر چندانی در جواب نهایی آزمون شما ایجاد نخواهد شد.

۷- اگر جا مانده اید، به بقیه نگاه کنید تا متوجه شوید که دقیقا کجای آزمون هستید.

اگر به طور کامل از آزمون عقب مانده اید و نمی دانید کجا هستید، می توانید به بقیه شرکت کنندگان در آزمون نگاه کنید تا متوجه شوید که کدام قسمت سوالات را می شنوید.

۸- به دنبال بازنویسی باشید.

به خاطر داشته باشید هر آن چه را که می شنوید دقیقا و لزوما به همان صورت نوشته نمی شود. پس حتما باید با دقت بسیار زیاد به آن چه که می شنوید دقت کنید. معمولا در سوال و پاسخ های مربوطه از کلمات هم خانواده استفاده می شود، پس این موضوع را در نظر داشته باشید و با دقت بسیار به چیزی که می شنوید دقت کنید.

۹- به کلماتی که برایتان نا آشنا هستند اعتنایی نکنید.

قطعا در طول آزمون لیسنینگ به لغات و اصطلاحاتی برخورد می کنید که برایتان نا آشنا و جدید هستند. ولی اصلا نگران نباشید و استرس به خود راه ندهید. اصلا لزومی ندارد که معنای تمام لغات را بدانید؛ گاهی اوقات می توانید حدس بزنید. زبان انگلیسی بیش از 300 هزار واژه دارد در حالیکه حداکثر گنجایش یک انسان بصورت متوسط حدود 6 هزار واژه است!

۱۰- زیر لغات مهم و اصلی خط بکشید.

زمانی که برای اولین بار سوالات را می خوانید، خصوصا در بخش های مشکل تر یعنی بخش سه و چهار، حتما زیر لغات مهم و کلیدی خط بکشید؛ به عنوان مثال اسامی ، مکان ها و تاریخ ها. این کار به شما کمک می کند تا راحت تر جواب ها را بشنوید و به پاسخ صحیح برسید.

۱۱- به گرامر و املای لغات دقت کنید.

در آزمون آیلتس اگر املای لغت یا کلمه ای را اشتباه بنویسید و یا گرامر را رعایت نکنید، پاسخ شما اشتباه محسوب می شود. بنابراین وقتی در آخر پاسخ ها را وارد می کنید ، حتما باید این موارد را رعایت کنید. از گرامر جملات پاسخنامه می توانید به عنوان راهنما استفاده کنید. نکات گرامر آیلتس در اینجا توضیح داده شدند

تقویت لیسنینگ برای آیلتس

۱۲- می توانید از تلفظ و املای آمریکایی و بریتانیایی استفاده کنید.

در وب سایت رسمی آزمون آیلتس رسما اعلام شده است که ” در آزمون آیلتس می توانید از انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی استفاده کنید. ” بنابراین این امکان برای شما وجود دارد که از هر دو زبان استفاده نمایید. کلمات با تلفظ و معنای متفاوت در هر دو لهجه را در اینجا توضیح دادیم

۱۳- نگران چیزی که روی برگه آزمون می نویسید، نباشید.

در جلسه آزمون قطعا شاهد افرادی خواهید بود که جواب ها را پاک می کنند و یا خط می زنند ( البته در برگه باطله ) اما وقت خود را با این کار تلف نکنید. فقط سعی کنید هر آن چه را که می شنوید، یادداشت کنید. به درست بودن یا غلط بودن املایکلمات توجه ای نکنید. چرا که در این صورت زمان را از دست می دهید. در نهایت زمانی که می خواستید جواب ها را به پاسخنامه اصلی انتقال دهید ، این موارد را رعایت کنید.

۱۴- دستورالعمل ها را بخوانید.

یکی از نکات مهم شرکت در آزمون آیلتس این است که حتما تمام دستورالعمل ها را با دقت بخوانید. با خواندن این دستورالعمل ها متوجه می شوید که باید از چه تعداد کلمه استفاده کنید. مثلا اگر گفته شده باشد که فقط از دو کلمه استفاده کنید و شما سه کلمه به کار ببرید، قطعا پاسخ شما اشتباه خواهد بود. مثلا اگر از شما خواسته شده باشد که جای خالی زیر را پر کنید “at……pm” در پاسخ نامه فقط باید بنویسید “۵” نباید خود عبارت را یادداشت کنید.

۱۵- می توانید از حروف بزرگ یا کوچک استفاده کنید.

در آزمون آیلتس سوالی از شما پرسیده می شود که می خواهید از حروف بزرگ یا حروف کوچک استفاده کنید. در وب سایت رسمی شورای بریتانیا این موضوع رسما اعلام شده است، “می توانید پاسخ های خود را با حروف کوچک و یا بزرگ بنویسید .”. بنابراین اگر تمایل دارید می توانید همه پاسخ ها را با حروف بزرگ بنویسید. پس هیچ امتیاز منفی برای شما در نظر گرفته نمی شود مثلا اگر paris را با حرف بزرگ شروع نکنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. ولی باز با این حال توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید جایگاه حروف بزرگ را رعایت کنید. یا مثلا اگر اطمینان ندارید که کلمه ای باید با حرف بزرگ نوشته شود یا نه می توانید کل آن را با حروف بزرگ بنویسید.

۱۶- حتما با لهجه بریتیش (بریتانیایی) هم آشنا شوید و سعی کنید به آن عادت کنید.

یکی از نکات مهم برای آمادگی در آزمون آیلتس این است که حتما خود را برای شنیدن تمامی لهجه های انگلیسی در آزمون آیلتس آماده کنید، ممکن است در زمان ازمون با هر لهجه ای رو به رو شوید؛ مثلا استرالیایی، آمریکایی، کانادایی، نیوزلندی و یا ترکیبی از کشور های اروپایی. خلاصه باید برای شنیدن تمامی این لهجه ها آماده باشید . هر چند در این آزمون بیشتر از لهجه بریتانیایی استفاده می شود ولی هر احتمالی وجود دارد پس آمادگی لازم را داشته باشید . بر عکس در آزمون تافل بیشتر از لهجه آمریکایی استفاده می شود. بنابراین حتما لهجه بریتانیایی را هم کار کنید. یادگیری لهجه بریتیش در اینجا

۱۷- تلفظ حروف و اعداد را تمرین کنید.

معمولا در آزمون آیلتس گوینده ها بعضی لغات را هجی می کنند و اعداد را می خوانند ، پس در نتیجه آن قدر این موارد را تمرین و تکرار کنید تا بتوانید این حروف و اعداد و هم چنین تفاوت آن ها را در لهجه های مختلف تشخیص دهید.

۱۸- نسبت به چیزی که می نویسید دقت لازم را داشته باشید.

افرادی که در تست های آیلتس صحبت می کنند و سوالات از صحبت هایشان مطرح می شود، معمولا خودشان جواب سوال را می دهند و بعد مجدد صحبت خود را اصلاح می کنند. بنابراین اولین پاسخی که ممکن است درست به نظر برسد شاید در حقیقت غلط باشد.

۱۹- جواب ها را خالی نگذارید.

اگر به سوالات به طور درست و صحیح پاسخ ندهید و جواب غلط بدهید، هیچ امتیاز منفی ای برای شما ثبت نمی شود؛ بنابراین هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید و حتما به همه سوالات پاسخ دهید ؛ خواه غلط باشند و خواه درست.

۲۰- با دقت بسیار زیاد جواب ها را به پاسخ نامه انتقال دهید.

پاسخنامه را باید با دقت بسیار زیاد پر کنید. دقت کنید که پاسخ ها را در جای درست خود قرار دهید. اگر پاسخ درست را در جای غلط وارد کنید ، قطعا هیچ امتیاز مثبتی نصیب شما نمی شود.

۲۱- پاسخ های خود را چک کنید.

در پایان حتما پاسخ های خود را از نظر گرامر و املا چک کنید. حتما بررسی کنید و اگر ایراد و یا اشتباهی بود حتما اصلاح کنید.

۲۲- با دقت بسیار زیاد گوش دهید.

با دقت بسیار بسیار زیاد به مباحث مطرح شده گوش دهید. حسابی تمرکز کنید. به چیزهایی که حواستان را پرت می کنند هیچ توجه ای نکنید. اگر جواب سوالی را نمی دانید اصلا نگرانی به خود راه ندهید، چرا که این نگرانی و استرس حواس شما را از بقیه لیسنینگ پرت می کند .

۲۳- مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید.

از تمام نکات مربوط به لیسنینگ می توان گفت که این نکته از همه مهم تر است. اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید پس تا آنجایی که می توانید مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید. بدین منظور می توانید از نمونه تست های آزمایشی آزمون آیلتس استفاده کنید؛ ولی باز باید تا آن جایی که می توانید فقط انگلیسی گوش کنید؛ یعنی خود را در محیط انگلیسی زبان قرار دهید. فقط فراموش نکنید که سطح خود را در نظر بگیرید.

مسلما اگر سطح بالایی ندارید ، هیچ ضرورتی وجود ندارد مبنی بر اینکه حتما به اخبار بی بی سی گوش دهید. می توانید از منابعی استفاده کنید مناسب سطح شما باشند. و اصلا نگران این موضوع نباشید که این منابع مخصوص آزمون آیلتس نیستند. در کل هر نوع لیسنینگی به شما کمک می کند تا مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. سعی کنید از منابعی استفاده کنید که به آن ها علاقه دارید.

۲۴- به لکچرهای انگلیسی گوش دهید.

به خاطر داشته باشید که آخرین قسمت آزمون لیسنینگ آیلتس، لکچر ( سخنرانی ) است. برای تقویت مهارت شنیداری خود می توانید به لکچرهای مختلف گوش دهید و همزمان نکته برداری هم کنید. اغلب لکچرها از الگوهای خاصی پیروی می کنند؛ به عنوان مثال مقدمه ای که موضوع و نکات اصلی را به شما توضیح می دهد؛ و یا اگر از کلماتی مانند “اگرچه” استفاده شده باشد یعنی مقایسه ای صورت گرفته است؛ یا مثلا اگر عبارت ” حالا در مورد. . .. با شما صحبت می کنم ” را شنیدید، یعنی نکات جدیدی برای شما مطرح می شود.

بنابراین می توان گفت که گوش کردن به لکچر ها قطعا در این قسمت از آزمون به شما کمک شایانی می کنند. اگر گشتی در اینترنت بزنید می توانید لکچر های بسیار خوبی پیدا کنید. لکچر های TED بسیار مفید و سودمند هستند، چرا که متن را هم در اختیار تان قرار می دهد، به همین دلیل می توانید یادداشت های خود را با متن اصلی مطابقت دهید. بهترین لکچرها را در اینجا برای دانلود قرار داده ایم

۲۵- یاد بگیرید که همزمان هم بشنوید و هم بنویسید.

تقویت مهارت های شنیداری شما بسیار مهم و ارزشمند هستند، ولی فراموش نکنید که در زمان آزمون هم زمان باید هم گوش دهید و هم بنویسید. بنابراین باید روی مهارت شنیداری خود زیاد کار کنید. یکی از تکنیک های مهم برای تقویت این مهارت این است که در آزمون های آزمایشی همزمان با هم به صداها گوش دهید و یادداشت برداری کنید. این تکنیک توانایی شما را در مهارت شنیداری و نوشتاری، هم زمان با هم، بالا می برد.

حتما بخوانید: همچنین ترفند های کامل و پیشرفته تر لیسنینگ آیلتس را در اینجا بخوانید

ترفندهای پیشرفته ۴ بخش آزمون به تفکیک

زبانمهر

حتما بخوانید!

6 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • فاطمه موحدی14
    فروردین 15, 1401 5:46 ق.ظ

    تسلط به شنیداری شدیدا روی نمره ایلتس تاثیر داره و ایلتس هم که خب میدونین شدیدا روی مهاجرت و پذیرش دانشگاه! من خیلی توی لیسنینگ ضعیف بودم بخصوص اینکه زود یادم میرفت. کلاس هم رفتم ولی اصلا یا متدشون خوب نبود یا مغز من مشکل داشت! یک ماه پیش این پکیج دانلود بهترین پکیج آموزش جامع آیلتس که تبلیغ گذاشتین تو این مطلب خرید زدم واااقعا هر چی تو این کلاس ها و دوره ها بود رو یک جا داشت اما با یه زبان خیلی ساده و ماندگار براااحتی میتونم مکالمات پیچیده رو درک کنم و نهایت ایلتس 7.5 گرفتم که اصلا هیچکی باورش نمیشه 😊

    پاسخ
    • درود بله پک خوبی ه و از بین ده ها پک/دوره مشابه گلچین کردیم. نمیدونم چطوریه که خیلی از سوالات ایلتس مشابه اموزشهای داخل پک هستن اما خب توی گرامر ضعف داره و اونطور که باید گرامر رو کار نکردن داخلش

      پاسخ
  • جااب و با ارزش بود تجارب و نکات بررسی شده.ممنونیم

    پاسخ
  • مرسی از مطلب خوبتون

    پاسخ
  • چه منابعی رو برای لیسنینگ معرفی میکنین؟ از سایتتون برای خرید و دانلود؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست