روانشناسی یادگیری زبان

آموزش روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی به زبان ساده

گاما

ریچارد م. رابرتز در کتاب خود تحت عنوان Becoming Fluent: How Cognitive Science Can Help Adults Learn a Foreign Language، راهکارهای یادگیری یک زبان خارجی براساس فرآیندهای شناختی مغز بزرگسالان را مورد بررسی قرار می دهد. در این مقاله با کمک بهترین روانپزشک تهران  ، ما ۹ مورد از این استراتژی ها را بررسی می کنیم.

۱- روی فرایند تمرکز کنید، نه نتیجه

وقتی به یادگیری زبان انگلیسی فکر می کنیم، بیشتر انرژی خود را روی نتیجه متمرکز می کنیم. هدف ما از یادگیری زبان مواردی مانند ایجاد ارتباط با همکاران خارجی، پرسیدن آدرس در یک کشور خارجی و یا خواندن کتاب به زبان خارجی است. اما نکته ای که غالباً فراموش می کنیم این است که بین دو نقطه شروع و پایان مسیری وجود دارد که مستلزم تلاش، دقت و تمرکز است.

تمرکز روی پیچیدگی های فرایند یادگیری به جای نتیجه احتمالی آن، شما را از استرس ها رها می کند و درنهایت تأثیر مثبتی برسرعت پیشرفتتان می گذارد (ما اغلب توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی می کنیم و انتظار داریم زودتر از حد ممکن به نتیجه برسیم). اگر تمرکز خود را به جای نتیجه روی مسیر بگذارید در صورت بروز تأخیر یا شرایط غیرقابل پیش بینی برنامه تحصیلی شما دچار مشکل نخواهد شد.

در حال کار و مطالعه

عجله نکنید – روند یادگیری ممکن است برای افراد مختلف سریع تر یا کندتر باشد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

 ۲- روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین کنید

برای ایجاد عادات یادگیری جدید، به یاد داشته باشید که به کیفیت توجه کنید نه کمیت. لازم نیست ساعت های طولانی مطالعه کنید. بهتر است انواع فعالیت هایی که می توانند برای توسعه مهارت های جدید انگلیسی به شما کمک کنند را امتحان کنید (بخوانید، واژگان جدید را حفظ کنید، فیلم تماشا کنید)، اما به یاد داشته باشید که این فعالیت ها را باید به صورت مرتب انجام دهید. در دانشگاه کپلان، ما از یک روش یادگیری آزمایش شده برای تقویت زبان استفاده می کنیم: +K.

“روش K + تاکنون نتایج خوبی داشته است: این روش برای بهینه سازی فرایند یادگیری زبان انگلیسی از طریق بازخورد علمی و یادگیری گروهی مبتنی بر هدف طراحی شده است. هدف از رویکرد Kaplan این است که زبان آموزان بتوانند از بهترین فرصتها برای یادگیری زبان در یک گروه استفاده کنند. زبان آموزان از نظر کمیت و کیفیت نیازهای فردی متفاوتی دارند، به همین دلیل ما K +tools را ارائه کردیم، یک سیستم آنلاین که به شما اجازه می دهد به تنهایی تمرین کنید، و در کلاس درس و خارج از کلاس یادگیری مؤثرتر و جالب تری را تجربه کنید”

بهترین ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

مدیریت این پروژه بر عهده دکتر برور ساکسبرگ، دکترای تخصصی، مدیر ارشد یادگیری کاپلان. که در دانشگاه های هاروارد و آکسفورد و همچنین در انستیتوی فناوری ماساچوست تحصیل کرده و در زمینه آموزش و پرورش یک متخصص مشهور است می باشد.

۳- زبان انگلیسی را در زندگی روزمره خود ادغام کنید

اما سعی کنید آگاهانه این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، به جای چسباندن ترجمه اشیا روی آنها، هر بار که از وسیله ای استفاده می کنید از خود بپرسید که “به زبان انگلیسی چه می شود؟” این به شما کمک می کند تا اطلاعات را حفظ کنید.

تا حد امکان از مهارت های جدید انگلیسی خود استفاده کنید.

۴- عباراتی که زمان مکث کردن در مکالمه بکار می روند را یاد بگیرید

برای اینکه در گفتگو با یک انگلیسی زبان بومی یا کسی که بهتر از شما انگلیسی صحبت می کند، شرمنده نشوید، وقت بگذارید و عباراتی را که می توانند در زمان مکث و تفکر در مکالمه بکار روند را یاد بگیرید.

۳۳ ترفند برای مطالعه هر زبان خارجی برای افزایش دوبرابر کارایی

۵- با افراد مختلف صحبت کنید

برای اینکه بتوانید با طیف وسیعی از انگلیسی زبانان مختلف ارتباط برقرار کنید، باید در معرض انواع لهجه ها و سرعت های مختلف گفتار قرار بگیرید. در ابتدا ممکن است گیج کننده باشد زیرا عادت کردن به سبک ها و لهجه های مختلف زمان می برد. یک روش عالی برای انجام این کار تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی یا گوش دادن به سخنرانی ها و پادکست ها است.

صحبت با افراد مختلف

برای درک لهجه های متفاوت چند پادکست یا نمایش تلویزیونی مختلف را امتحان کنید.

۱۰ نکته بسیارمهم برای یادگیری موفق یک زبان خارجی

۶- مثبت باشید

یکی از نکاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که اطلاعات مثبت راحت تر از اطلاعات منفی پردازش و به خاطر آورده می شوند. زبان آموزان بزرگسال اغلب اطلاعات مثبت را راحت تر به یاد می آورند زیرا ثابت شده است که خاطرات ناخوشایند و منفی با گذشت زمان فراموش می شوند.

از آنجا که پردازش و به خاطر آوردن ویژگی های مثبت زبانی از ویژگی های منفی راحت تر است، هنگامی که نیاز به استفاده از مهارت های جدید زبان خارجی خود دارید (داستان تعریف کردن، آماده شدن برای یک سخنرانی یا شروع یک مکالمه)، بهتر است اینکار را با یک دیدگاه مثبت انجام دهید. به عنوان مثال، به یاد آوردن جمله ای مانند “رئیس جمهور یک زن است” نسبت به جمله “رئیس جمهور یک مرد نیست” برای شما آسان تر خواهد بود. همچنین درک آن نیز برای شنوندگان آسان تر است، زیرا درک اطلاعات مثبت نیز سریعتر انجام می شود.

۷- شرایط مناسب را ایجاد کنید

شاید این برای شما پیش آمده باشد که کلمات را در کلاس کاملاً به خاطر سپرده باشید و تمام امتحانات را براحتی گذرانده باشید. اما به محض اینکه خواسته اید این کلمات را در زندگی واقعی خود به کار ببرید، گویی آنها از ذهن شما تبخیر شده اند. این مسئله ربطی به سن و سال شما ندارد، مشکل از جای دیگری است. مشکل وقتی بوجود می آید که شما کلمات را تحت یک شرط خاص یاد می گیرید، اما می خواهید آنها را در شرایط دیگری بکار ببرید.

شرایط مناسب برای مطالعه زبان

روحیه نیز بر توانایی شما در به خاطر آوردن اطلاعات تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر عصبانی هستید، به یاد آوردن شرایط دیگری که در آن احساس مشابهی داشته اید برایتان راحت تر خواهد بود. به همین دلیل است که در حین مشاجره، افراد مشاجرات قبلی خود با کدیگر را به خاطر می آورند، حتی اگر مربوط به وضعیت فعلی نباشد.

بهترین روش یادگیری زبان در منزل از صفر (تحقیقات ۲۰۱۹ مجله Effortless)

البته، مطالعه ی اطلاعات در هر شرایطی غیرممکن است. اما به شما کمک می کند تا زبان را در شرایطی یاد بگیرید که مشابه شرایطی باشد که می خواهید از آن استفاده کنید. اگر می خواهید در شرایط مختلف از زبان استفاده کنید باید آن را در شرایط متفاوت یاد بگیرید. فضای مطالعه مناسب شما کجاست؟

 ۸- برنامه مطالعه خود را تغییر دهید

برای جلوگیری از عادت به یک روش یادگیری خاص، بهتر است زمان، مکان و روش مطالعه خود را تغییر دهید. اگر می خواهید دو ساعت تمرین کنید، بهتر است یک ساعت تمرین کنید، سپس مشغول یک فعالیت دیگر شوید و دوباره به مطالعه برگردید.

بخاطر داشته باشید: هر بار که به مطالعه بر می گردید، کمی بدتر از دفعه قبل خواهید بود. این نه تنها طبیعی است، بلکه دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید. این روش مطالعه به شما اجازه می دهد پس از گذشت زمان کوتاهی، مطالب را فراموش کرده و آنها را مجددا یاد بگیرید و از آنجا که یادگیری مجدد سریعتر از یادگیری اولیه اتفاق می افتد، یادگیری شما هر بار بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر محیط اطراف خود را تغییر دهید، به خودتان اجازه می دهید که بتوانید در موقعیت های مختلف از زبان استفاده کنید.

۹- حواس خود را پرت کنید

هنگامی که خود را از کلاس درس دور می کنید، به اثر انکوباسیون کمک می کنید، که بخشی از یک تئوری چهار مرحله ای خلاقیت است که توسط روانشناس انگلیسی گراهام والاس در سال ۱۹۲۶ ارائه شد. تحقیقات والاس نشان می دهد که استراحت دادن به خود هنگام مطالعه تأثیر مثبتی بر به خاطر سپردن اطلاعات می گذارد. همانطور که می دانید، دور شدن از فعالیتی که مشغول آن هستید، منجر به پیدا کردن یک راه حل موفق می شود، زیرا ذهن شما فرصت استراحت و تازه تر شدن را پیدا کرده است.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست